Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb wat bedenkingen/vragen over een nakende zonnepaneelinstallatie, mijn vragen zijn financieel & technisch en dus liever geen politieke beslommeringen. Het gaat over een nieuwe installatie vanaf 2021, dus "groenestroomcertificaten" (GSC) en prosumententarief is er niet meer.

Vanaf 2021 kan je niet meer kiezen tussen 2 "systemen" van zonnepaneelmeters/facturatie, het is voor elke nieuwe installatie:
- geen prosumententarief meer (+/- €100 per kVA aan omvormer)
- geen terugdraaiende teller

> Waardoor de "optimale" installatiegrootte eigenlijk "zo groot mogelijk" is, niet? Hoe meer panelen, hoe meer elektriciteit je maakt, het teveel is (min of meer) gratis voor "de buren". Wij verbruiken nu 3500kWh, maar dat is eigenlijk irrelevant. Hoe meer ZP's we leggen, hoe meer momentane elektriciteit die panelen opwekken (bewolkt weer, 's ochtends/'s avonds, ...).
> Technisch stelt zo'n installatie eigenlijk niets voor: haken op het dak, "balken" op die beugels, zonnepanelen op die balken, zonnepanelen verbinden met een micro-omvormer en de micro-omvormer op een specieke kabel klikken die naar een XVB gaat tot in de kast (of het woordje (Enphase) micro-omvormer vervangen door (Solar Edge) Power Optimizer) en dan deXVB op een zekering zetten waarbij max A van de zekering de max A van de ZP's niet overschrijdt. En dan op dezelfde fase (of met een fase koppelaar als kje 3F gaat) de controller aansluiten, zodat je een zicht hebt op uw installatie. Zie ik iets over het hoofd?
> Gegeven de prijzen van QCells (€0,44/Wp), LG Solar (€0,76) en Panasonic (€0,77), kiest iedereen toch voor QCells?! Voor de prijs van 13 LG Solar's kan ik 21 QCells leggen (met 70% meer kWp).
> De enige afweging die dan nog overblijft is tussen (1) Enphase micro-omvormers (IQ7, 25Y garantie), (2) PowerOptimizers van SolarEdge (P404, 25Y garantie) en (3) een grote omvormer van bv SMA (SunnyBoy 5Y garantie).
> Als ik nu 1F wil behouden, en later wil overschakelen naar 3F, moet ik de kabels tussen de micro-omvormers vervangen van 1F->3F en de XVB van op het dak aanpassen van 3G* naar 5G*? Creatief de installatie nu al in 3 stukken knippen (bv op 3 zekeringen met 3XCB's van 3G2,5) gaat het 'em niet doen als ik 3F zou willen later (bv voor warmtepomp).
> Is er ergens data beschikbaar over "instraling" (irradiance) in W/m² van de voorbije 5-10 jaar, zodat ik wat kan simuleren :)? Ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel W ik uit een ZP installatie haal als het "grijs weer" is, "lichtbewolkt" of 's ochtends en 's avonds (schemering).
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beste,

kijk eens op https://www.zonstraal.be/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik *denk* dat je met zonnepanelen snel aan een slimme meter gaat zitten, en dan klopt je redenering vanaf stap 1 niet: meer is niet beter dan.

En als die er niet vanaf dag 1 of dag 50 komt, dan zal het toch niet lang duren, dus ga je beter nu al nadenken over die situatie.
Dus opbrengst afstemmen op je verbruik en je verbruik afstemmen op de zon.
Een thuisbatterij kan daarin helpen als je uit werken gaat. Zware verbruikers op andere momenten aanspreken ook. Maar dat is moeilijk voor een ander te bepalen, je moet er over nadenken hoe je het kan organiseren.

Ik dacht wel dat er ergens een zonneinstraalwebsite was, maar ik kan 'm niet direct terugvinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, niet zo groot mogelijk, de prijs die je krijgt voor jouw overschot is peanuts in vergelijking tot de kost van wat extra panelen over hun levensduur gezien.
Geld dat je bij een nieuwe woning ergens moet besparen of bijlenen en dus ook een rente heeft.
De vraag is natuurlijk: huisje, vrouwtje, kindje(s)... Die ook jouw verbruik doen stijgen dus het is wat een gulden middenweg zoeken tussen nu en jouw toekomstvisie op het leven.

Ik denk dat je beter jouw panelen spreidt over dakdelen met een verschillende oriëntatie als optimalisatie.

Het is andersom, de stroom van de ZP moet lager zijn dan die van de zekering.
Maar ook dat is weer deels irrelevant vermits de waarde van je zekering voornamelijk begrensd wordt door hoe dik je kabel is, want niet noodzakelijk pieken alle panelen hetzelfe moment (en dan heb je nog marge op overbelasting).

Of je nu 1f of 3f injecteert, met 20A kom je toch al een hele eind hoor, dan zit je toch al aan 4,5 kW.
Ga je naar 25A, ga je ruim boven de 5 kW wat het maximum is dat enkelfasig mag, en dat kan je ook perfect op een driefasig net.
Driefasige omvormers zijn duurder en hebben een lager rendement, maar je mag wel tot 10 kW gaan en het is toch best practice.
Slimme meters werken met de som van de fasen, gelukkig niet individuele fasen op vlak van injectie.

Niet enkel de Wp telt, ook de tolerantie op vermogen, temperatuurscoëfficiënt, vermogen na 20 jaar, ...
Garantie... Daar ben je iets beter af met de respectabele producenten, zogenaamd "tier 1", daar heb je misschien wat meer geluk een defect paneel nog vervangen te krijgen.

Naar mijn mening zijn micro omvormers duur, zeker zonder schaduwprobleem.
Ook elektronica onder zo'n heet paneel, in weer en wind... Vind ik moeilijk te geloven dat dit 25 jaar kan meegaan (begin maar eens te vervangen).
Een klassieke omvormer die gaat zo'n 12 jaar mee maar wordt ook steeds beter en beter te herstellen daar er geld mee te verdienen valt door het toenemende aantal oudere installaties.

SMA Sunny design is vrij eenvoudig en behoorlijk compleet.

Zonnepanelen werken enkel goed bij volle zon, de opbrengst op bewolkte dagen slinkt snel...
Stimuleer de maandopbrengsten (PVdiary of één van de velen), en je zal zien dat je het sowieso van de zomermaanden moet hebben.
Bewolkt weer wordt sowieso benut door sluipverbruik, koelkast, diepvries, ...
Ga je enkel wassen in de zomer etc?
Het enige zinvol en repetitief getal is het jaarverbruik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hier zien we dat een zonnig voorjaar eigenlijk het beste rendement geeft, niet te warm en veel zonlicht.
In de zomer daalt het rendement omdat de temperatuur hoger ligt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Ik *denk* dat je met zonnepanelen snel aan een slimme meter gaat zitten
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt: ik acht een slimme meter vanaf 1/1/2021 een gegeven (aangezien het een verplichting is).
en dan klopt je redenering vanaf stap 1 niet: meer is niet beter dan.
Ik zie niet in waarom?
Dus opbrengst afstemmen op je verbruik en je verbruik afstemmen op de zon.
Op welk verbruik? Op mijn verbruik 's nachts, op mijn verbruik 's morgens, om 14-15u (max irradiation) of ...?
Hoe meer panelen ik heb liggen, hoe groter de periode per dag en dat een heel jaar lang, om met de opbrengst van mijn panelen toch alvast mijn eigen verbruik te dekken.
Wat ik meer opwek, daar krijg ik "iets" voor, maar laten we dat als "verloren" beschouwen.
Een thuisbatterij kan daarin helpen
Zelfs met subsidie is het nog €3K+ voor 3kWh...
je moet er over nadenken hoe je het kan organiseren.
Dat valt idd te regelen: verbruikers overdag laten draaien (wasmachine, vaatwasser).[/quote]
honda4life schreef:Nee, niet zo groot mogelijk, de prijs die je krijgt voor jouw overschot is peanuts in vergelijking tot de kost van wat extra panelen over hun levensduur gezien.
Panelen zijn toch niet zo duur? Ik kom - enkel voor het materiaal - aan €6,5K voor 7kWp (Enphase micro-omvormers), nog wat werkuren voor het plaatsen en €150 voor keuring. Met SolarEdge Power Optimizers komt het €1,5K goedkoper uit.
En dat is zonder rekening te houden met subsidies (wilde gok: de subsidies betalen de werkuren).
Geld dat je bij een nieuwe woning ergens moet besparen of bijlenen en dus ook een rente heeft.
Woning staat er al heel lang (1986) en ook de aankoop is wel al even geleden.
Ik denk dat je beter jouw panelen spreidt over dakdelen met een verschillende oriëntatie als optimalisatie.
Veel keuze is er niet: ofwel 250m² dak op het noorden, ofwel 250m² op het zuiden (244° volgens de zonnekaart). Oost en west enkel stenen zijgevels.
Niet enkel de Wp telt, ook de tolerantie op vermogen, temperatuurscoëfficiënt, vermogen na 20 jaar, ...
Garantie... Daar ben je iets beter af met de respectabele producenten, zogenaamd "tier 1", daar heb je misschien wat meer geluk een defect paneel nog vervangen te krijgen.
Geen noemenswaardig verschil tussen QCells en LG Solar.
Naar mijn mening zijn micro omvormers duur, zeker zonder schaduwprobleem.
Ook elektronica onder zo'n heet paneel, in weer en wind... Vind ik moeilijk te geloven dat dit 25 jaar kan meegaan (begin maar eens te vervangen).
25Y garantie geven ze niet zomaar natuurlijk :)
Het zal zijn dat ze goed getest zijn, worden trouwens ook veelvuldig geplaatst in California. Ondanks de klimaattoestanden is California toch nog wat warmer dan België :).
Een klassieke omvormer die gaat zo'n 12 jaar mee maar wordt ook steeds beter en beter te herstellen daar er geld mee te verdienen valt door het toenemende aantal oudere installaties.
Waarom krijg je maar 5Y garantie op een SMA, als ze toch zo goed zouden zijn? Geef dan, zoals de SolarEdge Power Optimizers of de Enphase micro-omvormers 25Y garantie?
Ga je enkel wassen in de zomer etc?
Het enige zinvol en repetitief getal is het jaarverbruik.
Hoe zie jij dan de dimensionering van installaties vanaf 1/1/2021?
Puur op jaarverbruik? Dan ben je met 3-4kWp (gelijkaardig in k€) wel rond met ZP's.

Ik was nu aan het kijken naar een 21paneels Qcells installatie die 7,2kWp oplevert.
7,2kW trek ik enkel als we aan het koken zijn (inductie "boost"), maar die 7,2kWp levert wel dubbel zoveel nuttige (bruibare) Watt's op alle andere momenten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je denkt dat je enkel elektriciteit overdag verbruikt?
Wel... Je zou aardig verschieten wat de koelkast en diepvriezer door de nacht heen verbruiken, samen met alle sluipverbruik.
Doe er nog wat verlichting bij, tv (veelal als het donker is)...
Je gaat fulltime werken? Hoe veel uren zwakke avondzon heb je dan nog gemiddeld?

Ik zie hier dat elk uur "slaap" goed is voor 4%, dus neem een uur of 8 is al 30% van het totaal.
8% per uur gaat naar koken (avondzon), en gaat zo een uur of 6 verder, daar is de overige 50%.

Ik dacht ook dat ogenblikkelijk verbruiken simpel was en prosumententaks dikke onzin is.
De realiteit is echter dat ik slechts 20% ogenblikkelijk kan verbruiken desondanks nog maar een kleine installatie heb met een omvormer van 1,5 kW (we komen toe met 8 panelen voor 2)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zo veel mogelijk zelf energie produceren op de beschikbare ruimte is de juiste keuze in het nieuwe systeem (en zoals je zelf zegt: iedereen zou ervanuit moeten gaan dat de terugdraaiende teller binnenkort niet meer bestaat). Het ideaal is dan je panelen zodanig opstellen dat ze nog redelijk wat opbrengen in de winter. Want in de winter is de kans het grootst dat je heel veel van wat je produceert ook meteen nuttig kunt gebruiken (er zal sowieso te weinig zijn en je zal moeten bijkopen). In de zomer kom je sowieso toe, geen probleem. Richtaantal panelen: 2x het volledige jaarverbruik. Dus 7500 kwh verbruik > 15 kwh opbrengst op het dak leggen.

Berekenen via pvcalc: http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm

Dus: Zuid gericht en hoek van 45 graden. Of zelfs 55 graden. Maar zo scherp mogelijk zodat je niet alleen 'licht'opbrengst van je pv hebt maar ook de 'turbo' kunt aanzetten, de directe instraling.

Maar nog belangrijker is om uit te zoeken waar je je nachtverbruik naar beneden kunt halen, want dat ga ja 1 op 1 betalen. Bij velen hier is dat: nadenken over de zware server / pc's in huis.

Kies ook een hybride omvormer waarbij je meteen batterijen kunt inpluggen (later of meteen). Dan heb je geen AC-DC omzetverliezen en je kunt op termijn zelfs een EV via DC rechtstreeks snelladen. SMA valt dan al weg.

De ideale omvormer op dit moment zou die van Fronius zijn, de GEN24, 3-fase 10KVA. Met eventueel al een BYD batterijpack eraan. Grootte van het batterijpack is 2x je nachtverbruik.

Studie met Fronius GEN24 + BYD als winnaar: https://pvspeicher.htw-berlin.de/wp-con ... n-2020.pdf

De Fronius heeft ook een vrij goede API voor in Home Assistant. Geen ervaring mee, maar dat is wel de route die ik zelf volg.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk nog steeds dat je maximum 5 kW per fase mag injecteren met een totaal van 10 kW als particulier.

Als de TS start met een monofase aansluiting van 40A, blijf je toch best met je automaten onder de 25A.
Maar 40+25 is net groter dan 63A
Differentieel van 80A is best prijzig hoor ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Over die 40 + 25A

Je dient het elektrisch bord dusdanig te bekabelen dat die 40 + 25 niet voorvalt.

Bij mij komen zonnepanelen achter de hoofddiff. samen zodus blijft hoofddiff 63A.

Mijn Secondaire DIFF. hebben elk hun eigen automaat van 40A dus deze diff. zijn allemaal standaard 40A.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

fvhbrugge schreef:Over die 40 + 25A

Je dient het elektrisch bord dusdanig te bekabelen dat die 40 + 25 niet voorvalt.

Bij mij komen zonnepanelen achter de hoofddiff. samen zodus blijft hoofddiff 63A.

Mijn Secondaire DIFF. hebben elk hun eigen automaat van 40A dus deze diff. zijn allemaal standaard 40A.
Veelal is er in oude borden geen plaats voor ;-)
Extra automaat voor diff + nieuwe kring ZP
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@liegebeest
Ik kijk de kat nog uit de boom en zeker met hybride omvormers.
Ik vermoed dat die (nog) niet BE-DNB proof zijn.
Immers met ons komende capaciteitstarief zijn we, denk ik uniek.
Daarnaast zie ik voor 0-regeling dat huidige systemen te traag reageren. Vandaar vermoedelijk de S1 poort van de BE digitale meters.
Eigenlijk hebben we een systeem nodig dat 's zomers met voorspelde zo'n voor de komende 36u, regelt op 0 verbruik en zo weinig mogelijk injectie en 's winters of minder zon met een max netafname (bv 2500W). Bij langere periode van geringe zo'n zelfs laden met afname met max netafname, maar enkel aan een gunstige prijs en enkel voor toestellen die niet tijdens die periode hun ding kunnen doen. Liefst aanstuurbare met een API en geen statische instellingen.
Voor afname bestaat al zo iets in combinatie met een EV NL openWB. In feite hebben we een gelijkaardig systeem nodig maar bidirectionele met een thuisaccu.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef: De Fronius heeft ook een vrij goede API voor in Home Assistant. Geen ervaring mee, maar dat is wel de route die ik zelf volg.
SMA heeft dan weer Modbus TCP/IP, ook niet zo moeilijk als je de handleiding er eens bij neemt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

honda4life schreef:
liegebeestig schreef: De Fronius heeft ook een vrij goede API voor in Home Assistant. Geen ervaring mee, maar dat is wel de route die ik zelf volg.
SMA heeft dan weer Modbus TCP/IP, ook niet zo moeilijk als je de handleiding er eens bij neemt.
We hebben onze huidige SMA niet in Home Assistant gekregen, echt niet (in samenwerking met devastator). Welke handleiding bedoel je?
@liegebeest
Ik kijk de kat nog uit de boom en zeker met hybride omvormers.
Ik vermoed dat die (nog) niet BE-DNB proof zijn.
Immers met ons komende capaciteitstarief zijn we, denk ik uniek.
Daarnaast zie ik voor 0-regeling dat huidige systemen te traag reageren. Vandaar vermoedelijk de S1 poort van de BE digitale meters.
Eigenlijk hebben we een systeem nodig dat 's zomers met voorspelde zo'n voor de komende 36u, regelt op 0 verbruik en zo weinig mogelijk injectie en 's winters of minder zon met een max netafname (bv 2500W). Bij langere periode van geringe zo'n zelfs laden met afname met max netafname, maar enkel aan een gunstige prijs en enkel voor toestellen die niet tijdens die periode hun ding kunnen doen. Liefst aanstuurbare met een API en geen statische instellingen.
Voor afname bestaat al zo iets in combinatie met een EV NL openWB. In feite hebben we een gelijkaardig systeem nodig maar bidirectionele met een thuisaccu.
Je bedoelt het kwartier-piek tarief in 2022? Ja ok. Maar als je batterij minstens de capaciteit van je hoogste piek heeft, dan moet 't kunnen. Welk systeem zie je traag reageren? Ik heb inderdaad gezien dat een ALPHA-ESS geen piekbelasting kan opvangen (of toch niet met de huidige instellingen) en telkens voor een piek heel even van het net gebruik maakt. Bedoel je dat? Bij een BYD batterij is dat TOTAAL anders. Die dingen worden gebruikt in offgrid cabins en je krijgt ze niet plat. BYD komt uit de wereld van de elektrische bussen, vandaar de ervaring vermoedelijk met pieken (denk ik).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:
honda4life schreef:
liegebeestig schreef: De Fronius heeft ook een vrij goede API voor in Home Assistant. Geen ervaring mee, maar dat is wel de route die ik zelf volg.
SMA heeft dan weer Modbus TCP/IP, ook niet zo moeilijk als je de handleiding er eens bij neemt.
We hebben onze huidige SMA niet in Home Assistant gekregen, echt niet (in samenwerking met devastator). Welke handleiding bedoel je?
Even Googelen naar SMA sunspec.
Je moet wel als installateur de poorten openen.

Je kan ook even sbfspot bekijken (geen installateur wachtwoord nodig), ook daar mogelijkheden genoeg door waarden in CSV weg te schrijven of uit de database te halen. Dit werkt ook met oudere omvormers (bluetooth).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Maar 40+25 is net groter dan 63A
Ik zie het anders: ik "krijg" 40A van Eandis, op dezelfde rail zet ik mijn 25A (of whatever A).

Afbeelding
Op die manier kan ik zowel de 40A van Eandis gebruiken als de 25A van mijn zonnepanelen.

Maar wie of wat zorgt ervoor dat mijn eigen productie eerst naar mijn automaten gaat en niet wat er van Eandis komt?

@nacht load
Ik kom nooit onder de 200W, het schommelt tussen de 200-450W.
Dat wijzigt overdag nauwelijks. Op mijn Flukso-grafiek zie je heel de dag dezelfde base-load en je kan de vaatwasser, de broodmachine, het koken 's middags en 's avonds er zo uit halen.
De baseload (200W) had ik vandaag (08/08/2020) uit een ZP gehaald (PV Calc)
7,2kWp: 07:20 - 21:05 -> 13,5u
3,6kWp: 08:20 - 20:50 -> 12,5u

Op 10/01/2020 (random winterdag)
7,2kWp: 10:10 - 16:55 -> 6,5u
3,6kWp: 10:35 - 16:45 -> 6u

Een 7,2kWp installatie levert me dus meer eigen verbruik op (aan een meerkost qua installatie natuurlijk).
Er is dus geen "ideale" installatie-omvang: meer is beter.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef: Maar wie of wat zorgt ervoor dat mijn eigen productie eerst naar mijn automaten gaat en niet wat er van Eandis komt?
Stromen in tegengestelde richting heffen elkaar op en de hoogste wint. Je eigen installatie zal altijd eerst van je PV gevoed worden.
Dat heeft ook iets te maken met de weerstand van de bekabeling.
Tim.Bracquez schreef: Zo krijg je zelfs omvormers werkende met een kleine DC naar AC inverter als het stroomnet plat ligt(net afkoppelen!). Zonnepanelen gaan ook nooit produceren als er geen gebruik/vraag is, daarom dat in sommige wijken met piek momenten de zonnepanelen minder leveren omdat er geen gebruik is.
Wel dat hangt er toch van af hoor. In mijn straat zijn er maar 3 huizen met zonnepanelen. Idem de straten in de wijk, relatief weining huizen met PV hier.
Mijn panelen met micro-omvormers leveren heel goed bij warm weer, de afvlakking door de hitte is bijna niet te zien.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@liegebeest

Ik heb het niet over de batterij maar de sturing.
Even toelichten en starten met openWB.

OpenWB is eigenlijk een loadbalancer voor EV's wallbox(en), ondertussen met prio naar gelang de SOC, wallplugs e.a. en kan ondertussen ook rekening houden met PV en thuisaccu's.

Even kort de werking voor 1 EV, instelbare parameters zorgen er voor dat enkel PV stroom in de EV loopt of dat je een negatieve of positieve threshold hebt. Met een negatieve zal je altijd wat injectie hebben met een positieve een afname.
Waarom belangrijk. Wel een EV wallbox Kan de stroom per 1A op of neerschakelen dus werkt dit in stappen. Zet je de threshold op 0 Dan heb je altijd ofwel wat afname ofwel wat injectie.
's zomers heb je stroom genoeg, met de juiste negatieve threshold is de afname 0 maar er is injectie.
Je kan ook een positieve threshold geven met min afname en dan kan je bv 2300W afnemen van het net plus alle PV stroom die niet lokaal opgebruikt wordt.
Indien er in het huis verbruikers aan of afgeschakeld worden wordt de wallbox bijgestuurd.

De huidige thuisaccu inverters meten op identieke wijze de stroom (digitale meter) of met een stroomklem en doen in feite hetzelfde maar bidirectioneel: injectie meten en opladen ten bedragen van de injectiestroom of afname meten en stroom leveren zodat restwaarde 0 is.
Er zijn al inverters waar je parameters kan zetten om die restwaarde in analogie met openWB op een threshold te zetten. Threshold? Ja want blijkbaar schakelen ze even zo als een wallbox per eenheid op of neer zodat je ook weer zwalpt rond uw threshold.

Geen enkel systeem meet nu een gemiddelde. Ja openWB heeft wel een gemiddelde parameter maar die laat dan injectie en afname toe in die periode om in de gedefinieerde tijd een correct gemiddelde te hebben.
Niet wat wij willen.

Voor 2022 willen wij net iets anders, zo weinig mogelijk afname of zo dicht mogelijk tegen onze thresholdlijn qua afname en dit in het volledige kwartier. Een inverter kan niet in de toekomst kijken maar kan (zou moeten kunnen) binnen het kwartier wel laden/leveren en/of stuurbare verbruikers afstemmen of de instellingen.

En die instellingen zouden dan nog eens dynamisch aangepast moeten kunnen worden (API) zodat ingespeeld kan worden op bv nog te verwachten PV productie.
Of net niet waardoor de thuisaccu kan laden met goedkope namiddag stroom.

Moeilijk, nee, je hebt wel een home automation nodig (aangepaste versie openWB, node red, elk HS) én een API stuurbare thuisaccu die snel genoeg reageert én kan omschakelen van leveren naar laden in feite analoog en niet in stappen.
Dat laatste kan nogal duur zijn en in stappen zou nog niet zo erg zijn, bij openWB heb je een verbruik/injectie van rond de 120W elk per uur op enkel PV laden rond het nulpunt.
Bij snel passerende wolken gaat het 'mis' en lopen de getallen op maar dat heeft met de sampling tijd en synctijd van meten en regelen te maken, ik heb de officiële digitale meter nog niet.

Natuurlijk zoals je aanhaalt moet de thuisaccu mee kunnen. LTO ipv Li-ion is nog duur maar beter bestand tegen hoge stromen in beide richting én met 20.000 cycli.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Da's echt heel interessante info Bruma, en totaal nieuw. Heb een paar vraagjes:
- welke wallboxen kun je er dan aanhangen? Of zijn het gewoon stopcontacten?
- loopt die Openwb ook pakweg in een linux container?
- kun je er ook Shelly's mee schakelen? Best wellicht via Home Assistant of is het volledig onafhankelijk van andere software?

Toekomst kijken: SMA Home manager 2.0 doet dat dus wel, en gaat voorspellend te werk om geschikte wasmachines etc aan te zetten. Je kunt er ook shelly relais mee schakelen via een ander duits stukje software: Smart Appliance Enabler (een goed gebouwd creatief werkstukje van 1 man).

LTO is ook nieuw voor mij: welke merken batterijen gebruiken dat al?

Ik heb nu SMA, maar zou naar Fronius overstappen, hybride DC, rond maart volgend jaar. Wellicht is er tegen dan ook een EV, en moet ik gaan loadbalancen. Heb in de zomer nu veel te veel gedurende de hele dag. Volledige integratie in HA en voorspellingen zouden geweldig zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

We zijn er nog lang niet klaar voor op zulke smart homes te hebben. De eerste stappen zijn genomen maar dat is het ook.

Een omvormer zal altijd de spanning een beetje opdrijven zodat er stroom kan vloeien tot het gewenste vermogen.
Die stroom moet ergens naartoe, en lukt het niet via je eigen verbruik gaat deze wel het net in.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Als je plaatst in 2021 en je hebt al een digitale meter zou ik goed nadenken. Het is sowieso wel aan jou om je eigen verbruik hoog te houden :wink: Zoals je weet gaat overschot nu gratis naar de netbeheerder, in de toekomst zou je hier wel enkele centen voor krijgen (3 ofzo), dit is nog onder voorbehoud van een vlaams besluit. In de winter/herfst is dit normaliter niet een probleem daar de opbrengst ver beneden piek ligt. Heb je nog een ferrarismeter, dan zit je sowieso aan het prosumententarief & terugdraaiende teller vast. Nogmaals hoe interessant het is hangt financieel af van je eigen verbruik. Ik heb een calculator gebouwd die het "break even" eigen verbruik berekend met de terugdraaiende teller tov toekomst. Die ligt niet altijd op een 40-50%. Als je installatie een beetje overgedimensioneerd is moet je al snel 70% eigen verbruik hebben om financieel even goed af te zijn.
Voorbeeldje voor 6555 WP op 5000 W omvormer:
vergelijking.jpg
Conclusie is dat tenzij héél goed management je rendement zal verliezen. Echter is solar niet meer zo duur. Mijn tactiek is om eigen verbruik te sturen doorheen de seizoenen & maximaal naar zon + zo veel mogelijk solar te leggen. Het gros van de tijd soeppeer je toch alles op. En op warmte dagen als de deze heb je energie voor airco /zwembad. Dan schieten enkel de paar dagen in de lente over.

Qua panelen pak gewoon de goedkoopste. Ik heb onlangs een lading JAsolar 345WP panelen op de kop getikt voor 118 euro /stk. Qua omvormer kosten microovormers en het solaredge verhaal ongeveer het dubbele van een stringomvormer. Echter is die eerste wel heel interessant bij schaduw. Zelf heb ik APS, heel tevreden van. Als je toch aan 3 fasen denkt die hebben een microomvormer met 4 ingangen die op enkel(QS1) of zelfs 3 fase(YC1) aangesloten kan worden. Verder is de installatie inderdaad simpel, maar vergeet geen aarding :wink:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

gunmaster schreef:Conclusie is dat tenzij héél goed management je rendement zal verliezen.
Ik vind als je je gewoontes moet aanpassen dat dit niet bijdraagt aan de terugverdientijd, het zijn dingen die je anders ook niet zou doen.

Je vrouwtje wil waarschijnlijk de was insteken, drogen, ... Als het haar goed uitkomt en niet omdat de zon schijnt.

Je plaatst een warmtepomp om je te veel aan energie in de zomer te gebruiken om je zwembad te verwarmen.
Ik zeg niet dat je geen comfort wint zo hé maar je zou het zonder ZP ook zonder gedaan hebben.
Op het einde van de rit heeft het je enkel nog meer gekost.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef: Qua panelen pak gewoon de goedkoopste. Ik heb onlangs een lading JAsolar 345WP panelen op de kop getikt voor 118 euro /stk. Qua omvormer kosten microovormers en het solaredge verhaal ongeveer het dubbele van een stringomvormer. Echter is die eerste wel heel interessant bij schaduw. Zelf heb ik APS, heel tevreden van. Als je toch aan 3 fasen denkt die hebben een microomvormer met 4 ingangen die op enkel(QS1) of zelfs 3 fase(YC1) aangesloten kan worden. Verder is de installatie inderdaad simpel, maar vergeet geen aarding :wink:
Assumptie: 7,2kWp installatie (21 x Q Cells G8+ 350Wp) https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/q-cells/
Enphase micro-omvormers: €2436 (21 x €116) https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micr ... 46312.html
SolarEdge Power Optimizers: €1008 (21 x €48) https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormer ... ptimizers/
SMA Sunny Tripower 8.0: €1959 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tr ... av-40.html
SMA Sunny Boy 3.6: €2158 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html
De Power Optimizers zijn veel goedkoper, de stringomvormer en de micro-omvormers zijn ongeveer even duur, nee?

@goedkoopste
Ik kies zelden op prijs of op merk, maar op specs (prijs speelt natuurlijk wel mee).
- garantie: de QCells G8+ geven 25Y garantie (de G5 bv maar 12Y)
- degradatie: de QCells geven na 25Y nog 85%

@maximum injectie
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... stallateur
Afbeelding

Kan je met micro-omvormers de maximale feed aftoppen op 5kVA (5kW)? Met een string omvormer is het simpel: je sluit duzend panelen aan op een 5kW omvormer en klaar.

@gewoontes aanpassen
Nu draaien we alle wassen in het WE en 's nachts. Het zal niet zoveel moeite kosten om de was net overdag te draaien en pas 's avonds op te hangen (na het werk).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier vind je nog een goede rekentool: https://ec.europa.eu/jrc/en/pvgis
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vermogen aftoppen via software is geen geldige oplossing, het zijn de vermogens op kentekenplaat die tellen.

Wij dachten ook dat we het verbruik beter konden afstemmen op zonnepanelen... maar het kostte ons echt meer moeite als het beoogde resultaat dat toch tegensloeg.
Op den duur zeg je, aah voor die 30 cent meer daar ga ik het niet voor laten de wasmachine uit te stellen, maar al die beetjes...

Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is, maar die gewoontes aanpassen is toch niet gemakkelijk voor de winst die je "maar" haalt.
De zonnepanelen moeten jouw leven niet leiden hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
gunmaster schreef: Qua panelen pak gewoon de goedkoopste. Ik heb onlangs een lading JAsolar 345WP panelen op de kop getikt voor 118 euro /stk. Qua omvormer kosten microovormers en het solaredge verhaal ongeveer het dubbele van een stringomvormer. Echter is die eerste wel heel interessant bij schaduw. Zelf heb ik APS, heel tevreden van. Als je toch aan 3 fasen denkt die hebben een microomvormer met 4 ingangen die op enkel(QS1) of zelfs 3 fase(YC1) aangesloten kan worden. Verder is de installatie inderdaad simpel, maar vergeet geen aarding :wink:
Assumptie: 7,2kWp installatie (21 x Q Cells G8+ 350Wp) https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/q-cells/
Enphase micro-omvormers: €2436 (21 x €116) https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micr ... 46312.html
SolarEdge Power Optimizers: €1008 (21 x €48) https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormer ... ptimizers/
SMA Sunny Tripower 8.0: €1959 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tr ... av-40.html
SMA Sunny Boy 3.6: €2158 https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-bo ... nnect.html
De Power Optimizers zijn veel goedkoper, de stringomvormer en de micro-omvormers zijn ongeveer even duur, nee?

@goedkoopste
Ik kies zelden op prijs of op merk, maar op specs (prijs speelt natuurlijk wel mee).
- garantie: de QCells G8+ geven 25Y garantie (de G5 bv maar 12Y)
- degradatie: de QCells geven na 25Y nog 85%

@maximum injectie
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... stallateur
Afbeelding

Kan je met micro-omvormers de maximale feed aftoppen op 5kVA (5kW)? Met een string omvormer is het simpel: je sluit duzend panelen aan op een 5kW omvormer en klaar.

@gewoontes aanpassen
Nu draaien we alle wassen in het WE en 's nachts. Het zal niet zoveel moeite kosten om de was net overdag te draaien en pas 's avonds op te hangen (na het werk).
Naast die solaregde power optimizers heb je wel een solar edge omvormer nodig! Dat verhoogt de prijs. Je kan even goed met tigo optimizers enkel de paar panelen met schaduw aanpakken, deze kosten ongeveer hetzelfde. Solaredge vereist dan weer dat alle panelen een optimizer hebben.
Als je kijkt naar een APS oplossing: https://solargarant.nl/omvormers/microi ... -garantie/ of https://solargarant.nl/omvormers/microi ... -jaar-gar/ dan heb is die aan 60% van de prijs van een oplossing met enphase of solar edge. Weliswaar maar 10j garantie maar voor het prijsverschil kan je ze al bijna vervangen na 10j :wink: Ook zou ik me niet vastpinnen op garantie. Deed ik vroeger ook met chinese of zelfs panelen die nu van de aardbol verdwenen zijn of zelfs micro omvormer fabrikanten zoals het ooit gerennomeerde Enecsys met 20j garantie. Allemaal failliet of verdwenen.
Micro omvromers kan je niet beperken in output, hiervoor kijk je single phase best naar een goede fit door AC vermogen op te tellen en zo onder de 5KW per phase limiet te blijven of door 3 fase microomvormers te pakken. Dan doe je fluvius een plezier door het net te stabiliseren :wink:

@gewoontes
klopt, is even een omschakeling maar door wat wasjes/vaat te draaien overdag gaat je eigen verbruik niet magisch van 40% naar 80%. Zeker als je spreekt over 5KW ac of meer
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hebben we er in maart gelegd.
Omvormer mag bij Fluvius maximum 5 zijn (monofasig).
Wij hadden er 22 nodig voor break-even te draaien.
Maar toch bewust voor 27 gekozen omdat het mogelijk was en de meerkost ook meeviel.
Zowel voor rendementsverlies na jaren, airco's en 2 warmtestralers onder terrasoverkapping (toekomst).

Wat we wel hebben aangepast qua gewoonten is zoveel mogelijk tijdens dagtarief te doen.
We hebben dag/nacht, maar nu overschakelen naar enkel dag kost 89 EUR of zoiets.
Voorlopig hebben we van beide tellers een ruim overschot.
We moeten natuurlijk wel nog een herfst/winter doen om te zien wat het na een jaar gaat geven.
Als ze een digitele meter installeren en de vraaag om nieuw of terugdraaiend, dan kunnen we het dan nog bekijken.
wimvl
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Weet iemand trouwens of het zin heeft een installatie onder de 5kw aan te sluiten met een meerfasige omvormer?
(Indien de aansluiting meerfasig is)

Gaat de slimme meter in het geval van monofasige omvormer het netverbruik op andere fasen altijd neutraliseren met de opgewekte stroom?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

svermassen schreef:Wat we wel hebben aangepast qua gewoonten is zoveel mogelijk tijdens dagtarief te doen.
We hebben dag/nacht, maar nu overschakelen naar enkel dag kost 89 EUR of zoiets.
Voorlopig hebben we van beide tellers een ruim overschot.
We moeten natuurlijk wel nog een herfst/winter doen om te zien wat het na een jaar gaat geven.
Als ze een digitele meter installeren en de vraaag om nieuw of terugdraaiend, dan kunnen we het dan nog bekijken.
Het kost je veel inspanningen en je je waarschijnlijk nog geld kosten, je kan de status evalueren na 1 jaar.
Bij omschakeling naar slimme meter, kan je gratis omschakelen naar dagtarief.
Ik meen me te herinneren dat je een half jaar na plaatsing zonnepanelen de tijd hebt om kosteloos een slimme meter aan te vragen.
En wie gelooft dat hij nog 15 jaar met een analoge teller mag doen... dat betwijfel ik, het huurgeld of wat dan ook zal wel torenhoog worden.
wimvl schreef:Weet iemand trouwens of het zin heeft een installatie onder de 5kw aan te sluiten met een meerfasige omvormer?
(Indien de aansluiting meerfasig is)
Gaat de slimme meter in het geval van monofasige omvormer het netverbruik op andere fasen altijd neutraliseren met de opgewekte stroom?
Neen, een 3f omvormer is steeds duurder en heeft een iets lager rendement.
Maar het is natuurlijk beter voor het net om zo evenwichtig mogelijk te belasten en injecteren.
Misschien worden een aantal componenten dan weer wel duurder maar dat zal per situatie anders zijn.

Neen, het verbruik op de andere fasen kan ook niet geneutraliseerd worden maar het verbruik wordt gemeten als een som van alle vermogens en wordt dus als geneutraliseerd gefactureerd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef: Ik meen me te herinneren dat je een half jaar na plaatsing zonnepanelen de tijd hebt om kosteloos een slimme meter aan te vragen.
Volgens Fluvius kom je automatisch op de planningslijst na de keuring en registratie.
Wil je het toch sneller, dan is het weer kassa-kassa :banana:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:
wimvl schreef:Weet iemand trouwens of het zin heeft een installatie onder de 5kw aan te sluiten met een meerfasige omvormer?
(Indien de aansluiting meerfasig is)
Gaat de slimme meter in het geval van monofasige omvormer het netverbruik op andere fasen altijd neutraliseren met de opgewekte stroom?
Neen, een 3f omvormer is steeds duurder en heeft een iets lager rendement.
Als je panelen met een micro-omvormer op een 3F kabel aansluit, zie ik geen rendementsverschillen?
De enige reden dat je dat zou overwegen, zou zijn als je later uw (3F) ZP installatie nog wat wil uitbreiden tot boven de 5kVA/kWp.

Momenteel blijf ik toch mikken op een 7,5kWp installatie met micro-omvormers
- 25Y garantie op alle stukken
- eenvoudig te leggen

Wel lastig dat het per sé 3F moet:
- 5kW max op 1F
- micro-omvormers kan je niet "knijpen", zoals string omvormers (5kW omvormer aan een 7,5kW installatie)

Gevolg zou zijn
- 3F aanvragen bij Fluvius (prijs van een monopolist :cry: - vermoedelijk €500)
- berekenen welke 3F ik wil (16A, 20A, 25A, 32A - komende van 1F/40A)
- nieuwe differentieels, nieuwe MID-kWh meter (3F), nieuwe zekering kookplaat en garage (3F)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef:...
- micro-omvormers kan je niet "knijpen", zoals string omvormers (5kW omvormer aan een 7,5kW installatie)
...
Als je elke micro-omvormer apart laat binnenkomen in een doos of verdeelbord, dan kan je zelfstandig één of meerdere micro-omvormers uitschakelen naar wens. Vergt iets meer kablage maar geen Y-kabels nodig.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

lacer schreef:Als je elke micro-omvormer apart laat binnenkomen in een doos of verdeelbord, dan kan je zelfstandig één of meerdere micro-omvormers uitschakelen naar wens. Vergt iets meer kablage maar geen Y-kabels nodig.
Waarom zou je dat doen?
De enige reden waarom mensen een te kleine omvormer nemen is om minder netvergoeding te betalen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef:...
- micro-omvormers kan je niet "knijpen", zoals string omvormers (5kW omvormer aan een 7,5kW installatie)
...
Ik zag dit als een manier om te "knijpen" ?
Een andere oplossing is, als je het installateurs account hebt, de output wattage verminderen;
ik kan dit met mijn SMA micro-omvormers als ik inlog via Sunny Explorer.
Ja, maar waarom zou je dat doen ... ik alvast niet, integendeel :oops:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Momenteel blijf ik toch mikken op een 7,5kWp installatie
Ik ben nog steeds niet mee... je verbruikt slechts 3.5 kWh ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Momenteel blijf ik toch mikken op een 7,5kWp installatie
Ik ben nog steeds niet mee... je verbruikt slechts 3.5 kWh ?
We moeten afstappen van "ik wil niet meer produceren dan ik verbruik". Ja met de terugdraaiende teller ben je die extra energie "kwijt" maar in de toekomst heb je enkel iets aan je direct verbruikte energie van je productie. Zo zal je vooral veel kwijtraken in de zomer en lente als je zonnepanelen op bijna volvermogen produceren (tenzij je meerdere kw's aan vermogen kan inchakelen :wink: ) Waar je vanaf moet is stroomkosten. En dan is het handig dat je baseload ten alle tijden wordt opgewekt. Zo is het handig een hoop panelen te hebben die in de winter / herfst toch een significant beetje leveren ipv een insignificant beetje.

Het knijpen van sommige omvormers (ie output verlagen) is leuk, maar heeft Fluvius geen boodschap aan. Die rekenen met de maximale output op hardwarematig niveau.

@Heist
Als je met microomvormers wilt overdimensioneren dus 7,5 KWp/DC op 5KW/AC moet je afstappen van microomvormers.
Kijk dan naar solaredge omvormer met solaredge optimizers (duur) en beperkte overboeking of je verliest garantie
Alternatief tigo optimizers (op de enkele panelen met schaduw) met een goedkope of dure omvormer met lange garantie: grote overboeking mogelijk
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

ff off topic maar 500m² dakoppervlakte?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het blijft wat giswerk denk ik, 10% meer of minder eigenverbruik maakt de situatie geheel anders.

Misschien moet je het ook anders bekijken.
Hoe minder je opwekt, hoe minder je zo goed als gratis zal injecteren, des te hoger de waarde van je gegenereerde elektriciteit.
Misschien heeft het ook weinig nut meer te genereren dan het maximumvermogen van één elektrisch toestel, de kans dat je 2 toestellen gelijktijdig gebruikt is nu ook niet zo heel groot.
Ik heb eerlijk gezegd nog weinig toestellen gezien (in een stopcontact) boven de 2200 - 2300 Watt, vermoedelijk mag dat maximum 10A zijn dus.

Nogmaals, speel met SMA Sunny Design, daar kan je naar hartelust spelen met gebruikersprofielen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”