Big Brother Proximus krijgt dicator streken

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Mijn kapper vraagt me om eens te kijken naar zijn desktop omdat die een enorm lage internet snelheid heeft.

Inderdaad, nauwelijks 2 mbps terwijl alle andere toestellen die we er naast leggen normale snelheid hebben.
Eventjes een ander wifi-kaartje geprobeerd met een externe antenne , geen noemenswaardig effect.

Ik zet even op mijn tablet tethering aan op het Orange netwerk: onmiddellijk rond 50 mbps op de dekstop. Conclusie: het ligt niet aan de desktop zelf.

080022800 gebeld en na een twintigtal keuzes een persoon aan de lijn die echt wel onderlegd was.

Wat blijkt: Proximus heeft alle WIFI (2,4 en 5 GHz) bij hen in één pot gestoken en, nu komt het, de computer daar beslist welke bandbreedte elk apparaat krijgt
Niemand heeft enige vat op die volgorde, Big Brother heeft beslist wat voor mijn kapper het beste is en daarmee basta.
De bewuste PC is een drietal jaar oud en dat lijkt nu net DE factor te zijn waar men rekening mee houdt.
De suggestie was: trek een UTP kabel van de modem naar de desktop, dwars door de living naar het kapsalon.
Je houdt het niet voor mogelijk.
Laatst gewijzigd door nete 18 feb 2020, 09:07, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik geloof alles: wat enigszins paranoia overkomt vandaag, is morgen perfect normaal.

Maar toch, om slechte wil en onkunde vanwege Proximus te proberen uit te sluiten:
de pc van uw kapper:
- welke netwerkcontroller
- laatste drivers?
- verbonden op 2,4G of op 5G

Het is bv perfect mogelijk dat de pc van uw kapper amechtig probeert op 5G te blijven verbinden, hoewel de pc beter zou overschakelen op 2,4G.
Dat de pc prima werkt op tethering bewijst niet zo veel.
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

ik snap het niet...

proximus heeft honderdduizenden klanten, die allemaal nog minder kaas gegeten hebben van techniek dan onze politiekers van onderhandelingen.
Ze stellen een globaal iets in zodat dit voor de grote middelmoot deftig werkt.

U kent er blijkbaar -iets- meer van, maar zit wel af te geven op Proximus terwijl hier de oplossing gewoon zou zijn: "ik doe het op mijn manier, ik zet er zelf een AP tussen en handel mijn WiFi zelf af"

Ik snap dat u wat stoom wil aflaten na deze niet zo fijne ervaring maar met wat te komen ranten op proximus gaat er niets opgelost worden.
Het staat u ten allen tijde vrij uw eigen wifi oplossing te voorzien en die van proximus uit te schakelen.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik vermoed dat dit te maken heeft met 'Proximus Smart Wifi'.
Enige tijd geleden heeft Proximus de 2.4 en 5Ghz netwerken dezelfde naam gegeven, je ziet dus maar 1 netwerk staan op je device.
Zie https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ximus.html

Zoals heist_175 aanhaalt, kan het dat die desktop hardnekking probeert te verbinden op 2.4 of op 5, terwijl dit in slechtere snelheden resulteert. Zo kan het bvb beter het andere netwerk zijn. Maar die zie je niet in je Wifi netwerken staan, want beide netwerken hebben dezelfde naam!
Wat je kan doen: op de bbox Smart Wifi afzetten (1 vinkje). Beide netwerken zullen elk een andere naam hebben. Nu kan je die desktop manueel verbinden met ofwel het 2.4 ofwel het 5Ghz netwerk.

Volgens mij is dit dus helemaal niet zo extreem als wat je hier neerschrijft.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Heeft dit niet met "slimme" Wi-Fi van Proximus te maken?

Activeer de nieuwe slimme wifi voor iedereen,
overal in huis



Dag XX,

Draadloos surfen: je doet het steeds vaker en op steeds meer toestellen (smartphones, pc’s, printers, camera’s, smart tv, …). Dat stelt jouw wifi-netwerk op de proef. Daarom gaven wij je modem een stevige boost.


De beste wifi-ervaring

Beeld je een slimme wifi in die ...

• zich overal in huis aanpast aan je verbruik,

• automatisch de beste frequentie kiest voor een stabiele maximale snelheid wanneer je van de ene kamer naar de andere wandelt,

• je toelaat gelijktijdig op verschillende toestellen te surfen met een optimale snelheid.


Wel, voortaan heb je zo'n slimme wifi bij jou in huis!

Een recente software-update heeft je wifi-modem immers extra slim gemaakt; jij hoeft hem enkel nog te activeren.
Victory Not Vengeance
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

MrBlueSky schreef:Volgens mij is dit dus helemaal niet zo extreem als wat je hier neerschrijft.
Voor ons (UB'ers en dus per definitie geïnteresseerd in dit soort zaken) idd niet, maar overschat de kennis/interesse bij vele (al dan niet oudere) medemensen niet. Ik heb die SmartWifi ook moeten afzetten, omdat mijn WiFi-roaming (BBox3 samen met een Wifi-Powerline-adapter aan de andere kant van het huis) niet meer werkte.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

MrBlueSky schreef:Ik vermoed dat dit te maken heeft met 'Proximus Smart Wifi'.
Enige tijd geleden heeft Proximus de 2.4 en 5Ghz netwerken dezelfde naam gegeven, je ziet dus maar 1 netwerk staan op je device.
Zie https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ximus.html

Zoals heist_175 aanhaalt, kan het dat die desktop hardnekking probeert te verbinden op 2.4 of op 5, terwijl dit in slechtere snelheden resulteert. Zo kan het bvb beter het andere netwerk zijn. Maar die zie je niet in je Wifi netwerken staan, want beide netwerken hebben dezelfde naam!
Wat je kan doen: op de bbox Smart Wifi afzetten (1 vinkje). Beide netwerken zullen elk een andere naam hebben. Nu kan je die desktop manueel verbinden met ofwel het 2.4 ofwel het 5Ghz netwerk.

Volgens mij is dit dus helemaal niet zo extreem als wat je hier neerschrijft.
Natuurlijk heeft het met die Smart Wifi te maken, maar volgens de proximus operator kunnen zelf zij daar niks aan wijzigen of uitschakelen.
Ik zie trouwens de desktop 2 keer staan. Hoe kan je dat smart wifi onding uitschakelen op de modem ?
Toch straf dat de klant weeral vanalles moet uitvissen om hun onnozelheden te omzeilen.
Iets door de strot duwen zonder enige inspraak van de klant, daar krijg ik het van op de heupen :bang:
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

nete schreef:Hoe kan je dat smart wifi onding uitschakelen op de modem ?
Smart Wifi, oftwel One SSID (WAVE) - al die namen :roll: - deactiveren kan door in de bbox zijn GUI (http://192.168.1.1),
op de One SSID banner (Wave) klikken en dan gewoon op 'OK' klikken waardoor One SSID gedeactiveerd wordt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

nete schreef:Toch straf dat de klant weeral vanalles moet uitvissen om hun onnozelheden te omzeilen.
Iets door de strot duwen zonder enige inspraak van de klant, daar krijg ik het van op de heupen
kan je moeilijk op proximus steken... het is al langer zo dat alles overgaat naar 1 ssid voor beide frequenties,
en het is al langer zo dat bepaalde devices gewoon slecht ontwikkeld zijn.
het feit dat jou kapper dus met een crappy device (en/of driver) zit, sja...

het is niet omdat iets in het verleden goed heeft gewerkt, dat dat een bewijs is van correct te werken.
(zoals bv het gebruiken en blokkeren van routering van de 1.1.1.1 "omdat het toch niet gebruikt werd", als we met internet vergelijken)

veel (oudere?) apple devices doen daar trouwens ook enorm irritant over, als de wifi niet ingesteld is "naar hun zin" (wat vaak wil zeggen "indien de beveiliging wpa2 of hoger is")... ga je dan ook de makers van de APs de schuld geven?

-> in de gui de 1 SSID uitzetten (zal wel kunnen as per usual, je kon in het verleden dat ook al manueel aanzetten als ik me niet vergis)
-> een utp trekken (goedkoopste)
-> een deftige (lees: kwalitatieve/betrouwbare) wifi antenne steken

ik vind dus niet dat proximus de schuldige is, en ze moeten mee voor toekomstige ontwikkelingen, maar anderzijds hadden ze misschien hier wel een soort opvangnet voor kunnen voorzien. (gratis usb wifi adapter voor degene die issues hebben ofzo, bijvoorbeeld)
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Splitter schreef: kan je moeilijk op proximus steken... het is al langer zo dat alles overgaat naar 1 ssid voor beide frequenties,
en het is al langer zo dat bepaalde devices gewoon slecht ontwikkeld zijn.
het feit dat jou kapper dus met een crappy device (en/of driver) zit, sja...

het is niet omdat iets in het verleden goed heeft gewerkt, dat dat een bewijs is van correct te werken.
(zoals bv het gebruiken en blokkeren van routering van de 1.1.1.1 "omdat het toch niet gebruikt werd", als we met internet vergelijken)

-> in de gui de 1 SSID uitzetten (zal wel kunnen as per usual, je kon in het verleden dat ook al manueel aanzetten als ik me niet vergis)
-> een utp trekken (goedkoopste)
-> een deftige (lees: kwalitatieve/betrouwbare) wifi antenne steken

ik vind dus niet dat proximus de schuldige is, en ze moeten mee voor toekomstige ontwikkelingen, maar anderzijds hadden ze misschien hier wel een soort opvangnet voor kunnen voorzien. (gratis usb wifi adapter voor degene die issues hebben ofzo, bijvoorbeeld)
Uw laatste lijntje tussen haakjes is misschien voor velen een optie.
Als ik mijn kapper zijn desktop verbind via tethering op het Orange 4G netwerk en het resultaat is stukken beter (via EXACT DEZELFDE HARDWARE in de desktop) sorry dan is WEL DEGELIJK het dictatoriaal gedrag van Proximus dat de oorzaak is. Waar halen zij het recht vandaan om zelf te gaan beslissen welke device goede bandbreedte krijgt en welk device een paar kruimels.
Moesten ze nu nog het fatsoen hebben om
1) de klant te informeren dat ze met een onnozelheid gaan starten
2) gewoon melden, dat als je problemen hebt gewoon kan vragen om die prutsen te deactiveren
3) of de klant tenminste zelf te laten beslissen welke device voor hem belangrijk is.

Zoals het nu uitgerold wordt is het gewoon schandalig. Punt.
Ze zeggen bij PX gewoon: als WIJ, God de Vader, beslissen dat uw desktop maar de kruimels krijgt qua bandreedte, haal dan maar best een boormachine boven en ga geld uitgeven voor kabels of powerline adapters om een probleem dat WIJ, PX veroorzaken, te verhelpen.

En dan komen er hier nog een aantal mensen zo'n handelswijze verdedigen en de oorzaak bij de klant leggen. :roll:

@MrBlueSky: bedankt voor de info om dat smartgeval uit te schakelen. Ga dat ASAP uittesten.
Laatst gewijzigd door nete 18 feb 2020, 09:08, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat uw kapper dan wss niet goed zijn mail opgevolgd heeft. Mijn ouders hebben een duidelijke mail gehad langs waar ze het proces zelf in gang konden zetten.

Je kan achteraf als het je toch niet aanstaat evengoed de boel terugdraaien.



Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Dan zouden ze hun eigen operatoren een betere opleiding mogen geven, want volgens degene die ik aan de lijn had vanmorgen (en die echt zijn best deed en technisch onderlegd was) was dat onherroepelijk en ook niet uit te schakelen. Vandaar zijn suggestie om maar een kabel te trekken.
Laatst gewijzigd door philippe_d 14 feb 2020, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquotes verwijderd
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Het is van hogerhand dat de operatoren dit moeten zeggen. Ook techniekers mogen dit niet afzetten tenzij in speciale gevallen.
De bedoeling is dat de software in de modem zelf gaat kiezen welk kanaal het beste is enzo. Dit wordt ook in de tools gelogd.

Bij een interventie zien we direct of dat de toestellen die verbonden zijn met wifi last hebben van minder/slechte verbinding.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

technieker schreef:Het is van hogerhand dat de operatoren dit moeten zeggen.
Ik had het kunnen denken. :cop:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

nete schreef:Dan zouden ze hun eigen operatoren een betere opleiding mogen geven, want volgens degene die ik aan de lijn had vanmorgen (en die echt zijn best deed en technisch onderlegd was) was dat onherroepelijk en ook niet uit te schakelen. Vandaar zijn suggestie om maar een kabel te trekken.
Hoewel ik al het geschreew en verwijt naar Proximus toe onnodig en ongepast vind, geef ik je wel gelijk op dit laatste punt.
De Helpdesk zou tenminste in staat moeten zijn om jou uit te leggen, hoe je - met enkele muisklikken - de One SSSID kan uitzetten, waardoor je terug 2 verschillende netwerken ziet, en zelf kan kiezen.
nete schreef:Wat blijkt: Proximus heeft alle WIFI (2,4 en 5 GHz) bij hen in één pot gestoken en, nu komt het, de computer daar beslist welke bandbreedte elk apparaat krijgt
Niemand heeft enige vat op die volgorde, Big Brother heeft beslist wat voor mijn kapper het beste is en daarmee basta.
De bewuste PC is een drietal jaar oud en dat lijkt nu net DE factor te zijn waar men rekening mee houdt.
Het is niet zo dat de Bbox "beslist" welke bandbreedte je krijgt ...
Het enige wat er gebeurt is dat beide netwerken dezelfde naam krijgen. Bij toestellen die zowel de beide banden ondersteunen kan je niet zelf meer kiezen.

Gezien het probleem zich voordoet op één toestel (de desktop), zou een mogelijke oplossing kunnen zijn om de wireless netwerkadapter in deze PC in te stellen op 2.4 GHz of 5 GHz (zodat je op deze manier ook zelf bepaalt welke WiFi band gebruikt wordt)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

philippe_d schreef: Hoewel ik al het geschreeuw en verwijt naar Proximus toe onnodig en ongepast vind, geef ik je wel gelijk op dit laatste punt.

Gezien het probleem zich voordoet op één toestel (de desktop), zou een mogelijke oplossing kunnen zijn om de wireless netwerkadapter in deze PC in te stellen op 2.4 GHz of 5 GHz (zodat je op deze manier ook zelf bepaalt welke WiFi band gebruikt wordt)?
Dat verwijt is enkel en alleen hun eigen schuld, van zo'n dictator gedrag word ik woedend. Resultaat een misschien iets te harde reactie, sorry.
Waarom kan het niet om de klanten te informeren dat het in bepaalde gevallen een positief resultaat kan geven, en mocht het niet zo zijn, dat je met één muisklik kan terugkeren naar de oude, perfect werkende toestand.

Uw voorgesteld oplossing: is enkel mogelijk als ik dat smartgedoe eerst kan uitschakelen, wat (op bevel) doodgezwegen wordt door een overigens zeer onderlegde operator die ik aan de lijn had. Want met het nieuwe PX speeltje zie je maar 1 signaal.

Kortom, voor mij is het wraakroepend dat een operator zo'n dingen gewoon door je strot ramt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je je wifi adapter op 5ghz zet, dan maakt het niet uit of dat er nu een of meerdere netwerken achter zit. Dan gaat ie gewoon op 5ghz verbinden, done.

En je kan het perfect uitschakelen in de web interface van de bbox.

Ik zie niet in waarom je daarvoor zo'n schreeuw topic moet openen, gebruik makende van woorden waar je als Belg zelf de ware toedracht niet van kent. Is het tof? Nee. Maar leer es relativeren. Er zijn ergere dingen - echte dictaturen bvb - in de wereld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

devilkin schreef:
En je kan het perfect uitschakelen in de web interface van de bbox.

Ik zie niet in waarom je daarvoor zo'n schreeuw topic moet openen, gebruik makende van woorden waar je als Belg zelf de ware toedracht niet van kent. Is het tof? Nee.
Als ik hogerop dit lees:

Het is van hogerhand dat de operatoren dit moeten zeggen. Ook techniekers mogen dit niet afzetten tenzij in speciale gevallen.

dan ben ik in mijn ogen nog heel vriendelijk geweest.
Een vriendelijke PX man maakt mij VERPLICHT een klein half uur blaasjes wijs, waar zijn we in godsnaam mee bezig.
Had ik dit hier niet opgestart dan kon ik zelf gaan uitzoeken of die man mij, omdat hij moest van hogerhand, de waarheid vertelde of mij om de tuin leidde.
Daar wordt ik kwaad van.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die vriendelijke man is niet eens van Proximus zelf, dat bewijst alleen maar dat je zeker niet van alles op de hoogte bent. Een toontje kalmer misstaat in zo’n gevallen zeker niet, nu maak je alleen jezelf belachelijk.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Beste, de rede dat men dit activeert is juist omdat zelfs vele "professionals" het niet eens goed kennen. Proximus hun oudere opleidingen IVM wifi hadden foute info. Ondertussen heeft men dit aangepakt maar men merkt dat. Als en technieker het nu goed voor je zou instellen het over en half uur door je buurman weer anders zou moeten. Dus beter dit constant gelaten evalueren en zo nodig aanpassen.

Het probleem hier is dat je in het deel valt waar het blijkbaar niet goed werkt.

Mogelijks en factory reset of en nieuwe bbox die nodig is om het weer op en top te krijgen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

nete schreef:Uw voorgesteld oplossing: is enkel mogelijk als ik dat smartgedoe eerst kan uitschakelen, wat (op bevel) doodgezwegen wordt door een overigens zeer onderlegde operator die ik aan de lijn had. Want met het nieuwe PX speeltje zie je maar 1 signaal.
Je bent weer aan het schreeuwen in plaats van te luisteren :-( .

Voor de oplossing die ik voorstel moet je niets wijzigen op de B-box3.
Laat gewoon de OneSSID staan, en kijk eens op de Desktop in de eigenschappen van de wireless adapter, of je één van de radio's (2.4 GHz of 5 GHz, naargelang het beste is) kan uitschakelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

nete schreef: En dan komen er hier nog een aantal mensen zo'n handelswijze verdedigen en de oorzaak bij de klant leggen. :roll:
dat heeft nougabolle te maken met verdedigen, maar het technische ervan wat te begrijpen.
het is trouwens niet proximus die zegt "die device krijgt weinig", het is de onderhandeling tussen de devices die dat zegt.
en meestal is de client (de pc dus) degene die in fout gaat. (vermoedelijk niet zo goed in band steering)
je hotspot zal waarschijnlijk niet op beide banden uitzenden met dezelfde ssid, en dat maakt het verschil.

mensen (en fabrikanten, trouwens) zijn het zo gewend geworden van standaarden naast zich te leggen (of leuker, bij uit te vinden),
dat iedereen het maar logisch blijft vinden dat iets "dat altijd gewerkt heeft, moet blijven werken".
als je dan x tijd verder bent, iets aanpast dat eigenlijk (vrij) foutloos moet werken, krijg je weer te maken met die issues,
en dan krijgt dus een onschuldige (nouja) partij onterecht de schuld...

ik ben niet iemand die providers zal gaan verdedigen (ze mankeren allemaal wel wat), maar ik vind het toch steeds weer vervelend als mensen de schuld bij een provider leggen terwijl het niet helemaal klopt.
ik heb het trouwens vroeger, zoals aangehaald, wel vaker voorgehad met apple devices.
omdat apple hun software zo crappy schreef moest je vaak *enkel en alleen voor die devices* de wifi security afzwakken (of ze konden niet/random verbinden), maar ook dan zeggen de mensen vaak dat het niet aan apple kan liggen, want "het is apple"... sja...


soit, je kan het dus normaal gewoon in de modem uitzetten (of misschien zelfs via myproximus?),
en anders kan je geloof ik in windows ook wel ergens zeggen dat hij op 2.4ghz moet verbinden ipv 5, en dat zal eveneens helpen.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

selder schreef:Die vriendelijke man is niet eens van Proximus zelf, dat bewijst alleen maar dat je zeker niet van alles op de hoogte bent. Een toontje kalmer misstaat in zo’n gevallen zeker niet, nu maak je alleen jezelf belachelijk.
Je krijgt van mij gedeeltelijk gelijk: ik ben geen pure "specialist" in wifi protocollen e.d. Mag het ?

Dus bel ik voor een voor mij onverklaarbaar fenomeen naar de PX helpdesk.
Ik krijg gedurende een klein half uur een vriendelijke man aan de lijn die geduldig vanalles en nog wat nakijkt en dan tot de slotsom komt (ZIJN woorden) : "PX heeft Smart Wifi geïnstalleerd op de modem en die bepaalt de bandbreedte dat elk device krijgt. Helaas (ZIJN woorden) kan die functie niet uitgeschakeld worden, dus (ZIJN woorden) kan ik enkel adviseren om een UTP kabel te trekken of powerlines te gebruiken."
Ik heb wél genoeg technische bagage om normaal uit te vissen of zo'n helpdesk medewerker mee is of zomaar wat standaardzinnetjes afleest. Deze persoon leek me goed op de hoogte.
Ik heb hem dan vriendelijk bedankt en daarna, thuis gekomen, dit topic opgestart omdat ik woest was op de arrogantie van PX als bedrijf.
Gelukkig zitten hier mensen die wél al ontdekt hebben dat je die "service" dus wél kan uitschakelen en zelfs waar je die mogelijkheid vind.
Mag ik dus in de toekomst nog iets geloven van wat die mensen van de helpdesk vertellen, als ze onder dwang of uit onwetendheid, me bijna een half uur lang in feite blaasjes wijsmaken ???
Beetje triest dat je dan het predikaat belachelijk krijgt toebedeeld.
Maar goed, alles is zowat gezegd, ik ga de zaak proberen rechttrekken bij mijn kapper, maar ik blijf wel achter de titel van het topic staan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het is vooral triest dat je alle andere antwoorden in deze thread naast je neer legt, en niet tot nieuw inzicht komt en begrijpt dat mensen die technisch meer onderlegd zijn dan jezelf je verontwaardiging tegenover Proximus ongeplaatst vinden. Nee, in plaats van de antwoorden aandachtig te lezen doe je er in de laatste post nog een schepje bovenop - je legt daar met meer en andere woorden nog eens uit wat we allemaal al doorhebben.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Dit topic is helaas weer nodeloos lang aan het worden, en ik wil niet aanvallend overkomen, maar je maakt van je eigen een karikatuur met bepaalde uitlatingen en herhaalde antwoorden. Ik kreeg meteen een déjà-vu naar deze thread.

Volg het advies van phillippe_d en controleer de instellingen van de wireless adapter in/aan de pc. Vaak kan bij de eigenschappen in 'Apparaatbeheer' al het nodige veranderd worden, zodat ie bijvoorbeeld 2,4 GHz forceert. Controleer eventueel of de driver meest recent/geschikt is voor de WLAN-adapter door eens op de website van de fabrikant te kijken.
heist_175 had meteen enkele nuttige vragen als eerste reactie, waar ik nog steeds geen antwoord op heb gezien.

Smart Wi-Fi uitschakelen kan evengoed nadelig zijn voor andere apparaten in het thuisnetwerk qua snelheid, als die een goed bereik hebben.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

selder schreef:Het is vooral triest dat je alle andere antwoorden in deze thread naast je neer legt, en niet tot nieuw inzicht komt en begrijpt dat mensen die technisch meer onderlegd zijn dan jezelf je verontwaardiging tegenover Proximus ongeplaatst vinden. Nee, in plaats van de antwoorden aandachtig te lezen doe je er in de laatste post nog een schepje bovenop - je legt daar met meer en andere woorden nog eens uit wat we allemaal al doorhebben.
Om te eindigen ? :

1) Ik neem alle tips hier mee, maar ik woon niet in bij mijn kapper, kan dus even duren.
2) Ik herhaal wellicht nodeloos omdat ik (misschien verkeerdelijk) de indruk heb dat weinigen echt lezen wat ik schrijf.
3) Ik ben verontwaardigd tegenover PX omdat ze (dank zij dit topic ontdekt) me blaasjes wijsmaken. Daarom blijft voor mij de topic titel intact.
4) Ik zie niet goed het nut in van de vragen van heist_175 als de betrokken PC wél zonder enige ingreep perfect werkt met een ander (4G) signaal, dan nog via een tethering omweg.
5) Dankzij dit topic weet de lezer nu alvast dat je, als je problemen ervaart, die service ook kan uitschakelen, wat PX verzwijgt of verkeerd informeert.

En nu zie ik pas dat in die titel een typfoutje zit, kan je die titel aanpassen ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

nete schreef: 4) Ik zie niet goed het nut in van de vragen van heist_175 als de betrokken PC wél zonder enige ingreep perfect werkt met een ander (4G) signaal, dan nog via een tethering omweg.
Splitter schreef: je hotspot zal waarschijnlijk niet op beide banden uitzenden met dezelfde ssid, en dat maakt het verschil.
maar begrijpend lezen is natuurlijk een kunst op zich.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Vrijwel elke moderne router+AP tegenwoordig doet trouwens exact hetzelfde tenzij je het anders instelt.
Zelfde SSID op beide banden en "laat de client device maar kiezen", alsook dat het zelf luistert naar welke channel het minste gebruikt wordt op die moment om daarnaar te wisselen.

Maargoed, dit is dan weer geen proximus approved device dus is het geen probleem?

Het kan soms voor problemen zorgen sure maar overall is het wel een goede evolutie, vooral in iets drukkere omgevingen waar mensen met nog minder kennis dan jou toch van een goed signaal kunnen genieten zonder zelf op onderzoek te moeten gaan over wat een channel al is e.d.

In plaats van hetgeen mensen hier je proberen duidelijk maken te interpreteren blijf je maar uithalen naar het grote boze proximus die maar wil dat iedereen naar hun luistert en slechte wifi krijgt!!!111111oneoneone

Maargoed, deze thread heeft al lang genoeg aangeslepen en het is ondertussen duidelijk dat je niet wil luisteren of inleven in een andere visie/kant.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

GuntherDW schreef:
Het kan soms voor problemen zorgen sure maar overall is het wel een goede evolutie, vooral in iets drukkere omgevingen waar mensen met nog minder kennis dan jou toch van een goed signaal kunnen genieten zonder zelf op onderzoek te moeten gaan over wat een channel al is e.d.
Als PX als een "klantgericht" bedrijf handelt en bij een probleem info geeft hoe je die service (die in veel gevallen zeker een meerwaarde kan betekenen) eventjes kan uitschakelen om dan nog eens te testen en bij geen oplossing desgewenst terug in te schakelen, dan had dit topic niet geopend geweest.
Daar gaat het hier om. Herlees punt 1, 3 en 5 eventjes hoger eens.
Laatst gewijzigd door nete 16 feb 2020, 15:13, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Laat me het zo vragen.

Windows 10 geeft je als (normale) eindgebruiker niet meer de optie om ongelimiteerd updates niet te installeren of updates in general uit te zetten.
Dit zorgt ook voor problemen, zeker met betrekking tot oudere hardware en software welke daar niet op voorzien is.

Ga je hiervoor ook bij je kapper zwaar uithalen met "windows 10 is slecht wat voor rommel is dat, ik ben de gebruiker, de eigenaar van deze pc, niet microsoft, wie denken ze wel dat ze zijn?"

Bedenk hierbij dan wel dat de voordelen van deze methode veel zwaarder doorwegen dan de nadelen van enkelen.
Het internet in z'n geheel is hierdoor beter beschermd tegen oudere exploits dan vroeger door deze manier van werken.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

GuntherDW schreef: Windows 10 geeft je als (normale) eindgebruiker niet meer de optie om ongelimiteerd updates niet te installeren of updates in general uit te zetten.
Dit zorgt ook voor problemen, zeker met betrekking tot oudere hardware en software welke daar niet op voorzien is.

Ga je hiervoor ook bij je kapper zwaar uithalen met "windows 10 is slecht wat voor rommel is dat, ik ben de gebruiker, de eigenaar van deze pc, niet microsoft, wie denken ze wel dat ze zijn?"

Bedenk hierbij dan wel dat de voordelen van deze methode veel zwaarder doorwegen dan de nadelen van enkelen.
Het internet in z'n geheel is hierdoor beter beschermd tegen oudere exploits dan vroeger door deze manier van werken.
En blijven op dezelde nagel kloppen he :roll:
Als MS zoiets tegenkomt draaien ze die updat tijdelijk gewoon terug.
Herlees mijn post hierboven eens aandachtig. Vooral het zinnetje in het vet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat logisch redeneren niet je sterkste kant is wordt ondertussen al wel pijnlijk duidelijk genoeg. Op diezelfde logische fiets: waarom zorgen die nieuwe instellingen van Proximus niet voor threads hier? Of op het forum van Proximus zelf? Als het zo slecht zou werken, zou de mainstream media er dan al niet over bericht hebben? Voor zover ik hier kan zien is je kapper de enige waar het voor problemen zorgt.

Dat kappen op de providers mag ondertussen ook wel eens verminderen. Ze zijn niet heilig, maar om nu zo’n PEBKAC (use the google, Luke!) gebruiken om erop te kappen is gewoon te belachelijk voor woorden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Trouwens: onder het motto van bijleren: nooit afgaan wat de ge-outsourcde-1st-line-helpdesk je vertelt. Dit zijn geen mensen in dienst van Proximus, maar wel van een derde partij die onder een megalomaan contract deze dienst in naam van Proximus verleent. De mensen krijgen een summiere opleiding en zijn zeker niet altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als je dan iemand met onvolledige kennis ter zake aan de lijn krijgt, te samen met je eigen summiere ervaring en kennis ter zake dan eindigt het inderdaad in dit soort threads. Waar de mensen met wat meer ervaring niet begrijpen waarom je niet leert van hun ervaring en aan de andere kant dan de onvolledige informatie van de helldesk wel voor waar aanneemt.

Als je hier alleen threads komt aanmaken om te kappen op providers, dan ga je hier elke keer op dit soort weerstand botsen. Als je komt om iets bij te leren dan zou je nu niet zo’n hoge bloeddruk hebben en dingen in het vet en in hoofdletters typen.

Chill out dude.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Inderdaad, als je van elke 1st line uitleg moest afgaan welke zelf soms niet altijd de goede kennis heeft (maar doet uitschijnen alsof hij dat wel heeft) had ik ook serieus wat vragen kunnen stellen...

Ben al vaker met dat soort mensen in discussie getreden om daarna als ze door hebben dat je weet waarover je spreekt en het geen "simpel" probleem is je doorverbinden met een dienst waar je wel beter geholpen wordt.

Maakt dat 1st line helpdesk nu volledig onnodig? Nee, er zitten nog altijd veel meer mensen in de wereld die het verschil niet weten tussen "het internet" en hun internet explorer icoontje op hun desktop. Laat staan hoe al die dingen binnenkomen op hun computer in de eerste plaats.
Als je elke keer ook voor die mensen direct een engineer zet verspil je waardevolle tijd voor hun terwijl het misschien gewoon een simpele "have you tried turning it on and off again" opgelost is.

De shit welke zelfs vertegenwoordigers me proberen verkopen terwijl ik het tegendeel kan bewijzen in hun gezicht is om te huilen. Indertijd bijvoorbeeld toen we naar een (nieuwe) HD digicorder overschakelden voor TV, toen ik eens polsste naar de CI+ mogelijkheden. "Ja nee daar moet ge niet naar kijken dat is slechter, trager, gebruikt meer stroom dan de digicorder etc etc etc". Ik stond er echt "wut the f. are you talking about?".

Er zijn trouwens wel meer dingen dan deze "smart wifi" welke providers pushen op klanten. In plaats van direct naar de provider met het vingertje te wijzen had je wat meer onderzoek moeten doen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef: De mensen krijgen een summiere opleiding en zijn zeker niet altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Alhoewel ik dit niet kan en wil tegenspreken moet ik toch iets zeggen namens die agenten; soms worden die ook tegengewerkt om te kunnen helpen.

Zo heb ik bijvoorbeeld vorige week proberen in de scripting te krijgen dat om Itsme te installeren dat niet noodzakelijk een smartphone moet zijn. Een tablet met 4G-functie is ook goed. En dat bij het aanmaken van een Itsme-profiel moet je gewoon 'een gsm-nummer' opgeven dat nog niet reeds gelinkt is aan een Itsme-profiel. Dat moet niet dat van het toestel zijn waarop de app staat.

Die kennis is nuttig om mensen zover te krijgen dat ze een werkende digitale sleutel hebben ook al hebben die niet een eigen smartphone.

Dit door of de app tijdelijk te installeren op een ander zijn toestel zodat men dan daarmee de andere digitale sleutels kan activeren en zo verder kan. En dit zonder dat profiel te koppelen aan het gsm-nummer van een ander. Of bijvoorbeeld een situatie waar mevrouw een smartphone heeft en mijnheer een simpele gsm.

Maar op dat verzoek kwam een duidelijke afwijzing. Digitale sleutels zijn hoogstpersoonlijk en we mogen niet aanmoedigen die persoonlijke sleutels te installeren op iets anders dan een persoonlijk toestel.
Laatst gewijzigd door WalterB1 16 feb 2020, 17:09, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat is dan weer meer een CYA (cover your ass) strategie geloof ik.

Net zoalsdat banken je niet toelaten met een geroot toestel te gebruiken en van zodra ze merken dat je het probeert je toestel "getagged" wordt en die niet meer kan gebruiken voor bankzaken te doen.
Al installeer je terug een niet gerootte of factory firmware.

Ik ga wel akkoord met dat dingen als ItsMe best zo secuur mogelijk gedaan wordt om misbruik tegen te gaan.
Want als je aan 1 persoon een toegeving doet is de doos van pandora open.
Zeker aan helpdeskmedewerkers kan je zoiets best erin drammen van het zoveel mogelijk niet toe te laten.

Als het echt een tablet is met 4G bij een persoon die niet getrouwd is etc is het misschien voldoende, maar je moet niet vergeten dat je met iets als Itsme heel simpel identiteitsfraude kan plegen als dat uitlekt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Uiteraard heb je overal “goei en minder goei”, het is dan ook niet hun schuld ofzo... Maar je verhaal hierboven is wel serieus offtopic ;-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

selder schreef:Trouwens: onder het motto van bijleren: nooit afgaan wat de ge-outsourcde-1st-line-helpdesk je vertelt.

Als je hier alleen threads komt aanmaken om te kappen op providers, dan ga je hier elke keer op dit soort weerstand botsen. Als je komt om iets bij te leren dan zou je nu niet zo’n hoge bloeddruk hebben en dingen in het vet en in hoofdletters typen.
OK, ik had misschien beter als titel genomen: mag ik één woord geloven van wat de servicedesk van PX me vertelt ?
Ik kreeg echter te horen dat Smart Wifi onherroepelijk was (en misschien de oorzaak van het probleem, maar dat zou ik dus niet kunnen uittesten).
Gelukkig heb ik dat hier aanhangig gemaakt ( misschien nogal heftig, maar ik was echt kwaad), en krijg ik een hele reeks zeer waardevolle tips die ik allemaal in een rugzakje meeneem als ik eerstdaags nog eens bij hem passeer.
Wat ik ook opsteek uit dit draadje: als ik nog eens met een probleem te maken krijg dat ik niet direct kan oplossen, zal ik hier een topic starten met
1) dit is het probeem en
2) dit krijg ik te horen op de helpdesk, mag ik daar iets van geloven ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tip: Je hoeft de Wifi die Proximus standaard meelevert bij een internetaansluiting niet te gebruiken. Véél beter voor je humeur! https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... kelen.html

Je koopt een Wifi-toegangspunt best bij een onafhankelijke handelaar: uitgebreide keuze in kwaliteit en mogelijkheden, géén big brother of dictator streken
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als je zelf niet technisch onderlegd genoeg bent om de informatie van éénder welke 1st line helpdesk van een provider (dus niet alleen Proximus) correct naar waarde te schatten & je wil "een second opinion" daarover dan ben je zeer welkom hier op Userbase.

Ga je de volgende keer weer je eigen ontoereikende ervaring samen met onvolledige informatie van eenzelfde 1st line helpdesk mixen tot een emotionele post vol met (veel te) zware woorden en met hoofd- en dikke letters, dan gaan we hier weer allemaal op dezelfde manier tegenover elkaar staan. Maar of "de groen mannen" dan nog zoveel geduld gaan hebben is nog maar de vraag.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gesloten

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”