Levensduur LED-lampen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben aangesteld om de lampen te onderhouden in trappenhal van een appartementsgebouw.
Vroeger waren het gloeilampen, die gingen 12 tot 24 maanden mee.
Nu steek ik LED-lampen, dat is een ramp. De laatste die ik kocht zijn filament-led's van Osram. Ze branden maar 4 à 5 maanden.

Op de doos staat: levensduur 10.000 uur en 100.000 keer aan/uit. Ik schat dat we maar 5 % van die waarden halen.
Ik speel met het plan om de facturen/kastickets en verpakkingen bij te houden. Dan na 1 jaar bv de kapotte lampen terug brengen naar de winkel. Je hebt toch 2 jaar garantie op elektrische toestellen ? Benieuwd wat ze daarop gaan zeggen.

Heeft iemand dat al gedaan ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vroeger besteld via een webshop, bij defecte lampen binnen garantie steeds eentje teruggekregen...

Nu, sommige ledlampen gaan gewoon heel erg snel stuk. Philips Hue GU10 bij een vriendin zelfs 2 stuk na enkele weken. Bij mij branden de ledlampen ook niet veel en enkelen zijn ook al stuk gevlogen buiten garantie, sommigen al ook al stuk na een maand of twee. Heel raar, de goedkope Action lampen houden het bij mij beduidend langer vol dan andere merken.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

2 jaar garantie op elektrische toestellen?
Je krijgt 2 jaar garantie op bijna alles. Ook op huisdieren :lol:. Enkel op dingen zoals elektriciteit heb je geen garantie.

Maar zeker doen: claim waar je recht op hebt.

Wat ik mel afvraag: wat gaat er kapot? Bij de enige defecte led lamp hier waren niet de leds kapot maar het 240V AC -> x V DC circuit.
Laatst gewijzigd door lanadekat 31 maa 2020, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, Action lampen heb ik ook al gebruikt. Die gaan inderdaad langer mee.
Mijn voorraadje Osram is nu op. Ik zal terug bij Action gaan.
De Osrams zijn ook 'Made in China' .
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

Met een set Philips LED-filamentlampen heb ik afgelopen jaar hetzelfde voorgehad: veel sneller stuk dan zou mogen. Na een tijdje begon de lamp te knipperen om enkele dagen/weken later er helemaal de brui aan te geven. Vier lampen zijn op exact dezelfde wijze veel te snel stuk gegaan. Voor de eerste heb ik geklaagd bij de winkel en ook effectief mijn geld terug gekregen, hoewel ze normaal geen twee jaar garantie geven op lampen.

Naar mijn mening zijn de enige degelijke LED-lampen deze waarbij voldoende ruimte voorzien is om ook de warmte van de voeding efficiënt kwijt te kunnen. Dat LED-lampen zo'n lange (opgegeven) levensduur hebben, is doordat de LED-elementen zelf zeer robuust zijn. Het probleem met retro-fit LED-lampen (bv. met een E27) voet, is dat ze de voeding moeten wegwerken in dezelfde vorm-factor als oude gloeilampen. Bijgevolg zien deze sterk geminiaturiseerde voedingen (denk ik) meer af, waardoor deze het veel sneller kunnen begeven dan de het lichtgevende element van de lamp.

Zelf vervang ik de armatuur indien mogelijk door een LED-specifieke armatuur. Bij voorkeur een waarvan ik de voeding kan vervangen (of zelf moet voorzien). Als je dit liever niet doet, zoek dan misschien naar een LED-lamp die voldoende warmte kwijt kan, bv. met een aluminium kraag bij E27 lampen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

FIlament-lampen hebben vaak geen voeding. Die filament LED's hangen vaak met 2 in serie en worden zo rechtstreeks aan 230V gehangen. En mijn ervaring is ook dat die regelmatig kapot gaan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik had 2 Philips LED-filamentlampen, na twee jaar gingen ze allebei stuk met één maand verschil, ze hebben zeker geen 2000 uur gebrand en op de verpakking stond 15000 uur. Planned obsolescence!
Ik voel me compleet bedrogen door Philips. Nooit meer Philips hier!

OSRAM en Philips zijn opnieuw moedwillig bezig met brol op de markt te brengen ==> https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

Ik heb ook Chinese LED-filamentlampen die al meer dan 6 jaar branden zonder probleem met een beloofde levensduur van 50 000 uur.

Bij een volgende aankoop zullen het dus opnieuw Chinese lampen zijn met beloofde levensduur van 50 000 uur. De Europese lampenmaffia krijgt geen cent meer van mij.
Laatst gewijzigd door raf1 01 apr 2020, 10:18, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

raf1 schreef: Ik voel me compleet bedrogen door Philips. Nooit meer Philips hier!
Toen led verlichting nog in de kinderschoenen stond had ik een set GU 5.3 led's op 12 volt van philips gekocht die op een transfo van halogeenverlichting werken, en ze zijn nog allemaal in dienst. Dus je kan er ook geluk mee hebben :-o
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

raf1 schreef: Bij een volgende aankoop zullen het dus opnieuw Chinese lampen zijn met beloofde levensduur van 50 000 uur. De Europese lampenmaffia krijgt geen cent meer van mij.
Wil je hier na de aankoop en ervaring dan aub delen welke dat zijn?
Wij hebben hier nog niet super veel ledlampen in gebruik. De paar (10 tal) die er zijn werden meestal bij de lokale DHZ aangekocht maar gingen steeds zeer snel stuk. Gelukkig werd het bonnetje van aankoop bijgehouden en kon ik ze steeds gaan ruilen.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb al spaarlampen gehad die bij de eerste keer aanzetten gewoon kapot sprongen. Telkens bij spotjes met fitting GU10 dus dat komt er hier niet meer in.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En ik heb dan weer een pak spaarlampen met gu10 die ik wil vervangen maar ze willen maar niet kapot gaan....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

De meeste led lampen deugen niet, zowel van de gekende merken als de minder gekende merken.

Dit is ook het geval met elektronische ballasten, een simpele gewikkelde ballast met een starter is nog altijd beter.
Wij hebben al verschillende keren een elektronische ballast open gedaan om te kijken wat er dan aan scheelt en het is bijna altijd dat de soldering los komt op de print aan de transfo.

Bij led lampen is dit ook bijna altijd het geval, het is hetgeen wat er rond gebouwd is wat bijna altijd faalt.
Bij led lampen hebben we dit ook al gedaan, open gedaan en de print waar de led's opstaan apart gevoed en dan werkt het terug.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Raar wat ik hier lees. Wij wonen hier nu 8 jaar, en van in't begin overal LED. Vooral Ikea.

We wonen met 4, en in veel ruimtes schakelaars met sensoren. Dus redelijk wat aan/uit. En ik denk niet dat ik al ooit ergens eentje heb moeten vervangen.
Hier zit ik met mijn voorraadbakje... :-)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dan zal je de goede hebben.
Als je het onderhoud doet van stadsgebouwen dan vervang je lampen genoeg.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Hier in de keuken toch ook een 12 GU10 led spots hangen die er al zeker 8j inhangen, dagelijks meerdere uren branden en waar ik nog geen uitval van heb gehad. Waren toen wel niet goedkoop (denk toch een 15-16 euro/stuk terwijl er veel goedkopere waren), maar eigenlijk geen spijt van die aankoop. Wel geen voorraad aangelegd, dus ga op termijn wel eens moeten kijken voor een nieuw type.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:En ik heb dan weer een pak spaarlampen met gu10 die ik wil vervangen maar ze willen maar niet kapot gaan....
Idem. Al bijna 10 jaar GU10 spaarlampen in de living, en ze willen maar niet kapot gaan zodat ik ze door LED kan vervangen :).
Ik heb niets van de slechte ervaringen zoals die hier gedeeld zijn, niet met spaarlampen, niet met LED's.
Ik heb voornamelijk Philips en Osram lampen, die gaan allen super lang mee. Eens geplaatst, moet ik die tot hiertoe nooit vervangen.

Ik heb ook goedkope LED flood lights in de tuin hangen, de meerdere keren per nacht aanspringen en ook die gaan al 5+ jaar mee.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik neem aan dat het inbouw is ? Dan is de oorzaak bijna zeker oververhitting omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen.
Tijd geleden hier ook overal onze inbouw-halogeens vervangen door LED (12V). Gekocht via een online speciaalzaak. Na een half jaar waren er al 2 kapot. Ik heb die ook vervangen gekregen maar ze vroegen wel foto's van hoe ik de lampen gebruikte. Toen ze zagen dat dat in een vals plafond met isolatie was, kreeg ik te horen dat de reden is dat ze hun warmte niet kwijt kunnen, en ik wat meer isolatiemateriaal moest wegsnijden. Ze deden wel niet moeilijk om toch onder garantie te vervangen.
Ik heb nu Luxram's en die houden het al heel lang vol. Helaas zijn die die ik gekocht heb naar het schijnt de laatste. Ttz, in de winkel nam ik de laatste mee en toen ik er naar vroeg, zeiden ze dat Luxram ze niet meer maakt.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Ik hou mijn hart vast als ik dit hier lees en hoop dat die slechte ervaringen niet veralgemeend kunnen worden.
Ik deed namelijk enkele dagen geleden een investering van enkele honderden euro's
https://www.lampdirect.be/nl/osram-para ... rvangt-60w
Daar spreekt men in de algemene voorwaarden over een garantie die loopt over een periode van 1 tot 5 jaar. (Op de R63's die ik kocht geeft men echter maar 1 jaar.)
Moest ik van u zijn dan zou ik de zaak waar die lampen gekocht werden daar zeker op aanspreken.
Pffft, op die manier kan je het geïnvesteerde geld natuurlijk helemaal niet terugverdienen.

Sandbert
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

SpecialK schreef:FIlament-lampen hebben vaak geen voeding. Die filament LED's hangen vaak met 2 in serie en worden zo rechtstreeks aan 230V gehangen. En mijn ervaring is ook dat die regelmatig kapot gaan.
LEDdiodes gaan nooit rechtstreeks op de netspanning of enig andere spanning.
LEDdiodes worden stroomgestuurd (niet spanningsgestuurd!) en in tegenstelling tot een gewone (gelijkricht)diode moeten ze gevoed worden met DC (gelijkspanning) omdat hun maximum spanning in sperrichting zeer laag is (ca. 5-6V per enkele LEDdiode).
Ze bepalen zelf hun doorlaatspanning (afhankelijk van het halfgeleidermateriaal, de dopingmaterialen en hun temperatuur, voor een enkele witte LEDdiode ligt deze rond 3.2 à 3.5V), de stroomsterkte moet extern geregeld worden.
In zijn eenvoudigste vorm gebeurt dit met een gepaste serieweerstand, dikwijls worden actieve stroombronnen toegepast (bvb. LED drivers).
In 230V lampen op AC (50Hz netspanning) wordt meestal een seriecondensator gebruikt als stroombeperkend element (= impedantie = wisselstroomweerstand) omdat in tegenstelling tot een gewone serieweerstand er nagenoeg geen warmte ontwikkeld wordt in de seriecondensator.

LEDfilamenten zijn een verhaal apart. Afhankelijk van hun lengte bestaat een enkel staafje uit een string van een 20-tal LEDs in serie met een totale doorlaatspanning rond de 60-70V. Meestal worden er telkens 2 staafjes in serie geschakeld, en deze in serie met een seriecondensator om de stroom te beperken.
Bij LEDfilamentlampen met meer filamenten (4-6-8) worden telkens 2 filamenten in serie parallel met de andere geschakeld.
Naast de seriecondensator is er ook nog een gelijkrichtdiode (enkelfasige gelijkrichting) of een gelijkrichtbrug (dubbelfasige gelijkrichting) in de voet voorzien samen met een kleine serieweerstand per string om de 'in-rush current' door de seriecondensator en de LEDstrings te beperken.

Het gevoeligste component in deze lampen is meestal de seriecondensator. Normaal zou dit een kwalitatieve X2-type condensator moeten zijn (zelfherstellend in geval van doorslag door spikes (spanningspieken op de netspanning)) en liefst ook nog door de fabrikant opgegeven voor toepassing in serievoedingen.
Deze condensatoren verliezen geleidelijk, sneller of trager naar gelang de kwaliteit, hun capaciteit (in nF - nanoFarad) waardoor hun impedantie (wisselstroomweerstand) verhoogt en de LEDlamp na een tijd niet meer normaal werkt (knipperen, niet meer aangaan, ...).
Het bekendste probleem met seriecondensators in voedingen staat op internet bekend als het 'Senseo syndroom'.
Vervangen van de X2 condensator door een kwaliteitsmerk (bvb. Epcos, ca. 1€/stuk) in deze Senseo's verhelpt het syndroom.

Zoals gewoonlijk wordt er tegenwoordig overal bespaard op componentniveau (aantal, prijs, kwaliteit) om de fabricagekosten zoveel mogelijk te drukken hetgeen echter de algemene levensduur/betrouwbaarheid serieus in het gedrang brengt.
Het blijft een feit dat de feitelijke LEDdiodes, mits voldoende gekoeld, meestal véél langer meegaan dan de componenten van hun voeding.

Sinds een tweetal jaar ben ik geleidelijk in het hele huis overgestapt naar LEDverlichting, gaande van Osram MR10/MR16 spotlampen, Ikea E14 spotlampen, Action/Aldi/Osram E14 en E27 LEDlampen/LEDfilamentlampen, Osram 11W PL-S LEDvervanglampen tot Osram 36W TL LEDvervangbuizen (15W).
Tot nu toe één enkele lamp defect gehad (een Osram MR10 spotlampje na een paar weken gebruik) en bij mijn vriendin een Osram LEDfilamentlamp (6 filamenten, 60W vervanger) na ca. een jaartje.
Tevens al jaren een Melitec (Aldi) staande LED schemerlamp en een Melitec LED uplighter, beiden met dimmer, die vele uren/dag gebruikt worden.

Edit: Witte LEDs zijn in feite natief blauwe LEDs die via een mengeling van fosfors wit licht uitstralen (afhankelijk van de fosformengeling tussen zeer warm (1800K) tot kil blauwig wit (ca. 6000K)).
Vandaar ook dat witte LEDs pas na het commercialiseren van de blauwe LED ontwikkeld werden.

Warm gloeilamp/halogeenlicht is ca. 2700K, 1800K (geel/oranje) is meer decoratief dan echt 'verlichtend', 3000K is nog aangenaam licht, 4000K is al onaangenaam koud licht (toch in een woonkamer).
Ik verdraag niets hoger dan 3000K.
Laatst gewijzigd door Turbokeu 01 apr 2020, 12:32, in totaal 4 gewijzigd.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 19 keer

Mijn ervaring met LED-lampen zijn niet allemaal slecht hoor, verre van zelfs.

Volgende lijst is ongeveer chronologisch naar installatie en bevat mijn positieve ervaringen met led-lampen:
  • 4 led-spotjes (helax sml), externe MeanWell 350mA voeding (augustus 2016)
  • Grote rechthoekige led-armatuur voor bureau
  • 2 Philips GU5.3 WarmGlow 12V spotjes. Met de spotjes zelf geen probleem, maar niet zo compatibel met de oude halogeen dimmer/transfo (december 2016)
  • 10-tal Philips GU5.3 ExpertColor 12V spotjes; ibid., goeie spotjes, maar oude voeding
  • 20-tal 350mA spotjes van Megaman, zowel GU5.3 als [url=https://www.megaman.nl%20/ledlampen/mm09810-1190]niet-standaard aansluiting[/url], gevoed met MeanWell 350mA DC/D/C DALI-voeding (juni 2019)
  • 2 Philips 230V dimbare led-lamp; dimmer met DALI-sturing (oktober 2019)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

decat schreef:Wil je hier na de aankoop en ervaring dan aub delen welke dat zijn?
Het waren de deze: http://www.ledbenchmark.com/display.php ... Bulb+Clear
Ik heb die in 2014 dan op basis van specificaties en foto's ook gevonden in een winkeltje op AliExpress, de originele fabrikant heb ik nooit gevonden en vandaag bestaat dat winkeltje en die lamp wellicht niet meer.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Ik begrijp de start van deze topic volledig. Ik bestel bijna uitsluitend led verlichting uit china (aliexpress). Maar er gingen er verschillende sneller stuk dan de opgegeven uren. Na wat opzoekwerk gekomen op het merk « brelong ». Toen heel wat gekocht op ali. Dit zijn led van hoge kwaliteit. Maar helaas op ali bijna niet meer te vinden. Op gearbest vind je nog enkele modellen.Deze zijn echte aanraders.

Als je op zoek bent naar smart led rgb lampen zou yeelight een goed merk zijn. Helaas nog maar weinig ervaring mee.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

In (semi) publieke traphallen e.d. merk ik vaak dat men instelt dat de lampen al na < 1 minuut terug uitgaan. Op die manier springt een lamp per dag natuurlijk tientallen tot honderden keren aan/uit bij veel passage. Kan me daar ook aan ergeren trouwens aan dat aan/uit geklik.
Zou dat ook niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn? Zou het dus niet beter zijn om de brandduur op bvb 10-15 minuten in te stellen, het verbruik stelt niet zoveel voor tov de kost van een nieuwe lamp?
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Midden februari bij Ikea.de de E27 Ledare 1055 lm en 1521lm 2700K kunnen scoren aan 3,99 EUR/st. Staan hier in Ikea.be nu aan 10 EUR en 12,99 EUR/st. Eengemaakt Europa, yeah.

Heb al spijt dat ik er maar 10 gekocht heb. Al zal ik pas op termijn weten of ze lang meegaan.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Relevante vraag / relevant topic :idea:

Alles IKEA hier: de slimme verlichting van TRADFRI (‘home smart’ is nieuwe naam). Nu ongeveer 2 jaar in gebruik en geen problemen mee: zowel GU10 spots als de standaard lampen. Dimmen, kleurwarmte veranderen, aan/uit.. gebeurt verschillende keren per dag.

Mijn papa is dan weer fan van AliExpress voor al zijn LED speelgoed ;-) Ofwel komt het kapot toe, ofwel werken die dingen jaren perfect. Hij is ook afgestapt van Osram, waar hij vroeger toch eigenlijk alles kocht en dit ook ging aanbevelen aan vrienden en familie.

Zoals OP heb ik ook al eens in appartementsgebouw lampen moeten vervangen. Toch altijd beetje letten ook op de lumen dan, zeker als het een hoog plafond is en er maar 1 lamp hangt voor een grote inkomhal.
Zo is er een goedkoop LED lampje van IKEA die 1 euro kost, maar slechts 400 lumen is (https://www.ikea.com/be/nl/p/ryet-led-l ... -10371203/)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ooit alle lampen door LED vervangen een 6-7 jaren geleden.
Daar ging er ook geregeld ene van stuk, merk maakte niet uit.
Philips had toen 5 jaren garantie, dus die gingen iedere keer onder garantie terug.

Moet daarbij wel zeggen de lampen ervoor ook geregeld sneuvelden.
De oorzaak lag hier op de verkaveling door teveel schommelingen in de spanning.
Verschillende bouwen waren nog in opbouw.
Vooral als ze met een bouwkraan speelde, zag je dat aan de lampen :bang:
De laatste 5 jaren is er nog geen enkele gesneuveld.
Kwaliteit is veel verbeterd.
Maar, bij een kennis hetzelfde verhaal, vooral het veel uit en aanschakelen, vermindert aanzienlijk de levensduur.
Op de branduren kan je je zeker niet basseren, enkel op het aantal keren aan-uit.
En zelfs dat mag je al snel delen door 4 volgens zijn berekening.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Turbokeu schreef:Ik verdraag niets hoger dan 3000K.
Uit persoonlijke smaak of echt 'verdragen'? Ik heb hier alles van 3000/3200k bijna aangepast naar 4000k omdat het voor mij een natuurlijker licht is. In het halfschemer is het precies of het daglicht schijnt nog wat langer binnen.

Deel van de lampen is ook kleur en intensiteit gestuurd dus kan het alsnog aanpassen. Als ik bvb aan het gamen ben mag het zelfs onder de 3000K zitten. :)
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Puur persoonlijke smaak.

2700K is voor mij (woonomgeving) de ideale lichkleur (vergelijkbaar met gloeilamp/halogeenlamplicht of TL kleur 827).
Dat ik toch een aantal LEDlampen van 3000K bezit komt (voor het moment) goed uit omdat de 3000K uplighter door een pastel roze muur en een (donkerder geworden) houten plafond weerkaatst wordt, en de indirecte 3000K LED TL boven het aanrecht weerkaatst wordt door de oude crèmekleurige tegels aan de muur, hetgeen het weerkaatste licht warmer doet aanvoelen.
Mijn vriendin heeft ook een 3000K LED uplighter maar bij haar zijn de muur en het plafond wit: Wij ervaren dat als veel te koud licht.

Op het bureau hebben we enkele (dure, 300€/stuk) 4000K LED staanlampen gekregen (downlighters) om meer licht op de werkplek te bekomen, worden niet gebruikt wegens tè onaangenaam koud licht. Hier had 3000K zeker voldaan.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Zelf hou ik ook niet van koud wit licht, het liefst heb ik ook 2700K tot 3000K, dit licht straalt voor mij warmte en gezelligheid uit. Maar om bijvoorbeeld ergens aan te werken dan maakt het koud licht me niet veel uit. Zo ken ik ook mensen die liever in koud wit licht zitten. Het zal persoonlijke smaak zijn...
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Op het werk waren alle verlichtingsarmaturen (TL in de burelen en open spaces, en PLL in de halls, toegang tot de liften, WC's, koffiecorners) oorspronkelijk uitgerust met 3000K lampen, ideaal voor een werkomgeving.
Door de beslissing van (een niet erg technisch onderlegd) iemand bij de aankoopdienst worden alle defecte/knipperende lampen nu vervangen door 4000K lampen via onze technische onderhoudsploeg.
Ten eerste, door deze mix van 3000 en 4000K lampen is het niet om aan te zien.
Ten tweede is dat 4000K licht duidelijk kil en onaangenaam, mede door het feit dat de indirecte verlichting in de liften bestaat uit warme 827 TL lampen.
In ons vorig gebouw hetzelfde: Defecte 3000K lampen in onze bureaus werden stelselmatig vervangen door 4000K lampen.
In mijn toenmalig bureau (4 personen, onderdeel van de Informaticadienst) heb ik uit wanhoop persoonlijk alle 4000K lampen verwijderd en omgewisseld met de 3000K lampen uit de serverroom (waar we toch maar uitzonderlijk aanwezig waren).

Bij een vorige werkgever in de jaren '90 hebben de magazijniers uiteindelijk het syndicaat ingeschakeld wegens te kil en onaangenaam licht nadat alle TL lampen in de magazijnen en hun burelen door 4000K lampen vervangen werden (is achteraf allemaal teruggedraaid en terug vervangen door 3000K lampen).

In omgevingen waar kleurechtheid erg belangrijk is (drukkerijen, grafische studiebureaus e.d.) wordt LED licht nog veel afgeraden wegens het grillig/incompleet lichtspectrum van goedkope/algemeen verkrijgbare LEDlampen (voornamelijk pieken in het rood, blauw en groen i.p.v. een meer geleidelijk lichtspectrum) alhoewel recente ontwikkelingen in LEDs hier steeds beter en beter in scoren door aangepaste keuzes in fosfortypes (CRI tot 93-94%).
Daarom worden daar dikwijls nog 9xx TL lampen toegepast.
Het eerste cijfer van een TL lamp geeft namelijk de kleurweergaveindex (= CRI (Color Rendering Index) = Ra) weer, de volgende 2 cijfers de lichttemperatuur in 100'en K.
De CRI geeft aan in hoeverre de waargenomen kleuren van een object onder het betreffend licht overeenstemmen met de kleuren onder natuurlijk zonlicht (=100%).
TL lampen bestaan hoofdzakelijk uit de 8xx serie (Ra = minimum 80%) en 9xx (Ra = minimum 90%) waarbij xx = 27, 30, 40, 65, 80 en nog andere lichttemperaturen.
De 8xx serie heeft een mengeling van 2 fosfors aan de binnenzijde, de 9xx serie daarentegen heeft 3 fosfors om 'gaten' in het lichtspectrum enigszins op te vullen.
Bizar genoeg heeft een gewone gloeilamp een CRI van 100% alhoewel de lichtkleur nogal gelig/warm overkomt (veel rood en weinig blauw in het lichtspectrum).

In mijn elektronica hobbykamer wordt mijn werktafel om deze redenen nog verlicht door een hangende 36W 930 TL lamp.
Bij 'through hole' weerstanden met kleurringen (codering van de weerstandswaarde/tolerantie) en een beige of blauw/groen lichaam is het moeilijk om bvb. groen van blauw te onderscheiden, of oranje van rood bij een verkeerde/slechte CRI.

Vroeger bestond er (misschien zelfs nu nog, niet opgezocht) een zeer goedkope TL lamp (de 640, daarvoor ook de /33 genoemd) met een CRI van slechts 60%.
Onder het (zeer onaangenaam) licht van deze TL had iedereen een 'nogal ziekelijk' uitzicht en deze werdt dan ook meestal enkel gebruikt voor (goedkope) verlichting van depots, loodsen, magazijnen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik ga niet akkoord dat 3000K beter is dan 4000K in een kantooromgeving.
Dat is gewoon een kwestie van gewoonte.
Mixen is uiteraard uit den boze want dan zie je het verschil. Als is ene kantoor 3000K en andere 4000K dan komt dat nooit goed...


Als in een gebouw als 4000K is mét goede kleurweergave, dan heeft niemand daar last van.
Niemand ziet het en na enkele uren is iederen het gewoon. De volgende dag zie je dat zelfs niet meer
De hersenen passen zich aan.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

fvhbrugge schreef:Ik ga niet akkoord dat 3000K beter is dan 4000K in een kantooromgeving.
Dat is gewoon een kwestie van gewoonte.
Mixen is uiteraard uit den boze want dan zie je het verschil. Als is ene kantoor 3000K en andere 4000K dan komt dat nooit goed...
Ik zeg niet 'beter', wel 'gezelliger'...

In grafische omgevingen waar kleurechtheid van belang is werken ze zelfs met licht van 6500K (ca. de kleurtemperatuur van zonlicht bij een lichtgrijze wolkenhemel).
Als in een gebouw als 4000K is mét goede kleurweergave, dan heeft niemand daar last van.
Niemand ziet het en na enkele uren is iederen het gewoon. De volgende dag zie je dat zelfs niet meer
De hersenen passen zich aan.
Dat klopt voor het merendeel van mijn evennaasten maar niet voor mij.
Ik kan voor 95% de correcte lichttemperatuur van de gebruikte lampen aangeven door simpelweg een ruimte binnen te stappen (en zonder de tekstopdruk op die lampen te controleren)...
Net zoals ik indertijd (in de tijd van de CRT monitoren) door simpelweg binnenstappen in een ruimte met tientallen/honderden monitoren er 100% van alle monitoren met een refresh rate van 70Hz en minder kon aanduiden en alwaar de gebruikers zich van niets bewust waren (ze waren me wel zeer dankvol nadat ik de refresh rate van hun monitor aangepast had naar 72/75 Hz en meer, al naargelang de mogelijkheden van de monitor in kwestie).
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Turbokeu schreef: Vroeger bestond er (misschien zelfs nu nog, niet opgezocht) een zeer goedkope TL lamp (de 640, daarvoor ook de /33 genoemd) met een CRI van slechts 60%.
Onder het (zeer onaangenaam) licht van deze TL had iedereen een 'nogal ziekelijk' uitzicht en deze werdt dan ook meestal enkel gebruikt voor (goedkope) verlichting van depots, loodsen, magazijnen.
Klopt. Ik heb nog enkele van de 'Deluxe' versies (met de verbeterde kleurweergave) liggen in de kelder. Dit is kleurcode /34.
Dit neigt iets meer naar het rode, maar best mooie kleur tegenover de standaard /33 (=nu 640) Allemaal op T12.

Maar de beste investering voor TL is, als je een magnetisch armatuur hebt, de starter vervangen door een OKO6 of Tabletek starter.
Ze maken beiden ook een 'fast' starter, maar die raad ik niet aan. neem de 'gewone' trage
(start in +-2s of zoiets)

Dan heb je geprogrammeerde start op je armatuur, en stopt het met vroegtijdig lampen te vervangen met zwartgeblakerde elektrodes.
Zeker in een thuissituatie met veel aan/uit is de winst er snel uit.
Alhoewel de EOL detectie ook best goed is. (geen knipperende lampen meer, 'stuck in preheat'...)

Elektronische ballasten kunnen ook geprogrammeerde start hebben, maar een standaardsnufje is dat niet. Er zijn ook vele die instant start doen -> niet goed als je belang hecht aan lamp levensduur.

Zowieso voor de beste betrouwbaarheid gaat er niet veel boven magnetische ballast + elektroniche starter

Groetjes!

edit linkje starters:
http://www.palmstep.com/html/eng/technik.htm
http://www.tabelek.co.uk/electronic-starter.php
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

De LED-lampen die ik in de Hubo heb gekocht zijn al meermaals vervangen.
Mijn Yeelights werken al jaren goed zonder problemen, worden heel veel gebruikt.
Mijn Wiz werken ook al jaren zonder problemen, worden minder gebruikt.
Ikea lampen is af te wachten, maar kosten dan ook 2x niks.
Ik heb ook nog LED's van NNlight die precies niet kapot te krijgen zijn (van het aller begin dat de winkel is open gegaan).

In de gang/hal kan het ook zijn dat uw trappenautomaat ze stuk maakt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb led inbouwspotjes met externe drivers (Dali en dmx). Probleem is dat die permanent stroom verbruiken ook als ze uit staan. Zou het kwaad kunnen om die voedingen uit te schakelen tijdens bepaalde delen van dag en nacht?

Ze zien er ongeveer zo uit
https://www.megekko.nl/product/3037/789 ... el-Gebruik

Een andere reeks zo
https://www.hetledhuis.nl/product-categ ... voedingen/
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

De voeding van de LED's in m'n badkamer (Meanwell) wordt dubbelpolig
onderbroken. Het zou kunnen dat dit iets uitmaakt in de levensduur van die voedingen, maar het geeft me toch een beter gevoel *. Tot nu toe merk ik daar geen problemen, het is nu natuurlijk wel zo dat er in de badkamer niet constant aan- en uitgeschakeld wordt.
* Inderdaad een beter gevoel omdat één van de elektronische ballasten (merk Teco) van de LED TL-verlichting in mijn werkruimte spontaan in rook opging. Weliswaar zonder vlammen erbij, maar toch . . . Gelukkig was ik daar aanwezig toen het gebeurde. De e. ballasten van de twee overige armaturen heb ik samen met deze die verbrand was vervangen.
https://www.lampdirect.be/nl/philips-hf ... -for-2x58w
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

vasonline schreef: Allemaal op T12.
Effe opgezocht... Ogenschijnlijk zijn de enige 640 TL's die je nog courant vindt (via bouwmarkten e.d.) allemaal mini-TL (16mm diameter, niet te verwarren met de laatste generatie T5 TL lampen (ook 16mm) ter vervanging van de T8 (26mm) TL lampen). Mini-TL lampen vindt je in vermogens van 4, 6, 8 en 13 Watt, quasi allemaal in de afschuwelijke 640 lichtkleur (alhoewel theoretisch ook beschikbaar in 827, 840 en 765 maar nooit tegengekomen).
De 4, 6, 8 Watt uitvoeringen worden omzeggens alleen nog voor signalisatie toegepast (nooduitgangen e.d.) maar de 13 Watt zie je ook wel nog als onder-bovenkastkeuken- of badkamerkastverlichting (beuh!!!).

Op zolder heb ik nog steeds twee oude T12 (38mm diameter) 40W TL's hangen, maar gezien het zeer occasioneel gebruik niet de moeite om te vervangen.
Maar de beste investering voor TL is, als je een magnetisch armatuur hebt, de starter vervangen door een OKO6 of Tabletek starter.
Ze maken beiden ook een 'fast' starter, maar die raad ik niet aan. neem de 'gewone' trage
(start in +-2s of zoiets)
Vele jaren ook een (Philips/Osram?) elektronische starter in een oud 36W TL armatuur in de kelder gebruikt (was zo een starter met een resetknopje dat je moest indrukken na vervangen van een defecte lamp).
Werkt pefect bij normale kamertemperaturen (lamp gaat aan binnen 1-2 seconden zonder knipperen) maar 's winters in mijn kelder kan de temperatuur zo maar zakken onder de 10°C. Het duurde dan soms >>5 seconden om de lamp te starten.
De oude magnetische ballast is nu al jaren geleden vervangen door een 'warm start' Osram elektronische ballast die dat probleem niet heeft.
Elektronische ballasten kunnen ook geprogrammeerde start hebben, maar een standaardsnufje is dat niet. Er zijn ook vele die instant start doen -> niet goed als je belang hecht aan lamp levensduur.
Dat noemen ze 'cold start' en 'warm start' EVSA's (Elektronisch VoorSchakelApparaat in het Nederlands oftewel in het 'Belgisch': elektronische ballast oftewel ECG (Electronic Control Gear) in het Engels).
Cold start EVSA's (goedkoper) zetten de 'volle mep' op de gloeidraden van de TL (eigenlijk net zoals een conventionele starter met neonbuisje) tot de buis ontsteekt, niet best voor de levensduur van de gloeidraden (de gekende zwarte uiteinden van een versleten/defecte buis).
Warm start EVSA's (duurder) gloeien de gloeidraden geleidelijk vòòr en meten continu de stroom door de gloeidraden en door de buis. Zodra de buis ontsteekt wordt de gloeistroom onderbroken (dit alles gebeurt in 0.5-0.6 seconden, altijd onder de 1 seconde), daarna wordt de brandstroom door de buis continu bijgeregeld.
Cold start EVSA's worden enkel aangeraden als het aantal schakelingen/dag van de TL onder een bepaald maximum blijft.
Bij warm start EVSA's is dat geen enkel probleem voor de levensduur van de TL-buis (dimbare EVSA's zijn trouwens altijd warm start).
Zowieso voor de beste betrouwbaarheid gaat er niet veel boven magnetische ballast + elektroniche starter
Een magnetische ballast (eigenlijk een koperen spoel in een weekijzeren kern) is inderdaad zéér betrouwbaar, er kan weinig misgaan.
Het nadeel is dat er redelijk wat elektrisch verlies onder de vorm van warmte ontstaat door het Joule-effect (een magnetische ballast wordt zeer warm bij gebruik).
Men rekent algemeen (afhankelijk van het voorziene vermogen van de ballast) 10-15% verlies.
Een 36W T8 TL-buis bvb. verbruikt hierdoor geen 36W maar 36W + de verliezen in de ballast, dus gemakkelijk 40-42W.
Een ander nadeel van een magnetische ballast is dat deze werkt op de 50Hz netfrequentie. Zoals al vermeld ben ik daar zeer gevoelig aan en zie ik dus zo'n TL knipperen (gezien vanuit de ooghoeken).
Een (dimbare) elektronische ballast werkt daarentegen op frequenties tussen 40 en 100 kHz, zichtbaar knipperen is dus onmogelijk.
De elektrische verliezen door warmte liggen een stuk lager (<5%) maar gezien EVSA's de TL buis iets 'ondersturen' is het totale verbruik nooit hoger dan het opgegeven vermogen van de buis.

Het laatste nadeel van TL verlichting (waaronder ook de spaarlampen) is het lagere lichtrendement bij koude temperaturen (goed zichtbaar in mijn kelder, de buis heeft in de winter meerdere minuten nodig om haar normale lichtsterkte te bereiken door het opwarmen).
LEDs daarentegen werken beter (qua levensduur) bij koude temperaturen, er is geen verschil in lichtrendement naargelang de koudere temperatuur.
Falende LEDs, afgezien van fabricagefouten, gebeuren altijd door te hoge stroom (hoger dan voorgeschreven) en/of onvoldoende koeling, beiden veroorzaken op de duur 'thermal runaway' in de 'die' (halfgeleiderjunctie) die de LED voortijdig aan zijn einde helpt.

Verdorie, ik zou nog uren kunnen doorgaan... :-D
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Turbokeu schreef:Een magnetische ballast (eigenlijk een koperen spoel in een weekijzeren kern) is inderdaad zéér betrouwbaar, er kan weinig misgaan.
Nu we het hier toch over hebben: met een startup hebben we een oud magazijn overgenomen waar honderden TL-armaturen met 2 * 58W (T8) lampen in zitten. 't ZIjn klassieke armaturen met magnetische ballast en starter. Een hele hoop van die lampen waren defect, bij sommige zag je de gloeidraden nog oplichten, bij velen gebeurde er gewoon niets meer. We hebben al een hoop van die lampen door LED varianten vervangen. Los van de energiebesparing hangen die lampen op 6 meter hoogte dus als je één keer minder met de hoogtewerker naar boven moet om ze te vervangen heb je het prijsverschil er al uit.
De LED-lampen worden uiteraard geleverd met een starter-overbrugging. De lampen waarvan de gloeidraden nog oplichtten konden we zonder enig probleem vervangen door LED's. Bij de lampen die niets meer deden, werkten die LED buizen niet. Wil dat dan toch zeggen dat al die ballasten verbrand zijn? We zouden die armaturen kunnen openhalen en de ballasten eruit verwijderen, maar de armaturen zijn 30 jaar oud en om aan de ballast te kunnen moet je een plastic clipje 90° verdraaien. Waarbij de kans erg groot is dat dat afbreekt en je armatuur uit elkaar valt. Dus ik blijf er liever zoveel mogelijk af, ook al verbruiken die ballasten nu nog een klein beetje energie.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Zitten er condensatoren in die TL-bakken?
Hoeveel condensatoren (1 of 2?), in serie met een ballast of in parallel over de netspanning aan de ingang?
Zitten er 2 ballasten (één/lamp) in die TL-bakken?
(Maak anders eens een foto van het interne van die bakken)

In fabriekshallen/loodsen/magazijnen waar er veel TL-bakken hangen moet er om de 'zoveel' (2?) armaturen een seriecondensator in serie met één van de ballasten geschakeld worden om de cosinus ȹ (phi, arbeidsfactor) binnen de perken te houden, theoretisch zo dicht mogelijk bij 1 (één) (blindvermogen!).
(Pure) resistieve weerstanden hebben een cosinus ȹ van 1 maar ballasten vormen een zeer inductieve belasting waarbij, eenvoudig uitgelegd, een gedeelte van de stroom erdoor 90° naijlt op de netspanning (cosinus ȹ <1).
Een condensator is reactief, d.w.z. dat een gedeelte van de stroom erdoor 90° vòòrijlt op de netspanning (ook cosinus ȹ <1).
kWh-meters kunnen dit gedeelte (het blindvermogen) niet meten maar het wordt wel 'verbruikt' door de klant, dus verplichten energieleveranciers aan industriën e.d. om dit te compenseren door het plaatsen van condensatoren.
Door om de zoveel bakken een seriecondensator te gebruiken wordt een gedeelte van het inductief blindvermogen van de ballast gecompenseerd door het reactief blindvermogen van de seriecondensator en verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren.

Met andere woorden, gooi alle condensator-zooi d'eruit (onnodig bij LED TL-buizen), sluit de originele ballast kort net als een (mogelijk) aanwezige seriecondensator (draadje tussen de 2 aansluitingen) en voilà, grote kans dat het wel werkt!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Turbokeu schreef:Zitten er condensatoren in die TL-bakken?
Ja, maar volgens mij parallel aan de voeding. Dus als ze kapot zijn, des te beter eigenlijk :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”