Brexit is een feit

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

boonpwnz schreef:Want ik vrees dat onze zuiderburen het niet zullen pikken dat Brussel niet meer van hen is en als je een burgeroorlog wilt vermijden...
... dan geven we onze zuiderburen een beetje aardrijkskunde les. Daar kunnen ze dan zien dat Broekzele/Bruxelles/Brussel altijd al in Vlaanderen heeft gelegen. Een burgeroorlog is niet echt nodig, gewoon een beetje onderwijs.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Brussel is eerder internationaal te noemen dan Waals od Vlaams, geef het maar onafhankelijkheid en laat de eu het betalen als eu hoofdstad
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

qless schreef:Brussel is eerder internationaal te noemen dan Waals od Vlaams, geef het maar onafhankelijkheid en laat de eu het betalen als eu hoofdstad
Voila sie...
Opgelost in enkele uren door UB members. Daar kunnen de politiekers nog een puntje aan zuigen, en alles zonder miserie. :-D
Wij hebben ook geen zitjes te verliezen of te verdedigen,
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Niet echt opgelost, vrees ik! Ik zou af willen van 6 regeringen/parlementen, maar evenzeer van de EU als machtscentrum :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

En hoeveel Vlamingen werken er in Brussel? Dat zijn dan veel jobs die plots naar het "buitenland" gaan. Toch een hoop inkomsten dat we zouden mislopen.

Tjah, Wallonië zal praktisch altijd een lagere werkgelegenheid hebben dan Vlaanderen. Vlaanderen heeft dan ook 3 havengebieden. In Limburg is de werkloosheid ook hoger dan de rest in Vlaanderen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik begin echt te vrezen,over de onderhandelingen die er nu aankomen,de UK wil 'een eigen aanvulling doen' en dan meer bepaald over de controle over zijn eigen grenzen,tziet er niet goed uit,het kan ook zijn dat BoJo gewoon ook een harde Brexit wil.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fluppie schreef:Ik begin echt te vrezen,over de onderhandelingen die er nu aankomen,de UK wil 'een eigen aanvulling doen' en dan meer bepaald over de controle over zijn eigen grenzen.. .
Wat is daar verkeerd mee? Of moet de EU controle uitoefenen op de UK grenzen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Nu zijn er ook al controles als je naar UK wilt. Dat ze dus meer controle gaan hebben over migratie is eigenlijk gewoon zever.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet waar.
Elke EU inwoner heeft nl het recht om zich naar de UK te begeven voor bezoek of om er te gaan wonen.
En net dat laatste stoorde hen enorm.
En nu is er uiteraard ook terug douane, waardoor ze (hopen ze) de interne economie kunnen sterken door "verhuis naar lageloonlanden" (incl EU lageloonlanden) af te straffen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef: En nu is er uiteraard ook terug douane, waardoor ze (hopen ze) de interne economie kunnen sterken door "verhuis naar lageloonlanden" (incl EU lageloonlanden) af te straffen.
"Nu"? Ze zitten nog steeds in de interne markt van de EU. Douane ga je nog niet zien.

Of had je het over immigratie? Maar ook daar is het nog steeds dezelfde situatie als 3 dagen geleden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb het over de situatie in januari.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

BoJo springt al op de tafel:Hij zal er alles aan doen om de Europese regels NIET te moeten volgen,wil hij een handelsakoord,of helemaal geen?? het lijkt erop dat hij zaken zal proberen te doen met niet EU landen,en dan vooral met de US,ik denk dat Trump de zaken op scherp zal stellen,en de UK zal moeten slikken.(Ik denk dan aal cloorkippen,en de gezondheidszorg van de UK.
De handel v/d UK met de US is nu veel kleiner dan die van de UK met de Benelux,ik bedoel maar,er staat heel wat op het spel,voor zowat iedereen.


ttps://www.msn.com/nl-be/nieuws/wereld/johnson ... spartandhp
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fluppie schreef:BoJo springt al op de tafel:Hij zal er alles aan doen om de Europese regels NIET te moeten volgen...
Zeg kerel, dat heb ik hier een week geleden al geschreven en daar had ik geen nieuwsbron voor nodig zoals jij. Dat was gewoon een kwestie van gezond verstand te gebruiken in mijn geval.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

We zullen zien wat er na de retoriek over blijft.
Gaat BoJo plat op de buik voor de US, of gaat ie voor de EU regels die iedereen al lang gewoon is en waar hij - naar eigen zeggen - niet zomaar onder wil gaan?
Er zijn, met de EU alvast, duzenden topics waarover een koehandel kan ontstaan. Een deeltje zal de pers halen, een deeltje misschien ook niet. Afwachten :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

De EU gaat plat op de buik voor Boris die plat op de buik gaat voor de VS?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Grootste probleem in de onderhandelingen zal die Cod (of wat ook) zijn. Barnier aan de kop en Boris aan de staart en trekken maar...

Heb vanavond (Terzake) een erg zelfverzekerde Boris zien zijn voorstelling geven, en evenzeer een Barnier die als een schoolmeester en onder strenge blik opkijkend vertelde hoe de UK zich voortaan hoort te gedragen met de EU. :roll:

Wel Mr.Barnier, zo zal het niet werken, begrijp nu toch eindelijk dat de UK uit jullie unie is en nu alles zal doen wat ze voor zichzelf het beste vinden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

timmermc schreef: Wel Mr.Barnier, zo zal het niet werken, begrijp nu toch eindelijk dat de UK uit jullie unie is en nu alles zal doen wat ze voor zichzelf het beste vinden.
Maar nu is het wel het kleintje tegen de reus (economisch gezien toch). Anderzijds is de reus intern veel meer verdeeld wat een godsgeschenk is als het kleintje over een goede strateeg beschikt. Maar, het kleintje zit ook niet helemaal op 1 lijn, inzake de Schotland en Noord-Ierland kwesties is het laatste woord zeker nog niet gezegd, en in Engeland zelf ziet de bedrijfswereld de grote plannen van Boris ook niet echt zitten.

De vraag is nog maar of hoelang men bereid zal blijven om eindeloos "ja Boris, zoals u wenst" te blijven zeggen. Eenmaal dat wegvalt denk ik dat we nog wat gaan meemaken en ik zie zijn spreekwoordelijke "ditch" dan ook weer opduiken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

timmermc schreef:Wel Mr.Barnier, zo zal het niet werken, begrijp nu toch eindelijk dat de UK uit jullie unie is en nu alles zal doen wat ze voor zichzelf het beste vinden.
Zo werkt het natuurlijk wel. Barnier vertegenwoordigd alle EU landen en heeft een mandaat om de onderhandelingen te voeren. Dat betekent dat hij een heel concreet idee heeft hoe de verdere relatie tussen de EU en de UK eruit zal zien. De UK heeft ook een idee hoe de toekomst eruit zal zien en onderhandelingen zullen uitmaken wat er finaal overeengekomen wordt.
Een deal met US kan nog steeds, maar lijkt eerder onwaarschijnlijk gegeven het grote verschil in standaarden.
Aangezien de UK veel meer exporteert naar de EU (in %) dan omgekeerd, heeft de EU meer onderhandelingsmacht. Zolang ze de eenheid behouden. De soap met de UK is al 3,5 jaar bezig en er is geen noemenswaardige barst in de eensluidende visie van de EU gekomen. Dat op zich is al verwonderlijk :).

@cod
Ik veronderstel dat je het over visvangst hebt?
De UK heeft vroeger al de visserij opgeofferd in allerlei deals (1973, CFP), dus waarom hopen de vissers nu om alles aan hun kant te houden?
Frankrijk heeft veel te verliezen als de UK wateren enkel voor de UK blijven, maar vergeet niet dat de UK
- massaal veel vis imporeert vanop het vasteland
- een visverwerkende nijverheid heeft die zonder de import geen werk heeft (meer werkgelegenheid dan die paar vissers)
- de vissersvloot van de UK totaal niet uitgerust is om het gat dat de FR vloot zou laten, op te vangen
Dus in de krant en op café klinkt het wel stoer, maar het heeft weinig om het lijf.
En dan blijven we enkel nog maar in dezelfde sector...

De UK autoindustrie exporteert zowat alles van de eigen productie.
Auto industrie : 4% GDP UK
Financiële diensten: 7% GDP UK
Visserij: 0,1% GDP UK

De vissers en de boeren gaan misschien nog heimwee krijgen naar de duidelijke, transparante en consistente regels van de EU (CFP en CAP). De kans is klein dat de UK boeren zoveel uit de brand weten te slepen in de UK als in de EU, waar grootmachten als FR telkens opnieuw zwaar inzetten op de CAP, om zo hun eigen landbouwsector veilig te stellen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:De soap met de UK is al 3,5 jaar bezig en er is geen noemenswaardige barst in de eensluidende visie van de EU gekomen. Dat op zich is al verwonderlijk :).
Er is dan ook nog niet veel beslist - om nog niet te zeggen dat er totale onduidelijkheid is over de situatie van 1 januari 2021 - en de hete hangijzers heeft men steeds ontweken tot nu toe. Met het zicht op het vrijkomen van de Engelse postjes en geld (ze worden immers niet afgeschaft, wel herverdeeld) hebben de lidstaten de EU niet te veel in de weg willen leggen, maar nu zijn die postjes binnen, dus dat is al niet meer iets waar ze nog "verenigd" voor zullen streven.

Ik zou zeggen, we zullen volgend jaar eens zien hoe unisoon de EU nog klinkt, en of Boris de EU succesvol heeft kunnen verdelen. Zijn visie kan immers enkel maar slagen met een sterk verdeelde EU en het tegelijk de mond kunnen snoeren van de interne strubbelingen binnen het VK zelf. Maw: een van de beide zijden zal vroeg of laat barsten, hoe dan ook.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik lees op vele forums dat vooral de EU zakkenvullers zouden zijn.Wel ik voorspel dat het geld v/h lidmaatschap,van de UK zal wegsmelten als sneeuw voor de zon,het zal op zijn,en niemand zal weten waar het is.(eigen mening dat wel)
Een No Deal is volgens mij nu heel dichtbij gekomen,het ziet er niet naar uit dat BoJo de regels v/d EU zal willen respecteren.Ik zie dit dan ook heel somber in.
Belgie zou een v/d grote slachtoffers zijn,er zouden meer dan 20 000 jobs kunnen verloren gaan....
Ook Nederland zal hard getroffen worden.

In de UK zal het met No Deal nog veel erger zijn.

Ik vraag mij ook af wat er zal gebeuren met die grote Nissan fabriek,in Sunderland,die hebben geinvesteerd omdat ze garanties hebben gehad(over de aanvoer)v/d regering T.may.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

De soap met de UK is al 3,5 jaar bezig en er is geen noemenswaardige barst in de eensluidende visie van de EU gekomen...

Natuurlijk niet, want T. May speelde met hen onder één en hetzelfde hoedje! Dat wordt ditmaal wel anders :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Daarom dat de Bojo-deal bijna een kopie is van de May-deal :lol:

UK heeft eigenlijk met de Brexit voor zichzelf handelsbarrières ingevoerd en zich ipv in block apart in een hoekje geduwd... sterk!

De beste manier om koppige mensen tot inkeer te laten komen, is hen vaak genoeg tegen hun eigen muur aan te laten lopen :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Barnier, die bedoel je toch!? :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

De handelsonderhandelingen moeten nu al volop aan de gang zijn,maar het lijkt erop dat BoJo geen haast heeft.

https://www.bbc.com/news/uk-51351914
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Niet per se een slecht idee van Boris. Naarmate de deadline nadert kan je veel meer druk zetten. De hele brexit tot nu toe is elke keer opnieuw een gedoe geweest van maanden zonder vooruitgang en dan in de laatste week (of weken) voor de deadline plots alles snel-snel regelen, en tot nu toe heeft Boris daarmee altijd gekregen wat hij wil.

Of het deze keer ook zal lukken, dat weet ik niet, maar ik sluit het ook niet uit.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Zeer sterk idee... als je zelf veel meer afhangt van een deal dan omgekeerd :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

De duur van onderhandelingen bij een handelsakoord lopen op tot 5-7 jaren dat is de normale gang van zaken,nu zal men het regelen op een paar maanden tijd,wie word hier eigenlijk voor de gek gehouden??
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Degenen die nog denken dat er een akkoord gaat komen? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dizzy schreef:Degenen die nog denken dat er een akkoord gaat komen? :lol:
Boris Johnson is er heilig van overtuigd dat dat tegen het einde van dit jaar alles in kannen en kruiken zal zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

of anders gaat hij in een ditch liggen? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

apestaart schreef:
Dizzy schreef:Degenen die nog denken dat er een akkoord gaat komen? :lol:
Boris Johnson is er heilig van overtuigd dat dat tegen het einde van dit jaar alles in kannen en kruiken zal zijn.
En ik sta naast Boris in overtuiging dat hij geen loze beloftes maakt. Dit moet ook om andere handelsakkoorden te kunnen afsluiten.
En Barnier kan zijn vuistjes ballen naar het UK, maar in zijn gelederen staat iemand die nu al zegt:

...Afgezien van terugvallen op de WTO-regels, hebben het Verenigd Koninkrijk en de EU allebei belang bij het sluiten van een deal om hun groeipotentieel te maximaliseren, aldus Christian Sewing, CEO van Deutsche Bank.

“Wat we echt nodig hebben in Europa is een platform voor groei, en als onzekerheid terugkomt, speelt het slecht voor het Verenigd Koninkrijk en slecht voor Europa. (Qua groei) lopen we al achter op de regio's in Azië, China, maar ook op de VS en moeten we ervoor zorgen dat we als Europeanen alles doen om de groei te versnellen, en daarvoor hebben we een overeenkomst nodig. "
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

De EU uitvoer naar UK is bijna 360 billion per jaar, tegenover ca 290 billion voor rekening van UK. Een goede bankier kijkt (terecht overigens) naar geldstromen natuurlijk :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bojo heeft duidelijk alles onder controle :)
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/bo ... g~a8dc6dff
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik kan nergens vinden dat de handelsonderhandelingen al aan de gang zouden zijn.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

fluppie schreef:Ik kan nergens vinden dat de handelsonderhandelingen al aan de gang zouden zijn.
Hier zie je de kalender van Barnier, wat snoepreisjes en etentjes met andere excellenties:
https://ec.europa.eu/commission/brexit- ... /agenda_en

Dat gevalletje AKK in Duitsland is ook een zorg nu naast de onderhandelingen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

In de UK maakt men zich alvast klaar voor grenscontroles,betekend wel dat men op een No Deal zal aansturen,alles naar,of van de UK zal dan ook duurder worden,hoeveel is nog niet gekend,maar douane zal ook moeten betaald worden.

https://www.nu.nl/economie/6029829/vk-m ... lk_wrapper

Men moet er ook rekening mee houden dat de handel Benelux-UK veel groter is dan de US-UK.Zomaar een handelsverdrag met de US sluiten zal dus veel meer tijd in beslag nemen,dit kan niet zomaar in een paar maanden geregeld worden.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Het handelsakkoord moet voor het eind van dit jaar in kannen en kruiken zijn beste vrienden bij NU.nl... Niet daarna.
De commen-tateren erop van lezers spreken ook boekdelen, bijna haatdragende commentaar naar de Britten.

Veel interessanter en tot nadenken stemmend is dit artikel uit De Standaard van vandaag (normaal kan je het gratis lezen):
https://www.standaard.be/cnt/dmf2020021 ... 0579C050BE
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

fluppie schreef:In de UK maakt men zich alvast klaar voor grenscontroles,betekend wel dat men op een No Deal zal aansturen
Nochtans staat er letterlijk in het artikel "De Britten willen een vrijhandelsakkoord sluiten met de EU als geheel, de grootste handelspartner van het VK." Dat lijkt me geen no deal met WTO-tarieven?

Inzake douanecontroles (geen grenscontroles, die zijn er altijd al geweest) zou ik me ook niet te druk maken. Die zullen idd opnieuw ingevoerd worden, maar volgens mij zal dit erg gelijkaardig zijn aan die aan de EU-grenzen met Zwitserland en Noorwegen: personenvervoer merkt er niets van, vrachtvervoer moet zich wel aanbieden maar kan hun aangifte op voorhand al elektronisch doorsturen en mag dan gewoon doorrijden tenzij ze geselecteerd worden voor een willekeurige inspectie om na te gaan of hun aangifte wel overeenkomt met wat ze aan het vervoeren zijn (zware boete indien niet zo). Een groot deel van de infrastructuur daarvoor heeft Engeland in het verleden al gebouwd om te kunnen controleren op illegale migranten/verstekelingen, de EU moet alles nog bouwen.

Hou er rekening mee dat de strategie van Engeland vooral is om af te wachten tot het vijf voor twaalf is en de lidstaten van de EU panikeren om dan een voor Engeland zo goed mogelijke deal uit de brand te slepen. Tot nu toe is dat hen altijd al gelukt. De deal, welke die ook zal zijn, zal wellicht heel wat voordeliger zijn voor het VK dan voor ons. Ze zullen de lusten van de EU hebben, zonder de meeste lasten. Zo krijgt Boris weer exact wat hij wil.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als alles gaat,zoals U zegt,zal de EU binnen enkele jaren niet meer bestaan.Als eruit gaan zoveel voordeliger zal zijn(zoals U het voorsteld).

Er zijn er ook die stellen dat de UK in 2021 een bijzonder moeilijke tijd gaan doormaken.BoJo is zijn minister van Finacien kwijt,de man wou geen ja-knikker zijn in de regering,BoJo had hem immers laten weten dat hij het overheidsbudget(de tekorten)enorm zal laten oplopen,hij wil dus een eigen fiscaal beleid voeren en daarvoor heeft huidig minister van Fin. voor bedankt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Hier een artikel over bedrijven die het UK verlaten vanwege de Brexit:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/re ... t~aabdcbcb
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”