Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Tomby schreef: Het is ook dat soort totaal contradictorische informatie
Dit is de vinger op de spreekwoordelijke wonde. Bovendien stel ik vast dat er heel wat nonsens verspreid wordt "op straat":
- momenteel hoor ik bv. rare verhalen die verkondigd worden, ook door gezondheidswerkers: bv. warme dranken als onderdeel van preventie van corona ...?
- vooral ouderen met chronische aandoeningen die risico hebben op complicaties? Ook 20ers, 30ers - maw. alle leeftijdscategorieën - lopen potentieel risico op zeer ernstige complicaties.
- geen NSAIDs ...: de ene arts zegt dat dit zonder meer klopt. Voor de andere: onbewezen dus geen rekening mee houden ...
- verwarring over modaliteiten van toepassing bij bezoeken aan huisartsen: blijkbaat doet het al de ronde dat het ten strengste verboden is - ook voor niet corona-gerelateerde klachten - nog de huisarts te frequenteren terwijl deze ook strikte veiligheidsmaatregelen hanteren

Komt daarbij nog het verschil in maatregelen / visies tussen Europese landen.

Stel ik ook vast dat er ziekenhuizen zijn die - buiten de door de overheid gestipuleerde uitzonderingen - bezoeken toelaten mits toelating van bv. hoofdverpleegkundigen op bepaalde afdelingen ...

Waar zijn we in 's hemelsnaam mee bezig ... Dergelijke berichten maken dat deze zeer sombere tijden, nog een hoger apocalyptisch gehalte krijgen.

Is het nu echt zo moeilijk om één commissie bestaande uit verschillende experten aan te stellen, hen te vragen om ook op media uniform te communiceren en maatregelen afdwingbaar te maken voor alle instanties en burgers. Eén voordeel van een lock down is duidelijkheid. Men zou haast vragen om deze niet binnen een uur maar binnen enkele minuten af te kondigen ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Enkele verhalen hier tonen nu al aan welke mentale gevolgen dit kan hebben. Niet iedereen is even stabiel en dergelijke afzondering en bijhorende eenzaamheid zal bij velen dus niet goed zijn. We zagen al wat het op zichzelf terugtrekken bij bevolking kan betekenen in de houding naar buitenstaanders maar wat als zelfs je buur een gevaar blijkt?

Men zal de visa niet verstrengen maar wel de controles op de luchthavens. Er zal meer uitgekeken worden naar mogelijk zieke mensen. Reizen zal duurder worden want hoeveel maatschappijen gaan dit overleven?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dit is zeker waar. Men heeft het over de gevolgen op het vlak van gezondheid en economie tot nu maar de psychologische / mentale gevolgen zo niet schade, zullen / zal evenredig zijn.

Ik denk aan het verhaal van de man in het rusthuis die vorige week zijn echtgenote verloor en nu geen bezoek van kinderen, vrienden, kennissen mag ontvangen ... Het zal je vader of broer of vriend maar wezen ...

Natuurlijk mag het emotionele het rationele niet overheersen. De huidige maatregelen dienen zowel het belang van deze man in kwestie als het ruimer belang maar het zijn m.i. toch eens dingen om bij stil te staan.

Deze situatie zal ook een enorme psychische veerkracht vergen van iedereen en hoe langer ze aansleept hoe meer ... En ook op dit vlak zijn we allemaal verschillend ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

fluppie schreef: Het verhaal van die mondmaskers klopt m.i. niet.Verplegend personeel moet een mondmasker dragen(dokters en behandelende artsen zelfs speciale).Andere mensen niet?? alleen maar mensen die besmet zijn?? Heb de indruk dat dit is om gewoon mondmaskers alleen te geven aan ziekenhuizen.
Het is de logica zelve. Een mondmasker moet gedragen worden door de geïnfecteerde persoon. Covid19 is een longinfectie aan de bovenste en onderste luchtwegen. Als je hoest of niest ga je met grote kracht speekseldeeltjes in het rond verspreiden, makkelijk tot 1m verder. Bij gewoon in- en uitademen komen die deeltjes niet verder dan (maximum) 50 cm.

Dokters, verpleegkundigen, zorgkundigen, ambulanciers, ... komen dus continu binnen die kring van 50cm rondom een persoon. Hoe kan je anders een ECG nemen? Naar de keelholte kijken? De oren controleren? Bloeddruk, saturatie of pols nemen? Vandaar dat deze groep ook altijd een mondmasker moet dragen, puur omdat we in die 50cm van de persoon zitten.

Wat ibuprofen betreft : dit is een niet-steroïde ontstekingsremmers. Het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koorts verlagend tegelijk. Echter zet het ook longblaasjes volledig open, waardoor de kans groter is dat je mensen gaat aansteken.

Ibuprofen is een ramp voor de maag, maar paracetamol is dat dan weer voor de nieren. Gebruik deze dus met mate!!!


EDIT

We zijn in een volgende (medische) fase gekomen

DRINGEND BERICHT M.B.T. DAGDIENSTEN OP HUISARTSENWACHTPOST

Vanuit huisartsenwachtposten is de vraag gesteld of wij kunnen instaan voor een bestaffing tijdens weekdagen van 12u00 tot 20u00 n.a.v de Coronacrisis.

Indien hiervoor kandidaten zijn, gelieve u asap te melden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Interessante site voor de cijferaars onder ons, een epidemie-calculator :

http://gabgoh.github.io/COVID/index.html
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik krijg binnenkort een postassignatie van de FOD maar umm gaat dat niet conflicteren met deze situatie?

Edit 17:49u

Postassignaties worden nog steeds gedaan enkel tijdens kantoordagen maandag tot vrijdag.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

ub4b schreef:Lockdown vanaf 12u morgen:

https://www.demorgen.be/nieuws/live-cor ... ~b638c04f/
Neenee “Strikte opsluiting”. De politiekers willen het woord lockdown niet gebruiken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Geen lockdown vermits je je nog buiten mag begeven met een familielid of vriend(in). Zo lees ik het toch. Vermits praktisch alle winkels dicht zijn en er geen activiteiten doorgaan heb je ook geen reden om ergens naartoe te gaan.

In Nederland pakken ze het anders aan. Grote groep laten besmetten en de zwakkeren maximaal beschermen.

We zullen zien wat het wordt. Denk dat er in de praktijk niet veel zal veranderen. Zie abnormaal veel mensen wandelen, fietsen en joggen de laatste dagen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Slafes schreef:Geen lockdown vermits je je nog buiten mag begeven met een familielid of vriend(in). Zo lees ik het toch. Vermits praktisch alle winkels dicht zijn en er geen activiteiten doorgaan heb je ook geen reden om ergens naartoe te gaan.
Eigenlijk wel, als je de persconferentie geïntegreerd hebt. Alles gaat dicht behalve het strikt noodzakelijke. Buitenkomen in de natuur mag wel, vind dit nu eens een slimme keuze. Ik moet maar in mijn tuin de achterdeur opendoen en kan wandelen in de velden. Ik ga dit meer doen. En ja er is een samenscholingsverbod en dit wordt via GAS boetes afgedwongen.

Morgen nog eens laatste keer in de bio planet zaken inslaan, heb bijna voor een maand aan gerief nu al. WC papier i don't give a damn ;)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijns inziens staat het land nu in de "juiste" modus om zich helemaal schrap te zetten. Ik ben nu met gans mijn hart bij ons zorgpersoneel dat zich nu heldhaftig voor ons inzet, zoals het dat eigenlijk dag in dag uit al deed, steeds in de schaduw. Ze staan er voor ons allen klaar! Hopelijk vanaf volgende week eindelijk met voldoende aantallen correcte mondmaskers.

Ik hoop nu dat het in Nederland niet helemaal uit de hand loopt met hun strategie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Goztow schreef: Ik hoop nu dat het in Nederland niet helemaal uit de hand loopt met hun strategie.
Beide strategieen kunnen werken.

Wat volgens mij niet kan werken is dat 1 land strategie A volgt en haar buurland strategie B!

Waarom neemt de EU het nu nog altijd niet over.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef:Wat volgens mij niet kan werken is dat 1 land strategie A volgt en haar buurland strategie B!
kan perfect, maar de grenzen moeten dan effectief dicht.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nieuwe regels voor de supermarkten dus ik verwacht morgen opnieuw een hamster race.
M'n toiletpapier is bijna op dus het zal keukenrol worden denk ik.
Aanschuiven ga ik echt niet doen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Slafes schreef: In Nederland pakken ze het anders aan. Grote groep laten besmetten en de zwakkeren maximaal beschermen. .
ik vraag me af welk pr bureau deze onzin verzonnen heeft.

de zwaksten zijn de eersten die ziek worden en dan zit je daar met 10 000 zieken voor je intensieve terwijl je maar 1000 bedden hebt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goztow schreef: Ik hoop nu dat het in Nederland niet helemaal uit de hand loopt met hun strategie.
Ik snap dit toch ook totaal niet hoor. Laatste dagen waren er al verschillende filmpjes ook uit NL ivm Flatten The Curve. En ook de UK was al duidelijk een bocht aan het maken. En net dan kiest Nederland voor ‘herd immunity’. Maar zoiets gaat toch per definitie de ziekenhuizen compleet doen verzuipen ?! Of gaan ze tegen iedereen met Covid-19 symptomen zeggen: ga maar terug naar huis en begin maar te bidden dat je het daar overleeft ?!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Neufunk
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Misschien moeten wij ons vragen of wij niet meer levens redden door de economie niet naar de klote te laten gaan dan door dat wel te doen. Ja, heel onethisch, maar misschien toch wel iets om te overwegen. Heeft NL / het VK dit weg gekozen misschien?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Holy shit, op VTM Nieuws zonet:

Nieuwsanker tegen viroloog Van Ranst: "Kappers willen ook sluiten en €4000 krijgen. Ze lopen ten slotte toch ook risico met zo dicht op mensen te staan om hun werk te doen."

Van Ranst: "Als er een gewone griep is lopen ze ook risico en dan knippen ze toch ook hun klanten."

Vergeleek een f*** viroloog nu coronavirus met een griepje???? :bang: :bang: :bang: :bang: Dit zijn de mensen aan het roer.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Wat is eigenlijk de gedachtengang dat kappers mogen/moeten opblijven?

Supermarkten, apotheek en krantenwinkel kan ik nog begrijpen. Of moeten zij instaan voor de verspreiding van de verste roddels en nieuwtjes?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een handelaar in bouwstoffen, is dat een winkel? Als die toegaat valt gans de bouw onmiddellijk stil. En wat met winkels die intussen overgegaan zijn op webshop? Mogen die wel blijven doordoen?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

De bouw is al stilgevallen.(of toch het bedrijf dat ik ken) Ze geraken niet aan verschillende bouwmaterialen. Bouwvakkers zijn hierdoor op de dop gezet.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Men had beter eerst de (gezonde) jongeren zich zo veel mogelijk laten besmetten om ze dan een paar weken thuis te laten uitzieken. Dan creëer je misschien wel een kudde waarin het virus zich moeilijker verspreidt?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wie neemt dat risico met een virus waar nog niet alles over gekend is en waar geen vaccin voor is ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 14:00, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het risico lopen ze toch dus waarom er geen gebruik van maken? Met Italië als spijtig proefkonijn zou men die inschatting toch redelijk moeten kunnen staven.

Ik vind het maar niets dat men er een verhaal van sympathie voor de ouderen van wil maken want daarmee creëert men een sfeer rond de genomen maatregels die misschien niet de juiste zijn, en dan is men later misschien terughoudend bij invoeren van betere maatregels. De experten lijken elkaar ook tegen te spreken qua dodelijk risico bij jongeren.

---
Maak voor iedere leeftijdscategorie een aparte shoppingsdag? (met ontsmettingstijden tijdens de dag)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Corona statistieken die regelmatig bijgewerkt worden:
https://www.worldometers.info/coronavir ... rus-cases/

Het probleem is het doorkomen van de isolatie-periode.
Mensen moeten eten en de huur betalen, maar de meesten hebben niet het spaargeld om een paar maanden van hun bult te leven. Hun werkgevers hebben ook niet het geld om hen te betalen zonder normale instroom van zaken.
Dus een shutdown is eigenlijk een nationalisatie met een andere naam, de regering ziet af van de verschuldigde betalingen en verstrekt kredieten. Dit afwikkelen zal ook een uitdaging zijn.
Maar het lijkt erop dat het virus een heel fundamentele heroverweging afdwingt van hoe een humane economische structuur eruit zou moeten zien.

Wie beslist nu wat essentieel is?
Is het personeel in de supermarkt, de bezorgers en het administratief personeel die de bevoorrading uitvoeren? Hoe zit het met leveranciers van nutsvoorzieningen? Gas, elektriciteitsopwekking en distributie en water / riolering zorgen niet voor zichzelf. Zeggen we de politie, brandweer en andere hulpdiensten om thuis te blijven? Hoe zit het met de overheid, lokaal en nationaal? TV- en radionetwerken, sluiten we ze af en laten we iedereen weer boeken en kaarten lezen?

Het zegt allemaal heel veel over 'essentiële arbeiders' totdat je je realiseert wie eigenlijk essentieel is.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Corona Is Slowing Down, Humanity Will Survive, Says Biophysicist Michael Levitt
https://m.calcalistech.com/Article.aspx?guid=3800632
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Corona Is Slowing Down, Humanity Will Survive, Says Biophysicist Michael Levitt
https://m.calcalistech.com/Article.aspx?guid=3800632
As with the flu, most of those dying as a result of coronavirus are over 70 years old, Levitt said. “It is a known fact that the flu mostly kills the elderly—around three-quarters of flu mortalities are people over 65.” To put things in proportion: “there are years when flu is raging, like in the U.S. in 2017, when there were three times the regular number of mortalities. And still, we did not panic. That is my message: you need to think of corona like a severe flu. It is four to eight times as strong as a common flu, and yet, most people will remain healthy and humanity will survive.”
De man maakt, zelfs als statisticus, een fout: het probleem bij Corona is niet de mortaliteit (die niet spectaculair hoog ligt), noch de besmettelijkheid, maar wel dat er nog geen immuniteit is. Een "gewone" griep maakt meer doden, maar doet dat gespreid over enkele maanden. Corona kan lagere ICU-bedden of lager dodental claimen, maar wel allemaal geconcentreerd op enkele weken.
Het gevolg zou zijn dat de ziekenhuizen de toevloed niet aankunnen en dat perfect behandelbare patiënten toch overlijden omdat alle ICU of gewone bedden bezet zijn.

Alle genomen maatregelen moeten er "enkel" voor zorgen dat ons uitstekend gezondheidssysteem toegepast kan worden, dag na dag en week na week, om zo het aantal doden onder controle te houden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

cptKangaroo schreef:Men had beter eerst de (gezonde) jongeren zich zo veel mogelijk laten besmetten om ze dan een paar weken thuis te laten uitzieken. Dan creëer je misschien wel een kudde waarin het virus zich moeilijker verspreidt?
Dit is ongeveer het systeem die Nederland,en de UK gaan toepassen,jammer genoeg gaan we pas weten,op het einde van de Corona crisis wie nu de juuiste maatregelen heeft getroffen.
Van Ranst(viroloog die veel op de TV komt) die is geen fan van dit syst. omdat het volgens hem veel te veel doden zal eisen,wij gaan zien wat het word.

Ik ga dan ook van nu af niet meer naar Nederland om boodschappen,tot deze crisis over is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

fluppie schreef: Van Ranst(viroloog die veel op de TV komt) die is geen fan van dit syst.

En terecht.

Naargelang de cijfers 2 procent of 4 procent kom je aan méér dan 100 000 doden.

Verwachting dat 60 % van de Nederlanders ziek wordt (ongeveer 10 miljoen).

Als mortaliteit op 2 % ligt, dan kom je aan 200 000 doden !!!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Van Ranst heeft net op Radio1 voorspeld dat NL en UK die strategie zullen veranderen van zodra het dodental dat onvermijdelijk zeer sterk zal stijgen zo hoog wordt dat de bevolking dat niet meer pikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En met een incubatietijd van meerdere dagen (2-19 dagen), zal het ruim laat zijn om de tanker te keren eens het duidelijk is/wordt dat de approach van UK+NL complete waanzin is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

R2D2 schreef:Van Ranst heeft net op Radio1 voorspeld dat NL en UK die strategie zullen veranderen van zodra het dodental dat onvermijdelijk zeer sterk zal stijgen zo hoog wordt dat de bevolking dat niet meer pikt.
Ik zou eerder denken dat de eerste noodsignalen uit de zorgsector gaan komen. Wat ik helemaal niet begrijp, en ook niet werd uitgelegd door Van Ranst en co, is dat die strategie toch een enorme invloed op die zogenaamde curve gaat hebben ? Alle maatregelen zijn er om die curve zo plat mogelijk te krijgen. Dus hoe losser de maatregelen, hoe sneller ze tegen hun capaciteit zal aanlopen. Uiteraard zal dat dan vrij snel wel gevolgd worden door een sterke toename in overlijdens, maar ondertussen is de zorgsector wel de serieuze pineut.

PS: mijn garage belt net dat het geplande onderhoud niet doorgaat omdat ze zelf ook moeten sluiten. Ok, geen probleem aangezien ik van thuis werk, maar vraag me af wat dat gaat geven met mensen die in panne vallen e.d. of waar de auto wel degelijk een dringende ingreep nodig heeft die door de garage moet gebeuren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:maar vraag me af wat dat gaat geven met mensen die in panne vallen e.d. of waar de auto wel degelijk een dringende ingreep nodig heeft die door de garage moet gebeuren.
+ de keuringen, al heb ik gisteren al van de garage gehoord dat politie minder strict naar de keuring gaat kijken nu als ze deze periode verloopt. Of de verzekering dat ook zal doen is nog de vraag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Van Ranst heeft net op Radio1 voorspeld dat NL en UK die strategie zullen veranderen van zodra het dodental dat onvermijdelijk zeer sterk zal stijgen zo hoog wordt dat de bevolking dat niet meer pikt.
De strategie halfweg veranderen is m.i. nog het domste dat ze kunnen doen. Dan ben je te vroeg voor de voordelen van de herd immunity, en te laat voor de voordelen van de lockdown.

Ik zou de British "stiff upper lip" ook niet onderschatten, zij kunnen echt wel doorzetten op een plan zelfs met tegenslagen. In de tijd van de Blitz gingen de Londoners gewoon elke dag naar het werk, ook al moesten ze dan wandelen door de ruïnes van gebouwen die net gebombardeerd waren (metro lag plat omdat de stations dienst deden als schuilkelders). Van NL weet ik het niet, maar daar is er zeker ook wel meer discipline dan hier.

Natuurlijk, op een bepaald moment gaan ze idd moeten toegeven dat het niet gewerkt heeft, als dat het geval is. En dat kan wel al eens het einde betekenen van Boris Johnson als PM.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over NL: misschien de invloed van Evangelische Christenen in de regering (Christen Unie) Rutte. Dat zijn ook de anti-vaxers in de Bible Belt.

Maar het is wel vreemd dat die verschillende strategieën zich allemaal beroepen op "de wetenschap".
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

ondertussen in Nl

Vijftien nieuwe sterfgevallen in Nederland
In Nederland zijn op een dag tijd nog eens vijftien mensen aan het nieuwe coronavirus overleden, zo heeft het Rijksintituut voor Volksgezondheid en Milieu woensdag gemeld. De ziekte heeft al aan 58 mensen het leven gekost.
Er kwamen ook 346 positieve tests bij, waardoor Nederland in totaal al 2.051 besmettingen heeft geteld.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat laatste wordt dan, in het licht van de tactiek, als positief aanzien veronderstel ik...


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”