Kan Scarlet controleren of het DSL-signaal actief is ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Mijn vraag : kan Scarlet (of Proximus) van op afstand controleren of mijn DSL-signaal al dan niet actief is ?

Reden van mijn vraag : sinds de Ciara-storm zondagavond ligt de internetverbinding, waarvoor ik aan Scarlet betaal, uit. Modem (mijn eigen modem) geeft aan dat er géén DSL-signaal is. Daarom kan er dus ook geen verbinding opgestart worden.

Scarlet geeft aan me niet te kunnen helpen, omdat ik geen modem van hen gebruik.

Er zal voor mij voorlopig niets anders op zitten dan met mijn Tadaam-box te pendelen tussen de 2 locaties waar ik internet nodig heb.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Normaal hebt ge een bbox gekregen bij uw oorspronkelijke installatie. Sluit die even aan, kijk of ge daar een signaal op krijgt en indien niet, bel nog eens naar de klantendienst.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Ik heb nooit een modem van Scarlet zelf gehad. Anders was het inderdaad wel een goede optie geweest om hun modem te proberen.

Helaas ken ik ook niemand uit de buurt waar ik zo'n bbox van zou kunnen lenen om uit te sluiten dat het probleem aan mijn modem zou liggen.

Heb ook geen zin om nu nog een ADSL1-modem aan te kopen omdat ze ADSL1 aan het uitfaseren zijn.

Misschien is het nu het moment om heel de boel op te zeggen bij Scarlet ? Wel spijtig van het abonnementsgeld dat betaald is waar ik nu niks aan heb.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Werd/wordt ADSL1 niet uitgefaseerd?
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik versta het niet goed: je hebt nog ADSL bij hen en ze hebben nooit een modem geleverd? En nu willen ze u niet helpen omdat je geen modem van hen hebt :bang:
Is zo'n oude lelijke witte bbox niet ADSL compatibel? Ik heb er anders nog één liggen die je mag hebben hoor (excl. evt verzendkosten).
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

sdecoster schreef: Is zo'n oude lelijke witte bbox niet ADSL compatibel?
Die modems zijn bij mijn weten inderdaad ADSL en VDSL compatibel. Ik heb het ooit geprobeerd bij mijn Scarlet lijn en de instellingen (nadat ik de modem gereset had) werden automatisch gepusht naar de BBOX2. Daarvoor moet er natuurlijk wel een DSL signaal zijn natuurlijk. Maar als je een BBOX2 plaatst kun je wel zeggen tegen de klantendienst dat het hun modem is en vragen/eisen dat ze het oplossen.

Wat voor modem gebruik je nu?
Laatst gewijzigd door TanknaT 12 feb 2020, 20:43, in totaal 1 gewijzigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Funfile
Ik heb enige jaren geleden ook mijn Bbox (schriftelijk) aan Proximus moeten vragen (nooit gekregen/gehad bij aansluiting adsl lang geleden)
Correct Bbox is adsl && vdsl compatibel
En last but not least Proxims/Scarlet kunnen in het klantenbestand perfect zien of er al dan niet een gratis gehuurde Bbox/Obox aan u ter beschikking gesteld werd
Dus laat u niet met een kluitje in het riet sturen "door de helpdesk" en schakel indien uw vraag werkelijk bij andere mesewerkers in dovemansoren zou bliiven vallen de ombudsdienst telecom in (= klacht); het kan wel even duren om resultaat te bekomen
Succes
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Update :

Scarlet heeft me vandaag per mail laten weten dat er inderdaad geen DSL-signaal meer is en dat mijn abonnement automatisch is opgezegd wegens omschakeling naar nieuwe technologiën. Dus ADSL1 is definitief afgelopen.

Ze geven me nu de mogelijkheid om zonder administratiekosten om te schakelen naar Internet Loco aan 32 Euro per maand.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eigenlijk begrijp ik niet dat er nu nog mensen zijn die ADSL1 hebben (hadden).
Vraag me af wat ze daarvoor betalen (en wat ze ervoor krijgen): 6.000 bkps/256kpbs ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn schoonouders bvb (binnen de bebouwde kom van Zedelgem!). Geen VDSL te krijgen... En ze hebben destijds (jaren '70) geen Telenetkabel binnengetrokken want ze keken tv met antenne.
Orange of Tadaam zou een oplossing kunnen zijn maar zolang ze die trage snelheid niet als beperkend ervaren ga ik ze dat niet opdringen, ook wel wegens tijdsgebrek om me er mee bezig te houden.
Kost hen 25 euro/m bij Edpnet. Snelheid is iets van 12/1 meen ik, zou eens moeten checken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is geen ADSL1, maar ADSL 2+ :wink:

Het zou met toch verwonderen dat je in centrum Zedelgem geen VDSL2 kan krijgen.
Sinds october 2018 (introductie vectoring zone 6/7) zijn veel vroegere ADSL 2+ klanten nu aansluitbaar op VDSL2...
Wat zegt de EDPNet lijntest?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@philippe-d
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -xdsl.html
bitstream xdsl reference offer -main body p.25 : adsl(1) max. 5504/512 (down/up) bps

&
kan het dat de auteur nog een (heel) oud contract had dat (gewoon) opgezegd wordt tenzij hij migreert naar een (nieuw) standaard Scarlet contract (Loco, …); zelf ben ik reeds enige tijd (+/- 1.5j) bij Px door Px gemigreerd van adsl(&4G) naar re-adsl2(&4G)
mogelijkerwijze is de eigen modem van de auteur niet (re-)adsl2 compatibel...?
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

We gaan een beetje off-topic maar de EDP Lijntest zegt "goed nieuws, Edpnet internet is beschikbaar op je adres!"
ADSL
Down: 10,9 Mbps
Up: 0,59 Mbps

:cry:

Schoonma klaagt wel dat het backuppen van haar digitale foto's naar Google Drive wel érg lang duurt.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Funfile schreef: Scarlet heeft me vandaag per mail laten weten dat er inderdaad geen DSL-signaal meer is en dat mijn abonnement automatisch is opgezegd.
Toch niet echt klantvriendelijk van Scarlet om zonder voorafgaande verwittiging TS af te sluiten. Enkele weken vooraf waarschuwen lijkt niet overdreven
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Het is echt absurd hoe Scarlet te werk is gegaan :

- 09/02/2020 : Ik stelde vast dat er geen internet meer is en vroeg om na te gaan of er wel een DSL-signaal was via hun contactformulier. Hierbij moest ik verplicht een modem selecteren (anders kon het formulier niet ingestuurd worden). Heb dan in de tekst vermeld ik geen modem van hen heb.
Antwoord van hen : ze kunnen in hun systemen niks aan informatie zoeken omdat ik geen modem van hen heb.

- In een boze bui antwoord ik dat ik niet tevreden ben met internet dat niet werkt, en dat ik dus ook niet meer ga betalen als ze mij niet willen helpen (mail door mij na sluitingstijd van hun klantendienst verstuurd).

- Later op de avond stuur ik een 2e mail om te vragen hoe ik kan opzeggen en met de suggestie aan hen om me als klant te houden door met een constructieve oplossing te komen.

De volgende werkdag ontvang ik :

1. Mail dat men mij, zoals een collega al eerder aangaf, niet kan helpen omdat ze geen ondersteuning geven voor een modem die niet van hen is. Advies om mijn kabels te controleren en de fabrikant van mijn modem te contacteren.

2. Een mail met de uitleg dat mijn abonnement is stopgezet (omdat ADSL1 dus definitief afgelopen is).

3. Een brief per post (niet ondertekend) met de mededeling dat ze mijn vraag tot opzegging hebben behandeld en mijn abonnement per 06/02/2020 afloopt. De brief is gedateerd op 07/02/2020.
Dit vond ik echt raar : zij hebben het abonnement stopgezet. Er was van mij helemaal geen opzegging aangevraagd.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”