Starlink spotten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Klopt, iedereen zo zot dat het super helder zou zijn, wel, niet helderder dan gisteren...Ofwel heb ik naar het verkeerde gekeken als sommige mensen hier zeggen, want bij mij was het in Leuven klokslag 22u.
Je was inderdaad te laat. Je kon er echt niet naast kijken en passeerde echt pal boven ons. Bijna zo helder als Venus.
Zoals ik hier eerder al meldde was de launch met 7’ vervroegd en daardoor hier om 21u53 pal boven ons, en enkele minuten later al uit zicht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik zie het niet vermeld op de website van Urania maar afaik passeert deze nieuwe serie morgenavond toch opnieuw rond dezelfde tijd? Ook dan zouden ze goed zichtbaar moeten zijn. Gaan we dan niet het fameuze "treintje" beginnen zien?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Ik zie het niet vermeld op de website van Urania maar afaik passeert deze nieuwe serie morgenavond toch opnieuw rond dezelfde tijd? Ook dan zouden ze goed zichtbaar moeten zijn. Gaan we dan niet het fameuze "treintje" beginnen zien?
Ja, hoogste punt om 21u57 met ong. 50°ZZW. Ik hoop ook dat we dan al een treintje zien. Zelfs vanavond kon je al zien dat het geen simpel bolletje was maar eerder iets onregelmatig qua vorm.
Ondertussen ook gevonden dat die lichtere stip die er schuin naast hing, niet de fairing was (want die was ondertussen al richting oceaan) maar een eenzame Starlink-1 satelliet.
Voor mij zijn de beste bronnen nog steeds heavens-above en satflare.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik vind eigenlijk niet meteen hoe lang het doorgaans duurt voor zo'n nieuwe groep voor het blote oog zichtbaar gesepareerd is, er is veel tegenstrijdige informatie, maar de meeste bronnen geven aan dat het over een termijn van meerdere dagen. Morgen gaan we misschien al enkele apart zien passeren snel gevolgd door de cluster van de rest die nog aan elkaar hangt? Iemand die hier meer over weet?

Zeker tot zondag zou het nog volop helder moeten blijven dus als ze in onze buurt blijven passeren komen er nog kansen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

HA is nu geüpdatet voor SL6 : https://www.heavens-above.com/StarlinkLaunchPasses.aspx
23 seconden tussen eerste en laatste, dus als deze voorspelling klopt gaan we een duidelijk treintje te zien krijgen. Wellicht ook direct de voorlopig laatste goeie opportunity. De dagen erna is de visibility een pak kleiner en passeren ze veel lager aan de horizon. En vanaf volgende week krijgen we meer bewolking.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kan iemand een filmpje vinden waar je het effectief lossen van de sats kan zien in de ruimte ?

Ik herinner me ooit zoiets gezien te hebben maar kan het niet meer vinden... ik vind alleen eentje waar je de ganse load zit loskoppelen, maar niet de individuele sats.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Ik herinner me ooit zoiets gezien te hebben maar kan het niet meer vinden... ik vind alleen eentje waar je de ganse load zit loskoppelen, maar niet de individuele sats.
Bedoel je specifiek voor Starlink ? Want volgens mij is wat je ziet wel degelijk het lossen van alle sats individueel. Ze vliegen natuurlijk op dat moment allemaal in ruwweg dezelfde baan (namelijk die van stage 2) aan dezelfde snelheid, dus daardoor lijkt het dat ze bij het loskomen nog allemaal aan elkaar hangen. Maar ze zijn op dat moment IMHO wel degelijk allemaal los en op zichzelf aangewezen.

EDIT: hier kun je het vrij goed zien bij Starlink 2 lancering : . Je ziet ze na enkele seconden al wat kantelen en hangen op dat moment dus vrijwel zeker niet meer aan elkaar.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 apr 2020, 11:43, in totaal 2 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef:HA is nu geüpdatet voor SL6 : https://www.heavens-above.com/StarlinkLaunchPasses.aspx
23 seconden tussen eerste en laatste, dus als deze voorspelling klopt gaan we een duidelijk treintje te zien krijgen.
De "wagonnetjes" gaan dus veel dichter op elkaar zitten dan in dat filmpje van hierboven, maar soit, het zal nog steeds leuk zijn om te zien.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:dus daardoor lijkt het dat ze bij het loskomen nog allemaal aan elkaar hangen. Maar ze zijn op dat moment IMHO wel degelijk allemaal los en op zichzelf aangewezen.
Lijkt nochtans alsof ze allemaal nog vast zitten... ik dacht echt ooit een video gezien te hebben waar je ze duidelijk afzonderlijk ziet loskomen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ist vanavond om 21:5x te doen en welke richting kijken we uit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Inderdaad. Komt op rond 21:53, op het hoogste punt (iets minder dan 50°, dus ongeveer halfweg) rond 21:57 en terug onder rond 22:01.

Kijk richting W-NW.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maglor schreef: Kijk richting W-NW.
Dat is van waar ze komen, maar als je ze daar niet spot, kan je ze al mislopen, want op hun hoogst zitten ze al ZZW. Dus als je zeker wil zijn, kijk je zeker ook naar ZZW op een hoogte van ongeveer 50°. Zeker als je klok al 21u57 aanduidt ondertussen :) (dan zijn ze op het hoogste, en dus best zichtbare, punt).
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Noppes weer. Stonden vanaf 21:50 naar boven te turen richting NW. Jammer dat het in die richting nog niet helemaal donker is

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier wel goed gezien, maar eigenlijk pas vanaf het hoogtepunt in het zuiden, en dus rond 21u57. Was te zien als een lange streep met wat felle puntjes in. Probleem was duidelijk de schemering in het Westen. Was in elk geval ook niet zo spectaculair als de fameuze filmpjes die de ronde doen van vroeger.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 apr 2020, 22:07, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Prachtig... echt een mooie trein nu... wel pak zuidelijker aan de horizon.
Laatst gewijzigd door DarkV 23 apr 2020, 22:04, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad redelijk zuidelijk en moeilijk te onderscheiden door de Brusselse lichtsmog.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Las het toevallig een half uurtje geleden, even langer opgebleven en er geen spijt van gehad. Mooi treintje :) Je moet het wel snel zien want anders is het snel gemist.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tof om iets nieuws aan de hemel te zien maar ook een beetje griezelig om zoveel hardware rond te laten dwarrelen rond de Aarde, enkel en alleen om een middle-of-nowhere bewoners een internetverbinding te geven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die hardware wordt zwaar getracked, en valt aan end of life ook gewoon terug in de atmosfeer.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Was hier erg duidelijk te zien tijdens voor toch een dikke minuut (regio Sint-truiden)
Gelukkig amper lichtvervuiling hier .

Gisteren ook met de kinderen sterren en planeten gekeken (en de launch) en tussen 22 en 22.30 drie vallende sterren gezien.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me af of er in het binnenland veel minder avondschemering is. Hier was het Westen toch echt nog redelijk licht, en daarmee dus gelukkig op tijd naar het Zuiden gekeken. Mijn broer die in Vlaams Brabant woont heeft heel duidelijk de trein van West naar Oost kunnen volgen.
tizzen33
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 maa 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer

In Dendermonde toch ook nog veel lichtschemering en pas heel duidelijk te zien vanaf hoogste punt in ZZW tot achter de horizon in ZO.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

tizzen33 schreef:In Dendermonde toch ook nog veel lichtschemering en pas heel duidelijk te zien vanaf hoogste punt in ZZW tot achter de horizon in ZO.
Hier hetzelfde, kwam ook een dikke minuut later voorbij dan Heavens Above voorspeld had.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Kan beter, maar geen ervaring met dit soort fotografie, en was naar noorden aan het kijken ipv zuiden. Te laat gespot dus en niet kunnen oefenen.

ISO 10000 en 1/3s waardoor het wel bewogen is :(
Bijlagen
starlink.jpg
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Was knap... :) Had ze al vroeg gespot in het westen, en ineens waren ze weg, pas terug in het zuiden zichtbaar en echt mooi te zien richting oosten... Nice. :) Zeker na gisteren domweg de bol gemist te hebben.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/v ... ~a60e643e/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In mei is het nog eens koekenbak:

https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink# ... %80%932021

"Starlink 7 Early-to-mid May 2020"
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Hier ook goed gezien en tegelijk kwam er op zo'n 200m ook nog net een echte trein voorbij!
Heppie NY!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Intussen heeft Elon getweet.
Private beta in 3 months, public beta in 6 months, prioritising high latitudes.
En toen een andere tweete vroeg of Duitsland hoog genoeg was, zei hij "ja".
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:In mei is het nog eens koekenbak:
Aangezien ze er 12000 rond de aarde willen zal het nog vaak koekenbak zijn ;)
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hier ook kunnen meepikken en was zeer goed te zien.
Al las ik dat de ontwerpen aangepast worden om ze minder zichtbaar te maken?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vanavond passeren ze weer, maar nog wat lager en minder goed zichtbaar. Zou het toch eens willen proberen nu met een verrekijker. Zoontje had ze gisteren gemist (hij had precies veel meer last van het te weinig contrast dan ikzelf).
Simpel vraagje: ik neem aan dat je voor zo'n verre objecten je verrekijker gewoon in de uiterste stand zet ? Kunnen we uiteraard op voorhand ook gewoon testen met wat sterren of Venus..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op slechts 10 a 16 graden hoogte vanavond (en W ipv ZO gisteren)... als je dan geen vrij zicht hebt kan je het vergeten volgens mij.

Je zou eigenlijk al op een groot gebouw moeten staan dan.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb ze gisterenavond uit de losse hand kunnen trekken. Niet volledig scherp uiteraard.

Afbeelding
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Op slechts 10 a 16 graden hoogte vanavond (en W ipv ZO gisteren)... als je dan geen vrij zicht hebt kan je het vergeten volgens mij.
Je zou eigenlijk al op een groot gebouw moeten staan dan.
Volgens mij verwar je met de 'opkomst' (set). Die is gewoon dezelfde als gisteren op 10° ongeveer in het westen. Hoogste punt vanavond is echter op 29° (vs 51° gisteren) en terug ZZW net zoals gisteren. Magnitude is echter nog slechts 2.3 vs 1.3 gisteren. Er zal echter wel al anderhalve minuut tussen eerste en laatste zitten (vs 20" gisteren) dus het wordt al een zeer langgerekt treintje.
Bron: heavens-above.com.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had inderdaad einde en hoogste punt door elkaar gehaald.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik vrees er een beetje voor voor vanavond. De hemel is nog steeds volop helder, daar niet van, maar de wind is gedraaid waardoor we nu zitten met aanvoer van veel vochtigere lucht: geen staalblauwe lucht meer, en hoe lager je kijkt hoe meer verstrooiing je ziet.

Gecombineerd met het feit dat ze zoveel lager zullen passeren, zou dat wel eens het zicht flink kunnen bemoeilijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, ben ook een beetje pessimistisch. Al een beetje spijt dat ik gisteren de verrekijker niet uitgehaald heb, want met het blote oog was het ook verre van perfect. Zagen we ook al aan het feit dat we eigenlijk maar weinig sterren zagen ook.
Mijn zoontje heeft het ondertussen ook wel mee gehad en wil vanavond niet meer naar buiten :). Zelf nog wel een poging met de verrekijker doen dan vanavond. Gisteren waren er overigens ook al wat sluierworken en ook vandaag zie je al wat wolken. We zien wel (of niet :)).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de toekomst zou het wel ns minder kunnen zijn qua spektakel.
De astronomen klagen nl steen en been dat deze low orbit sats hun waarnemingen verstoren.
Zeker nu Starlink toestemming heeft gekregen van de FCC (geen idee dat die jurisdictie hadden in de ruimte) om de helft van de sats niet op 1100-1200 km, maar op 300-400 km hoogte te brengen.

Hierdoor gaat Musk er anti-reflectie technologie op aanbrengen.
Een eerste demo gebeurde in een vorige lancering met Darksat, een prototype (eentje in de hoop) met een donkerdere coating, die de reflectiviteit al 55% deed dalen.
De volgende set krijgt allemaal sunshades.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Het ziet er inderdaad naar uit dat het Starlink-spotten minder leuk zal worden.

Gisterenavond had ik geluk en stond ik in volle bewondering.

Welgemeende dank aan Tomby voor het starten van dit draadje!

Sandbert
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

gewoon je adres ingeven, en je ziet direct waar ze te zien zijn. :-D
https://james.darpinian.com/satellites/ ... l=starlink
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”