Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

honda4life schreef:Het blijft wat giswerk denk ik, 10% meer of minder eigenverbruik maakt de situatie geheel anders.

Misschien moet je het ook anders bekijken.
Hoe minder je opwekt, hoe minder je zo goed als gratis zal injecteren, des te hoger de waarde van je gegenereerde elektriciteit.
Misschien heeft het ook weinig nut meer te genereren dan het maximumvermogen van één elektrisch toestel, de kans dat je 2 toestellen gelijktijdig gebruikt is nu ook niet zo heel groot.
Ik heb eerlijk gezegd nog weinig toestellen gezien (in een stopcontact) boven de 2200 - 2300 Watt, vermoedelijk mag dat maximum 10A zijn dus.

Nogmaals, speel met SMA Sunny Design, daar kan je naar hartelust spelen met gebruikersprofielen.

Wat je zegt klopt niet echt. Volgens jou redenering moet je maar 2500 wattpiek zetten en dito omvormer.
Dat klopt alleen als elke dag je panelen die piek produceren. Eigenlijk produceren zonnepanelen maar een fractie van de tijd vol vermogen. En het gros van de tijd zitten ze op 10-30% vermogen, juist daar wil je op dimensioneren zodat je het gros van de tijd geen dure stroom moet afnemen :wink:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

gunmaster schreef: Wat je zegt klopt niet echt. Volgens jou redenering moet je maar 2500 wattpiek zetten en dito omvormer.
Dat klopt alleen als elke dag je panelen die piek produceren. Eigenlijk produceren zonnepanelen maar een fractie van de tijd vol vermogen. En het gros van de tijd zitten ze op 10-30% vermogen, juist daar wil je op dimensioneren zodat je het gros van de tijd geen dure stroom moet afnemen :wink:
Niks houd je tegen om 5000 wp panelen op een omvormer van 2500 wp aan te sluiten (er zijn grenzen natuurlijk).
Ook niet vergeten dat een kleine omvormer een beter rendement heeft bij lage last.

Hier ligt ook 2360 wp op een omvormer van 1500 watt.
De sweet spot tussen aftoppen en mer prosumententaks te betalen.
En je denkt toch niet als m'n omvormer defect is het één van 1500 watt zal zijn ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

honda4life schreef:
gunmaster schreef: Wat je zegt klopt niet echt. Volgens jou redenering moet je maar 2500 wattpiek zetten en dito omvormer.
Dat klopt alleen als elke dag je panelen die piek produceren. Eigenlijk produceren zonnepanelen maar een fractie van de tijd vol vermogen. En het gros van de tijd zitten ze op 10-30% vermogen, juist daar wil je op dimensioneren zodat je het gros van de tijd geen dure stroom moet afnemen :wink:
Niks houd je tegen om 5000 wp panelen op een omvormer van 2500 wp aan te sluiten (er zijn grenzen natuurlijk).
Ook niet vergeten dat een kleine omvormer een beter rendement heeft bij lage last.

Hier ligt ook 2360 wp op een omvormer van 1500 watt.
De sweet spot tussen aftoppen en mer prosumententaks te betalen.
En je denkt toch niet als m'n omvormer defect is het één van 1500 watt zal zijn ;-)
Met overdimensioneren is absoluut niks mis. Al zou ik nooit over de spec van de omvormer of 200% gaan :lol:

Het productieverlies valt ook goed mee.
Had deze lijst eens gevonden:

Code: Selecteer alles

Verlies	Overdim
0,00%	100%
0,00%	110%
0,30%	120%
0,80%	130%
1,60%	140%
2,60%	150%
3,70%	160%
5,00%	170%
6,40%	180%
7,80%	190%
9,30%	200%
10,70%	210%
12,20%	220%
13,60%	230%
15,10%	240%
16,50%	250%
17,90%	260%
19,30%	270%
20,60%	280%
21,90%	290%
23,20%	300%
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Afbeelding
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is dat 7.533 op 5.000.
Ook in de herfst/winter is dat dan een voordeel natuurlijk.
Ook moet je rekening houden met de effectieve opbrengsten.
Die van ons zouden in de ideale omstandigheden 8.3xx opwekken.
Maar die liggen ook niet 100 % ideaal, vandaar sowieso al wat minder.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

decat schreef:ff off topic maar 500m² dakoppervlakte?
Dat is de oppervlakte van het dak, als je in niet-zonnepaneel omstandigheden over "dakoppervlakte" spreekt, gaat het over de grondoppervlakte van het dak (bv regenval) en het grondoppervlak van het dak is - door de helling van +/- 35° - veel kleiner.
Los daarvan, hebben we op de vier zijden ook een dakoversteek van 50cm, dus dat telt ook wel door natuurlijk (al zou ik op zo'n dakoversteek geen panelen plaatsen).
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Momenteel blijf ik toch mikken op een 7,5kWp installatie
Ik ben nog steeds niet mee... je verbruikt slechts 3.5 kWh ?
Hoe groter de installatie, hoe meer van ons elektriciteitsverbruik ik momentaan zelf ga kunnen opwekken.
En tegelijk hoe meer dat ik "gratis" aan Fluvius geef, dat is zo.
Onze bedoeling is dan ook "zo veel mogelijk van ons verbruik dekken met eigen zonnepanelen" en niet "zo weinig mogelijk aan Fluvius schenken".
Nogmaals, speel met SMA Sunny Design, daar kan je naar hartelust spelen met gebruikersprofielen.
Ik zie daar weinig "spelen" aan? Het is gewoon wat ik in Excel of op papier ook kan: selecteer uw paneel, selecteer uw omvormer en klaar.
Hoe goed is uw materiaal trouwens, als je maar 12Y garantie geeft en andere 25Y?
Het enige voordeel van een string omvormer dat ik nu zie, is dat het een 7,5kWp installatie kan aftoppen op 5kVA en dus op 1F.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

gunmaster schreef:Ja met de terugdraaiende teller ben je die extra energie "kwijt" maar in de toekomst heb je enkel iets aan je direct verbruikte energie van je productie. Zo zal je vooral veel kwijtraken in de zomer en lente als je zonnepanelen op bijna volvermogen produceren (tenzij je meerdere kw's aan vermogen kan inchakelen :wink: )
Dus je rijdt constant met een vrachtwagen omdat je één keer per jaar misschien iets zwaar moet vervoeren :bang:

Je beseft toch dat die extra capaciteit totaal geen rendement heeft... maar blijkbaar is dat voor jou geen probleem ? Ik zou zeggen leg gratis een installatie op mijn dak... ik zal je dan 10% geven van de opbrengst... uiteindelijk haal je dan een beter rendement en is het beter voor het milieu !
Onze bedoeling is dan ook "zo veel mogelijk van ons verbruik dekken met eigen zonnepanelen" en niet "zo weinig mogelijk aan Fluvius schenken".
Enige economische filosofie zich daar toch totaal niet achter ?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Enige economische filosofie zich daar toch totaal niet achter ?
Was dat je nog niet opgevallen dat heist nogal milieu minded is :wink:
(Maar toch zelf niet het argument totale CO2 gebruikt om z'n keuze te maken)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:
gunmaster schreef:Ja met de terugdraaiende teller ben je die extra energie "kwijt" maar in de toekomst heb je enkel iets aan je direct verbruikte energie van je productie. Zo zal je vooral veel kwijtraken in de zomer en lente als je zonnepanelen op bijna volvermogen produceren (tenzij je meerdere kw's aan vermogen kan inchakelen :wink: )
Dus je rijdt constant met een vrachtwagen omdat je één keer per jaar misschien iets zwaar moet vervoeren :bang:

Je beseft toch dat die extra capaciteit totaal geen rendement heeft... maar blijkbaar is dat voor jou geen probleem ? Ik zou zeggen leg gratis een installatie op mijn dak... ik zal je dan 10% geven van de opbrengst... uiteindelijk haal je dan een beter rendement en is het beter voor het milieu !
Om je voorbeeld te volgen ja. Maar je moet wel in het achterhoofd houden dat ik één of twee keer per jaar iets zwaar moet vervoeren en het inhuren van vervoer veel meer kost dan een jaar met die vrachtwagen te rijden :wink:

AKA de solar installatie kost zo weinig dat het goedkoper is om een deel van de productie "weg te gooien" (ecologisch/communistisch argumenten daar gelaten) dan dat het kost om vaker stroom te kopen. Ik snap dat dit een andere filosofie is om te begrijpen maar er zit wel economische waarheid in. Ook is dit toch waar we in de toekomst heen gaan zonder terugdraaiende teller.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

gunmaster schreef:AKA de solar installatie kost zo weinig dat het goedkoper is om een deel van de productie "weg te gooien" (ecologisch/communistisch argumenten daar gelaten) dan dat het kost om vaker stroom te kopen. Ik snap dat dit een andere filosofie is om te begrijpen maar er zit wel economische waarheid in. Ook is dit toch waar we in de toekomst heen gaan zonder terugdraaiende teller.
ZP leven vanaf 2021 op basis van E-peil en verplichtingen, niet meer omdat ze nog een mooie investering zijn (anders zou er geen subsidie nodig zijn).
Behalve uit milieuoverweging, maar of ZP zo milieuvriendelijk zijn om te produceren met alles er op en er aan... who knows?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Je vergeet 1 ding: die zonnepanelen produceren niet constant aan hun piek.
Het grootste deel van het jaar (donkere seizoenen) en de meeste uren van de dag produceer je ferm minder dan het piekverbruik van je woning.

GIsteren zat ik bijvoorbeeld op zonnige dag enkel tussen 12u30 enb18u00 boven de helft van mijn piekvermogen. (ZW)

Ander tip:
Als je kan dan leg je best niet alle panelen in 1 richting.
Een combinatie van ZO met ZW is beter dan puur Zuid.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 10 aug 2020, 22:23, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

gunmaster schreef:AKA de solar installatie kost zo weinig dat het goedkoper is om een deel van de productie "weg te gooien" (ecologisch/communistisch argumenten daar gelaten) dan dat het kost om vaker stroom te kopen.
Ik zou je berekening dan maar eens opnieuw doen... ik betwijfel of de prosumenten tax opweegt tegen de terugdraaiende teller.

Zonnepanelen zijn nog nooit een goede investering geweest als we de subsidies niet in aanmerking nemen (dus waarom zouden ze dat nu plots wel zijn).
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Met terugdraaiende teller en prosumententarief, rekent me nu met terugverdientijd van 7 tot 10 jaar.

Zonder terugdraaien en zonder prosumententarief zal dat wellicht 20 to 30 jaar worden...
Tenzij je de installatie zo klein als mogelijk houdt om een groter deel direct te verbruiken.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Zonnepanelen zijn nog nooit een goede investering geweest als we de subsidies niet in aanmerking nemen (dus waarom zouden ze dat nu plots wel zijn).
Bwaa, terugverdientijd van 8 à 12 jaar (sneuvelen omvormer) is toch een mooie investering zonder subsidie. Weet jij beter?
Zonder prosumentenTAKS kwam je op een mooie 4 à 5 jaar maar dat mag niet hé dat de brave burger er nog wat aan kan verdienen.

Met de injectietarieven is het helemaal geen mooie investering meer, vandaar toch nog enige nieuwe subsidie om de klimaatdoelstellingen toch wat eenvoudiger te behalen (wat de staat anders ook geld kost aan Europa?).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Waarschijnlijk dat ik er hier overgelezen heb, maar ik zie niet echt een duidelijk antwoord op: waarom niet een maximale opwekcapaciteit op je dak leggen, ivm het capaciteitstarief dat er zal aankomen in 2022-2023?

Als je zoveel mogelijk overdag produceert en injecteert (ook al is het aan dumpingprijs van 3c/kW), dan kan je toch een stukje van de kost recupereren wanneer je 's avonds electricteit van het net afneemt (dat een veelvoud van je 3c/kW zal kosten)? (Volledig break-even draaien = zodanig veel overdag produceren dat het je kost van je net-afname kan dekken, zal niet lukken, vrees ik?)

Of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het grootste probleem is dat die dingen een terugverdientijd hebben die langer is dan we een regering hebben.
Met andere woorden, je kan op geen enkele manier een planning en simulatie maken omdat de regels telkens zwaar veranderen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

TimoLimo schreef:Waarschijnlijk dat ik er hier overgelezen heb, maar ik zie niet echt een duidelijk antwoord op: waarom niet een maximale opwekcapaciteit op je dak leggen, ivm het capaciteitstarief dat er zal aankomen in 2022-2023?
In sommige wijken kan het elektriciteitsnet de overproductie nu al niet aan, waardoor omvormers soms uitgeschakeld worden. Als iedereen zijn installatie gaat overdimensioneren gaat het probleem alleen maar groter worden
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

TimoLimo schreef:Als je zoveel mogelijk overdag produceert en injecteert (ook al is het aan dumpingprijs van 3c/kW), dan kan je toch een stukje van de kost recupereren wanneer je 's avonds electricteit van het net afneemt (dat een veelvoud van je 3c/kW zal kosten)? (Volledig break-even draaien = zodanig veel overdag produceren dat het je kost van je net-afname kan dekken, zal niet lukken, vrees ik?)

Of is dat te kort door de bocht?
Ik denk dat niemand weet of dat werkelijk zo zal zijn, wat als ze de prijs negatief maken en je dus moet betalen om je stroom op het net te zetten.

Wat mij stoort is dat ze niet kijken per regio of straat, maar naar heel het land om de prijs te bepalen. Wat als ik een straat woon waar ik de enige ben met zonnepanelen dan hebben mijn buren hier toch een voordeel aan, omgekeerd wat als ik in straat woon waar iedereen zonnepanelen heeft dan is op het net zetten eigenlijk onrendabel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

devastator schreef:In sommige wijken kan het elektriciteitsnet de overproductie nu al niet aan, waardoor omvormers soms uitgeschakeld worden. Als iedereen zijn installatie gaat overdimensioneren gaat het probleem alleen maar groter worden
Dat heb je vooral in de typische Vlaamse verkavelingswijken. Daar heeft zowat elke woning een dikke installatie om het verbruik van hun warmtepomp/airco/zwembad te 'compenseren'.
Als je, zoals ik, aan een invalsweg woont met oude bebouwing in een rijwoning dan zit je nog ver af van die maximale 253V. Daar is het risico op overbelasting zowat onbestaande.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Da's echt heel interessante info Bruma, en totaal nieuw. Heb een paar vraagjes:
- welke wallboxen kun je er dan aanhangen? Of zijn het gewoon stopcontacten?
er was sprake dat de zappi dit zou kunnen maar heb de api nog niet opgemerkt
zelf heb ik een go-eCharger of kortwerg go-e
- loopt die Openwb ook pakweg in een linux container?
ik heb geen ervaring met contrainers maar is een linux install
- kun je er ook Shelly's mee schakelen? Best wellicht via Home Assistant of is het volledig onafhankelijk van andere software?
ik heb geen shelly's maar alle http:// sturingen zijn voorzien

Toekomst kijken: SMA Home manager 2.0 doet dat dus wel, en gaat voorspellend te werk om geschikte wasmachines etc aan te zetten. Je kunt er ook shelly relais mee schakelen via een ander duits stukje software: Smart Appliance Enabler (een goed gebouwd creatief werkstukje van 1 man).
daar zit hem het probleem niet, het probleem zit hem eerder in de combinatie zon en SOC thuisaccu
Vandaag is de ideale dag om dit uit te leggen, de opbrengst bij mij swalpt tussen de 2500W en 1100W met nu en dan een 3000W
Indien je een domme (slimme) sturing hebt dan schakelt hij bij 3000W de relais in en dan loopt een afwasmachinecyclus ongeacht dat die nog rond de 1100W komt en 900W van het net gaat afnemen (zonder thuisaccu). Hoe kleiner de installatie, hoe lager de opgewekte stroom (en of ze boven de 2000W komen)
Voor een afwasmachine met een verwarmcyclus die je niet mag onderbreken (met een relais) zal je vandaag zeker voldoende energie opwekken echter niet noodzakelijk verbruiken van de PV's.
Met een thuisaccu kan je dat compenseren en vandaag is dat geen probleem. In de winter zal dit iets anders zijn (beperkte PV stroom) en zal je moeten kijken of de afwasmachine gestart kan worden: Dag productie PV, reeds geproduceerd, SOC thuisaccu parameters samen zullen dit bepalen.
En ik denk dat het belangrijk is om zo weinig mogelijk de accu te gebruiken en zoveel mogelijk meteen beschikbare stroom te gebruiken (minder cycli).
In de winter kan dit betekenen afname stroom ipv PV stroom of een combinatie (om enkel tot 2500W)

LTO is ook nieuw voor mij: welke merken batterijen gebruiken dat al?
Momenteel zijn er enkel de cylindrische cellen 2.3V35/40A grade A en B verkrijgbaar, productie YinLong, in Polen
Nadeel is de lage energiedichtheid maar daar was gisteren bericht van dat die hoger zou zijn indien ze de productie zouden omvormen naar LLTO

Ik heb nu SMA, maar zou naar Fronius overstappen, hybride DC, rond maart volgend jaar. Wellicht is er tegen dan ook een EV, en moet ik gaan loadbalancen. Heb in de zomer nu veel te veel gedurende de hele dag. Volledige integratie in HA en voorspellingen zouden geweldig zijn.
En daar vrees ik voor dat de off-the-shelf systemen niet afgestemd zullen zijn op ons 'capaciteitstarief'.
De huidige systemen werken op een thresholdlijn (bv 0, -235 of 2500). Met -235 zorg je er immers voor dat er niet afgenomen wordt maar altijd iets geinjecteerd. Prima in de zomer en prima voor verbruikers. En indien de systeemcyclus snel genoeg is klopt dit ook. (Victron, specialist ter zaken voor thuisaccu's die parallel draaien om dit te compenseren is véél te traag, kan dus pieken niet opvangen op threshold), ik vrees dat een HA niet mee zal kunnen

Echter je kan ook op een andere manier gaan compenseren, vandaar mijn opmerking hierboven van zo weinig mogelijk cycli, 2500W oftewel 625W per kwartier. Je meet het verbruik in het kwartier en zo lang dit niet boven die 625 komt dient de thuisaccu eigenlijk niks te doen. Naarmate het kwartier op zijn einde loopt kan het blijken dat je boven die 625 zou uitkomen en dan dient de thuisaccu bij te springen en mogelijk heel heftig mocht het verbruik op t eind van t kwartier heel sterk verhogen. Dus korte maar hevige stromen (in de accu), maar enkel indien nodig.
Omgekeerd kan ook geen verbruik ik t begin en op t eind van t kwartier groot verbruik maar ook weer indien niet boven de 625 geen activiteit voor de accu.
In de winter zal dit een combinatie zijn van verbruik en laden en net daar kan die thuisaccu als op t eind van t kwartier nog ruimte is (en voorspel maar eens welk toestel er nog opgezet zal worden) kan pieklading het vermogen op 625 komen en de accu wat bij te laden.

En dan de intelligentie van het systeem zou moeten worden, indien 2500(625) niet haalbaar is, men is er boven uit gekomen (bv 713 ipv 625) dan mag het systeem voor de rest van de maand rekenen met 713 ipv 625, je betaalt er immers voor


Om terzelfdertijd op een aantal andere posts te reageren:
In de tijd dat de dieren spraken was een op verbruik afgestemde Zuid 35° ideaal met een overgedimentioneerde omvormer, meeste opbrengst
Toen de dieren zwegen en de VREG begon te praten kwam er een prosumententarief waren ondergedimentioneerd omvormers en O-W 35° ideaal
Eenmaal de VREG er advocaten erbij haalt die gaan praten dan zou een overgedimentioneerde Zuid 55-60° installatie weer idealer zijn
Immers zoveel mogelijk productie in minder zonnige periodes (wat wel in tegenspraak is met een capaciteitstarief gebaseerd op afname-capaciteit, of liever wat is t probleem van de DNB's: dat ze de centralestroom niet meer kunnen aanleveren aan de verbruikers of dat ze de lokaal opgewekte stroom niet meer kunnen aanleveren?)

Dat de DNB zand in ons ogen aan t strooien is: we zullen betalen volgens de afname grootte (die 2500W) en later kunnen 'profiteren' van flexibele energieprijzen (een sint verhaal). Ja er bestaat zoiets als flex prijzen, kijk maar naar easy energy in NL, t verschil op 1 dag tussen max en min prijzen is 1 à 2 ct in normale omstandigheden en soms eens 3ct/kWh. Echter de goedkoopste prijzen zijn 1 max 2u geldig en mocht je dan alle verbruikers opzetten, of een EV à 7,4kW/11kW om te profiteren van die goedkope stroom dan heb je t aan je rekker want dan gaat de DNB lopen met het profijt gezien je kwartuurgemiddelde dan geen 625 maar 1850 of zelfs 2750 zal worden, dokken maar zou ik zeggen.

Een thuisaccu? En net daar zit dan de tegenstelling, als je voldoende dakoppervlakte hebt dan is het goedkoper om een overgedimentioneerd PV systeem aan te schaffen (en overschotstroom niet op te gebruiken) dan een juist gedimentioneerd PV systeem met grote thuisaccu te installeren én je accu verslijt minder snel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Actua: nieuwe informatie!

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ergiemeter

Zie sectie 'Digitale meter en zonnepanelen vanaf 1 januari 2021'

Die tekst daar is niet uitzonderlijk duidelijk maar eigenlijk wil die zeggen dat voor installaties vanaf 2021 je niets meer krijgt voor uw overproductie.

Je moet de stroom opsouperen om het moment van productie anders ben je die volledig kwijt!. (*)

Tot nu was er sprake van dat je die stroom zelf nog wel ging mogen opgebruiken later, een krediet, maar dan wel met distributienettarieven die je dan op de eigen stroom ging moeten betalen. Dat was toch nog iets. Dat valt nu dus weg.

Om nog onder de oude regeling te vallen;
Wie zonnepanelen geïnstalleerd heeft en deze laat keuren (AREI-keuring) ten laatste 31 december 2020 kan kiezen voor de compensatieregeling die 15 jaar duurt, te rekenen vanaf het moment van de indienstname/keuring van de installatie. Bij een uitbreiding blijft de datum van eerste keuring gelden.

Dat wil dus zeggen je dan kunt kiezen voor behoud van het principe van de terugdraaiende teller op het vlak van elektriciteitsprijs en distributienettarieven met aanrekening van het prosumententarief

Update; (*) er is sprake van de invoering van een 'terugleveringsvergoeding' voor die installaties maar dat is nog volstrekt onduidelijk. - Dus momenteel ben je alles kwijt van de overproductie maar er is wel hoop dat er misschien toch nog iets in de plaats zal komen ter compensatie. - En vergeet niet dat er nog steeds een vernietigingsberoep lopende van van de VREG tegen die compensatieregeling waar nog geen uitspraak over is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
gunmaster schreef:Ja met de terugdraaiende teller ben je die extra energie "kwijt" maar in de toekomst heb je enkel iets aan je direct verbruikte energie van je productie. Zo zal je vooral veel kwijtraken in de zomer en lente als je zonnepanelen op bijna volvermogen produceren (tenzij je meerdere kw's aan vermogen kan inchakelen :wink: )
Dus je rijdt constant met een vrachtwagen omdat je één keer per jaar misschien iets zwaar moet vervoeren :bang:
Is dat niet hét topargument in de ICE/EV discussie?
Ik wil één keer per jaar naar het zuiden en dan moet ik mijn rij- en stopgedrag aanpassen. PANIEK. Dat kan ik niet, ergo EV is onmogelijk.
:bang:
Je beseft toch dat die extra capaciteit totaal geen rendement heeft... maar blijkbaar is dat voor jou geen probleem ? Ik zou zeggen leg gratis een installatie op mijn dak... ik zal je dan 10% geven van de opbrengst... uiteindelijk haal je dan een beter rendement en is het beter voor het milieu !
Natuurlijk heeft die extra capaciteit (zeg maar de verdubbeling van 3,6kWp naar 7,5kWp) wel rendement, effect, ... En vooral in de niet-zomermaanden.
Als elk paneel op een random maandag in februari 10W levert (wat een schijntje is, gegeven dat ze 350Wp zijn), dan leveren 21 panelen wel lekker 210W en dus mijn baseload (die ik voor het gemak even op 200W) zet.
Onze bedoeling is dan ook "zo veel mogelijk van ons verbruik dekken met eigen zonnepanelen" en niet "zo weinig mogelijk aan Fluvius schenken".
Enige economische filosofie zich daar toch totaal niet achter ?
Eerst en vooral: put your money where your mouth is :).

Daar ben je compleet mis, met het risico dat ik toch even over politiek begin.
De grootste partij van Vlaanderen wil graag kerncentrales verlengen en als het ff kan er nieuwe (laten) bouwen. Kijk even naar de financiering, subsidies en prijsafspraken in de UK: daar gaat Hinkly Point C "ooit" (dat is: tegen dat ze de constructie dus letterlijk "ooit" af hebben gekregen) elektriciteit produceren aan een kost die gegarandeerd dubbel zo hoog is als de prijs in 2014. Dus waar wind- en zonne-energie elk jaar wat goedkoper wordt, gaat kernenergie de andere richting uit: alsmaar duurder. En in die megakostprijs zit dan nog niet de afvalfactuur van de kernbrandstof, die factuur komt sowieso bij de maatschappij terecht.
Dus vandaag zitten we op een particuliere kWh-prijs van +/- €0,22/kWh, maar ga ermaar vanuit dat de factuur voor de component energie véél hoger zal uitvallen met (nieuwe) kerncentrales. Elke kWh van mijn eigen verbruik die ik zelf kan opwekken, is "gratis" eens de installatie er ligt. Hoeveel elke kWh gekost heeft, zal ik pas na 25 of 30Y kunnen zeggen. Veel kans is het minder dan €0,22/kWh en al helemaal véél minder dan de kost van (nieuwe) kernenergie.
Ik wil graag bijdragen een/de oplossing en het probleem niet nóg erger maken :).

Ik maak graag de vergelijking met water. Water is eigenlijk spotgoedkoop: €4/m³ drinkwater.
Enkele jaren geleden een serieuze investering gedaan om een 20m³ waterput te (laten) installeren, om zo 95-97% van ons water uit die regenwaterput te halen en op die manier
(1) alvast niet bij te dragen tot droogteproblemen
(2) te hedgen tegen gegarandeerde drinkwaterprijsstijgingen
Ga maar na: elke zomer gaat het piekverbruik omhoog en dus moeten drinkwatermaatschappijen elk jaar bijkomende miljoenen investeren om de productiecapaciteit én de distributiecapaciteit uit te breiden om die "honger" dorst naar water gelest te houden. Die investeringen worden natuurlijk afgeschreven over zoveel jaar, maar wel afgewenteld op de verbruikers.
Ik ben er zeker van dat die (waterput) installatie op lange termijn ook financieel zéér aantrekkelijk is: +/- €350 per jaar minder water. Tegen dat ik - volgens de statistiek - zou doodvallen, is dat bijna €20K (rekening houdend met prijzen van nu, niet met prijzen van 2030-2040-...).

Dat gezegd zijnde: ik zie zowat overal rond mij mensen investeringen doen die geen terugverdientijd hebben.
Wat is de terugverdientijd van een NAS, van een GSM, van een nieuwe garage, van elektrische garagepoorten, van een nieuw terras, ...?
honda4life schreef:Was dat je nog niet opgevallen dat heist nogal milieu minded is :wink:
Milieubeleid zal financieel zijn, of niet zijn.
Zelfs Fernand Huts, toch niet bepaald een linkse/groen rakker, denkt er zo over: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200810_97541498
De Bruycker is als ceo van Indaver een van de vaandeldragers van de circulaire economie in Vlaanderen. Hij heeft ook een duidelijke visie. ‘Een circulaire economie die grotendeels op subsidies draait, heeft geen zin. Je moet toegevoegde waarde bieden.
Indaver (...) is nu volledig eigendom van Katoennatie, het logistieke bedrijf van Fernand Huts. ‘Ik heb voor het eerst een aandeelhouder die onze internationale groeistrategie volledig steunt’, zegt De Bruycker
DarkV schreef:Zonnepanelen zijn nog nooit een goede investering geweest als we de subsidies niet in aanmerking nemen (dus waarom zouden ze dat nu plots wel zijn).
Skeptisch zijn is goed, data is beter.
Een niet gesubsidieerde installatie van 7kWp kost €7K, op 25 jaar (garantie op de componenten is 25Y) is dat €280 per jaar.
Overigens vergeet je in uw snelle opmerking wel de subsidies voor alle andere energievormen: kolen, kernenergie, ... Ik wil niet weten wat die energie zou kosten zonder overheidssubsidies.
devastator schreef:
TimoLimo schreef:Waarschijnlijk dat ik er hier overgelezen heb, maar ik zie niet echt een duidelijk antwoord op: waarom niet een maximale opwekcapaciteit op je dak leggen, ivm het capaciteitstarief dat er zal aankomen in 2022-2023?
In sommige wijken kan het elektriciteitsnet de overproductie nu al niet aan, waardoor omvormers soms uitgeschakeld worden. Als iedereen zijn installatie gaat overdimensioneren gaat het probleem alleen maar groter worden
Dat zijn groeipijnen: laat iedereen zijn auto overdag opladen.
Of met het teveel aan stroom maken we decentraal H2, dat later op de avond verbruikt/getankt kan worden.
Je ziet toch zo een toekomst waarbij er - op bepaalde momenten - genoeg en zelfs veel te veel energie voorhanden is? De kritiek op H2 is dan ook zonder een "lange termijn bril".
8balljunkie schreef:Ik denk dat niemand weet of dat werkelijk zo zal zijn, wat als ze de prijs negatief maken en je dus moet betalen om je stroom op het net te zetten.
Een duidelijkere incentive om met energieverslindende toepassingen te komen, kan ik me niet bedenken? H2 productie, meer koeling, meer verwarming (kouder of warmer dan nodig, zodat je de koeling/verwarming wat later voor lange tijd kan afzetten)
WalterB1 schreef:Actua: nieuwe informatie!
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ergiemeter
Zie sectie 'Digitale meter en zonnepanelen vanaf 1 januari 2021'

Die tekst daar is niet uitzonderlijk duidelijk maar eigenlijk wil die zeggen dat voor installaties vanaf 2021 je niets meer krijgt voor uw overproductie.
Daar ga ik vanaf dag 1 vanuit, idd.
Om nog onder de oude regeling te vallen;
Wie zonnepanelen geïnstalleerd heeft en deze laat keuren (AREI-keuring) ten laatste 31 december 2020 kan kiezen voor de compensatieregeling die 15 jaar duurt, te rekenen vanaf het moment van de indienstname/keuring van de installatie. Bij een uitbreiding blijft de datum van eerste keuring gelden.
Dat is wishfull thinking of minstens een gok, aangezien die compensatieregeling in proces ligt wegens bevoegdheidsdiscussie .
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190624_04476755
Het voorstel van decreet besliste toch om de volledige stroomprijs te laten terugdraaien, ook al is het Vlaams Parlement daarvoor niet bevoegd en had de Vreg gewaarschuwd dat de regeling een inbreuk was op zijn bevoegdheden.

Het gevolg liet zich raden. De Vreg dient nu een beroep tot vernietiging van het decreet in bij het Grondwettelijk Hof.
heist_175 schreef:
gunmaster schreef: Qua panelen pak gewoon de goedkoopste. Ik heb onlangs een lading JAsolar 345WP panelen op de kop getikt voor 118 euro /stk. Qua omvormer kosten microovormers en het solaredge verhaal ongeveer het dubbele van een stringomvormer. Echter is die eerste wel heel interessant bij schaduw. Zelf heb ik APS, heel tevreden van. Als je toch aan 3 fasen denkt die hebben een microomvormer met 4 ingangen die op enkel(QS1) of zelfs 3 fase(YC1) aangesloten kan worden. Verder is de installatie inderdaad simpel, maar vergeet geen aarding :wink:
Assumptie: 7,2kWp installatie (21 x Q Cells G8+ 350Wp) https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/q-cells/
Enphase micro-omvormers: €2436 (21 x €116) https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micr ... 46312.html
SolarEdge Power Optimizers: €1008 (21 x €48) https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormer ... ptimizers/
SMA Sunny Tripower 8.0: €1959 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tr ... av-40.html
SMA Sunny Boy 3.6: €2158 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html
De Power Optimizers zijn veel goedkoper, de stringomvormer en de micro-omvormers zijn ongeveer even duur, nee?
Assumptie: 7,2kWp installatie (21 x Q Cells G8+ 350Wp) https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/q-cells/
Enphase micro-omvormers: €2436 (21 x €116) https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micr ... 46312.html
SolarEdge Power Optimizers + omvormer: €3556 (€1008 (21 x €48) voor de optimizersmet 25Y garantie en dan 2 x de omvormer) https://www.solar-bouwmarkt.nl/solaredg ... -copy.html + https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormer ... ptimizers/
SMA Sunny Tripower 8.0: €3918 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tr ... av-40.html - gaan na 10-12-15 jaar stuk, dus op de looptijd heb ik er 2 nodig
SMA Sunny Boy 3.6: €4316 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html - gaan na 10-12-15 jaar stuk, dus op de looptijd heb ik er 2 nodig

De micro-omvormers zijn dus uitgesproken goedkoper dan de SMA of de SolarEdge oplossing.
Laatst gewijzigd door heist_175 11 aug 2020, 15:35, in totaal 2 gewijzigd.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Daar staat toch echt niets nieuws in.
  • - Kiezen tussen terugdraaiende teller of niet, mogelikheid vervalt bij installaties na 31 dec 2020
    - Bij niet terugdraaiende teller heb je:
    • - geen prosumententarief
      - worden distributie net tarieven alleen gefactureerd voor afname van stroom, je krijgt niets vergoed bij injectie
      - worden electriciteits tarieven berekend aan geldend tarief bij afname, misschien krijg je iets bij injectie, nog niet zeker
Omdat distributie tarieven het merendeel van de factuur uitmaken kun je er dus wel vanuit gaan dat je nauwelijks iets voor je injectie krijgt. Maar alles wat je niet afneemt betaal je ook niet en injectie kost je ook niets.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

devastator schreef:
TimoLimo schreef:Waarschijnlijk dat ik er hier overgelezen heb, maar ik zie niet echt een duidelijk antwoord op: waarom niet een maximale opwekcapaciteit op je dak leggen, ivm het capaciteitstarief dat er zal aankomen in 2022-2023?
In sommige wijken kan het elektriciteitsnet de overproductie nu al niet aan, waardoor omvormers soms uitgeschakeld worden. Als iedereen zijn installatie gaat overdimensioneren gaat het probleem alleen maar groter worden
Daar moesten we toch die injectietaks/prosumententaks voor betalen, om de aanpassing van het net aan de nieuwe situatie (nvdr: nieuw zoals in reeds 20 jaar actueel) aan te passen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

25 jaar garantie.
Onder welk garantiemodel (kijk eens grondig na)?
Kan goed zijn dat ze na 15 jaar stuk zijn en ze geen restwaarde meer hebben... Wat krijg je ervoor, garantie is niet noodzakelijk een toestel met dezelfde output.

Ken je 1 stuk elektronica op industrieel niveau met voldoende koeling airco dat 25 jaar werkt...
Niet veel hoor buiten een eenvoudige gelijkrichter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

honda4life schreef: Ken je 1 stuk elektronica op industrieel niveau met voldoende koeling airco dat 25 jaar werkt...
Niet veel hoor buiten een eenvoudige gelijkrichter.
Toch al wat airco's gezien die al 15 jaar draaien met slechts één enkele keer per 5 jaar een defect...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

fvhbrugge schreef:
honda4life schreef: Ken je 1 stuk elektronica op industrieel niveau met voldoende koeling airco dat 25 jaar werkt...
Niet veel hoor buiten een eenvoudige gelijkrichter.
Toch al wat airco's gezien die al 15 jaar draaien met slechts één enkele keer per 5 jaar een defect...
Die zijn nog te herstellen... zo'n micro-omvormer in de hars is geen beginnen aan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De SMA Tripower (3F aansluiting, dus tot max 10kVA) omvormers hebben zelfs maar 5Y garantie. Waarom gaat dat zo snel stuk?
gunmaster schreef: Je kan even goed met tigo optimizers enkel de paar panelen met schaduw aanpakken, deze kosten ongeveer hetzelfde. Solaredge vereist dan weer dat alle panelen een optimizer hebben.
Alternatief tigo optimizers (op de enkele panelen met schaduw) met een goedkope of dure omvormer met lange garantie: grote overboeking mogelijk
> Wat kunnen die Tigo's anders dan de optimizers van SolarEdge (los van het feit dat je niet op elk paneel een optimizer moet hangen)?
> Welke omvormer heeft een "lange" garantie? En waarom zou een omvormer garantie van 10Y (bv Goodwe, Huawei, ...) beter zijn dan een micro-omvormer garantie van 25Y (Enphase)?

Voor een 7,5kWp installatie:
Enphase micro-omvormers: €2436
SolarEdge met Power Optimizers: €3556
SMA Sunny Tripower 8.0: €3918 (zonder optimizers)
SMA Sunny Boy 3.6: €4316 (zonder optimizers)
Er mogen al behoorlijk wat micro-omvormers dood gaan eer die optie toch duurder zou worden, niet?
honda4life schreef:25 jaar garantie.
Onder welk garantiemodel (kijk eens grondig na)?
Kan goed zijn dat ze na 15 jaar stuk zijn en ze geen restwaarde meer hebben... Wat krijg je ervoor, garantie is niet noodzakelijk een toestel met dezelfde output.

Ken je 1 stuk elektronica op industrieel niveau met voldoende koeling airco dat 25 jaar werkt...
Niet veel hoor buiten een eenvoudige gelijkrichter.
Garantiebepalingen: https://enphase.com/sites/default/files ... -Dutch.pdf (PDF)
Ik ken wel wat dingen die 25Y en langer werken, maar ze zijn niet noodzakelijk van dezelfde complexiteit: CV installaties, auto's, automaten, ...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: Garantiebepalingen: https://enphase.com/sites/default/files ... -Dutch.pdf (PDF)
"als de oorspronkelijke identificatietekens (inclusief handelsmerk of serienummer) van het
Gedekt Product zijn beschadigd, gewijzigd of verwijderd;"
Hoop dat dit serienummer diep gegraveerd is en geen stickertje is ;-)

"normale slijtage of achteruitgang, of cosmetische, technische of ontwerpfouten van een
Gedekt Product die de energieproductie niet wezenlijk beïnvloeden of de vorm, de
geschiktheid of de functie van het Gedekt Product niet aantaste"
Na 24 jaar is dit "normale slijtage" met restwaarde 1/25

"(b) een evenredig deel van het bedrag van het Gedekt Product terugbetalen of in
krediet geven aan de Eindgebruiker of de Overnemer voor een bedrag dat gelijk is aan de huidige
marktwaarde van het Gedekt Product op het moment dat de Eindgebruiker of de Overnemer Enphase
op de hoogte stelt van het defect, zoals bepaald naar eigen goeddunken van Enphase."

Voila

De rest is niet beter hoor, laat 25 jaar geen argument zijn...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:De SMA Tripower (3F aansluiting, dus tot max 10kVA) omvormers hebben zelfs maar 5Y garantie. Waarom gaat dat zo snel stuk?
gunmaster schreef: Je kan even goed met tigo optimizers enkel de paar panelen met schaduw aanpakken, deze kosten ongeveer hetzelfde. Solaredge vereist dan weer dat alle panelen een optimizer hebben.
Alternatief tigo optimizers (op de enkele panelen met schaduw) met een goedkope of dure omvormer met lange garantie: grote overboeking mogelijk
> Wat kunnen die Tigo's anders dan de optimizers van SolarEdge (los van het feit dat je niet op elk paneel een optimizer moet hangen)?
> Welke omvormer heeft een "lange" garantie? En waarom zou een omvormer garantie van 10Y (bv Goodwe, Huawei, ...) beter zijn dan een micro-omvormer garantie van 25Y (Enphase)?

Voor een 7,5kWp installatie:
Enphase micro-omvormers: €2436
SolarEdge met Power Optimizers: €3556
SMA Sunny Tripower 8.0: €3918 (zonder optimizers)
SMA Sunny Boy 3.6: €4316 (zonder optimizers)
Er mogen al behoorlijk wat micro-omvormers dood gaan eer die optie toch duurder zou worden, niet?
honda4life schreef:25 jaar garantie.
Onder welk garantiemodel (kijk eens grondig na)?
Kan goed zijn dat ze na 15 jaar stuk zijn en ze geen restwaarde meer hebben... Wat krijg je ervoor, garantie is niet noodzakelijk een toestel met dezelfde output.

Ken je 1 stuk elektronica op industrieel niveau met voldoende koeling airco dat 25 jaar werkt...
Niet veel hoor buiten een eenvoudige gelijkrichter.
Garantiebepalingen: https://enphase.com/sites/default/files ... -Dutch.pdf (PDF)
Ik ken wel wat dingen die 25Y en langer werken, maar ze zijn niet noodzakelijk van dezelfde complexiteit: CV installaties, auto's, automaten, ...
Die Tigo's werken exact hetzelfde maar je bent goedkoper uit als er een paar panelen zijn zonder schaduw want op die zet je simpelweg geen optimizer. Dat is ook wat minder effort, maar dat is vooral relevant als je het laat doen. Bovendien kun je die Tigo's koppelen met een omvormer naar keuze. Bijvoorbeeld een goedkope Huawei of Omnik en de kost van vervanging incalculeren. Dat doe ik ook.

Verder geloof ik niet in de 25j garantie verhalen. Of er zitten addertjes onder het gras (restwaarde) of ze zijn tegen dan failliet (zoals ik heb meegemaakt met Enecsys). Na 15-20 jaar is naar shcatting elke omvormer inherent stuk, dat is gewoon een fysische limiet van de componenten voor zover ik het begrijp. Daar kan je geen garantie op geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is nergens op het dak schaduw, behalve laat op de avond (speelt enkel in juli) op 4 panelen naast de schouw.

Micro-omvormers hebben het potentieel om meer uit uw installatie te halen (elk paneel presteert optimaal), maar hebben een meerkost:
- 3F boven de 5kWp
- micro-omvormer kapot = interventie op het dak

Kan je het micro-omvormer concept niet nabootsen door 5 kleine omvormers van max 999W te plaatsen?
Als ik de 21 panelen aansluit per 4 (4/4/4/5) op een omvormer van telkens 910Wp:
- blijf ik monofasig (waarmee ik de meerkost van 3F vermijd)
- werken de verschillende sets van zonnepanelen onafhankelijk van elkaar (1 kapotte of slecht presterende kan max 3/4 andere panelen naar omlaag halen)
- kan ik een kapotte omvormer makkelijk vervangen aan de meterkast.

€1400 (voor 5x) https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw700-xs-wifi.html
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Waarom 5 kleine omvormers en niet één omvormer van 5 KW/ac? Je verhoogt je kosten voor omvormers zoveel dat je een jaar of 2 productie extra hebt als kost aan omvormers, om van de installatiekosten maar te zwijgen. Als je schrik hebt voor uitval, kijk naar monitoring en stel alerts in als je productie eruit ligt :wink:

Ik zou adviseren: 4 tigo optimizers op die 4 panelen en alles op een 5KW/ac omvormer. Daar kan je rustig overdimensioneren zonder schrik voor productieverlies, ga daarbij rustig tot 150% of meer, anders compenseer je het prosumentarief en/of de kost van de grotere omvormer niet eens.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Installatie vanaf 1/1/2021, dus geen prosumententarief :).
5 kleine omvormers van 4,55kWp: €1400 https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw700-xs-wifi.html
1 grote omvormer van 5,2kWp: €1210 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html

Toch heel gelijkaardig, nee?

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw700-xs-wifi.html
opstartspanning: 50V
Dus als elk paneel 12V levert, zijn we al aan het produceren :)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html
opstartspanning: 100V
Dus als elk paneel 6V levert, zijn we al aan het produceren :)

Er is nog niets beslist... :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Sorry maar je vergelijking gaat niet op...
Je vergelijkt 5 kleine Goodwe omvormers met één grote SMA omvormer. Tja das eigenlijk een bmw vergelijken met een hyundai of appelen met peren :wink:
Een 5 KW/ac omvormer van Goodwe is dan ook maar € 709, https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw5000d-ns-wifi.html oftewel minder dan 3 van die kleintjes.
Ook is 1 grote omvormer efficiënter dan 5 kleintjes.

Qua opstart spanning zou ik me absoluut geen zorgen maken. Vanaf er een beetje licht zit op zo'n cel komt er al 0,5V uit, dus 30v per standaardpaneel. De productie en opstart van je solar is eerder bepaald door de hoeveelheid licht en daarmee de stroomsterkte.
Zie maar deze grafiek van een string van 9 panelen bij mij gisteren (op een Omnik 2ktl3 omvormer)
Voltage
solar_volt.png
Stroom
solar_current.png
(Je ziet trouwens duidelijk dat schaduw een effect heeft kort na de middag, mijn optimizers zijn daarom in bestelling :beerchug: )
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef:Sorry maar je vergelijking gaat niet op...
Je vergelijkt 5 kleine Goodwe omvormers met één grote SMA omvormer. Tja das eigenlijk een bmw vergelijken met een hyundai of appelen met peren :wink:
Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai

https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
Problems per 100 vehicles
Dodge & Kia: 136 (top)
Hyundai: 153
BMW: 176
Audi: 225 (worst)
Land Rover: 228 (worst)
Tesla: 250
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
gunmaster schreef:Sorry maar je vergelijking gaat niet op...
Je vergelijkt 5 kleine Goodwe omvormers met één grote SMA omvormer. Tja das eigenlijk een bmw vergelijken met een hyundai of appelen met peren :wink:
Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai

https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
Problems per 100 vehicles
Dodge & Kia: 136 (top)
Hyundai: 153
BMW: 176
Audi: 225 (worst)
Land Rover: 228 (worst)
Tesla: 250
Exact, en dat is wellicht ook zo bij omvormers :wink:
Goodwe en andere Aziaten moeten zich nog bewijzen.
SMA is een gevestigde waarde maar weinig van hun omvormers zijn nu ook al 15 jaar of ouder...
SMA heeft door zijn Europeese roets wel een hogere kostenstructuur + het is een premium merk.

Maar welke omvormer langer gaat leven? Ik weet het echt niet.
Ik heb nog geen uitval gehad van omvormers behalve 6 enecsys omvormers, ook Europees, en die zijn failliet gegaan ondanks mijn 20j garantie. :lol:
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Capaciteitstarief... lijkt me de ideale stimulans voor een electrische wagen (vlotjes) te laden... NOT dus :nono:
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai
https://www.jdpower.com/business/press- ... -study-iqs
Dit gaat wel maar over de eerste 3 maanden van de auto.

Deze is meer omvattend en dichter bij huis:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

Zal men ook rekening houden met blindvermogen?

En het maximum per fase bekijken of enkel de zwaarst belaste fase?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”