Corona: Hyperinflatie komt er aan, wat te doen?

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gezien op facebook:
Brecht Arnaert

Beste volgers,

Vanmorgen werd bekend dat Christine Lagarde 750 miljard EUR in de economie gaat pompen. Geloof het of niet, maar dat heb ik tijdens mijn laatste lezing zelfs voorspeld.

Als ik zeg "voorspeld", dan bedoel ik niet gewoon dat Lagarde extra geld ging bijdrukken. Dat is nu eenmaal wat centrale bankiers doen, en dus niet erg moeilijk.

Als ik zeg "voorspeld", dan bedoel ik dat ik zélfs het exacte bedrag - 750 miljard EUR - voorspeld heb. Ik toonde aan dat de 1000 EUR van Frankse Timmermans realistisch was.

Wil u weten hoe ik aan die berekening kom? Bekijk dan mijn lezing van 25 januari, getiteld: "De macht van Christine Lagarde". En ik zou het enorm op prijs stellen mocht u die maximaal willen delen.

Beste groeten,

Brecht Arnaert

PS: Haal uw geld van de bank, nu het nog kan, en koop er goud en zilver mee. We hebben nog één jaar, afhankelijk van de domheid van de massa, en dan gaan we in hyperinflatie. Zeg NIET dat ik het u niet gezegd heb.
Het enige wat je kan doen is wellicht goud of vastgoed kopen, of stock die je later duurder kan verkopen op de voorwaarde dat er afnemers zijn (bvb als fabrikant ik heb stock die ik in toestellen kan pompen, onder voorwaarde dat de prijs van die toestellen meegaat met de toekomstige hyperinflatie).

De waarde van geld op een rekening of onder de matras zal als sneeuw voor de zon verdampen als Lagarde schaamteloos miljarden uit het niks bijdrukt. Wie dit niet snapt, kijk naar money as debt. Dit scenario gebeurde ook in de wereldoorlog, we zitten nu in een gelijkaardig scenario met dit keer een onzichtbare vijand en een gelijkaardige wereldwijde impact, want alles gaat in shutdown.

Historisch zullen de centrale banken dan alles redden door geld uit het niks bij te drukken, waarbij uw eigen geld zeer sterk in waarde zal dalen.

Update: met geld afhalen bedoelt hij:
En als ik zeg: "haal je geld van de bank", dan bedoel ik inderdaad voor een stuk cash, en voor een stuk gebruiken om goud mee te kopen
-> dus je geld een deel in goud omzetten en een deel in cash
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 19 maa 2020, 09:18, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat ontbreekt er nog aan, oproepen tot een bankrun. En oproepen om massaal te delen. Trouwens, waarom je geld afhalen als het is om er goud mee te kopen, of moeten we dat cash doen of zo ?!
Trouwens, als het massaal gedeeld moet worden, waarom is zijn Twitter dan afgeschermd?

Het bullshit gehalte druipt er van af.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien moeten we eens oproepen om alle idioten die het einde der tijden aan't verkondigen zijn op te sluiten in een geisoleerde ruimte. Samen, weliswaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

devilkin schreef:Misschien moeten we eens oproepen om alle idioten die het einde der tijden aan't verkondigen zijn op te sluiten in een geisoleerde ruimte. Samen, weliswaar.
Zeggen de mensen die niks uit de geschiedenis geleerd hebben

https://duitslandinstituut.nl/naslagwer ... erinflatie

Dit zijn feiten:
De inflatie werd hierdoor volstrekt onbeheersbaar. In november 1923 was de brandwaarde van een bundel bankbiljetten hoger dan de kolen die je ervoor kon kopen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Hoeveel geld is er al niet bijgedrukt sinds de bankencrisis? Veeeeeel meer dan wat Lagarde nu heeft voorgesteld, maar zelfs met al dat bijdrukken halen ze zelfs hun eigen inflatiedoel van net geen 2% niet. Ik zou me dus nog niet te veel zorgen maken over een hyperinflatie. Bovendien doet ook de FED en waarschijnlijk nog heel wat andere centrale banken hetzelfde. Ze zullen elkaar in evenwicht houden.


Ik zou me er dus nog niet zo druk over maken dat de hyperinflatie er aan komt.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hou er rekening mee dat agitators opgepakt worden, zowel zij die het op dit forum verkondigen als zij die op dit forum geciteerd worden.
De hamsteraars zijn asociaal, lui die maskers aan €10 per stuk verkopen zijn asociaal, de "einde der tijden aankondigers" ook. Asociaal gedrag is nooit wenselijk en in crisistijden al helemaal niet.

Koop maar braaf uw goud :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:Hou er rekening mee dat agitators opgepakt worden, zowel zij die het op dit forum verkondigen als zij die op dit forum geciteerd worden.
Dus dan moeten we alle financiële adviseurs opsluiten volgens jou?

En wat met zij die verantwoordelijk waren voor de crisis, en nadien nog veel meer geld verdienen? Die gaan steeds vrijuit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Margin_Call

Braaf zijn is niks doen en je geld op je rekening laten staan.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

De mensen die aanraden goud en zilver te kopen hebben meestal zelf een handeltje in edelmetaal. Zie ook Maarten Verheyen die steevast refereert naar de shop van zijn eigen broer om zilver te kopen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als je denkt dat alle financiële adviseurs uit hun nek kletsen over hyperinflatie, een bankrun en goud kopen, zit je toch echt te hard in een conspiracy bubble :roll: .

Lijkt me echt een goeie keuze
Afbeelding

Zo volatiel als de pest.
19/03/2020: 1361 EUR

We zullen over 1M, 6M, 1Y nog eens praten :).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Leuk is dat revolut nu ook commodity’s aanbiedt, zij het enkel goud. Leuk voor de believers.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Ik plaats gewoon een kanttekening, voor mij doe je wat je wil, ik houd niemand tegen :)
Kijk wel na WAAR je het koopt...
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zou me niets verwonderen dat "Brecht Arnaert" momenteel goud wil verkopen omdat hij cash nodig heeft :roll: . De geschiedenisboeken staan ook vol met (pogingen tot) marktmanipulatie...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Er is er verschil tussen papieren goud/zilver en fysiek goud/zilver.

Lees jullie in. Op de beurs wordt er 175 x meer zilver verhandeld dan dat er fysiek is. U kan dat cijfer volgen op de usdebtclock (en die heeft een achterstand).

De reden waarop goud/zilver daalt is omdat iedereen het papieren edelmetaal dumpt. Edelmetaal winkels zijn uitverkocht. Het fysieke is er niet meer, of, je betaald 40 tot 100% meer dan de koers. Zoek maar eens een winkel waar je een ounce zilver kan kopen aan minder dan 15 euro. De koers is nu momenteel 11 euro ofzo

Soit, wie wil inkopen, fysiek is al te laat. Enja, eerst ne serieuze deflatie, dan massa geld creatie, en dan hyperinflatie
Apmex, de grootste van de US
Apmex, de grootste van de US
Laatst gewijzigd door bambipower 19 maa 2020, 11:19, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:We zullen over 1M, 6M, 1Y nog eens praten :).
Ik heb op goud al een mooie winst gemaakt sinds de Noord Korea gekte. Geen enkel spaarboekske levert mijn winst op ;)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

devilkin schreef:Misschien moeten we eens oproepen om alle idioten die het einde der tijden aan't verkondigen zijn op te sluiten in een geisoleerde ruimte. Samen, weliswaar.
Ik veronderstel dat men Jehova's Getuigen ook tot die idioten mogen rekenen want op hun website en app staat daar een mededeling waarin zij in die corona crisis een bewijs zien dat het einde der tijden aangebroken zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

apestaart schreef:Ik veronderstel dat men Jehova's Getuigen ook tot die idioten mogen rekenen want op hun website en app staat daar een mededeling waarin zij in die corona crisis een bewijs zien dat het einde der tijden aangebroken zijn.
Mijn eigen standpunt, niemand moet zich aangevallen voelen: ja. (ik scheer alle religies en sektes die zich voordoen als een religie over dezelfde kam)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vanwaar de nood om te vergelijken met spaarboekjes?
Vergelijk eens met producten die even cyclisch zijn en even volatiel zijn...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

bambipower schreef:Soit, wie wil inkopen, fysiek is al te laat. Enja, eerst ne serieuze deflatie, dan massa geld creatie, en dan hyperinflatie
Ik kocht vroeger goud direct bij de grootbank en dat werd dan in het loket overhandigd en dan liep je ermee naar je eigen kluis. Gezien er bij de bank een sluis is, is dat redelijk veilig.

Nadien hebben ze dit afgeschaft, en een betrouwbare leverancier is argentorshop in Antwerpen, op een paar honderd meter daar vandaan is er zelfs politiebewaking met een post die uitkijkt op de straat, dit is wellicht de veiligste straat van België.

Thuislevering gebeurt met een anonieme white van, en dat gaat goed.

Hun concurrent, goldforex in Brussel, zit niet in zo'n zwaar beveiligde straat.

Maar inderdaad, je kan momenteel geen goud meer inkopen:
https://www.argentorshop.be/nl/goud-kop ... taven.html

Leveringstermijn: onbekend
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Brecht Arnaert op zijn facebook:

- "Mijn mening is dat virussen - begrepen als ziekmakers - niet eens bestaan, en dit één grote psy-op is om de crash van de banken te kunnen toewijzen aan een exogene oorzaak, terwijl mensen bang in hun huis WILLEN zitten, en BLIJ zijn dat het leger in de straten staat."

- "Ik ga hier het debat echter niet aangaan. Geen tijd, en geen zin. Wie mijn meer uitgebreide argumentatie wil lezen die moet zich maar abonneren op http://www.macrotrends.be. Een abonnement kost 365 EUR, één EUR per dag. Twee keer niks, als je bedenkt hoeveel je betaalt om constant BELOGEN en BEDROGEN te worden."


En verder op zijn Facebook, altijd maar verwijzen naar zijn eigen website en proberen abos te slijten... Wat een figuur! :roll: :roll:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hij is in elk geval actief op een website edelmetaal-info.nl, dus uiteraard is hij gewoon voor zijn eigen winkel geld aan het spreken.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Goudkevers en, ruimer, centraal bankieren-truthers, zijn voorbeelden van moderne vormen van gnosticisme, een verzamelnaam voor historische perspectieven die stellen dat de cultureel gesanctioneerde waarheden (e.g. "de propagande van de mainstream media", waar de "sheeple" en de "normies" in geloven) leugens zijn, verspreid door een valse god ("de bankiers", "de shape-shifting reptillians", "de illuminati", "de elites"). Is dan ook gewoon een andere smaak van antivaxers, 9-11 truthers, cancer truthers etc. Enorme overlap tussen al die groepen. Wat hen tot samenzweringstheoretici maakt, en hier ligt het verschil met zowel linkse als rechtse populisten, is dat hun kritisch denkvermogen extreem selectief is. Ze stellen namelijk nooit het cynisme en de sociale isolatie van hun antwoorden kritisch in vraag.

Het is dan ook een a-sociale exit uit een geldsysteem dat vandaag de dag inherent een sociaal feit is. Ik bedoel dit niet in moralistische zin ("slechte" goudkevers, "slechte" hamsteraars, "goede" centrale bankiers). In een systeem van fiat-geld is je geld an sich waardeloos. Je moet het zien als aandelen in de samenleving die correspondeert met het werkingsgebied van de uitgevende centrale bank. Fiat-geld (of aandelen en vastgoed wegens andere redenen) heeft je nooit beschermt tegen de politiek in tijden van crisis. Wat je er mee kan kopen kan met een beslissing van een centrale bankier verhoogd of verlaagd worden. Die centrale bankier opereert uiteindelijk binnen door politici toegestane grenzen.

Momenteel zitten we nog in de ontkennings- en onderhandelingsfases van het rouwproces rond een instortend maatschappelijk arrangement. Telenet en Proximus geven je extra volume, daarmee suggererend dat we er door gaan komen met gewoon even gezellig thuis te cocoonen. Dat is objectief ontkenning, zelfs al bedoelen die bedrijven het subjectief niet zo. Toen de situatie op het Oostfront keerde na de slag bij Stalingrad begonnen de Duitsers ook meer de nadruk te leggen op entertainment, om zo te proberen het moreel van de bevolking hoog te houden. Dan het onderhandelen. Thuiswerken moet de norm worden, en dat gaat onze economie gewoon thuis vanuit de zetel draaiende gehouden worden, althans voor wiens job bestaat uit het manipuleren van symbolen op een scherm... hallo, iemand vertrouwd met de IT-situatie in de doorsnee Vlaamse KMO? Ooit geconfronteerd met de woede van boomers en de minder technisch onderlegde gen-X-ers wanneer alles niet op exact dezelfde manier werkte als de vorige dag, zodat ze konden doen wat ze net op dat moment moesten doen via een reeks muis- en toetsenbordhandelingen waarvan ze de logische samenhang niet eens begrepen? En de meest vanzelfsprekende onderhandeling: dat coronavirussen gewoon weggaan van zodra de mensheid de race tegen het virus wint door een antiviraal medicijn te ontwikkelen. Denkt er iemand ooit dat wanneer hij of zij security patches installeert op zijn toestel, dat het de laatste keer was? Nu is het Covid-19, volgens jaar Covid-20, enz. enz. ad infinitum. Tenzij het nog sneller gaat natuurlijk.

De enige uitweg op langere termijn is onze politieke, economische en culturele veerkracht drastisch te verhogen door het verlagen van het aantal single points of failure, wat concreet wil zeggen minder afhankelijk zijn van systemen die we niet controleren. Een aspect daarvan is een exit uit het neoliberale globalisme, en ik heb op basis van die overweging het langetermijnpotentieel van Brexit al uitvoerig geprezen ter irritatie van mensen die de vermeende natuurlijkheid, moraliteit en onvermijdelijkheid van het nu op instorten staande arrangement inriepen. Een ander aspect is de evolutie naar een minder gejuridiseerde en geïnformatiseerde samenleving. Een vonnis waarvoor geen draagvlak bij de bevolking is, één stukje malware of één bug ergens en je zit met gigantische schade.

Dat vergt ook het opgeven van een typisch mannelijk top-down controledenken dat bij ons westerlingen nog eens extra totaliserend is. Ik veralgemeen nu wat, maar de Oost-Aziatische visie op efficiëntie is er een van het naast elkaar laten bestaan van verschillende systemen binnen een hiërarchie die bepaalt wat in een bepaalde context het standaard-systeem is. Denk maar aan het op bepaalde punten extreem efficiënte Japan, waar cash en tientallen soorten contactloze stored-value cards naast elkaar blijven bestaan, mede mogelijk omdat de praktische ongemakken van cash er door technische innovatie tot een minimum beperkt zijn. Niemand die daar zijn boodschappen moet laten staan indien een ingenieur bij een elektronisch betaalsysteem op een verkeerde toets gedrukt heeft. Daarnaast kan de doorsnee Japanse winkelbediende ook hoofdrekenen, i.t.t. de Vlaamse, en is het een veilige samenleving, mede dankzij een zeer onsentimentele, anti-humanistische visie op criminaliteit en het soort diversiteit dat tot vervreemding en onveiligheid leidt. Bij ons daarentegen is de neiging altijd om kijken wat in ideale omstandigheden de meest efficiënte manier zou zijn om iets te doen, en vervolgens proberen daarop over te schakelen door mensen subtiel en minder subtiel te shamen indien ze daar niet enthousiast in mee gaan. Met het feit dat ideale omstandigheden, en al zeker de continuïteit ervan, niet te garanderen vallen, wordt zelden rekening gehouden. Dat terwijl de toekomst ligt in (typisch vrouwelijke) verdieping van het eigen subsysteem binnen een gefragmenteerde hiërarchie van subsystemen, zeg maar een holon.
Laatst gewijzigd door stefan1234 19 maa 2020, 12:11, in totaal 6 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ddd schreef:En verder op zijn Facebook, altijd maar verwijzen naar zijn eigen website en proberen abos te slijten... Wat een figuur! :roll: :roll:
En ub4b zal dat misschien weer 'op de man' vinden, maar waarom is het toch telkens weer ub4b die met zo'n dubieuze bronnen aan komt draven. Serieus. Vaak weet ik al op voorhand dat een post van ub4b is zonder dat ik al gezien heb wie er gepost heeft :roll:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Voor alle duidelijkheid, met "wat een figuur" doelde ik op "Brecht Arnaert".. 8)
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Ik zou gaan day-traden met wc papier, aan u de keus voor of na gebruik !
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

ub4b schreef: Ik kocht vroeger goud direct bij de grootbank en dat werd dan in het loket overhandigd en dan liep je ermee naar je eigen kluis. Gezien er bij de bank een sluis is, is dat redelijk veilig.

Nadien hebben ze dit afgeschaft, en een betrouwbare leverancier is argentorshop in Antwerpen, op een paar honderd meter daar vandaan is er zelfs politiebewaking met een post die uitkijkt op de straat, dit is wellicht de veiligste straat van België.

Thuislevering gebeurt met een anonieme white van, en dat gaat goed.

Hun concurrent, goldforex in Brussel, zit niet in zo'n zwaar beveiligde straat.

Maar inderdaad, je kan momenteel geen goud meer inkopen:
https://www.argentorshop.be/nl/goud-kop ... taven.html

Leveringstermijn: onbekend
Banken heb ik nooit betrouwd. Bij een financiele crash hoort de sluiting van banken, en dan kan je ook niet meer bij je kluis.
We zijn niet veraf van een nieuwe bankrun. Ze gaan dit 'proberen' artificieel te vermijden, daar zijn ze trouwens al mee bezig.
Momenteel gaan de mensen hun prioriteit naar voeding. Hun spaargeld komt later, en dat zal er snel zijn.
Op zittergies kan je nog wat inkopen, natuurlijk aan 'te hoge' prijzen, maar begrijpelijk... die shops verkopen niet met verlies, en aan deze lage koers kunnen ze niet inkopen
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Robrecht schreef:Ik zou gaan day-traden met wc papier, aan u de keus voor of na gebruik !
Het is nog waar ook;
https://dailyreckoning.com/fiat-currency/
Fiat Money -Toilet Paper Money
The history of fiat money, to put it kindly, has been one of failure. In fact, EVERY fiat currency since the Romans first began the practice in the first century has ended in devaluation and eventual collapse, of not only the currency, but of the economy that housed the fiat currency as well.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Natuurlijk zijn alle munten die niet meer bestaan gefaald... Wie gaat er nu een munt buitengooien die werkt??
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Robrecht schreef:Ik zou gaan day-traden met wc papier, aan u de keus voor of na gebruik !
Eerst witwassen.
Ook mogelijk zelf te drukken, best niet op fotopapier. Extra Strong. Net uit de laser is nog lekker warm ook.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

depeje schreef:Natuurlijk zijn alle munten die niet meer bestaan gefaald... Wie gaat er nu een munt buitengooien die werkt??
Het punt is dat al het geld zoals het nu bestaat geen enkele onderliggende waarde heeft. Of het nu cash is of cijfertjes in een databank. 'Fiduciair geld' heeft enkel waarde zolang genoeg mensen willen geloven dat het waarde heeft.

Dat maakt dat dit een goed systeem zolang dat vertrouwen er is. Alleen leren we uit de geschiedenis dat tot nu toe ooit de dag komt dat de burgers van het land waar men dergelijke munten gebruikte het niet meer geloofde. En dan blijf je over met gekleurde papiertjes.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als we toch de filosofische toer opgaan: in wat opzicht is dat anders dan goud?
De inheemse bevolking vond goud niet interessant, want je kan er niets mee doen: het groeit niet, je kan het niet roken, je kan het niet eten, je er kan er maar moeilijk mee bouwen, ...
Het enige dat goud wel goed kan, is elektriciteit geleiden. Ik durf toch te stellen dat de waarde van goud momenteel niet gelinkt is aan de geleidende eigenschappen, maar puur omdat mensen geloven dat het waarde heeft.

Vruchtbare grond, die behoudt zijn waarde, want je kan er iets mee doen (gewassen verbouwen).
Eer we in een samenleving terechtkomen die vruchtbare grond terug waardeert, zijn wij allemaal al dood. Hetzij van ouderdom, hetzij van oorlog, hetzij van Covid19 :).
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Het verschil is dat cultureel geloof in de waarde van goud veel ouder is dan alle moderne sociale systemen en door die systemen in het leven geroepen centrale banken. Na de instorting van de huidige systemen keren we dan ook niet terug naar de steentijd, wel naar niet-moderne (pre-, proto-, anti-, alt-, post-, trans-moderne) sociale systemen zoals despotie, monarchie, theocratie, ecofascisme e.d. waarin men cultureel zal geloven in de niet-utilitaire waarde van goud. Dat is altijd de impliciete gok van goudkevers, en er valt iets voor te zeggen. Ik ben nog nooit een goudkever tegengekomen die niet uitkijkt naar totale maatschappelijke instorting in de hoop er zelf relatief beter uit te komen. Al valt dat natuurlijk moeilijk te garanderen als je je goud niet fysiek aanhoudt, en niet over de middelen beschikt om het te verdedigen tegen het nieuwe type overheid dat niet geeft om private eigendom en andere vormen van moderne bourgeois-legaliteit. Daarom dat goudkevers vooral een Amerikaans fenomeen zijn, daar zijn minder beperking op het privé-bezit van absurde hoeveelheden oorlogswapens en munitie.
Laatst gewijzigd door stefan1234 19 maa 2020, 14:30, in totaal 2 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Goud heeft elke crisis overleeft in de geschiedenis. Het voordeel is dat het veel waarde heeft, niet veel plaats inneemt, gemakkelijk transporteerbaar is, en overal geliefd

Je hebt een punt, landbouwgrond is een zeer goede belegging. Ontzettend goed, maar het is niet zo snel verhandelbaar. De pleuris kan uitbreken om een week. Op zo'n tijd koop of verkoop je geen landbouwgrond.
Als'je ziek wordt, en misschien uiteindelijk sterft, kunnen je kinderen er nog voor betalen om te erven. Goud is onder de radar...

En landbouwgrond, moet je bewerken, dus machines en zeer arbeidsintensief
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Zilver kopen als particulier heb ik nooit gesnapt. Daar moet toch btw op betaald worden, dus daar gaat al 21% van de waarde, niet?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een kilo goud verteert slecht :). En als je enkel goud hebt, ga je behoorlijk snel dood van de honger.
Een lapje grond geeft het jaar door iets waar je de honger mee kan stillen.

Om maar te zeggen
Afbeelding
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

bitbite schreef:Zilver kopen als particulier heb ik nooit gesnapt. Daar moet toch btw op betaald worden, dus daar gaat al 21% van de waarde, niet?

Op munten niet, en je hebt munten tot 10kg per stuk
Een kilo goud verteert slecht
Geld kan je ook niet eten, en grond ook niet. Boeren gaan niet ineens stoppen met groentjes kweken, bij hyperinflatie. Die gaan dan ruilen, niet voor geld want dat word minder waard, maar voor andere produkten zoals edelmetaal of andere grondstoffen.
de koe zegt boe
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Makkelijk transporteerbaar?
Weet je wat zo'n goudstaaf (de grote trapeziumvormige, zoals in de film) weegt?
Da's makkelijk 13 kilo per staaf.

Trivia weetje: zo'n staaf stapel je met de grote kant naar boven, niet (ook weer zoals in vele films) zoals een pyramide met de grote kant naar onder.
Die dingen zijn trapeziumvormig om ze makkelijker te kunnen oppakken; vanwege het grote gewicht heb je anders geen grip op een balkvormige staaf, en ze met de grote kant naar onder neerzetten defeats the purpose.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Een goudstaaf van ne kilo weegt ne kilo

Eentje van 13kg weegt 13kg, maar pakt minder plaats in dan een emmer water met 10l water
:beerchug:
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Maar ge kunt er uw terras niet mee kuisen...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Het enige dat goud wel goed kan, is elektriciteit geleiden.
Zelfs dat niet echt. Zilver geleidt het beste, gevolgd door koper. Goud geleidt 30% slechter dan koper. Dat is nog steeds zeer goed, maar goud "blinkt" niet echt uit in geleiden. Connectoren worden wel vaak verguld omdat goud niet oxideert.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een kennis schrijft:
Als de Coronacrisis nog 12 maanden blijft duren gaan we met z'n allen hetzelfde schuitje in van anno 1929 waarbij de wereldeconomie zoals een kaarthuisje in elkaar valt. Het boek over de grote crisis en depressie van de jaren 30 is leerrijke lectuur en de waarheid die mogelijks op komst is? L'histoire se répète.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”