Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

heist_175 schreef: Ik zie niets exponentieels...
euhm, met test gewoon minder..

Ondertussen ook: "Aantal bevestigde gevallen in rusthuis bijgesteld naar 2 (ipv 34). De 32 anderen zijn "verdachte" coronagevallen. "
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Nationaal rampenplan wordt allicht afgekondigd vanavond: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 14040.html

Dat is vereist om de scholen en kinderopvang/dagverblijven te sluiten.*

Zoals ik hierboven al voorspeld had, nu ze een oorveeg en straf van Trump gekregen hebben voor hun laksheid en nalatigheid, gaan ze eindelijk, EINDELIJK eens in gang schieten. Jammer dat dat niet eerder kon.

* Ik hoop dat iedereen hier met kinderen het verstand heeft om die dan niet bij de grootouders te gaan steken, dat is het meest onverantwoorde dat een ouder kan doen. Laat een ouder thuis, informeer de werkgever dat u zal thuiswerken, en als de werkgever iets daarop zegt, antwoord dan dat u het absoluut niet kan waarderen dat hij u forceert om te kiezen tussen uw job en uw kinderen in deze omstandigheden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Warmer weer lijkt ook niet veel te helpen... Toch al redelijk warm rond Madrid.

https://www.worldometers.info/coronavir ... try/spain/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ddd schreef:Warmer weer lijkt ook niet veel te helpen... Toch al redelijk warm rond Madrid.

https://www.worldometers.info/coronavir ... try/spain/
Duurt 2 weken voor de gevolgen daarvan zichtbaar zijn omwille van de incubatieperiode. Vorige week was het er nog koud. Zuid-Spanje en de Canarische Eilanden waar het al langer warm is blijven wel relatief gespaard.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2020, 14:36, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Gelukkig dus dat we die 34 niet al meegeteld hadden in de cijfers, sommigen hadden er een exponentiële stijging in gezien die er niet is.

@CCatalyst
Bekijk de data van de US eens. Voor Trump zich komt moeien met Europa, zou hij beter zijn eigen stal eens uitmesten :).
Er wordt in de US vrijwel niet getest, nog véél minder dan in België.

@rampenplan
Waarom krijgen we nu een rampenplan? Omdat de cijfers zo slecht zijn? Lijkt me toch van niet.
Of omdat BDW erom gevraagd heeft?
Of omdat de bedrijven graag uit de federale subsidiepot slurpen in geval van "nationale ramp".

Best grappig dat de grootste pleitbezorgers (toch qua lippendienst) voor een splitsing, nu plots smeken voor interventie (en dus geld) van de federale overheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Handel op de Amerikaanse beurs meteen na opening stilgelegd omwille van circuit breaker 1 (S&P 500 -7%)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Dumpen bij grootouders:
Hangt natuurlijk ook wel af van de leeftijd van de grootouders en kinderen (had ik zelf de snelheid van de vorige generaties gevolgd was ik al grootvader en niet eens guiness boek materiaal).
Ook gewoon thuiswerken, sommigen hebben vrij weinig toezicht nodig op 10 jaar zodat je vrij normaal kunt werken, anderen kan je op 20 amper alleen laten.

Zijn hier momenteel aan het uitkijken om telewerk uit te breiden. Aangezien ik zeer weinig in contact kom met heel oude of jonge mensen is het het logische dat ik wat wacht op de anderen omdat er toch iemand aanwezig moet zijn (voorlopig :lol:).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Zoals ik hierboven al voorspeld had, nu ze een oorveeg en straf van Trump gekregen hebben voor hun laksheid en nalatigheid, gaan ze eindelijk, EINDELIJK eens in gang schieten. Jammer dat dat niet eerder kon.
Hahaha, en moest je een Bart De Wever adept zijn, was het waarschijnlijk dankzij BDW. Of wacht, je bent ook een BDW adept.
Anyway, ik zou het zelf ook BDW meer toeschrijven dan Trump, en verder ook de steeds luider klinkende roep om een nationaal plan ipv iedereen lokaal te laten beslissen met dan belachelijke reacties als die van JM Dedecker (bij deze direct serieus in mijn achting gedaald).

Anyway, redelijk belachelijk om nu te doen of dat 'rampenplan' zo'n significant groot verschil gaat maken tov de maatregelen die de voorbije dagen al gebeurd zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

BEL-20 grootste daling ooit op 1 dag... voorlopig -11%.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Gehoord via-via met een kennis op het kabinet DeBlock.

[roddel]
Op het kabinet DeBlock zijn ze aan het werken aan een maatregel om vanaf maandag de scholen te sluiten.
Vermoedelijk komt de communicatie er dan aan in het weekend ofzo.
[/roddel]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zopas ook zoiets opgevangen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@ddd : De BEL-20 is momenteel het minst van onze zorgen denk ik. Dat is nu eenmaal een gevolg van een fragiel systeem. En laat aub de markt niet bepalen van wat nu noodzakelijk is. Mensen uit elkaar houden is nu prioritair.

@heist_175 : ik denk niet dat het een roddel is. Vanaf er een federaal noodplan wordt afgekondigd is het zover. En ik denk dat dat vandaag of morgen gaat gebeuren.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

idd ook al via verschillende kanalen zoiets opgevangen. Hopelijk maken ze het zo snel mogelijk officieel zodat er voor opvang kan worden gekeken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Artsen willen alle scholen dicht, Weyts noemt dat ‘niet aan de orde’.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200312_04887262
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Walter Grootaers besmet. Maar ook internationaal lees je meer en meer celebs die besmet zijn. Dat wijst er volgens mij toch ook wel op dat de besmettingscijfers veel groter zijn dan wat de officiële cijfers laten uitschijnen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

proximus en telenet stellen het voetbalkanalen open dit weekend.

De vraag die ik me stel zou het nu niet tijd zijn al dan niet tijdelijk de 750GB op te heffen bij telenet.
Meer en meer scholen gaan sluiten vives online les geven maar ze kunnen toch moeilijktussen 00.00 en 12u les geven om aan volle snelheid te kunnen werken. Ook om thuis te werken
Laatst gewijzigd door proximusboyke 12 maa 2020, 17:22, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

quovadis schreef:idd ook al via verschillende kanalen zoiets opgevangen. Hopelijk maken ze het zo snel mogelijk officieel zodat er voor opvang kan worden gekeken
Misschien gaat dit binnenkort helemaal niet nodig zijn, stel dat Europa in een complete sluiting gaat.

Wat nu gebeurt kan toch echt niet door de beugel, ieder EU land vaardigt interne maatregelen uit naar eigen behoefte. Precies of het virus in de remmen gaat bij een (onzichtbare) landsgrens. Waar blijft een gezamelijke eenstemmige aanpak. Het lijkt me echt meer als rondrennen zoals een kip zonder kop momenteel.
EU notabelen kunnen perfect afstemmen als het om geld verdienen gaat of als je ze de kans geeft om op een rode loper te komen paraderen voor het voetvolk, nu hoor je ze niet.
Onze president Den Michel keek rond en zag dat het goed was... Misschien kan hij met zijn ogen de snelheid van het virus ook niet meer volgen!?

Als we deze crisis doorkomen heb ik echt mijn buik vol van deze ganse EU parodie.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, voorwat dient dat Europa nu eigelijk, net nu we het nodig hebben komt pijnlijk aan het licht dat het een lege doos is.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...EU notabelen kunnen perfect afstemmen als het om geld verdienen gaat...

Gekend probleem, oeroud... en wereldwijd! Al zouden wij hier (met 8 ministers voor gezondheid) toch wijzer moeten zijn :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik zou mss vandaag naar de supermarkt gaan ipv morgen. Je weet nooit hoe "het volk" gaat reageren als ze vanavond iets zouden gaan zeggen. Dat gezegd zijnde, het kan ook zijn dat het morgen even rustig is als een andere vrijdag. De keuze is aan u, ik zeg niet dat je vanavond moet gaan :).
DarkV schreef:Artsen willen alle scholen dicht, Weyts noemt dat ‘niet aan de orde’.
Ik zal wel naar de artsen luisteren ipv een minister die nu eens onderwijs en dierenwelzijn als postje wel leuk vond om te doen, na verkeer gedaan te hebben in de vorige legislatuur. Ze zullen toch sluiten.

Voor al die pipo's en hun partijen die nu in de regeringen zitten (Vlaamse en federale in lopende zaken) wacht straks overigens nog een ferme afstraffing in het stemhokje. Voor Disproportionele Maggie zal er in het bijzonder geen genade zijn.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

CCatalyst schreef:Voor al die pipo's en hun partijen die nu in de regeringen zitten (Vlaamse en federale in lopende zaken) wacht straks overigens nog een ferme afstraffing in het stemhokje. Voor Maggie zal er in het bijzonder geen genade zijn.
Dat is zeker. Ik wacht nu tot de eerste excellentie zich ziek verklaart om te onsnappen aan de verantwoordelijkheid en de lynchpartij die erop volgt.

Maar wat ik met afvraag, weten men nu eigenlijk al met zekerheid in China hoe het virus de kop heeft opgestoken of was het een 'foutje' van één of andere wetenschapper.

Meent Trump nu wat hij zegt, indien zo dan krijgt hij bij mij wat meer krediet:
" Dat de Amerikaanse beurzen slecht reageren noemde Trump "onbelangrijk als het gaat over leven en dood""
Laatst gewijzigd door timmermc 12 maa 2020, 18:20, in totaal 1 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

timmermc schreef:Maar wat ik met afvraag, weten men nu eigenlijk al met zekerheid in China hoe het virus de kop heeft opgestoken of was het een 'foutje' van één of andere wetenschapper.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Eyes_ ... us_disease
Afbeelding
:bdaysmile:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wuhan-400 is een hersenspinsel van scifi schrijver Dean R. Koontz.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beke humor, al zullen de aanhangers weer in hun gat gebeten zijn :angel: .

[youtube]VcEnG7qxnLY[/youtube]
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Voor alle duidelijkheid, bovenstaande quote van "Wuhan-400" dateert van een fictie boek gepubliceerd in 1981, het is geen realiteit.

De link boven de quote legt dat ook uit maar dit mag ook even in tekst staan hier.

Die auteur z'n fictie is wel akelige realiteit geworden... Doch zoals Snopes zou zeggen: "mostly false".
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2020, 18:25, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik vond het raar dat mijn avondcursussen Spaanse conversatie en Portugese conversatie nog doorgegaan zijn maandag en dinsdag.
Je zit daar echt opeengepakt, en heel veel van de studenten zijn 60+, tot zelfs 80+.

Ik heb van in het begin gevonden dat ze hier de boel minimaliseerden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 14:00, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind dat ze echt wel enorm dramatisch reageren waardoor ik zeker wegens de wisselende communicatie gewoon het lachwekkend vind.

Ik maak me er alvast geen zorgen in. Heb al zorgen genoeg aan men hoofd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boonpwnz schreef:Ik vind dat ze echt wel enorm dramatisch reageren waardoor ik zeker wegens de wisselende communicatie gewoon het lachwekkend vind.
Ik hecht meer geloof aan spoedartsen uit Italië die beelden tonen van hoe erg het wel is, dan ministers die het eerst weglachten als "niet veel erger dan een griepje".
boonpwnz schreef:Ik maak me er alvast geen zorgen in. Heb al zorgen genoeg aan men hoofd.
Het zal er waarschijnlijk nog bijkomen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef:Warmer weer lijkt ook niet veel te helpen... Toch al redelijk warm rond Madrid.

https://www.worldometers.info/coronavir ... try/spain/
Duurt 2 weken voor de gevolgen daarvan zichtbaar zijn omwille van de incubatieperiode. Vorige week was het er nog koud. Zuid-Spanje en de Canarische Eilanden waar het al langer warm is blijven wel relatief gespaard.
In Singapore is het doorgaans lekker warm....heeft geen enkel effect. Dus dit zal een blijvertje zijn.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Dat het familie is van MERS zou al moeten aangeven dat de kans er is dat het resistent is voor hitte. Dat virus heeft er immers geen last van.

Wat wel een positief effect heeft is dat mensen tijdens warmere periodes minder geneigd zijn om dicht bij elkaar te zitten en vooral ook meer de buitenlucht opzoeken. In dat opzicht zal het virus een rake klap krijgen, maar daardoor niet verdwijnen.

Onze school is open, maar mijn directie verwacht dat de scholen nog voor de paasvakantie moeten sluiten. Er is een groep kinderartsen die voortdurend overleg pleegt met de overheid en van daaruit heb ik horen waaien dat de scholen volgende week sluiten. Dit sluit aan bij wat hier eerder in het topic is aangegeven. Al moet ik toegeven dat ik de bedenkingen die je in de interviews hoort, wel deel. Als je het virus niet serieus neemt wanneer de scholen sluiten en je kinderen dumpt bij de grootouders dan zal je een verkeerd effect hebben.

Mocht het toch zo zijn dat de scholen sluiten dan hoop ik van harte dat ouders verstandig genoeg zijn om niet allerlei in- en outdoor activiteiten op te zoeken. Onze school is alvast al het volledige schooljaar voor alle leerlingen geabonneerd op Wezooz Academy. Ongeacht de kwaliteit van zo'n platform vol beeldmateriaal, is het wel ideaal om een gesloten periode op te vangen aangevuld met oefeningen die via Smartschool, Google Classroom, Scoodle, ... met de leerlingen gedeeld worden. Ik heb alvast alle oefeningen digitaal klaarstaan om te vertrekken. Bovendien kan ik mijn leerstof via een schermopname perfect delen. Zo kan ik zeker een sluiting tot de paasvakantie overbruggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien krijgen de scholen achter de schermen de nodige ondersteuning om digitaal afstandsonderwijs, ook voor zij die het nog niet hebben vandaag, mogelijk te maken?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Wij krijgen vanuit de overheid geen ondersteuning achterliggend om afstandsonderwijs mogelijk te maken. Van die illusie kan ik je meteen ontdoen. Onze school werkt achterliggend zelf aan de maatregelen om afstandsonderwijs mogelijk te maken.

Edit: bovendien merken we op dat wij en scholen in de regio zeer veel moeite hebben om langdurig afwezige leerkrachten te vervangen. We vinden geen leerkrachten meer. Dat vangen wij deels op met zelfstandig leerstof verwerken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

jutuiz schreef:In Singapore is het doorgaans lekker warm....heeft geen enkel effect. Dus dit zal een blijvertje zijn.
Singapore is een zeer bijzonder geval, en de voordelen van de warmte worden getemperd door bepaalde nadelen die in de kaart van het virus spelen. De bevolkingsdichtheid is er zeer groot, er is een zeer drukke transitluchthaven met vluchten van over de hele wereld waar er een continue risico op importbesmetting is en het ligt relatief dicht bij China. Het is daar dan ook vroeg begonnen, op 23 januari al.

Met 187 gevallen en 0 doden op 5.612 miljoen inwoners, doen ze beter dan Belgie met 400 gevallen en 3 doden op 11 miljoen inwoners, waar het eerste geval pas twee weken later opdook. Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat de situatie in Singapore veel slechter zou geweest zijn als het een koud land was.

Ik nodig je uit om te kijken naar het weinig aantal gevallen in het zuidelijk halfrond, maar evenzeer ook in het warme India - een land met een massapopulatie (doch verspreidt over een veel grotere oppervlakte) en slechte hygiene.

Hoewel er alle redenen is om aan te nemen dat dit virus in de regel niet goed gedijdt in de warmte, heeft dit niet zozeer met de warmte zelf te maken, maar vooral met het secundaire effect van warmte: mensen zijn dan meer buiten en zitten minder dicht op elkaar. Singapore is nu wel het land bij uitstek om een uitzondering op die regel te maken; zelfs met warmte zitten de mensen er nog op elkaar door de extreem hoge bevolkingsdichtheid van 8136 mensen/km2 (Belgie heeft 383 mensen/km2).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2020, 20:21, in totaal 2 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Flying schreef:Als je het virus niet serieus neemt wanneer de scholen sluiten en je kinderen dumpt bij de grootouders dan zal je een verkeerd effect hebben.
Veel grootouders gaan zelf nog werken, zeker van de kleuter en lagere schoolkinderen. Dus zomaar dumpen bij de grootouders zal in veel gevallen niet eens lukken en is dus een non-argument
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

boulder schreef: Ik hecht meer geloof aan spoedartsen uit Italië die beelden tonen van hoe erg het wel is, dan ministers die het eerst weglachten als "niet veel erger dan een griepje".
Dat zeg ik toch ook niet je leest weer wat je wil lezen.

Ik lach het niet weg maar ik vind de misvormde communicatie politiek/wetenschap zodanig lachwekkend dat ik niet eens weet wie ik nog moet geloven inzake maatregelen. Daarnaast kan deze burgemeester dat beslissen dan een andere burgemeester weer wat anders. Het ene land beslist het zo het andere zo.


Dat vind ik lachwekkend en daarom kijk ik er niet meer achter.

Daarnaast ik kan normaal neit thuiswerken maar het is corona en volgens men bazin kan ik nu wel thuiswerken heb maandag gesprek?
Wat voor bullshit is dat.
Laatst gewijzigd door boonpwnz 12 maa 2020, 20:44, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou de kinderen gewoon meenemen naar het werk; moet de werkgever maar opvang voorzien als hij je perse op het werk wilt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Ze zijn bij NVA bang voor gezicht verlies

"Volgens de Franstalige zakenkrant L'Echo spitst de discussie in de Nationale Veiligheidsraad zich effectief af op de sluiting van de scholen, en botst het vooral tussen Vlamingen en Franstaligen.
De Vlaamse regering, die door minister-president Jan Jambon wordt vertegenwoordigd, zou zich verzetten tegen al te drastische maatregelen uit vrees voor de economische gevolgen. Franstaligen zouden daarentegen sneller tot actie willen overgaan, nog steeds volgens L'Echo.

Eerder verklaarden Jambon en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) dat ze een sluiting van de scholen effectief te drastisch vinden."
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap het toch ook niet zo goed. In meer dan de helft van Europa is nu al beslist om de scholen te sluiten. Zelfs in landen die op dit moment nog veel minder getroffen zijn, zoals Ierland. Maar Jambon en Weyts zijn pertinent overtuigd dat de scholen open moeten blijven. Zijn het dan allemaal zo'n idioten in die andere landen ?
En inderdaad, als nu toch beslist wordt van de scholen te sluiten, lijden ze toch wel serieus gezichtsverlies. Maar ja, dat heb je natuurlijk als je voor je beurt spreekt.
Laatst gewijzigd door Tomby 12 maa 2020, 22:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:...Maar Jambon en Weyts zijn pertinent overtuigd dat de scholen open moeten blijven...
Misschien op aandringen van Willy Claes, Miet Smet, Herman De Croo...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”