Extreem traag afsluiten

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn schoonouders hun pc was defect. Het was een Core2Quad pctje op leeftijd en liever dan tijd steken in het probleem zoeken heb ik voorgesteld wat te upgraden (Heb tegenwoordig ook niet genoeg oude hardware om alles te troubleshooten, en de eerste tests wezen op een stuk moederbord).

Dus ik heb alles intern vervangen binnen een beperkt budget. Gezien het maar wat is om op internet te surfen ook niet echt een probleem.
Een Asus Prime B450-A (groter past niet in de case)
Een AMD Ryzen 3 2300G
Nieuwe PSU
Corsair M.2 SSDtje van 256GB
8GB DDR4 ram

Windows geïnstalleerd via USB, 2 minuten en dat was geïnstalleerd. Aan de snelheid van het systeem zal het dus niet liggen. Maar wat ik merkte bij het afsluiten (en het probleem is dat ik niet gelet heb of het al van in het begin zo is), is dat het extreem extreem traag is.
Ik heb het net even getimed.
Start => Afsluiten => 1 minuut 5 seconden en 72 honderdsten voor het systeem nog maar zelfs begint af te sluiten (soms langer, dan denk ik dat het niet gewerkt heeft, open ik browser, ben met nog iets bezig en sluit hij toch af).
Vervolgens tot minuut 3, 48 seconden en 34 honderdsten het blauwe scherm met "Afsluiten" er op.
Dan als het scherm uitvalt duurt het nog tot minuut 5, 45 seconden en 85 honderdsten voordat het systeem effectief uit valt.

Hoe kom ik hier de oorzaak van te weten? En hoe los ik zo iets dergelijks op?

Ik dacht dat het aan updates lag, maar deze waren allemaal voltooid.
Ik dacht vervolgens dat een process/software het afsluiten tegenhield, dus heb ik Windows repair gedaan met behoud van bestanden, geen resultaat.
De Bios is de laatste nieuwe versie (had ik al geupgrade voor het probleem mij opviel)
Ik heb de oude HDD eens losgekoppeld (De M.2 disk dient voor de Windows installatie, hun oude SSD heb ik voor data ingeschakeld en hun oude HDD als backup-locatie) omdat ik dacht dat misschien deze de oorzaak was, ook niet.
Online zijn er wat tips te vinden zoals "snel opstarten" uitschakelen, hielp niet. Een regkey aanpassen, hielp niet.

Iemand een idee of iets gelijkaardigs meegemaakt? Zo ga ik hem alvast niet afgeven.

Morgen test ik alvast vanop stick een herinstallatie.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik zou gewoon nog eens de laatste versie van Windows 10 opnieuw downloaden en nog eens een clean install doen (op een andere disk). Je weet nooit dat er toch iets mis is gegaan bij de install. Gebruik eventueel een andere disk dan degenen die er al inzitten, dan ben je niet alles kwijt dat je al hebt geconfigureerd mocht het toch niet daar aan liggen.

Anders gewoon eens een Ubuntu live USB maken, booten, aflsuiten en kijken of die hetzelfde probleem geeft. Maar ik gok dat het een software probleem is.

edit: woops stond al in de OP dat je dat gaat proberen :oops:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het is vrijwel zeker een software probleem. Als ik shutdown -s -t 00 doe is er onmiddelijk actie (stap 2 en 3 duren dan wel nog steeds lang).

Ubuntu live cd is een goed idee, kwestie van hardware uit te kunnen sluiten.

Data staat op een andere disk, en veel configuratie is er eigenlijk niet aan, een paar gratis tooltjes voor de vakantiefoto's en Office 2007 . Eventueel kan ik op een extra SSD die ik nog heb liggen idd proberen om te zien of er niks aan de M.2 disk scheelt (daar heb ik nog niet naar de firmware gekeken).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MClaeys schreef:Het is vrijwel zeker een software probleem. Als ik shutdown -s -t 00 doe is er onmiddelijk actie (stap 2 en 3 duren dan wel nog steeds lang).
Op een splinternieuwe PC zou een volledige shutdown toch maar enkele seconden mogen duren, tussen start>afsluiten tot geen stroom meer verbruiken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat is toch ook het probleem dat ik probeer uit te zoeken? Ik weet niet tot waar Windows betrokken is in het afsluitproces, maar ik kan me best voorstellen dat de hardware pas uitvalt wanneer Windows signaal geeft dat het uit mag vallen. (vroeger door het bericht "it is now safe to turn off the computer").
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Alle drivers die je vindt op de support pagina van je moederbord geïnstalleerd?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jep, het is eigenlijk nadien dat het mij is opgevallen :) maar daarvoor heb ik niet zo veel gereboot dus het probleem kan zich er voor ook al voorgedaan hebben. Gezien ik een recovery gedaan heb met behoud van files vermoed ik dat deze tijdens dat process ook weer gedelete zijn. Het probleem deed zich nadien nog steeds voor. Gisteravond een nieuwe Windows 10 install stick voorbereid om eens clean install te doen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MClaeys schreef:Gezien ik een recovery gedaan heb met behoud van files
Waarschijnlijk zit het daar.

Aangezien je toch een nieuwe SSD hebt gestoken, doe eens een volledig cleane install? En kopieer nadien de file vanop de HDD over.
Ik heb zelf net 2 clean installs gedaan, met een ISO op een USB stick, boot/shutdown gaat in seconden.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Waarschijnlijk zit het daar.
Heb ik pas gedaan na het probleem opgemerkt te hebben en de zaken van de Microsoft site te proberen, het was een fresh install daarvoor (staat ook allemaal in OP).
selder schreef:https://social.technet.microsoft.com/wi ... trace.aspx
:lol: :lol: :lol: Ge houd het niet voor mogelijk, die tool reboot de pc om de test te laten lopen. Reboot geeft geen probleem :lol: :lol: :lol: Binnen de 40 seconden weer ingelogd...
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Ik zou denken aan een netwerk issue; misschien foute gateway? ntp server? Windows domein niet bereikbaar? Dubbele IP? Alle netwerk kaarten eens deactiveren - ook de wireless - en dan nog eens shutdown tested?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Testen die ik gedaan heb na het werk (gelukkig is hij voor de rest snel, dus testen gaat vlot)

- netwerkkaart uitgeschakeld, geen verschil (dacht ik ook niet gezien hij niet heel de tijd met het netwerk verbonden is)
- extra disken los gemaakt (DVD-drive, HDD, SSD), zodat enkel de boot drive nog actief was, nope
- re-install gedaan zonder netwerk (dan heeft hij niet alle drivers weliswaar)
- m.2 drive los gekoppeld en een spare SSDtje geplaatst om daarop fresh install te doen (met netwerk deze keer, dus meteen alle basic drivers), nope

Momenteel een Linux live cd aan het downloaden om daar eens mee te testen. Intussen ook tweede ramlat weggenomen en memtest aan t draaien terwijl ik die live-usb maak. Geen errors gevonden momenteel (pass 95%), dus dat is ook het probleem niet denk ik.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

MClaeys schreef: :lol: :lol: :lol: Ge houd het niet voor mogelijk, die tool reboot de pc om de test te laten lopen. Reboot geeft geen probleem :lol: :lol: :lol: Binnen de 40 seconden weer ingelogd...
Ah, dan zou ik eerder in de richting van voeding gaan kijken... Een andere om te testen?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het is een nieuwe Corsair VS 450. Ik heb geen andere om te testen momenteel.
Vanwaar de gedachte aan de voeding?

Linux live cd inmiddels getest, sluit normaal af.
Volgende test is een oudere Windows 10 versie installeren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

MClaeys schreef: Vanwaar de gedachte aan de voeding?
Daar ben ik ook benieuwd waar.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Versie 1809 van Windows 10 (volledig geupdate), zelfde probleem. Toen alle updates binnen waren sloot hij de eerste keer vrij vlot af, meteen actie bij start => afsluiten, iets langer het blauwe scherm maar ook niet overdreven. Dat maakt me ook minder uit eingenlijk, het wachten op reactie na het klikken op de afsluitknop is de grootste frustratie want het lijkt of hij niet reageert op een actie. Maar de keren erna even traag als bij versie 1909.

Het klikken op de powerknop van Windows, wat ook het afsluitcommando triggered duurt even lang overigens.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sowieso is de VS serie niet zo goed imo
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik herinnerde mij dat ik nog een 700W modulaire voeding had liggen, van een wat oudere i7 dat ik nog staan heb. Helaas, deze geeft een BSOD dus vermoedelijk geen goede voeding meer (al start het oude systeem nog perfect op ermee). Na het terug aansluiten van de bestaande voeding boot de pc zonder problemen.

Ghohja, van de VS450 las ik wel goede reviews (de minpunten als "niet modulair", "geen zwarte kabels", etc... boeiden niet voor deze setup. Ik had een beperkt budget om het systeem weer aan de praat te krijgen dus het leek me de goede keuze. En ze werkt ook gewoon, de pc heeft hier uren applicaties staan installeren, backups zitten terugzetten, etc... zonder problemen. Enkel het afsluiten, werkelijk de enige functie op de hele bak die het laat afweten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik kijk niet ehct naar modulair enzo die zaken maar wel naar de fabrieksgarantie die bv bij de rmx serie 10 jaar is en bij de VS maar 3 jaar.
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Ik mis precies nog een aantal basis stappen waar ik niets over lees:
- BIOS firmware op de laatste versie?
- Welke events worden er in de Application en System event log geschreven vanaf je het schutdown commanda gegeven hebt? Geen enkele warning/error?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

KerberosX schreef:- BIOS firmware op de laatste versie?
MClaeys schreef:De Bios is de laatste nieuwe versie (had ik al geupgrade voor het probleem mij opviel)
Laatste versie inderdaad (staat in OP). Gisteren wel terug gedowngrade naar de versie die er origineel op stond (laatste - 1), omdat ik dat ook wou uitsluiten, geen verschil.

Geen speciale logs in eventviewer bij het afsluiten, allemaal gewoon information.
4 warnings ook wel, lijken me niet gerelateerd maar ik heb er nog niet specifiek naar gezocht. 4 dezelfde:

Code: Selecteer alles

ID: 10016 In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID Windows.SecurityCenter.WscCloudBackupProvider en APPID.
Dat was ook enkele minuten voor het afsluiten, dus vandaar dat het mij niet gerelateerd lijkt.
En eentje wat vroeger dat hij het virtueel geheugen heeft uitgebreid.

Gisteren het toestel terug geupgrade naar laatste versie en hun software er weer op gezet. Het gaat wel vlotter trouwens, zonet een volledige shutdown gedaan in 30 seconden (tussen klikken op afsluiten en volledige powerdown). Nochtans niks gewijzigd, het systeem staat nu weer op de beginsituatie zoals ze was toen ik met troubleshooten begon. Root cause blijft momenteel dus onbekend. En 30 seconden is nog steeds traag maar aanvaardbaar.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je al eens gekeken naar de 'fast shutdown' optie? Die veroorzaakte bij mij enorm veel problemen.
https://lifehacker.com/shutting-down-wi ... 1825532376
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Deze is bij mij niet meer actief sinds ik hybernate heb uitgeschakeld. Heeft te weinig nut op SSD, vandaar. Toen het wel nog aan stond kon ik bvb fast startup ook uitschakelen, dat maakte toen helaas geen verschil (enkele seconden).

Zonet nog laatste keer getimed: complete shutdown van klikken op startknop tot volledige poweroff => 20 seconden 43 honderdsten.
Waarom nu zo veel sneller? Geen idee, maar het is aanvaardbaar genoeg om hem zo af te geven alleszins.
Er is aan de config tussen traag en sneller afsluiten alleszins niks gebeurd behalve nog de BIOS downgrade en de klok in BIOS goed gezet want die stond een uur achter (geen idee of dat altijd zo was). En zelfs dan was er niet meteen zo een dramatisch verschil zichtbaar.

Ik kom er toch regelmatig, ga de situatie verder wat op de zijlijn volgen om te zien of de symptomen terugkeren :? Van alle pc-builds nog nooit zo iets voor gehad. Was inmiddels al op zoek naar mogelijke incompatibiliteit met bepaalde hardware, maar alles staat bij supported bij het moederbord (of hetzelfde model met andere capaciteit in het geval van de SSD).

Bedankt alleszins voor iedereen zijn tips en mogelijke zaken. Misschien dat een combo hiervan de oplossing was, ik heb alleszins weer troubleshooting materiaal voor als ik het nog eens tegenkom!

Nu nog de PSU redenering van Selder horen :p
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Zat de oude SSD (vermoedelijk systeemdisk in vorig leven?) er nog in toen je de eerste Windows install op de M.2 disk deed? Windows durft al eens dingen van het oude systeem te laten staan ipv alles op de nieuwe disk te zetten.

Bij mijn laatste nieuwe installatie zat chkdsk gedurig te jammeren tot ik het eens volledig liet uitlopen (en er bootsqm.dat files op iedere disk stonden).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De eerste keer wel, de tweede keer niet. Ik delete wel altijd alle partities van een disk, ookal is het een herinstallatie. Overigens op het laatste wel gemerkt dat defragmentatie niet af stond, ook al had hij wel SSD's gedetecteerd. Geen idee of hij dat ook echt uitvoerde.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”