Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:....
En zijn de getallen hier accuraat?
Hoeveel mensen zijn niet overleden zonder ooit getest te zijn?
Ieder Europees land verbloemt zijn cijfers op een andere manier, en telt op een andere manier.
Feit is dat het daar wel onder controle is en hier (nog) niet.
En 2.500 doden op een bevolking van 1,4 miljard is niet zoveel als je het met de cijfers van Europa vergelijkt.

.....

Dat is waar, al zijn er 10000 mensen gestorven in China, nog steeds niet veel op het totaal(maar wel veel als 80% daarvan regionaal is ;) )

Hier weet je ook niks eigenlijk. Als je soms het ziekteverloop ziet : symptomen? Blijf maar een week thuis. Paar dagen goed en bam, terug ziek maar dan zeer zwaar. En dan verschieten ze van hoe erg de mensen er aan toe zijn. Testen en isoleren, maar dan moet je wel de testcapaciteit in huis hebben.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

9livesuni schreef:
De dreiging van loonverlies maakt velen behoorlijk nijdig want de centjes zijn echt wel belangrijk. Dat loon is echt wel nodig want anders klopt de rekening niet.
Je sluit geen consensus met een virus. Basta. De (af)rekening komt later wel.
Misschien moet je je de vraag eens stellen hoe het komt dat mensen in dit oh zo welvarend rijk land de rekening niet kunnen laten kloppen zelfs zonder virusuitbraak? De massaal gecreëerde meerwaarde is niet in de zakken gekomen van diegenen die een paar maanden met een verlaagd inkomen niet kunnen/moeten rond komen. Die welvaart zit ergens veilig weg geparkeerd. En nog blijven er mensen de hand zalven waarmee ze geslagen worden :bang:
Als je het MB er eens deftig op zou nalezen, dan zie je pas van wie de inspanningen gevraagd wordt. De belastingbetaler, de arbeider, de zelfstandige en de kleine KMO dus.
9livesuni schreef:Ga maar lekker sporten en hang collectief maar den idioot uit om acht uur, ik denk er maar het mijne van.
Om acht uur? Leg uit. Collectief? Leg uit. Idioot, daar kan ik nog inkomen 8)

@Boulder, dat gedacht had ik ook. Hier weet je ook niks, want de uitbraak is nog volop aan de gang en wordt niet in kaart gebracht. De cijfers van China moeten met een serieuze korrel zout genomen worden, maar globaal gezien is de toestand er minder erg dan in Europa. Toch volgens een paar vrienden die er wonen. Maar dat zal altijd koffiedik kijken zijn.
Het heeft ook weinig zin om te gaan vergelijken. Dat is iets voor de geschiedenis schrijvers achteraf en die zullen er ook hun eigen twist aan geven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

petrol242 schreef:maar globaal gezien is de toestand er minder erg dan in Europa.

Toch volgens een paar vrienden die er wonen.
Alsof die vrienden kunnen inschatten hoe het in de rest van het land is.

Wat China betreft ben je volledig afhankelijk van de cijfers die ze zelf geven. En of die kloppen weet je niet. Zie Poetin. Het enige Europese land (buiten Wit-Rusland :cop: ) waar de toestand onder controle is.

Het aantal mensen dat er aan longontsteking stierf de laatste drie weken ligt er wel 50 keer hoger dan vorig jaar. Tiens.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vandaar dat ik ook zeg, dat het altijd koffiedik zal kijken zijn. Ook in ons eigen land. Gegevens komen onvolledig met mondjesmaat binnen. Zoals dat voorbeeld van het lab in het zuiden van het land dat gegevens van 5 dagen in één keer doorstuurt. Dat geeft natuurlijk een verwrongen beeld. Op zich zijn het maar cijfers, maar wat wel gevaarlijk is, is dat er op voort gegaan wordt.
Weet je nog een paar dagen terug? De triomfvlag werd bijna boven gehaald want er was een afbuigende trend. We zullen binnen een week nog eens zien.

Ik heb sterk het gevoel dat er een propaganda oorlog is ingezet en spijtig genoeg niet tegen het virus.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ongelooflijk dat landen vandaag nog steeds treuzelen om maatregelen te nemen... https://m.hln.be/nieuws/buitenland/vrij ... ~a4174d22/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:China moeten met een serieuze korrel zout genomen worden, maar globaal gezien is de toestand er minder erg dan in Europa. Toch volgens een paar vrienden die er wonen. Maar dat zal altijd koffiedik kijken zijn.
Op wat baseren die vrienden zich dan ? Het is niet dat we hier (allez ik toch niet) buiten kijken en zeggen, wow er is hier duidelijk iets erg aan de hand. Ja, uiteraard zitten we met een lockdown, maar dat hadden ze in China ook. Dus wat vergelijken die vrienden tussen China en hier ? Werken ze in een ziekenhuis ? Als het is op basis van wat media zeggen, loopt alle vergelijking al bij voorbaat mank.

Het is eigenlijk jammer dat er geen 'protocol' is voor het rapporteren, vooral dan ook voor onze Westerse wereld. Het is vandaag onmogelijk om cijfers te gaan vergelijken tussen de landen. Waarom heeft Nederland bvb nog maar 3 herstelden (ongetwijfeld omdat ze ze gewoon niet tellen) ? Waarom heeft Duitsland relatief zo weinig doden (naar verluidt omdat ze enorm veel testen, maar is dat ook zo ?) ? Maar het is wellicht enorm moeilijk, zo niet onmogelijk, om echt vergelijkbaar materiaal te hebben. Bvb, veel testen zegt ook nog altijd niet zoveel. Als 1 land 80% besmettingen vaststelt op het aantal getesten, en een ander slechts 40%, kan het gewoon zijn dat dat eerste land enkel test als er echt een zeer duidelijk aanwijzing is dat het om CoViD-19 gaat.

Eigenlijk is de methode van UZ Brussel nu best wel interessant. Systematisch elke niet-CoViD-19 opname ook gaan testen. Dit zou een redelijk goed beeld moeten geven van de besmettingsgraad in de bevolking, want het aantal CoViD-19 patiënten is nog altijd maar een fractie van de bevolking, dus ide niet-CoViD-19 patiënten kunnen een mooie steekproef vormen. Alleen is het aantal vandaag nog veel te laag om van een representatieve steekproef te spreken maar ik had begrepen dat andere ziekenhuizen het ook gaan beginnen doen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Is er hoop op een (relatief) korte termijn dat dit virus kan vernietigd worden

In een Italiaans dorpje is er geen enkele besmetting.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202003 ... 6a5e984d7b
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

NuKeM schreef:Die vraag stelt zich niet en waarschijnlijk nooit. Moest ze zich alsnog stellen zal ik er wel eens goed over nadenken met alle gekende en nodige parameters. Voor Corona lijkt me dit absoluut niet nodig!

Nu, er wordt blijkbaar al opgeroepen om bij samenscholingen direct 101 te bellen: https://m.hln.be/in-de-buurt/ninove/nin ... ~a1937342/
Dat is toch iets wat voor vele mensen een moeilijke stap zal zijn.
Voor personen die echt de maatregelen in de wind slaan van de regering, heb ik een eenvoudige oplossing: naast de voorziene boetes, als ze zelf opgenomen worden: laat hen de kosten van verzorging / hospitalisatie integraal of het grootste deel ervan, zelf laten betalen. Ik vind dat het eens gedaan moet zijn om de brave, gehoorzame burger de kosten te laten betalen voor een aantal dissidenten zonder enig maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.

En ethisch, een onschuldige bejaarde of persoon met medische antecedenten inzake chronische pathologie: bij overschrijding van hospitalisatie capaciteit zal de ethische vraag gesteld worden wie zal behandeld worden en wie niet. Wel als er zijn die echt weerbarstig blijven en anarchistisch, sluit hen eerst uit ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ben echt eens benieuwd hoe dit gaat uitdraaien : https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vr ... ~a4174d22/ :bang:. Dat kan toch niet anders dan nefast uitdraaien ? Je kan inderdaad wel de verantwoordelijkheid bij elk individu leggen, maar het grootste risico/probleem is overal een complete overload van het gezondheidssysteem. Waarom denken ze daar daaraan te ontsnappen (allez, ik mag hopen dat ze erover nagedacht hebben). Waarom moeten zij de curve niet platmaken ?
Iemand zicht op hoeveel bedden en ICUs ze daar hebben per 1M inwoners ?

EDIT: data uit 2009 gevonden : https://link.springer.com/article/10.10 ... 8/tables/2 . Zweden bengelt bijna helemaal onderaan :roll: . Enkel Portugal doet slechter. Dat belooft...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De vrijheid om met anderen te zijn, staat op de helling.
Er gaan nog meerdere waves komen van social distancing.

https://www.technologyreview.com/s/6153 ... 18-months/
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Tomby schreef:Ben echt eens benieuwd hoe dit gaat uitdraaien : https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vr ... ~a4174d22/ :bang:. Dat kan toch niet anders dan nefast uitdraaien ? Je kan inderdaad wel de verantwoordelijkheid bij elk individu leggen, maar het grootste risico/probleem is overal een complete overload van het gezondheidssysteem. Waarom denken ze daar daaraan te ontsnappen (allez, ik mag hopen dat ze erover nagedacht hebben). Waarom moeten zij de curve niet platmaken ?
Iemand zicht op hoeveel bedden en ICUs ze daar hebben per 1M inwoners ?

EDIT: data uit 2009 gevonden : https://link.springer.com/article/10.10 ... 8/tables/2 . Zweden bengelt bijna helemaal onderaan :roll: . Enkel Portugal doet slechter. Dat belooft...
Ze zullen wel bijdraaien in Zweden als Icu vol ligt en ze moet toekijken hoe hun naasten stikken in hun eigen ontstekingsvocht.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

dragonflo schreef:Ze zullen wel bijdraaien in Zweden als Icu vol ligt en ze moet toekijken hoe hun naasten stikken in hun eigen ontstekingsvocht.
Ben benieuwd... Ze hebben toch ook al gezien hoe UK en NL bijgedraaid zijn ? Hoe kun je nu als overheid van een landje van 10M inwoners, ervan overtuigd zijn dat compleet tegen de stroom in zwemmen, de juiste strategie zal zijn ? Als je pas bijdraait als het water je al aan de lippen staat, ben je gewoon hopeloos te laat. Zelfs UK en NL hebben sneller bijgedraaid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tbh als er ook maar 1 land zou zijn die "herd immunity" tot het bittere eind zou volhouden, dan zou dat onschatbare data en informatie opleveren voor toekomstige onderzoeken naar het beheersen van epidemieën.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Is er geen snelle doorgang voor nooddiensten?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ne ... ~a1e376ca/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Tbh als er ook maar 1 land zou zijn die "herd immunity" tot het bittere eind zou volhouden, dan zou dat onschatbare data en informatie opleveren voor toekomstige onderzoeken naar het beheersen van epidemieën.
Ja, in die optiek is het misschien ook niet slecht. Zei ik ook vorige week al: een voordeel van de versnipperde aanpak in Europa, is dat er achteraf veel meer scenarios en aanpakken gaan geweest zijn die ze allemaal kunnen bestuderen. Want eerlijk is eerlijk: momenteel zie ik eigenlijk nauwelijks verschil tussen Belgie en UK of NL voor wat betreft verdere verspreiding en dodental, terwijl ze in UK en NL toch veel later wakker geschoten zijn.

Mogelijke verklaring kan natuurlijk zijn dat er sowieso 2 weken vertraging op zit (blijven ze op hameren hier met hun dagelijkse cijfers), en gaat het dus nog een week of zo duren eer je verschil gaat zien in het verloop van de curve tussen BE en NL/UK. Maar misschien zijn er parameters die momenteel volledig verkeerd ingeschat worden en men daardoor de huidige curve volledig verkeerd interpreteert. Als er bvb vandaag effectief meer dan 10% van de Belgen al besmet zouden zijn (cfr cijfers van UZ Brussel) en er misschien ook een groot percentage immuun zou blijken te zijn (cfr. dat Italiaans dorpje) zitten we nu misschien al veel verder op de 'standaard' curve dan men denkt, en is de impact van alle maatregelen daardoor veel lager dan men aanneemt. (Met 'standaard' bedoel ik het verloop van de epidemie zonder dat er maatregelen genomen worden). Natuurlijk is het enorm riskant om hierop te gokken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij zitten er hier veel Zweden op het forum :lol: :twisted:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

petrol242 schreef:
Om acht uur? Leg uit. Collectief?
Je moet daarvoor wellicht in stedelijk gebied wonen om het fenomeen te kennen ,het gebruik in vele landen om uit uw raam tehangen en amok temaken.


Wat men kan vergelijken is hoe men een lockdown invult en het gedrag van mensen. Waar onze lockdowns een grap zijn en in china een gemoedelijke bittere ernst. Het mag dan misschien niet werken ( ik zal het later eens lezen) mijn simpel verstand zet zijn geld liever in op het primitief bijgeloof van ginder dan op het gezang van onze freddy mercurrys ( i want to break free).

Wij zijn niet instaat om dergelijke prestaties te leveren Dus moeten hun resultaten wel bedrog zijn. En we kunnen het niet genoeg herhalen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

duizend schreef:Volgens mij zitten er hier veel Zweden op het forum :lol: :twisted:
In een andere context zou dit een zeer rascistische opmerking zijn. :cop:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

boulder schreef: Hij zegt dat de Chinezen een lockdown geprobeerd hebben, maar gemerkt hebben dat dat niet werkte.
Deze boodschap moet duidelijk gepropageerd worden.

Strijden met de middelen die je hebt en de lockdowns zijn gewoon het meest effeciente middel om de zaken in te dammen.
Het artikel is daar zeer duidelijk in toch.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Weer zo'n typisch voorbeeld van dubbelzinnigheid.

Op bezoek gaan bij je lief mag niet, want dan komen twee cirkels met elkaar in contact en dat is gevaarlijk.
Met haar of hem afspreken in het park en daar samen gaan "wandelen" is dan weer okay, als je elkaar maar niet kust.

Wat een waanzin, alsof iemand dat ooit kan controleren.
De agent die naast het koppel blijft lopen, om zeker te zijn dat er niet gekust wordt ?? :bang:

We zijn op dit punt misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar uw niet-inwonende partner of lief bezoeken is geen essentiële verplaatsing’, zegt Yves Stevens, woordvoerder van het Crisiscentrum. Dat is nu het officiële standpunt na overleg op het Crisiscentrum. 'We moeten absoluut vermijden dat twee sociale cirkels met elkaar in contact komen. Dat is niet plezant, maar we hebben nu geen keuze.’

Wat wel mag is met uw partner of lief een wandeling maken als hij/zij in de buurt woont. Die partner is dan die ene vriend/vriendin waarmee samen mag gewandeld worden. Wandelen mag immers met het gezin of hoogstens met één - en telkens dezelfde - vriend of vriendin. ‘Maar respecteer dan de regels van social distancing’, zegt Stevens. ‘Dus bijvoorbeeld kussen is helemaal uit den boze.’
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

phil48 schreef:Wat een waanzin, alsof iemand dat ooit kan controleren.
Als mensen nu nog niet doorhebben dat ze zelf hun gezond verstand moeten gebruiken en niet dingen doen 'omdat het gecontroleerd zou kunnen worden', weet ik het ook niet meer.
Het lijkt me logisch dat als je 2 verliefde tieners hebt, die beide nog thuis wonen, het geen goed idee is dat die bij elkaar over de vloer komen. Als je 2 singles hebt, die zelf al alleen wonen, lijkt het me dan weer geen probleem. Maar ja, krijg een tiener maar eens zover dat hij zijn verstand volgt ipv zijn hart :).

EDIT: ivm de US: https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ra ... ~aa4e228a/ . Benieuwd welke draai Trump er nu weer gaat aan geven in zijn persconferentie vanavond (if not op Twitter). Fauci heeft al meermaals statements van Trump moeten bijstellen en temperen, vaak gewoon al op persconferenties waar hij aan het woord was direct na Trump. Ik denk dat hij de tijd rijp achtte om Trump voor te zijn. Ik vond dees ook wel een goed interview (in een comedy show waar er doorgaans vooral Trump bashing gedaan wordt) : .
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Straffe kerels die liberalen, de mondmaskertjes zijn te duur, en die klootzakken vragen ook nog eens een een voorschot voor 5 milj maskers. Dus dan kopen we ze niet.... mensenlevens zijn gratis ofzo?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/be ... ~ad3c7f8c/
Laatst gewijzigd door bambipower 31 maa 2020, 08:43, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

phil48 schreef:We moeten absoluut vermijden dat twee sociale cirkels met elkaar in contact komen. Dat is niet plezant, maar we hebben nu geen keuze.
Maar in het dorp ernaast gaan winkelen en/of werken is geen probleem :bang:

We hebben in onze maatschappij nieuwe samenlevingsvormen (en dan spreek ik niet over verliefde pubers) dus het lijkt me niet meer dan normaal dat men die mensen ook nu gewoon laat "samenleven" zoals mensen met een trouwboekje dat ook doen (of ben je enkel vatbaar voor het virus als je geen trouwboekje hebt ?).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vandaag nog, artikel op vrt nws.

Ik citeer:
"Mag je op bezoek gaan bij je partner waarmee je niet samenwoont? Het crisiscentrum zegt van niet, omdat het geen essentiele verplaatsing is."

De officiele FAQ op info-coronavirus.be zegt echter van *wel*.

Ik gebruik zelden emoticons, maar bij deze: :bang: :bang: :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Azure blijft maar last hebben: https://www.zdnet.com/article/microsoft ... -covid-19/

AWS en Google Cloud kunnen het wel bolwerken.

Verklaring is wellicht dat Azure vooral bedrijven bedient die het meest achterlopen inzake overschakeling naar de cloud en hoegenaamd totaal geen telewerk hadden - oudere bedrijven dus die nog volledig afhankelijk zijn van Windows en Office. Die zijn nu en masse aan het overschakelen naar Azure oplossingen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Ik citeer:
"Mag je op bezoek gaan bij je partner waarmee je niet samenwoont? Het crisiscentrum zegt van niet, omdat het geen essentiele verplaatsing is."

De officiele FAQ op info-coronavirus.be zegt echter van *wel*.
Het artikel op de Standaard werd alvast na enkele minuten dat het online stond aangepast;
‘We zijn op dat punt misschien niet helemaal duidelijk geweest’, zegt Yves Stevens, woordvoerder van het Crisiscentrum. En het was ook niet eenvoudig om die duidelijkheid te krijgen, want het standpunt van het Crisiscentrum wijzigde in de loop van de namiddag.

Eerst luidde het formeel dat het bezoek aan een lief of vaste partner geen essentiële verplaatsing is, en dus sowieso verboden is. In de vooravond belde Stevens nog eens terug om dat duidelijke standpunt te nuanceren. 'Eigenlijk hebben zowel Jambon als Van Ranst gelijk. Het is niet de bedoeling dan een puber van zestien jaar zijn lief gaat bezoeken. Maar twee volwassenen met een vaste relatie, die bovendien nu een beperkte sociale cirkel hebben, mogen elkaar wel bezoeken.' Hij geeft daarbij het voorbeeld van twee volwassenen die afzonderlijk wonen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ondertussen is het duidelijk dat Trump er al mee kan leven,met cijfers tussen de 100 000 en 200 000 doden(tot veel gemor bij de journalisten,die aanwezig waren).Nog steeds geen algemene Lockdown.Gouverneurs doen wat ze kunnen,maar er is een tekort..aan gewoon alles.Beademings toestellen moeten nu nog gemaakt worden,bij GM.Dokters krijgen een Pack waarmee ze drie dagen verder moeten,en daar zit van alles een stuk in,wel die pack zijn ondertussen allemaal op.Nu daar ook veel uitval bij dokters en verpleegkundigen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

fluppie schreef:Ondertussen is het duidelijk dat Trump er al mee kan leven,met cijfers tussen de 100 000 en 200 000 doden
Hij kan ook niet anders, want als hij die waarheid nu nog altijd ontkent en het wordt dan toch bewaarheid, zal hij er serieus op aangerekend worden. Ik heb nog niet gekeken hoe hij het effectief op zijn persconferentie gezegd heeft, maar als ik het volgende lees, rijzen mijn haren te berge :
De president zei ook dat als de VS de dodentol kunnen beperken tot 100.000 ze ‘goed werk’ hebben geleverd, en dat zijn regering het aantal potentiële sterfgevallen heeft verlaagd ten opzichte van eerdere schattingen van meer dan 2 miljoen.
Want dat zou betekenen dat hij nu alweer het recente verleden zodanig aan het verdraaien is, dat het dankzij hem is dat er 'maar' 100.000 doden zouden zijn. En zijn aanhang zal het op dat moment slikken als zoete broodjes, want ze zullen zijn onzin van de voorbije weken al lang vergeten zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

De vele mensen,die te maken hebben met de gezondheid sector zullen hun president dit zeer zwaar aanrekenen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Maandagcijfers zijn naar goede gewoonte weer lager dan andere in de week, en toch zijn er weer mensen - zelfs binnen de overheid - die daar onjuiste conclusies uit trekken. :bang: Wie zich 1 keer laat mispakken, tot daar. Wie zich keer op keer laat mispakken, hoort misschien niet thuis in z'n functie.

Wacht tot woensdag voor realistische cijfers. Temeer daar sommige burgers anders te snel gaan denken dat "het ergste nu wel voorbij is" en dat ze de maatregelen niet meer serieus moeten nemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tenzij ik minstens 3 a 5 dagen na elkaar de cijfers zie dalen zou ik persoonlijk geen conclusies trekken (maar ik ben dan ook geen minister).

Trouwens in de UK is men iets realistischer... Britse gezondheidsdienst: ‘Pas over zes maanden weer normaal leven’

Hier zijn de scholen al aan het wenen omdat ze vandaag de dag geen duidelijkheid hebben :roll:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het verbaast me ook dat Van Gucht nu wél aan het zeggen is dat de epidemie in kracht afneemt. Als je echter de cijfers bekijkt, zie ik ook niet direct hoe het nu zoveel anders is dan vorige week maandag : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640 . Qua ziekenhuis-opnames lijkt het patroon zelfs identiek: op zondag een stijging van de nieuwe opnames en daling van de nieuwe IC-opnames. De maandag dan een daling van beide.

Wat wel een duidelijke verbetering is, is de evolutie sinds 4 dagen geleden. Vorige week maandag was dat toen een verdubbeling van aantal opnames. Nu is het minder dan 10%, en aantal nieuwe IC-gevallen zelfs bijna gehalveerd. Dat laatste vind ik wel frappant. Terwijl het aantal dagelijkse ziekenhuis-opnames eerder stabiel blijft, zakt het aantal IC-gevallen gevoelig. Je zou je bijna gaan afvragen of ze nu minder snel iemand op IC leggen dan voorheen..

We zullen zien. Voor mij is het al lang duidelijk dat ze ook grotendeels het nieuws brengen dat de bevolking wil horen..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef:Wat wel een duidelijke verbetering is, is de evolutie sinds 4 dagen geleden. Vorige week maandag was dat toen een verdubbeling van aantal opnames. Nu is het minder dan 10%, en aantal nieuwe IC-gevallen zelfs bijna gehalveerd. Dat laatste vind ik wel frappant. Terwijl het aantal dagelijkse ziekenhuis-opnames eerder stabiel blijft, zakt het aantal IC-gevallen gevoelig.
Het moeilijke aan de cijfers is dat we het aantal "nieuwe" opnames niet weten (noch ziekenhuis noch ICU): we weten alleen de toename (het verschil tussen gisteren en vandaag)
Maar de werkelijke nieuwe opnames zijn hoger:
  • bij de ziekenhuisopnames moet je de "genezenen" bijtellen. Als de toename 386 is, en er zijn er 168 ontslagen, dan waren er geen 386 nieuwe opnames, maar 536.
  • idem bij de ICU: daar moet je waarschijnlijk de sterfgevallen bijtellen: 60 mensen meer op IC dan gisteren, maar 82 overlijdens (die verdwenen zijn uit de ICU). Er waren dus geen 60 "nieuwe ICU gevallen" maar ca 142 ICU opnames (tenzij de sterfgevallen niet noodzakelijk op de IC unit waren)
Wat de opnames betreft, heb ik vandaag voor het eerst het onderscheid gezien in de rapportages ...
Tomby schreef: Je zou je bijna gaan afvragen of ze nu minder snel iemand op IC leggen dan voorheen..
Als er meer sterven dan bijkomen, dan is de stijging 0 :-(
DarkV schreef:Tenzij ik minstens 3 a 5 dagen na elkaar de cijfers zie dalen zou ik persoonlijk geen conclusies trekken (maar ik ben dan ook geen minister).
Bedoel je met dalen "minder snel stijgen" of een absolute daling van de ziekenhuispatiënten?
Op de schoolbanken hebben we in de fysica les het verschil geleerd tussen snelheid en versnelling.
Geen versnelling is niet goed, we moeten een negatieve versnelling zien voor we optimistisch mogen zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
  • bij de ziekenhuisopnames moet je de "genezenen" bijtellen. Als de toename 386 is, en er zijn er 168 ontslagen, dan waren er geen 386 nieuwe opnames, maar 536.
In hun (dagelijks) geüpdated rapport spreken ze inderdaad over 536 nieuwe opnames. Die persconferenties lijken mij meer iets voor de grootste gemene deler.
Gedetailleerde IC-cijfers zijn er niet en kan je waarschijnlijk niet afleiden, aangezien iemand van een gewone ziekenhuiskamer naar IC kan gaan(en omgekeerd) of rechtstreeks opgenomen worden in de IC.

Bron: https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Pages/20 ... ation.aspx (puntje 2.2 in de PDF vermeldt elke dag het totaal aantal nieuwe hospitalisaties)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Voor mij was dat in economie... een daling in de stijging. Aka het gaat nog altijd omhoog maar niet meer zo hard.
Was toen ook een moeilijk begrip voor velen.
Denk er dan bij dat er velen nu statistieken en grafieken leren analyseren op facebook, de plek waar 1+1*0 duizenden antwoorden heeft (en als uw rekenmachine zegt dat dat 0 is, is het antwoord zeker juist :roll: ). Het voordeel is dat je wel veel interpretaties van hetzelfde krijgt en je gewoon kan kiezen wie je wil volgen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Of voor hen met een meer wiskundige achtergrond: we kijken naar de eerste en zelfs tweede differentiaal (i.e. de knik) :angel: .
Dat stoort me ook een klein beetje in de berichtgeving (ook de officiële). Het is totaal niet duidelijk welke piek ze bedoelen als ze het hebben over "de piek is nog niet bereikt". Is het de piek in aantal besmettingen en aantal mensen in het ziekenhuis, of is het een piek in de dagelijkse toename (dus de eerste differentiaal, aka de versnelling). Het lijkt me nu vooral dat ze het hebben over de piek in de toenames. Veel belangrijker lijkt me echter de eigenlijke piek, want dat is de maximale belasting die er op onze ziekenhuizen zal rusten. Het aantal toenames mag dan wel duidelijk dalen, het blijft wel een toenemende druk op de ziekenhuizen en die mag ook niet te lang duren of je krijgt nog altijd een overbelasting van het systeem, en dus Italiaanse toestanden.
EDIT: ook in de fameuze 'flatten the curve' grafiek hebben ze het duidelijk over het totaal aantal actieve gevallen. Dus de piek waar ze het nu dagelijks over hebben is NIET de piek uit die curve.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Als ze over de piek spreken hebben ze het volgens mij over het aantal actieve cases in ziekenhuizen en op de icu. Niet al die geteste positieve gevallen komen(direct) in het ziekenhuis dus dan weet je nooit of je piek bereikt is.

Op hln stond er dat Chinese experten vinden dat Italië het verkeerd aanneemt. Dat iedereen getest moet worden en alle gevallen geïsoleerd moeten worden. Ik kan mij inbeelden dat je zeer lang zal mogen wachten tot het virus weg is, want het is zo besmettelijk dat het snel een tweede uitbraak kan veroorzaken en niet genoeg mensen hebben immuniteit. Bovendien heb je dan nog eens asymptomische zieken. De overheid versoepelt de maatregelen en je zit snel terug met hetzelfde probleem. Want niet iedereen is genezen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Bedoel je met dalen "minder snel stijgen" of een absolute daling van de ziekenhuispatiënten?
Een absolute daling van de nieuwe opnames... en beter nog van het aantal actieve ziekenhuispatiënten (alleen zo bouw je af, al de rest zorgt nog steeds voor een stijging, hoe minimaal ook, blijft het zorgen voor een enorme druk op ons systeem wat je niet kan volhouden).

Het probleem is dat de opname tijd in een ziekenhuis blijkbaar verschillende weken is... ook de kleinste stijging blijft dus een probleem want uiteindelijk kom je ook zo aan je maximum capaciteit.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

China heeft zwaar gefoefeld met hun cijfers, dat is de afgelopen dagen wel duidelijk geworden. Zelfs de authoriteiten van de naburige provincie geloven helemaal niet dat de situatie in Hubei onder controle is met vechtpartijen tussen de ordehandhavers aan de grens tot gevolg. De hoerastemming over de Chinese aanpak is bij dezen voor de vuilnisbak.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Afbeelding
Maak je nog eens een updatetje ?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”