Netwerkkabel: Cat5e of Cat6

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ga binnenkort mijn tuinhuis afwerken. Om daar toch een klein AP'tje te plaatsen, overweeg ik om in de voorziene wachtbuis een netwerkkabel te trekken. Afstand: +/- 55m.

Wat zouden jullie aanraden om te leggen? Mijn vaste leverancier heeft binnen mijn bescheiden budget cat5e UTP, cat5e FTP en cat6 UTP. De kabel komt samen in de buis met XVB's. Mij lijkt de cat5e FTP dan the best way? Zou een CCA-kabel op die afstand al voor problemen zorgen (lees: zonder POE)?

Ik ben me er van bewust dat er ook andere (betere) oplossingen zijn, maar ik wil voor een beetje wifi in het tuinhuis nu ook niet gaan overdrijven.

Alvast bedankt voor de ongezouten meningen!
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Gelet op de nadelen van CCA zeker niet gebruiken
( https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/ )
Voor die paar meters geen verschil in prijs.

In onderstaande test kunt u zien dat de bovenste kabel CCA niet door de test heen komt en zelfs geen 10 MB haalt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

1 gigabit in een tuinhuis zal nog wel een hele tijd voldoende zijn. Van veel sociaal gebeuren is er ook geen sprake als iedereen digitale media consumeert.
Blijkbaar kan je door cat 5e ook nog wel 10 gbit trekken maar niet over de maximum lengte.
Je kan eventueel later nog die kabel vervangen of bijtrekken (sowieso wachtbuis voorzien!).
Ook geloof ik dat de draadloze toepassingen steeds beter en beter zullen worden.

Best FTP als je geen alternatief hebt om te scheiden van XVB. Misschien is een glasvezel een mooiere oplossing (bliksem?).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Naar mijn ervaring denk ik dat je met ftp inderdaad goed af bent om niet teveel interferentie te hebben. Ik heb begrepen, zolang je onder de 100m blijft is het prima.

Gr,
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nexus1980 schreef:Naar mijn ervaring denk ik dat je met ftp inderdaad goed af bent om niet teveel interferentie te hebben. Ik heb begrepen, zolang je onder de 100m blijft is het prima.

Gr,
100m is sowieso vaak de beperking.
Ik meen me te herinneren dat het te lang // lopen met een energiekabel toch al vrij snel problemen kan opleveren, het is dus niet ondenkbaar dat dit richting tuinhuis ook het geval is. Sowieso een afgeschermde kabel en aandacht besteden aan het correct "elektrisch geleiden" van het schild naar de netwerkapparatuur, toch al zeker minstens aan 1 zijde.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Voor het verschil in prijs hoef je het niet te doen: 100m CAT7 (1000MHz) S/FTP, vol koper, @ €65 met gratis levering.
Waarom dan nog gaan voor CAT5e?
Let wel: CAT7 is enkele mm dikker en stijver (bochten). Dus wat meer tijd nodig om alles netjes op zijn plaats te krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

100m cat5e voor 33€ van respectabele kwaliteit...
De dikte was de doorslaggevende factor in een bestaande woning en 16mm preflex ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niets zo ambetant als haperende WiFi.
Je legt de kabel maar 1 keer in je leven
Waarom proberen om enkele tientjes te sparen?

Neem de cat7 zoals hoger voorgesteld
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En als je het toch nog moet leggen, voorzie 2 wachtbuizen extra.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef:Niets zo ambetant als haperende WiFi.
Je legt de kabel maar 1 keer in je leven
Waarom proberen om enkele tientjes te sparen?

Neem de cat7 zoals hoger voorgesteld
CAT7 heeft geen zin met de huidige RJ45 connectoren, ik dacht hoogstens 6A dat zinvol is...
Ik verkies ook de stabiliteit van bedraad hoor, maar bekijk hedendaags al eens hoeveel data men draadloos verzet, tegen CAT5E aan het einde van z'n latijn is zal dat enkel toegenomen zijn in snelheid en betrouwbaarheid.
Beter investeren in een wachtbuis dan een ethernetkabel want binnen een paar jaar zeg je: een kraantje aan het tuinhuis zo toch wel handig zijn en zoverder.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

honda4life schreef:CAT7 heeft geen zin met de huidige RJ45 connectoren, ik dacht hoogstens 6A dat zinvol is...
Met die bemerking dat de CAT7(a) kabel meer futureproof is; Als het ooit nodig is: RJ45 eraf GG45/TERA connector erop -> hé presto ...
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Pak gewoon cat 6a. Kan in de toekomst ook 10gbe en voor wat wifi is een cat7 overkill. En 6a is nog lang genoeg futureproof. En heb je 10gbe nodig in je tuinhuis? Nee tenzij je een serverfarm gaat draaien maar dan heb je wel andere problemen op te lossen. Cat6a voor een ap is meer dan goed genoeg
Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Als je de kabel moet inkopen, zou ik voor het kleine verschil niet voor 5e gaan.
Niet dat je de komende paar jaren niet genoeg zou hebben aan 5e, maar om te vermijden dat je het je later beklaagt voor die paar euro's, na die komende paar jaren.

Hier ligt 5e onder de tuin (gratis overschot van het werk). In het tuinhuis een AP en nog ergens anders in de tuin. Binnenapparatuur is ook max. 1Gbps.
Voor wifi is dat momenteel voldoende: er wordt alleen maar gesurft en vrijwel nooit met apparaten binnen gecommuniceerd (dan is de max. snelheid natuurlijk wel fijn).
Als later wifi sneller dan gigabit de norm wordt, ik in de tuin werk en snel enkele GB's naar de harde schijf binnen wil verplaatsen of wat dan ook, ... vallen wij hier natuurlijk wel al uit de boot. ;)

Wat ook ergens wel jammer is, is dat we pas doorhadden dat er wel een risico is m.b.t. bliksem, nadat er bliksem op een boom insloeg bij een vriend van ons. Wat het netwerk betreft was de schade volgens mij enkel beperkt tot de 2 switches aan elke kant, maar goed... om daarom nu meteen glasvezel te trekken...
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Mag je netwerkkabel in dezelfde buis als XVB trekken?
Ik zou zeggen: kies een 600MHz/1000MHz afgeschermde kabel en dan kan je alle kanten op. Wie weet als je later een beveiligingscamera met PoE in de tuinhuis wenst :-)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb een paar jaar geleden een voorraadje UTP ingeslaan bij Ceratec Electro in Ploegsteert (zitten ook in Olsene), voor gebruik bij mij thuis (beetje-bij-beetje renovatie) als ik het kantoor van mijn vrouw (daar trokken we 4 x 50 meter). Bleek de Cat6 double shielded gewoon goedkoper te zijn dat een simpele Cat5. Die eerste koopt die firma namelijk in veel grotere hoeveelheden in dan de Cat5 (ze gebruiken standaard Cat6 voor alle installaties gaande van data tot teogangscontrole etc...), en krijgen ze dus betere prijzen bij de leverancier.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Probleem met netwerkkabels is dat je nooit weet hoe goed deze werkelijk zijn: tot je ze test.
Een echte meter is héél duur, dus (meestal) niet haalbaar.

Een simpele "meetmethode" kan zijn:
  • monteer aan beide uiteinden een connector
  • met iperf, tussen twee performante machines, zou men met een langdurige test (15min) toch in de buurt van gigabit moeten uitkomen.
In de praktijk heb ik al gekochte CAT6 (450MHz) patchkabels tegengekomen die amper 800 Mbps haalden op 1,5meter (merkkabels!).
Dat is, in de praktijk, minder dan een goede CAT5e kabel...
Soms was er sprake van data corruptie, ondanks de goede theoretische specificaties.
Maar dan blijkt achteraf dat deze AWG26, AWG27 of nog dunnere aders bevatten, twisting niet OK, etc.

Bestanden oversturen gedurende een paar uur en checksums controleren haalt de "mindere" exemplaren er ook wel uit, zonder dure meter.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”