Licentiepromo: legaal?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Via FB kwam ik dit tegen. Zijn deze aanbiedingen legaal? De prijzen zijn wel echt laag.

https://licentiepromo.be/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Zijn oftwel gestolen codes (gestolen kredietkaarten), oftwel OEM codes oftwel codes die eigenlijk toebehoren aan volumelicenties. Gestolen codes zijn uiteraard illegaal, OEM codes zijn eerder legaal volgens bepaalde oordelen in Europa en Volumelicenties zijn deel van een contract dat een bedrijf afsluit met MS, en zie ik daarom ook als eerder illegaal als deze doorverkocht worden, want dit contract wordt geschonden.
Neem nu Office Professional Plus: dis wordt door MS nergens retail verkocht, maar enkel als onderdeel van bedrijfslicenties. (Daarom is het ook goedkoper dan Office voor Thuis en zelfstandigen).
Gevolg is als MS op een bepaald moment het bedrijf waar jou licentiecode toebehoort "betrapt" op het illegale doorverkopen van productcodes, kan het gebeuren dat de code gedeactiveerd wordt. Dit gebeurt echter zo goed als nooit.
Nu is het wel zo: MS verdient hier gewoon nauwelijks iets aan, en imho is het zelfs beter een activator te gebruiken dan mensen geld te geven voor codes die niet verkocht mogen worden volgens de eigenaar van het product (MS).
Of zulke codes legaal zijn...daar is discussie over en dat zal wellicht altijd zo blijven.


Bij deze shop zou ik trouwens zeker niets kopen. Reden? Geen enkel adres of naam...is dus zeer sketchy...en denk ik op basis daarvan al niet legaal.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uit curiositeit eens gegoogled naar 'licentiepromo' en dan vind je ook veel discussies terug, vaak ook van veel andere shady verkopers.
Bottomline is inderdaad wel dat je als consument bijna nooit in de problemen komt, alhoewel het bijna steeds om gebruik gaat dat in strijd is met de licentie-voorwaarden van de key die je gekocht hebt. Het minst illegaal lijkt keys die 'tweedehands' zijn en in bulk opgekocht werden bij o.a. faillissementen, included met hardware maar nooit gebruikt, enz... Meest illegaal lijkt MSDN license die pure developer-licenses zijn en gewoon door developers zelf gegenereerd kunnen worden en daardoor dus ook gratis zijn. Wel zou je dat vrij snel moeten zien/merken, dus de kans dat je met zo een license opgezadeld wordt, is eerder klein.

IK heb overigens vele jaren terug ook 2 licenses gekocht die zogezegd goedkoop waren omwille van studerende kinderen. De site heette Academic Download, meen ik. Ik vond het al raar dat het geen probleem was dat mijn kinderen op dat moment nog in de kleuterklas (!) zaten. Moest enkel een schoolfactuur kunnen voorleggen. Ik kocht toen 2x Office Professional Plus. Vandaag lees ik dat dat eigenlijk licenties zijn voor de zakelijke markt, en vraag me vandaag dus af of dat ik eigenlijk ook niet gewoon zo'n 'doorverkoper' was. Echter heb ik nooit problemen gehad met deze licenties, en ik gebruik ze tot vandaag nog altijd.

Ik heb ook eens op eBay een spotgoedkope Windows 10 license gekocht voor mijn schoonmoeder omdat haar laptop een afgedankte bedrijfslaptop was van haar zoon. Daar stond blijkbaar nog gewoon de bedrijfslicense van Windows 7 op, en een upgrade naar 10 was daardoor onmogelijk. Om toch maar snel de laptop (waar ik een fresh W10 install op gedaan had) te kunnen activeren heb ik toen op eBay een license gekocht en dat was toen ook nog geen 10 euro. Weer zelfde verhaal: zonder twijfel weer zo'n grijze-zone-license, maar tot op vandaag heeft ze er eigenlijk totaal geen probleem mee ervaren.

Wel is het zo dat je met al deze licenses niet moet aankloppen bij een MS Helpdesk, maar wie doet dat überhaupt. Bij problemen vind je hulp veel sneller met Google.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Nog een bron van licenties: laptops die vernietigd werden.

Op veel business-laptops wordt een Windows-licentie meeverkocht (denk aan die stickers die je vroeger vooral onderaan vond met de code op).
Als die laptops hun economische levensduur bereikt hebben worden die vaak terug ingenomen/vernietigd.
Windows-licentie blijft echter bestaan, want is een irreëel goed. Ook vaak van "geupgrade" licenties van oude Windows 7-machines.
Nu, volgens Microsoft hoort die licentie volgens hun voorwaarden exclusief bij het toestel waarbij het verkocht werd, maar dit soort doorverkopers zegt dat deze voorwaarden niet geldig zijn wegens een arrest van het Europees hof voor Justitie in 2012.

In het kort dus legaal of niet hangt af van de oorsprong van de licenties en zelfs dan kan er discussie ontstaan tussen wat de verkoper vindt (op basis van dat arrest) en de licentievoorwaarden van Microsoft.

//Edit: Die Academic Download is wellicht wél legaal, Microsoft maakt voor hun educatieve licenties gebruik van lokale verkopers, zoals Signpost. De voorwaarden zijn vaak zo simpel als een mailadres hebben van een opleidingsinstituut, of zoals je aangeeft, een factuur te hebben. Ook Adobe "verkoopt" op die manier hun licenties. De logica is dat je zo snel mogelijk gebruikers wilt winnen in een "opleidende" fase in hun leven zodat ze in hun professioneel leven deze ook blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

meon schreef://Edit: Die Academic Download is wellicht wél legaal, Microsoft maakt voor hun educatieve licenties gebruik van lokale verkopers, zoals Signpost.
Thanks! De naam Signpost zei me wel iets, en inderdaad, de mails met license codes kwamen van Signpost. Dus dat zat dan toch wel goed.
Zo goedkoop was het overigens ook niet blijkbaar, €79 per licentie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Deze hele miserie zou vermeden kunnen worden als MS zijn licenses eindelijk ns prijsde aan een correct tarief, aka het tarief dat je nu op de discount sites vindt.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik ben ook van het idee dat MS het allemaal maar wat toegankelijker moet maken.
Als je zelf iets bouwt of een oude laptop voor de kinderen wat wilt reanimeren. Dan is 100Euro voor een licentie echt teveel.

Ik koop wel eens een windows licentie bij https://www.gamekeydiscounter.nl/
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Naar aanleiding van deze topic maar eens een héél goedkope licentie aangeschaft. :wink:
Voor een niet geactiveerde W10 draaiend op VirtualBOX...

Op de link van sandbert een mooie vergelijkingssite gevonden.
Daar gekozen voor de goedkoopste W10 Pro Retail CD Key @ €3,90 van de shop "Software-codes".
Betaald met Paypal (express check-out) en W10 License Key ontvangen (web-page).

Activatie van de W10: perfect, geen enkele issue.
W10_info.png
ShowKeyPlus
===========
Effe checken met ShowKeyPlus (Download via Microsoft Store).
ShowKeyPlus_n.png
Allicht dus een "Win 8.1 RTM Professional Retail" die geüpgraded werd naar W10 Pro.
Ach, whatever.
Andere goedkope W10 en MS Office Keys zijn ook altijd blijven werken. :thumbs:
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Het gaat er niet enkel om of een key blijft werken (dan bestaan er ook gewoon activator programmas, zowel voor Windows als ook Office), maar ook naar wie je 4€ nu gaat. En ik ben gewoon niet bereid geld te geven aan mensen keys stelen, zei het door Volume Keys te verkopen of via bv. gestolen kredietkaartendata, gewoon omdat dit niet juist aanvoelt.
OEM keys zijn ok imho...maar het is gewoon totaal niet duidelijk wat voor key je krijgt als je die ergens koopt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

kamiel schreef:Ik ben ook van het idee dat MS het allemaal maar wat toegankelijker moet maken.
Als je zelf iets bouwt of een oude laptop voor de kinderen wat wilt reanimeren. Dan is 100Euro voor een licentie echt teveel.

Ik koop wel eens een windows licentie bij https://www.gamekeydiscounter.nl/
Maak je maar niet al te veel illusies, nog een paar jaar en alles is SaaS.
En wat is veel ? Die windows 7 licentie gaat ondertussen ook al weer 10+ jaar mee
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

iceke schreef:Maak je maar niet al te veel illusies, nog een paar jaar en alles is SaaS.
Zoals FOSS: free and open-source software? :lol:

Dan wordt een betaling van €3 zelfs al veel te veel. :wink:
Ik gebruik mijn W10 zo weinig dat zelfs activeren haast optioneel is geworden...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dizzy schreef:Via FB kwam ik dit tegen. Zijn deze aanbiedingen legaal? De prijzen zijn wel echt laag.

https://licentiepromo.be/
of het legaal is, betwijfel ik dus ook, maar als het werkt, waarom zou je het niet doen. Ik heb dergelijke zaken al een tijdje ontdekt en ben nooit bedrogen geweest wat betreft licenties.

Je vind veel op deze manier, en vind vaak dat ze ver gaan hierin.

Ik heb het volgende al gekocht met paypal op deze manier :
- windows 10 licenties.
- microsoft office 2019.
- MS visio 2019.
- diverse antivirus licenties.
- microsoft server 2019 datacenter editie .
- een ulimited google storage account.

de windows en office licenties werken zonder meer, doet een key het niet, dan sturen ze een nieuwe op. Kan je makkelijk misbruiken om er twee te bemachtigen voor de prijs van 1. (ik heb zo twee licenties bemachtigd van server 2019 datacenter) voor nog geen 10 euro. In principe werkte de eerste key niet out of de box, maar diende ik de evaluatie editie te converteren naar een oem versie. Ik heb dit zelf moeten uitzoeken.
De antivirus licenties zijn meestal (3 maandelijkse) keys die ze op beurzen van de hand doen (promomateriaal). Of licenties die al reeds gestart zijn en je bijvoorbeeld niet het volle jaar geniet van kunt hebben. Je komt vaak bedrogen uit.

in sommige gevallen werk je met een trial versie van de originele website die je na ingeven van de key normaal gebruikt. Of er staat een torrent link bij. :roll:

Maar het strafste vind ik de unlimited google drive die ze voor minder dan 5 euro verkopen. Je krijgt hierbij toegang tot een gedeelde drive van G suite. Het account dat me toegang gaf kwam van een college in Amerika. Na wat te google-en hierop kwam ik te weten dat de persoon die ik kan linken aan het account niet bestaat op de campus. Ik kon zijn familienaam en eerste letter van zijn voornaam terugvinden in de mail, niet onder docenten of stafleden van de campus. Of ik de opslag ooit ga gebruiken denk ik niet. Je kan het bijvoorbeeld niet integreren in synology voor simpele cloud opslag en als die (fictieve) persoon zegt dat het goed geweest is, word je er uitgegooid.
Een one drive account van 5 TB kan je er ook vinden, ze creëren hiervoor zelf een account voor jouw en dat zou via synology aan te spreken zijn.

Vragen worden beantwoord en oplossingen bieden ze ook aan, service is er dus wel.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Let op:

Illegaal = verboden door de wet.
Dus tenzij het om gestolen goederen gaat, of afkomstig via heling gaat het hier om het niet naleven van de licentievoorwaarden, en de gevolgen daarvan zijn veel minder ernstig dan illegaal gebruik.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

ITnetadmin schreef:Deze hele miserie zou vermeden kunnen worden als MS zijn licenses eindelijk ns prijsde aan een correct tarief, aka het tarief dat je nu op de discount sites vindt.
Het is Microsoft zijn eigen goed recht om de Windows prijs zodanig hoog of laag te leggen als het hun goed dunkt.
Als de prijs u niet aan staat moet je het maar niet gebruiken.

In tegenstelling tot Apple is Microsoft nog steeds een software en diensten bedrijf.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En hoeveel betaalt een OEM bedrijf voor een license per pc?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ok, ik weet genoeg, het werkt en je kan het zonder problemen gebruiken.

Ik vond het bizar omdat het me op het eerste zicht te mooi om waar te zijn leek maar anderzijds het een ad was op FB. Zou FB illegale verkopers laten MS-licenties verkopen? Hiermee zouden ze toch snel in de problemen komen mocht MS er echt iets tegen hebben/kunnen doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Speaking of, nu we toch aant zoeken zijn, weet er iemand nog betrouwbare sites voor win7 licenses, pro en/of ultimate?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wat ik me afvraag is wat er gebeurt als er binnen gevallen wordt bij iemand en die heeft software via zo'n 'grijze' verkopers gekocht?
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Bij private mensen maakt dit niets uit (daar valt ook niemand binnen), wat hoogstens kan gebeuren is dat de licentiecode op een bepaald moment niet meer werkt.
Bij bedrijven is het anders, die kunnen controle krijgen en beboet worden.
of het legaal is, betwijfel ik dus ook, maar als het werkt, waarom zou je het niet doen.
Misschien omdat je niet graag illegale praktijken ondersteunt, zelfs al maak je jezelf niet strafbaar.
Ik geef niet graag geld, ook al is het maar een paar euro, aan iemand die bv. keys koopt met gestolen creditcards of iemand die software licenties van een of ander onwetend bedrijf doorverkoopt. Dan zou ik toch liever gratis alternatieven gebruiken om Windows en Office en andere te activeren (ja die bestaan). Ich juich dit ook niet toe (en gebruik ik zelf ook niet voor mijn software)...maar als je software via zulke wegen koopt verdient de softwareontwikkelaar er net zo weinig aan dan wanneer je ze met illegale tools activieert.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

iceke schreef:nog een paar jaar en alles is SaaS.
Iedereen aan de Office365 aan €70 per jaar (of €100 voor max 6 pc's binnen dezelfde familie) - klik
Een losse OEM/Retail kost €110 (klik), dus dan snap je wel waarom MS iedereen op O365 wil :).
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Waarbij je die home licentie ook voor ca. 70€ vindt (de personal ca.50€, zeker niet aan te raden ivm de home)
En daar horen ook meer programma's bij (access, outlook enz.) ivm met de retail home en student, en je krijgt nog 1TB OneDrive.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
iceke schreef:nog een paar jaar en alles is SaaS.
Iedereen aan de Office365 aan €70 per jaar (of €100 voor max 6 pc's binnen dezelfde familie) - klik
Een losse OEM/Retail kost €110 (klik), dus dan snap je wel waarom MS iedereen op O365 wil :).
Laat die Office maar al vallen, het is ondertussen ms365 geworden...nog FF en Windows kan overal mee in datzelfde pakket.
Kijk trouwens aub niet op de site van Adobe ;-)

Het ergste vanal = dat je als thuisgebruiker die MS software helemaal niet nodig hebt, maar al van in de 1ste graad gepushed wordt.
We hebben hier in de buurt een school die het anders aanpakt en die waren welgeteld 1 dag out of bussiness.
Woensdag iedereen thuis, donderdag iedereen instructies en vrijdag terug les van 9 tot 4.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Clemens2 schreef:Waarbij je die home licentie ook voor ca. 70€ vindt (de personal ca.50€, zeker niet aan te raden ivm de home)
En daar horen ook meer programma's bij (access, outlook enz.) ivm met de retail home en student, en je krijgt nog 1TB OneDrive.
Hoe werkt die promotie? Of is dat slechts éénmalig mogelijk per gebruiker? Ik kan ze inderdaad ook vinden op diverse sites, maar waar ligt dan het verschil met de topic-start, op welke manier werkt die korting?
Laatst gewijzigd door Rverm 23 mei 2020, 23:08, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb zo al een paar jaar o365 voor home, 6 accounts. Elk jaar koop ik een online verlening en voer ik de code in op de o365 website. Checken op tweakers welke goedkoopst is.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Clemens2 schreef:Bij private mensen maakt dit niets uit (daar valt ook niemand binnen), wat hoogstens kan gebeuren is dat de licentiecode op een bepaald moment niet meer werkt.
Bij bedrijven is het anders, die kunnen controle krijgen en beboet worden.
of het legaal is, betwijfel ik dus ook, maar als het werkt, waarom zou je het niet doen.
Misschien omdat je niet graag illegale praktijken ondersteunt, zelfs al maak je jezelf niet strafbaar.
Ik geef niet graag geld, ook al is het maar een paar euro, aan iemand die bv. keys koopt met gestolen creditcards of iemand die software licenties van een of ander onwetend bedrijf doorverkoopt. Dan zou ik toch liever gratis alternatieven gebruiken om Windows en Office en andere te activeren (ja die bestaan). Ich juich dit ook niet toe (en gebruik ik zelf ook niet voor mijn software)...maar als je software via zulke wegen koopt verdient de softwareontwikkelaar er net zo weinig aan dan wanneer je ze met illegale tools activieert.
dat is het dus net, je weet niet hoe (il)legaal het is. Sommige key-providers bestaan al zeer lang en zijn ook gekend door bijv microsoft. Die zouden er dus al lang uit moeten liggen als ze illegaal zijn. keys die illegaal zijn aangekocht met een gestolen visa kunnen zo door MS uit de range worden gehaald. ook daar merk ik weinig van.

Weet je trouwens hoeveel computers er zijn met windows 10 op. Als die allemaal de volle pot hadden betaald, dan was het microsoft gebouw aan de luchthaven van goud en niet van marmer. :roll:

erger is dus die tools gebruiken om software te activeren. Je doet er meer kwaad mee dan goed. Want zo veilig zijn ze niet en hebben hierdoor gemakkelijk een back-door voor hacking geïnstalleerd.

Wat het kosten model betreft moet je ook eens de vraag stellen dat een windows 10 licentie over te dragen is op een nieuwe PC. Waneer men dus een upgrade doet, koopt men ook geen nieuwe licentie. Hoe hebben ze dan nu hun inkomen ? ikzelf ben al drie keer geswitched van systeem met win10 en heb steeds mijn huidige windows overgezet op een normale manier voor deze PC) Wanneer ik de oude hardware hergebruikte voor familieleden of de kids, heb ik een drie euro licentie gekocht. Wat de software van microsoft betreft zou ik me dus nog geen zorgen maken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er zijn gamedevelopers(ik weet niet hoe het zit met windows licentie keys) die liever hebben dat je het download via piratebay of dergelijke dan een gamekey via g2a te kopen of dergelijke. Omdat het eerste piraterij is en het 2de eigenlijk echt diefstal is. Want dat wordt meestal gekocht met gestolen kredietkaarten.

https://www.fortressofdoors.com/g2a-pir ... urrencies/
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een home versie ligt vaak rond de 70-90 euro, van MS zelf, maar wou je destijds de ultimate versie dan was je >200 euro kwijt, wat toch gigantisch veel geld is.
En als ITer kan je echt niet verder met iets dat geen Pro versie is.
Iirc verkochten ze de win8 licenses de eerste maand aan 30 euro/stuk, en gaven ze maandenlang een win 10 upgrade gratis weg.
En de OEM betalen dacht ik 20-25 euro per license.
Je gaat me dus niet vertellen dat 70-90 de "normale prijs" is, en dat ze hun broek gaan scheuren als ze minder aanrekenen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Nog een optie is het ‘Home Use Programme’
Via werkgever kan je dan Office aankopen voor 14,95 direct via de website van MS.
Dit bestaat bij ons helaas niet meer (mogelijk bij andere bedrijven wel?)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

thomasv schreef:Nog een optie is het ‘Home Use Programme’
Via werkgever kan je dan Office aankopen voor 14,95 direct via de website van MS.
Dit bestaat bij ons helaas niet meer (mogelijk bij andere bedrijven wel?)
Microsoft heeft dat afgevoerd:
https://tweakers.net/nieuws/155978/micr ... ogram.html (13/08/2019).
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

mailracer schreef: dat is het dus net, je weet niet hoe (il)legaal het is. Sommige key-providers bestaan al zeer lang en zijn ook gekend door bijv microsoft. Die zouden er dus al lang uit moeten liggen als ze illegaal zijn.
Het is niet zo dat al die keyverkopers er hun naam en adres mooi bijzetten...Kijk naar Licentiepromo: zie je daar een naam? Of een adres? Neen, want het is gewoon geen serieus bedrijf. En ja MS kan Windows steeds minder schelen zeker wat private verkoop aangaat (daarom ook geen Windows 11 meer of zo). Maar hier gaat het dan ook niet enkel over Windows, maar ook over Office en andere software

Even eens geken naar de DNS record van licentiepromo...ook daar geen naam
https://who.is/whois/licentiepromo.be
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

thomasv schreef:Nog een optie is het ‘Home Use Programme’
Via werkgever kan je dan Office aankopen voor 14,95 direct via de website van MS.
Dit bestaat bij ons helaas niet meer (mogelijk bij andere bedrijven wel?)
heist_175 schreef:
thomasv schreef:Nog een optie is het ‘Home Use Programme’
Via werkgever kan je dan Office aankopen voor 14,95 direct via de website van MS.
Dit bestaat bij ons helaas niet meer (mogelijk bij andere bedrijven wel?)
Microsoft heeft dat afgevoerd:
https://tweakers.net/nieuws/155978/micr ... ogram.html (13/08/2019).
Jup, dit is omgezet naar een korting op Office 365.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Clemens2 schreef:Even eens geken naar de DNS record van licentiepromo...ook daar geen naam
https://who.is/whois/licentiepromo.be
Er staat wel een adres en telefoonnummer
https://www.dnsbelgium.be/en/whois/info ... be/details
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Waarbij zo een adres natuurlijk niet geverifieerd wordt...(en telefoonnummer geen idee)
En een normale verkoper heeft zijn adres gewoon op zijn website staan, dat is denk ik ook wettelijk verplicht.

Trouwens dit verscheen vandaag: https://be.hardware.info/nieuws/72049/g ... vergoeding
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Op dat adres is volgens de kruispuntbank geen bedrijf gevestigd, en er is geen bedrijf dat licentiepromo(.be) als officiële naam heeft.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ordon schreef: Dan wordt een betaling van €3 zelfs al veel te veel. :wink:
Dan geef je eigenlijk gewoon wat je wil en 3€ zeker niet teveel. Hier toch een 100€ per jaar, eigenlijk vooral het anders verdelen van vroegere FSF lidmaatschap (very very very ex Stalman fan). Vooral blender, krita en wikipedia. Het mag echter gratis en donaties zijn zeker niet verplicht.

Microsoft heeft veel inkomsten buiten windows licenties (is zelfs maar peanuts...) en liggen er niet al te hard wakker van. De grote hoop is ook gewoon bij pc gekocht. Heb tegenwoordig minder issues met microsoft dan de adobe/autodesks maar het regeltje 'nooit abo' is intussen ook gebroken (Maxon :| de drempel naar autodesk is daardoor veel kleiner geworden en afwachten wat ze precies willen met indie licenties).

Vooral de 'gevonden op facebook' is al een reden dat ik nooit bij die site zou bestellen, ik heb gewoon een te grote hekel aan die irritante reclames :p
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Luboli schreef:
Clemens2 schreef:Even eens ge(ke)ken naar de DNS record van licentiepromo...ook daar geen naam
https://who.is/whois/licentiepromo.be
Er staat wel een adres en telefoonnummer
https://www.dnsbelgium.be/en/whois/info ... be/details
Ik vermoed dat de persoon die hier achter zit de keys goedkoper aankoopt en ze doorverkoopt want ze zijn voor nog minder geld te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Effe een leuke nota voor diegene die toch te gierig zijn om een legitieme licentie van windows aan te schaffen.

Ipv een gewone licentie key in te geven, gebruik je een GVLK (Generic Volume License Key). https://docs.microsoft.com/en-us/window ... l-versions

Het effect hiervan is dat uw Windows installatie in de achtergrond zichzelf omzet om te zoeken naar een KMS server. (iets dat in bedrijfsomgevingen meestal aanwezig is.)
Maar, omdat er geen KMS op uw netwerk is blijft uw pc gewoon zoeken naar die KMS server die niet bestaat.

Het verschil hiermee is dat je pc niet meer gaat afsluiten na één uur van zodra de "grace periode" afgelopen is. Iets dat Windows wel doet als je geen (geldige) license key hebt ingegeven.

Je krijgt enkel rechtsonder wel een melding dat je Windows installatie niet geactiveerd. Maar dat lijkt me net iets minder irritant dan het afsluiten van je pc, of het steunen van shady shops met gestolen of ongeldige keys.

ALS je toch perse je pc geactiveerd wil zien kan je op het internet ook altijd zoeken naar een publieke KMS server waartegen je kan activeren. Maar dat houdt dan wel in dat oa uw pc naam naar die KMS server gestuurd wordt om de activatie te kunnen uitvoeren. Maar dat raad ik persoonlijk ten sterkste af.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Trojan schreef:Ipv een gewone licentie key in te geven, gebruik je een GVLK (Generic Volume License Key). https://docs.microsoft.com/en-us/window ... l-versions
KNIP
ALS je toch perse je pc geactiveerd wil zien kan je op het internet ook altijd zoeken naar een publieke KMS server
al de licenties die ik gekocht heb voor minder dan 5 euro hebben zich probleemloos geactiveerd en worden ge-update zonder problemen. Er komen dus geen volume licenties aan te pas.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ik begrijp niet goed waarom sommigen "goedkoop" quasi per default gelijkstellen aan illegaal/grijze zone/mogelijks diefstal.
Het is toch Microsoft zelf die tijdens de online activatie aangeeft dat de goedkope key GELDIG is.
Waarbij ik me dan direct afvraag welke de apostelen zijn die iets anders willen verkondigen. :lol:

Meer, zoals meon al aangaf heeft het Europese Hof voor Justitie in 2012 al geoordeeld dat commerciële softwarelicenties zelf vaak aangetast zijn door onregelmatigheden...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”