Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Jongeren die aanwezig waren op de lockdownparty's van twee weken geleden beginnen nu binnen te stromen op intensieve zorgen: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-b ... ~a7ca1743/

Inzake politie, men kan best steevast het PV opstellen, zonder excuses. Wie niet akkoord is kan dat aanvechten bij de strafrechtbank waar er meer tijd/ruimte is voor een onderzoek inzake.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

We zijn weer achterpoortjes aan het zoeken om toch maar iets te doen dat compleet indruist tegen de geest van de maatregelen.
We moeten echt als kleuters hapklare regeltjes krijgen, zoals de Franse centralistische overheid ons voorgedaan heeft.

Nu kan er nog een slimmerik vragen of de 1km in vogelvlucht is of via de weg en of het via een publiek toegankelijk weg geldt, of ook via weiden waar je altijd al op hebt gemogen van Boer Frans.
Muggenziften in Coronatijden :bang: .
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Jongeren die aanwezig waren op de lockdownparty's van twee weken geleden beginnen nu binnen te stromen op intensieve zorgen: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-b ... ~a7ca1743/
Ik vraag me wel af hoe ze die link leggen. Ik kan me niet inbeelden dat ze bij ziekenhuisopname gaan vragen waar ze waren op 13 maart.

Ivm essentiële verplaatsing: wie bepaalt wat essentieel is... Vandaag een afspraak bij de kinderpsychiater 20km van huis. Had eigenlijk verwacht dat dat niet ging doorgaan maar paar dagen geleden kregen we een mail dat het gewoon kan doorgaan. Ik zie dit zelf eigenlijk niet als essentieel/dringend (voorschriften kunnen ze doormailen) maar ga toch gaan. De wachtlijsten in de kinderpsychiatrie zijn immers enorm dus het laatste dat ik wil is dat ze ons laat vallen omdat we niet naar een afspraak kwamen...

De US gisteren alweer 13000 nieuwe gevallen. Tegen morgenochtend staat dus niet Italië maar de US als trieste koploper ipv China. Gaat wellicht door sommigen gebruikt worden om extra druk op Trump te leggen, ook al zijn die cijfers weinig zeggend (US heeft 5x zoveel inwoners als Italië).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Tomby schreef: Ik vraag me wel af hoe ze die link leggen. Ik kan me niet inbeelden dat ze bij ziekenhuisopname gaan vragen waar ze waren op 13 maart.
Ik hoop van wel, en ik denk ook van wel. Dat is nl wat Zuid-Korea doet met veel succes. De historiek nagaan om zo eventuele andere besmette mensen te kunnen identificeren.

Dat is ook een ander voordeel van een lockdown, mocht ze gerespecteerd worden tenminste. De contacthistorie van de meeste mensen in de laatste twee weken zou in theorie vrij eenvoudig moeten zijn (zeker vanaf komende zaterdag).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:We zijn weer achterpoortjes aan het zoeken om toch maar iets te doen dat compleet indruist tegen de geest van de maatregelen.
We moeten echt als kleuters hapklare regeltjes krijgen, zoals de Franse centralistische overheid ons voorgedaan heeft.
Neen, buitenkomen is zelfs zeer gezond:

- virologen hebben recent nog via de officiële MSM kanalen gezegd dat de kans nihil is dat je corona kan krijgen van de fietsen, dit was op een persconf omdat mensen op straat maskers droegen, en dan volledig zinloos was

- het is zeer goed voor de immuniteit

- het reinigt de luchtwegen

Dus als ze nu fietsen gaan beperken tot max 1km, dan gaan er meer ziek worden en dan doen ze net het omgekeerde.

https://nieuwsfiets.nu/2020/03/19/virol ... scherming/

Dus een extreme beperking in maximale km's is gewoon DOM.

De video van HLN toont een aantal quotes van de politie zelf rond deze problematiek:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/po ... ~af3838e6/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het is een steeds terugkerend fenomeen. Regels worden opgelegd, velen proberen de regels te buigen om de meest belachelijke redenen en nadien worden de regels verstrengd voor iedereen, ook zij die er zich wel aan hielden. Iedereen gekloot. Het is ergens vergelijkbaar met de feestjes voor de maatregelen.

Indien mensen hun gezond verstand zouden gebruiken zouden we allemaal meer vrijheid hebben en meer gezondheid. De geest van de regels is wel duidelijk. Vermijd onnoodzakelijk contact met anderen. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Wat is noodzakelijk: voeding en noodzakelijk materiaal om u te verwarmen/verzorgen. Voeding betekent dus NIET uw favoriete merken bijeen gaan harken.

Beweging is zeer belangrijk en hoort ook tot de noodzakelijke dingen om te leven. Lange tijd niet/weinig bewegen is nefast voor de fysiek maar ook de psyche. Mensen opsluiten is dus onmogelijk zonder zware gevolgen. Zelfs in gevangenissen zijn er daarom momenten om naar buiten te gaan en te sporten.

De discussie over de onduidelijkheid van de huidige regels is onzinnig. Mensen mogen sporten zolang zij zich aan de andere regels houden. Je sport alleen of enkel met de persoon in uw gezin(partner). Je beperkt je tot je eigen omgeving. Als men gaat beginnen zoals de kleine kinderen en vaste grenzen/beperkingen in km's dan komen de volgende discussies. Zolang je je aan de regels houdt is er geen probleem met 1, 5 of zelfs 10 km, meer is zelfs beter op gezondheidsgebied. Deze crisis is ook een signaal dat er te weinig groen is. De natuurdomeinen werden nooit meer gebruikt, DAT is het probleem. Omdat niet iedereen groen in de buurt heeft zijn er soms verplaatsingen nodig. Deze verplaatsingen kunnen echter ook zelf te voet of met de fiets. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom mensen absoluut voor de fitness willen parkeren, hilarisch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Van Ranst: Nu verschillende jongeren Lock Down Party's op intensive care.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgntp

Men zoekt nog middelen om jongeren echt goed te bereiken(en dat lijkt een probleem te zijn)...jongeren hebben de gevolgen duidelijk onderschat.

In de US gaat men duizenden mondmaskers van tien jaar oud (en wrsl. al lang vervallen ook)opnieuw gebruiken,dit is wel een heel ander verhaal dan wat De Block ons heeft wijsgemaakt,en werpt een volledig ander licht op de vernietiging van maskers.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... d=msedgntp
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer

fluppie schreef: Men zoekt nog middelen om jongeren echt goed te bereiken(en dat lijkt een probleem te zijn)...jongeren hebben de gevolgen duidelijk onderschat.
't Lijkt mij dat niet alleen de jongeren zijn die er een probleem mee hebben.

https://www.hln.be/in-de-buurt/hooglede ... a5fb5a401/
(Cafe-uitbaatster is 71 en dus een risicogeval)
https://www.hln.be/in-de-buurt/blankenb ... ~a3cc0596/
https://www.hln.be/in-de-buurt/izegem/- ... ~a5587a9b/

Nu vind ik het tot op zekere hoogte menselijk dat je contact zoekt, maar hoe meer men zijn voeten eraan veegt hoe langer het zal duren(en hoe meer mensen hun voeten eraan zullen vegen, omdat het begint tegen te steken).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

fluppie schreef:In de US gaat men duizenden mondmaskers van tien jaar oud (en wrsl. al lang vervallen ook)opnieuw gebruiken,dit is wel een heel ander verhaal dan wat De Block ons heeft wijsgemaakt,en werpt een volledig ander licht op de vernietiging van maskers.
Je verdraait hier wel serieus de realiteit. Om te beginnen waren onze maskers al 2 jaar geleden vernietigd, en dat omdat ze voorbij hun houdbaarheidsdatum waren. Uiteraard had die wel moeten vervangen worden aangezien het een strategische voorraad was.
In dat US geval gaat het helemaal niet om een strategische voorraad. Had die ene persoon zich niet herinnerd dat er daar in de kelder nog zo'n voorraad was, lagen ze daar volgend jaar nog. En had die persoon het zich nu herinnerd, maar was er geen Corona, bestond even zeer de kans dat die vernietigd gingen worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Afbeelding

UK herpakt zich qua aantal doden
BE gaat nog steeds 2 dagen sneller dan IT en 4 dagen sneller dan FR
BE doet quasi hetzelfde als NL
SP zit fors boven IT
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ub4b schreef:
Dus als ze nu fietsen gaan beperken tot max 1km, dan gaan er meer ziek worden en dan doen ze net het omgekeerde.
Of je nu 100 verschillende kilometers of 100 keer dezelfde kilometer fiets, 't is even (on)gezond hoor. Fiets heel de dag blokje rond, en je hebt ook een hele dag gefietst. (en je kan ook nog in de andere richting fietsen, zie je andere dingen).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Nieuwe cijfers voor vandaag zijn absoluut niet goed, ronduit dramatisch zelfs.

1298 nieuwe cases (668 gisteren) - quasi verdubbeling! Het grootste aantal ooit denk ik?
536 nieuwe ziekenhuisopnames (434 gisteren)
42 doden (56 gisteren)

Dit is de spiegel van de situatie van de laatste dagen voor de lockdown en dus onder andere de tol van de lockdownparties.

Tot daar de "afvlakking van de curve" die sommigen al zaten te prediken.

Dit zal wellicht de reden zijn voor strengere maatregelen vanaf morgen als de Veiligheidsraad weer samenkomt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ter illustratie van de sterk stijgende cijfers, op onderstaande animated gif zie je de verspreiding van bevestigde COVID-19-gevallen vanaf zondag 22 maart tot vandaag.
Afbeelding
Bijlagen
corona.gif
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Je moet zo'n logaritmische groeicurve eens nemen waar Japan en Zuid-Korea er bij staan, dat zet toch aan het denken wat betreft de link tussen discipline, nationaal karakter, en publieke gezondheidsoutcomes.
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... untry.html (om België te vinden: eerste oranjerode lijn die de aanvankelijk snelst stijgende oranje lijn kruist)

En zoals ik eerder reeds observeerde
stefan1234 schreef:
1207 schreef:waarom niet gewoon afkeuren met een ondubbelzinnige neen?
en dan verbaast zijn dat een Belg de regels voor zichzelf wat vrijver interpreteert en ineens komt ge een flik tegen die u een pv geeft.
Dat kan je beschouwen als de inherente rechtvaardigheid van de epidemiologie van Covid-19: het zal naties die in staat zijn op een meer Oost-Aziatische manier te denken en handelen relatief minder hard raken. Communistische Partij van China zegt "blijf in uw kot in Hubei", en provincie Hubei blijft in z'n kot. Naties waarin velen de kantjes er af lopen, of het misschien zelf niet doen maar het wel tolereren bij anderen, zullen relatief hard geraakt worden. "Ja allez ja ik weet het maar ge moet nu toch ook niet overdrijven, ge moogt uzelf toch ook nog iets gunnen." Self-licensing heet dat, en in combinatie met een laf "aan de ene kant, aan de andere kant"-gegwouwel is het iets waar we in dit land heel goed in zijn. Wel, dan moeten we ons geen illusies maken, we gaan harder getroffen worden dan naties met meer discipline (of die zich van bovenuit meer laten disciplineren).
De Belg/Vlaming denkt dat het een teken van gesofisticeerdheid is om via enerzijds-anderszijds gewauwel en kontdraaierij excuses te vinden om de kantjes er af te lopen of, in aggregaat veel erger, niet onmiddellijk maximaal repressief op te treden tegen anderen die de kantjes er af lopen. Neem nu dat café. Al twee keer betrapt, en de burgemeester (partij van de foefelende horeca) dreigt met een sluiting bij de derde keer. Alsof dat dus streng is hé. Altijd weer diezelfde manier van denken in dit land: de eerste paar keer zullen ze 't wel bij een waarschuwing laten, dus ik kan proberen. Wel, dit zijn de gevolgen.
Laatst gewijzigd door stefan1234 26 maa 2020, 12:34, in totaal 3 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:UK herpakt zich qua aantal doden
BE gaat nog steeds 2 dagen sneller dan IT en 4 dagen sneller dan FR
BE doet quasi hetzelfde als NL
SP zit fors boven IT
Ik ben het een beetje gestopt met die cijfers proberen te interpreteren, laat staan druk over te maken.
Het is duidelijk dat er een hele hoop parameters meespelen, en wanneer welke maatregelen genomen werden is maar 1 set van die parameters. Je zit bvb met: bevolkingsdichtheid, hoe sociaal mensen zijn, openbaar vervoer, aantal effectieve testen (kijk bvb naar enorm laag dodental in Duitsland), enz...
Voor België vind ik het enkel slecht nieuws dat nu 13 dagen na de eerste grote maatregelen, er eigenlijk nog totaal geen verbetering zichtbaar is. Als ze overigens over 'piek' spreken begin april, interpreteer ik het nu vooral als 'piek in dagelijkse toenames' of maw het knikpunt waar de curve van convex naar concaaf gaat. Dat wil echter zeggen dat daarna nog altijd de druk op de ziekenhuizen blijft stijgen, enkel niet meer exponentieel, en de echte piek (i.e. waar het aantal besmettingen begint te dalen) dan nog eens 2 weken verder ligt. Dus voor ziekenhuizen begint het toch ook penibel gaan worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Joe de Mannen schreef:Of je nu 100 verschillende kilometers of 100 keer dezelfde kilometer fiets, 't is even (on)gezond hoor. Fiets heel de dag blokje rond, en je hebt ook een hele dag gefietst. (en je kan ook nog in de andere richting fietsen, zie je andere dingen).
Na 100 keer de blok kunnen ze u direct interneren :lol:
Is totaal niet nodig, je doet niets mis met fietsen, integendeel. Een fysiek gezonde mens zal resistenter zijn tegen het virus dan iemand wiens gezondheid al minder is door stil te zitten. Zitten wordt niet voor niets de nieuwe kanker genoemd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Tomby schreef: Voor België vind ik het enkel slecht nieuws dat nu 13 dagen na de eerste grote maatregelen, er eigenlijk nog totaal geen verbetering zichtbaar is.
Dat ligt effectief aan de incubatietijd, en volgens mij ook aan de manier waarop sommigen het verloop beschreven hebben. De eerste dagen na de besmetting niets aan de hand, dan enkele dagen moe en ziek/hoesten maar niet van die aard om naar het ziekenhuis te gaan, vervolgens weer enkele dagen ok, en pas dan plots een enorme kortademigheid waarna ze naar het ziekenhuis gaan en dus geregistreerd gaan worden als case.

Die afbuiging van de curve moet volgende week echt wel zichtbaar worden, anders hebben we een probleem. En laat ons ook wachten tot de cijfers van woensdag, want de cijfers van maandag en in mindere mate dinsdag zijn m.i. telkens een onderrapportering.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

1298 nieuwe cases (668 gisteren) - quasi verdubbeling! Het grootste aantal ooit denk ik?
is dat een gevolg van de aangekondigde steiging in test-capaciteit?
de andere cijfers gaan namelijk wel min of meer in dezelfde trant verder als gisteren
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

profke schreef:is dat een gevolg van de aangekondigde steiging in test-capaciteit?
Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. In China hadden ze een gegeven moment zelfs een totaal andere manier van een besmetting te definiëren/bepalen waardoor de cijfers ineens enorm omhoog schoten.
Als je kijkt naar IC opnames en doden, dan lijkt het inderdaad minder dramatisch, maar wel nog altijd een duidelijke stijging en nog geen sprake van een kentering. Van Ranst zei gisteren ook terloops dat hij er zeker van is dat we naar meer dan 100 doden per dag gaan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De Crem nu in het journaal: 1 km beperking = niet wenselijk

Politie krijgt vraag: fietsen 20 km heen / 20 km terug, volgens politie: geen probleem <<---->> De Crem: 50 km fietsen kan niet.

Morgen meer duiding dus. "de speeltijd is voorbij"

Het zal er dus ergens tussen zitten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Omdat we niet systematisch testen, zijn de cijfers van aantal besmettingen niet zo relevant.
Op het aantal doden zit wel een lag van enkele dagen, maar het is veel betrouwbaarder.

Het is niet absoluut,
Poetin zet de Covid19 cases weg als "longontsteking"
en in eigen land worden niet alle bewoners van RVT's getest. Een niet getest persoon die overlijdt komt niet in de Covid19 stats.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ub4b schreef:De Crem nu in het journaal: 1 km beperking = niet wenselijk
Politie krijgt vraag: fietsen 20 km heen / 20 km terug, volgens politie: geen probleem <<---->> De Crem: 50 km fietsen kan niet..
Ik ga dagelijks één uurtje fietsen. Dat is verre van 50 km, hooguit in een straal van 5km van de woning.
1km beperking zou ik ook erg onhandig vinden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:...
Dat ligt effectief aan de incubatietijd, en volgens mij ook aan de manier waarop sommigen het verloop beschreven hebben. De eerste dagen na de besmetting niets aan de hand, dan enkele dagen moe en ziek/hoesten maar niet van die aard om naar het ziekenhuis te gaan, vervolgens weer enkele dagen ok, en pas dan plots een enorme kortademigheid waarna ze naar het ziekenhuis gaan en dus geregistreerd gaan worden als case.
....
Als je het allemaal zo leest dan is het inderdaad koffiedik kijken hoeveel er eigenlijk al rondlopen die geïnfecteerd zijn. Enkel koorts is eigenlijk al lang voorbijgestreefd. Voorlopig nog geen koorts, hoesten ook niet, mijn gevoel in de longen is nu eerder een beetje pijngevoel onderaan in de borstkas, bij het wakker niets, naarmate de dag vordert komt dat op. Zeer pijnlijk is het niet, maar is steeds zeurend aanwezig op de achtergrond. Ben nu aan mijn 2e week bezig dat ik me wat slechter voel, dat het daar maar bij blijft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals we al dagen weten zijn de cijfers over het aantal "bevestigde gevallen" nietszeggend.

Wat wel heel concrete cijfers zijn, zijn de ziekenhuisopnames.
Als we er dan van uitgaan dat 5% van de besmette personen in het ziekenhuis terecht komen, dan komt het cijfer van vandaag (6.235 personen opgenomen) overeen met 53.000 besmette personen.

Gezien er 10-14 dagen verschil is tussen besmetting en ziekenhuis waren er dus 2 weken geleden >50.000 personen besmet?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

profke schreef:
1298 nieuwe cases (668 gisteren) - quasi verdubbeling! Het grootste aantal ooit denk ik?
is dat een gevolg van de aangekondigde steiging in test-capaciteit?
de andere cijfers gaan namelijk wel min of meer in dezelfde trant verder als gisteren
Niet vergeten dat er sinds enige tijd nog dagelijks vele honderden Belgen vanuit het buitenland arriveren. Zonder bij aankomst getest te worden.

Ongetwijfeld zijn daar veel "besmette" dragers bij, zelfs al zijn ze bij aankomst wellicht niet ziek.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:UK herpakt zich qua aantal doden
BE gaat nog steeds 2 dagen sneller dan IT en 4 dagen sneller dan FR
Ik vrees dat het niet zo eenvoudig is... UK had enkele dagen geleden totaal nog geen maatregelen, moeilijk om dan nu te spreken van "herpakken".
MichelJ schreef:Voorlopig nog geen koorts, hoesten ook niet, mijn gevoel in de longen is nu eerder een beetje pijngevoel onderaan in de borstkas, bij het wakker niets, naarmate de dag vordert komt dat op. Zeer pijnlijk is het niet, maar is steeds zeurend aanwezig op de achtergrond.
Dat gevoel op de borst is er hier soms ook... maar op andere momenten dan weer totaal niet... stress misschien ? Hoesten en niezen doe ik al weken maar eerder minimaal... gewoon winter symptoom denk ik. Neem al drie weken tweemaal daags m'n temperatuur maar die blijft stabiel. Laatste contact met een besmette collega was op 13 maart, ondertussen enkel nog buiten geweest om te winkelen (tweemaal met voldoende afstand).

Maar op den duur ga je dus aan alles twijfelen...
Laatst gewijzigd door DarkV 26 maa 2020, 15:54, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Je hebt gelijk, maar de data tonen wel "herpakken" :)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

ub4b schreef:De Crem nu in het journaal: 1 km beperking = niet wenselijk

Politie krijgt vraag: fietsen 20 km heen / 20 km terug, volgens politie: geen probleem <<---->> De Crem: 50 km fietsen kan niet.

Morgen meer duiding dus. "de speeltijd is voorbij"

Het zal er dus ergens tussen zitten.
20 km heen en terug is geen probleem want de sportiever fietsers kunnen binnen de straal van 20 km toch een aardige afstand afleggen.

Ik vind het eerder een overreactie van de politie alsof het pakken van fietsers ineens de prioriteit is terwijl er geen gevaar is. Als ik op 1 km moet blijven om te wandelen kom ik een pak meer volk tegen omdat de meesten niet meer kunnen/willen wandelen. Ik zou niet eens aan de winkel geraken op 1km en zo zullen er velen zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Een mooi en gedegen journalistiek stuk door Leen Vervaeke:

In Wuhan weten ze: met een lockdown ga je het coronavirus niet verslaan.
Veel meer infecties

“De lockdown vertraagde het virus, maar het was niet genoeg”, zegt Zhou Hongwei, professor ooggeneeskunde aan de Southeast University in Nanjing.
Omslag

De echte doorbraak kwam toen ­Wuhan begin februari massaal op het virus begon te testen en alle geïnfecteerden verplicht afzonderde in quarantainecentra. In heel het land werden medische bedrijven opgedragen om testkits te produceren: vanaf 7 februari lag de productie op 700.000 tests per dag. Ondertussen werden noodziekenhuizen opgetrokken, en sporthallen, studentenkamers en hotels omgebouwd tot quarantaine.
Er is nog niet een begin van deze "Omslag" stap in België (en Europa).
Wel hopen de mensen dat ook hier dit virus ingedamd zal geraken met enkel een lockdown light...
En kijken intussen alvast hoopvol uit naar de eerste tekenen van vertraging.

Het komt me over dat men in België (voorlopig en noodgedwongen?) kiest voor een aanpak van "gecontroleerde" voortschrijdende besmetting / genezing / immuniteit.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ub4b schreef:De Crem nu in het journaal: 1 km beperking = niet wenselijk
1 km is absurd... dan verhonger ik want in die straal is hier nergens eten te vinden.

Social distance heeft wat mij betreft niets te maken met afstand tot je woning maar wel tot je medemens.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ordon schreef:
Het komt me over dat men in België (voorlopig en noodgedwongen?) kiest voor een aanpak van "gecontroleerde" voortschrijdende besmetting / genezing / immuniteit.

Ik denk niet dat je "dit" kunt controleren hoor.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

phil48 schreef:
Ordon schreef: Het komt me over dat men in België (voorlopig en noodgedwongen?) kiest voor een aanpak van "gecontroleerde" voortschrijdende besmetting / genezing / immuniteit.
Ik denk niet dat je "dit" kunt controleren hoor.
Natuurlijk kan dat wel. Zoals in China: een kleurcode op uw GSM. Niet de juiste kleur = geen toegang. En scannen van de QR van het metrostel etc.
Het kan wel, de vraag is of de Belg voldoende discipline gaat hebben om het te laten werken.

Je kan toch gaan naar een systeem waarbij iedereen getest wordt,
- de immunen krijgen code zwart: all access
- de niet besmetten krijgen code groen: all access
- de besmette krijgen code geel: limited access, range, ...
- de zieken krijgen code rood: lockdown
Als een groene op hetzelfde metrostel heeft gezeten als iemand die 2 dagen later geel werd, dan wordt ie geel tot het tegendeel bewezen is.
DarkV schreef:
ub4b schreef:De Crem nu in het journaal: 1 km beperking = niet wenselijk
1 km is absurd... dan verhonger ik want in die straal is hier nergens eten te vinden.
Social distance heeft wat mij betreft niets te maken met afstand tot je woning maar wel tot je medemens.
1km voor niet-essentiële verplaatsingen
meer voor supermarkten enzo
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef: 20 km heen en terug is geen probleem want de sportiever fietsers kunnen binnen de straal van 20 km toch een aardige afstand afleggen.
Das dus niks hé, als ik op de crosstrainer bezig ben, doe ik 45m of zelfs 2x 45m met een korte pauze. Ik kan tegenwoordig de crosstrainer zonder veel moeite op de hoogste stand zetten, en ik voel nu dat ik bij lage toeren op de fiets met een groot verzet ook meer koppel heb in lage RPM.

Met de mountainbike aan een normaal tempo rij ik vlot 30km a 40km zonder dat ik het echt voel, en das na pas 4 dagen terug rijden met jaren een pauze. Maar heb wel regelmatig op de crosstrainer gestaan, en dat hielp duidelijk.

Iemand met een racefiets zal een stuk minder weerstand ervaren als mijn mountainbike, en met asfalt als ondergrond zullen die veel verder rijden in dezelfde tijd.

Dus als ze nu in een straal van 20km ons gaan beperken, dan gaan we tochtjes binnen deze cirkel moeten verzinnen. We kunnen elke straat binnen deze cirkel eens affietsen ;)

What's next, zeggen naar welke supermarkt je moet gaan?
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 26 maa 2020, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Volgens mij zijn het nu vooral bejaarden en zorgpersoneel dat besmet geraken. Dat zijn de mensen die in veel gevallen nog volk over de vloer krijgen. Die 5% is globaal, alle leeftijden.

In italie is ong 20% van het zorgpersoneel al besmet geraakt. Ik zou er niet van verschieten dat binnen enkele weken, we in belgie hetzelfde hebbn
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Sporten is essentieel dus een essentiële verplaatsing. Sporten is geen misbruik (mits volgens de regels), ergens naartoe rijden om dat te doen is iets anders.

@ub4b: dat was net het punt, als je binnen een straal van 20 km blijft kan je gerust 60km of zelfs 80 km afleggen. Bij controle ben je altijd binnen de afstand van 20 km naar huis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:1km voor niet-essentiële verplaatsingen
meer voor supermarkten enzo
Mag ik dan 50km fietsen naar de supermarkt :roll:

Ben ik trouwens verplicht naar de dichtstbijzijnde supermarkt te rijden... ik hoor zonet reclame op radio van Makro ?

Waarom volstaat de simpele regel van 1.5m afstand houden plots niet meer ?
Dizzy schreef:ergens naartoe rijden om dat te doen is iets anders.
Wat is daar anders aan... zolang die social distance gerespecteerd blijft ?

Nogmaals, de regels zijn simpel... hou 1.5m afstand... en of dat dat nu op 1 km of 5 km van je deur is maakt toch niet uit ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Veel van die regels werken gewoon niet omdat de realiteit iets anders is dan de theorie. Niet elke winkel heeft alle producten voorradig. Gisteren gaan winkelen, geen avocado's in winkel 1 en nog iets anders. Dan maar naar winkel 2. Nu dat was allemaal te voet en ik heb het geluk dat er meerdere winkels in de buurt zijn en ik enkele km's te voet niet erg vind, maar niet iedereen zit in die situatie.

Het is ook geen probleem zolang je de regels respecteert. Vroeger bestelde ik 1 keer per 2 weken collect & go maar door de hamstereikels heb je nu een hoop producten die niet voorradig zijn en zo kan je toch nog naar een andere winkel hossen. Ik ben dan niet eens kieskeurig en heb zowel onze menu's als de merken al aangepast naar de situatie en wat voorradig is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Dat gevoel op de borst is er hier soms ook... maar op andere momenten dan weer totaal niet... stress misschien ? Hoesten en niezen doe ik al weken maar eerder minimaal... gewoon winter symptoom denk ik. Neem al drie weken tweemaal daags m'n temperatuur maar die blijft stabiel. Laatste contact met een besmette collega was op 13 maart, ondertussen enkel nog buiten geweest om te winkelen (tweemaal met voldoende afstand).
Maar op den duur ga je dus aan alles twijfelen...
Dat is ook het grote probleem met CoVid-19. Er zijn er die totaal geen symptomen hebben, er zijn er die zich halfdood voelen (en uiteindelijk ook sterven). Nu is ook al bekend dat zelfs al enkele dagen voor de symptomen je besmettelijk bent. Zelf had ik al van in het begin van de uitbraak hier last van keelpijn, wat gehoest (maar geen hoestbuien) en leek ik ook een licht pijngevoel in de borst te hebben. Maar verder geen koorts of zo.
Ben zeker dat als ik naar de arts gebeld had, hij me toen 2 weken thuisgeschreven had, terwijl ik eigenlijk helemaal niet ziek ben. (PS: ben toen overigens al niet meer naar mijn werk gegaan - zit al heel de maand van thuis te werken).

Hoedanook zal het ons leven in de toekomst wel veranderen. Was er vandaag nog over bezig met een collega. Vroeger moest we al serieus ziek zijn om niet naar het werk te komen. Vanaf nu zal een verkoudheid er wellicht al voor zorgen dat we zeker niet op kantoor gaan komen. Idem voor bezoeken naar grootouders (cfr. Van Ranst vandaag). Je weet immers maar nooit wat je hebt, en voor jou kan het een hoestje en snotvalling zijn, maar misschien besmet je iemand die ermee op intensieve terecht komt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:We zijn nog geen 2 weken verder en iedereen is al koortsachtig aan het zoeken naar manieren om de maatregelen toch te omzeilen.

@80 jarige
Misschien moet die 80-jarige zich ook neerleggen bij de realiteit van de dag en tevreden zijn met een brood dat iets minder vers is, of brood invriezen en elke dag 3 sneetjes uithalen?
Mijn ma is ook 80, en heeft 3 stents.
Nu weet ik niet wat men juist bedoelt met boodschappen doen voor hulpbehoevende (groot)ouders.
Uiteindelijk, als er geen covid19 zou zijn, is mijn moeder niet hulpbehoevend.
Tot voor die crisis deed ze tijdens de week de boodschappen zelf, met de fiets.
In het weekend gingen we dan samen naar de Colruyt in haar gemeente, die op zo'n 7 km. van de mijne ligt, zodat ze ineens grotere hoeveelheden kon meenemen, bijv. flessenwater.
Dus qua zelfredzaamheid geen probleem.
Echter, naar de supermarkt gaan verhoogt de kans dat zij besmet raakt, en zoals je zelf zegt is dat voor een 80-jarige veel gevaarlijker dan voor jongere generaties, waarvan ik het gevaar niet wil onderschatten.

Dus dan zit ik met de vraag:

* Is het dan niet beter dat ik boodschappen doe voor haar, en die aan haar deur zet, zonder daarom binnen te komen of de deur open te doen?
* Mag ik dan die boodschappen voor haar in haar gemeente doen, waar ik eigenlijk de winkels veel beter ken, of moet ik die nu in eigen gemeente doen?
* Als ik daar dan toch ben, mag ik dan mijn boodschappen er ook doen, of moet ik nog een tweede keer meedoen aan de grote Corona loterij in de supermarkt van mijn eigen gemeente?

Daarnet ben ik ook met de fiets naar een broodautomaat uit een buurgeemeente gereden.
Dat is zo'n 5km van hier, onderweg probeer ik met elke wandelaar of andere fietser zoveel mogelijk afstand te behouden.
Ik dacht, zo combineer ik een klein beetje beweging en boodschappen doen.
Waarschijnlijk zal dit dus ook binnenkort niet meer mogen, want er wordt gesproken van 1km, wat toch wel heel krap is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Vrij cirkels tekenen op een kaart, met de straal er bij: https://www.calcmaps.com/map-radius/
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”