Diamantboring

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nav al dan niet zelf een airco plaatsen (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=55888), heb ik (mogelijks) een aantal gaten nodig in de welfsels van het huis én in betonblokken van de kelder. En als ik het niet doe, doet iemand anders het à rato €50 per boring (en we hebben 10 boringen nodig :lol: ).
Ik heb eerder al eens zo'n boring gemaakt, piece of cake zou ik het niet noemen maar moeilijk is dat niet. Ik herinner me wel dat het heel duur was voor maar 2 gaatjes te maken: de kost van de slijtage was €75 forfait (als de slijtage minder is dan 1mm).

Ik kan natuurlijk ook gewoon een diamantkroonboor kopen: Fixami
De koppeling is echter iets "speciaals": M14, M18, M30, 1/2, 5/4, 1 1/4, ...
En dan kom je bij dure toestellen uit: Fixami

Waarom zou een gewone SDS boorhamer (met het hamerstuk uitgeschakeld tijdens het boren) zo'n diamantboor niet kunnen aansturen?
Makita DBM080 (€310, incl koffer) is maar 1300W, heeft een slipkoppeling en doet 2000 rpm.
Mijn DeWalt DCH133 haalt 1600rpm, is het essentiële verschil dan het toerental? Ik kan me van die vorige diamantboring niet herinneren dat het toestel zoveel toeren maakte, wel integendeel?
wimvl
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

De weerstand die zo'n machine op zo'n diamantboring ondervindt is toch wel van een andere orde dan die van 'een gaatje boren'.
Slijtage zal sneller toenemen lijkt me..

50euro per boring lijkt me wel veel..
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan je dan niet beter zo'n boormachine huren, al dan niet een boor zelf kopen?

Als ik me goed herinner hebben die machines een instelbare mechanische reductie voor het toerental.
Als jouw klopboor gemaakt is om 1600 toeren te draaien en je laat deze op 400 toeren draaien... dan zal ook de koeling niet naar behoren zijn.
Wil je dan nog kracht ook, zou je wel eens snel the magic smoke kunnen zien :wink:
Verder zijn deze machines uitgerust met een hooggevoelige differentieel omdat je vaak toch met water werkt (en elektrische leidingen kan doorboren).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

"weerstand" druk je toch uit in de kracht van het toestel en dus (onrechtstreeks) in het vermogen?
Een diamantboor slijpt (want met diamant) enkel de cirkel van het gat weg, niet het ganse gat (wat je met een gewone boor wel doet).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan het vereenvoudigd voorstellen is dat je toestel over het hele toerentalbereik min of meer dezelfde kracht (koppel) heeft in ideale omstandigheden, hoe sneller je draait hoe groter het vermogen. Het volle vermogen heb je dus enkel ter beschikking bij maximale toerental.

Wil je dus trager draaien, werkt de motor ten eerste al niet optimaal en heb je niet dezelfde kracht (koppel) ter beschikking. Dit kan je wel elektrisch compenseren maar dit gaat gepaard met meer warmteverliezen. Als je koelventilator daarbovenop ook trager draait, dan zal je motor op korte tijd oververhitten.

Je kan het proberen, overhaast het niet, laat je machine afkoelen.
Of een machine overbelasten het waard is tov. een machine huren voor moet jij weten ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Heb je al eens prijs gevraagd voor 10 boringen?
De forfaitaire kosten blijven hetzelfde voor 1 of 10 gaten. De camionette rijdt er even lang over en verbruikt evenveel diesel.
Al lijkt de prijs me niet overdreven.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Ik heb indertijd de boormachine gebruikt van m'n werk voor de ventilatieopeningen te maken. De diamantkop moest wel gekoeld worden
met water !! Ging door het beton als door de boter :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:Heb je al eens prijs gevraagd voor 10 boringen?
De forfaitaire kosten blijven hetzelfde voor 1 of 10 gaten. De camionette rijdt er even lang over en verbruikt evenveel diesel.
Al lijkt de prijs me niet overdreven.
De prijs van €50 per boring is van de airco-installateurs zelf. Die zijn er toch al voor bakjes tegen de binnenmuur te vijzen.
De forfaitaire prijs van €75 was voor elke slijtage die minder was dan 1mm, als ik de boor huur (toestel + boor), dan zal ik moeten betalen per afgesleten millimeter.
Wetende dat ik 2 gaten "droog" moet maken :).

Ik vind het altijd zonde om iemand te betalen (uurloon + materiaal) voor iets dat ik zelf ook kan.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

in geval van nood heb ik nog een dremelke liggen dat je mag lenen :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Ik vind het altijd zonde om iemand te betalen (uurloon + materiaal) voor iets dat ik zelf ook kan.
Oh, ik versta dat compleet hoor, ik denk ook zo.
Alleen moet je je som juist maken.

De materialen die je hiervoor moet kopen zijn nu ook niet de toestellen die je achteraf weer veel gaat gebruiken.
(en als je ze nodig hebt, is het om gratis bij vrienden en familie te gaan klussen...)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Veelal meten ze per 0,1 mm, maar natuurlijk u in het zak zetten willen ze allemaal ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Ik vind het altijd zonde om iemand te betalen (uurloon + materiaal) voor iets dat ik zelf ook kan.
Oh, ik versta dat compleet hoor, ik denk ook zo.
Alleen moet je je som juist maken.
Zelfs met de Fixami prijzen
- Makita DBM080: €310 Fixami
- Milwaukee 72 x 420 x 500: €110 Fixami
Ben ik nog goedkoper af dan de gaten te laten boren door de aircoman :)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Niet enkel financieel, geeft ook veel voldoening. Dit niveau echter niks voor mij :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Diamant boring maken is redelijk gemakkelijk :-)
Zelf ook gedaan voor mijn airco's. Op een half dagje werken heb je 15 gaten.
Toen kon ik gelukkig het materiaal voor een goeie pint lenen bij een elektricien.

Ik zou aanraden voor 10 gaten toch eigen materieel te kopen en nadien op 2ehands oid te zetten.
Dat gaat de goedkoopst optie zijn :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tien schreef:Niet enkel financieel, geeft ook veel voldoening. Dit niveau echter niks voor mij :)
Natuurlijk, dat hoort bij "de juiste som". Daar zit meer in dan enkel centen.

Zo heb ik laatst de clip-sluiting van de elastiek aan een KW vervangen.
De regenjas kwam van decathlon, dus waarschijnlijk was ik bijna even veel geld kwijt aan de sluiting als aan de hele regenjas, maar nu heb ik iets nieuws gedaan. Een sluiting stikken op een elastiek. :P
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Huur toch gewoon zo’n boor. En dan niet bij de grote verhuur ketens want die vragen woekerprijzen. Als je voorzichtig bent en genoeg koelt is slijtage zo goed als niks.

Die je huurt zijn meestal wel wat zwaarder dan 1300W.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

In welke regio zit je? Ik heb zelf een boor en machine gekocht voor 85 mm. Met water. Wil best de boringen voor je doen tegen een redelijke prijs?

Het is niet zo makkelijk, je moet er toch wel een handigheid in krijgen. Het is nu ook weer niet heel moeilijk, toch bij mij lukte het uiteindelijk goed.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

guido4096 schreef:In welke regio zit je?
Lier/Aarschot/Mechelen
Het is niet zo makkelijk, je moet er toch wel een handigheid in krijgen. Het is nu ook weer niet heel moeilijk, toch bij mij lukte het uiteindelijk goed.
De vorige keer, met gehuurde boor, ging het quasi vanzelf. Ik vond er niets moeilijks aan.
charlez schreef:En dan niet bij de grote verhuur ketens want die vragen woekerprijzen.
Ik huurde het vorige keer bij een lokaal verhuurbedrijf.
De prijs van Boels waar hiernaar verwezen werd, ligt al serieus lager.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb zelf deze gekocht: https://www.aquariatics.be/a-57345529/e ... escription

Met een boor van 85 mm erbij was ik 170 euro kwijt. Nog een aansluitkraantje van Gardena om het water te regelen en je hebt alles heb je wat je nodig hebt. Ik heb er drie gaten in beton ( niet gewapend) mee gedaan en werkte prima. Ik heb geen professionelere kwaliteit nodig, Ik had geen zin om hetzelfde geld bij Boels achter te laten met minder flexibiliteit. Ik werkte wel met iemand erbij die het water kon regelen, zodat het geen zwembad werd. Kan ook droog, maar dan wel meer stof.

Op een andere site is ie nog goedkoper: https://nl.vidaxl.be/e/8718475831716/vi ... gJOYPD_BwE
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp niet hoe jullie een grote diameter kunnen boren zonder statief. Bij het beginnen tolt de boor toch weg van de juiste plaats. Er is geen centerboortje om de positie te houden.
Alle professionelen werken met een statief.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je moet beginnen boren onder een hoek (naar het schijnt15°, maar je voelt dat wel aan).
Eens er een "inkeping" gemaakt is, blijft de cilinder vanzelf op z'n plaats.

"alle professionelen"
-> ik wil de pro's die uit de losse pols boren geen eten geven :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hier werd ook 1 gat geboord van een kleine 10 cm diameter door de muur. Zonder statief.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimvl
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

MarkDM schreef:Ik begrijp niet hoe jullie een grote diameter kunnen boren zonder statief. Bij het beginnen tolt de boor toch weg van de juiste plaats. Er is geen centerboortje om de positie te houden.
Alle professionelen werken met een statief.
Voor gaten door de vloer kan je een isolatieplaat gebruiken waar je zelf mee op gaat staan.
Boor door de isolatie, vervolgens kan de boor niet meer schuiven.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

stuk OSB / afvalhout waar je even een gat in zaagt met een klokboor voor hout / decoupeerzaag en een paar pluggen zal ook wel werken zeker als DHZ :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Gewoon schuin aanzetten. Lukt prima. Al gaten gedaan van 130 zonder statief in muur. Als je eenmaal een aanzet hebt kun je langzamerhand helemaal haaks gaan.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Zonder statief, leuk, tot je eens een vastloper hebt.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Daarom heb je handschoenen aan en zit er een vastloopbeveiliging op. Met statief lukt in vele situaties gewoon niet. Het is niet dat je hand eraf gedraaid wordt of zo.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

guido4096 schreef:Daarom heb je handschoenen aan en zit er een vastloopbeveiliging op. Met statief lukt in vele situaties gewoon niet. Het is niet dat je hand eraf gedraaid wordt of zo.
Ik wil hier nu niet de doemdenker spelen, maar enige realiteitszin kan geen kwaad.

Onze plaatsers hebben gelukkig amper ongevallen op de werf, maar de keren dat er iets gebeurde was het een machine (boor of vijs) die de oorzaak was. Een vastlopende vijs of boor en een krachtige machine zijn een mooi recept voor verzwikte polsen, blauwe plekken,...
Voor mij een vraagteken welke hulp handschoenen hiertegen kunnen zijn.

Wat extra voorzichtigheid kan zeker geen kwaad. Zeker als de werken dan nog eens boven het hoofd gebeuren.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Ik zeg niet dat je niet voorzichtig moet zijn, natuurlijk moet je dat. Maar een machine van Boels met een centreerboor is echt niet veiliger dan zonder. Uit eigen ervaring. En natuurlijk met statief zal beter zijn. Alle proffesionelen die mij thuis zijn geweest doen het zonder. Zonder uitzondering.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: Onze plaatsers hebben gelukkig amper ongevallen op de werf, maar de keren dat er iets gebeurde was het een machine (boor of vijs) die de oorzaak was. Een vastlopende vijs of boor en een krachtige machine zijn een mooi recept voor verzwikte polsen, blauwe plekken,...
Slipkoppeling?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef: Onze plaatsers hebben gelukkig amper ongevallen op de werf, maar de keren dat er iets gebeurde was het een machine (boor of vijs) die de oorzaak was. Een vastlopende vijs of boor en een krachtige machine zijn een mooi recept voor verzwikte polsen, blauwe plekken,...
Slipkoppeling?
Schroeven met een zware hilti op 'boor' stand.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

guido4096 schreef:Ik heb zelf deze gekocht: https://www.aquariatics.be/a-57345529/e ... escription

Met een boor van 85 mm erbij was ik 170 euro kwijt. Nog een aansluitkraantje van Gardena om het water te regelen en je hebt alles heb je wat je nodig hebt.
Gardena kraantje. Wat bedoel je hier juist mee? Een adapter om naar die 8mm waterbuis te kunnen overgaan?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

broke23 schreef:Gardena kraantje. Wat bedoel je hier juist mee?
Zoiets zeker?
https://www.gardena.com/be-nl/producten ... 900882101/
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

alright, ventiel dus. :beerchug:
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

MarkDM schreef:Ik begrijp niet hoe jullie een grote diameter kunnen boren zonder statief. Bij het beginnen tolt de boor toch weg van de juiste plaats. Er is geen centerboortje om de positie te houden.
Alle professionelen werken met een statief.
Vorig weekend bij mij ook een Airco laten plaatsen. Om het "grote" gat te boren (met een droogboor, vergelijkbaar met het materiaal uit de fixami links hierboven) had die man een stukje betontriplex bij (15 * 15 of zoiets) met daarin een rond gat van de juiste afmeting. Een paar van die klopschroeven om dat plaatje vast te zetten aan de binnenmuur en dat was voldoende om de eerste centimeters helemaal recht te kunnen boren.
Daarna plaatje weg halen en probleemloos verder boren door binnen & buitenmuur.

Let wel, dat was dus een simpel gat door gewone binnen/buiten baksteen en niet door betonwelfsels of zo. Als je daar door moet dan ontkom je volgens mij niet aan nat boren.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

bij "horizontaal" boren kan je droog boren;
bij verticaal niet, omdat het boorgruis dan blijft zitten.. (of je zou van onder naar boven willen boren, en het risico lopen dat heel de boel op je hoofd valt...)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”