ontwerpbesluit nieuwe groothandelstarieven

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

Ik zie niet in waarom Orange zou moeten betalen voor nieuwe investeringen.
Daar heb je toch investeerders voor?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Lees: de lobbymachine van Telenet, gesmeerd met veel geld voor politici, heeft haar werk gedaan.
Het BIPT heeft opnieuw bewezen dat het rijdt voor het duopolie en niet voor de consument.

RIP Orange als 3de grote provider...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Als Orange veel duurder wordt, dan smijt ik het hier ook terug buiten. Op zich werkt het goed en heb ik zeker geen klagen. Waarom evenveel betalen voor de kopie dan voor het origineel...

De lobby is inderdaad zeer stevig... Nu gaan ze klagen over de hoge prijs voor het aanleggen van glasvezel. Echter is dat een investering waar Proximus zelf van zegt dat ze voor 70 jaar zal zijn. Als je dan ook nog eens ziet dat Telenet dividenden blijft uitbetalen, dan zal het vet zeker nog niet van de soep zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, idem. Ik heb hier ook nog niet direct plannen om koper binnen te halen - jammergenoeg niet voorzien indertijd, ik zat te wachten tot fiber beschikbaar komt.

De duopolist op de kabel heeft ook echt geen aanbod dat me kan boeien. Of ik moet voor internet-only gaan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Vaganzza schreef:Als Orange veel duurder wordt, dan smijt ik het hier ook terug buiten. Op zich werkt het goed en heb ik zeker geen klagen. Waarom evenveel betalen voor de kopie dan voor het origineel...

De lobby is inderdaad zeer stevig... Nu gaan ze klagen over de hoge prijs voor het aanleggen van glasvezel. Echter is dat een investering waar Proximus zelf van zegt dat ze voor 70 jaar zal zijn. Als je dan ook nog eens ziet dat Telenet dividenden blijft uitbetalen, dan zal het vet zeker nog niet van de soep zijn.
Zolang het werkt en Proximus en Telenet niet beduidend goedkoper worden zou ik het juist wel houden. Dat is de enige manier om het duopolie te doorbreken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik blijf het zeggen... de infrastructuur in een spinoff vzw of soortgelijke steken, die al zijn winst kan hergebruiken voor onderhoud, en niks verdwijnt in de zakken van aandeelhouders.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De dag van vandaag is internettoegang een basisbehoefte. Probeer maar eens een trein te nemen met hun aanbod van nationaal belang: uurroosters zijn niet bijgewerkt, je moet de app of de website raadplegen.
M.i. zou de overheid moeten instaan voor de basisinfrastructuur: elektriciteit, gas, water maar ook dus internettoegang.
Wat EGW betreft zou dat landelijk overal evenveel (liever: even weinig) moeten kosten.
Voor internettoegang kunnen private spelers dan intekenen op een aanbod. Op die manier vermijdt je dat er in de praktijk drie netwerken onderhouden moeten worden: xDSL, coax en fiber. Ik ben er zelf nog niet uit of draadloos (3G/4G/5G) ook in die basisinfra zou moeten zitten.
Computer(k)nul
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is lastig als de infrastructuur in eigendom is van een commercieel bedrijf. Er is in het verleden een keuze gemaakt voor marktwerking. Dat kun je dan niet achteraf makkelijk terugkopen of er mee gaan concurreren.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dit is zeer spijtig en des te meer reden om nooit je geld te geven aan een der partijen die deze situatie proberen in stand te houden, want het is duidelijk dat dit schadelijk is voor de consument.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

marzman schreef:Dat is lastig als de infrastructuur in eigendom is van een commercieel bedrijf. Er is in het verleden een keuze gemaakt voor marktwerking. Dat kun je dan niet achteraf makkelijk terugkopen of er mee gaan concurreren.
Als de politiek zou willen, kan het wel.
Geef het BIPT terug de bevoegdheid die het eigenlijk zou moeten hebben, zonder politieke inmenging. Dan zal TN en Prox meer evolueren richting enerzijds een "VZW" met de infrastructuur en anderzijds een NV met het commerciële aanbod op die infra.

Maar als zowel de politici die het BIPT aansturen in de zak van de providers zitten, is het "by design" dat het BIPT enkel naar de pijpen van het duopolie mag dansen.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is wel vreemd dat deze marktwerking soms wel werkt. Bijvoorbeeld op koper en op het Fluvius en Belgacom glasvezel.

En voor 5G hebben hebben de providers uit zichzelf voor een gemeenschappelijk platform gekozen (wat het wel moeilijker maakt voor nieuwe partijen die niet in de samenwerking zitten).
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Telenet dult gewoon geen concurrenten op hun netwerk. Toen Telenet base overnam zijn er toch een hoop mvno buitengewerkt.

Proximus is ook totaal geen goedkope wholesaler. Resellers moeten betalen voor internet en raw copper. Daar bovenop heeft Proximus Scarlet in handen als budget merk. Een reseller moet dus concurreren met de prijs van scarlet en "klantenservice" van proximus en Telenet.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Sinna schreef:De dag van vandaag is internettoegang een basisbehoefte. Probeer maar eens een trein te nemen met hun aanbod van nationaal belang: uurroosters zijn niet bijgewerkt, je moet de app of de website raadplegen.
M.i. zou de overheid moeten instaan voor de basisinfrastructuur: elektriciteit, gas, water maar ook dus internettoegang.
Wat EGW betreft zou dat landelijk overal evenveel (liever: even weinig) moeten kosten.
Voor internettoegang kunnen private spelers dan intekenen op een aanbod. Op die manier vermijdt je dat er in de praktijk drie netwerken onderhouden moeten worden: xDSL, coax en fiber. Ik ben er zelf nog niet uit of draadloos (3G/4G/5G) ook in die basisinfra zou moeten zitten.
Dat was vroeger zo, het geld kwam wel binnen maar werd aan totaal andere posten uitgegeven. Tot het plots een regelrecht drama was waarop ze maar besloten om de boel te verkopen...
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

heist_175 schreef:
marzman schreef:Dat is lastig als de infrastructuur in eigendom is van een commercieel bedrijf. Er is in het verleden een keuze gemaakt voor marktwerking. Dat kun je dan niet achteraf makkelijk terugkopen of er mee gaan concurreren.
Als de politiek zou willen, kan het wel.
Geef het BIPT terug de bevoegdheid die het eigenlijk zou moeten hebben, zonder politieke inmenging. Dan zal TN en Prox meer evolueren richting enerzijds een "VZW" met de infrastructuur en anderzijds een NV met het commerciële aanbod op die infra.

Maar als zowel de politici die het BIPT aansturen in de zak van de providers zitten, is het "by design" dat het BIPT enkel naar de pijpen van het duopolie mag dansen.
Niet dat dat een succes was bij de NMBS :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

FRDDP schreef:Niet dat dat een succes was bij de NMBS :wink:
Heb je daar ooit geweten dat politici zich niet kwamen moeien?
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Dat klopt... maar met politici die in telecomsector stevige vergoedingen krijgen dan zit ook daar veel meer niet in.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”