Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Opstelling Fritzbox 7360V2; provider Scartel Trio. Al jaren heb ik het profiel 100/30. Nu zie ik dat dit gewijzigd is naar 85/25. Heeft Proximus een lager profiel voorzien of is hier iets anders aan de hand. Wel is er blijkbaar een heropstart van de modem geweest. Voor de datum 26/06; 01:31 zijn er geen logs meer aanwezig.
2020-06-27 16_41_38-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Vandaag een 10 tal minuten een Bbox3 opgesteld en daar na terug de Fritzbox geplaatst, maar hetzelfde resultaat 85/25.
Niemand een idee hoe dit komt
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

DLM heeft je op een lager profiel gezet. Er zullen dus hoogstwaarschijnlijk een tijdje problemen geweest zijn met je lijn of met de Fritz!Box. Zonder logs is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Je kan best een tijdje monitoren of je errors op de Fritz!Box ziet bij de DSL-informatie.
Als je lijn nu een aantal weken probleemloos werkt, zal het profiel normaal gezien automatisch terug verhoogd worden.

Voor Scarlet Trio speelt het trouwens geen rol, je hebt maar 50 Mbps/4 Mbps internet en de overige 35 Mbps/ 21 Mbps is ruim voldoende voor tv.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Toch is er blijkbaar iets aan de hand. Ik ben eens door de wekelijkse push berichten gegaan en volgende vaststelling.
De problemen zijn blijkbaar begonnen op 13/06 en bij de laatste melding was de signal-to-noise ratio gestegen naar:19 dB receive direction)/13 dB (send direction). Komende van 12 dB (receive direction)/11 dB (send direction).
Geen idee hoe dat komt of wat er aan gedaan kan worden.
2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png
2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png
2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png
Bijlagen
2020-06-29 13_51_01-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail3.png
2020-06-29 13_49_09-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail2.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

TanknaT schreef:De problemen zijn blijkbaar begonnen op 13/06 en bij de laatste melding was de signal-to-noise ratio gestegen naar:19 dB receive direction)/13 dB (send direction). Komende van 12 dB (receive direction)/11 dB (send direction).
Geen idee hoe dat komt of wat er aan gedaan kan worden.
Van "problemen" kan je niet spreken, alles lijkt normaal:
  • - bij een sync van 100/30 is je download SNR 12dB.
    - bij een sync van 85/30 is jouw download SNR gestegen naar 19dB.
Dat is volstrekt normaal: hoe lager je snelheid, hoe groter je marge, dus een hogere SNR. De hogere SNR is dus het gevolg van de snelheidsverlaging (niet de oorzaak van je "probleem").

Jouw vraag is dus waarom DLM jouw lijn verlaagd heeft?
Dat is een volledig automatisch process, waar je zelf geen invloed op hebt.

De uitleg die raf1 hierboven al gaf, is volledig correct, en een antwoord op jouw vraag!

Waarom zou je je druk maken over die verlaging naar 85 Mbit/s?
  1. op de grafiek (blauwe lijn) zie je dat je lijn stabieler geworden is sedert de verlaging.
  2. zoals raf1 al zei: met Scarlet trio (50/4 cap), maakt het niets uit.
  3. last but not least: de grafieken van de laatste 3 weken tonen aan dat je gebruik zelden over de 15 Mbit/s gaat, je gebruikt niet eens de volle bandbreedte van jouw verbinding.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn collega heeft ook altijd 100/30 gehad. Paar buren die ook proximus/scarlet in huis hebben gehaald, heeft effect gehad op zijn lijn.
Hij zit ondertussen ook op 85/30, hijzelf merkt daar niks van. Als ik het niet had gezien bij het installeren van de router, had hij het nooit geweten.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:
  • - bij een sync van 100/30 is je download SNR 12dB.
    - bij een sync van 85/30 is jouw download SNR gestegen naar 19dB.
Dat is volstrekt normaal: hoe lager je snelheid, hoe groter je marge, dus een hogere SNR. De hogere SNR is dus het gevolg van de snelheidsverlaging (niet de oorzaak van je "probleem").
Dat is zeer nuttige informatie, bedankt hiervoor. Vooral als dit komt van een erkende autoriteit hierover, die ik in de drie landstalen in verschillende forums zie.
philippe_d schreef:
Jouw vraag is dus waarom DLM jouw lijn verlaagd heeft?
Dat is een volledig automatisch proces, waar je zelf geen invloed op hebt.

De uitleg die raf1 hierboven al gaf, is volledig correct, en een antwoord op jouw vraag!
Mogelijk, maar Ik heb jarenlang de herstelling gedaan van industriële elektronische installaties. Indien een schakeling "spontaan", na jarenlange dienst, plotseling een andere karakteristieken gaat vertonen, zelfs waarbij alles nog werkt, wekt dat altijd mijn interesse en probeer ik daar een verklaring voor te vinden. Soms is dat de aankondiging van een ernstiger panne.
philippe_d schreef:
Waarom zou je je druk maken over die verlaging naar 85 Mbit/s?
Gelukkig maak ik mij daar niet druk over, ik ben gewoon geïnteresseerd naar de oorzaak.
philippe_d schreef:
[*]last but not least: de grafieken van de laatste 3 weken tonen aan dat je gebruik zelden over de 15 Mbit/s gaat, je gebruikt niet eens de volle bandbreedte van jouw verbinding.[/list]
Wat alweer bevestigd dat dit product van Scarlet voor mij de juiste keuze is.
TiTanium schreef:Mijn collega heeft ook altijd 100/30 gehad. Paar buren die ook proximus/scarlet in huis hebben gehaald, heeft effect gehad op zijn lijn.
Als ik het niet had gezien bij het installeren van de router, had hij het nooit geweten.
En dat zou inderdaad een logische en onschuldige verklaring kunnen zijn. Zelf heb ik het ook per toeval opgemerkt. Bij normaal gebruik merk je dat inderdaad niet op. Wel even opmerken dat de upload de laatste maanden 30 Mbit was. Het zou kunnen dat die cap (tijdelijk?) gewijzigd is.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Ik wist niet dat de FRITZ push-dienst deze informatie bevatte...
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Allemaal geleerd van Philippe op dit forum.
2020-06-30 18_39_32-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Kan je die push-dienst ook activeren als de Fritz! zelf geen PPPoE-sessie opzet? Ik zit (op 't werk) met een edpnet VDSL Pro en heb daar maar één fixed IP-adres. Firmware-update lijk ik handmatig te zullen moeten doen.
Computer(k)nul
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Neen, ik heb hetzelfde voor.

Als je dan in je F!B gaat kijken bij de push meldingen config sectie zie je een note staan.
Ik had die zelf ook ingesteld maar nadat het al een paar maanden niet meer werkte dacht ik toch eens te gaan kijken.
Screenshot_20200701_075134.png
Wel beetje spijtig gezien de F!B misschien niet de juiste tijd zou hebben maar het op andere plekken wel gewoon de tijd weergeeft...
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”