maximale email grootte

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Goeie morgen,

kort vraagje hier
ik krijg op het werk opdracht om de "maximum email attachement size" te verhogen naar (en ik citeer) "de marktstandaard".

mijn vraag wat dat dan moest zijn werd gewoon teruggekaatst met een "meer als nu".
aangezien "unlimited" niet het juiste antwoord is, en alle alternatieven die niet omvatten "stuur het als bijlage van de email" ook wegvallen,
zocht ik dus gewoon de limiet van email bijlagen voor de courante providers..
mijn google-skills slagen er niet in om hier relevante RECENTE informatie over te vinden...


* proximus: ?
* office 365: ?
* gmail: 25 MB (https://support.google.com/mail/answer/ ... ktop&hl=nl)
* telenet: 14 of 20 MB ? (https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-e-mails/)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoeveel is het dan nu bij jullie ?
Ik vind zelf 5MB al irritant veel. Ik zou zeker niet happy worden van mails met 20MB aan attachments. Als er zo'n grote documenten moeten geshared worden, doen ze dat beter via shared drive opties (GDrive, OneDrive for Business, etc).
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

15 mb
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Van december 2019:
https://www.computerhope.com/issues/ch001812.htm

(gezocht op "maximum size attachment email providers"
Vervolgens rechts onder de zoekbalk klikken op "tools"
En kiezen om "elke periode" te vervangen door "afgelopen jaar")
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

So 2003 "waarom kan ik geen iso doormailen" :lol:
Dacht dat de sendmail standaard slechts een 2mb is maar ander tijdperk. (en een mail mag ook een week in de queueueueue staan zonder een probleem te zijn voor douaniers die verwachten dat smtp realtime is :lol: )

Vergeet niet dat ze dan het risico hebben dat grotere mails niet door elke relay gaan toegelaten worden en je daar totaal geen controle over hebt . Mail is nu eenmaal niet gemaakt is om grote files door te sturen maar vermoedelijk zal de beslissing toch al gemaakt zijn door iemand met een eigen mening hoe internet werkt (marketing?).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@profke
15 mb -> 15MB = de huidige grootte lijkt mij derhalve een redelijk marktconform compromis
http://postmaster.secure-mail.be/?c=faq&l=nl
De maximum grootte van een e-mail, die Belgacom zal aanvaarden van of naar het Internet, is 16MB. Dit bevat alle e-mail headers, body, en mogelijke bijlagen. Dit is een vaste waarde, die niet (individueel) kan worden gewijzigd.

Ter info:
https://www.microsoft.com/en-us/microso ... to-150-mb/
The default maximum message size for Office 365 mailboxes is still 25 MB
we’ve increased the allowed maximum message size to 150 MB, giving Office 365 administrators the ability to set the maximum message size of their choosing from 1 MB up to 150 MB
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

thx,

ik heb weer wat "ammo" om nee te zeggen ;-)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik werk in onderwijsmilieus en we gebruiken daar ook Smartschool. De maximale bestandsgrootte van een bijlage in een bericht is maar liefst 512 MB :bang:
Met als gevolg dat Smartschool deze dagen plat gaat in de corona crisis. Sommige leerkrachten hebben echt geen benul van de grootte van een bestand. Een filmpje van 400 MB naar een hele klas doorsturen... geen probleem. Waarmee ik maar wil zeggen dat een bestand delen hier de oplossing zou moeten zijn (G Drive of zo).

Voor Gsuite for education bedraagt de max. bestandsgrootte in een mail trouwens momenteel 25 MB en de max. te ontvangen bestandsgrootte 50 MB. Daarboven raden ze aan te sharen... Ik vind dat prima zo.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Er zijn ook veel te weinig mensen die weten dat elk bestand in een email door de base64 encoding ongeveer 33% groter wordt!
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Gisteren een e-mailprovider gezien die 50 MB gaf. Veel e-mailgebruikers vergeten ook dat die 50 MB nog geüploadt moet worden. Met mijn Scarlet Trio zou dat (normaal) meer dan anderhalve minuut duren als je de volledige 50 MB gebruikt.
sdecoster schreef:Ik werk in onderwijsmilieus en we gebruiken daar ook Smartschool. De maximale bestandsgrootte van een bijlage in een bericht is maar liefst 512 MB :bang:
Smartschool zou veel beter kunnen... Tenzij het recent veranderd is: als iemand uit zijn documenten iets deelt (bv. dat filmpje), is het nog steeds een bijlage i.p.v. dat je het online zou kunnen openen.

Het enige vervelende aan een limiet van xx MB (en waarschijnlijk waarom iets als Smartschool het niet heeft), zijn presentaties... Met enkele fotootjes die er op een groot scherm mooi moeten uitzien en eventueel een filmpje zit die ook al makkelijk over 100 MB met een PowerPoint.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Google Slides gebruiken ipv. Powerpoint :wink:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

25MB zou toch een minimum mogen zijn. Ben sinds kort bewindvoerder geworden van mijn grootmoeder, hoe vaak ik die bundel documenten al heb mogen rondsturen in pdf, leesbaar dan toch met enige kwaliteit, is dat al meteen 19 MB. Heb geprobeerd via google drive en sharen maar daar hebben de meeste semi ambtenaren geen kaas van gegeten dus doormailen was steevast de oplossing. Nu begrijp me niet verkeerd, dat is al een reuzensprong want vroeger moest je het nog fysiek opsturen en u blauw betalen aan postzegels.

Oh ja, de pensioendienst werkt ook nog zo...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:25MB zou toch een minimum mogen zijn.
E-mail is niet gemaakt voor grote bijlages (10MB lijkt me normaal) te versturen... daar zijn tal van andere oplossingen voor.

Via de gratis WeTransfer kan je tot 2 GB doorsturen op een veel efficiëntere manier.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als het niet gemaakt is voor grote bijlages zou 10MB ook niet mogen he. Simpel. :)

Wat al de alternatieven betreft, zelfs jonge mensen hebben er problemen mee, zie mijn google drive verhaal. Ik weet ook niet of ik die gratis diensten allemaal maar klakkeloos kan vertrouwen, in alle geval, op het werk wordt het afgeraden als er persoonlijke of werkgerelateerde zaken in staan. Niets is gratis he.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn werk betaalt voor GoogleApps(dus geen gratis reclamezooi) en wij worden ook verwacht met drive en google office te werken. Nu besef ik dat het ene bedrijf "conservatiever" denkt dan het andere, maar ik vermoed dat dit toch ook mogelijk is met Microsoft Office365 & OneDrive.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ter info, men heeft intussen beslist dat het 30 Mbyte moet worden.
dit komt erop neer dat "attachements tot 20 mbyte" erdoor kunnen (base64 of uuencoden van attach neemt 1/3e extra in)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Als het niet gemaakt is voor grote bijlages zou 10MB ook niet mogen he. Simpel. :)
Attachment zijn een basis onderdeel van mail... maar ergens moet je een grens trekken (en die is heel lang 10 MB geweest).
Slafes schreef:Ik weet ook niet of ik die gratis diensten allemaal maar klakkeloos kan vertrouwen, in alle geval, op het werk wordt het afgeraden als er persoonlijke of werkgerelateerde zaken in staan. Niets is gratis he.
Maar je werk laat dan wel toe ze unencrypted over een publiek netwerk via mail te versturen :roll:

De regel op zich is goed maar dan moet je er ook consistent in zijn ! (gevoelige informatie moet je steeds encrypteren, of je ze nu via mail of andere tools verzend).
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wie zegt dat die mails unencrypted zijn en over een publiek netwerk gaan? Een goed veiligheidsbeleid gaat over zoveel meer dan enkel encryptie trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”