Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Zoals hier al een paar keer aangehaald verwacht ik wel dat ze aftopping toepassen zoals bv 95th percentile.

Paar bemerkingen:
-stel ik heb een vennootschap en koop een elektrische bedrijfswagen:
+Kan ik dan meer inbrengen wat die auto opladen zorgt voor een hoge stijging kosten. (Leuk dan kan ik persoonlijk buiten de piek goedkoper persoonlijk verbruiken)
+De elektrische wagen opladen op kantoor en 's avonds gebruiken om pieken op te vangen. (Kan natuurlijk nu ook maar de meerwaarde stijgt)

Een slimme meter is natuurlijk niet slim maar geeft de mogelijkheid met grotere samples te meten. Wil je hier voordeel doen moet je dus slim verbruiken.

Zelf heb ik mijn renovatie alles via domotica gedaan en heb ik overal minstens 2 stopcontacten. Minstens 1 geschakeld en de andere vast. Dit is natuurlijk leuk nu omdat ik zelf ook mijn verbruik meet. Ik zou dus niet belangrijke toestellen kunnen (kortstondig) uitschakelen als ik een piek meet.
Hoever en welke toestellen laat ik even in het midden.

Op lange termijn ga ik waarschijnlijk een grote batterij zetten maar tijdelijk zou ik dat met PSU's kunnen opvangen. Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg. Natuurlijk kan ik het schedule tijdelijk afzetten indien echt nodig. Is bij wijze druk op een knop.

Eigenlijk ben ik het doel van het systeem aan het invullen en zal het hier dus goedkoper worden zonder al te veel nadeel :).

Wel was ik van plan zonnepanelen te leggen maar dat zal voor volgend(e) jaar zijn als er meer duidelijkheid rond premies/teller is.
Het idee is om in de tuin een kleine installatie met micro-omvormers te zetten om continue verbruik te dekken (relatief goedkope installatie).
Andere bufferende stroom haal ik dan wel goedkoop van het net buiten piekperiodes en buffer ze in mss een toekomstige batterij (zijn ook premies voor). Batterij zet ik in het tuinkot zodat de verzekering zeker voor de batterij en panelen niet duurder wordt. En natuurlijk het auto buffer concept en aanschaf elektrische auto, moest dit interessant worden.

Alleen zit ik nu nog met een oude analoge teller en luchtkabel aansluiting heb wel een nieuwe 25d60 opgesteld + 4x25 in wachtbuis tot aan de rooilijn klaarliggen. Had prijs gevraagd bij Fluvius om aan te sluiten (850€) maar twijfel om gewoon te wachten. Alles werkt en ik ben niet direct vragende partij voor die 'slimme' meter. Ik gok dat ze die wel willen installeren en ik ben eigenlijk ook voorzien op het systeem maar zij hebben er meer baat bij. Dus mss krijg ik wel wat korting.

Belangrijke boodschap hier is aanpassen zoals altijd maar ik begrijp dat dat niet plezant en makkelijk is.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

misterjo schreef:Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg.
Brave vrouw hebt gij ;-)
Zij regelt het (hele?) huishouden en jij gaat daarbovenop bepalen wanneer zij mag wassen van jou om een paar centen te besparen.

Ik vind domotica leuk en knap maar hoe je het ook draait of keert... Een beperking in vrijheid komt nooit het comfort / gemak ten goede.

En wat kwartierwaarden betreft heb ik nog weinig toestellen gezien die een kwartier aan vol vermogen werken dus denk dat hier veel wind wordt gemaakt voor iets dat eigenlijk best meevalt.
Het initiële doel was de huishoudens naar 25A te brengen wat volgens mij perfect mogelijk is en slechts 1x per jaar oppassen wordt.
Oudejaar: 2 frietpotten, 4 kookpotten, 1 oven, ...

Onze toestellen zijn zuiniger geworden tov. vroeger, ook niet vergeten.
Warmtepomp en elektrische wagen is daar nu wel bijgekomen maar daar kan je voor bijbetalen.
Als ze je minder aansluitvermogen leveren, zou ik toch hopen dat het goedkoper zal worden ;-)
Ook daar weer een argument om de slimme meters door te duwen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heel dat capaciteitstarief lijkt mij op een operatie om de prijs op te drijven. 60% van de gezinnen betaalt minder of gelijk of toch al 10% meer. Al de rest meer tot veel meer?

Alleen al voor zo'n zever zou ik een (veel) te dure batterij willen aanschaffen. Wie verzint nu zoiets? Niemand is hier klaar voor.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vergadering bij de VREG
Punt 1 op de agenda: de invoering van het capaciteitstarief
Punt 2: waar gaan we deze middag lunchen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb zojuist de 15 minuten data van de laatste 65 maanden bekeken.
Er zijn 2 maanden waar piekvermogen meer dan 25A is en 25 maanden waar het tussen 20A en 25A is.
75% van deze maanden zijn van november tot maart wanneer de zonnepanelen bijna niets opbrengen.

Gelukkig kan ik wel een paar energieverslinders regelen zodat deze geen 10 minuten gaan verbruiken tijdens deze piekmomenten.
bvb. Bijverwarming op badkamer, stopcontact droogkast uitschakelen.

Normaal gezien zou ik dan onder de 20A moeten blijven ;-)
Less is more
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk eerder:
1. iedereen getekend voor zijn aanwezigheidspremie ?
2. hoe was uw verlof ?
3. moet er nog iemand tekenen voor de aanwezigheid ?
4. heeft er iemand een volmacht om aanwezigheid te tekenen voor iemand anders ?
5. waar gaan we deze middag lunchen ?
6. oh ja dat capaciteitstarief ? iedereen akkoord dan kunnen we snel afronden en gaan lunchen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Crazy2 schreef:Ik heb zojuist de 15 minuten data van de laatste 65 maanden bekeken.
Er zijn 2 maanden waar piekvermogen meer dan 25A is en 25 maanden waar het tussen 20A en 25A is.
75% van deze maanden zijn van november tot maart wanneer de zonnepanelen bijna niets opbrengen.

Gelukkig kan ik wel een paar energieverslinders regelen zodat deze geen 10 minuten gaan verbruiken tijdens deze piekmomenten.
bvb. Bijverwarming op badkamer, stopcontact droogkast uitschakelen.

Normaal gezien zou ik dan onder de 20A moeten blijven ;-)
Waar zie je deze waarden?
Ik had een collega dit ook horen vertellen dat hij deze optie aangevraagd had.
Maar ik vind dit zelf niet terug.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Heb het niet allemaal in detail gelezen...

Maar. Wat ik me afvraag. Wanneer "de overheid" een avondklok instelt, trekken mensen naar de rechtbank. Want vrijheid wordt beknot.

Wanneer de overheid (VREG) voor mensen beslist of en wanneer ze bv hun vaatwas of airco mogen aanzetten (want doe je dat, heb je een piek en wordt je financieel bestraft) vindt iedereen dat normaal.

Logica ontsnapt me. Waar blijft hier de individuele vrijheid? Wat is de volgende stap? Beslissen wanneer mensen moeten opstaan?
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

honda4life schreef: Waar zie je deze waarden?
Ik had een collega dit ook horen vertellen dat hij deze optie aangevraagd had.
Maar ik vind dit zelf niet terug.
Meten is weten :)
Sinds begin 2015 meet ik elke 5 minuten mijn verbruik en opbrengst. Oorspronkelijk was dit om de terugverdientijd te bereken van de zonnepanelen maar momenteel gebruik ik dit ook om te weten wanneer ik een GSC kan aanvragen want het zelf berekenen met bandingsfactor.
Less is more
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dit is eigenlijk niet alleen een platte prijsverhoging, maar ook een manier om te verbergen hoe slecht ons net al die jaren onderhouden is. Waar is dat geld naar toe? :bdaysmile:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

In Nederland krijg je subsidies om elektrisch te rijden en om van het gas af te stappen.
In België wordt je gestraft als je richting 'elektrisch' gaat.

Iets zegt me dat ze op dit vlak in NL juister georiënteerd zijn...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Nederland zal uiteindelijk ook op een capaciteitstarief uitkomen.
Het kan niet anders de kost voor piekvermogen os de grootste kost.
Het piekvermogen omlaag brengen, is in eenieders belang.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Tot eind dit jaar zijn er ook subsidies voor aankoop van een batterij.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@cadsite
Vandaar dat je die netwerken nu net niet gaat verbinden en zo klein mogelijk houdt, maar groot genoeg om die redundantie te bieden. Het grote voordeel is ook dat je het hoogspanningsnet een stuk kleiner kan maken. Momenteel strekt het elektriciteitsnet in Europa zich uit van Portugal tot Polen en in het zuiden tot Turkije. Het is een heel huzarenstuk om de 50 Hz en de 230 V in balans te houden tussen producent en verbruiker. Dat is fragiel en heeft niet veel nodig om in elkaar te zakken. Herinner je nog de blackout in het Noordoosten van de VS en Canada in 2003?
De Europese EN 50160 norm legt vast dat de spanning en frequentie in 99,5% van de tijd binnen een maximale afwijking van 10% moet liggen. 44 uur per jaar mag de frequentie uitschieten tot 52 Hz en 47 Hz. Je kan dat online trouwens volgen : https://www.mainsfrequency.com/

Om de pieken en de dalen op te vangen gaat men dan markt gestuurde maatregelen invoeren zoals gunstige tarieven bij overschot (uiteraard alleen in de groot industrie want de nachttarieven voor de particulier zijn al lang niet meer wat ze waren) en hogere tarieven bij tekorten of grote vraag. Dan komt bij de kleine verbruiker de 'slimme meter' om de hoek kijken... Deze zever was te verwachten.

Al die foefkes zoals tariefaanpassingen en nu de pieken gaan beboeten, want zo zie ik dat, zijn er dus omdat een fragiel evenwicht moeilijker en moeilijker te handhaven is. Vandaar dat een downscale van het netwerk zich opdringt. Maar dat komt natuurlijk alleen de verbruiker ten goede?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

dragonflo schreef:Tot eind dit jaar zijn er ook subsidies voor aankoop van een batterij.
Met een hoop voorwaarden:
De premie voor een thuisbatterij geldt alleen voor (natuurlijke) personen, en niet voor organisaties of vennootschappen.
De batterij moet aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet in Vlaanderen en moet zijn geplaatst door een elektrotechnisch installateur.

Loodbatterijen met waternavulmogelijkheid komen niet in aanmerking.

Als het batterijsysteem wordt aangekocht, moet het minstens 10 jaar aangesloten blijven. Een leasingcontract moet een minimumlooptijd van 10 jaar hebben.

De hoofdmeter op uw aansluiting op het elektriciteitsnet moet een digitale meter zijn waarmee de afname en de injectie (elektriciteit op het net zetten) apart kunnen worden gemeten.
U heeft een decentrale productie-installatie (bijv. fotovoltaïsche zonnepanelen, een kleinschalige windturbine of een micro-warmtekrachtkoppeling …) voor elektriciteit met een maximaal vermogen van 10 kW, of fotovoltaïsche zonnepanelen met een omvormer met een maximaal AC-vermogen van 10 kVA.

De batterij heeft een tweerichtingscommunicatie-interface.

De premie moet worden aangevraagd uiterlijk 3 maanden na het einde van de werken. Hiervoor wordt gekeken naar de datum op de factuur of de datum waarop het leasingcontract is afgesloten.
Tien jaar ? de staat heeft zich in heel dit verhaal nog nooit zolang aan iets gehouden wat ze beloofd hadden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

dragonflo schreef:Tot eind dit jaar zijn er ook subsidies voor aankoop van een batterij.
Subsidies zijn verlengd tot eind 2021 hiervoor.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Flying schreef: Ik denk dat jij teveel betaalt voor je stroom. Mijn tariefkaart geeft €c 4,237 enkelvoudig, €c 5,354 dag en €c 2,986 nacht (dubbelvoudig en deze prijs nacht is ook geldig bij uitsluitend nacht). €c 2,889 GSC + WKK.
Bedankt! Had paar maanden geleden nog eens vergeleken maar blijkbaar zijn de prijzen nog goed gezakt. Mijn huidige contract dateert nog pre-corona maar in de komende jaren gaan de prijzen daar zeker weer naar toe. Als ik de berekening maakte met de huidige energieprijzen leek onze fijne netbeheerder nog duurder :lol:

Kan via v-test dit krijgen bij Essent, weliswaar variabel tarief (dus enkel goedkoop zolang Corona blijft)
Energiecomponent (variabel)
Dagtarief 4,57
Nachttarief 1,81
Uitsluitend nachttarief 1,81
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hard werkende mensen worden hiermee gestraft: https://www.vlaamsbelang.org/vlaams-bel ... e-plannen/
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

gunmaster schreef:Kan via v-test dit krijgen bij Essent, weliswaar variabel tarief (dus enkel goedkoop zolang Corona blijft)
Energiecomponent (variabel)
Dagtarief 4,57
Nachttarief 1,81
Uitsluitend nachttarief 1,81
De tarieven die ik heb doorgegeven zijn vast bij Mega via groepsaankoop. Ik had al scherpe tarieven bij Engie ervoor, maar dit scheelde meer dan 1 cent op elektriciteit en de prijs voor gas was gehalveerd.

Nu heeft het nog veel zin om te wisselen. Eens het nieuwe capaciteitstarief in voege treedt zullen veel consumenten een gelijkaardig bedrag betalen. We gaan van heel variabele rekeningen per gezin, naar vrij gelijke rekeningen. Ik ben blij dat wij geen elektrische wagen hebben gekocht.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

phil48 schreef:Wanneer de overheid (VREG) voor mensen beslist of en wanneer ze bv hun vaatwas of airco mogen aanzetten (want doe je dat, heb je een piek en wordt je financieel bestraft) vindt iedereen dat normaal.
Wie vindt dit normaal? Ik heb bijna niemand dit normaal zien vinden, behalve enkele mensen die de VREG willen verdedigen door te stellen dat dit een noodzakelijk kwaad is. Al de rest zit heel erg op hun paard.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Was het maar waar, ze zitten gewoon te zagen tegen hun paard maar er komt niets van. Wat we echt nodig hebben is onze staatsstructuur nog eens aanpassen :bang:

Vlaanderen krijgt wat het verdient.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

petrol242 schreef:Je kan dat online trouwens volgen : https://www.mainsfrequency.com/
Mooie website!
Fijn om de frequentie (50Hz) en het primair regelvermogen (MW) eens in realtime te kunnen volgen.
Ubik
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2020, 21:06

Even wachten om te zien wat een overschrijding echt zal kosten en dan beslissen om een benzine of dieselgenerator te kopen voor 150-200 euro. Geen batterijen, gewoon lekker generatortje laten draaien. De marginale kost na aanschaf zal dan 30 liter brandstof per jaar zijn. Bovendien is dat een quasi fail safe oplossing wanneer men ooit het net echt in fases tijdelijk uitschakelt wegens productieproblemen.
Grtz
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is misschien fair om die piekbelasting enkel door te rekenen aan mensen met zonnepanelen? Uiteindelijk verstoren zij de productie want op piekmomenten brengen de panelen weinig op en overdag produceren ze massaal maar zijn de eigenaars gaan werken. Met het bedrag van het injectietarief dat dan wegvalt kan een thuisbatterij aangekocht worden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat me ook op valt. Het kost honderden miljoenen om een upgrade te verwezenlijken.


Terwijl men miljarden buiten smijt aan de andere kant. Het lijkt precies of we worden een derdewereldland...

Zijn de prijzen van batterijen ondertussen al wat betaalbaar?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

honda4life schreef:
misterjo schreef:Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg.
Brave vrouw hebt gij ;-)
Zij regelt het (hele?) huishouden en jij gaat daarbovenop bepalen wanneer zij mag wassen van jou om een paar centen te besparen.
In welke tijd of wereld leef jij dat uw vrouw het (ganse...) huishouden regelt?
fvhbrugge schreef:Nederland zal uiteindelijk ook op een capaciteitstarief uitkomen.
Het kan niet anders de kost voor piekvermogen os de grootste kost.
Het piekvermogen omlaag brengen, is in eenieders belang.
Totaal fout.
We gaan van CO2 brakende elektriciteit naar CO2 arme elektriciteit, wat maakt dat je energie moet verbruiken wanneer die beschikbaar is, zodat je backups (H2, batterij, gasgestookt) zo weinig mogelijk moet aanspreken. Je wil dus geen constante load van 3kW op elke fase in BE, maar een load die variabel is met de beschikbaarheid.
Het net is een tool om het doel te bereiken (doel = energie bij de mensen krijgen). Het net is geen doel op zich.
petrol242 schreef:@cadsite
Vandaar dat je die netwerken nu net niet gaat verbinden en zo klein mogelijk houdt, maar groot genoeg om die redundantie te bieden. Het grote voordeel is ook dat je het hoogspanningsnet een stuk kleiner kan maken. Momenteel strekt het elektriciteitsnet in Europa zich uit van Portugal tot Polen en in het zuiden tot Turkije. Het is een heel huzarenstuk om de 50 Hz en de 230 V in balans te houden tussen producent en verbruiker. Dat is fragiel en heeft niet veel nodig om in elkaar te zakken. Herinner je nog de blackout in het Noordoosten van de VS en Canada in 2003?
De Europese EN 50160 norm legt vast dat de spanning en frequentie in 99,5% van de tijd binnen een maximale afwijking van 10% moet liggen. 44 uur per jaar mag de frequentie uitschieten tot 52 Hz en 47 Hz. Je kan dat online trouwens volgen : https://www.mainsfrequency.com/

Om de pieken en de dalen op te vangen gaat men dan markt gestuurde maatregelen invoeren zoals gunstige tarieven bij overschot (uiteraard alleen in de groot industrie want de nachttarieven voor de particulier zijn al lang niet meer wat ze waren) en hogere tarieven bij tekorten of grote vraag. Dan komt bij de kleine verbruiker de 'slimme meter' om de hoek kijken... Deze zever was te verwachten.

Al die foefkes zoals tariefaanpassingen en nu de pieken gaan beboeten, want zo zie ik dat, zijn er dus omdat een fragiel evenwicht moeilijker en moeilijker te handhaven is. Vandaar dat een downscale van het netwerk zich opdringt. Maar dat komt natuurlijk alleen de verbruiker ten goede?
En dus moet je sturen op vraag & aanbod en zorgen dat uw net met die schommelingen om kan gaan.
De maatregel van de VREG staat een groene transitie compleet in de weg.

In uw voorbeeld: op een zeker moment is er veel elektriciteit ter beschikking (veel wind, veel zon). De maatregel van de VREG maakt dat niemandeen stimulans heeft om het overschot te gebruiken, want dan betalen ze meer aan de DNB voor "piekvermogen", terwijl de energie wel cheap te krijgen is. Gevolg: frequentie gaat fluctueren.
De maatregel van de VREG maakt het sturen op die frequentie nog moeilijker en fragieler.

De VREG zou beter investeren in een tool, een platform, een protocol, ... om toestellen te kunnen laten inspelen op het veranderende aanbod, zodat de vraag daar volautomatisch rekening mee kan houden. De (ruwe?) data is er al, ook van de Vlaamse overheid trouwens.
https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller
lithion schreef:Het is misschien fair om die piekbelasting enkel door te rekenen aan mensen met zonnepanelen? Uiteindelijk verstoren zij de productie want op piekmomenten brengen de panelen weinig op en overdag produceren ze massaal maar zijn de eigenaars gaan werken. Met het bedrag van het injectietarief dat dan wegvalt kan een thuisbatterij aangekocht worden.
Dit heeft niets met particuliere zonnepanelen van doen. Er staan windmolens in ons stuk van de Noordzee voor elke GW. En die productie is sowieso variabeler dan een nucleaire centrale.
Slafes schreef:Wat me ook op valt. Het kost honderden miljoenen om een upgrade te verwezenlijken.
Het kost miljoenen op een upgrade te verwezenlijken, dus in plaats van die investeringen te doen, gaan we
- mensen pesten
- groene transitie blokkeren
- mensen voor miljoenen op kosten jagen (wat kost een "doedelzakbatterij"?)
Terwijl men miljarden buiten smijt aan de andere kant. Het lijkt precies of we worden een derdewereldland...
Als particlueren moeten beginnen investeren in energie-opslag, om het falen van de overheid op te vangen,
zijn we idd niet ver weg van Afrikaanse toestanden met dieselgeneratoren.
Welkom in Vlaanderen, Vlaanderen Zonder Visie.
Zijn de prijzen van batterijen ondertussen al wat betaalbaar?
Niet bepaald.
€1800 voor 1,2kWh https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase-ac-battery.html
€12K voor 14kWh https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

De vreg kan ook enkel de distributiekosten laten veranderen naar het capaciteitstarief. De rest kunnen ze relatief niet veranderen.
Want de rest is energiekost wat voor de verkoper van elektriciteit is (zoals Eneco, Luminus, ...), transsportkosten is federale bevoegdheid, meet en telwerk is voor de DNB, federale bijdrage is voor de federale overheid en taksen en heffingen is vlaamse overheid.

Dus waar gaat dan het verschil zitten als de vlaamse of federale regering de taksen verhoogd. Dan is wat de vreg nu zegt dat je 50 euro kunt besparen ook niet meer waar.

Want tegen 2025 moeten de kerncentrales hier in België sluiten en wie gaat dit mooie kostenplaatje mogen betalen, natuurlijk wij Belgen gaan dat allemaal schoon gaan betalen via onze elektriciteitsrekening.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

tegen 2022 beslissen we wel om die kerncentrales nog wat langer open te houden.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Brr lees dit topic nu pas. Triestig.
Even gekeken naar mijn laatste maand en ik kom (met EV in stekker) toch aan (korte, maar waarschijnlijk wel langer dan 15min) pieken van 25-30A, pakweg 6-7kW dus. Gelukkig moeten daar de zonnepanelen nog van af, maar die geven geen garantie (bewolking, avonden,...).
Ik ben al blij dat mijn volgende leasewagen geen plug-in meer zal zijn (eerst was ik daar treurig om, nu niet meer op deze manier). Onze nieuwe keuken zal nu waarschijnlijk terug een gasvuur krijgen terwijl we heel graag waren overgestapt op inductie (even narekenen natuurlijk als er meer data m.b.t. de tarieven bekend is).

Ik zie wel al een leuke automatisatie op basis van verbruik. Bv. ergens Hue lampje dat oranje en rood gaat als een bepaalde limiet bijna bereikt is (en eventueel een notificatie op je gsm of automatisch uitschakelen van bepaalde verbruikers vanaf een bepaalde limiet). Dan weet ik of ik de strijkbeurt best nog even uitstel :)

Zie ik het trouwens goed dat gewoon klein verbruik nu minder zal doorwegen? Dus een homeserver/farm/NAS die 24/24 draait wordt nu misschien wel goedkoper?

Add: gelukkig heb ik nog geen slimme meter, maar hoe lang gaat dat nog duren...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Vlaanderen krijgt wat het verdient.
Ja zoals de Chinezen zeker. Dit is een zacht staaltje "victim blaming", eerlijk gezegd. Niemand van het plebs heeft hierom gevraagd. Dit is pure zakkenvullerij door de heersende macht die voornamelijk bestaat uit niet rechtstreeks democratisch verkozenen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef:Ik zie wel al een leuke automatisatie op basis van verbruik. Bv. ergens Hue lampje dat oranje en rood gaat als een bepaalde limiet bijna bereikt is
Het probleem is dat je het anders totaal niet weet... straks heeft iedereen zo'n grote display in huis met het vermogen er continue op :bang:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En een realtime display is niet voldoende, loggen is ook nodig om eruit te leren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

NuKeM schreef:Ik zie wel al een leuke automatisatie op basis van verbruik. Bv. ergens Hue lampje dat oranje en rood gaat als een bepaalde limiet bijna bereikt is (en eventueel een notificatie op je gsm of automatisch uitschakelen van bepaalde verbruikers vanaf een bepaalde limiet). Dan weet ik of ik de strijkbeurt best nog even uitstel :)
Grappig om eens op te zetten/programmeren. Maar, laten we wel wezen, dat is geen manier van leven hé.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Doen zoals de meeste mensen het doen, kiezen voor comfort en gewoon dokken.

Dat is zonder investering in meetapparatuur voor een normaal gezin toch geen doen? Hoe weet je wanneer je in het rood gaat?

Meer nog, die cijfertjes van 60% welke ten hoogste 10% meer gaan betalen. Ik gok dus dat een kleine minderheid niets extra zal moeten betalen, een nog kleinere minderheid iets minder en een grote meerderheid zal gewoon de kas spekken en 1 tot 10% meer betalen.

PV bezitters zullen trouwens nog eens extra uitgemolken worden volgens mij.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind de "straf" veel te groot.
Dat je dagtarief verhoogt naar je piek voor die dag, tot daaraan toe.
Maar een hele maand betalen naar het kwartiertje dat je een piek veroorzaakte op een onoplettend moment, da's echt gekkenwerk.
Ik mag hopen dat hier nog veel protest op komt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:
misterjo schreef:Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg.
Brave vrouw hebt gij ;-)
Zij regelt het (hele?) huishouden en jij gaat daarbovenop bepalen wanneer zij mag wassen van jou om een paar centen te besparen.
In welke tijd of wereld leef jij dat uw vrouw het (ganse...) huishouden regelt?
Haha goeike, ik doe hier ook veel hoor.
Maar er mee afkomen dat ze maar moet wassen als de zon schijnt dat is toch een beetje ondankbaar.
Laten we eerlijk zijn... Zij doet iets vaker de was ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:een onoplettend moment
Dit heeft niets met opletten te maken want je zal het gewoon amper beseffen of weten.
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ik vind de "straf" veel te groot.
Dat je dagtarief verhoogt naar je piek voor die dag, tot daaraan toe.
Maar een hele maand betalen naar het kwartiertje dat je een piek veroorzaakte op een onoplettend moment, da's echt gekkenwerk.
Ik mag hopen dat hier nog veel protest op komt.
Ik dacht gelezen te hebben dat ze kijken naar je piek van de afgelopen 12 maanden.

Dus een straf voor een onoplettend moment van 12 maand.

Maar correct me if i'm wrong
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettari ... eitstarief
Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’.

Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt.
Het is dus niet de piek van de afgelopen 12 maanden, maar het gemiddelde van de maandpiek van de afgelopen 12 maanden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dus als je één keer grof 'over de schreef' gegaan bent, kan je best ganz los gaan ... (sacartisch)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”