Netwerkkabels aansluiten op muur

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Cinn
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2020, 06:55
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi allen,

Door corona is mijn elektricien ziek geworden en heeft die de afwerking niet meer kunnen doen.
Er is wel een vervanging voorzien door zijn vrouw om projecten af te werken maar die persoon had geen interesse in een kleine afwerking.

De verlichting heb ik ondertussen opgehangen met hulp van youtube, maar de netwerkkabels hangen allemaal los in de bergruimte en daar heb ik niet dadelijk een idee voor.

Op youtube zie ik wel dat je die op zo een aansluitlat, pachtpaneel, kan zetten.
Maar als ik dan op webshops zoek, ben ik radeloos. Zoveel verschillende soorten modellen en prijzen...

Waar moet ik op letten, wat is kwalitatief?
Het gaat in totaal om 8 kabels en het zou tegen de zijmuur gezet moeten worden
Ergens boven de modem
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Ik heb jaren terug een niko minipatch gehangen. Helaas is die niet meer verkrijgbaar. Makkelijke oplossing is overal een rj45 op zetten, en een switch hangen. Ik zou dan voor een 16 Ports unmanaged Switch gaan. Thuis hoef je echt geen fortuin uit te geven.

Zo een switch kost je minder dan 100 euro. Indien je power over ethernet wil kan je wel meer kwijt zijn. Managed switches zijn meteen een pak duurder.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

je kan kiezen:

- ofwel idd afmonteren met rj45 en een switch kopen, dat ze gelijk allemaal op een switch hangen
- afmonteren op een wand-patchpaneel zoals deze

ik zou gaan voor het patchpaneel.
je kan natuurlijk ook gelijk er een patchkast hangen, dan kan je daar de kabels laten uitkomen, afmonteren op een patchpaneel voor in een rack,
en dan de modem en eventuele andere apparaten daarin steken ipv alles apart op de muur.
je hebt al kleine wandkasten, dus het is niet zo dat je een halve muur hoeft op te offeren.

veel hangt af van wat je exact wil, hoe het er moet uitzien, en hoeveel ruimte en budget je hebt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Betaalbaar CAT6 patchpaneeltje om tegen de muur (of op een legplank in een kast) te schroeven (€22,99 voor de acht poort versie, €24,99 voor de twaalf poort versie).
Nog benodigd een LSA punchtool: €9,95.

[youtube]0VYxAvIl8rE[/youtube]

Je zou ook acht zulke losse CAT6a stopcontacten op een rij kunnen plaatsen: €18,99 per vijf stuks.

Moeilijk is dit allemaal niet
Neem gewoon rustig je tijd bij het monteren.
Laatst gewijzigd door Ordon 21 mei 2020, 18:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Maar, vraag ik me af, wat ging de electricien voorzien? En kan hij dat materiaal niet leveren ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Keystone media box.
Je monteert je utp kabels op keystones die je dan in dat boxje op de muur schroeft. Heb ik hier ook.
27BF5453-E778-463A-8CAC-ECF1552498AD.jpeg
Van daaruit kan je dan heel proper verbinden.
Wat ook kan, is een kabelgoot va legrand, de dlp, en daar dan rj45 modules insteken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Een 16 poort gigabit switch en minstens 9 patch kabels (8 kabels + router) van de gewenste lengte maken mijn inziens het geheel compleet.

Bovenstaande oplossing van Ramaht ziet er ook netjes uit!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ramaht schreef:Keystone media box.
Je monteert je utp kabels op keystones die je dan in dat boxje op de muur schroeft. Heb ik hier ook.

27BF5453-E778-463A-8CAC-ECF1552498AD.jpeg

Van daaruit kan je dan heel proper verbinden.
Wat ook kan, is een kabelgoot va legrand, de dlp, en daar dan rj45 modules insteken.
Dat vroeg ik me toevallig af hoe zoiets noemde, bedankt!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Cinn
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2020, 06:55
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Kartouch schreef: Makkelijke oplossing is overal een rj45 op zetten
Ik had graag alles afgewerkt zonder loshangende kabels
Tevens heb ik ook nooit rj45 gezet, dus makkelijk is relatief :oops:
Splitter schreef: - afmonteren op een wand-patchpaneel zoals deze
Ordon schreef:Betaalbaar CAT6 patchpaneeltje om tegen de muur (of op een legplank in een kast) te schroeven (€22,99 voor de acht poort versie, €24,99 voor de twaalf poort versie).
Nog benodigd een LSA punchtool: €9,95.
Welk van beide is het meest kwalitatief?
Die insteek stok lijkt me wel handig
Ramaht schreef:Keystone media box.
Je monteert je utp kabels op keystones die je dan in dat boxje op de muur schroeft.
Ziet er ook goed afgewerkt uit, welke keystone zijn aan te raden?
Past elk merk keystone in zo een box?
Ramaht schreef: Wat ook kan, is een kabelgoot va legrand, de dlp, en daar dan rj45 modules insteken.
Sorry voor de onwetendheid, maar heb je hier een voorbeeld van?

Ik zie enkel stopcontacten? https://www.zelektro.be/legrand/dlp-kab ... ksel-65mm/
Joe de Mannen schreef:Maar, vraag ik me af, wat ging de electricien voorzien? En kan hij dat materiaal niet leveren ?
J.
De elektricien ging het ‘proper afwerken’ omdat ik reeds op voorhand aangaf dat ik geen wir war wou hebben.
Aangezien hij in coma is gebracht en vermoedelijk zijn pensioen gaat nemen na ontwaken en revalidatie, had zijn vrouw een andere elektricien aangesteld.
Maar deze heeft laten weten dit niet te willen afwerken. Het was te weinig werk.
Op andere werven heeft die blijkbaar ook niet alles afgewerkt.
Daarom heb ik met onze elektricien zijn vrouw afgesproken dat een deel van factuur komt te vervallen en ik de lampen en netwerk dan zelf zou afwerken.
De verlichtingen lagen hier al, maar voor netwerk had de vrouw geen idee van onderdelen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ruimte zat voor gelijk welke keystone leek me. Ik heb goedkope van de vrienden van Ali.

Voor DLP kijk je naar mosaic inzetten: https://www.zelektro.be/legrand/legrand ... nsluiting/
Ik heb dat vorige maand ook in tuinhuis geplaatst, en dat is echt doodsimpel om met te werken. Wel niet het goedkoopste...
Let wel, je hebt dlp houders nodig om alles in vast te zetten in de kabelgoot.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

'k wou nu niet direct een nieuwe thread opstarten hiervoor, maar iemand al meegemaakt? Vannacht is de connectie tussen m'n bureau en m'n core switch weggevallen, als ik wat pruts met de kabel aan het doosje in de muur komt soms de link terug, maar valt kort nadien terug weg.

Vermoedelijk dus slecht contact, maar dat dit nu gaat optreden na bijna 6 jaar? Misschien hitte gerelateerd (lijkt me raar) - er gaat geen PoE over die kabel.

Ondertussen kabel naar andere ruimte gelegd om te kunnen werken vandaag - morgen eens zien om bureau te verhuizen om de doos uit de muur te halen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

hitte kan ook een switchport stuk maken.
Sluit die "alternatieve kabel" eens aan op dezelfde switchport?
Als het probleem blijft => switch stuk
als het probleem verholpen is => bekabeling
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Getest:
- Poorten wisselen op core switch: geen verschil voor uplink, maar poort werkt dus wel
- Poorten wisselen op bureau switch: geen verschil voor downlink, maar poort werkt wel
- Kabel gewisseld tussen bureau switch en doosje: geen verschil

't ligt dus ofwel aan de kabel in de muur (i hope not), ofwel aan de plug...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Met een plug kan veel meer mis gaan dan met een (goeie) kabel, ook na dat het lang goed gewerkt heeft (spreek uit ervaring :bang: ).

Als ik moet gokken zijn het thermische cyclussen, al dan niet gecombineerd met galvanische werking.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Allemaal mooi hierboven, maar het doel ontgaat me even.

Bij ons komen de netwerkkabels ook allemaal uit in de technische ruimte, die dan netjes met de modem of een switch verbonden zijn (en die switch dan met de modem :) ).
Een extra patchpaneel of wat dan ook er tussen is toch... overkill?? Want vandaar moet je toch naar je switch of modem?
Yazin
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2020, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Kabel in de muur is echte koper kabel, harde en uit 1 draad per draad
Daar is het beter om op vaste punt te termineren en niet te vaak te bewegen
Daarom is patchepaneel gebruikt

Daarna kan je slappe draad gebruiken om de toestel aan te hangen
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”