aankoop HR ketel via Engie, iemand ervaring?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

hoi ik denk eraan om over te stappen van mazout naar gas, daar ik in mijn buurt moeilijk iemand vind om deftig onderhoud te doen (verkopen en placeren kunnen ze allemaal.....) dacht ik alles via Engie te laten gebeuren, met onderhoudscontract.

aanrader of niet? thanks ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ze kunnen verkopen en placeren, waarom kunnen ze dan geen onderhoud doen?
Mij lijkt dat je op een onderhoud via Engie gewoon een extra pooier moet betalen bovenop het loon van de technieker?
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

neen, onderhoud doen hebben ze geen zin in, vuil werk of te technisch? een dikke percent op nieuwe installaties levert meer op.

de laatste die hier bezig is heeft mij al 700€ gekost en ie moest nog iets vragen aan een collega over een printplaat... dat was november...

dus ik dacht mazout is toch passé aan't worden, misschien een goed idee om over te schakelen op gas.

misschien kan een groot sanitair bedrijf wél onderhoud garanderen, ik kijk nog wat rond ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou ook eens rondhoren voor "niet-gas".

Kijk naar de éénmalige kosten en de verbruikskosten en zet volgende tegen elkaar uit:
- gas (nieuwe aansluiting Fluvius, nieuwe leidingen, nieuwe ketel)
- warmtepomp lucht/water (fluctuerende COP, goedkoop te plaatsen)
- warmtepomp geothermische boring water/water (stabiele COP, dure boring)
- pellets (al dan niet volautomatisch aanvullen met zuiger/schroef)

Binnen een paar jaar moeten we afstappen van het Nederlands gas (afhankelijk van de regio), met een bijkomende kost aan uw installatie.
Nog wat jaren later mag je geen gas meer stoken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hopelijk passeert er een gasleiding voor jouw deur. Indien niet, dan kan je ernaar fluiten. Tenzij je een aantal buren kan overtuigen om ook aardgas te nemen. Vanaf een stuk of 10 gegadigden is de beheerder verplicht om aardgas in uw straat aan te leggen. Stel dat het er wel ligt: wordt proper, al die koperen opbouw leidingen langs de muur.
Euh.. Pellets met automatische aanvoer?? Veel succes met het neerpoten van een container die een ton (of meer) aan pellets bevat ergens midden in je woonkamer. Voor particulier verbruik volstaan nog steeds zakjes van 15 kilo die je zelf in het reservoir giet. Los van het feit dat er een vrachtwagen de pellets in bulk thuis komt leveren. Een pelletkachel brandt ook geen 24/7 hee.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou +/- 3ton pellets nodig hebben, oftewel 200 zakjes. Een vorm van automatische aanvoer lijkt me geen luxe :).
Er zijn pelletCV's die een voorraadvat hebben van maar 20kg, dat betekent in de winter (niet dit jaar dus) ongeveer elke dag bijvullen. Niet zo handig lijkt me :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: Er zijn pelletCV's die een voorraadvat hebben van maar 20kg, dat betekent in de winter (niet dit jaar dus) ongeveer elke dag bijvullen. Niet zo handig lijkt me :).
Wat denk je dat iemand (zoals ik) doet met een pelletkachel? Bijvullen als het reservoir leeg is. Bij een hele dag branden moet dat 1 keer per dag gebeuren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoektool Fluvius: "adres aansluitbaar op aardgas ?"
https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... aardgasnet
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

bedankt voor de reacties, net 60000€ renovatie gedaan,isolatie,zonnepanelen, ik heb gas voor de deur en geen zin in pellets, WP, etc..
ben geen groene jongen dus het wordt gas, dat gaat nog mijn tijd meegaan ;)
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ook als niet groene jongen kan je cijferen natuurlijk, dat is wss het krachtigste argument voor iedereen :).
Als je net geïsoleerd hebt en zonnepanelen hebt (in het oude regime met terugdraaiende teller), dan lijkt me dat uw beperkte warmtevraag prima afgedekt kan worden met een kleine WP installatie (lucht/water).
Berekend de TCO van een gasinstallatie op 10-15 jaar (dan is uw ketel wss dood):
- installatiekost (Fluvius aansluiting, nieuwe leidingen, nieuwe ketel)
- verbruikskost (x kWh per jaar)
En vergelijk dat met de TCO van een WP.

Ik bedoel dat serieus, misschien komt het beter uit met een WP (zeker ook gezien uw zonnepanelen).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:En vergelijk dat met de TCO van een WP.
Volgens mij is een eerste vereiste voor een WP toch wel vloerverwarming en goede isolatie.

Zonder beide betwijfel ik of je je huis ooit warm gaat krijgen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:En vergelijk dat met de TCO van een WP.
Volgens mij is een eerste vereiste voor een WP toch wel vloerverwarming en goede isolatie.

Zonder beide betwijfel ik of je je huis ooit warm gaat krijgen.
Met een E 80 gaat het niet lukken.
Met een E 30 al een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef: Er zijn pelletCV's die een voorraadvat hebben van maar 20kg, dat betekent in de winter (niet dit jaar dus) ongeveer elke dag bijvullen. Niet zo handig lijkt me :).
Wat denk je dat iemand (zoals ik) doet met een pelletkachel? Bijvullen als het reservoir leeg is. Bij een hele dag branden moet dat 1 keer per dag gebeuren.
En 1 keer per dag stofzuigen ?

Wat het plaatsen van een ketel betreft vraag je prijs bij een installateur en laat je het onderhoud doen door een onderhoudstechnicus van het merk. Hier Vaillant, geplaatst door elektricien en onderhouden door iemand uit de buurt die hiervoor gecertificeerd is.

Engie plaats niet zelf, maar laat dit ook over aan een installateur.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

fendtje schreef:Met een E 80 gaat het niet lukken.
Met een E 30 al een heel ander verhaal.
Iemand die spreekt over de vervanging van z'n mazoutverwarming gaat nooit een E30 hebben... zelfs geen E80.

Een WP is dus goed voor nieuwbouw maar in mijn woning van 15 jaar oud moet ik er zelfs al niet van dromen.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Henkdee
het lijkt mij aangewezen dat een onderhoud van het CV-ketel best door een "erkend installateur" van het betrokken merk uitgevoerd wordt
zelf opteer ik voor een "onderhoudscontract" met of "onderhoud" via merk/constructeur/invoerder zelf
&
indien uw mazoutketel nog voldoet (aan de normen) misschien best wachten met omschakeling naar gas (diverse regio's dienen in de volgende jaren van Nederlands (arm) gas naar ander (rijk) gas over te schakelen
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... r-rijk-gas
en ja indien nodig tijdig aan verschillende merken offertes (Vaillant, Buderus, …) vragen (aan plaatselijke installateurs & ook via het merk zelf)
vermits het "goede jaren zijn in de bouw" kunnen reactie/responsietijden enigszins tegenvallen (t.t.z. weken en zelfs gewoon geen offerte)
succes
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die pelletketel valt wel mee, ik heb er een met 40 kilo reservoir. Een zak per dag is inkappen is een kleine moeite, de ketel reinigt zichzelf iedere 4 uur. Een keer per maand idd zelf met stofzuiger alles proper maken en aslade weggooien.

Voor zoiets belangrijk als verwarming zou ik toch een lokale speler met goede reputatie vertrouwen. Iemand die u uit de nood helpt als het zover is...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
fendtje schreef:Met een E 80 gaat het niet lukken.
Met een E 30 al een heel ander verhaal.
Iemand die spreekt over de vervanging van z'n mazoutverwarming gaat nooit een E30 hebben... zelfs geen E80.
Een WP is dus goed voor nieuwbouw maar in mijn woning van 15 jaar oud moet ik er zelfs al niet van dromen.
Ik zie het probleem niet? Waarom zou je met een E80 geen WP kunnen steken?
Met een geothermische boring heb je altijd 15° als "buitentemperatuur", dus een COP van 4-5, wat betekent dat je van 3500kWh (= €700) zomaar 18000kWh maakt. Daar kan je toch wel een huis mee verwarmen hé, zelfs een oud huis (pre 2000 of zelfs pre 1990), zelfs een vrijstaande villa.

De enige reden dat de berekening nu nog wat mank loopt, is dat gas (tegenwoordig) super goedkoop is, wegens overaanbod. Een beetje "taxshift" (zonder "per ongeluk" gat van 12miljard dan wel) van elektriciteit naar gas zou gas zomaar veel duurder kunnen maken en elektriciteit goedkoper. Dan wordt de 3500kWh elektriciteit bv maar €500 en de gasrekening voor 18000kWh en flukse €1000 per jaar (waar ze nu nog elkaars equivalent zijn, in €€'s). Met dat prijsverschil kan je al eens een grondboring doen, die 70-80 jaar mee gaat...
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

henkdee schreef:hoi ik denk eraan om over te stappen van mazout naar gas, daar ik in mijn buurt moeilijk iemand vind om deftig onderhoud te doen (verkopen en placeren kunnen ze allemaal.....) dacht ik alles via Engie te laten gebeuren, met onderhoudscontract.

aanrader of niet? thanks ;)
Aanrader ? voorzie een extra kost, een gas condensatiebrander moet je de bestaande schouw laten tuberen , een buis wordt in de bestaande schouw geplaatst. Meestal weigert de installateur deze werken uit te voeren indien de schouw gebruikt werd met stookolie brander.
Wat onderhoud betreft, als je vaillant kiest, dan komen zij zelf de ketel onderhouden. Je moet geen beroep doen op locale cv installateur
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

dejean schreef:Aanrader ? voorzie een extra kost, een gas condensatiebrander moet je de bestaande schouw laten tuberen , een buis wordt in de bestaande schouw geplaatst. Meestal weigert de installateur deze werken uit te voeren indien de schouw gebruikt werd met stookolie brander.
Wat onderhoud betreft, als je vaillant kiest, dan komen zij zelf de ketel onderhouden. Je moet geen beroep doen op locale cv installateur
Tuberen... een chic woord om aan te geven dat een gesloten systeem nu eenmaal aanvoer van verse lucht nodig heeft die dus niet uit de kamer waar de ketel hangt komt. Het betreft dus een RVS buis (rookgastemperatuur is laag bij een condensatieketel) met een "binnenbuis" en een "buitenbuis", de buitense buis is voor de aanvoer, de binnenste buis is voor de afvoer (en dus warm).
Er is geen enkele reden waarom zo'n buis (buitendiameter 125mm) niet in een schouw geplaatst kan worden als die eerder door een mazoutketel gebruikt werd. Ik heb weet van meerdere mazoutinstallaties die door een condensatieketel zijn vervangen en waarbij de schouw herbruikt is, met een concentrische buis in de schouw geschoven.

Afbeelding

Ik begrijp echt waar niet waarom een technieker/installateur geen onderhoud zou willen doen. Het is proper werk, ze moeten nauwelijks iets doen en kunnen op een half uurtje €50-100 verdienen.
Engie rekent als pooier ook onkosten bovenop de installateur.
Vaillant rekent wel andere tarieven dan een gewone installateur (lees: hoger).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”