Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...en oorlogen ook ontstaan door overbevolking en...

Sorry, oorlogen zijn vooral het gevolg van hebzucht, gulzigheid, machtswellust, etc...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dan zou er in België ook permanent een oorlog moeten zijn. Want al die factoren zijn aanwezig.

Maar neen: dit is een land waar we niets te kort komen en waar zelfs de minderbedeelden kunnen overleven. In die overvloed denkt niemand aan oorlog, want we hebben allemaal te veel te verliezen.
(op die paar godsdienstfanaten na natuurlijk).
Laatst gewijzigd door R2D2 13 maa 2020, 16:54, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

R2D2 schreef: Dit corona virus is gewoon de natuur, het eco-systeem die de overbevolking en de vergrijzing hardhandig terug dringt.
Dat klopt, het is net als de vorige coronavirussen ontstaan in een land waar er een probleem van overbevolking is, maar toch een bedenking: de "natuur" had m.i. niet de bedoeling andere continenten te treffen, dat is puur de eigen bijdrage van de mens daaraan, en in de ogen van de natuur "collateral damage". Dat het virus ontstaan is in een regio met een koel klimaat en vooral in zo'n temperaturen zich goed lijkt te verspreiden, maar moeite krijgt in warmere landen, lijkt daarvan anecdotisch bewijs te vormen (wetenschappelijk bewijs is daar nog niet voor). Jammer genoeg voor ons is het klimaat van West-Europa sterk gelijkaardig aan dat van Wuhan.

Wij hebben indertijd ook onze portie epidemieën gehad die hier ontstaan zijn, en zeker de laatste varianten daarvan hebben wij evenzeer geëxporteerd omdat we toen konden reizen naar andere continenten, doch de "natuur" heeft dat hier gestopt omdat we geleerd hebben hoe belangrijk het is om niet op elkaar leven, en de noodzaak dus verdwenen is.

Was dit pakweg 500 jaar geleden gebeurd, dan zou het de bevolking van China aanzienlijk uitgeroeid hebben maar wellicht nooit de grote omgeving van China verlaten hebben. Daarom dat we na het einde van deze crisis China ter verantwoording moeten roepen om te voorkomen dat zij telkens weer de bron zijn van nieuwe epidemieën en ze vervolgens ook nog eens gaan exporteren naar de rest van de wereld. Zij moeten nu doen wat wij indertijd hebben moeten doen om te voorkomen dat die epidemieën kunnen ontstaan. En dat gaat moeilijk zijn, want China wil geen lessen nemen van het westen dat ze verachten, veel Chinezen geloven bovendien dat de VS dit virus gemaakt heeft en het in Wuhan gedropt heeft vanuit een vliegtuig.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

MClaeys schreef:Misschien toch maar ergens een fietskar op de kop tikken

Ik heb hier nog een croozer staan die geen dienst meer doet.
En ook eentje voor hondjes.
En nog ne velo
En
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Het is niet al miserie...Toch wat leuks nog!

Voor degenen die vanavond weigeren om mee te doen aan een 'Lockdown Party' ergens in één van onze steden (wat overigens een uitstekend idee is). Kun je best thuis feesten met deze Spotify playlist:

https://open.spotify.com/playlist/38TYh ... 526Q46fLFg
:beerchug: :thumbs:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Het zou erg handig zijn moesten Telenet, Proximus, Orange en andere ISPS (tijdelijk) de (zeer lage) datalimieten zouden versoepelen of zelfs afschaffen. Voor telewerk en streaming.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Volgens de WHO is Europa nu het nieuwe epicentrum van het virus. Het neemt die rol over van China.

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... tml#726520
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Intussen zijn er al bedrijven zoals Cisco die gratis VPN licenses aanbieden voor hun apparatuur, naar het schijnt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:Intussen zijn er al bedrijven zoals Cisco die gratis VPN licenses aanbieden voor hun apparatuur, naar het schijnt.
Inderdaad, https://cisco.com/go/covid19

Laat licenties geen excuus zijn.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

qless schreef:Het zou erg handig zijn moesten Telenet, Proximus, Orange en andere ISPS (tijdelijk) de (zeer lage) datalimieten zouden versoepelen of zelfs afschaffen. Voor telewerk en streaming.
Telenet zou dit aan het bekijken zijn
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

qless schreef:Het zou erg handig zijn moesten Telenet, Proximus, Orange en andere ISPS (tijdelijk) de (zeer lage) datalimieten zouden versoepelen of zelfs afschaffen. Voor telewerk en streaming.
Het lijkt erop dat proximus dit vanaf morgen doet (plus gratis films)
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Voor iedereen die serieus eens wil begrijpen wat de cijfers betekenen (en goed Duits kunnen):
https://www.heise.de/newsticker/meldung ... 79338.html
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Joe de Mannen schreef:Hamsteren is niet nodig, maar ik kan wel begrijpen dat iemand het aantal bezoeken aan de supermarkt wil beperken en daarom meer meeneemt dan anders.
Echt hamsteren, in de zin dat je voor 2 maand voedsel, drank, koffiefilters, koffie, etc. meeneemt, lijkt mij inderdaad overdreven.
Anderzijds, normaal koop ik meestal voor 1 week wanneer ik mijn inkopen op zaterdag doe.
Als je ervan uitgaat dat je op elk moment kunt besmet raken, en dat men dan thuiquarantaine vraagt, gedurende 1 à 2 weken, vind ik het niet zo onlogisch dat je ervoor zorgt dat je voor 2 weken gerief in huis hebt.
Het alternatief is dat niet doen, en als je (misschien) besmet geraakt alles laten aan huis leveren, maar dat lijkt mij peperduur en totaal niet handig.
Dat mensen dus meer aankopen dan anders, vind ik dus heel logisch, en totaal niet irrationeel, zoals men het graag voorstelt.
Wat ben je er immers mee dat de rekken van de supermarkt volliggen als je toch je huis niet uitmag omdat je 2 weken in quarantaine zit?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Mensen kopen meer dan anders omdat ze het niet nodig vonden om een voorraad aan te houden. Dat idee word tijdelijk even bijgesteld om daarna terug te vallen op een leven zonder reserve.

Natuurlijk moet er net een actie lopen in de colruyt van 15% op een product. Dat lijkt me het allemaal iets te versterken. Voor mij is het de gewoonte om dan gans de voorraad arachideolie op te kopen en afgaande op de andere winkelkarretjes heeft iedereen zo wel zijn eigenste voorkeur om zijn 15% te incasseren. Gaf wel leuke beelden op televisie.

Dat ze den delhaize ook gaan pluimen zijn op basics vind ik dan weer grappig.
Laatst gewijzigd door 9livesuni 14 maa 2020, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ondertussen bewijst JM Dedecker opnieuw zijn compleet foute ideeën in een interview in DeMorgen. Het lijk wel alsof dit interview 2 weken terug afgenomen is of dat Trump aan het woord is.
“Het gezond verstand ontbreekt compleet. Waar zijn alle geiten­wollen­sokken nu de natuur met ons eventjes op de loop gaat. Gezond leven is meer dan bomen knuffelen. Het is de wetten van de natuur respecteren. Maar van ons wordt verwacht ons angstig door de dagen heen te worstelen. Angst krijgt zelfs een naam, om het te verpersoonlijken: Ciara, Corona, Klimaat... De heilige Greta zei tegen de wereldleiders in Davos: ‘I want you to panic...’ En we doen het.

“Hoewel ik al op prostaat­leeftijd ben en tot de kwetsbare doelgroep behoor, ga ik niet in quarantaine. Dat doe ik pas als de Wetstraat een corona­coalitie krijgt. Met de opportunisten aan de macht, begin ik te hamsteren en bestel ik mijn mondkapje.”
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

qless schreef:
qless schreef:Het zou erg handig zijn moesten Telenet, Proximus, Orange en andere ISPS (tijdelijk) de (zeer lage) datalimieten zouden versoepelen of zelfs afschaffen. Voor telewerk en streaming.
Het lijkt erop dat proximus dit vanaf morgen doet (plus gratis films)
Scarlet ook trouwens, toegang tot de film kanalen, limiet weg etc...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boulder schreef: Het alternatief is dat niet doen, en als je (misschien) besmet geraakt alles laten aan huis leveren, maar dat lijkt mij peperduur en totaal niet handig.
geen idee hoe dat bij jou zit, maar ik zie op mijn facebook geregeld voorbijkomen van mensen die aanbieden (gratis) te helpen met dat soort dingen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

9livesuni schreef:Mensen kopen meer dan anders omdat ze het niet nodig vonden om een voorraad aan te houden. Dat idee word tijdelijk even bijgesteld om daarna terug te vallen op een leven zonder reserve.
M.i. is het puur omwille van dit soort regeringspraat
* "Disproportionele maatregelen zijn niet nodig", paar dagen later: "Het publieke leven gaat volledig plat"
* "De scholen zullen niet sluiten", de volgende dag nog maar: "De scholen gaan sluiten"
* "Hamsteren is niet nodig, de supermarkten blijven open", dus iedereen denkt "snel voeding voor een paar weken inslaan, want ze gaan sluiten!"

Je kan het zij die hamsteren niet kwalijk nemen dat ze het totaal niet meer vertrouwen. Want wie gelooft die regering eigenlijk nog?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

CCatalyst schreef:Je kan het zij die hamsteren niet kwalijk nemen dat ze het totaal niet meer vertrouwen. Want wie gelooft die regering eigenlijk nog?
Je mag niet alles al te somber inzien, maar als je ziet hoe land na land zijn grenzen sluit voor in-en uitgaande reizigers. Dan begin je je de vraag te stellen waar gaat dit heen in de volgende dagen en weken. Sluiting van bedrijven en fabrieken met werknemers?

Je durft bijna niet vooruit te denken.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Net terug van den Delhaize en bijna alles was aangevuld. Enkel diepvries ontbrak nog, maar dat werd net aangeleverd door de diepvrieswagen. De verantwoordelijke werd gevraagd aan de diepvries-camion. En ja, ik heb een pak WC papier gekocht omdat dat ook echt op was in de badkamer. En door de drukte van gisteren zochten ze er ook jobstudenten dus heb ik onze oudste ernaartoe gestuurd gisteren en kon hij vandaag al beginnen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Laatst gewijzigd door mailracer 14 maa 2020, 09:37, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Splitter schreef:
boulder schreef: Het alternatief is dat niet doen, en als je (misschien) besmet geraakt alles laten aan huis leveren, maar dat lijkt mij peperduur en totaal niet handig.
geen idee hoe dat bij jou zit, maar ik zie op mijn facebook geregeld voorbijkomen van mensen die aanbieden (gratis) te helpen met dat soort dingen.
Nog niet gezien, neen.
Ik heb wel afspraken gemaakt met mijn zus, die in de buurt woont, als één van ons ziek valt of preventief in quarantaine, we boodschappen gaan doen voor elkaar.
Op die manier moet er minder gehamsterd worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je ziet inderdaad wel een opbod tussen alle landen. De maatregelen, en zeker die ivm onderwijs, waren duidelijk ingegeven door wat er in de landen rondom aan het gebeuren was. Ik denk dat elk land absoluut wil vermijden dat het het volgende Italië is.

Op dat vlak is de houding van de UK wel interessant om volgen. Daar willen ze juist niet allerlei maatregelen en willen ze eigenlijk een gecontroleerde besmetting zodat het gros van de bevolking immuun is tegen de winter. Ze vrezen dat met de maatregelen zoals hier in Europa het snel ingedamd gaat geraken om dan in het najaar terug op te duiken en nog veel grotere problemen te veroorzaken. Mijn simpel IT verstand kan die redenering totaal niet volgen, maar blijkbaar is ze ook wel ingegeven door diverse experts, al zijn er ook experts die vinden dat de UK veel te traag handelt. We zullen het over een paar maand wel weten. Zou wel ironisch zijn mocht het net in de UK uit de hand lopen, gezien Trump zijn beslissing.

Ivm Trump is er hier overigens nauwelijks aandacht geweest aan zijn volledige toespraak. Die zat blijkbaar ook vol fouten, die achteraf door officials moesten gecorrigeerd worden. Zo begon hij over Europa dat direct alle cargo vluchten zouden verboden worden, wat dus ook de directe aanleiding was om zijn maatregelen vooral als een protectionistisch rondje Europa pesten te aanzien. Hij las die speech wel duidelijk af van een teleprompter en dan vraag je je wel af of niemand dat dubbelcheckt.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:Ivm Trump is er hier overigens nauwelijks aandacht geweest aan zijn volledige toespraak. Die zat blijkbaar ook vol fouten, die achteraf door officials moesten gecorrigeerd worden.
Ik hoop in elk geval dat Trump niet getest wordt op het Covid-19 virus en zodoende er een monster van zijn DNA vrijkomt.
Het zou een onvergefelijke fout zijn om de mogelijkheid te hebben om deze president te kunnen klonen... :lol:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Even highlighten dat Webex tot 100 man gratis is
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

CCatalyst schreef:
Je kan het zij die hamsteren niet kwalijk nemen dat ze het totaal niet meer vertrouwen.
Misschien zit het plunderen wel in onze genen. Dergelijke taferelen heb ik echt niet ervaren in China tijdens de uitbraak en lock down.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef: * "Hamsteren is niet nodig, de supermarkten blijven open", dus iedereen denkt "snel voeding voor een paar weken inslaan, want ze gaan sluiten!
zeg dat gvd tegen colruyt.... vandeweek hun collect en go plat, 2 dagen besteld, 2 dagen telefoon gekregen dat het niet door ging wegens "systeemproblemen".
ja, ok, dan doen we het deze week... maar alles al stampvol tot maandag toen ik terug bestelde.. ja goed, dan maandag maar.
krijg ik net een sms door te weinig voorraad is je bestelling afgezegd... kan ik nog door die oorlogsmenigte gaan winkelen in de hoop mijn normale (en moeder's) normale boodschappen te doen
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boulder schreef: Echt hamsteren, in de zin dat je voor 2 maand voedsel, drank, koffiefilters, koffie, etc. meeneemt, lijkt mij inderdaad overdreven.
Anderzijds, normaal koop ik meestal voor 1 week wanneer ik mijn inkopen op zaterdag doe.
Als je ervan uitgaat dat je op elk moment kunt besmet raken, en dat men dan thuiquarantaine vraagt, gedurende 1 à 2 weken, vind ik het niet zo onlogisch dat je ervoor zorgt dat je voor 2 weken gerief in huis hebt.
Dat lijkt geen hamsteren voor uzelf en in normale omstandigheden zou dat ook geen hamsteren zijn. Echter redeneren heel veel mensen zo en gaan er enorm veel op zeer korte tijd plots het dubbel of meer van hun normale aankopen doen. De winkels zijn daar niet op voorzien en men spreekt dus over hamstergedrag.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

R2D2 schreef:Ondertussen bewijst JM Dedecker opnieuw zijn compleet foute ideeën in een interview in DeMorgen. Het lijk wel alsof dit interview 2 weken terug afgenomen is of dat Trump aan het woord is.
Tijdens elk interview met LMDD heb je de indruk dat Trump aan het woord is ;-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat ik bizar vind, is dat de Makro open mag blijven, terwijl de non-food een aanzienlijk groter deel van de winkel inneemt dan de food afdeling.

Dus ik denk dat in het weekend het daar nog een grotere overrompeling wordt, want daar geraak je nog aan kledij & schoenen, terwijl de gewone winkel gesloten is. Vind dit in zekere zin oneerlijke concurrentie.

Of gaat de Makro zijn non-food dichtgooien op zaterdag?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

CCatalyst schreef:
9livesuni schreef:Mensen kopen meer dan anders omdat ze het niet nodig vonden om een voorraad aan te houden. Dat idee word tijdelijk even bijgesteld om daarna terug te vallen op een leven zonder reserve.
M.i. is het puur omwille van dit soort regeringspraat
* "Disproportionele maatregelen zijn niet nodig", paar dagen later: "Het publieke leven gaat volledig plat"
* "De scholen zullen niet sluiten", de volgende dag nog maar: "De scholen gaan sluiten"
* "Hamsteren is niet nodig, de supermarkten blijven open", dus iedereen denkt "snel voeding voor een paar weken inslaan, want ze gaan sluiten!"

Je kan het zij die hamsteren niet kwalijk nemen dat ze het totaal niet meer vertrouwen. Want wie gelooft die regering eigenlijk nog?
Normaal zou ik zeggen: men heeft waarvoor men gestemd heeft. Dit is de normale democratische gang van zaken. Hier in België is het immers zo dat de traditionele politiek - die al 10- tallen jaren aan de basis ligt van de huidige malaise - op één of ander manier ingebetoneerd is in onze staatsstructuren. Dus de kiezer krijgt geenszins waarvoor hij gekozen heeft.

Plus: de machts- en geldzuchtigen - dus onze traditionele politieke partijen (i.m.o. zowel oranje, rood en blauw met als afkooksel NVLD ofte NVA met uitzondering van de laatste met equivalenten lang Waalse zijde) - maken er hier al meer dan 30 jaar een rotzooi van. Toch zullen ze nu weer in één of andere gedaante aan de macht komen.

+ de meerdere geldverslindende regeringen en hun mandatarissen waarbij ik een 1° minister zie die nu haar federale bevoegdheid moet claimen om een coherent crisisbeleid tegen corona af te dwingen

In welke mate is er nog spraken van
1. een democratische staat
2. waar middelen efficiënt benut worden = afbouw van aantal regeringen, mandatarissen en hun politiek benoemde lakeien
3. zonder hypotheek op een gecoördineerde aanpak van crisissituaties zoals Corona

Arm België. En van het democratisch gehalte ben ik zeker: nihil want zovelen moeten uit de pot likken !!!!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

koenraaddeconinck schreef: Normaal zou ik zeggen: men heeft waarvoor men gestemd heeft.
Ik ben het sowieso al niet echt eens met deze stelling in onze Belgische structuren maar zeker in specifieke en uitzonderlijke gevallen als deze gaat dat toch niet op. Geen enkele partij heeft in zijn partijprogramma staan hoe ze zullen reageren in zo'n gevallen dus je kan er ook moeilijk voor stemmen.
Zelfs indien wel dan laat je je stem daar niet van afhangen. Je stemt voor de grote thema's zoals economie, ecologie, onze plaats in europa, migratie, ...etc.
En zelfs dan nog zou het maar de vraag hoe ze hun programma in zo'n situatie zullen toepassen en wanneer. Elke partij kan hier volgens mij de juiste of verkeerde beslissing nemen ongeacht hun grote rode draad.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

ub4b schreef:Wat ik bizar vind, is dat de Makro open mag blijven, terwijl de non-food een aanzienlijk groter deel van de winkel inneemt dan de food afdeling.

Dus ik denk dat in het weekend het daar nog een grotere overrompeling wordt, want daar geraak je nog aan kledij & schoenen, terwijl de gewone winkel gesloten is. Vind dit in zekere zin oneerlijke concurrentie.

Of gaat de Makro zijn non-food dichtgooien op zaterdag?
Of zoals hier de lokale krantenwinkel die mag sluiten terwijl de dag/en nachtwinkel naast de deur wel mag openblijven om kranten/Lotto/sigaretten te verkopen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MaT schreef:Dat lijkt geen hamsteren voor uzelf en in normale omstandigheden zou dat ook geen hamsteren zijn. Echter redeneren heel veel mensen zo en gaan er enorm veel op zeer korte tijd plots het dubbel of meer van hun normale aankopen doen. De winkels zijn daar niet op voorzien en men spreekt dus over hamstergedrag.
Je kunt het noemen wat je wilt, maar voor 3 weken in huis hebben is gezond verstand.
Het leidt wel tot lege rekken op korte tijd (net vastgesteld in 2 supermarkten (Colruyt en Carrefour)) qua bloem, suiker, spaghetti, spaghettisaus, enz.
Maar ik heb geen zin om alles online te bestellen als ik plots moet binnenblijven.
Het gevoel in de supermarkt was wel dat er oorlog dreigt, mensen namen ook foto's van de lege rekken, en konden er de humor wel van inzien.

Bloem heb ik niet gevonden, zal maandag of dinsdag wel weer binnen zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

MaT schreef:
koenraaddeconinck schreef: Normaal zou ik zeggen: men heeft waarvoor men gestemd heeft.
Ik ben het sowieso al niet echt eens met deze stelling in onze Belgische structuren maar zeker in specifieke en uitzonderlijke gevallen als deze gaat dat toch niet op. Geen enkele partij heeft in zijn partijprogramma staan hoe ze zullen reageren in zo'n gevallen dus je kan er ook moeilijk voor stemmen.
Zelfs indien wel dan laat je je stem daar niet van afhangen. Je stemt voor de grote thema's zoals economie, ecologie, onze plaats in europa, migratie, ...etc.
En zelfs dan nog zou het maar de vraag hoe ze hun programma in zo'n situatie zullen toepassen en wanneer. Elke partij kan hier volgens mij de juiste of verkeerde beslissing nemen ongeacht hun grote rode draad.
Zeer veel respect voor éénieders mening maar ...

- wie is er verantwoordelijk voor zoveel geldverslindende deelregeringen en eminenties met aanhang en alle gevolgen daarvan ...?
- wie is er bijgevolg verantwoordelijk voor structuren - ons vandaag meer dan bekend - die maken dat een coherent en consistent optreden in situaties zoals deze bemoeilijkt worden
- inderdaad: niemand kan in zijn programma dit voorzien en een programma uitwerken rond één uniek incident maar men kan wel structureel zorgen voor overheidsstructuren en beleidsprincipes die maximale garanties bieden dat vlot kan ingespeeld worden op crisissituaties allerhande

Dit probleem is al tientallen jaren gekend en de politici doen niets behalve het in stand houden om evidente, lucratieve redenen. Men kan niet ziende, blind zijn toch ... ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ub4b schreef:Wat ik bizar vind, is dat de Makro open mag blijven, terwijl de non-food een aanzienlijk groter deel van de winkel inneemt dan de food afdeling.

Dus ik denk dat in het weekend het daar nog een grotere overrompeling wordt, want daar geraak je nog aan kledij & schoenen, terwijl de gewone winkel gesloten is. Vind dit in zekere zin oneerlijke concurrentie.
Niet alleen oneerlijke concurrentie, maar volledig tegen de "geest" van de uitgevaardigde regels en dus immoreel.
Net zo immoreel als de café's die gisterenavond nog ultieme "Lock-down-parties" organiseerden.
ub4b schreef:Of gaat de Makro zijn non-food dichtgooien op zaterdag?
Waarschijnlijk wel. Indien niet zal dat spelletje toch maar één zaterdag duren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:men heeft waarvoor men gestemd heeft.
Beetje off-topic, maar dit is zo'n dooddoener die te pas en te onpas boven gehaald wordt. Nergens krijgt 'men' de personen/partijen waarvoor 'men' gestemd heeft. Er is namelijk niet zoiets als 'men' als het over stemmingen of verkiezingen gaat. Er zal altijd een aanzienlijk deel van de bevolking zijn die NIET de personen/partijen krijgt waarvoor ze gestemd hebben. Dat is nu eenmaal hoe het democratisch systeem werkt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben net naar de aldi en ah geweest hier.

In de aldi alles van droge producten/diepvriesgroenten allemaal bijna op tot zelfs op. Ze zeggen dat ze bij aldi pas leveren maandag.

Bij de Ah ging het nog redelijk maar zag je dat fruit en droge producten ook erg laag in voorraad waren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Ik ben net naar de aldi en ah geweest hier.
In de aldi alles van droge producten/diepvriesgroenten allemaal bijna op tot zelfs op. Ze zeggen dat ze bij aldi pas leveren maandag.
Bij de Ah ging het nog redelijk maar zag je dat fruit en droge producten ook erg laag in voorraad waren.
Blijkbaar verschilt het enorm van winkel tot winkel en regio tot regio.
Daarnet weer naar een Carrefour geweest, maar nu in een andere gemeente , want de missus moest persé wat dingen hebben die ze hier in onze lokale Carrefour Market (waar ik gisteren dus ging). Het was er enorm rustig voor een zaterdagmiddag, en van tekorten was er totaal geen sprake. O.a. ook enorme stapels wc-papier :P.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomby ik denk sowieso dat het verschil is dat wss Aldi geen bevoorrading doet op hun laatste dag terwijl carrefour ah enzo dit wel nog altijd doen. Dat is toch wat ik opmerk.

Want in de Ah was er nog steeds genoeg terwijl dit naast elkaar ligt. Ah werkt hier ook de zondagvoormiddag dus dat kan ook veel verklaren.
Maar de winkel manager van de aldi zei ook dat het erg afhangt van waar en welke winkel. Want ze hoort van anderen dat het beter is en bij sommigen anderen nog veel erger.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dit is een beproeving voor elk land en geen enkele partij heeft pasklare antwoorden voor uitzonderlijke gebeurtenissen zoals deze MAAR we hebben wel samen deze troep van staatsorganisatie gesteund/gestemd. Wie geld heeft voor 7 regeringen en 8 ministers voor elke bevoegdheid die beter door 1 zou gedaan worden, moet niet te hard klagen.

Bovendien zijn er wel degelijk verschillen tussen de partijen. Volksgezondheid en sociale zekerheid staan niet bij elke partij even hoog op de prioriteitenlijst. Mensen zijn hier verwend en houden geen rekening meer met problemen zolang ze ver van ons bed zijn. Nu komt eens iets dichtbij en het is al paniek en hamsteren. Dat het WC-papier het eerste is waar ze aan denken zegt veel over deze schijters :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”