Wettelijke verplaatsingen tijdens de Corona crisis

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In dat geval ben ik er niet van overtuigd dat je weet hoe het er aan toe gaat ...
Jouw vorige reacties zeggen namelijk iets helemaal anders.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:Had dit pakweg 20-25 jaar geleden gebeurd, had het veel meer impact gehad. Thuiswerk bestond amper, smartphone - nope...
Als dit 25 jaar geleden gebeurd was zou men vermoedelijk niet zo'n maatregelen genomen hebben. Vandaag wil men ten allen koste elk risico vermijden, en worden er maatregelen genomen die misschien niet echt nodig zijn. Bij één van mijn klanten is men met een verbouwing van een magazijn bezig, men zit daar momenteel in de fase van grondwerken en betonstructuur voorbereiden. Dat zijn activiteiten die volgens mij veilig verder gezet kunnen worden, in een graafmachine is de social distancing volgens mij wel gegarandeerd. Mogelijke aanpassing is dat de werknemers niet samen met de camionette mogen komen, maar dat ieder apart met een auto naar de werf moeten rijden. Desnoods huurt de werkgever enkele wagens, doordat zakenreizen en toerisme stilliggen hebben verhuurbedrijven momenteel parkings vol met huurwagens die niet bewegen.
Ondertussen ligt de werf stil, en schuift dus ook de opbouw van de installatie die na de verbouwing gepland was.
En dat de overheid financieel ervoor opdraait... Tja, het is natuurlijk ook de overheid die beslist heeft.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

ddd schreef: Had dit pakweg 20-25 jaar geleden gebeurd...
Oh maar dan was Europa wellicht aan het ergste ontsnapt.

25 jaar geleden werd er bijna niet gevlogen vanuit China, 25 jaar geleden ging de "massa" niet skiën in Italië en 25 jaar geleden was de mentaliteit van de mensen helemaal anders (nu is het ikke eerst).

Maar ja, dit is het topic van de wettelijke verplaatsingen :wink:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:
iceke schreef:Dus hou jij je maar jouw werk bezig, dan zal ik me wel met het mijne bezig houden.
En hoe voelt dat als je je werk doet, en er zijn anderen die denken dat ze het beter weten en de richtlijnen die jouw werk zouden moeten verlichten, vierkant met de voeten treden ?
(Ik denk dat menig IT'er wel weet hoe dat voelt).
Dat kan je niet vergelijken en dat weet jij (hopelijk) ook wel, in de zorg is het eerst voor een ander en we zien wel hoe we er zelf uitkomen,
dus hopen respect daarvoor. Maar kom me niet vertellen dat ik niet mag fietsen of gaan wandelen in het park (met of zonder picnic)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

SpecialK schreef:Dat zijn activiteiten die volgens mij veilig verder gezet kunnen worden, in een graafmachine is de social distancing volgens mij wel gegarandeerd."
En daar maak je dus een cruciale fout. Veilig afstand bewaren is niet de allesomvattende oplossing en wekt zelfs een heel gevaarlijke schijnveiligheid op. Wie gebruikt die machine? Dat stuk gereedschap? Wordt alles na elk gebruik consequent ontsmet? Op een bouwwerf? Contactbesmetting is veruit het grootste risico als je mensen vanuit verschillende omgevingen bij elkaar zet. Stel, ze werken daar met drie mensen op die werf, dan breng je dus drie gezinnen in contact met elkaar en dat is nu net wat we willen vermijden.

Je kan de overweging nu zelfs niet maken om andere belangen dan de volksgezondheid te laten meewegen. Daar houden virussen geen rekening mee. Dus ja, alles zal wat moeten opschuiven.

Wat betreft post corona, inderdaad de wereld ziet er elke dag anders uit. Maar soms krijg je die gebeurtenis die de verandering wel eens op een andere schaal zet. Een paar dagen geleden reden er Russische legervoertuigen door de straten van Italië. Dat was tot voor kort niet echt denkbaar. Symbolisch weliswaar...

Of het ten goed of ten kwade zal zijn, nogmaals daar heb ik geen glazen bol voor. Maar dat de verandering er zal komen, en eigenlijk er al is, daar ben ik van overtuigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

phil48 schreef:25 jaar geleden werd er bijna niet gevlogen vanuit China
Ik denk dat we in de toekomst wel ernstig moeten gaan nadenken hoe snel we dit kunnen stil leggen. Supersnel ingrijpen is van essentieel belang om zo'n infectie onder controle te krijgen... rustig een maand blijven verder vliegen naar iedere uithoek van de wereld is dan ook uit den boze.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef: En daar maak je dus een cruciale fout. Veilig afstand bewaren is niet de allesomvattende oplossing en wekt zelfs een heel gevaarlijke schijnveiligheid op.
Jij leeft dus echt wel in een andere wereld hoor.
Was je handen en blijf uit je gezicht, je gaat héél de wereld niet kunnen ontsmetten (of binnenhouden)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

iceke schreef: Was je handen en blijf uit je gezicht, je gaat héél de wereld niet kunnen ontsmetten (of binnenhouden)
Wow, dat ze Van Ranst nog uitnodigen op het nieuws.

Terwijl het allemaal zo simpel is. Vanaf nu allemaal onze handen wassen en de corona crisis is zoooo opgelost :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er valt niet veel op te lossen hoor... of je wordt ziek of je wordt het niet en als je pech hebt dan ga je eraan. Geen kat dat daar nu iets gaat aan veranderen.
Kan je voorzorgsmaatregelen nemen ? Ja
Welke ? Die weet ondertussen nu iedereen al wel
Moet je daarvoor het land helemaal plat leggen ? Volgens mij niet, volgens andere wel... geen kat die dat weet, ook Marc van Ranst niet.
Gaat er iets veranderen ? Bijlage niet, dit kunnen ze nog een paar weken rekken en dan wordt er geluisterd naar het geld, ipv naar het virus... en gelijk hebben ze.. Ik heb hier in mijn "Silo" al drie doden, 2 zelfmoord en 1 Corona.
True, we gaan deze zomer op Rock/Werchter niet met ons zatte Kl*ten tegen den ToiToi gaan pissen en daarna zonder ons handen te wassen 4 pinten voor ons maten gaan halen (je weet wel, met uw vingers diep in't schuim) maar voor de rest-> life goes on & business as usual .

Dus ja, wast uw pollekes/hou afstand en het lost zijn eigen wel op... al de rest is bijzaak
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:....
Dus ja, wast uw pollekes/hou afstand en het lost zijn eigen wel op... al de rest is bijzaak

Ik kan daar volledig inkomen, maar ik stel de maatregelen niet op, dat doet de overheid, net zoals met alles : snelheid, drinken achter stuur,...

En dat niet alle maatregelen passen binnen de visie van elke Belg over welke de juiste zijn, daar kan de overheid niets aan doen.

Zolang je maar zonder morren eventuele boetes betaald is het in orde voor de overheid en al de rest.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:En daar maak je dus een cruciale fout. Veilig afstand bewaren is niet de allesomvattende oplossing en wekt zelfs een heel gevaarlijke schijnveiligheid op. Wie gebruikt die machine? Dat stuk gereedschap? Wordt alles na elk gebruik consequent ontsmet? Op een bouwwerf? Contactbesmetting is veruit het grootste risico als je mensen vanuit verschillende omgevingen bij elkaar zet.
Als ze zich aan de algemene regels op de bouwwerf houden hebben ze veiligheidsschoenen, gesloten kledij en handschoenen aan. Behalve dan bij boren, maar dat moeten ze momenteel nog niet doen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

iceke schreef: Jij leeft dus echt wel in een andere wereld hoor.
Ik leef in dezelfde wereld als gij. Ik snap trouwens je reactie niet. Ik dacht dat over het buiten komen, we op dezelfde lijn zaten? Uiteraard moet je buiten kunnen komen!

Mensen denken goed te doen door enkel afstand te houden en dan zou er geen 'vuiltje aan de lucht' zijn en daar wordt dus de cruciale fout gemaakt. De meeste besmettingen gebeuren door achtergebleven viruspartikels op oppervlakten. Tot 4 weken geleden dacht men dat het virus niet kon overleven. Men is daar ondertussen wel van terug gekomen.

Mensen blijven best in hun quarantaineomgeving. Laat het ons containers noemen. De thuisomgeving, zeg maar de gezinnen vormen voornamelijk die containers. Die beperken zich niet tot de woning voor alle duidelijkheid. Wanneer men gaat fietsen of gaat wandelen zonder interactie, voldoende afstand en geen contactbesmetting aanhoudt blijft men in die container en zulke activiteiten zijn dus perfect mogelijk.

Bedoeling is dus om die containers uit elkaar te houden. Dat gaat niet altijd, als bijvoorbeeld mensen gaan winkelen komen ze in contact met andere containers. Velen beseffen dat daar wel gevaar schuilt maar het kan niet anders en dat accepteert men. Een werkvloer voegt daar een extra dimensie aan toe en is ook zo'n kruispunt van containers. Velen beschouwen dan hun werkplek en de mensen daar als hun container en dat is nefast! Kruisbesmetting krijgt zo alle kansen. Beperk ook dat dus tot een noodzakelijk minimum. Noodzakelijk in de striktste zin van het woord. Een bouwwerf hoort daar dus niet bij. Afstand houden, de nodige PBM's dragen en handjes wassen alleen zijn dan niet genoeg! Dat vraagt 100% discipline en die heeft niemand. Dat ervaar ik nog elke dag.

Ik begrijp dat mensen willen blijven werken om hun inkomen niet onder druk te zetten. Absoluut. Maar mensen hoeven hun inkomen niet te verliezen, dat is het gevolg van de socio-economische ramptoestand waarin we spijtig genoeg zitten. Maar dat is een andere discussie :angel:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daar verschillen we dan van mening. Als je een bouwwerf met handschoenen aan en één persoon in een kraan niet virusvrij kan houden, mogen we ook niet meer naar een supermarkt. Dan moet het leger maar voedselpakketten voor ieders deur komen afzetten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Mensen denken goed te doen door enkel afstand te houden en dan zou er geen 'vuiltje aan de lucht' zijn en daar wordt dus de cruciale fout gemaakt. De meeste besmettingen gebeuren door achtergebleven viruspartikels op oppervlakten. Tot 4 weken geleden dacht men dat het virus niet kon overleven. Men is daar ondertussen wel van terug gekomen.
Dan moeten ze dingend ALLES dicht doen, zeker de supermarkten, iedereen zit daar overal aan.
Maar nee, alleen "gaan werken" dat is gevaarlijk.
Voor de rest mag je totaal uw goesting doen.
Maar op het werk daar hangen de virussen met trosjes op elk stukske oppervlakte dat er is.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

duizend schreef: Dan moeten ze dingend ALLES dicht doen, zeker de supermarkten, iedereen zit daar overal aan.
Natuurlijk dadde
iedereen 2-4 weken zonder eten zetten, en degenen die dan nog steeds eten hebben opsluiten wegens "overtreden van de regels" zeker?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vorige week was een tuinbouwer hier aan het rusthuis aanplantingen aan het doen.
Ik passeerde daar met m'n hond en zag 5 werknemers op 1 vierkante meter samen staan en maar lachen en dollen.
Bescherming? Social distancing? nul komma nul...

Bouwvakkers zijn geen universitairen hé, geef het een paar dagen en die zitten met z'n allen samen in de schaftkeet 3x daags..
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Petrikske schreef:Bouwvakkers zijn geen universitairen hé, geef het een paar dagen en die zitten met z'n allen samen in de schaftkeet 3x daags..

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1..... OK, terug rustig.
Nee.. niet reageren, het is het niet waard.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

duizend schreef: Dan moeten ze dingend ALLES dicht doen, zeker de supermarkten, iedereen zit daar overal aan.
Maar nee, alleen "gaan werken" dat is gevaarlijk.
Sorry mods, voor zover jullie hier nog aanwezig zijn, maar dees moet er even uit.
Duizend,
Ik heb tot hiertoe veel geduld gehad met jou, maar dat komt hier tot een einde. Begrijpend lezen was precies je beste vak niet? Lees eens heel goed wat ik schrijf? Niet alleen in deze draad? Je verdraait constant mensen hun woorden, gaat bashend in de aanval en ridiculiseert. Als je nu nog eens een waardevolle nuttige reactie zou geven waar iemand iets aan heeft zou ik dat nog kunnen tolereren.
Maar buiten wat brullen en emotioneel gevulde commentaar met een autistisch sausje er over heb ik van jou nog niet veel gezien.
Ik heb er geen probleem mee dat mensen een andere mening hebben. Die heb ik zeker ook en dat maakt een debat net interessant anders was er geen debat. Maar vuilbekkerij en persoonlijke aanvallen gaan bij mij de quarantaine in. Tot daar het fenomeen 'duizend'.

Voor die het wel willen weten, mijn bijdrage over 'de quarantaine containers', is gebaseerd op hetgeen dat ik in mijn opleiding geleerd heb in een vorig leven. De meeste mensen passen dat met gezond verstand toe. Uiteraard moeten supermarkten open blijven, ook al vormen ze een risico maar eten lijkt me nog altijd een evidentie. Daarom lijkt het me ook logisch dat we bijkomende risico's zo veel mogelijk reduceren. Zeker als ze geen cruciale bijdrage leveren om deze tijd on-hold door te brengen. Ik wijs alleen maar op de gevaren van kruiscontaminatie. We hebben niet de luxe om dat te negeren. Het heeft uiteraard ook geen zin om risico's die er niet zijn te gaan extrapoleren zoals de vernoemde buitenactiviteiten, zolang het containerprincipe gehandhaafd blijft. De meeste maatregelen van de overheid worden trouwens in die optiek opgesteld. Alleen spijtig dus dat die economische consensus toch gemaakt is.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Blijven ademen, Petrol :-) .
Ik denk dat ik ondertussen halftijds bezig ben met mensen uitleggen dat er geen enkele oplossing werkt, want blijkbaar zijn heel veel burgers daar naar op zoek: welke oplossing WERKT?

Tjah, geen enkele, oplossing werkt natuurlijk: het gaat (zoals je zelf ook aangeeft) enkel maar om de kans op besmetting verkleinen zodat iedereen een beetje gespreid ziek wordt en we het met de ziekenhuizen en hulpdiensten kunnen blijven bolwerken. Als we/ze hadden gewild dat er NIEMAND ziek werd, dan hadden ze begin januari iedereen over de hele wereld moeten opsluiten in hun kot en wie durft zijn voordeur opendoen, moet direct afgeknald worden. Tegen eind februari was de ziekte dan wel verdwenen. Maar goed, dat lukt natuurlijk niet, want geen WC-papier genoeg in huis en zo van die toestanden ;-). Dus is er gekeken waar we tolereren dat er nog mensen ziek vallen en dat zijn dan de bronnen waar de ziekte zich aan een traag tempo mag blijven verspreiden zonder de gezondheidszorg en de hulpverlening te overcrowden. En dan kom je inderdaad uit op winkels met voeding, ziekenhuizen, hulpdiensten, toeleveringsbedrijven, noodherstellingen in de bouw en aan voertuigen, school-voor-wie-anders-niet-kan-werken, ... Wat niet tot die categorien behoort, zijn de plaatsen waar we/ze geen besmettingen tolereren omdat er anders te veel mensen ineens ziek zullen worden, dat zijn de jobs die (dik tegen iedereen zijn goesting) stopgezet (zouden) moeten worden: elektrowinkels, sportwinkels, schilderwerken, ...

En ja, je zou de HELE wereld kunnen laten doordoen alsof er niets aan de hand is, zolang iedereen maar verstandig genoeg is om nieshygiëne, handhygiëne en de afstandsregels te respecteren, ik geloofde daar zelf ook heel sterk in dat iedereen wel zo verstandig zou zijn... Tot aan de lockdownpartys die blijkbaar tot dit weekend (!!) nog altijd doorgaan... Nee, mensen zijn blijkbaar oerdom en dan kom je tot de conclusie dat je er niet mag van uitgaan dat iedereen wel verstandig genoeg zal zijn maar dat je ze gewoon keihard aan de leiband moet houden, jammer genoeg.

Dat laatste was trouwens een zwaar koude douche voor mezelf. Ik ben iemand die altijd geloofde in het gezond verstand van iedereen maar 2020 heeft me geleerd dat ik gewoon keihard naïef ben geweest de laatste 40 jaar :bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:De meeste besmettingen gebeuren door achtergebleven viruspartikels op oppervlakten. Tot 4 weken geleden dacht men dat het virus niet kon overleven. Men is daar ondertussen wel van terug gekomen.
Het overleven van het virus op materialen is enkel in ideale laboratorium omstandigheden.

Volgens van Ranst moet je heus geen schrik hebben in een supermarkt (was gewoon je handen als je thuis komt)... alles is daar veel netter dan het toetsenbord waarop jij thuis typt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: alles is daar veel netter dan het toetsenbord waarop jij thuis typt.
Da's wel heel kort door de bocht. Ik ben de enige die mijn toetsenbord aanraakt. De winkelkar wordt dagelijks door tientallen mensen aangeraakt. Dus ja, ik heb wel meer schrik van de winkelkar dan van mijn toetsenbord. Al is het vrij gemakkelijk voorzorg te nemen. Ik leg gewoon een boodschappenzak over het handvat en kom dus daar alvast niet rechtstreeks met de kar in contact. Maar wellicht is het nog altijd een druppel op een hete plaat. Het staafje om je munt eruit te duwen, wordt evenzeer door iedereen gebruikt. Idem voor bvb handvaten van koelkasten, broodbakken, enz... Zelfs al wordt dat allemaal heel regelmatig ontsmet door het personeel, dat gebeurt niet bij elke keer dat iemand iets vastneemt want totaal niet doenbaar.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

En dat is dan ook de reden dat je voor en na je handen wast en uit je gezicht blijft...
Die risico's beperk je door heel eenvoudige dingen en heb je ook zelf onder controle, ITT iemand die in je gezicht niest/spuwt/hoest.Hoog tijd dat ze dat mondmasker indoor verplichten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:s ja, ik heb wel meer schrik van de winkelkar
Ik begrijp ook nog altijd niet waarom men een winkelkar verplicht... ik winkel trouwens nooit met een kar.

Gewoon alles meteen in m'n zak die ik bij heb... om afstand te bewaren heb ik heus geen kar nodig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:En dat is dan ook de reden dat je voor en na je handen wast en uit je gezicht blijft...
Dat laatste is wat juist het moeilijke is, en bij de meesten gebeurt het zelfs onbewust. En het is essentieel want voor en na je handen wassen is enkel zinvol als je effectief tussentijds volledig van je gezicht af kan blijven.
Paar dagen geleden ging het over de (on)zin van zelf met mondmaskers, sjaal, etc... rond te lopen. Weet niet meer wie het juist was (dacht Herman Goossens) die zei dat dat allemaal zinloos was, behalve dat het misschien helpt om niet aan je eigen gezicht te blijven. Dan had ik zo iets van: "why the f*ck zeg je dan dat het nutteloos is ?!". Mij lijkt het juist een zeer goede/gemakkelijke manier om te forceren dat je niet aan je gezicht (en vooral neus/mond) komt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het toetsenbord is een gevaarlijkere bron voor alle pathogenen die geen virus zijn.
DarkV schreef: Ik begrijp ook nog altijd niet waarom men een winkelkar verplicht...
Om de social distancing te bewaren in de rij van de kassa. De ruimte die de kar, de klant en de marge errond inneemt voldoet, doch zolang iedereen achter de kar blijft staan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Paar dagen geleden ging het over de (on)zin van zelf met mondmaskers, sjaal, etc... rond te lopen.
Ik heb ook geen idee waarom het zinloos is... aangezien niemand zekerheid heeft of hij besmet is of niet is iedere manier om het te verspreiden toch zinvol ?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb daar een andere theorie over. Een winkelkar verhoogd de omzet Leuk meegenomen als je dat kan inpassen in de huidige aanbevelingen maar persoonlijk kan ik nog heel wat aanpassingen verzinnen die de veiligheid van iedereen tengoede komen met minimale kost maar die de verkoop wellicht zullen hinderen.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

ik zit als ik niet oppas bijna continu aan gezicht, op momenten extreem nagelbijter en in enkele zeer extreme gevallen het vel van mijn vingerkootjes :oops:
de staat van mijn vingers is een vrij goede barometer en leugendetector voor hoe het echt gaat...

De laatste jaren is het zéér veel beter maar ook buiten coronatijden ziet het er niet uit en al helemaal niet gezond.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

iceke schreef:Hoe je het ook draait of keert, 1 op 2 gaat besmet worden, liever ik dan mijn ouders. PUNT.
Helemaal eens met het eerste stuk van je stelling, 1op2 raakt besmet, misschien zelfs meer.
Alleen klopt je redenering niet, dat je, eens besmet, kan kiezen wie nu jouw nummer 2 is en het niet krijgt… de kans dat je ouders, zeker als ze naast je wonen, het ook krijgen als jij het hebt is zelfs vrij groot…

Maar doe gerust verder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Silly me - ik dacht dat dit over verplaatsingen ging gaan...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

9livesuni schreef:Ik heb daar een andere theorie over. Een winkelkar verhoogd de omzet Leuk meegenomen als je dat kan inpassen in de huidige aanbevelingen maar persoonlijk kan ik nog heel wat aanpassingen verzinnen die de veiligheid van iedereen tengoede komen met minimale kost maar die de verkoop wellicht zullen hinderen.
Het is een manier om te weten hoeveel mensen er in de winkel zijn. 100 karren = 100 mensen in de winkel. Er bestaat momenteel een max aantal mensen dat mag aanwezig zijn in elke winkel. Het is een goed systeem.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Leuk. Ken je één winkel die het aantal aanwezigen zou kunnen bepalen aan de hand van jouw theorie? Baarlijke nonsens maar wel kostenefficient.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Wicky schreef:Silly me - ik dacht dat dit over verplaatsingen ging gaan...
On topic posts worden onmiddellijk gemeld en verwijderd :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

9livesuni schreef:Leuk. Ken je één winkel die het aantal aanwezigen zou kunnen bepalen aan de hand van jouw theorie? Baarlijke nonsens maar wel kostenefficient.
Ja, de Colruyt hier om de hoek.
Per kar 1 klant en 1 klant per kar, ze hebben iemand aan de ingang staan die dat opvolgt en die de kar ontsmet voor je aan uw winkeltocht begint en nadat je de kar hebt teruggegeven.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hier in de Colruyt is dat max 75 man die naar binnen mag.
Als ik vroeg of het personeel werd meegerekend of niet :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

heist_175 schreef: ze hebben iemand aan de ingang
Dat maakt wel het verschil. Ik ben wel gecharmeerd door het portiersprincipe ( in dit geval)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

DidierS schreef:Blijven ademen, Petrol :-) .
Ik denk dat ik ondertussen halftijds bezig ben met mensen uitleggen dat er geen enkele oplossing werkt, want blijkbaar zijn heel veel burgers daar naar op zoek: welke oplossing WERKT?
Mijn gemoedstoestand is nog OK hoor :wink:. Ik heb absoluut geen problemen trouwens met andere meningen en laat dat nu een debat opbrengen met meerwaarde. Maar vanaf dat het persoonlijk wordt... Soit tot daar.

DE oplossing bestaat inderdaad niet. Besmettingen kunnen we ook niet tegen houden en de afgeplatte curve denk ik dat iedereen die al wel kent. En die lijkt logisch, en dat is ze voor een groot stuk ook, maar het is ook een manier om maatregelen verkocht te krijgen aan de bevolking die ingaan tegen het containerprincipe, dat voor alle duidelijkheid een theoretische benadering is.

En dan komen we uiteindelijk op risicomanagement uit. Gaan we winkelen toelaten? Lijkt evident. Gaan we de zorg laten doordraaien? Ook evident. Gaan we de distributie (bijvoorbeeld) laten doordraaien? Oeps. Dat wordt al een moeilijke.

Activiteiten die ons uit die containers doen treden worden dan getolereerd omdat er zogezegd de juiste maatregelen getroffen worden. Ik kan je garanderen dat dat onbegonnen werk is. Niet altijd uit moedwilligheid, maar 100% garantie heb je absoluut niet. Ik behoor tot die mensen die MOET blijven voort werken en zie het constant.

Het feit dat mensen willen doorwerken begrijp ik maar al te goed maar dat is een gevolg van een marktsysteem dat gewoonweg haaks staat op de noodzakelijkheden van de te nemen maatregelen. Vroeg of laat gingen we daar op botsen. Nu is het door een virus...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik snap het niet ivm die verplaatsingen.

Er is ondertussen zeer duidelijk gedefinieerd wat een essentiële verplaatsing is en wat niet.

En dan gaan ze de containerparken terug opendoen. Wat in principe nooit een essentiële verplaatsing is en waarvoor je dus (100m van het containerpark) beboet zou kunnen worden ...
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

het alternatief zal on-hygienischer worden met de dag...
(sluikstoren of oppotten van afval).
vanuit hygiënische optiek zal het dus vrij spoedig wel essentieel worden...
Of er ook enkel "essentieel afval" geleverd gaat worden daarentegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

pfuhu schreef: En dan gaan ze de containerparken terug opendoen. Wat in principe nooit een essentiële verplaatsing is en waarvoor je dus (100m van het containerpark) beboet zou kunnen worden ...
Om het vele sluikstort van de laatste dagen tegen te gaan. Blijkbaar heeft de gemiddelde Belg maar 2 opties met zijn afval na zijn klusjes thuis en in de tuin: containerpark, en anders maar op 't straat. Tijdelijk stockeren zit er niet bij.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”