Oosterweel en de zin ervan

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
wimvl
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

https://atv.be/nieuws/oosterweelwerken- ... hof-101340

Met oosterweel zal het kennedytunnel probleem zijn opgelost, maar de aansluiting met E34 en E313 wordt het nieuwe zwart punt.
Bypass A102 is van cruciaal belang om het fileprobleem grondig aan te pakken.

Wat denken jullie hiervan? Volgens mij heeft deze man gelijk..
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Antwerpse ring is in feite geen ring maar een internationale autostrade die door de agglomeratie snijdt. Dus veel te dicht bij het centrum en nog steeds door dichtbewoond gebied.
Het tracé van de A102 samen met de R11 zijn de meer logische routes en hadden mits wat planning in de vorige decennia nog haalbaar geweest.
Nu alles volgebouwd is lijkt me dat nog moeilijk realiseerbaar.
Laatst gewijzigd door R2D2 09 jul 2020, 11:31, in totaal 1 gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een van de redenen waarom gans die Vlaams nationalistische zever over "geldstromen richting Wallonië" mij gestolen kan worden. Of mijn belastinggeld nu gebruikt wordt voor de ring rond Antwerpen, of die rond Luik, kwijt ben ik het sowieso en heb er zelf heel weinig aan :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dit topic gaat over oosterweel en niet over geldstromen naar Wallonië.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Zoals bij elke infra-aanpassing zijn er tegenstanders die het woord krijgen.
de voorstanders veel minder.

Zoals bij elke infra-aanpassing die een bottlenek weghaalt duikt gewoon de volgende weer op.
Hierdoor lijken die tegenstanders ook steeds gelijk te hebben. Dit is echter niet waar.

Maar wederom is het een nimby-persoon die geen last heeft van het niet-uitvoeren van Oosterweel...

De Niet-Antwerpenaren zijn degenen die wel ervan genieten.. zij komen zelden tot nooit aan het woord.

Laat eens een prof van KULeuven of UCL aan het woord?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dit is een structureel probleem. Je kan wel (tijdelijke) oplossingen voor het vele verkeer bedenken maar je kan ook dat verkeer proberen te beperken. DE vraag is eerder of zoveel verkeer wel zijn plaats heeft in de buurt van een grote stad waar veel mensen proberen te leven.

Veel onze steden zijn gebouwd voor er wagens waren en zijn dan aangepast om die wagen zoveel mogelijk plaats te geven. Nu komen we op een punt dat het leven in de stad bedreigd wordt door het verkeer. Er is een tegenbeweging maar het gaat traag.

De uitspraak dat mensen van buiten Antwerpen vooral voordeel hebben is tekenend. Is Antwerpen er dan enkel voor die mensen of eerder voor de Antwerpenaren?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Imho kunnen ze de ring beter omvormen tot snelle singel. Zijn we meteen van die overkappings gekkigheid af (lees veel minder verkeer) en komt er een enorm budget vrij voor echte verbeteringen.

Maar dan moet je wel de plannen voor de grote ring van Antwerpen uit vorige eeuw terug van stal halen. Eigenlijk buiten wat verlies van boerenland een ideale oplossing. Ook voor gebieden als de kempen die nu in permanente gridlock staan een ideale oplossing en voor de rest haalt het enorm veel verkeer en vervuiling uit de stad. Zo'n oplossing zie je ook in andere grote steden.
Afbeelding
Komt van http://wegen-routes.be/hist/anr5n.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

profke schreef:De Niet-Antwerpenaren zijn degenen die wel ervan genieten.. zij komen zelden tot nooit aan het woord.
Iedereen geniet ervan, zowel de Antwerpenaar (jobs, betere mobiliteit), als de niet-Antwerpenaar (ontsluiting goederen, transport over Antwerpen).
Maar iedereen betaalt er wel héél zwaar voor, zowel de Antwerpenaar als de niet-Antwerpenaar.

Tegen dat het spel af is, zijn we 50 jaar verder dan de plannen.
We zadelen de volgende generatie op met een gigantische factuur van infrastructuurwerken die minstens discutabel zijn.

Als we dat geld eens steken in ontsluiting via de spoorweg?
Niemand vraagt zich blijkbaar af of dit de best bestede miljarden zijn in (of uit) de Vlaamse begroting...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind dat ze eerst de Liefkenshoek-tunnel gratis moeten maken.
Dat zal ook al voor een ontlasting zorgen en veel minder kosten.
Nee, liever direct miljarden uitgeven.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

MarkDM schreef:Ik vind dat ze eerst de Liefkenshoek-tunnel gratis moeten maken.
Dat zal ook al voor een ontlasting zorgen en veel minder kosten.
Nee, liever direct miljarden uitgeven.
Vergeet niet dat de Beverentunnel en de Tijsmanstunnel nu al behoorlijk gevaarlijke tunnels zijn met zware en dodelijke ongevallen.
Tijdens de avondspits zit het er ook vaak op zijn limiet hoor.
Maar inderdaad, ik deel je mening dat ik dat tolgeld liever zou zien verdwijnen.

En wat de rest betreft...
We zijn véél te laat er iets aan te doen dus de Oosterweel gaat het probleem deels oplossen en weer andere problemen creëren.
Veel te lang gepalaverd en geen beslissingen genomen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iedere vrachtwagen die van A'dam naar Parijs rijdt passeert langs het sportpaleis en eht rivierenhof
gewoon wa beton bijgieten, en tegelijk een groene ring beloven, zal da probleem niet oplossen.

men weet al sinds de jaren 60. giet beton bij en dat zuigt autoverkeer aan.
Ik woon aan de 313. in volle coronalockdown was het deel hier voor mijn neus net niet verzadigd door vrachtverkeer.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Ik denk dat we de afgelopen maanden allemaal wel gezien hebben dat out-of-the-box denken vaak een beter alternatief is. Men kan beter een deel van dat geld dat naar dit project vloeit aanwenden om bedrijven te stimuleren om thuiswerken te faciliteren.

Naast het oplossen van een schijnbaar onoplosbare verkeersknoop, zorgde dit ook voor een betere work/life balance en had het ook nog eens een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Verder was plots het openbaar vervoer (nog zo'n bodemloos gat) ook bijna ineens overbodig.

En met de overschot van het geld kunnen ze dan misschien eindelijk de belastingsdruk eens wat verlagen :banana:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De betonlobby ziet dat niet graag, out-of-the-box denken.
Alle partijen die aan de knoppen zitten, laten zich graag verleiden tot de lobbymachine: OVLD, NVA en CDV.
De rest heeft niets in de pap te brokken (Groen, SPA), dus het heeft geen zin daar te gaan lobby'en.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

DiffieHM schreef:Ik denk dat we de afgelopen maanden allemaal wel gezien hebben dat out-of-the-box denken vaak een beter alternatief is. Men kan beter een deel van dat geld dat naar dit project vloeit aanwenden om bedrijven te stimuleren om thuiswerken te faciliteren.

Naast het oplossen van een schijnbaar onoplosbare verkeersknoop, zorgde dit ook voor een betere work/life balance en had het ook nog eens een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Verder was plots het openbaar vervoer (nog zo'n bodemloos gat) ook bijna ineens overbodig.
Kan je grotendeels volgen behalve over het OV. Omdat veel jobs die voor telewerk geschikt zijn kantoorjobs zijn, zijn dat ook vaak mensen die het OV nemen. Door de corona-maatregelen zijn echter ook het aantal bestemmingen gedaald waardoor OV overbodig leek maar dat is het nog altijd niet voor heel veel mensen (geen wagen, ouderen, kinderen,...). Door de angst ontwijken sommigen nu het OV maar zij nemen gewoon de plaats op de weg in van de telewerkers waardoor het probleem van de files veel sneller zal terugkeren.

Net als telewerk duidelijk gemaakt heeft dat veel verplaatsingen overbodig zijn en beter kunnen gespreid worden is het eveneens een feit dat OV nog altijd een belangrijke plaats heeft in het mobiliteitsprobleem. Zet de mensen van 1 trein op de weg en je staat vast. Iedereen met de wagen kan gewoon niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die 2e noordelijke tunnel met fiets gelegenheid zou er al lang geweest moeten zijn, niet meer door het stad knotsen :)
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:
DiffieHM schreef:Ik denk dat we de afgelopen maanden allemaal wel gezien hebben dat out-of-the-box denken vaak een beter alternatief is. Men kan beter een deel van dat geld dat naar dit project vloeit aanwenden om bedrijven te stimuleren om thuiswerken te faciliteren.

Naast het oplossen van een schijnbaar onoplosbare verkeersknoop, zorgde dit ook voor een betere work/life balance en had het ook nog eens een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Verder was plots het openbaar vervoer (nog zo'n bodemloos gat) ook bijna ineens overbodig.
Kan je grotendeels volgen behalve over het OV. Omdat veel jobs die voor telewerk geschikt zijn kantoorjobs zijn, zijn dat ook vaak mensen die het OV nemen. Door de corona-maatregelen zijn echter ook het aantal bestemmingen gedaald waardoor OV overbodig leek maar dat is het nog altijd niet voor heel veel mensen (geen wagen, ouderen, kinderen,...). Door de angst ontwijken sommigen nu het OV maar zij nemen gewoon de plaats op de weg in van de telewerkers waardoor het probleem van de files veel sneller zal terugkeren.

Net als telewerk duidelijk gemaakt heeft dat veel verplaatsingen overbodig zijn en beter kunnen gespreid worden is het eveneens een feit dat OV nog altijd een belangrijke plaats heeft in het mobiliteitsprobleem. Zet de mensen van 1 trein op de weg en je staat vast. Iedereen met de wagen kan gewoon niet.
Ik wou gewoon aangeven dat tijdens de lockdown het openbaar vervoer quasi leeg reed. In de meer genormaliseerde situatie heeft het uiteraard zijn plaats (ben zelf ook een treinpendelaar). Persoonlijk doe ik bv gemiddeld (zoals heel wat kantoorwerkers denk ik) 1 thuiswerkdag per week. Als dit bv naar gemiddeld 2 dagen per week zou opgetrokken worden op grote schaal, dan ga je normaalgezien wel een mindere bezetting van de treinen krijgen en dit kan besparingen opleveren omdat men bv minder treinstellen moet inzetten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Thuiswerken de standaard, op kantoor enkel indien strikt noodzakelijk.
Net zoals tijdens de lockdown.

De grote dagelijkse verkeersstromen smelten als sneeuw voor de zon.
De grote uitbreidingen van de verkeersinfrastructuur eveneens.

Maar onder de streep is dit ook een grote hap uit het BBP: daar zitten de beleidsmakers niet echt op te wachten...
Consuminderen behoort niet bij hun actieve woordenschat. :wink:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Uiteraard was er veel minder gebruik want je mocht enkel noodzakelijke verplaatsingen maken. Aangezien alles dicht was, was er ook veel minder reden voor verplaatsingen. Men heeft de lijnen laten rijden omdat ook heel wat essentiële beroepen gebruik maken van het OV.

Heel wat mensen werken nu ook een pak meer dan 1 dag per week van thuis uit. Bij ons is het gemiddeld 3 dagen per week maar er zijn er nog die volledig thuis werken. Bij mijn vriendin is het 50/50. Ook de meeste overheidsdiensten werken nog met ruimere telewerkregelingen. Er werken nu dus nog altijd een groot aantal mensen thuis en toch begint het verkeer weer zoals vroeger dicht te slibben. Dat komt omdat de vrije capaciteit altijd nieuwe gebruikers aantrekt. Je KAN rijden dus GAAN we rijden. Het positieve van telewerk wordt dus opgebruikt door nieuw verkeer of mensen die vroeger OV gebruikten. Dit is totaal niet de bedoeling, noch gewenst.

Op mijn lijn is de capaciteit van de treinen nog maar net genoeg om iedereen voldoende ruimte te geven. Een verdere inperking van telewerk of terugkeerders bij files zou dit probleem vergroten. Dit is een lijn met maximale samenstelling. Er is dus zeer weinig speling en telewerk zal nog een hele tijd nodig zijn om de maatregelen in praktijk mogelijk te houden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat telework iets structureels zal zijn maar bv niet op mijn dienst.

nu doen we telework maar vanwege vertrouwelijke documenten is de situatie niet gewenst maar wel praktischer.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

boonpwnz schreef:Ik denk dat telework iets structureels zal zijn maar bv niet op mijn dienst.
Ik denk dat zowat elke kantoormedewerker die "maar" zegt. Ik ook trouwens. :angel:

Thuis werken betekent meer dan gewoon even een laptop op de keukentafel zetten.

Als ik structureel dagen van thuis moet werken heb ik thuis een extra kamer nodig, een knoert van een PC en een uber-super snel internet zonder limiet. Op kantoor hadden we vroeger nog een switch van 100Mb in het netwerk hangen en mijn CAD programma had al miserie.
En zo zullen er wel velen zijn die 'excuses' hebben om niet aan thuiswerk te moeten doen.
Een paar dagen wil ik gerust op mijn PC werken, maar structureel? Neen dank u.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

cadsite schreef: En zo zullen er wel velen zijn die 'excuses' hebben om niet aan thuiswerk te moeten doen.
Bij ons is het wel een geldig excuus namelijk GDPR.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

boonpwnz schreef:
cadsite schreef: En zo zullen er wel velen zijn die 'excuses' hebben om niet aan thuiswerk te moeten doen.
Bij ons is het wel een geldig excuus namelijk GDPR.
Ik smijt geen steen hé, ik bekijk het gewoon vanop afstand.
Er zullen wel mogelijkheden zijn om dat ook GDPR-OK te krijgen, maar of jij en/of je werkgever dat zien zitten is weer iets anders.

Zo kan ik ook een aantal dagen van thuis uit werken als ik een tuinkantoor met dikke pc en fiber krijg, maar denk niet dat mijn werkgever dat ziet zitten.

Ook denk ik niet dat dit DE oplossing is. Er wordt iets te gemakkelijk gezegd dat er geen fille was tijdens corona-lockdown wegens het thuiswerk.
Volgens mij is het wegvallen van recreatief verkeer en het stilvallen van het onderwijs minstens zo belangrijk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

cadsite schreef: Er zullen wel mogelijkheden zijn om dat ook GDPR-OK te krijgen, maar of jij en/of je werkgever dat zien zitten is weer iets anders.

Er is een oplossing hoor maar dan moet je een voltijdse aanwerven die ook heel vaak aanwezig is. Nja dat is ook geen optie.(het inscannen van de documenten die wij moeten verwerken) Wie zou dat ooit doen haha

En zeker voor 1 dienst een extra voltijdse aanwerven enkel voor thuiswerken praktisch te organiseren :cry:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

cadsite schreef:
boonpwnz schreef:
cadsite schreef: En zo zullen er wel velen zijn die 'excuses' hebben om niet aan thuiswerk te moeten doen.
Bij ons is het wel een geldig excuus namelijk GDPR.
Ik smijt geen steen hé, ik bekijk het gewoon vanop afstand.
Er zullen wel mogelijkheden zijn om dat ook GDPR-OK te krijgen, maar of jij en/of je werkgever dat zien zitten is weer iets anders.

Zo kan ik ook een aantal dagen van thuis uit werken als ik een tuinkantoor met dikke pc en fiber krijg, maar denk niet dat mijn werkgever dat ziet zitten.

Ook denk ik niet dat dit DE oplossing is. Er wordt iets te gemakkelijk gezegd dat er geen fille was tijdens corona-lockdown wegens het thuiswerk.
Volgens mij is het wegvallen van recreatief verkeer en het stilvallen van het onderwijs minstens zo belangrijk.
het fileverkeer richting A'pen en Brussel op een werkdag link ik toch niet echt aan recreatief verkeer of stilvallen onderwijs.

Ook hier op de R8 is het fileverkeer nooit teruggekeerd naar hetzelfde niveau ondanks terug opstarten van onderwijs en dergelijke
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

boonpwnz schreef: Er is een oplossing hoor maar dan moet je een voltijdse aanwerven die ook heel vaak aanwezig is. Nja dat is ook geen optie.(het inscannen van de documenten die wij moeten verwerken) Wie zou dat ooit doen haha
Is bij ons een afdeling die wel nog fysiek aanwezig is :wink: aka het bestaat...
Zijn ook niet bepaald standaard scanners (dat zou eventueel nog kunnen, wel traaaag) en postbedeling wordt wel heel ingewikkeld als dat van thuis zou moeten. Mindert wel maar nog altijd veel papieren formuliern (om maar te zwijgen van de afgedrukte en met post opgestuurde semi digitale varianten :lol: )

cadsite schreef: een tuinkantoor met dikke pc en fiber krijg
Zolang het niet regent en ideaal voor de smartbbq erbij aan te sluiten :wink:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tien schreef:
cadsite schreef: een tuinkantoor met dikke pc en fiber krijg
Zolang het niet regent en ideaal voor de smartbbq erbij aan te sluiten :wink:
Dat was geen typo hoor. :angel:
https://www.stido.be/nl/realisaties/een ... n-8m-x-4m/

Als ik ga werken en rij over de R8 lijkt het verkeer met toch weer 'gewoon' te zijn voor een schoolvakantie.
Ook Waze heeft gezegd dat het verkeer weer is zoals pre corona en die hebben er toch een vrij goed zicht op
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

tien schreef:
Is bij ons een afdeling die wel nog fysiek aanwezig is :wink: aka het bestaat...
Zijn ook niet bepaald standaard scanners (dat zou eventueel nog kunnen, wel traaaag) en postbedeling wordt wel heel ingewikkeld als dat van thuis zou moeten. Mindert wel maar nog altijd veel papieren formuliern (om maar te zwijgen van de afgedrukte en met post opgestuurde semi digitale varianten :lol: )


:
Ja maar wij zijn niet de enigste dienst met dat probleem en het is niet echt dat we geld over hebben hoor(mutualiteit)
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

1207 schreef: men weet al sinds de jaren 60. giet beton bij en dat zuigt autoverkeer aan.
ok. bewijs het. schaf de ring van brussel eens af. of breng hem op 1 rijvak ipv 5.
en de E40. en de E19.

en als dat bewezen is, dan pas, nadat dat dus 4 jaar lang geen probleem heeft, dan zal ik misschien eens anders erover denken..
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Profke,

In west vlaanderen had er allang een autostrade moeten liggen maar daar is de argumentatie van 1207 enorm van toepassing. Bereikbaarheid zorgt automatisch voor meer verkeer.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

boonpwnz schreef:Profke,

In west vlaanderen had er allang een autostrade moeten liggen maar daar is de argumentatie van 1207 enorm van toepassing. Bereikbaarheid zorgt automatisch voor meer verkeer.
neee: in BRUSSEL..

B-R-U-S-S-E-L...

enkel daar waar de politiekers het voelen kan je dit waarmaken. Niet in westvlaanderen, limburg of antwerpen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

https://www.knack.be/nieuws/belgie/door ... 58127.html

denk dat de politiek het genoeg heeft gevoeld de protesten van de inwoners en omwonenden en boeren ;)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Het is een mythe dat extra wegen extra verkeer aantrekken...

Ja een nieuwe weg zal verkeer aantrekken, dat verkeer komt deels van andere routes of transportmodi of mensen die afzien van te reizen.
Maar laten we nu eerlijk zijn niemand kruipt de auto in omdat het tof is om ergens heen te rijden. :bang:
Leisure verkeer met speciale wagens daargelaten maar met de cabrio in de file staan doet ook niemand bewust.
De 101 van transporteconomie is dat transport van personen en goederen alleen plaats vindt uit noodzaak.

Er zal inderdaad bij de opening van een nieuwe weg een afname zijn in openbaar vervoer & alternatieven voor een bepaalde route. Maar mensen kiezen dat relatief rationeel. Als een weg 2x sneller is dan de trein of bus dan heeft iedereen de keuze wel gemaakt denk ik zo. Ik vind dat gewoon onder welvaart passen, zo min mogelijk tijd kwijt zijn tijdens vervoer is iets waar we naar moeten streven. Een auto is niet persé slechter dan een trein, je moet er gewoon voor streven dat beide duurzaam zijn. Waarom is een elektrische auto slechter dan de trein of de fiets?

Die snelweg in West-Vlaanderen is bijvoorbeeld echt wel een must. Mijn vrienden uit Kortrijk doen er even lang over als ik om de zee te bereiken en ik kom van Antwerpen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

gunmaster schreef:
Die snelweg in West-Vlaanderen is bijvoorbeeld echt wel een must. Mijn vrienden uit Kortrijk doen er even lang over als ik om de zee te bereiken en ik kom van Antwerpen...
Ja niet altijd is een snelweg een slecht verhaal en in dit geval nja is dit zelfs een heel goed doordacht spel geweest toen. Maar hedendaags is dit verschil in transport gewoon niet te verantwoorden. Zie welke tijdswinst Knokke heeft gemaakt met de A11 dat is insane.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

profke schreef:
boonpwnz schreef:Profke,

In west vlaanderen had er allang een autostrade moeten liggen maar daar is de argumentatie van 1207 enorm van toepassing. Bereikbaarheid zorgt automatisch voor meer verkeer.
neee: in BRUSSEL..

B-R-U-S-S-E-L...

enkel daar waar de politiekers het voelen kan je dit waarmaken. Niet in westvlaanderen, limburg of antwerpen.
Kijk gewoon naar nederland.
Tussen rottedam en amsterdam liggen 2 x 5(?) rijstroken en je mag er max 100 rijden (betere doorstroming dan 120). Toch is de baan er vol.
Er zijn in NL massa’s stroken bij gelegd en opnieuw: meer banen=meer verkeer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het probleem hier in België is niet het totale aantal verkeer maar de doorstroming ervan en daar gaan 1000 rijstroken niet bij helpen.

En nee ook snelheid aanpassen gaat daar niet bij helpen. Ik denk zelfs als je wel een beetje grenzen stelt aan het denken dat een snellere snelheid dan vandaag ergens et gewenst is zeker waar je 100 ofzo rijd. Maar da' enkel op voorwaarde dat de doorstroming veel beter wordt. Want als de doorstroming goed zit is een snelheidslimiet minder van belang.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef:Het is een mythe dat extra wegen extra verkeer aantrekken
Het is helemaal geen mythe, gewoon een vaststaand feit.
Daarenboven werkt het in 2 richtingen.

Meer:
In NL hebben ze voorbije 15 jaar massaal beton bij gegoten, wel ook die nieuwe/bredere wegen staan helemaal vol.

Minder:
Brussel (stad/gewest) heeft al meermaals de capaciteit van invalswegen aangepast. Op voorhand wordt er moord en brand geschreeuwd, in de realiteit zijn de files even lang/kort.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Meer wegcapaciteit trekt wel degelijk meer verkeer aan. Uiteraard kiest men voor een eigen wagen met meer comfort en vrijheid als dat kan, meer capaciteit zorgt er even voor dat dat kan. Het is echter niet structureel want de extra capaciteit wordt snel opgesoupeerd en je zit na deze investering met hetzelfde probleem. Nederland is het bewijs.

Ook klopt het niet dat mobiliteit enkel uit noodzaak zou gebeuren. Mensen zijn veel minder consistent rationeel. Waarom men in godsnaam elk weekend in de file gaat staan om naar de lelijkste kust ter wereld te gaan om daar dan onvriendelijk bediend te worden aan schandalige prijzen is me een compleet raadsel. Toch is het een realiteit. :lol:

Punt is dat het onmogelijk is om iedereen per wagen te laten rijden, het verzadigingspunt is op heel wat plaatsen bereikt. Er moeten dus alternatieven komen die de nadelen van efficiëntere vormen van mobiliteit verhogen. Elk in een blik dat veel plaats en grondstoffen verbruikt is gewoon eindig en we zitten dichter bij het einde dan bij het begin.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:Er is een oplossing hoor maar dan moet je een voltijdse aanwerven die ook heel vaak aanwezig is. Nja dat is ook geen optie.(het inscannen van de documenten die wij moeten verwerken) Wie zou dat ooit doen haha
Dat wil zeggen dat eens die documenten van bij de start digitaal zijn telewerk telewerk wel een optie wordt?

Ik merk dat er nog veel geworsteld wordt met “digitalisering” waarbij het digitale als een hinderpaal gezien wordt en er veel gescand wordt om het nadien weer uit te printen en vervolgens te shredden. :bang:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Aantal telewerkers is gezakt van 69% naar 43% volgens laatste cijfers, er is dus nog altijd een grote groep mensen die telewerkt. Als maar de helft daarvan ook terug de baan op gaat staan we weer stil.

Digitalisering is een grote werf, je kan dat niet op 1,2,3 invoeren. Zelfs als je alle nieuwe documenten digitaal hebt dan nog zit je met een hoop dossiers op papier. Alles inscannen kost ook tijd en dat is niet altijd rendabel. Als we al zouden beginnen met alles nu al digitaal te doen zou dat al een enorm verschil uitmaken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat laatste was wat ik probeerde duidelijk te maken. De digitalisering moet vooral nog gebeuren in de geesten van de mensen. Mensen zijn nogal conservatief daarin. Zoals bij de mensen die nog altijd hun bankafschriften op papier willen...
Maar ook op bedrijfsniveau en zeker bij de overheden zijn er veel krachten die de digitalisering actief proberen tegen te houden of terugdraaien. Ik heb het dan bijvoorbeeld over vakbonden en leveranciers van kopieerdiensten.
Denk maar aan de bodes die dagelijks karren vol dossiers door de gangen rijden. Of aan de wurgcontracten van kopieerbedrijven waardoor minder papier verbruiken dikwijls duurder uitkomt (echt waar!).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”