Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:Uitgebreid gekookt met 3 pannen op het vuur + oven aan.
3,55 kW op minuutbasis
Het gemiddelde op kwartierbasis, zal ongeveer 2 kW en 1,5 kW zijn.

Correctie dus, 15A getrokken.

Ik zie nog steeds het probleem niet hoor.
Er zijn 2 problemen in uw voorbeeld.
(1) je hebt heel zwakke toestellen: mijn oven trekt 2kW, mijn kookplaat kan tot 10,8kW trekken (alles op vol vermogen, gebeurt zelden) en draait bij wat koken op 3kW en meer
(2) tijdens het koken zijn er nog andere zaken die ook opstaan: koelkast, diepvries, modem/AP, wekkers, computers, ...

Opnieuw: als het zo logisch is om een VREG-belasting te betalen bij alles boven de 13A:
- waarom krijgt iedereen dan standaard 40A (vroeger zelfs 3F40A)
- waarom laat je uw hoofdautomaat dan niet vervangen door eentje van 16A

Ik zal het u zeggen: omdat het niet realistich is.
Om onder de 3kW te blijven op een ganse maand, moet je gigantische stoten uithalen.

En dan hebben we het nog niet gehad over hobby's:
- elektrische kettingzaag
- elektrische hakselaar (Eliet Neo² trekt 3kW en ik haksel niet gedurende een kwartiertje)
- slijpmachine van 250mm trekt 1,8-2,5kW
- ...
We spreken elkaar hier later nog wel eens over. (1 maand).
Ik heb sinds enkele dagen geleden bij Fluvius gevonden hoe je de kwartierwaarden kan inschakelen en die werken recent.
Op 2 dagen, 0,547 kwh/kwartier was de piek (oven + 3 kookvuren)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Data technicus schreef:Hier nog een artikel die het uitlegt: https://businessam.be/nieuwe-berekening ... werkt-het/
Een mooie instinker overigens:
De regulator gaat daarbij uit van een maandpiek van 3,15 kilowatt, wat momenteel het gemiddelde is bij Vlaamse gezinnen.
In de maanden dat u er niet verblijft, zal de Vreg u een piekverbruik van 2,5 kilowatt aanrekenen, zelfs als er dus geen elektriciteitsverbruik is.
De 2de verblijven telden ongetwijfeld wél mee in de berekeningsmodule om tot een gemiddeld van 3,1kW te komen,
maar vallen wel in een aparte categorie in de regelgeving, omdat ze een op het forfaitaire minimum van 2,5kW afgerekend worden.
Zo kan iedereen zich rijk rekenen natuurlijk...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

honda4life schreef:We spreken elkaar hier later nog wel eens over. (1 maand).
Ik heb sinds enkele dagen geleden bij Fluvius gevonden hoe je de kwartierwaarden kan inschakelen en die werken recent.
Op 2 dagen, 0,547 kwh/kwartier was de piek (oven + 3 kookvuren)
Ik dacht ideaal, die ga ik ook eens aanvragen. Wat ne fantastische site hebben die mannen...
2020-08-20 08_13_23-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png
2020-08-20 08_13_45-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png
2020-08-20 08_14_12-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png
Ik zal maar weer eens een mailke sturen naar support, want die waarden daar ben ik toch erg benieuwd naar. Of ik moet de database downloaden van men DSMR en zelf gaan beginnen prutsen maar daar ben ik geen krak in.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

honda4life schreef:
We spreken elkaar hier later nog wel eens over. (1 maand).
Ik heb sinds enkele dagen geleden bij Fluvius gevonden hoe je de kwartierwaarden kan inschakelen en die werken recent.
Op 2 dagen, 0,547 kwh/kwartier was de piek (oven + 3 kookvuren)
Zijn die pieken dan live op te vragen eens die optie aanstaat? Schept wel mogelijkheden in home assistant!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:
honda4life schreef:We spreken elkaar hier later nog wel eens over. (1 maand).
Ik heb sinds enkele dagen geleden bij Fluvius gevonden hoe je de kwartierwaarden kan inschakelen en die werken recent.
Op 2 dagen, 0,547 kwh/kwartier was de piek (oven + 3 kookvuren)
Ik dacht ideaal, die ga ik ook eens aanvragen. Wat ne fantastische site hebben die mannen...
2020-08-20 08_13_23-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png
2020-08-20 08_13_45-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png
2020-08-20 08_14_12-Mijn Fluvius - Verbruikshistoriek.png

Ik zal maar weer eens een mailke sturen naar support, want die waarden daar ben ik toch erg benieuwd naar. Of ik moet de database downloaden van men DSMR en zelf gaan beginnen prutsen maar daar ben ik geen krak in.
Beetje geduld de eerste dagen na activatie.
liegebeestig schreef:Zijn die pieken dan live op te vragen eens die optie aanstaat? Schept wel mogelijkheden in home assistant!
HA heb ik opgegeven, geen idee.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Honda, maar je krijgt wel live data uit de digitale meter over de kwartierpieken?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het zou wel handig zijn dat die pieken wel te verwachten zijn zodat je erop kan anticiperen anders is het echt afzetterij...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:Honda, maar je krijgt wel live data uit de digitale meter over de kwartierpieken?
Data van voorbije dag
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

honda4life schreef:
liegebeestig schreef:Honda, maar je krijgt wel live data uit de digitale meter over de kwartierpieken?
Data van voorbije dag
Daar ben je dus niks mee om de pieken te kunnen vermijden. Wel om te analyseren.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Data kan rechtstreeks uitgelezen worden uit de meter...
Daar komen ze wel met een toestel of app voor uit dan €€€
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

honda4life schreef:Daar komen ze wel met een toestel of app voor uit dan €€€
Er zijn gratis tools voor, maar inderdaad het kan ook op de prijzige manier.

Ik stuur de gegevens van DSMR door naar Home Assistant maar doe er nog niks nuttig mee nu. Ik heb naast DSMR ook nog een Z-wave meetklem op mijn fase en mijn zonnepanelen, dus daar zie ik gesplitst ook nog wat ik verbruik/opbreng. En intussen 2 slimme stopcontacten van Niko.
honda4life schreef:Beetje geduld de eerste dagen na activatie.
Ik vrees dat het probleem toch weer aan de site ligt, net zoals het in het begin een maand geduurd heeft voor ik mijn meter kon toevoegen om de poort open te zetten. Toen was het probleem zogezegd omdat mijn mailadres bij men energieleverancier niet hetzelfde was dan bij Fluvius, en dat van men energieleverancier was een erg lang mailadres wat voor problemen zorgde. Althans, dat was de uitleg, ik denk gewoon dat hun systemen nog niet op orde zijn. Men aardgasmeter is ook uit men EANs verdwenen, dus ik moest toch met support contact opnemen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MichelJ schreef:
mailracer schreef:...

Wij hebben al sinds jaar en dag een dag en nacht tarief . de was en droogkast staan dus enkel aan na 21 uur. Elektrisch Koken doen we uiteraard wel rond 17 a 18 uur, maar enkel dat. Het hangt er dus vanaf welke gewoonte je je hebt aangeleerd.
Aangezien we al jaar en dag geleden beslist hadden om als 1-inkomen gezin door het leven te gaan hebben we voor ecopower gekozen. Iets duurder dan dag/nacht maar wel het comfort dat we op normale uren de was kunnen doen en zelfs buiten kunnen hangen overdag in de warmere maanden. Het comfort van 's avonds vrijheid te hebben, of in het weekend was gezien het aantal machines die we wekelijks draaien het waard voor dat beetje extra. Dag en nacht gaat sowieso wegvallen, dan zal het hier vooral zaak zijn om de boel zo goed mogelijk te spreiden.
Als je de prijzen vergelijkt dat zit er weinig verschil in dag en nacht prijzen en is het nu bijna te verwaarlozen, maar de gewoonte is er nog en zal dus zo blijven als er een enkel tarief meter komt. Je moet ook verstaan dat een nacht tarief ook in het week-end van toepassing is overdag en je op die manier nog wel kan besparen. (Ook met 1 inkomen :wink: )
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoi,

Zijn er eigenlijk meters 3 fasig, die je nu tussen je installatie kan zetten zodat je eigenlijk al is kan gaan zien hoe erg het gesteld is.
Ik zie hier systemen met modbus, zwave en dergelijke maar ik zou denken dat er 3fasige stroommeters bestaan waar je die data ook kan uithalen ?

Als tweede, vreg heeft maar 1 doel voor ogen, zorgen dat wij gebruikers niet kunnen sturen dat we minder moeten gaan betalen. Diegene die dat niet inzien zijn stekeblind. De vetpotten moeten gevuld blijven en het plebs zal betalen. Je hebt dat gezien met de zonnepanelen daarmee dalen hun inkomsten, dit is hun reactie om die terug op pijl te krijgen en afremmen dat er nog zonnepanelen gaan geinstalleerd worden.
Dat bedrijven installaties of machines op 3-5 j terug verdienen dat is ok maar als een burger door minder of laten we zeggen verschoven elektriciteitsverbruik zijn zonnepanelen zou kunnen afschrijven op 7j dan zijn we dieven , gangsters, oplichters...
Als we dus nu massaal batterijen tegen onze muur gaan hangen om deze stroperij te ontwijken dan zullen ze wel iets anders verzinnen.
Waarom denk je dat ze nu spreken dat dit een tijdelijke situatie voor 2 jaar is. Ze willen het effect op hun inkomsten zien en als die dalen dan zullen ze wel bijsturen...

Tom
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Bijvoorbeeld: https://shelly.cloud/products/shelly-3e ... rgy-meter/

Of anders de digitale meter, die levert die data ook
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tom35 schreef:afremmen dat er nog zonnepanelen gaan geinstalleerd worden
Wat maakt dat jij tot de conclusie komt dat deze (dwaze & kortzichtige) maatregel zou leiden tot minder ZP's?
Volgens mij heeft deze maatregel geen effect op zonnepaneeleigenaars of toekomstige ZP's?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

honda4life schreef:
We spreken elkaar hier later nog wel eens over. (1 maand).
Ik heb sinds enkele dagen geleden bij Fluvius gevonden hoe je de kwartierwaarden kan inschakelen en die werken recent.
Op 2 dagen, 0,547 kwh/kwartier was de piek (oven + 3 kookvuren)
.547 kwh op 15 minuten komt overeen met een verbruik van 2.188 kWatt ;
op een zomerdag (dus geen of bijna geen licht aan)
het kan dus inderdaad.. maar toch...
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

guido4096 schreef:Ze gaan geen kwartierwaarden gebruiken; ze gaan het piek kwartierverbruik per maand gebruiken. Dus anoniem genoeg.
Daarvoor gaan ze toch uiteindelijk de kwartierwaarden nodig hebben? Zie ik nu echt iets over het hoofd? :???:
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

de slimme meter kan zelf het maximum kwartiergebruik gedurende de maand bijhouden en berekenen en 1 keer per maand het maximum doorsturen. Meer is er niet nodig. De gedetailleerde kwartier waarden kunnen dus bij je thuis blijven.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
tom35 schreef:afremmen dat er nog zonnepanelen gaan geinstalleerd worden
Wat maakt dat jij tot de conclusie komt dat deze (dwaze & kortzichtige) maatregel zou leiden tot minder ZP's?
Volgens mij heeft deze maatregel geen effect op zonnepaneeleigenaars of toekomstige ZP's?

Al is nagerekend wat de terugverdientijd is van zonnepanelen tegenwoordig met al die extra taksen?
Daarnaast heeft de vreg al gemeld dat er in het begin enkel naar de verbruiken zal gekeken worden maar dat het de bedoeling is ook naar de injectie gaan te kijken.
Dat laatste lijkt me trouwens normaal want als ze met dit systeem willen organiseren dat hun kabels niet smoorheet worden in de winter wanneer iedereen zijn ev gaat opladen zullen ze evengoed niet willen dat het systeem overbelast geraakt bij teveel aan zonnepanelen.
Ze zijn trouwens ook aan het bekijken of er geen injectietarief moet komen...

Volgens u misschien dus een dwaze opmerking, ik ben het er niet mee eens ...
Eerder kortzichtig dat je gelooft dat de vreg er niet alles gaat aan doen om hun vetpotten extra te spijzen en net de zp's romen die stevig af...

Tom
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik denk niet dat kabels overbelast worden door het injecteren van stoom in de zomer. Om stroom te kunnen injecteren moet de omvormer de spanning hoger maken dan de netspanning en als deze spanning te hoog is slaat je omvormer uit en kun je geen stroom meer injecteren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tom35 schreef:
heist_175 schreef:
tom35 schreef:afremmen dat er nog zonnepanelen gaan geinstalleerd worden
Wat maakt dat jij tot de conclusie komt dat deze (dwaze & kortzichtige) maatregel zou leiden tot minder ZP's?
Volgens mij heeft deze maatregel geen effect op zonnepaneeleigenaars of toekomstige ZP's?
Al is nagerekend wat de terugverdientijd is van zonnepanelen tegenwoordig met al die extra taksen?
Daarnaast heeft de vreg al gemeld dat er in het begin enkel naar de verbruiken zal gekeken worden maar dat het de bedoeling is ook naar de injectie gaan te kijken.
Dat laatste lijkt me trouwens normaal want als ze met dit systeem willen organiseren dat hun kabels niet smoorheet worden in de winter wanneer iedereen zijn ev gaat opladen zullen ze evengoed niet willen dat het systeem overbelast geraakt bij teveel aan zonnepanelen.
Ze zijn trouwens ook aan het bekijken of er geen injectietarief moet komen...
Ik blijf erbij: deze VREG maatregel heeft niets met ZP's te maken, vorige en volgende mogelijk wel.

@terugverdientijd ZP
Een collega heeft net een 10kWp installatie laten leggen voor €10K (incl 6% BTW).
Als je dat "afschrijft" op 20J is dat €500 per jaar. Hoe goedkoop denk jij dat elektriciteit gaat worden in de komende 20J dat je die kost er niet uithaalt :)? Misschien gemist dat de grootste partij van Vlaanderen extra nucleaire centrales wil, met een geschatte energieprijs die vandaag al 3-5 keer hoger ligt dan zon/wind?
En dan snap je meteen waarom de politiek niet tussenbeide komt: dit is gewenst beleid (groene energie smoren) en geen accidentje.
Maar laten we het in dit topic houden op de VREG en niet over ZP.

@injectietarief
Dan heb ik een sturing nodig die het teveel affakkelt :): elektrische boiler, (omgekeerde) airco, ...
Volgens u misschien dus een dwaze opmerking, ik ben het er niet mee eens ...
Eerder kortzichtig dat je gelooft dat de vreg er niet alles gaat aan doen om hun vetpotten extra te spijzen en net de zp's romen die stevig af...
Begrijpend lezen is een kunst.
De VREG maatregel is dwaas en kortzichtig, niet uw opmerking.
Ik stelde de vraag waarom je de VREG maatregelen koppelde aan ZP's.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat betreft de zonnepanelen (en ja, ik ga er op hun tenen trappen).
Schaf gewoon die groene certificaten af, daar zit de put die de rest moet betalen.

Ze willen dat mensen investeren in ZP en dergelijkere, dus groen, maar dan worden ze gewoon gestraft.
En dan eventueel nog een injectietarief, das compleet zot voor woorden.

Maar dan zie je de politiekers niet, ahnee, want die zetelen in die clubkes.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Injectietarief kan enkel als je terugdraaiende teller hebt, anders is dat dubbelop.

Ik betaal injectietarief op overschot en mijn buur betaalt afnametarief. Dus ze passeren 2x langs de kassa.
De vraag stelt zich dan, hoe zit dat bij de grote jongens, betalen die ook injectie?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En als ze nog meer langs de kassa kunnen passeren, gaan ze dat ook doen, of wat had je gedacht ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

johan.devos schreef:Ik denk niet dat kabels overbelast worden door het injecteren van stoom in de zomer. Om stroom te kunnen injecteren moet de omvormer de spanning hoger maken dan de netspanning en als deze spanning te hoog is slaat je omvormer uit en kun je geen stroom meer injecteren.
Wees er maar zeker van dat de kabel beveiligd is in wijkcabine dus een overschot richting transformator kan SOWIESO niet.
Op wijknveau zou het eventueel wel kunnen, maar gezien de lange kabellengtes ben ik er vrijwel zeker van dat de nominale stoom niet de bepalende factor is voor de kabeldiameter en er daar nog wel wat marge zit.
Ook niet vergeten, we spreken hier over distributie, waar er een aanzienlijke marge zal zitten voor een uitbreiding mogelijk te maken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

svermassen schreef:Wat betreft de zonnepanelen (en ja, ik ga er op hun tenen trappen).
Schaf gewoon die groene certificaten af, daar zit de put die de rest moet betalen.
Correctie, schaf deze af bij de industrie (en daarbij horen ook de torenhoge GSC's van de windmolenparken) en laat de particulieren de uitdovende regel wel volgen. Mijn panelen krijgen binnen enkele jaren al geen GSC meer en zo gaan er nog veel mensen zijn, deze met nog 450 en 350 GSC's zijn er binnen enkele jaren helemaal uit maar geloof maar niet dat de stroom dan 1 cent goedkoper zal worden. oogkleppen afzetten. :)

Ook betalen particulieren een veel hogere netvergoeding dan de industrie. Terwijl die laatste veel meer op het net gooit. Het is maar hoe je het ziet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Wees er maar zeker van dat de kabel beveiligd is in wijkcabine dus een overschot richting transformator kan SOWIESO niet.
En daar zit de crux.
De DNB delen liever geld uit aan de aandeelhouders (= gemeenten) dan te investeren in transformatoren die in 2 richtingen werken.
Dat euvel ligt al zeker 15 jaar op tafel en ooit gaan ze toch moeten investeren.
Maar net zoals Telenet hun gigabit "netwerf" 2 keer als reden gebruikte om de prijzen te verhogen (1 keer om te zeggen: zie eens we gaan zwaar investeren, dat kost geld; de 2de keer: om gigabit mogelijk te maken moeten we de prijs verhogen), zullen we dat ook bij de DNB's meemaken. Nu extra betalen voor het luchtkasteel van de VREG en nadien alsnog voor de noodzakelijke aanpassingen aan het net.
Ziedaar het echte falen van de vrijmaking van de energiemarkt: overheidszaken (DNB) in handen van privé-ondernemingen die niet meer het algemene belang nastreven, maar wel gewoon keihard winst proberen te maken door woekermonopolistenprijzen aan te (mogen/kunnen) rekenen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

De kabel is ook beveiligd.

Hier in de wijk vielen de zp zijn een aantal jaren terug uit op piekmomenten.
Is iets met de frequentie waarop de omvormer reageert.
Daarna zijn ze de kabels komen verzwaren.
En dit jaar zijn er opnieuw kabels bijgetrokken omdat iedereen hier maar zp blijft bijleggen.
Er zijn ook wel 3 winkels bijgekomen en er komen nog 2 grote appartementsblokken bij.
Dus combinatie van verschillende zaken dit keer.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Als ik het goed begrijp, kan je met dit capaciteitstarief 's nacht alle lichten in huis laten branden ("'t is tegen de diven mijnheer"), want je komt op die stille ogenblikken toch niet aan je piek en telt dit verbruik niet mee.
En iemand die elektrisch verwarmt en in de winter twee weken op ski-verlof gaat met het hele gezin, moet niet de moeite doen om zijn/haar verwarming lager te zetten, want die komt ook niet aan een piek (in een verlaten huis).
En als je door omstandigheden een hoog piekverbruik had op 1 september, kan je voor de rest van de maand septermber bijna verbruiken wat je wil, want september is toch al bepaald door die eerste dag.
???
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@albert peetermans .... u zult uiteraard nog altijd voor het verbruikte aantal KWh betalen aan uw electriciteitsleverancier

uw elektriciteirsrekening bestaat uit kost electriciteit, kost distributie , kost groene stroom, BTW en VREG gaat over de berekening van het distributietarief (toegegeven het is een groot deel van de factuur en zal voor de meesten onder ons tot een merkelijke verhoging van de kost leiden op basis het huidige voorstel)

Edit:
https://www.tariefchecker.be/faq/verdel ... -en-taksen
distributietarief 34%
Laatst gewijzigd door M_016 21 aug 2020, 15:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Albert Peetermans schreef:Als ik het goed begrijp, kan je met dit capaciteitstarief 's nacht alle lichten in huis laten branden ("'t is tegen de diven mijnheer"), want je komt op die stille ogenblikken toch niet aan je piek en telt dit verbruik niet mee.
En iemand die elektrisch verwarmt en in de winter twee weken op ski-verlof gaat met het hele gezin, moet niet de moeite doen om zijn/haar verwarming lager te zetten, want die komt ook niet aan een piek (in een verlaten huis).
En als je door omstandigheden een hoog piekverbruik had op 1 september, kan je voor de rest van de maand septermber bijna verbruiken wat je wil, want september is toch al bepaald door die eerste dag.
???
Dat klopt... voor de netkosten.
De rest van uw factuur (= 80%) blijft daar onafhankelijk van natuurlijk.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Net vluchtig deze thread eens doornomen, en ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben die denkt dat dit weer zo'n halfbakken maatregel is die geen rekening houdt met de realiteit, en ook nog eens de verkeerde groepen treft.

Ik ken niet veel van al die kWh en A hocus pocus. Maar ik heb net mijn verbruik voor 2015 tem 2018 eens nagekeken, en zat altijd tussen 1500 en 1800 kWh PER JAAR.
Single, grote open ramen dus niet veel verlichting, enkel laptop, weinig tv, en ik geniet ook wel eens van brood en beleg ipv een 3-gangenmenu. Aleja, je snapt het wel he ...

Op een schaal van 1 tot 10, hoe hard word ik in mijn * genaaid?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Trojan schreef:Op een schaal van 1 tot 10, hoe hard word ik in mijn * genaaid?
11
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Zonder details te kennen denk ik dat jij er wel op vooruit zal gaan.
'Prijs' je gelukkig.

Als ik naar mezelf kijk dan zal ik spontaan met mijn * bloot gaan liggen.

Warmtepomp voor vloerverwarming in de winter - veel piek verbruik (2008, 15k + mijn vloerverwarming).
Zonneboiler voor in de zomer (geen verbruik), samen met
Zonnepanelen (8kw) veel opbrengst in de zomer en dus injectie overdag, en 's avonds verbruik voor het koken. (ZPs gelegd in 2008 en 2010, heeft me 48k gekost)

Nu betaal ik al 800 euro / jaar aan prosumententarief.
Dat valt weg als ik aan mijn 15 jaar zit gerekend vanaf eerste installatie.

Iedereen zijn situatie is anders, maar ik kan moeilijk zeggen dat ik het gevoel heb dat het mij gunstig gaat uitkomen :-(
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

honda4life schreef:Wees er maar zeker van dat de kabel beveiligd is in wijkcabine dus een overschot richting transformator kan SOWIESO niet.
Interessant.
Verduidelijking: Een distributie transformator zet energie (actief en reactief) in 2 richtigen over. Indien ZP meer actieve energie produceren dan in de wijk wordt opgenomen, wordt die energie naar hoog spanning kant overgezet. En kan die energie in een a
Een transformator die slechts in 1 richting werkt, bestaat niet.

De uitgaande kabels zijn met smeltzekeringen afgezekerd. Tegen overbelasting van de kabel maar ook tegen kabel-aard fouten.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

ygeffens schreef:Zonder details te kennen denk ik dat jij er wel op vooruit zal gaan.
'Prijs' je gelukkig.
En hoe ga ik er op vooruit als ze mij een forfait willen aanrekenen waar ik zelden of nooit aan kom?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
Zijn de prijzen van batterijen ondertussen al wat betaalbaar?
Niet bepaald.
€1800 voor 1,2kWh https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase-ac-battery.html
€12K voor 14kWh https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall
Waar haal jij die 12k voor zo'n Tesla Batterij? Ik lees een 8500 ongeveer (inc BTW denk 21%, is 6% bij oudere woningen, dus goedkoper). Trek je de subsidie ervan dan betaal je toch maar iets van rond de 5000 EUR zonder installatiekosten?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

lithion schreef:
heist_175 schreef:
Zijn de prijzen van batterijen ondertussen al wat betaalbaar?
Niet bepaald.
€1800 voor 1,2kWh https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase-ac-battery.html
€12K voor 14kWh https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall
Waar haal jij die 12k voor zo'n Tesla Batterij? Ik lees een 8500 ongeveer (inc BTW denk 21%, is 6% bij oudere woningen, dus goedkoper). Trek je de subsidie ervan dan betaal je toch maar iets van rond de 5000 EUR zonder installatiekosten?
Die 8500 is enkel voor verlichting en stopcontacten en koelkast. Als je hele huis wilt heb je er mss al 2 nodig.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

tom35 schreef:Hoi,

Zijn er eigenlijk meters 3 fasig, die je nu tussen je installatie kan zetten zodat je eigenlijk al is kan gaan zien hoe erg het gesteld is.
https://www.betaalbare-domotica.be/aeot ... s-60a.html
Deze gebruik ik, de 1 fase variant maar ik kan met extra klemmen naar 3 fasen gaan. Erg content van, er zit er 1 aan men omvormer om de aanvoer van de panelen te meten en 1 aan men invoerkabel vlak na de meter.
Screenshot_20200821_185439_io.homeassistant.companion.android~2.jpg
Screenshot_20200821_185523_io.homeassistant.companion.android~2.jpg
Momenteel gebruik ik van het net + panelen. Daarnet dan weer even op het net toen de oven klaar was.
Screenshot_20200821_185716_io.homeassistant.companion.android~2.jpg
Data technicus schreef:Als je hele huis wilt heb je er mss al 2 nodig.
Minstens
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ons bericht over de nieuwe berekening van de stroomprijzen die nadelig zouden kunnen zijn voor elektrische auto’s, heeft flink wat reactie uitgelokt. Wij hadden een gesprek met woordvoerder van de VREG, Leen Vandezande, voor meer verduidelijking.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/intervie ... 2022-23638
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”