Netwerkadvies

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dag allen,

Voor een jeugdbeweging zoek ik een oplossing om wifi te kunnen voorzien in de lokalen. Het betreft twee aanpalende gebouwen (die wel rechtstreek verbonden zijn. Een heel slecht getekend grondplan vind je hier:
Afbeelding
Afbeelding
De rode bolletjes met cijfers zijn de contactpunten waar er een netwerkkabel voorzien is, de groene vlakken zijn de zones waar wifi in eerste instantie gewenst is. De rest kan in een later stadium, maar gezien een ietwat beperkt budget wordt hier voorrang gegeven. De ruimtes met contactpunten 1 en 4 zijn het belangrijkste, de ruimte op de verdieping rechts kan ook nog in een later stadium.

Contactpunt 1 is tegen het plafond, contactpunt 2 op stopcontacthoogte, en punten 3 en 4 op pakweg 1m60 hoog tegen de muur.

Vraag 1: wat kunnen jullie me aanraden qua materiaal? Ik lees hier goede dingen over Ubiquiti. Het doel is voornamelijk degelijk materiaal te hebben, maar wel een kostenefficiënte oplossing te kunnen bieden. Aangezien de lokalen verhuurd gaan worden zou het handig zijn om bv gastnetwerk functionaliteit te hebben, of toch twee aparte SSID's die eventueel apart te beheren zijn.
Indien we naar Ubiquiti gaan, dacht ik zelf aan een router in de technische ruimte rechts (+ cloud key?), PoE-switch in beide technische ruimtes, en AP's aan contactpunten 1 en 4, eventueel ook bij 2 indien budget over.

Vraag 2: Bij contactpunt 1 lijkt een plafondmodel me evident, bij contactpunt 4 een wall-variant. Wat raden jullie aan bij contactpunt 2?
En welke versie (lite/pro/hd/...) voor de betreffende ruimtes? Een groter bereik is beter natuurlijk, maar de afweging tussen de meerprijs en waar het extra bereik nuttig is natuurlijk ook.
Aan contactpunt 1 iets krachtiger hangen zou bv misschien ineens een stuk van die aangrenzende ruimte kunnen dekken, wat zeker wel nuttig kan zijn.

Vraag 3: Wat omtrent netwerkbeheer. Mij lijkt het geen goed idee om alles gewoon rechtstreeks op de HGW van Telenet te hangen en iedereen hun zin laten doen. Twee netwerken lijken mij het beste, één voor de beheerders, vaste leiding, ... en één voor de huurders, wat eventueel wat afgeknepen wordt. Buiten gewone internettoegang is er wel niet veel fancy nodig.
Qua beheer is een mogelijkheid om remote een kijkje te kunnen nemen wel een pluspunt, maar geen vereiste. Dingen als controllers of zo kunnen we wel ergens kwijt in de technische ruimtes.

Momenteel is enkel de bekabeling aanwezig, Telenetlijn wordt volgende week aangesloten.

Alvast bedankt voor jullie input!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Er bestaat niet echt zoiets als krachtigere WIFI... meer bandbreedte wel maar dat is puur op basis van het aantal streams.

De vermogens zijn bij allen hetzelfde en het enige verschil op dat punt is antenne design maar ook daat doet geen wonderen.

Als je budget beperkt is zou ik gaan voor Unifi Lite (als je nog even kan wachten komt er binnenkort een WIFI 6 variant) in combinatie met een UDM pro (ik zou geen non-UBNT routers plaatsen) en dan heb je geen cloudkey nodig.

Normaal volstaan 3 AP's per gebouw... ik zou ze gewoon centraal plaatsen in ieder segement van je "L" tegen het plafond (trek gewoon kabels bij).

PoE switches heb je niet nodig... gebruik gewoon de injectoren... en met een UDM Pro in één gebouw heb je louter een kleine 8 poorts Unifi switch nodig aangezien je amper aansluitingen hebt.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

1) Qua prijs kwaliteit zit je voor zo'n oplossing bij ubiquiti het best. Een usg + cloudkey + poe switch + ap's is een mooie oplossing. Kan je ook extern beheren als je dat wenst. Heeft ook verschillende opties voor gast netwerken met client isolation en meerdere ssid's.

2) Op plek 1 is een plafondmodel goed, hoeveel gebruikers zitten er beneden? eerste gedachte zou uitgaan naar de UAC pro.
Op plek 4 kan je een UAP AC PRO deployen. Je kan afhankelijk van het aantal users de niet pro variant proberen maar voor een kleine meerprijs zit je safe afhankelijk van het aantal users. Probeer voor plek 2 eventueel door te lussen naar de grotere ruimte, die zal zo meer profijt hebben voor de meeste gebruikers ervanuitgaande dat daar meer clients zullen zitten. Op plek 2 zou ik ook een UAP AC PRO zetten door bij voorkeur ook de kabel tot in de groene ruimte te leggen. Eventueel als er nood is kan je buiten tegen de muur de mesh AP's plaatsen.

3) Gewoon de USG 3P plaatsen, alles binnen hetzelfde ecosysteem is echt een meerwaarde & beheerbaar vanuit de cloud. Zo kan je ook via smartques op de USP of op wifi niveau limieten opleggen per client. Vermeld wel even je internet abbo & haalbare snelheid. Als je smartques en DPI aanzet gaat de USG 3P maar tot 85 mbit.
Karo
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 mei 2020, 11:47
Bedankt: 1 keer

Technische ruimte: UDM https://dl.ubnt.com/ds/udm_ds
Dit is een combinatie van een cloud controller, gateway, 4 poort switch en acces point (eventueel nuttig in de aanpalende zones rond de technische ruimte)

Plafond: UAP-nanoHD https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/Un ... _AP_DS.pdf

Muur: UAP-FlexHD https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/Un ... _AP_DS.pdf

Gebruik maken van POE injectors, dan is er geen extra switch nodig

Bereik in andere ruimtes is sterk afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Bedankt!

Kabels bijtrekken is momenteel moeilijk, het is een nieuwbouw en "leg ze overal, komt altijd van pas" iets niet zo doorgekomen.. Vandaar ook dat de niet-groene ruimtes geen prioriteit zijn.

Nog een detail, bekabeling is als volgt

Code: Selecteer alles

technische ruimte	
	--> contactpunt 2 (naast stopcontact)
	--> contactpunt 3 (technische ruimte)
		--> contactpunt 4
		--> contactpunt 1 
Coax komt binnen in de rechtse technische ruimte, daar zal ook de HGW gezet worden. Hier dus de router en toebehoren lijkt me logisch.
Een PoE-switch bij contactpunt 3 lijkt me dan ook nodig, zodat ik de AP's aan punten 1 en 4 kan voeden. Moest er iets aan punt 2 komen, hebben kan daar de injector gebruikt worden.

Qua bezetting: moeilijk in te schatten nu. Ik gok pakweg 20-30 mensen met een verbonden smartphone en 4-5 mensen met een laptop die effectief surfen (worst case, 90% van de tijd is het minder), afwisselend tussen het hoofd- en gastnetwerk. (Ofwel onze eigen groep die er is, ofwel een verhuur)
Wifi buiten is zeker nog niet aan de orde, bij uitbreiding in de toekomst kijken we eerst naar de dekking binnen.
Abonnement wordt Telenet All-Internet in eerste instantie.

Punt 2 laat ik voorlopig buiten beschouwing, daar lijkt het me nuttiger om te kijken wat we kunnen doen door bv de coax die al naar daar ligt te vervangen of herbruiken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Vreemde netwerkbekabeling...

In ieder geval heeft de IW POE passthrough dus je kan op die plaatsen een IW zetten en er nog een ander AP achteraan zetten en poweren.
Karo
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 mei 2020, 11:47
Bedankt: 1 keer

butskristof schreef: Nog een detail, bekabeling is als volgt

Code: Selecteer alles

technische ruimte	
	--> contactpunt 2 (naast stopcontact)
	--> contactpunt 3 (technische ruimte)
		--> contactpunt 4
		--> contactpunt 1 
Coax komt binnen in de rechtse technische ruimte, daar zal ook de HGW gezet worden. Hier dus de router en toebehoren lijkt me logisch.
Een PoE-switch bij contactpunt 3 lijkt me dan ook nodig, zodat ik de AP's aan punten 1 en 4 kan voeden. Moest er iets aan punt 2 komen, hebben kan daar de injector gebruikt worden.
Met deze layout van de bekabeling heb je inderdaad een switch nodig.

Model zonder POE, injectors te gebruiken: USW-Flex-Mini http://dl.ui.com/ds/usw-flex-mini_ds.pdf

Model met POE: USW‑Flex https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/USW-Flex_DS.pdf
butskristof schreef: Abonnement wordt Telenet All-Internet in eerste instantie.
Denk aan het piekurenverbuik van 750 GB
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De bekabeling is inderdaad nogal ongelukkig.

Code: Selecteer alles

technische ruimte: Telenet HGW + UDM
	--> contactpunt 2: eventueel nanoHD/flexHD later
	--> contactpunt 3: Unifi Switch 8-60W 
		--> contactpunt 1: Unifi nanoHD
		--> contactpunt 3: Unifi flexHD of Unifi AC/HD In-Wall
Hiermee kom ik rond de 800-900 euro, en dat lijkt me een goede start om later op te kunnen uitbreiden.
Karo schreef:Denk aan het piekurenverbuik van 750 GB
Ik vermoed dat we daar doorheen het jaar niet echt in de problemen gaan komen (slecht 2-3x per week gebruikt). Voor de kampen mogelijks wel, maar dan kunnen we nog steeds upgraden naar een ander abonnement.

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal, hiermee kan ik verder!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

gunmaster schreef:3) Gewoon de USG 3P plaatsen
Is totaal verouderde hardware die de hedendaagse snelheden niet meer aankan. Ofwel ga je voor de opvolger (nog niet beschikbaar dacht ik), ofwel ga je voor een UDM (met de Pro heb je ook mogelijkheden voor bewaking wat misschien wel een plus is) wat mij gezien de use-case veel logischer lijkt.
Tim.Bracquez schreef:Ik zou zeker niet gaan voor ubiquiti.

Voor de 1/3de van de prijs heb je bij MikroTik al een dergelijke setup, weliswaar niet plug&play
Voor mensen zonder grondige kennis van netwerken en firewalls is Mikrotik een ramp (met een enorme leercurve voor zij die er toch willen aan beginnen). Voor wat de TS zoekt en wilt lijkt de Unifi me hier zeker de betere keuze.
butskristof schreef:Kabels bijtrekken is momenteel moeilijk, het is een nieuwbouw en "leg ze overal, komt altijd van pas" iets niet zo doorgekomen.. Vandaar ook dat de niet-groene ruimtes geen prioriteit zijn.
Voor een Scoutslokaal lijkt het me toch geen issue netjes een buis/fijn kabelgootje over het plafond te leggen ? Ik zou trouwens geen AP's tegen een muur bevestigen (maar gewoon tegen het plafond van het gelijkvloers en als dat plafond niet vol met ijzer steekt heb je mogelijks op het eerste ook nog een deftig signaal).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:Ik zou zeker niet gaan voor ubiquiti.

Voor de 1/3de van de prijs heb je bij MikroTik al een dergelijke setup, weliswaar niet plug&play

Enige voordeel aan ubiquiti dat het Apple design en materiaal wordt, plug & play, maar de prijs is niet meer zo goedkoop...

Wil je dit, ga dan voor TP-Link EAP115 (POE en al voor een 44 euro per AP en geen cloud controller nodig) , ben je ook voor de helft van de ubnt gear klaar en werkt ook super.
Een zeer terechte opmerking of je werkelijk WiFi 5 / 6 al nodig hebt.
Ik vermoed dat het hoofdzakelijk toch tablets en smartphones zijn die zullen verbinden.

Het nadeel bij Mikrotik vind ik dan weer dat je geen deftige 5 GHz vindt met 3x3 aan een schappelijke prijs, ook hebben ze geen bandsteering als ik me goed herinner.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De leercurve van Mikrotik schrikt me inderdaad toch wat af. Ik heb wel wat ervaring met Cisco gear, maar naar onderhoud en later overdracht van beheer toe lijkt Unifi me geschikter. De vraag is natuurlijk hoeveel onderhoud er effectief gaat nodig zijn eens alles is opgezet..

UDM (Pro): de gewone UDM lijkt me geschikt. Bewaking met camera's is binnen afzienbare tijd niet aan de orde, de ingebouwde AP gaat nuttiger zijn denk ik. 't Is niet per se een nuttige ruimte, maar dan is er in dat gebouw toch al iets van dekking.

In-wall/ceiling: ik denk dat we in die ruimte nog wel de mogelijkheid hebben om de kabel dichter bij het plafond door te steken en de AP toch omhoog te hangen. Tegen het plafond is veiliger lijkt me zodat er niemand aan kan. En anders vermoedelijk toch de in-wall omdat die ineens een ingebouwde switch heeft, die ruimte gaat voornamelijk als vergaderzaal dienen.
Kabelgootjes gaan de oplossing zijn voor verdere uitbreiding idd..

Het zijn inderdaad vooral smartphones, maar dan nog lijkt het me vreemd om niet voor nu courante standaard te gaan. WiFi 6 gaan we niet op wachten aangezien het binnen een maand operationeel moet zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

butskristof schreef:De leercurve van Mikrotik schrikt me inderdaad toch wat af. Ik heb wel wat ervaring met Cisco gear, maar naar onderhoud en later overdracht van beheer toe lijkt Unifi me geschikter. De vraag is natuurlijk hoeveel onderhoud er effectief gaat nodig zijn eens alles is opgezet..
Gevaarlijk statement - alle networking equipment vereist onderhoud - als is het nogmaar uptodate houden van de firmwares. In principe kan je wel voorzien dat je via de cloud remote kan opvolgen, maar enige opvolging blijft nodig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

butskristof schreef:eventueel nanoHD/flexHD later
Als je het budget hebt voor een nanoHD/flexHD is dat fijn... maar voor die prijs heb je twee Unifi AC Lite's (en veel kans op een performanter netwerk).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Tim.Bracquez schreef:Klopt, ik zou dan voor de TP-links gewoon gaan, minder als de helft van de prijs
Wel geen appelen en peren vergelijken... als ik kijk naar de EAP330/320 ben ik ook bijna 200 euro kwijt per AP... dat zijn prijzen die zelfs licht hoger liggen dan voor een Unifi AP met gelijkaardige specs.
Tim.Bracquez schreef:Ze pushen ook hun hele ecosysteem op waardoor je alles van hun moet kopen om te kunnen samenwerken, anders werkt dit niet.
Dat is een keuze die je moet maken (al heb ik thuis Unifi AP's, TP-Link switches en een controller onder Windows)... maar het heeft dan ook tal van voordelen die vooral belangrijk zijn in omgevingen als die van de TS.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Voordeel van Unifi is m.i. de ondersteuning, niet door Ubiquiti zelf weliswaar, wel via hun community die zeer levendig is.

Daarnaast kan je ook op Reddit en ook hier terecht met je vragen, hier heel wat Unifi-eigenaars.

Met TP-Link en MikroTik is dat heel wat minder allemaal. TP-Link enerzijds omdat het toch nog vooral een goedkoop consumentenimago heeft, en MikroTik omdat de concentratie gebruikers eerder in Oost-Europa en Rusland zit (waarmee ik niet zeg dat er hier geen gebruikers zijn) waardoor er een taalbarriere is.

Ik raad ook Ubiquiti aan als "beste keus" voor prosumer en dat is ook in deze case het geval. De meerprijs is het waard.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”