EDPNet: Symmetrische snelheden met Point-to-Point glasvezel

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Bij de zakelijke abbonnementen biedt EDPnet de optie aan voor symmetrische snelheden op glasvezel gaande van 10 Mbps tot 10 Gbps.
Heeft daar iemand ervaring mee?
EDPnet.png
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Ik heb er geen ervaringen mee maar ik twijfel er sterk aan dat je een P2P fiberconnectie bij je thuis hebt.
Dit is in principe enkel voor bedrijven omdat de technologie toch wel wat anders is.

Akkoord het is en blijft glasvezel maar bij een P2P fiber ligt de fiber rechtstreeks van de LEX centrale tot bij de klant.
Het 'normale' fiber voor de residentiele klanten staat bekend als FTTH en is een fiber dit eerst afsplitst op een DTP
en dan eventueel via een BDFO, deze zitten op een GPON... deze zorgt ervoor dat de bandbreedte opgesplitst wordt
naar X aantal klanten die op deze GPON zitten.
De profielen op de GPON's laten zulke snelheden (en dan al zeker upstream) helemaal niet toe (of ze het kunnen of niet
laten we dan nog in het midden, het gaat er hem om dat proximus deze profielen niet aanbied)

Enkel P2P is wel mogelijk om zulke snelheden te halen omdat de fiber dan enkel en alleen voor jou is zonder dat er
iemand anders op- of tussenzit. De snelheden zijn supersonisch hoog maar de prijs is dat dan ook.
Je moet alle infrawerken zelf bekostigen om dan nog maar te zwijgen van de maandelijkse fee.

Naargelang hoever je van de proximus 'manhole' zit waar ze je fiber leggen die dan naar de LEX gaat zit je toch snel
aan enkele duizenden euro's voor de eerste 100-200 meter.

Allemaal een beetje simpel en kort door de bocht uitgelegd maar ik denk dat dit 'je bedoeling' onmiddellijk een beetje de kop zal indrukken ? :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben helaas een leek op dit gebied maar als ik je uitleg goed begrijp dan is de glasvezel van Proximus voor residentiële klanten eigenlijk maar echt glasvezel voor een kort stukje? Zodra je bij het aansluitpunt van Proximus in je straat komt gaat je verkeer samen met alle andere Proximus klanten door dezelfde “kabel” om het zo even te noemen?

Wij zijn momenteel bij Telenet en twijfelen om naar Proximus glasvezel te gaan omdat we dachten dat dit een betere surfervaring zou geven maar eigenlijk gaan we in de praktijk geen verschil merken?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Een slechte surfervaring? Welk Telenet abonnement heb je dan?
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ze is niet noodzakelijk slecht maar ik merk soms speed drops, op drukkere momenten I guess? Vandaar dat ik dacht aan glasvezel, ligt hier toch binnen en het wordt geadverteerd als de toekomst van het internet maar als ik het hier nalees lijkt dat in de praktijk niet zo te zijn dus allicht het gedoe van te veranderen niet waard.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een redundante symmetrische Gigabit fiber internet connectie kost je minimaal 1700 EUR/maand. Exclusief installatie en graafkosten. Daarnaast heb je ook al een service firewall van enkele duizenden euro’s nodig om ook nog de performantie daarvan te kunnen halen.

Een corporate fibernet coax internet connectie met SLA en 4G backup, inclusief router en 8 IP’s kost je 295 EUR/maand. Dat is dan voor de 500/50 connectie.

In ieder geval is elke Telenet verbinding normaal toch redelijk snel, en al zeker de business varianten die voorrang krijgen op het netwerk (en de corporate varianten zelfs met garanties). Mogelijks is je Firewall/router aan vervanging toe. Overlaatst nog een klant tegengekomen met een Fortinet 90D ... in deze tijden kan je daar nog geen stabiele 50Mbit meer mee halen als de security features aanstaan ... terwijl ze wel betaalden voor een 300/30 lijn :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik gok dat dit dan echte fiber is, dus rechtstreeks van bij jou thuis tot aan een POP van EDPnet zelf (via bvb eurofiber of zo?). Dus geen FTTH zoals we kennen van Proximus. Zal ook wel een stevig prijskaartje aan hangen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stiaan schreef:Ik ben helaas een leek op dit gebied maar als ik je uitleg goed begrijp dan is de glasvezel van Proximus voor residentiële klanten eigenlijk maar echt glasvezel voor een kort stukje?
Neen, het is 100% glasvezel maar de uploadsnelheid is beperkt tot 50 Mbps per gebruiker. Proximus biedt daarmee gewoon nét iets betere specificaties aan dan Telenet. De stabiliteit van de internetsnelheid en betrouwbaarheid van glasvezel is wel véél hoger dan het coaxnetwerk van Telenet dat toch af en toe uitvalt en dagelijks vertraagt tijdens de piekuren.
Naast Proximus kan je ook EDPnet kiezen als provider:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intern ... enten.html
https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de uitleg Raf! Mijn nieuwsgierigheid is dan toch geprikkeld nu en ik wil glasvezel van Proximus een kans geven, er zijn toch sterke promoties momenteel voor glasvezel en bevalt het niet, terugkeren kan altijd :-D
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

"ooit" komt alles samen.

Vroeger was het zo:

"telefoondraad" is privaat tot aan de centrale, daar wordt je omgeschakeld naar een shared connectie, doch omdat er zo maar een paar honderd zijn is het makelijk om die knooppunten capacity-gewijs up te graden.

"coax" is shared voor heel uw straat. als uw buur hevig bezig is heb jij last. Capacity issues in uw straat zijn niet makkelijk oplosbaar.


Tegenwoordig is het anders.

de proximus fiber is "gpon". Een beetje de "coax van de fiber".. Je komt namelijk samen met 15 buren op hetzelfde adertje terecht.
alle bits voor u gaan ook naar uw 15 buren, en de active component in hun huis filtert "hun" verkeer eruit.

mvg,
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Van waar haal je die "15"? Ik ben al langer naar dat nummer op zoek geweest, maar heb het zelf nog nooit gevonden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Even aan TS, en dit allemaal voor "een betere surfervaring"...?
Alles boven pakweg 20Mbit beschikbaar merk je niet meer bij gewoon surfen. Downloaden is wat anders.

Welk probleem heb je juist? Via Wifi/kabel?
Wat geeft een speedtest dan aan?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Sasuke schreef:Een redundante symmetrische Gigabit fiber internet connectie kost je minimaal 1700 EUR/maand. Exclusief installatie en graafkosten. Daarnaast heb je ook al een service firewall van enkele duizenden euro’s nodig om ook nog de performantie daarvan te kunnen halen.

Een corporate fibernet coax internet connectie met SLA en 4G backup, inclusief router en 8 IP’s kost je 295 EUR/maand. Dat is dan voor de 500/50 connectie.
Think again voor die prijzen...
Ik heb hier een offerte voor mijn neus liggen die 10G symmetrisch biedt, voor minder dan wat jij zegt (met SLA, backup, alles erop en eraan).

Maar dit is niet wat je als particulier wenst idd, dit is geen internet maar een L2 link die je krijgt van een NSP (of dat nu EDP, Telenet, Proximus of een andere partij is laat ik in het midden).
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

De prijs die ik zei was wel degelijk voor Internet access, dat is inderdaad spectaculair duurder dan een L2 connectie ja.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

In mijn geval ook.
Mag helaas de prijs zelf niet vermelden, maar ik kan je vermelden dat het niet eens in de buurt komt van die 1700 euro per maand.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, he.net geeft je voor 900USD per maand (http://he.net/ip_transit.html) een 10Gbit verbinding tot in Interxion Brussel. Vanaf daar moet je natuurlijk zelf wel nog een link voorzien naar jou :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:In mijn geval ook.
Mag helaas de prijs zelf niet vermelden, maar ik kan je vermelden dat het niet eens in de buurt komt van die 1700 euro per maand.
En kan je zeggen bij welke firma we kunnen aankloppen om een offerte aan te vragen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:37, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

blaatpraat schreef:In mijn geval ook.
Mag helaas de prijs zelf niet vermelden, maar ik kan je vermelden dat het niet eens in de buurt komt van die 1700 euro per maand.
Als jij 1Gbit symmetrisch fiber internet kan krijgen voor minder dan 1500 EUR/maand ... gelieve mij een PB te sturen !!!
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Wij betalen bij een grote Belgische ISP +- 1000/maand voor een 1GBit symmetrische fiber link.... en dat al een paar jaren.

Ik denk dat je beter moet negocieren Sasuske :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:37, in totaal 1 gewijzigd.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ondertussen bij Orange in Roemenië krijg je zeer hoge down- en uploadsnelheden op glasvezel en dit aan belachelijk lage prijzen.

https://www.orange.ro/servicii-fixe/hom ... index.html
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

depeje schreef:Van waar haal je die "15"? Ik ben al langer naar dat nummer op zoek geweest, maar heb het zelf nog nooit gevonden.
het zit zo in mijn hoofd..

heb een jaar geleden een quote gehad voor ons bedrijf.
heb toen nee gezegd. waarom investeren om tegen dezelfde prijs dezelfde service te krijgen. het enige wat het verschil was was dat elk filiaal zijn oprit nogmaals moest opgraven en de onetime kost..

ik wil wel eens kijken of ik die details nog terug vind in mijn mailarchief.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”