WiFi perikelen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben onlangs van internet over 4G (eerst orange, dan tadaam) naar vdsl2 (proximus voorlopig) overgestapt. So far so good.

DLM is al langs geweest, en bekabeld haal ik dan ook een 92Mbit down / 19Mbit up.
Bij een speedtest op wireless echter, haal blijft ik steken rond 30-40Mbit down / 19Mbit up.

Uiteraard denken we meteen aan de klassieke wireless problemen: ontvangst/ oude devices / interference. Maar ik heb deze test al met 2 APs uitgevoerd, en ook met de wireless van de BBox3 (die normaal uit staat).

De twist bestaat erin dat ik met iperf vlot 100Mbit op 2.4Ghz (en 200Mbit op 5Ghz) haal.

Ik hoopte dat iemand van jullie dit probleem al heeft gehad, en mij verder kan helpen, of tips geven wat ik nog kan testen.

grtz,
cougare
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Niemand tips ?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Ik had hetzelfde probleem, wanneer Px in de bbox3 de 2 Wifi's (de 2.4 en de 5.0 mhz) samengooide tot 1 grote 'One SSID'. De oplossing was om via het modem-menu die 'One SSID' uit te zetten, en ineens ook de 5.0-wifi (1 wifi-kanaal voldoet voor mij). Wifi-snelheid ging goed de hoogte in.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn PX Internet Start heeft jarenlang ca 55 Mbps snelheid gegeven. Sinds de optimalisering van hun wifi software is mijn snelheid steeds minder dan de helft gebleven (24 Mbps minimum), terwijl "One ssid" gedeactiveerd staat...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hetzelfde SSID heeft hier niets mee te maken... tenzij je laptop 2.4 GHz verkiest boven 5 GHz.

Standaard haal je trouwens maar iets van een 45 Mbps op 2.4 GHz... dus je resultaat is in lijn van de verwachting.

Voor een hogere snelheid moet je 40 MHz gebruiken en dat is vragen om problemen op 2.4 GHz waar hiervoor eigenlijk geen plaats is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn desktop PC's halen (sinds sept. 2014) ca 55 Mbps via PX wifi-bridge! Die snelheid is nu gehalveerd sinds een maand of zo, mogelijk omwille van de corona-drukte...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Het bizarre bij mij is dat ik bij een wlan to lan test dus wel 100mbit (200mbit op 5ghz) haal.
En wired wan to lan ook de volle snelheid ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Bizar, of iemand van PX zit aan de knoppen te draaien om hun wifi-booster te verkopen...

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=58140
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb het al gestest met de wifi van een fritzbox 5730, een bbox3+, een Netgear WNDR3700 en een Netgear Nighawk R7000.
Allemaal met gelijkaardige resultaten van een 30-50mbit ...

Zonet met dezelfde gsm een speedtest gedaan op mijn werk, en op 5Ghz haal ik 188Mbit.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

je zou het best eens testen met enkel je gsm als gebruiker op wifi. Sommige wifizenders schakelen zich terug naar de snelheid van de laagste gebruiker. stel dat er ergens een apparaatje is met de G standaard, dan kan het zijjn dat alles op die G standaard werkt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een apparaat met de G standaard neemt gewoon heel veel airtime in beslag. Als je daarboven nog een mindere SNR haalt heb je nog meer airtime nodig om eenzelfde hoeveel data over te brengen. Ook wifizenders in de buurt (zelfs zonder enige client erop) sturen nog altijd hun ssid rond en dat kan in sommige gevallen ook wat ruimte in beslag nemen. Jouw wifizender zal echter nie alle clients laten omschakelen naar de G-standaard als er één G-client in de buurt is.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Dit kan allenaal wel zijn, maar mijn lokale iperf test spreekt toch tegen dat dit het probleem kan zijn ?
Of zie ik iets over het hoofd ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”