Afstand wijkcentrale

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Na de fratsen van telenet ( zie telenet forum topic ) ben ik van plan over te stappen naar edpnet .
Maar 1 vraag stelt zich , kan ik op voorhand een beetje incalculeren wat de afstand tot de wijkcentrale is ,zijn er bv kaarten van BGC ( of proxivogel ) waar die wijk centrale's opstaan met straatnaam bv . zodat er een idee is wat ik kan verwachten van snelheden binnen die afstand +- . Ik heb op dit moment geen actieve telefoonlijn .

Het appartement waar ik woon is van 1995 , dus neem ik aan det de binnen bekabeling voldoet .
Afbeelding
Britta
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2020, 08:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

http://bgcmap.narod.ru/

Hier heb je een (verouderd) overzicht.

Maar de kans bestaat dat je een kast voor de deur hebt en toch op een andere zal aangesloten worden of via een lange lus.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Die map kan je eigenlijk zo goed als onbruikbaar noemen. Er zijn ondertussen teveel veranderingen gebeurd.

Maar je hebt geen vaste lijn nodig om een check te doen wat je afstand is tot de ROP. Die kan je én bij proximus zelf en bij edpnet (met hun tool op hun site of via lijntest.be ) opvragen. Zelfs zonder vaste lijn dus.
Het kan natuurlijk dat de tools ernaast zit, daarom dat je best even bij beiden checkt. Dan zie je ook ineens in welke zone je zit en je maximale theoretische waarden kunnen zijn.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Die testen zijn eigenlijk onbetrouwbaar , heb 10 keer getest en het schommelt tussen 58 mbit down en 14 mbit up , en 98,20 down en 39.40 up . Dit zegt dus niks over wat je kan verwachten . Ik zoek dus een kaart waar de rop's opstaan , zodat ik de afstand ruwweg kan na fietsen en inschatten.
Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is niet omdat je weet waar een ROP in de buurt staat dat je zeker weet dat je daarop aangesloten zult zijn.
Ik zit bijvoorbeeld op een ROP aangesloten in de naburende straat, terwijl er op de hoek van de straat ook een ROP staat.

Alsnog heb je ook dat het niet altijd het pad volgt dat je denkt dat het zal volgen.

Krijg je bij dezelfde tool echt meerdere keren verschillende resultaten? Dan kan je best even iemand als Joachim hier porren of bellen om dat na te vragen.
Gezien de tool (indien je lijntest.be gebruikt) eigenlijk rechtstreeks de database van Proximus raadpleegt gaat het probleem hoogstwaarschijnlijk bij hun liggen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dopke schreef:Ik zoek dus een kaart waar de rop's opstaan , zodat ik de afstand ruwweg kan na fietsen en inschatten.
Nu je het toch wil nafietsen: neem een kaart van jouw buurt (straal 500m), en fiets alle straten rond. Een ROP (met KVD) is goed herkenbaar :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

dopke schreef:Die testen zijn eigenlijk onbetrouwbaar , heb 10 keer getest en het schommelt tussen 58 mbit down en 14 mbit up , en 98,20 down en 39.40 up . Dit zegt dus niks over wat je kan verwachten . Ik zoek dus een kaart waar de rop's opstaan , zodat ik de afstand ruwweg kan na fietsen en inschatten.
Dan ben je er nog niets mee eigenlijk. Alles hangt af van de volgende 3 voornaamste factoren :

1. Zit je kort bij een hoofdcentrale waardoor je NIET op een KVD zit, dit is in je nadeel want hoofdcentrales hebben géén vectoringprofielen waardoor je snelheid direct een stuk lager zal zijn. maw er kan iemand op 250m van de hoofdcentrale zitten zonder KVD en hierdoor 'slechts' een syncro krijgen op 50mbit of lager (downstream) tegenover iemand op KVD met vectoring op goeie 500m met goeie koperkabel soms tot 100mbit halen.

2. Wat is de kwaliteit (=lees dikte en soort zoals PET of lood/papier) van de koperkabel in de grond in je straat... Als je op 100m van de KVD zit zal dit ook allemaal niet zo spannend zijn maar eenmaal verder dan 400m kan deze je snelheden toch wel zwaar beinvloeden.

3. en uiteindelijk nog altijd de belangrijkste : hoe ver zit je van de KVD (als punt 1 wegvalt bedoel ik dan) en dan bedoel ik niet de KVD/ROP vanop een mapje want je kan bvb 2 KVD's in een straal van 500m rond je woning hebben waarvan er 1 op 250m staat en 1 op 500m en het kan heel goed zijn dat jouw kabel op die van 500m uitkomt.

Als je mij in PM je adres doorgeeft (mag eventueel 1 of 2 huisnummers schelen als je echt annoniem wil blijven) kan ik checken op hoeveel meter exact je van de KVD bent en kan ook direct de soort kabel zien alsook in je straat welke snelheden de buren die het kortst bij jou wonen halen. Zo kan ik je met redelijke zekerheid doorgeven wat je maximale en effectieve (geen gegarandeerde) snelheden zullen zijn.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

OBiWaN007 schreef:tegenover iemand op KVD met vectoring op goeie 500m met goeie koperkabel soms tot 100mbit halen.
*kuch* telt wat de proximus tool zegt mee? Ik heb een attainable van ~125/41 a 42 op (volgens de prox tool) 500meter. Volgens de F!B is het "maar" ~366meter...
Maar dat is eerder omdat er denk ik weinig mensen op de loop zitten waar ik op hang. Over ons zijn er velden, alsook eigenlijk best wel veel Telenet klanten ipv Proximus in de buurt.

Voor zover de off-topic side-tangent :P

Kan als je wil wel m'n CID nr PM'en voor zeker te zijn? Ik ga af van wat edpnet en dommel me indertijd stuurden en wat dus van proximus hun tool afkwam.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

En hoe ziet zo'n proximus cabine er uit? Van Telenet en de elektriciteitsmij zie ik er genoeg staan maar proximus? Of zitten die samen met .... . Vraag dit omdat wij ook overstappen van kabel naar koper

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Twee straatkasten, links de kabelverdeler(KVD), rechts het glasvezelknooppunt(ROP) https://goo.gl/maps/LcsZBKMJmDAJ1nEY8
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Hangt er ook vanaf waar je woont. Hier in de regio antwerpen zijn KVD en ROP samen.
Je zal er ook altijd een identifier op zien en het "laser" logotje.

Met deze "informatie" erop dus :

Heb nog wat dieper moeten zoeken voor de andere foto maar dat linkse was (volgens de "techniekers" op dit forum toen?) een ROP en KVD samen?
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

OBiWaN007 schreef:Als je mij in PM je adres doorgeeft (mag eventueel 1 of 2 huisnummers schelen als je echt annoniem wil blijven) kan ik checken op hoeveel meter exact je van de KVD bent en kan ook direct de soort kabel zien alsook in je straat welke snelheden de buren die het kortst bij jou wonen halen. Zo kan ik je met redelijke zekerheid doorgeven wat je maximale en effectieve (geen gegarandeerde) snelheden zullen zijn.
Dit heb ik u zonet doorgestuurd , hieronder een foto over wat er binnenkomt .
Honeyview_IMG_20200310_071330.jpg
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

GuntherDW schreef:….
Heb nog wat dieper moeten zoeken voor de andere foto maar dat linkse was (volgens de "techniekers" op dit forum toen?) een ROP en KVD samen?
Inderdaad, ROP en KVD in een kast ...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

dopke schreef: Dit heb ik u zonet doorgestuurd , hieronder een foto over wat er binnenkomt .
Hà, nog iemand met een 20-paar invoer :) Heb ik hier ook in de meterkast hangen... Nog een restantje van mijn BBS verleden...
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

tdemeyer schreef:
Hà, nog iemand met een 20-paar invoer :) Heb ik hier ook in de meterkast hangen... Nog een restantje van mijn BBS verleden...
hehe , dat maakt niet zoveel uit . ik heb eens even rondgefietst , en binnen de 150m heb ik 2 kasten met "laserogen " staan :) .
Honeyview_IMG_20200310_153722.jpg
Deze staat het kortse bij , +-100 meter , op zelfde straat waar toegangsdeur, ook waar de technische ruimte is , de andere staat op +- 150 meter .
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Zulke kasten zijn hier precies dunbezaaid alhoewel proximus hier ook beschikbaar is. Dat ik meer telenet kastjes vind is waarschijnlijk appelen met peren vergelijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Volgens wat ik gevonden heb zie ik er op 3 plaatsen staan in 'de buurt'. 1 op een 370m 1 op 250m en 1 op 320m

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

OBiWaN007 schreef: Als je mij in PM je adres doorgeeft (mag eventueel 1 of 2 huisnummers schelen als je echt annoniem wil blijven) kan ik checken op hoeveel meter exact je van de KVD bent en kan ook direct de soort kabel zien alsook in je straat welke snelheden de buren die het kortst bij jou wonen halen. Zo kan ik je met redelijke zekerheid doorgeven wat je maximale en effectieve (geen gegarandeerde) snelheden zullen zijn.

Kun je mij een E-mail adres in PMgeven waar ik mijn adres gegevens in kan door sturen ?. PM berichten naar u blijven in postvak uit steken blijkbaar :roll: .
Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat is omdat hij in de tussentijd niet ingelogd heeft of ze gelezen heeft.
Van zodra hij "gezien" is zou dat gewoon in orde moeten zijn.
Je kan zo je pm nog editten tot deze gelezen is, wel handig soms.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Alles reeds doorgestuurd via PM en effectief die kasten.
Het rare is dat deze kasten fisiek op 100-150m staan en dat volgens mijn driedubbel gecheckte info
de kabellengte effectie +500m is. Mensen die in zelfde blok wonen alsook een paar huisnrs naar boven en beneden
zitten allen op een syncro van 85 en sommigen op 100 maar bij allen is de lijnmeting +500m
dus ofwel loopt de verspreidingskabel anders dan dat jij fietst :) ofwel zit er zo een verzwakking op de kabel dat de meting langer geeft
maar dit lijkt me heel sterk dat op zo een korte afstand zo een verlies zit (lees = ik heb dit nog nooit meegemaakt) dus denk gewoon
dat de verspreiding anders loopt als je denkt.
Zoals ik reeds zei in PM zal je na DLM (Zone 2 dus je start op 50/10) tussen de 85/30 en de 100/35 syncen
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Dat kan inderdaad … kabel gaat de blok rond waarschijnlijk ??
Daarvoor moet je de lasplannen bekijken van die specifieke KVD en zijn kabels !!

KVD's moet je bekijken vanuit historisch oogpunt, België word volgebouwd door de jaren heen en het telefoonnetwerk + KVD's moeten volgen … hoe dat is een andere vraag !
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ach dat heb je hier ook hoor @OBiWaN007...

Ik kan praktisch gezien als de wind goed staat een steen werpen/rochelen vanuit m'n "nerdroom" kamertje naar de ROP, maar zit toch op een ~500m volgens de tool. (met sync op 100/35, attainable 125/41-42)

Mede omdat het de ROP in de straat achter ons is eigenlijk, maargoed, dan nog vraag ik me af hoe die aan 500meter geraakt...
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Screenshot_20200314-171440.jpg
Honeyview_IMG_20200314_155925.jpg
Hier is de situatie heel raar , mijn adres is waar de M staat , De toegangsdeur en technische ruimte waar ook de KVM/ROP staat is gemarkeerd met Z ( iets online kopen en laten leveren loopt heel vaak mis post.nl enz zien wel een huisnr ma geen deur :bang: ).
Als ik de voordeur uitstap dan is het 110 meter , dus je zou denken dat dit de logische weg is , aangezien 150 meter verder aan een rond punt ( is een drukke verbindingsweg tussen 2 steden) staat er ook een KVM .
Screenshot_20200314-182026.jpg
Dit is dus hoogst waarschijnlijk de route die de kabel volgt , en dat is dus op z'n minst 650 meter . Op m'n oud adres was dit ook zo .Op 1.5 km een ROP , was op de boerebuiten , dus je denkt ook dat je daarop aangesloten bent , en vermoed je nooit dat die kabel van de andere kant komt , door een gebied van bijna 1 km bos waar nooit gebouwd mag worden :bang: . in plaats van 1.5 km was het een 5tal km als ik me niet vergis .

Beste oplossing lijkt me die fritzbox in de ROP te plaatsen en een utp kabeltje in de greppel te leggen :lol2: :lol2:
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Dat bedoel ik met uit het historisch oogpunt bekijken, hier drie voorbeelden waar men er lustig op los bouwt en zelfs nieuwe straten gaat aanleggen ! De KVD die er van voor die werken staat is er nog altijd, maar of die nog altijd aan dezelfde huizen is gekoppeld is dan een andere vraag !
Sint-Jans-Molenbeek.gif
Dilbeek.gif
De foto hieronder was vroeger een grote parking van een restaurant dat je nog rechts ziet staan …
Ze trekken daar gewoon een straat door en achteraan komt er een nieuwe wijk !
Dilbeek - Merlo.gif
Dat restaurant die rechts was word afgebroken en er komt een groot appartementsgebouw in de plaats, foto hierboven !

Binnen tien jaar gaat er hier ook ene misschien rond rijden met zijn fiets of ene zeggen … die KVD ik kan er bijna op rochelen, wat hij niet weet is dat het er vroeger anders uit zag en hij op een veel oudere of nieuwere KVD is gekoppeld want zijn huis stond er toen al of nog niet 8)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”