LED strips als verlichting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor 2 kamers (elke kamer: 8x4) die we nu amper gebruiken, zou ik willen opteren om LED verlichting te hangen. De kamers werden "vroeger" verlicht vanuit 1 centraal aansluitpunt, een mega gewikkelde transfo en dan een spot of 5-6 (300W). Nu hangt er tijdelijk (al een paar jaar, zo gaat dat met "tijdelijk") een TL lichtbak met T8 buizen in. Tijd voor iets nieuws.

Ik dacht de TL te vervangen door LED strips ("warm white").
Benodigdheden:
- LED strips
- LED voeding/transfo
- Alu profielen om de LED strips in te plakken

De alu profielen (mét kapje) vind je zowat overal, om in een hoek te positioneren (waarmee de LED's in een hoek van 45° stralen) of plat op het plafond/de muur.
LED strips vind je ook overal (AliX, Amazon, Gamma, Hubo, ...), maar bijna altijd met een stekker en mét voeding.
Voeding: oneindig aantal mogelijkheden.

Een gewikkelde transfo moest vooral "open en bloot" hangen, omdat ie warm kon worden. Ik heb enkele elektronische vervangen en ik kan me niet herinneren dat die warm werden? Kan ik de LED transfo dus "in" de isolatie steken, of moet die alsnog voldoende luchtcirculatie krijgen?
Er zijn ook LED strips met ingebouwde transfo, die ik dan eventueel kan wegwerken in een aluminium "potje". bv
LED strips zie ik grofweg met 2 types: 5050 en 2835. Gegeven het veel hogere verbruik van de 5050, zou ik precies opteren voor de 2835?
LED strips geven belachelijk veel licht? Als ik aan beide kanten van de kamer 4m van deze strips hang ( dan heb ik 7200lumen, dat is "nogal veel".

Iemand tips rond LED strips en (al dan niet ingebouwde) voedingen/transfo?
Zo'n alu potje waar je de aansluiting op de lusterklem in "verstopt", ik kan daar geen correcte naam op plakken om het te zoeken :-( . Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Conrad verkoopt 12V ledstrips op lengte (per 1.5cm geloof ik)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Kijk eens bij Gotron, hebben winkels in Aalst, Gent en Hasselt.

https://www.gotron.be/
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

je kan in dat TL-armatuur ook gewoon LED-buizen steken he
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik heb ongeveer 12m 2835 aliexpress leds hangen in de woonkamer (ongeveer 7 lang en 3 breed, dus 4 rijen van 3m).
ik heb wel gekozen voor koud wit (is net wat "properder" licht)... en dat is op zich goed voor de woonkamer,
al mocht het als je bv wat wil lezen toch meer zijn.

de grote fout die ik gemaakt had is dat de volledige 12m via 1 richting gevoed is, en dus zit je op het einde van de lijn met iets zwakker licht.
de transfo zelf komt ook van ali en die heb ik wijselijk toch open gehangen (het is en blijft chinees), maar je hebt ook kleinere transfo's,
die zelf in een casing zitten en eigenlijk niet warm worden (moet ik nog eens een keer installeren)

de rekensom die je maakt "als ik in totaal 8m hang heb ik 7200 lumen" lijkt me dan ook niet op te gaan (of het is een kleine kamer?).
bij mij hangt er nu in ieder geval dus 12m in totaal en het licht is wel mooier verdeeld over de kamer (en had ideaal geweest indien ik dus aan 2 zijdes gevoed had), maar is minder fel dan de oude 2 lusters met elk een 4tal lampen.

ondertussen overweeg ik ook om deze 12m te vervangen door RGBWW strips (daarop heb ik het dan weer wel voorzien), voornamelijk omwille van het feit dat je in de woonkamer blijkbaar beter af bent met 'savonds een soort amber-kleur te hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef: de rekensom die je maakt "als ik in totaal 8m hang heb ik 7200 lumen" lijkt me dan ook niet op te gaan (of het is een kleine kamer?).

Type led: 2835 SMD.
Aantal leds: 144 leds/m.
Lumen: 900 lm per meter.
Verbruik: 7 watt per meter.
Dus 4m = 3600Lm

de "ingebouwde" transfo zit wat verstopt, maar is er wel:
Afbeelding

De kamer is niet bepaald klein: 8x4x2,6
Warm wit is toch wat gezelliger dan koud wit (hoewel koud wit efficiënter is)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een tijd geleden bij vrienden twee strips naast elkaar gehangen, één 3000K, en één 4000K. Beiden 5m en 10W/m, en met een aparte controller per strip. Daardoor kunnen ze nu beide strips apart bedienen, gaande van warm wit tot koud wit. Als je ze beiden op maximum zet heb je 100W aan ledverlichting, wat ruim voldoende is voor een ruimte van 25m2.
Reden voor de twee controllers was dat de gekende Mi-light controller welliswaar twee uitgangen heeft, maar niet tegelijk beide uitgangen op hun maximaal vermogen kan aansturen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dit is een dwarsdoorsnede en oppervlakte van de ruimte (de andere ziet er hetzelfde uit, maar de deur aan de andere kant).
- enkelpolige schakelaar aan de deur
- gele bollen = aansluitpunt verlichting
- blauwe stippellijn = LED strips

Afbeelding

Waar die gele bollen zitten, zou ik dus een LED strip van telkens 2m laten vertrekken richting beide muren, aan beide kanten van de kamer.
De transfo zou ik aan die aansluitpunten willen "verstoppen" achter/in een afdekkap.

LED strip:
https://www.ledstripkoning.be/warm-wit/ ... -120-leds/
420Lm per meter = 3360Lumen (8m) --- 4,8W/m = 38,4W
https://www.ledstripkoning.be/warm-wit/ ... -240-leds/
840Lm per meter = 6720Lumen (8m) --- 9,6W/m = 76,8W

Voeding:
72W 12V 13x4x3 https://www.ledstripkoning.be/accessoir ... ed-strips/
75W 12V 10x10x3 https://www.ledstripkoning.be/accessoir ... lrs-75-12/
Dan moet ik nog een afdekkapje vinden voor die afmetingen...

Tussen de voeding en de LED strip moet ik dan van het kabeltje dat ze bij de LED strip bijleveren, de kop afknippen en aansluiting op de voeding.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik heb zo'n klein ledstrip setje (4 stukjes met 2 bochten) dat eigenlijk bedoeld is om achterop de tv te plakken maar ik heb ze op een aluminium profielke op de muur gehangen, gericht naar het plafond (van achter de tv). Op de transfo staat "max 3A" dus niet echt krachtig. Om gewoon tv te kijken is het net voldoende maar het had meer mogen zijn.

Om te lezen heb ik een dimbare LED staanlamp met een beweegbare kop zodat je kan vermijden dat het lichtpunt weerkaatst op het tv scherm.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”