Naar goede gewoonte was mijn opslag weer vol en kocht ik een externe USB disk om intern te gebruiken. Dan neem ik de oude disk en steek die weer in die nieuwe externe behuizing. Dat is al altijd goed gegaan, ook met een mix van merken, tot ik nu een WD "My Book" nam.
De oude disk (een seagate) in de behuizing van de my book wordt als sas enclosure herkend maar van de disk is niets te zien.
Toevallig iemand die hetzelfde meegemaakt heeft? Is er een trucje? Het gaat 'm om het principe, niet om de paar euros van een neutrale disk enclosure...
WD truc met de diskbehuizing
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Die enclosures zijn idd niet bruikbaar met een andere disk omdat de controller voor de encryptie in de behuizing zit, meen ik me te herinneren.
Ik vind de bron niet meteen terug, maar heb er ooit wat over gelezen op Reddit.
Ik vind de bron niet meteen terug, maar heb er ooit wat over gelezen op Reddit.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
De WD-drives die je shucked kan je tegenwoordig niet meer eenvoudig in een PC gebruiken omwille van de 3.3v-pin die actief is op die drives. In een echte NAS zal dat wellicht geen probleem zijn, maar op een PC wél. Je moet ofwel een adapter er tussen zetten, of met kapton tape die pin afplakken zodat die geen signaal geeft.
Zoek naar "3.3v pin modification" voor instructie-artikels en video's.
Aanvullend: de WD My Books hebben inderdaad hardware-encryptie, de WD Elements niet, maar volgens mij is die hardware-encryptie op de backplane en niet op de disk, dus volgens mij zou je die toch moeten kunnen gebruiken.
Edit 2: wow, slechte lezer hier. Je probeert dus andersom: oude disk in nieuwe enclosure. Geen idee, maar d'er zou een mix van bovenstaande redenen mee te maken kunnen hebben.
Aanvullend: de WD My Books hebben inderdaad hardware-encryptie, de WD Elements niet, maar volgens mij is die hardware-encryptie op de backplane en niet op de disk, dus volgens mij zou je die toch moeten kunnen gebruiken.
Edit 2: wow, slechte lezer hier. Je probeert dus andersom: oude disk in nieuwe enclosure. Geen idee, maar d'er zou een mix van bovenstaande redenen mee te maken kunnen hebben.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 42 keer
Inderdaad: 'k Heb uiteindelijk de 3.3v voedingskabel doorgeknipt, kapton lukte echt nietmeon schreef:De WD-drives die je shucked kan je tegenwoordig niet meer eenvoudig in een PC gebruiken omwille van de 3.3v-pin die actief is op die drives. In een echte NAS zal dat wellicht geen probleem zijn, maar op een PC wél. Je moet ofwel een adapter er tussen zetten, of met kapton tape die pin afplakken zodat die geen signaal geeft.