Zwembad tips

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:
heist_175 schreef: warmtepomp
Eigenlijk best tevreden van zo'n 'wegwerp' warmtepompjes
Zelf vorig jaar dit gekocht: https://www.toppy.nl/product/11162/818/ ... 2-5kw.html
En wat doe je om de chemie te regelen? Dat lijkt me oeverloos complex :|.
We doen het gewoon voor de lol van de kinderen, niet om mee uit te pakken bij buren/familie/..., ik heb weinig goesting om een halve dag per week de alchemist uit te hangen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
kph
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2020, 19:24

Wij willen ook graag een zwembad aanschaffen voor onze 3 kids. De intex xtr frame van 7x3.3m. We twijfelen alleen ontzettend met wat erbij aan te schaffen. We willen er een (inverter)warmtepomp bij (10 kw zou voldoende moeten zijn), er zit een standaard zandfilter bijgeleverd maar ik geloof nooit dat die krachtig genoeg is als er ook nog een warmtepomp word aangesloten (en is zo'n warmtepomp gemakkelijk aan te sluiten, redden we dat zelf?).

* nieuw zandfilter? Of toch bijgeleverde?
* nieuwe skimmer plaatsen?
* waterstofzuiger
* pH meter
* chloor meter

En vul ik het bad met mijn waterontharder aan? Of kan ik beter zonder ontharder vullen?

:eek: best lastig. Met alleen een zwembad ben je nog laaaaang niet klaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:
heist_175 schreef: En wat doe je om de chemie te regelen? Dat lijkt me oeverloos complex :|.
Ik gebruik voor de jacuzzi dit nu, https://www.toppy.nl/product/296/aquafinesse.html
Altijd alles perfect, 1x per week de gedoseerde hoeveelheid er in. Water perfect helder, geen irritaties, geen last aan de ogen, geen ruwe huid of geur. Zelfs geen vuilafzetting op de witte randen, dus de boordreiniger gewoon niet meer nodig. Als ik teststrips er nu insteek is het altijd perfect. Als blokje weg is volgende er in, dit komt overeen met 1x per week bij ons. Echt zalig, geen gedoe, wel duur.

Geen idee of zo iets bestaat voor een zwembad, hoeveelheid water in jacuzzi is nu niet zo héél veel en altijd afgedekt, echter wel hoge temperatuur.
Geen idee of die Aquafinesse ook in een gewoon zwembad mag? Ons zwembadje is ook maar 3m³, een jacuzzi is 1m³?
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

quote heist_175:
Ik kan totaal niet inschatten hoe zo'n zwarte bol werkt, een warmtepomp kan je uitrekenen en kan je op vertrouwen :).

Zo'n bol verwarmt ongeveer 10-15m3 tot tussen de 25-30°C, er bestaan ook kleinere modellen (rond ipv langwerpig) die slechts 5-10m3 verwarmen. De flow per bol die je mot hanteren is ongeveer 350-700L/u (dus in functie van het debiet van je pomp plaats je een bypass die geheel of gedeeltelijk kan toedraaien. Als je te snel je water erdoor laat lopen zal de opwarming iets trager gebeuren. Zo'n zonnebolletje kun je uiteraard niet afzetten in tegenstelling tot een warmtepomp :)), vandaar de bypass.

quote heist_175: @disclaimer
De gebruikte dosis is met een disclaimer, ieders zwembad is anders. Maar wat er nodig is om al die parameters te beïnvloeden, is toch correct?

Ja, de dosissen zijn inderdaad correct. Het is vooral de werkwijze die van belang is: eerst alkaliniteit, dan hardheid, dan pH en dan Cl... Het lijkt ingewikkeld maar eens je het hebt gedaan wordt de chemie van een bad onderhouden kinderspel en vraagt het bijna geen tijd meer (en kan je dus zorgeloos van je zwembad genieten, daar heb je het uiteindelijk voor geplaatst neem ik aan :))!)

Wat betreft de koper-ionisator: die staat ertussen maar is uiteraard optioneel. Je kan perfect puur met Chloor werken. Ik heb enkel dit ertussen staan omdat ik een zeer laag chloor gehalte wenst te hanteren (0-0,5 ppm) en daarvoor gebruik ik enerzijds een uv-lamp (7-8u/dag, ongeveer 1W/m3) en een koperionisator (vrij koper gemeten 0,5- 0,7ppm, gemeten met een klein Hanna HI702 fotometertje). Hiermee heb ik al jaren helder water ondanks een vrij chloor < 0,5ppm en uiteraard dus geen chloorgeurtjes meer. Maar dit is uiteraard totale overshoot voor een klein intex bad van 3m3... Een kleine UV-lamp daarentegen zal je chloor nood ook al voor 70-80% doen zakken (die van Blue Lagoon zijn niet duur en werken uitstekend).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Iemand ervaring met lekken in een PVC opzetbad (Intex) ?

Gisteren het zwembad opgezet en nu aan het vullen. Blijkbaar zit er echter ergens een lek, want na een uurtje zag ik dat aan de laagste kant er water van onder het zwembad komt. Als ik het zwembad wat ophef is de onderkant ook helemaal nat. Heb het vullen wat stilgelegd om te zien of ik ergens luchtbellen zie, maar er is niets te zien. Ook visueel niets gevonden. De cirkelvormige bodem heeft wel een diametrale naad, dus vraag me af het daar niet ergens lekt.

Ondertussen is het bad weer verder aan het vullen. Is het wishful thinking dat door het gewicht van het water het lekken zal stoppen ? Zwembad is 3m doormeter en 76cm hoog. Het staat ook geinstalleerd op een vloer van rubberen 'puzzel'tegels die ik op het terras leg. Dus ik hoop een beetje dat door het gewicht van het water de liner zodanig op de tegels gedrukt worden dat het geheel waterdicht wordt. Anderzijds neemt de druk op dat lek ook toe naarmate het zwembad voller wordt...

EDIT: zwembad blijkt nog in garantie, dus heb alvast een support ticket aangemaakt bij Intex.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

In tijd van waterschaarste is het steeds onverantwoorder om nog een zwembad te vullen.
Ik zou toch eerder uitkijken naar een zwembad met goede filters en producten zodat je niet steeds water moet verversen.
Of je het nu leuk vindt of niet, aan een zwembad is altijd (veel) werk als je het goed wil doen en een veilige waterkwaliteit wil voor je kinderen wil behouden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Ik zou toch eerder uitkijken naar een zwembad met goede filters en producten zodat je niet steeds water moet verversen.
Ik neem aan dat het een reactie op mijn post is. Ik weet niet waar jij uit afleidt dat we het water steeds verversen ? Is nu de derde zomer dat we dit zwembad vullen en telkens deden we de hele zomer met hetzelfde water.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sorry, beetje vlug gelezen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mag je dat vullen met grondwater, of krijg je dan problemen met al die chemie ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Is het wishful thinking dat door het gewicht van het water het lekken zal stoppen ?
Bleek inderdaad wishful thinking. Het water lijkt nu overigens van onder de tegels te komen, dus ter hoogte van het lek geraakt het al direct tussen de naden van de tegels en langsdaar dan verder het terras af.
Ondertussen wel gevonden hoe je een lek kan opsporen. Je kan met wat kleurstof de waterstroming visualizeren in buurt van een lek. Het vereist wel dat je ongeveer weet waar je lek zit, wat bij mij nog niet het geval is... Ik hoop stiekem een beetje dat Intex gewoon een nieuwe liner zal sturen. Frame + liner waren maar 50 euro.

EDIT: of zou het toch...?! Anderhalf uur na de waterpret met de kinderen, blijkt de rand van ons terras volkomen droog te zijn. Enkel nog aan de rand van de rubbertegels is er water te zien. Als het nog lekt moet het dus nog miniem zijn momenteel... Effen afwachten de komende dagen en zien of en hoeveel het waterpeil zakt.
Laatst gewijzigd door Tomby 21 mei 2020, 16:58, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

iceke schreef:Mag je dat vullen met grondwater, of krijg je dan problemen met al die chemie ?
Dat mag je vullen met grond/regenwater wel snel Ph waarde bijregelen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar kost dat meer aan producten dan aan drinkwater.
Ook zou het water sneller omslaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zet een index ultra frame, heeft gewapende liner.
Kan je zomer en winter buiten laten staan.
Dan moet je ook niet elk jaar vullen.
Dat water kan je er dan wel een paar jaar in laten staan.
Wel ook in de winter je chemicaliën in het oog houden.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

hier al wat ervaring met Intex, eerste was een rond bad Easy Set dat je moet opblazen.
na een winter in de kelder waren er miniuscule gaatjes in, precies houtworm :)
nu hebben we al 3 jaar een metal frame zwembad van 3.65m / 6000L met gewone pomp die bijna constant draait, als product zijn er continu 2 chloorblokjes van 20gr in de verdeler, niks PH meting, teveel chloor vervliegt toch.
's avond wordt het afgedekt met bubble plastic.
om de paar weken nieuwe filter in de pomp, 3,5€.
vorig jaar heb ik het bad 1 maal hervuld (+-25€?) wegens algen, is goedkoper dan nog meer chemische rommel erin kappen ;)
als verwarming hebben we 2 van die plastic bollen, die zouden de temperatuur tot 5 graden verhogen,
gisteren was het water 27°C,deze morgen nog 25.
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

We mogen weer eens van de droogste zomers verwachten dit jaar, er is nu al een oppompverbod voor enkele kleinere riviertjes. Ik hoop dat jullie jullie zwembad niet zitten vullen met drinkwater, maar er regenwater voor gebruiken?!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Na het seizoen, is er dan iets op tegen om dat in de regenwaterput te laten lopen?
Is wel zoutwatersysteem, maar zou die sowieso eerst nog wat laten staan en filteren zonder dat electrolyse toestel aan te zetten.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

iemand tips hoe je een intex afdekzeil windproof maakt? Met de standardtouwtjes lukt dit voor geen meter
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

selder schreef:We mogen weer eens van de droogste zomers verwachten dit jaar, er is nu al een oppompverbod voor enkele kleinere riviertjes. Ik hoop dat jullie jullie zwembad niet zitten vullen met drinkwater, maar er regenwater voor gebruiken?!
En wat haalt dat uit denk je?

Er is water te weinig. Nu je zwembad vullen met regenwater lijkt correct, maar je voelt het nu al dat er een ernstig tekort is. Dus nu je zwembad vullen met regenwater resulteert per definitie in je wc spoelen met drinkwater over enkele weken.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

quovadis schreef:iemand tips hoe je een intex afdekzeil windproof maakt? Met de standardtouwtjes lukt dit voor geen meter
Heb parakoord en musketons besteld, zou daarmee wel moeten lukken om dat vlot en efficiënt te doen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:In tijd van waterschaarste is het steeds onverantwoorder om nog een zwembad te vullen.
Regenwater zit toch gewoon in de put, ik kan het beter gebruiken, niet :)?
iceke schreef:Mag je dat vullen met grondwater, of krijg je dan problemen met al die chemie ?
Er zou een absoluut verbod moeten komen om grondwater op te pompen, want net dat creëert zoveel problemen: bomen die afsterven wegens gebrek aan water, ...
Ramaht schreef:Na het seizoen, is er dan iets op tegen om dat in de regenwaterput te laten lopen?
Is wel zoutwatersysteem, maar zou die sowieso eerst nog wat laten staan en filteren zonder dat electrolyse toestel aan te zetten.
Als je het een paar weken laat staan, zodat alle chemie eruit "verdampt" is, kan je dat water terug gebruiken.
Wij laten het dan gewoon in de tuin lopen, maar waarom niet terug in de put, idd :).
quovadis schreef:iemand tips hoe je een intex afdekzeil windproof maakt? Met de standardtouwtjes lukt dit voor geen meter
Wij hebben dakplaten gekocht, geen zonlicht dat algen aanmaakt, veel minder vuil dat erin waait, ...
cadsite schreef:
selder schreef:regenwater
En wat haalt dat uit denk je?

Er is water te weinig. Nu je zwembad vullen met regenwater lijkt correct, maar je voelt het nu al dat er een ernstig tekort is. Dus nu je zwembad vullen met regenwater resulteert per definitie in je wc spoelen met drinkwater over enkele weken.
Er is niet "te weinig water". In België hebben we water genoeg. Het loopt mis bij het beheer en gebruik van dat water. De gemiddelde Belg verbruikt 120L drinkwater per dag. Voor een gezin van 4 personen is dat dus een halve kuub per dag. Dàt is het probleem.
In België valt er 800L water per vierkante meter (800L/m²), daar kan je meer dan een volledig jaar mee toekomen.

Dus: als uw put leeg is, na een paar weken droogte is de conclusie dat je
of teveel water verbruikt,
of een te kleine put hebt,
of beide.

Plaats achter uw tuinhuis 1 of meerdere IBC's (leeggewicht: 40kg), vang daar het regenwater in op en je zal zien dat je plots veel verder springt met regenwater.
Maar misschien moeten we dit topic niet gebruiken om over regenwater, waterbeheer, watertekort, ... te discussiëren?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

quovadis schreef:iemand tips hoe je een intex afdekzeil windproof maakt? Met de standardtouwtjes lukt dit voor geen meter
Wij hangen ze extra vast met klemmen. Iets als dit ongeveer: https://www.bol.com/nl/p/10x-marktklem- ... 035603577/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Er is niet "te weinig water". In België hebben we water genoeg. Het loopt mis bij het beheer en gebruik van dat water. De gemiddelde Belg verbruikt 120L drinkwater per dag. Voor een gezin van 4 personen is dat dus een halve kuub per dag. Dàt is het probleem.
In België valt er 800L water per vierkante meter (800L/m²), daar kan je meer dan een volledig jaar mee toekomen.
Uiteraard heb je gelijk.

Laat het me anders stellen:

als je oprecht denkt dat je watervoorraad voldoende is om de zomer door te komen, dan doe je er goed aan om je zwembad te vullen met regenwater, indien niet, dan is het gewoon window-dressing.

Maar hey, ik smijt geen steen. Ieder doet (hopelijk) wat hij kan en zondigt omdat het alternatief te moeilijk/lastig/duur/... is.

Wat ik niet begrijp is dat er nog altijd boorputten gestoken worden.
Dat wordt verkocht als 'gratis water', ik zie het eerder als gestolen water.
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Zijn er hier nog meer die bleekwater in hun zwembad kappen ipv chloor?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6000 met Tapatalk
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Iemand tips ivm ‘stofzuigen’ van zwembad.

Darm wordt aan aanzuig in zwembad gehangen, maar zoals je weet blijft die drijven waardoor er natuurlijk veel lucht in zit en de pomp dus direct lucht begint aan te zuigen.

Eerst slang volledig vullen met water is ook niet evident.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

zonet zo toch gestofzuigd.

slang langzaam in het water gelaten . eerst het "zuig" gedeelte, en zo langaam de rest ook, zorgende dat die "vol loopt" met water.
helemaal op het einde de slang aansluiten in plaats van de skimmer, en zuigen maar.

en ja: heel eventjes stoppen omdat de restlucht in de slang de pomp droog zette, dus pomp uit, terug laten vollopen (gaat vanzelf als de lucht eruit kan), dichtschroeven, en opnieuw opstarten. (en heel die tijd zorgen dat de aanzuigslang "onder" blijft ;-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan een mod misschien de discussie over rationeel watergebruik afsplitsen ? :P
Heeft allemaal nog weinig met zwembaden te maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod] Afgesplitst

Gelieve reacties over watergebruik te posten in de nieuwe topic Rationeel watergebruik (was: Zwembad tips)
Zwembad tips kunnen verder besproken worden in deze topic.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pjadriaensens
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2020, 14:19
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dag iedereen. Sinds 2 weken krijg ik het groen water van mijn zwembad maar niet helder terwijl alle waardes plusminus correct zijn (ph 7.5, alkaliteit 81, chloor 3.1). Cyaanzuur zit echter op 75, is dit naar jullie ervaring te hoog?

Het laatste waar ik nog aan denk is anti alg product er in doen maar gaat dit het probleem wel verhelpen?

Enorm veel nieuw water toevoegen, zou ik liever vermijden. En is het echt nodig met die cyaanconcentratie? Sowieso spoel ik om de 3 dagen terug en vul ik aan met leidingwater. De pomp draait sinds een week 24hr.

Dank voor jullie advies alvast! Ik hoop het snel helder te krijgen
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Als het groen ziet, zijn het waarschijnlijk algen.
Jolly gel zou helpen om groen water te voorkomen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je cyaanzuur is inderdaad redelijk hoog waardoor je chloor vermoedelijk niet meer werkt. Ook opletten dat je ph niet verder stijgt.
Er bestaan ook cyaanzuur vrij chloortabletten of vloeibare chloor gebruiken.

Je kan eens proberen met vlokkenmiddel en of een anti alg product. Die Jelly dingen zijn ook goed.
Maar cyaanzuur moet toch naar beneden.
pjadriaensens
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2020, 14:19
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

sky schreef:Je cyaanzuur is inderdaad redelijk hoog waardoor je chloor vermoedelijk niet meer werkt. Ook opletten dat je ph niet verder stijgt.
Er bestaan ook cyaanzuur vrij chloortabletten of vloeibare chloor gebruiken.

Je kan eens proberen met vlokkenmiddel en of een anti alg product. Die Jelly dingen zijn ook goed.
Maar cyaanzuur moet toch naar beneden.
Ga ik zeker eens proberen. Bedankt voor jullie hulp.

Het cyaanzuur zal naar verloop wel zakken als ik om de 3 dagen backwash, vermoed ik? Gezien er dan altijd wat nieuw water bijkomt.

Laatste vraag: hebben jullie ervaring met van die drijvende solar ionizer? Zouden blijkbaar ook de algen doden dmv koper? Hier zie je zoiets : https://okhouseware.myshopify.com/products/pool-ionizer
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Je zal waarschijnlijk je water niet proper krijgen tot je het cyanuurzuur zal doen zakken: dit zal enkel kunnen door vers water toe te voegen. En door in de toekomst minder cyanuurzuur toe te voegen: dit kan door HTH chloortabletten (hebben geen cyanuurzuur) of door vloeibaar chloor te gebruiken maar ook door gewoon minder chloor te gebruiken (zie hieronder). Let wel op dat je pH dan inderdaad verder zal stijgen (bleekmiddel is basisch).

Koper toevoegen aan je water via een ionizator zal inderdaad je probleem met algen helpen doen verdwijnen maar vooral de nood aan hoge chloorconcentraties verminderen: ik heb sinds jaren geen algen meer met een vrij koper van 4-6ppm en daardoor enkel nog nood aan een chloor van 0,3-0,5 ppm (en dus niet 3,1 zoals je zelf aangeeft). Dus geen vervelende chloorgeurtjes meer... Ik gebruik hiervoor de Blue Lagoon ionizer. Om het koper te meten kan je met de stripjes werken, maar de Hanna-meters zijn zeker zo handig en veel preciezer (de HI702 kost éénmalig ongeveer 60 euro en is niet echt duurder aan jaarlijkse onderhoudskost dan de strips). Je moet het koper echt wel in de gaten houden want boven de 7 ppm geeft dit groene verkleuring van blond haar en vlekken op de liner. Ben je niet bereid dit regelmatig te controleren, begin dan niet met een koperionisator. Het toestel dat je aangeeft ziet er krachtig uit: een halve kilo koper aan boord en bruikbaar tot 35000 gallon (tot 130 kuub dus). Eens je koperwaarden op peil zal je het uit het water moeten halen.
pjadriaensens
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2020, 14:19
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Grigri schreef:Je zal waarschijnlijk je water niet proper krijgen tot je het cyanuurzuur zal doen zakken: dit zal enkel kunnen door vers water toe te voegen. En door in de toekomst minder cyanuurzuur toe te voegen: dit kan door HTH chloortabletten (hebben geen cyanuurzuur) of door vloeibaar chloor te gebruiken maar ook door gewoon minder chloor te gebruiken (zie hieronder). Let wel op dat je pH dan inderdaad verder zal stijgen (bleekmiddel is basisch)
Ik ga dan toch niet al het water moeten vervangen, hoop ik, om dat cyaanzuur omlaag te halen? Gaat dit van zichzelf omlaag door telkens na het spoelen vers water bij te laten? Of moet ik echt een grote hoeveelheid in 1 keer vervangen?

En wat bedoel je met bleekmiddel is basis? Dit heb ik nog nooit gebruikt.

Dankjewel
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

PJ, ik vermoed dat je toch wel een 30% van je water zal moeten vervangen om het cyanuurzuur naar beneden te krijgen. Ik weet niet welk zwembadvolume je hebt maar in een backwash zal je hooguit enkele kuub verversen...

Een basisch product zal de pH verhogen, een zuur product zal de pH verlagen. Cyanuurzuur, zoutzuur,... verlagen de pH. Vloeibare chloor (= javel) is basisch en zal de pH verhogen. In die zin zullen tabletten met de combinatie chloor-cyanuurzuur de pH weinig veranderen, vloeibare chloor dus wel aangezien er geen zuur bij zit...
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Wie gebruikt er hier vloeibaar vlokmiddel? Een deel van vuil wordt in vlekken samen gebracht en ligt op de bodem, en kan opgezogen worden. Maar er blijven ook altijd witte deeltjes over die na tijdje naar bodem zakken, maar bij gebruik van zwembad voor troebel water zorgen. Filter is een zandfilter er die toch zeker 8h per dag draait.
Heb je het zelfde voor met tabletten vlokmiddel? Vloeibaatr vlokmiddel zou meer voor commerciële zwembaden zijn.
Keonies
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 22:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hier staat een Intex prism frame van 457x107, zo'n 14500 liter.
Ik had graag de patroonfilter vervangen door een zandfilterpomp

Er is echter nog weinig beschikbaar maar weet iemand of deze geschikt zou zijn...
https://nl.vidaxl.be/e/8718475828679/vi ... wgQAvD_BwE

Pomp=400wat en filter kan tot 11000l/u , stroomsnelheid 7m3/uur.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ik heb de linkse gekocht hier.https://www.toppy.nl/product/2716/zandf ... p-350.html
je moet echt niet van winkel wisselen, maar hier staan meer cijfers (onderaan bij "alternatieve producten)
Daar staat er ook eentje met specs zoals jij geeft, en me daarop baserend lijkt jouw pomp tot 38 m³ te kunnen filtern.
dus geen probleem
Keonies
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 22:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb eigenlijk meer bang dat het debiet te hoog zou zijn... Weet niet of dat kwaad kan.
Maar dit is één van de weinige die ik nog beschikbaar vind aan een aanneembare prijs.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb misschien nog een nieuwe Intex ZFP 6m³ in de aanbieding. Heb op meerdere webwinkels een bestelling proberen plaatsen, en het ziet er nu naar uit dat ik de pomp misschien 2 x zal hebben. Mocht er iemand interesse hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”