Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat de overheid niet teveel beperkingen inzake voedselwinkels wil invoeren.
Als mensen dan in hun verplichte winkels niet meer terugvinden wat ze nodig hebben, dan is het hek van de dam en alle draagvlak ineens weg.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Wat wel opvalt is dat verschillende Aziatische landen precies weinig last hebben van Corona terwijl er toch verschillende steden zijn waar mensen op elkaar leven. In Japan voorlopig nog geen 1600 gevallen. In Tokio leven ze toch met +15000 mensen per km². Zuid-Korea van het zelfde in hun hoofdstad.

Die mensen dragen daar natuurlijk massaal mondmaskers, maar zoals we allemaal weten helpen deze natuurlijk totaal niet.. Massaal testen en mensen afzonderen is ook nergens voor nodig.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

dragonflo schreef:Wat wel opvalt is dat verschillende Aziatische landen precies weinig last hebben van Corona terwijl er toch verschillende steden zijn waar mensen op elkaar leven. In Japan voorlopig nog geen 1600 gevallen. In Tokio leven ze toch met +15000 mensen per km². Zuid-Korea van het zelfde in hun hoofdstad.
Relatie van China met de buren in haar grote omgeving is meestal niet denderend (op NK na dan). Het vertrouwen van de buren in China is dan ook meestal beneden 0. Japan was er iig behoorlijk snel bij, een van de eersten, om een inreisban op te leggen voor Hubei en later gans China.

Ondanks de grote bevolkingsdichtheid is er wel nog behoorlijk veel sociale isolatie in Japan en leven heel veel mensen alleen, ook in Tokyo. Tripjes naar grootmoeder enzo zitten niet vaak in hun agenda. Over de voor- en nadelen daarvan is al veel geschreven, maar hier is dat wel een voordeel.

Voor de rest zou men ook bijzonder spaarzaam zijn met testen uit te voeren, want ja, de economie he...

Zuid-Korea heeft een unieke methode gebruikt door de historieken van zij die besmet zijn te traceren en zo andere besmette mensen op te sporen. Dat kan alleen maar als je er heel snel bij bent want anders is dat bijna onbegonnen werk. Die methode zou hier vandaag niet meer mogelijk zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

dragonflo schreef:Die mensen dragen daar natuurlijk massaal mondmaskers, maar zoals we allemaal weten helpen deze natuurlijk totaal niet.. Massaal testen en mensen afzonderen is ook nergens voor nodig.
Als je geen mondmaskers hebt voor de bevolking is het natuurlijk ideaal om te zeggen dat die mondmaskers nutteloos zijn...
We zien dat massaal testen ook niet nodig was, tot de testcapaciteit omhoog ging.
Nu heeft het plots wel zin...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Liggen vitten op een eenzame fietser dat wel. Maar gaan werken is blijkbaar geen probleem. En je kan nog zo hard beweren dat er de nodige maatregelen getroffen worden. Misschien bij jou wel, maar ik kan uit ervaring en uit de vele getuigenissen pertinent zeggen dat dat meestal niet zo is. En afspraken met de werkgever? Die moet verdomme zorgen dat het in orde is. We hebben veel afspraken gemaakt, maar hebben ze telkens achteraf moeten afdwingen.
Maar het management ziet je niet meer, want ze zitten lekker van thuis uit te dicteren en te pushen. Ze zitten thuis want ze beseffen maar al te goed dat het niet kosjer is ondanks zo gezegde maatregelen.
Joeng stopt die vakbonds oproer klap eens.
Elke post van jou is hetzelfde, ik hoor precies de idioten van de vakbond van bij ons op het werk
'zet alleman thuis en betaal ze door" ja, dan is het direct opgelost.
Gelukkig gaan er nog een groot deel van de beroepsbevolking werken, of je kon zelf uw patatten oogsten en uw geteelde graan malen en u eigen genezen met uw zelfgemaakte dafalgan en als uw chauffage kapot is dan zit je maar in de kou...

nee, al die supermannen die nu thuis zitten moeten ineens allemaal 100km per dag trainen voor de tour de france :roll: :roll: :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:
axs schreef:U snapt het punt precies niet...
Maak er voor mij part Hasselt van ipv Leuven - een afstand van 6,5km.
En waarom zou dat zo'n probleem zijn, die 6,5 km?
Neen, hij snapt inderdaad jouw punt niet :-(

Het gaat hier niet over 6.5 km of 42 km. Het punt is dat je moet denken in "silo's"

De besmettingsgraad in de ene silo is hoger/lager dan in de andere silo.
Als er veel contact is tussen de silo's, dan is de kans op uitbreiding van de besmetting groter.
Alken (daar ging het over) is de zwaarst getroffen gemeente van België. Hoe meer mensen in Alken boodschappen doen, of hoe meer mensen uit Alken elders boodschappen doen, hoe vlugger het virus uitbreidt.
Omgekeerd, in het West-Vlaamse Spiere-Helkijn en Zuienkerke zijn er nog geen vastgestelde Corona gevallen. Hoe meer mensen van buiten de gemeente naar de lokale slager/bakker komen, of hoe meer mensen van die virus-vrije gemeenten in de supermarkt buiten de gemeente inkopen doen, hoe groter de kans op verspreiding ....

Dus niet alleen "blijf in uw kot" maar "blijf in uw silo" :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Vandaag heen en weer 33 km gefietst naar een middelgrote winkel waar ik aan het onthaal een TooGoodToGo pakket ging halen, d.w.z. op 30 seconden binnen en buiten was. Kom thuis en aan het frituur staat 10 man buiten te wachten. De koppels samen, voor het overige 1,5 Vlaamse meter (+/- 1 SI meter) van elkaar, want er mag maar één tegelijk binnen. Daar sta je dan 10 minuten "verantwoord" te wachten in je (voor de meesten) nabije omgeving, i.t.t. een asociale fietser die onverantwoord 16 km rijdt voor zijn boodschappen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Van Ranst schreef:Wanneer we de virussen onderzoeken, zien we dat de virussen vooral komen uit het buitenland, maar heel weinig voor lokale verspreiding zorgen.” Dat betekent volgens de viroloog dat de maatregelen bijzonder goed opgevolgd worden. “We beginnen daar de resultaten van te zien.”
https://www.hln.be/nieuws/vtm-nieuws/va ... ~a31bfe8b/
Ik wist niet dat ze aan het virus konden zien van waar het afkomstig is?
Of begrijp ik dit verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
De besmettingsgraad in de ene silo is hoger/lager dan in de andere silo.
Als er veel contact is tussen de silo's, dan is de kans op uitbreiding van de besmetting groter.
Alken (daar ging het over) is de zwaarst getroffen gemeente van België. Hoe meer mensen in Alken boodschappen doen, of hoe meer mensen uit Alken elders boodschappen doen, hoe vlugger het virus uitbreidt.
Omgekeerd, in het West-Vlaamse Spiere-Helkijn en Zuienkerke zijn er nog geen vastgestelde Corona gevallen. Hoe meer mensen van buiten de gemeente naar de lokale slager/bakker komen, of hoe meer mensen van die virus-vrije gemeenten in de supermarkt buiten de gemeente inkopen doen, hoe groter de kans op verspreiding ....

Dus niet alleen "blijf in uw kot" maar "blijf in uw silo" :wink: .
Hopelijk snappen ze het nu … waarom men zegt hoogstnoodzakelijke verplaatsingen zo dicht mogelijk bij uw huis
Bijkomend denkt iedereen dat 1,5 meter een 100% veilige afstand is, terwijl dit slecht een afstand is waarop het risico dat het virus overgedragen wordt "acceptabel" klein is.

Nu is het nog wachten op de eerste die genezen is en komt verkondigen dat hij niet meer moet meedoen aan de lockdown omdat hij immuun geworden is ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

stefan1234 schreef:Vandaag heen en weer 33 km gefietst naar een middelgrote winkel waar ik aan het onthaal een TooGoodToGo pakket ging halen, d.w.z. op 30 seconden binnen en buiten was. Kom thuis en aan het frituur staat 10 man buiten te wachten. De koppels samen, voor het overige 1,5 Vlaamse meter (+/- 1 SI meter) van elkaar, want er mag maar één tegelijk binnen. Daar sta je dan 10 minuten "verantwoord" te wachten in je (voor de meesten) nabije omgeving, i.t.t. een asociale fietser die onverantwoord 16 km rijdt voor zijn boodschappen.
op de moment dat de regels u ni aanstaan een hele uitleg verzinnen waarom ge het toch moogt doen
30 seconden binnen en buiten betekent dat ge links en rechts toch met uw poten aan dingen gezeten hebt (of uw zweet, of ...)

als ge er dan geen belang bij hebt geeft ge af op waar het wel fout gaat.

Typischer voor een Belg kan amper :)
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

1207 schreef:
stefan1234 schreef:Vandaag heen en weer 33 km gefietst naar een middelgrote winkel waar ik aan het onthaal een TooGoodToGo pakket ging halen, d.w.z. op 30 seconden binnen en buiten was. Kom thuis en aan het frituur staat 10 man buiten te wachten. De koppels samen, voor het overige 1,5 Vlaamse meter (+/- 1 SI meter) van elkaar, want er mag maar één tegelijk binnen. Daar sta je dan 10 minuten "verantwoord" te wachten in je (voor de meesten) nabije omgeving, i.t.t. een asociale fietser die onverantwoord 16 km rijdt voor zijn boodschappen.
op de moment dat de regels u ni aanstaan een hele uitleg verzinnen waarom ge het toch moogt doen
30 seconden binnen en buiten betekent dat ge links en rechts toch met uw poten aan dingen gezeten hebt (of uw zweet, of ...)

als ge er dan geen belang bij hebt geeft ge af op waar het wel fout gaat.

Typischer voor een Belg kan amper :)
De laatste decennia bestaat er zoiets als automatische schuifdeuren. Met Tgtg krijg je je producten in een doos of (in deze winkel) een zak. Die zak zetten ze op de toog, ik neem hem aan met mijn handschoenen aan, en buiten laat ik hem in mijn fietszakken schuiven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Het gaat hier niet over 6.5 km of 42 km. Het punt is dat je moet denken in "silo's"

Als er veel contact is tussen de silo's, dan is de kans op uitbreiding van de besmetting groter.

Dus niet alleen "blijf in uw kot" maar "blijf in uw silo" :wink: .
Klopt.
Maar je moet het ook zo bekijken:
Je hebt momenteel 2 of 3 silos.
Je silo thuis, waar je (eventueel met gezin) verblijft (ik tel voor de gemakzucht "de wagen" daarbij).
Je silo "winkel/warenhuis", waar je je inkopen gaat doen.
En eventueel je silo "werk", waar je in contact bent met (een aantal) collegas.

Als je geen contact hebt met buren, kameraden, ... in silo "thuis" (zoals het hoort), dan maakt de locatie van silo "winkel" niet zo veel uit.
Vergeet niet dat winkels zoiezo vaak volk uit meerdere buurten trekken.
Dus in de naburige gemeente naar de winkel (of onderweg vanaf het werk naar huis) is niet zo gevaarlijk, want je gaat echt het enige contact niet zijn daar.
Een half land verder rijden om te winkelen, ja, dan kan jij wel ns de enige link zijn tussen die locaties, en dan ben je gevaarlijk bezig.
Belangrijker is om je aan dezelfde silo "winkel" te houden, zoveel als mogelijk in de praktijk met de tekorten in de rekken.
Zodat de kruising tussen de bevolking (en dus de besmetting) nog altijd tussen dezelfden is, ipv elke keer tussen andere mensen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

philippe_d schreef:Het gaat hier niet over 6.5 km of 42 km. Het punt is dat je moet denken in "silo's"
Oei, nu begint men weeral pseudo-wetenschappelijke zaken te verzinnen.
Als het echt zo zou zijn, zoals jij beweert dan zou men gewoon zeggen dat dat niet mag.
Het feit dat men expliciet toelaat dat je in een andere gemeente winkelt, bewijst dat jullie gewoon heiliger willen zijn dan de paus.
Dat er ergens een gemeeente is met een relatief hoge besmetting, dat zal wel zijn, de media spraken van grote carnavalsfeesten in die streek, en vermits de politici die ondanks Covid19 wilden laten doorgaan, zitten ze daar nu met de gebakken peren.
Ik woon echter niet in de buurt van Alken, ik heb ook geen enkele aanduiding dat mijn dorp heel andere cijfers heeft dan de stad er vlakbij.
En vermits er niet massaal getest wordt, is het maar de vraag hoe betrouwbaar die getallen zijn...

Zelfs nu de testen opgedreven worden, reserveert men ze voor het medisch personeel.
philippe_d schreef:De besmettingsgraad in de ene silo is hoger/lager dan in de andere silo.
Zelfs dat is op los zand gebaseerd, vermits men niet voldoende test.
philippe_d schreef:Omgekeerd, in het West-Vlaamse Spiere-Helkijn en Zuienkerke zijn er nog geen vastgestelde Corona gevallen. Hoe meer mensen van buiten de gemeente naar de lokale slager/bakker komen, of hoe meer mensen van die virus-vrije gemeenten in de supermarkt buiten de gemeente inkopen doen, hoe groter de kans op verspreiding ....
Of er woont daar geen verpleegster die besmet geraakt is.

Trouwens, als men dat echt bij de Overheid zo belangrijk vindt, waarom legt men dat dan niet op, ook niet na de verduidelijkingen?
En is het personeel van Rust en Verzorgingstehuizen allemaal van dezelfde gemeente als waar dat RVT gevestigd is?
En bij ziekenhuizen?
Neen, dus.
Zij lopen nochtans meest van al kans om het virus te krijgen, en door te geven.
Maar dan telt jouw verhaaltje plots weer niet meer...
philippe_d schreef:Ik wist niet dat ze aan het virus konden zien van waar het afkomstig is?
Of begrijp ik dit verkeerd?
Ben ik niet zeker van, maar dan nog vind ik het een verkeerde manier van denken.
Het maakt niet uit vanwaar het komt, het moet gewoon opgeruimd worden.
De manier waarop mensen reageren op een echt virus en een computervirus is eigenlijk heel gelijkaardig.
Als je in een onderneming meldt dat er een virus op een server staat, is het van "oei, we moeten die in quarantaine zetten, en dus isoleren".
En dan hoor je mensen met de vinger wijzen: "het kwam van die Chinese server", alsof die Chinese server zelf het virus gemaakt heeft.
Die was natuurlijk ook besmet geraakt van elders.
En in het begin zegt men dan van "let op als een server in China benadert, die zou ook kunnen besmet zijn", maar eens het virus zich heeft verspreid, heeft dat soort redenering totaal geen zin meer.
Het kan gewoon overal zitten.
duizend schreef:Hopelijk snappen ze het nu …
Laat ons maar beperken tot de officiële regels, en niet diegene die door een paar individuen uitgevonden zijn, die denken dat ze het beter weten en slimmer zijn dan de rest.
duizend schreef:waarom men zegt hoogstnoodzakelijke verplaatsingen zo dicht mogelijk bij uw huis
Dat zegt men duidelijk niet.
Men zegt dat je zoveel mogelijk thuis mag blijven, en geeft een overzicht van de situaties waarin je wel je huis mag verlaten.
duizend schreef:Bijkomend denkt iedereen dat 1,5 meter een 100% veilige afstand is, terwijl dit slecht een afstand is waarop het risico dat het virus overgedragen wordt "acceptabel" klein is.
Zegt wie?
duizend schreef:Nu is het nog wachten op de eerste die genezen is en komt verkondigen dat hij niet meer moet meedoen aan de lockdown omdat hij immuun geworden is
https://www.hln.be/de-krant/experts-heb ... _powered=1
Als je de lockdown ooit zult willen verlaten, ga je ergens iets moeten hebben, om te weten wie immuun is.
Spijtig dat er van die paranoÏde mensen zijn die dat idee al bij voorbaat afschieten.
Als het van jou afhangt moeten we maar eeuwig in lockdown zitten, zeker? :bang:
Laatst gewijzigd door boulder 28 maa 2020, 00:21, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je isolatie echt *hard* wil spelen, dan moet je ziekenhuizen, rusthuizen, etc uitrusten met bedden, en het personeel on-site houden en verbieden om zich onder de rest van de bevolking te mengen.
Quarantaine dus.
Ziekenhuispersoneel omdat zij corona patienten verzorgen en dus potentieel besmet zijn.
Rusthuispersoneel omdat zij, elke keer ze naar huis gaan, riskeren om de bejaarden te besmetten bij terugkeer.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

phil48 schreef:BTW wat betreft "new cases" staan we stevig in de Top 10, dus goed bezig ??
Het is een beetje de draak steken met die constante sneer naar china. Ook wij manipuleren onze cijfers voor diverse redenen en maken gebruik van bigdata van de telecomoperatoren.

Mijn buikgevoel was een paar post hoger zeer duidelijk, wij worden een tweede Italie. Niet op basis van cijfers maar op basis van wat ik zie in mijn omgeving en op basis van wat ik hier lees. ( met dank aan de vrouw voor de vergelijking )
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef: Oei, nu begint men weeral pseudo-wetenschappelijke zaken te verzinnen.
Als het echt zo zou zijn, zoals jij beweert dan zou men gewoon zeggen dat dat niet mag.
Het feit dat men expliciet toelaat dat je in een andere gemeente winkelt, bewijst dat jullie gewoon heiliger willen zijn dan de paus.
Dat er ergens een gemeeente is met een relatief hoge besmetting, dat zal wel zijn, de media spraken van grote carnavalsfeesten in die streek, en vermits de politici die ondanks Covid19 wilden laten doorgaan, zitten ze daar nu met de gebakken peren..
Hier uwe vriend van Ranst over de silo's, zal toch zo geen pseudo wetenschap zijn...

https://www.knack.be/nieuws/belgie/mag- ... 79177.html

boulder schreef: Ik woon echter niet in de buurt van Alken, ik heb ook geen enkele aanduiding dat mijn dorp heel andere cijfers heeft dan de stad er vlakbij.
Misschien is je naburige gemeente wel een broeihaard, want zoals je zelf zegt ze testen niet genoeg om het zeker te weten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:
phil48 schreef:BTW wat betreft "new cases" staan we stevig in de Top 10, dus goed bezig ??
Het is een beetje de draak steken met die constante sneer naar china. Ook wij manipuleren onze cijfers voor diverse redenen en maken gebruik van bigdata van de telecomoperatoren.

Mijn buikgevoel was een paar post hoger zeer duidelijk, wij worden een tweede Italie. Niet op basis van cijfers maar op basis van wat ik zie in mijn omgeving en op basis van wat ik hier lees. ( met dank aan de vrouw voor de vergelijking )
Als we een tweede Italië zouden worden, zal dat te wijten zijn aan politici die maandenlang hun kop in het zand gestoken hebben, en weigerden maatregelen te nemen.
"De angst voor het virus is erger dan het virus zelf", weet je nog wel.
Elke dag dat ze vroeger maatregelen genomen hadden, shceelt massaal veel slachtoffers op lange termijn.
De boel eerst verknoeien, en dan de burgers de schuld geven, ja, klinkt zoals onze politici...
Duizend schreef:Hier uwe vriend van Ranst over de silo's, zal toch zo geen pseudo wetenschap zijn...
Kun jij eigenlijk lezen wat er staat?
Van Ranst heeft het over sociale silo's, jij maakt daar geografische silo's van per gemeente.
Hij had het over besmettingen met collega's op het werk.
ik werk niet waar ik woon, en ik winkel niet waar ik woon.
De tijd dat de mensen rond de kerktoren werkten is lang voorbij!
Als ik dat plots wel allemaal verander, door nu wél in de dichtsbijzijnde supermarkt te gaan winkelen, dan is de kans op verspreiding aan het toenemen, niet omgekeerd!

En Van Ranst is ook mijn vriend niet!
Van Ranst schreef:De idee achter de maatregelen draait om de zogenaamde sociale silo's. 'Mensen leven in sociale kokers van enkele tientallen regelmatige contacten', zegt Van Ranst.

'Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er in een bepaalde sociale silo geen enkele besmette persoon rondloopt. Maar als een drager van het coronavirus uit de ene silo in direct contact komt met iemand uit een andere koker, dan dreigt er een nieuwe brandhaard te ontstaan en het aantal besmettingen exponentieel toe te nemen.
Dus opnieuw verzin jij er maar wat op los om je grote gelijk te bewjizen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

philippe_d schreef: Of begrijp ik dit verkeerd?
Genetica en mutaties? Zoeken naar de foutjes in voorplanting en de ouders.

Overal doen ze dergelijk onderzoek en leiden ze heel wat uit af.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ondertussen in China blijft de schrik er hard inzitten:

https://www.moviemeter.nl/artikelen/319 ... n-sluiten/
Tttsss
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

duizend schreef: Gelukkig gaan er nog een groot deel van de beroepsbevolking werken, of je kon zelf uw patatten oogsten en uw geteelde graan malen en u eigen genezen met uw zelfgemaakte dafalgan en als uw chauffage kapot is dan zit je maar in de kou...

nee, al die supermannen die nu thuis zitten moeten ineens allemaal 100km per dag trainen voor de tour de france :roll: :roll: :roll:
Moord en brand schreeuwen dat de maatregelen niet gevolgd worden of niet ver genoeg gaan, maar tegelijkertijd één van de meest zinnige dingen die we moeten doen, afschieten. Ge moet weten wat ge wilt. En ik zal het blijven herhalen tot in den treuren. NIET essentiële activiteit moet plat. Onmiddellijk. Dat niet-essentieel is blijkbaar heel moeilijk leesbaar :roll: ? Bedoeling is toch om zoveel mogelijk thuis te blijven? Doe dat dan ook en hou de beroepsactiviteiten tot het strikt noodzakelijke. Voor de dafalgannekes en de patatten.

Voor alle duidelijk, ik wou dat ik thuis kon blijven maar ik moet blijven doorwerken. Iemand moet de zuurstof voor de ziekenhuizen maken toch? Dus daar wordt de bal wel volledig mis geslagen... En ja ik blijf fietsen. Recreatief en voor het werk.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Petrol afbouwen sociaal contact.

Nu op de commute zal dat aardig meevallen. De typische commute moet voor de vlaming zo vlug mogelijk van a naar b.


Het typische fietstochtje op een relaxte vakantiedag al dan niet gecombineerd moet shoppen verloopt iets anders. De verleiding is groot om een klapje te doen en dan is de 1,5m al vlug gehalveerd. ( op het werk trouwens ook)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Unicorn1 schreef:Ondertussen in China blijft de schrik er hard inzitten:
Je mag er zeker van zijn dat het in China veel erger is dan de CCP wil toegeven, en het is daar nog lang niet voorbij. Officiele cijfers die van ginder komen hebben geen enkele geloofwaardigheid, je moet het idd van de berichten die jij aanhaalt hebben om een idee te vormen van hoe wat de toestand is.
philippe_d schreef: Ik wist niet dat ze aan het virus konden zien van waar het afkomstig is?
Of begrijp ik dit verkeerd?
Ik denk dat hij bedoelt dat ze bij een nieuwe casus nagaan waar die persoon zoal geweest is, en als die persoon bv zegt, ik zat tot vorige week nog in Spanje, dan weten ze genoeg natuurlijk. Maar als die zegt dat die sinds nieuwjaar niet weg geweest is uit het land, dan is dat een community-acquired case, en die laatste wil men net vermijden met de lockdown. Heel betrouwbaar is het allemaal niet daar je de mensen op hun woord moet nemen maar er zal wel iets van indicatie in de gegevens zitten.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Het virus muteert. En inderdaad door mutaties te vergelijken kunnen ze verwantschap afleiden tussen het virus waar twee verschillende mensen (of zelfs in 1 mens als die op meer dan 1 manier is geïnfecteerd) mee zijn geïnfecteerd. https://www.washingtonpost.com/health/t ... story.html
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

stefan1234 schreef: De laatste decennia bestaat er zoiets als automatische schuifdeuren. Met Tgtg krijg je je producten in een doos of (in deze winkel) een zak. Die zak zetten ze op de toog, ik neem hem aan met mijn handschoenen aan, en buiten laat ik hem in mijn fietszakken schuiven.
Yep
da's de uitleg voor vandaag, voor eergisteren, gisteren, morgen en overmorgen verzint ge een ander verhaal dat even plausibel is.
probleem is dat er 1000 man zijn gelijk gij die dit doen. Zolang jullie niet volledig ingepakt zijn zoals op het UZ zullen jullie mensen besmetten (zweet, speeksel door praten, virus dat op oppervlakten blijft hangen,....) besmet jij, samen met die 1000 andere pippo's, een paar 100 man dan zullen sommige quasi-zeker medische zorgen nodig hebben tem intensieve.
dat kun je vermijden door in je kot te blijven. Daar doe je de ziekenhuizen veel meer plezier mee dan een post delen op Facebook of applaudiseren of een wit doek voor uw raam hangen.

maar goed, mensen snappen het niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:Het typische fietstochtje op een relaxte vakantiedag al dan niet gecombineerd moet shoppen verloopt iets anders. De verleiding is groot om een klapje te doen en dan is de 1,5m al vlug gehalveerd. ( op het werk trouwens ook)
De regels van social distancing zijn nochtans duidelijk (die 1,5m in elk geval).
En wie ze overtreedt kan beboet worden.
Het is niet omdat sommige mensen te rap rijden dat je alle autoverkeer gaat bannen.
Het is niet omdat er zijn die aan zwartwerk doen dat je werken gaat verbieden.
Controle en beboeten, dat is het enige dat je moet doen.
Ccatalyst schreef:Je mag er zeker van zijn dat het in China veel erger is dan de CCP wil toegeven, en het is daar nog lang niet voorbij.
Dat is Trump zijn verhaaltje, dat moet verbergen hoe slecht zijn eigen beleid wel is.
Dat van Europa is niet veel beter.
De Chinezen hebben het onder controle, hier zijn we nog niet aan het begin van controle, in geen enkel land...
Ccatalyst schreef:Officiele cijfers die van ginder komen hebben geen enkele geloofwaardigheid, je moet het idd van de berichten die jij aanhaalt hebben om een idee te vormen van hoe wat de toestand is.
Als ze daar activiteiten als bouw heropstarten, dan betekent dat dat ze wel een paar stappen vooruit lopen.
Ccatalyst schreef:Ik denk dat hij bedoelt dat ze bij een nieuwe casus nagaan waar die persoon zoal geweest is, en als die persoon bv zegt, ik zat tot vorige week nog in Spanje, dan weten ze genoeg natuurlijk. Maar als die zegt dat die sinds nieuwjaar niet weg geweest is uit het land, dan is dat een community-acquired case, en die laatste wil men net vermijden met de lockdown. Heel betrouwbaar is het allemaal niet daar je de mensen op hun woord moet nemen maar er zal wel iets van indicatie in de gegevens zitten.
Het kan interessant zijn om te weten waar iemand het virus opgelopen heeft, maar uiteindelijk: besmet is besmet, en of die persoon in China, in Italië of hier besmet geraakt is, het blijft even gevaarlijk.
1207 schreef:Zolang jullie niet volledig ingepakt zijn zoals op het UZ zullen jullie mensen besmetten (zweet, speeksel door praten, virus dat op oppervlakten blijft hangen,....) besmet jij, samen met die 1000 andere pippo's, een paar 100 man dan zullen sommige quasi-zeker medische zorgen nodig hebben tem intensieve.
dat kun je vermijden door in je kot te blijven.
Hier komen de persoonlijke aanvallen alweer.
1207 staat daar natuurlijk boven, 1207 komt nooit buiten, en alles wat hij bestelt online, wordt door aliens die immuun zijn voor het virus verpakt en komt kiemvrij aan.
De werkelijkheid is dat als jij thuisblijft alles wat jij bestelt ergens door een mens verpakt wordt, en in een doos gestopt wordt.
Daarna komt de koerier of de postbode dit brengen, hij raakt de kartonnen doos ook aan.

Ik veronderstel dat jij geen zweet veroorzaakt, dat je als je praat geen speeksel produceert en dat je heel de dag ingepakt bent zoals op het UZ.
Je zei toch dat je rolstoelpatiënt was?
Is jouw verzorger zo ingepakt?
Is jouw verzorger 24/24 7/7 bij jou, of gaat die 's avonds naar huis?
Waarschijnlijk heeft die verzorger ook vrouw en kinderen.
Maar jouw verzorger is immuun, juist?
Laatst gewijzigd door boulder 28 maa 2020, 10:00, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Mijn thuisdagen zijn op (max4), nu moet ik weer naar die grote fabriek waar redelijk wat volk zit.
Zie niet in waarom dat essentieel is en mijn ontspanning niet (ook daar kunnen we zeker 1,5m afstand houden).
En alleen gaan kanovaren bvb mag ook niet.
Belachelijk!

Ofwel verbied je het allemaal ofwel niet (zoals in China, alle fabrieken toe).
En eerlijk gezegd dit is schuldig verzuim van de regering...ze moesten iedereen testen die uit het buitenland kwam, niet enkel degene die zich ziek voelden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

silencer schreef:Mijn thuisdagen zijn op (max4), nu moet ik weer naar die grote fabriek waar redelijk wat volk zit.
Zie niet in waarom dat essentieel is en mijn ontspanning niet (ook daar kunnen we zeker 1,5m afstand houden).
En alleen gaan kanovaren bvb mag ook niet.
Belachelijk!

Ofwel verbied je het allemaal ofwel niet (zoals in China, alle fabrieken toe).
En eerlijk gezegd dit is schuldig verzuim van de regering...ze moesten iedereen testen die uit het buitenland kwam, niet enkel degene die zich ziek voelden.
Zelfs dat laatste hebben ze niet gedaan.
Mijn jongere zus heeft zich een paar weken geleden heel slecht gevoeld, erg moe, had een droge hoest, haar dochter van 11 had dat ook, en die kloeg dat ze moeilijk kon ademen.
Dokter gebeld, mocht 1 week thuisblijven, ze werd niet getest.
Ondertussen voelt ze zich wel wat beter.
Was het covid19?
Geen idee.
Heeft ze nu immuniteit?
Geen idee.

Het is inderdaad schuldig verzuim van de regering.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Euhm, onder normale omstandigheden gaan er gemakkelijk 100 a 200.000 mensen de grens over... per dag! (land, zee en in de lucht)
Hoe ga je die testen?

Maakt het uit of je zus Covid had of niet?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

9livesuni schreef:Petrol afbouwen sociaal contact.
Absoluut. Op alle vlak. Sterker nog, alle interactie met mensen wat niet echt noodzakelijk is moet onmiddellijk stoppen. De regel van voldoende afstand te houden is bijlange na niet genoeg. De meeste besmettingen gebeuren via handen die viruspartikels oppikken van voorwerpen en dan door aanraking in het gezicht het lichaam binnen dringen.

Heel veel mensen denken dat ze veilig zijn als ze maar voldoende afstand houden. Niets is minder waar. En dat betekent dus ook dat het aantal mensen op de werkvloer nog drastisch naar beneden moet. Een pak besmettingen gebeuren via die weg en hebben al mensenlevens gekost.
Het erge van al is dat er naar Belgische gewoonte een consensus is gesloten in de te treffen maatregelen tussen volksgezondheid en economisch belang.

Maar in de bestrijding van virussen sluit je geen compromissen maar ga je keihard terug slaan. Het is gewoonweg immoreel dat er nog sigarenfabrieken draaien, en orderpickers luxegoederen liggen in te pakken omdat hun sector als 'kritisch' bestempeld wordt. Of een Jan Jambon die pleit om terug meer aan de slag te gaan :bang:
Bepaalde mensen noemen dat syndicaal oproer kraaien, maar heel waarschijnlijk zijn ze bang zelf te moeten stoppen met werken. Omdat hun prioriteit misschien toch net ergens anders ligt?
9livesuni schreef:Nu op de commute zal dat aardig meevallen. De typische commute moet voor de vlaming zo vlug mogelijk van a naar b.
Dan behoor ik daarbij. Ik vertrek thuis op mijn fiets, stop nergens, raak niets aan, ik rij mijn lus en was mijn handen achteraf want je weet nooit hé. Fietsen naar het werk, zelfde scenario. Ik heb zelfs geen enkel stoplicht, want die heb ik gelukkig niet op mijn route. Maar ik ben dus veel meer bang op besmetting op te lopen of door te geven na mijn fietsen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Als je weet dat 10% van de bevolking coronavirus heeft met geen of amper symptomen, tja dan heeft testen geen enkele zin meer.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Op facebook vraag iemand waar je overtreders kunt aangeven. In een mum van tijd 50+ verontwaardigde mensen die klagen dat hun niets gegund wordt.
Het is niet omdat de straten leeg zijn, dat mensen bij elkaar niet de deur platlopen. Met zo een mentaliteit gaan we Italië achterna.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: Hier komen de persoonlijke aanvallen alweer.
dus het virus kan niet op oppervlakten overleven (klinken, winkelwagentjes, de toog van een winkel, verpakkingen, uw sporthandschoenen?
het virus wordt niet door lichaamsvocht verspreid? Zweet is geen lichaamsvocht meer?
...

kijk eens hoe zwaar verpleegkundigen zich inpakken en hoeveel van hen nog steeds besmet raken?
maar daarop wijzen en het besmettingsgevaar benadrukken en de impact op ons zorgpersoneel beklemtonen is een persoonlijke aanval?

nog steeds lijk je het verschil tussen recreatief en essentieel niet te begrijpen en snap je de logica achter de maatregelen niet en wat men eigenlijk beoogt.

Ik vind het niet leuk dat hier volk over de vloer moet komen maar dat is essentieel. Uw uitvlucht vd bomma is gewoon een excuus voor een recreatief tripje. Uiteraard blijft ook haar ondersteuning bestaan, mijn broer heeft hier nu ook niets te zoeken, ook la verveelt die zich stilaan dood.
net zoals stefan dat pakjesverhaal misbruikt voor een recreatief tripje, stuur het op of laat het opsturen als het een essentieel zending is.
Laatst gewijzigd door 1207 28 maa 2020, 10:41, in totaal 2 gewijzigd.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

dragonflo schreef:...
Het is niet omdat de straten leeg zijn, dat mensen bij elkaar niet de deur platlopen. Met zo een mentaliteit gaan we Italië achterna.
Yep. Verjaardagsfeestje door een politieagent en z'n vrouw die in een rusthuis werkt. Go figure.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Idem hier bij een marginale overbuurvrouw, haar ouders en haar kinderen en kleinkinderen komen bijna dagelijks over de vloer, samen met haar nieuwe vent. Zullen wij wel moeite doen ... en hele discussies moeten lezen over het gevaar van fietstochtjes van x km lang etc. ;)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

:cop:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Vele mensen begrijpen het nog steeds niet,als iets niet mag,dan mag het gewoon niet,alle uitleg is overbodig.Zaken zullen heel duidelijk worden als Militairen in de straten gaan komen,ik hoop dat het niet zover komt.
Erover zagen mag wel, want het is niet leuk,maar hou je tenminste aan de regels,recht jullie rug en vecht tegen Corona,door in jullie zetel te liggen(want dat helpt).

Op plastiek kan een virus drie dagen overleven,(dat is wel het Max) op andere ondergronden is het veel minder.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Aangezien er hier al een afzonderlijke draad bestaat voor lange afstand winkelaars en corona-coureurs misschien de discussie toch wat dichter bij het onderwerp brengen: de ziekte, de epidemie en de bestrijding ervan.

Volgende stap in de bestrijding : meer testen en contact tracing.

Dat testen belangrijk zijn lijkt voor zich te spreken en het is jammer dat er blijkbaar nog altijd een gebrek aan testcapaciteit is. Het is helemaal bizar dat men dan wel een kat getest heeft ondanks het tekort.

Wat contact tracing betreft: dat is de logische stap voor de opvolging van de testgegevens en het blijkt vitaal te zijn voor de indijking om uiteindelijk de huidige maatregelen te kunnen afbouwen.

Ook in België zijn er al minstens 5 kandidaat apps die door de overheid willen erkend worden als officiële tracing app.
En uiteraard zijn de privacy-ridders in de tegenaanval gegaan. Het gevolg is dat de mogelijk winnende app zo anoniem en zo algemeen zal zijn dat ze tevens vrij nutteloos zal blijken.
Een kanshebber blijkt covid19-alert.
Volledig gebaseerd op vrijwilligheid en met meldingen die je alleen maar nog meer ongerust kunnen maken. Wat ben ik met een melding dat er een besmette persoon in mijn buurt geweest is.

De privacy beschermers zijn tegen echte tracing omdat dat onze vrijheden zou beperken. Welnu, ik weet niet hoe u deze lockdown ervaart, maar ik vind alvast dat mijn vrijheden nu zeer beperkt zijn en als een app met verregaande tracing/tracking een oplossing zou brengen om ons uit deze rampzalige gevangenis en economisch debacle te krijgen dan ben ik daar alvast 100% voor.
Ik kan nog wel leven met de beperkingen, maar ik heb problemen met de willekeur van de politie, het afgesnauwd worden door "security"-mensen in de winkel, de openlijke overtredingen die ik rondom mij zie gebeuren en het feit dat er nog altijd mensen de ernst van de situatie niet inzien.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het virus mag nog zo dodelijk zijn, aan de privacy mag imo niet geraakt worden met dat als argument! In het verleden is al genoeg gebleken dat het naderhand (als de situatie gestabiliseerd is) terugdraaien van de schendende maatregelen niet echt wil vlotten, waardoor onze privacy keer op keer verder wordt uitgehold.

Add: trouwens, zo’n app zal mogelijk heel eenvoudig te misleiden zijn en ze kunnen het niet verplichten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

NuKeM schreef:Idem hier bij een marginale overbuurvrouw, haar ouders en haar kinderen en kleinkinderen komen bijna dagelijks over de vloer, samen met haar nieuwe vent. Zullen wij wel moeite doen ...
Niet moeilijk dat er dan 1850 nieuwe besmettingsgevallen zijn geconstateerd.

Ondanks de (veel TE SOFTE) lockdown. Als mensen DIT blijven doen.

Op die manier worden de 2+2 nog X3 weken hé.

Ook weer meer dan 500 mensen opgenomen in het ziekenhuis. Wie rekent eens uit waar we aan dit tempo binnen drie weken staan??
Laatst gewijzigd door phil48 28 maa 2020, 12:19, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag een (corona) hoester aan de karren van een bekende bio supermarkt. Het personeel dat de karren ontsmet maakte er zelf geen opmerking over. Erg. Heb dan maar naar de vestiging gebeld. Dit gedrag kan niet.

ZIEK -> BLIJF THUIS
HOESTEN -> BLIJF THUIS

Smerige egoïst.

De hoester was met zijn vrouw op pad en ze waren in de supermarkt aan het kuieren 'wat kunnen we nog eens eten' .... gelukkig heb ik niemand in de supermarkt horen hoesten. Stonden ook tijd te verspillen aan de broodafdeling.

Ben zo done met die mallooten die hoesten en spuwen, harder bestraffen aub:

https://www.hln.be/in-de-buurt/ninove/n ... ~a1937342/

250 euro is niks, mensen die het doelbewust verpesten harder aanpakken graag

What's the point als je zelf alle maatregelen neemt voor social distancing & de karren en handen ontsmet proberen te houden, als er zulke mallooten al deze regel gewoon aan hun laars lappen, en hoesten nabij de inkom van een supermarkt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”