Snelheidsverlaging

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
frackz
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2017, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

We zijn reeds enkele jaren EDPnet klant. We haalden steeds een snelheid van 100/30.
Drietal weken geleden merkte ik plots dat de snelheid verlaagd was naar 85/30. Enkele dagen later stond dit weer op 100/30.
Vorige week is de snelheid opnieuw verlaagd naar 85/30.

Waar kan dit aan liggen? We hebben niets veranderd aan de binnenbekabeling o.i.d.

Line settings:
"Annex B" en "maximum performance"

Afbeelding

Ik zie een hoop errors. Is dit normaal?
Afbeelding

Afbeelding
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

ik had deze morgen ook zo een probleem.
Heb de stekker uit de modem getrokken voor 5 min en dan terug erin.
En ik had terug mijn normaal profiel.
frackz
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2017, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Helaas nog steeds op 85 profiel. Ik begrijp nog steeds niet waarom de snelheid gezakt is. Ticket geopend bij EDPnet, hopelijk snel duidelijkheid..

Dit zijn de waardes toen we overschakelden van Scarlet naar EDPnet ca. 2 jaar geleden.
Afbeelding


Dit zijn de waardes nu.
Afbeelding

Kan iemand mij iets hierover vertellen?

Ik zie dat de carrier record is veranderd, geen idee of dat normaal is.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt vorig jaar.
vooraf geen enkele error op mijn DSL lijn.
sinds sept 2019 ook regelmatig errors in de fritz box DSL view.

Alle kabels nagekeken, niks.

Ticket ingediend bij Edpnet. Geen resultaat, lijn is OK zegt men. Maw. ik negeer de fouten dan maar, merk toch geen verschil qua snelheid. (20/2)
Buiten dat de lijn soms es onderbreekt en terug moet verbinden (training, ...)

onlangs ergens gelezen bij line settings de "Intended signal-to-noise ratio" te verlagen (meer naar links) zou meer fouten toelaten zodat de lijn niet onderbroken wordt. Geregeld kreeg ik "DSL not responding" in de system log en dan werd dit aangeraden zag ik elders op userbase.

Gebruik thuis ook powerline adapters en blijkbaar kunnen die ook het VDSL signaal verstoren. Ook deze al wat gemilderd (MIMO technologie uitgeschakeld wat interferenties zou moeten vermijden met DSL)

PX infrastructuur op openbaar domein trekt echter ook op niks. Telefoon kabels in de grond op straat zijn rot. Als ik zag hier hoe die PX techniekers moesten zoeken achter een paar waar de kwaliteit nog aanvaardbaar was. Van zodra er een goedkoop 4G alternatief komt gaan alle vaste kabels buiten.
Bijlagen
int5.png
int4.png
int3.png
int2.png
int1.png
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Je hebt een zeer onstabiele lijn. De SNR zou niet mogen variëren.
Je hebt ook veel errors er is duidelijk iets mis. Je geeft zelf al powerlines aan, misschien toch eens alles verwijderen en enkel de FB gebruiken om te zien of er verbetering is.
Van provider veranderen zou geen invloed mogen hebben op de lijnkwaliteit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
frackz
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2017, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Antwoord van EDPnet:
Uw DSL profiel werd gedowngraded door het geautomatiseerde DLM proces.

Er is helaas geen garantie dat de nieuwe verbeterde snelheid die eenmaal is toegekend door het DLM-proces op een VDSL2-lijn altijd zal blijven: als het lijnenspectrum zou veranderen, in het geval van bijvoorbeeld overspraak of interferenties die aangrenzende lijnen beïnvloeden, zou het DLM-proces kunnen beslissen om de lijn terug te brengen naar het oorspronkelijke lijnprofiel. DLM is een volledig geautomatiseerd proces waarop edpnet geen invloed heeft.

DLM downgradet de lijn meestal niet naar een profiel dat lager is dan het provisioning profiel (70Mbps/30Mbps), maar het kan soms een downstream en/of upstream-bitsnelheid iets verlagen om een goede transmissiekwaliteit en -stabiliteit te garanderen.

De volgende DLM evaluatie staat voor 11/06/2020 ingepland. Als de verbinding stabiel blijft, is er wel een kans dat de snelheid tot 100Mbps wordt geüpgraded.
Ondertussen zie ik dat de Attainable throughput gezakt is naar 112377 kbit/s terwijl de uploadwaarde wel goed is.
Ik weet dus niet goed wat er gaande is maar dit is volgens mij toch iets extern en heeft niets te maken met binnenbekabeling o.i.d.

Afbeelding

Begrijp er in ieder geval zeer weinig van na reeds 2,5 jaar op 100/30 profiel zonder problemen en zonder iets te hebben gewijzigd.
Kan dit iets te maken hebben met een capaciteitsprobleem?!
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

frackz schreef:Kan dit iets te maken hebben met een capaciteitsprobleem?!
nee. Bij een capaciteitsprobleem blijft de kwaliteit van de lijn nog steeds hetzelfde, maar de downloadsnelheid zal in praktijk lager zijn dan wat de lijn max aankan (= Max DSLAM throughput). Dat kan je niet zien op bovenstaand screenshot.
frackz
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2017, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

EotT schreef:
frackz schreef:Kan dit iets te maken hebben met een capaciteitsprobleem?!
nee. Bij een capaciteitsprobleem blijft de kwaliteit van de lijn nog steeds hetzelfde, maar de downloadsnelheid zal in praktijk lager zijn dan wat de lijn max aankan (= Max DSLAM throughput). Dat kan je niet zien op bovenstaand screenshot.
Oke duidelijk.

Zal mijn vraag anders stellen, kan het door externe factoren zijn dat mijn Attainable throughput zo schommelt?
Ook heb ik volgens de instellingen Annex B, maar in werkelijkheid dus niet.
Wachten op de volgende DLM evaluatie maar vrees ervoor.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Het kan door externe factoren zijn. Maar het kan ook aan jouw binnenbekabeling liggen. Enkele jaren geleden had ik ook problemen: attainable bleef maar zakken, en veel errors (duizenden) en disconnects. Mijn profiel was veranderd van 100 naar 85 naar 50. Bij mij was het te wijten aan (een kortsluiting aan) de kabels buiten, waarvoor er een lasserinterventie nodig was.
Maar zo erg is het bij jou niet. Ik denk dat het normaal is (of in elk geval door Proximus niet als probleem wordt aanzien) als er een kleine fluctuatie op de attainable zit (Mijn attainable schommelt tussen 124 en 130, terwijl dit vroeger ook stabieler was rond 130). En uit mijn ervaring is 120 attainable op het randje om een 100mbps profiel te krijgen. Ik veronderstel dat DLM jouw lijn nu net niet goed genoeg vindt om je een 100/30 profiel toe te kennen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”