verhoging lijnwaarden? 100/30->100/40?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Sinds enkele dagen ben ik overgestapt van Scarlet naar EDPNet. Overschakeling liep perfect en alles werkt OK.

Ik gebruik een Fritzbox 7490 (duitse versie), met Fritz!OS 07.12. De DSL-versie is 1.100.133.44. Ik woon <200m van de telefoonkast.
De telefoonkabel naar de fritzbox is 1m lang (RJ11 – RJ45 stekker, zelf gemaakt).

Ik heb een 100/30 profiel gekregen en had eigenlijk op een 100/40 gehoopt.
Ik vermoed dat de enige manier om mijn lijnwaarden te verbeteren, is een betere binnenbekabeling. Mijn NTP is nog van het oude type – zie foto.
Is het nuttig de oude NTP te vervangen door een nieuwere Belgacom TF2007 connectiedoos, om de lijnwaarden te verbeteren? En zo ja, waar haal ik deze?
Zijn er nog andere opties om de lijnwaarden te verbeteren?
verbinding1.jpg
Bijlagen
IMG_20200209_125855-bis.png
verbinding.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guidodejongh schreef:Ik gebruik een Fritzbox 7490 (duitse versie), met Fritz!OS 07.12. De DSL-versie is 1.100.133.44
Waarom gebruik je de "oude" driver?
Volgens mij is de nieuwe driver in de Duitse 07.12 ook 1.100.136.39, en dus whitelisted!
guidodejongh schreef:Ik heb een 100/30 profiel gekregen en had eigenlijk op een 100/40 gehoopt.
Dat zal bij een ijdele hoop blijven, denk ik
Van de honderden resultaten die op Userbase gepost werden, zijn er welgeteld 5 gebruikers die effectief een 40 mbps uploadprofiel gekregen hebben. Je moet hiervoor al bijna op 45 mbps "attainable" hebben :-( .
guidodejongh schreef:Zijn er nog andere opties om de lijnwaarden te verbeteren?
Als de binneninstallatie in orde is, denk ik niet dat je nog veel kan doen.
Ik zie wel dat je modem synct op Annex B (gezien de Duitse Firmware).
Bij de internationale FritzBox kan je kiezen tussen Annex A of Annex B, maar een Fritz!Box die op "België" staat zal automatisch op Annex A syncen op een Broadcom ROP.

Met Annex A zou het kunnen dat je attainable upload "iets" verbetert (maar ook geen garantie) ...
guidodejongh schreef:Is het nuttig de oude NTP te vervangen door een nieuwere Belgacom TF2007 connectiedoos, om de lijnwaarden te verbeteren? En zo ja, waar haal ik deze?
Of het een verbetering zal zijn is niet gegarandeerd, maar de NTP2007 is officiëel de enige correctie manier :wink: .
Te koop in de Proximus shops.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je lijnwaarden zullen er inderdaad wel op vooruit gaan waarschijnlijk als je en annex A instelt en een TF2007 plaatst (als je ook de kabels wat bewerkt zodat er minder oxidatie opzit e.d.), maar om van 30mbit ineens naar 40-45 mbit attainable te gaan zal er niet inzitten denk ik.

Je kan hopen natuurlijk, maar zo extreem veel ineens zal er niet inzitten. Vooral ziende dat je download attainable e.d. wel in orde is.

Afstand maakt voor de upload niet zoveel (eingelijk wel maar is vaak minder hard in lijn te trekken tov download) uit. Ik zit in Zone 2 (FB denkt dat ik op ~365meter zit van de ROP), heb 40-42mbit attainable (schommelt wat met tijden) maar krijg toch "maar" 35Mbit upload.

Dusjah, 35 zal er misschien inzitten maar verwacht geen 40 ineens denk ik.
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
guidodejongh schreef:Ik gebruik een Fritzbox 7490 (duitse versie), met Fritz!OS 07.12. De DSL-versie is 1.100.133.44
Waarom gebruik je de "oude" driver?
Volgens mij is de nieuwe driver in de Duitse 07.12 ook 1.100.136.39, en dus whitelisted!
Ik heb de optie internet>DSL-Informationen>"vorherige DSL-Version verwenden" geactiveerd. Daardoor gebruikt hij de "oude" driver 1.100.133.44.
Wanneer ik deze optie uitschakel - en de FB opnieuw opstart - gebruikt hij inderdaad de nieuwe driver 1.100.136.39. Maar wanneer ik daarna de optie "vorherige DSL-version verwenden" terug activeer, schakelt de FB terug naar de oude driver 1.100.133.44
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guidodejongh schreef:Maar wanneer ik daarna de optie "vorherige DSL-version verwenden" terug activeer, schakelt de FB terug naar de oude driver 1.100.133.44
Ja natuurlijk, maar waarom wil je perse de vorige DSL versie gebruiken als de nieuwe ook approved is?
Dat begrijp ik niet :-( .
GuntherDW schreef:Afstand maakt voor de upload niet zoveel (eigenlijk wel maar is vaak minder hard in lijn te trekken tov download) uit. Ik zit in Zone 2 (FB denkt dat ik op ~365meter zit van de ROP), heb 40-42mbit attainable (schommelt wat met tijden) maar krijg toch "maar" 35Mbit upload.
Het verschil is dat jij een attenuation hebt van 17dB, terwijl de TS een attenuation heeft van 4dB. Met andere woorden: hij zit bijna op de ROP (max 50m), en dus zouden zijn waarden eigenlijk véél beter moeten zijn...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Met andere woorden: hij zit bijna op de ROP (max 50m), en dus zouden zijn waarden eigenlijk véél beter moeten zijn...
Klopt, maar het ding is dat ik ook voldoende mensen heb gezien in zone 1 welke ook "maar" 35Mbit up als max profiel krijgen. Het is een beetje wikken en wegen.

Ik geloof alleen niet dat hij zomaar ineens het 40Mbit upload profiel gaat krijgen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit :P.
Sure het zal beter worden maar niet opeens een wereld van verschil.
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

fritz-ROP.PNG
philippe_d schreef:
guidodejongh schreef:Maar wanneer ik daarna de optie "vorherige DSL-version verwenden" terug activeer, schakelt de FB terug naar de oude driver 1.100.133.44
Ja natuurlijk, maar waarom wil je perse de vorige DSL versie gebruiken als de nieuwe ook approved is?
Dat begrijp ik niet :-( .
De begeleidende tekst meldt "Fur den Fall, dass mit dem aktuellen FRITZ!OS....."
Vandaar dat ik het veiliger vond deze optie te activeren, om niet met een niet werkende driver achter te blijven na een upgrade van de FRITZ!OS.

Heb de optie uitgeschakeld en nu werkend met de nieuwste 1.100.136.39 DSL driver.

De nieuwe waarden met de nieuwe driver zijn hier meegegeven
Bijlagen
waarden.PNG
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet echt een verbetering dus ...
Ik denk dat je zal moeten leven met de 100/30 (of ten hoogste 100/35).
Gebruikers met een 100/40 profiel zijn zéér zeldzaam.

Hoewel, met jouw afstand tot de ROP (<100m) en de lage verzwakking (5dB) zou je theoretisch betere lijnwaarden mogen verwachten. Maar veel kan je daar niet aan doen, denk ik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

En met Annex A ?
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een Duitse Fritz!Box 7490 kan je niet omzetten naar Annex A
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Och, had niet begrepen dat een Duitse was...
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”