Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Iedere heug zijn meug.
Voor mij moet een wagen betrouwbaar zijn en daarna pas (misschien) mooi.
Ik begrijp dat voor heel wat mensen hun auto een statussymbool is, maar als je weet dat ik een Berlingo-rijder ben...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sinna schreef:Berlingo
Dat wil niets zeggen: https://www.pinterest.com/burakaysel453/
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

:angel: Had ik kunnen denken...
Ik wou gewoon aangeven dat voor mij gebruiksgemak (zeker met twee kleine kinderen) vóór looks gaat.
Ik snap dan niet dat bij de Family-uitvoering de bumpers en zijstoters (of hoe noemen die kunststof strips op de deuren?) in koetswerkkleur zijn...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

heist_175 schreef:
Sinna schreef:Berlingo
Dat wil niets zeggen: https://www.pinterest.com/burakaysel453/
Een CGI prentje van een Berlingo?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Mijn auto is dit jaar afgeschreven.
3 liter diesel 6-cilinder. Dat betekent +- 7.5 liter diesel of 11 euro per 100 km.
Gemiddeld zit ik op een 23.000 km per jaar.
Kosten ervan zijn nog steeds 75 procent inbrengbaar.

Gesteld dat ik 20.000 km per jaar rijd zit ik aan 2200 euro diesel per jaar.
850 euro rijtaks.

Stel dat ik zou overschakelen op elektrisch zit ik aan 1000 euro elektriciteit per jaar aangezien ik thuis kan opladen en pakweg 50 euro taks.
Dat betekent 2000 euro per jaar besparing.

Wat ik mij afvraag:
- hoeveel zal ik meer aan banden gaan betalen? De elektrische auto weegt pakweg 500 kilo meer.
- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over
- of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?
- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik wil een poging doen, maar ik voel me geen expert :)
De massale uitrol is volop bezig, dus op een aantal vragen zal het ook gissen zijn naar een antwoord. Alleen Tesla is al langer bezig, maar is ook heel prijzig.
Steven7 schreef:Kosten ervan zijn nog steeds 75 procent inbrengbaar.
Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.
- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over
snelladers onderweg?
of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?
https://www.groen7.nl/wat-is-de-levensd ... een-tesla/
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-h ... aat-133961
Een Nissan Leaf uit 2015 verliest bijvoorbeeld gemiddeld 4,2% aan capaciteit, terwijl dat bij een Model S uit hetzelfde jaar 2,3% is.
Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld.
Aan uw 20.000km per jaar zit je dus na 10 jaar nog op 90% capaciteit, lijkt me niet overdreven nadelig (Tesla)?
- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?
Wat gaat de herverkoopwaarde zijn van een diesel? Ik zou nu niet graag leasebedrijf zijn. Vroeger kreeg je alles sowieso verpatst, zelf in Europa. Maar vandaag teken je een contract dat 3-4-5 jaar loopt en je moet dus vandaag inschatten hoe groot (of klein) de vraag naar dat model (en die motor+brandstof) gaat zijn, want de herverkoopwaarde is zowat de belangrijkste component in de leaseprijs.
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?
Na 8u laden zou ik wel hopen dat je meer dan 100km kan doen :). Maar ik zou denken dat uw redenering verder wel klopt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Steven7 schreef: - bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?
Als de batterijcapaciteit afneemt wil dat ook zeggen dat je minder lang moet laden voor ze vol is. Na 6,5 uur laden is ze "vol" en zal je dus 80 km kunnen doen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Van dat laatste ben ik nog niet zo zeker, men spreekt wel van capaciteitsafname, maar is het niet eerder een rendementsafname, maw evenveel erin steken en minder eruit halen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan zou je de resterende energie in warmte opstoken. Als je dan snellaadt aan 50 kW genereer je 10 kW aan warmte. En zo vliegen die dingen in brand :)

Volgens mij is dat niet de normale gang van zaken...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Steven7 schreef: Wat ik mij afvraag:
- hoeveel zal ik meer aan banden gaan betalen? De elektrische auto weegt pakweg 500 kilo meer.
- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over
- of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?
- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?
Je somt ongeveer alle vooroordelen/mythes op over EV.
En die zijn meestal al weerlegd of minstens genuanceerd.

https://www.autozine.nl/diversen/15-myt ... sche-autos

Wat betreft de bandenslijtage: als EV meer banden zouden slijten wegens hun vermogen en gewicht, dan geldt dat evengoed voor zware en snelle ICE auto's. Maar er bestaan ook al kleine batterijwagens met minder vermogen. Je moet dus appels met appels vergelijken. Belangrijkste blijkt de rijstijl te zijn van de chauffeur en de juiste bandenkeuze.

Batterijslijtage: in tegenstelling tot de initiële vrees blijkt dat uit de praktijk van de oudste EV's dat die degradatie marginaal (klein) is. De vergelijking met GSM-batterijen gaat totaal niet op. Bovendien zijn de battery management systemen nog steeds beter aan het worden, waardoor de slijtage van de huidige batterijen nog minder zal zijn.

En de waardevermindering betreft: check gewoon de prijzen van een 2dehands Tesla S van 5 jaar oud. Die verkoopt dubbel zo duur als een vergelijkbare BMW van dezelfde leeftijd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.
Het mooie verhaaltje voor elektrische wagens blijft ook niet duren... ook daar stijgen de taksen en kosten voor het laden frequent.

Vadertje staat moet z'n verloren accijnzen ergens vandaan halen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

De elektriciteit bij mij thuis, is toch al 3-4 jaar hetzelfde qua prijs...

Men haalt daar altijd een artikel aan van een laadpaaluitbater (Ionity) die een absurd hoog bedrag gaat vragen voor laden... Maar waar in de praktijk niemand in België gaat laden.
Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand, maar NU is het veruit de voordeligste manier van rijden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Steven7 schreef: - ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over?
Net rit naar Provence (Frankijk) met oude model S achter de rug, maar ken mijn auto goed en laad op hoe ik het wil(volg de gps niet). Totale laadtijd 57 min, voor een 1008KM (vol vertrokken) rit. Dus inclusief 'afrijden' en stoppen. We zijn met de file in Lyon meer tijd verloren :-)

In praktijk rijden we dus een 2 tal uur en dan 10-15min stoppen, de auto stelt vaak voor langer te laden en een keer minder te stoppen, maar dit is trager dan een keer meer stoppen en telkens korter. Dit mede door de 500+ keer dat de wagen al aan de SuperCharger heeft gehangen(200k km) en dusdanig maar 96kW piek meer kan laden. Bij de nieuwe/huidige wagens geen last van, dit type net wel maar dit zou me mogelijks 10 min(?) sneller op bestemming brengen bij 1000KM.

Lang rijden met een goed snellaadnetwerk is echt geen probleem en moet je ook niet meer stoppen dan wat eigenlijk gezond is (maarja, niemand doet het, ik vroeger ook niet)

Ik kan niet geloven dat ze de stroomprijs nog veel omhoog kunnen krijgen thuis. Op den duur kan niemand nog zijn stroomrekening betalen. De taxen momenteel op stroom zijn absurd hoog, ik denk eerder dat die piek belasting kosten er komen. In Frankrijk is dit al lang zo, je mag (in de Provence) 5% van de tijd boven je aansluit vermogen(dat je kiest) gaan waarvoor je betaald (digitale meter), ga je meer dan is je eenheidsprijs per kWh omhoog!
In Nederland betaal je ook vastenrecht, dus ook op de capaciteit dat je (piek) kan verbruiken, hoe zwaarder = duurder

Op dat moment kunnen ze groot (piek) vermogen extra taxeren, uiteraard voor EV's niet goed? Geen idee, ken mensen genoeg die toen ze een EV kochten aan 11kW aan het laden waren thuis en nu hun lader maar op 3kW laten aanstaan. Omdat dan net de batterij in de ochtend vol is en die geen energie meer slurpt om warm gestookt te worden. En met 3kW kan je best veel km's doen als je héél de nacht je wagen laat insteken


Voor banden doe ik met een Model S makkelijk 50 000 km met all-season banden, vind dit niet zo gek weinig. Laatste set er 70 000 km op gelegen en heb nog 2 banden er van liggen omdat hier genoeg profiel op is.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 21 jan 2020, 13:18, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.
Het mooie verhaaltje voor elektrische wagens blijft ook niet duren... ook daar stijgen de taksen en kosten voor het laden frequent.
Vadertje staat moet z'n verloren accijnzen ergens vandaan halen.
Je hebt zeker gelijk en alleen naïevelingen laten zich erdoor vangen of schreeuwen moord en brand.
In een ander topic hebben sommigen het moeilijk om kosten die je niet moet betalen toch als subsidies te zien, in het EV verhaal gaat die vlieger natuurlijk net zo goed op. Mega korting op BIV of VB is gewoon subsidies om het prijsverschil tussen EV en ICE wat te milderen.

De aftrek is toch nog iets anders: dat is gebaseerd op de CO2 uitstoot en is een continue schaal.
De VB is jaren geleden ook afhankelijk gemaakt van de EUROnorm. Dat was niet (enkel) om meer geld op te halen, maar vooral om de vervuilende technologie (EURO0-1-2-3) naar de uitgang te begeleiden. Zo zou ik de aanpassing van de fiscale aftrek nu ook zien: uitfaseren van ICE.

Belasting op EV die ik zo er zie aankomen:
- belasting per massa (net zoals in NL)
- belasting per kWh aan geïnstalleerd batterijvermogen/capaciteit

Maar dat is allemaal maar tijdelijk in de transitie naar de slimme kilometerheffing :beerchug:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Steven7 schreef:Mijn auto is dit jaar afgeschreven.
knip
Waarom niet kijken naar hybride? De nieuwe X5 45e bv of de 3 serie vallen nog allemaal binnen de 0 BIV, 0 rijtaks.
Je hebt nog altijd de vrijheid van verre afstanden wegens verbrandingsmotor.

Als je economisch rijdt zal je met een elec/hybride niet direct snellere slijtage aan de banden hebben. Slijtage gebeurd vooral door initiele versnelling overbrengen op de grond + hoge snelheden.
Ik rij bv. niet echt rustig, maar gebruik mijn 530e vooral sportief en dus de batterij capaciteit voor in de file of als extra boost tijdens sportief rijden. Bij sportief rijden heb je direct bijna max koppel beschikbaar en daar slijten de banden wel van. Maar ik weet dat en ik neem dat erbij.

In verband met de batterij hebben de meeste (BMW weet ik zeker) verlengde garantie dat deze na 5 jaar tenminste nog (uit het hoofd) 86% batterijcapaciteit MOET hebben, anders vervangen ze deze onder garantie.

Diesel/benzine tanken of elektriciteit laden beschouw ik als een evenwicht. Als ik 40 liter wil indien ben ik evenveel geld kwijt als dat ik laad, ik heb het vooral genomen voor 0 BIV, 0 rijtaks en een heel lage VAA tov een dikke diesel of benzine met zelfde pk's.
Ik heb een TCO berekening gemaakt via de tool van KBC, heel handig. De standaard 520d kwam zelfs op 4 jaar serieus duurder uit dan de full options 530e die ik nu heb.

Ik zelf ben nu hoopvol de nieuwe Audi E-Tron GT aan het afwachten. Als deze zijn bereik boven de 500km zou zitten met sportief rijgedrag hebben ze een klant erbij. Ongelooflijk knappe wagen. Enkel idd de regering en hun addertjes afwachten. Want binnenkort komt waterstof er aan?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Weer wat informatie opgestoken.

Zoals Dafke suggereert zal mijn volgende auto vermoedelijk een hybride zijn. Voor mijn huidige wagen blijft de aftrekbaarheid op 75 procent.
Bij een volgende maakt dat natuurlijk een enorm verschil. Een zuinige diesel die 50 procent aftrekbaar is of een hybride (die volgens mij minder zuinig is als je het elektriciteitsverbruik erbij telt) aan 100 procent.

Spijtig dat de meeste hybrides benzine zijn en dan meestal nog 4-cilinders.
Ik kijk de kat voorlopig nog wat uit boom wegens de constant veranderende wetgeving.


Voorlopig combineer ik mijn diesel voor de verdere afstanden nog steeds met een elektrische fiets voor de kortere afstanden (toch ook goed voor een 4000 km per jaar).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

@Steven7, je mag eens mee rijden met mijn "4 cylinderke"..
Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)

Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Op de testbank: 293pk en 480Nm dus al niet traag te noemen, zeker niet als je weet dat de electromotor voor instant koppel zorgt.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm

Dit is echt wel enorm verschil, zeker dat ik dat koppel vanaf iets boven de 1100 toeren al beschikbaar heb. Niet goed voor de bandjes maar... echt wel leuk spelen :)

BTW, Mercedes heeft zijn hybrides nog altijd in diesel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dafke schreef:Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)
Pfff, je mag niet harder dan 120/uur. Dus dit is een non-issue. Maar... je zal in de meeste gevallen wel als eerste aan de volgende verkeerslichten staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dafke schreef: Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm
Wordt die elektromotor dan ook mee aangepast? Indien niet: 320 pk uit wat in feite een 320i motor is is wel stevig.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik kan sommige mensen alleen maar aanraden om het YouTube kanaal van Tesla Bjorn eens te volgen : brengt met de regelmaat van de klok reviews uit over EV's inclusief een soms zeer technische (en interessante) uitleg. Voor alle duidelijkheid : ja, ook andere EV's dan Tesla komen aan bod.

Vooral de 1000km challenge reeks en de Geilo test reeks zijn interessant voor degene die denken dat je dubbel zoveel uren onderweg bent met een EV dan met een traditionele verbrandingsmotor omwille van de laadtijd.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Eén van de grote besparingen van een 100% EV is het jaarlijkse onderhoud. Als je voor een hybride kiest, dan bespaar je op dat vlak helemaal niks meer.

De stadsdiensten van New York hebben daar een mooie studie over gepubliceerd: https://qz.com/1571956/new-york-city-sa ... its-fleet/
Ze zeggen er zelf wel bij dat een deel van de cijfers een schatting is omdat ze gewoon nog niet voldoende data hebben om de werkelijke kosten/besparingen over een periode van 10 jaar aan te tonen. Maar het geeft toch wel een goed beeld van hoe zwaar het onderhoud van een hybride doorweegt, zeker bij de goedkopere modellen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Dafke schreef:@Steven7, je mag eens mee rijden met mijn "4 cylinderke"..
Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)

Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Op de testbank: 293pk en 480Nm dus al niet traag te noemen, zeker niet als je weet dat de electromotor voor instant koppel zorgt.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm

Dit is echt wel enorm verschil, zeker dat ik dat koppel vanaf iets boven de 1100 toeren al beschikbaar heb. Niet goed voor de bandjes maar... echt wel leuk spelen :)

BTW, Mercedes heeft zijn hybrides nog altijd in diesel.
Denk dat Mercedes effectief de enige is die het met (100 procent fiscaal aftrekbare) diesel combineert. Hoewel de M340XD ook een diesel zou zijn. Al zit er te weinig batterij in om fiscaal interessant te zijn.
Het gaat mij meer om het geluid van de 4-cilinder. Qua prestaties geloof ik best dat die in opgevoerde vorm een 6-cilinder kunnen overtreffen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dafke schreef: Ik zelf ben nu hoopvol de nieuwe Audi E-Tron GT aan het afwachten. Als deze zijn bereik boven de 500km zou zitten met sportief rijgedrag hebben ze een klant erbij. Ongelooflijk knappe wagen. Enkel idd de regering en hun addertjes afwachten. Want binnenkort komt waterstof er aan?
Dat kan je vergeten vrees ik, die zou voorlopig (op papier) 400km doen. Waarschijnlijk op basis van de Taycan-techniek ook en we weten nu dat die alles behalve efficient met energie omspringen. De e-tron SUV stelt ook wat teleur in range (maar wat wil je, het is weer zo een idiote jeep die teveel weegt en teveel luchtweerstand heeft).

Heb je een link naar die TCO tool van KBC, ik lijk 'm niet direct te vinden? M'n volgende is ook sowieso elektrisch hier. Moest er nu een hybrid zijn die een effectieve range van 100km kan leveren elektrisch dan kocht ik 'm direct. Zou 99% van m'n ritten dekken elektrisch en dan is er benzine als backup. De 40-50km range van de huidige hybrides is te weinig om de moeite waard te zijn.
My_download schreef: Eén van de grote besparingen van een 100% EV is het jaarlijkse onderhoud. Als je voor een hybride kiest, dan bespaar je op dat vlak helemaal niks meer.

De stadsdiensten van New York hebben daar een mooie studie over gepubliceerd: https://qz.com/1571956/new-york-city-sa ... its-fleet/
Ze zeggen er zelf wel bij dat een deel van de cijfers een schatting is omdat ze gewoon nog niet voldoende data hebben om de werkelijke kosten/besparingen over een periode van 10 jaar aan te tonen. Maar het geeft toch wel een goed beeld van hoe zwaar het onderhoud van een hybride doorweegt, zeker bij de goedkopere modellen.
Het probleem is en blijft in mijn ogen momenteel dat het gewoon niet rendeert als privé persoon. Het jaarlijks onderhoud van de gemiddelde moderne auto is nu ook niet zo waanzinnig hoog. Het prijsverschil met een gewone auto is nog te hoog. Het is momenteel enkel voordelig voor de zelfstandigen onder ons IMHO.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

powaq schreef:
Heb je een link naar die TCO tool van KBC, ik lijk 'm niet direct te vinden?
Als het dezelfde is als die dat ik een tijdje terug gebruikt: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... ol_NL.xlsx
OPGELET: ik zie dat deze nog altijd een elektrische wagen 120% inbrengt ipv 100% nu. Lijkt me dus niet up to date. (Maar de Excel is eventueel zelf aan te passen aan de nieuwe regels?). Als er een andere, nieuwere versie is, dan wil ik die ook graag weten :)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Klopt dit was em...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Steven7 schreef:Een zuinige diesel die 50 procent aftrekbaar is of een hybride (die volgens mij minder zuinig is als je het elektriciteitsverbruik erbij telt) aan 100 procent.
Een benzinehybride hoeft niet meer te verbruiken dan een klassieke dieselwagen zelfs als je elektriciteitsverbruik erbij rekent.
SpecialK schreef:Wordt die elektromotor dan ook mee aangepast? Indien niet: 320 pk uit wat in feite een 320i motor is is wel stevig.
Niet zo spectaculair aangezien BMW sinds een tijd exact dezelfde motor gebruikt voor de 20i als voor de 30i, hij is gewoon anders gechipt. Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48

Zie ook gelijke waardes voor de Stage 1 gechipte toestand van zowel de 320i als de 330i:
https://www.br-performance.be/nl-be/chi ... 1487-320i/
https://www.br-performance.be/nl-be/chi ... 0458-330i/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Elektrische auto niet de properste:
https://m.hln.be/auto/dit-zijn-de-milie ... ~a7acba18/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Elektrische wagens krijgen een CO2-uitstoot die berekend wordt via de gemiddelde CO2 die wordt uitgestoot bij de elektriciteitsproductie in Duitsland. ===> met andere woorden niet representatief voor België, met al hun steenkool/bruinkoolcentrales daar...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Elektrische auto niet de properste:
https://m.hln.be/auto/dit-zijn-de-milie ... ~a7acba18/
Sowieso moeilijk te vergelijken.
> Wat is het ergste? CO2, NOx, lekkend methaangas, ...?
> Welke assumpties neem je, bv voor de CO2 uitstoot van de elektriciteit van de EV, maar ook voor de "recycleerbaarheid van de batterij" en ik zie helemaal niets over hoe de brandstof gemaakt wordt. Een dieselboom of CNG-bloem ben ik nog niet tegengekomen. Om een litertje diesel te maken, wordt er ook veel energie (elektrisch, gas, olie) gebruikt, ik denk niet dat die uitstoot meegenomen wordt voor ICE voertuigen.

Zoek maar eens op hoeveel energie er nodig is om brandstof te maken, dan kom je (in kWh) dichtbij wat een EV vebruikt per km. Dus met de energie (kWh) die je uitspaart om een paar liter diesel te maken, kan je een gemiddelde EV al 100km laten rijden.
It takes more electricity to drive the average gasoline car 100 miles, than it does to drive an electric car 100 miles.
Die quote is enkel fout omdat niet alle benodigde/gebruikte energie om benzine/diesel te maken van elektrische aard is.

Je kan u wel richten op de toekomst:
- betaalbare elektrische energie zonder CO2 (windmolens, zonnepanelen, waterkracht)
- EV die opgeladen worden met duurzame elektrische energie
- H2 voor opslag van energie
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Jack Daniels schreef:Elektrische auto niet de properste:
https://m.hln.be/auto/dit-zijn-de-milie ... ~a7acba18/
De cijfers die ADAC met serieus gezicht blijft gebruiken zijn al lang debunked: (lees de hele keten aan twitterberichtjes van diezelfde mens door)

Punt blijft dat op vlak van CO2-uitstoot je al VOLLEDIG op kolen moet stoken om je elektrische wagen meer te doen uitstoten dan een dieselwagen, vanaf dat elektriciteit op gas of beter wordt gegenereerd is een elektrische wagen gunstiger qua CO2-uitstoot. Lokale luchtvervuiling al zeker, want het zijn niet de elektrische wagens die 's morgens de straten gezellig laten ruiken naar verbranden fossiele brandstoffen en mij dat doen inademen omdat ik potverdrie de fiets durf te nemen naar mijn werk, groenzak die ik ben.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....
Het leuke aan dat soort Nostradamus voorspellingen is dat het heel concreet te verifiëren is. Laten we zien wat er op 22/02 gebeurt :).
Hier op UB zijn er enkele mensen die een EV hebben en er moeiteloos mee tot in Z-Franrijk geraken zonder daar een week over te doen.
Het zou "autoblog" sieren, mochten ze dus zelf een rapport uitbrengen over "Zwarte zaterdag" :)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:27, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik overweeg om tussen nu en 2 jaar de Polestar te kopen en mijn performance wagen privé te houden en de oude volvo buiten, maar ik wil dan wel zeker zijn dat we van punt a naar punt b geraken ook op vakantie als het druk is. Tegen dan is ook de electrische Mustang uit. Bij Tesla is de mod3 dan wel snel maar het interieur staat mij niet aan en de neus vind ik net een speelgoedauto. Een goede maat rijdt met de mod 3 long range, maar vind de Polestar veel mooier zowel ext als interieur.

Range creep blijft wel een probleem, ik heb het nu al met m'n RS als ik geen 98 fuel pomp vindt want die shit 95 benzine met 10% methanol komt er niet in. Vooral in de ardennen zoek ik naar de juiste pomp die ook premium 98 heeft. Met electrisch nog een veel groter probleem.

Er zijn gasten die een benzine alternator in hun tesla bouwen om de batterij altijd levend te houden, dit is een beetje het principe van dieselelectric treinen, en zeer efficiënt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel%E2 ... ansmission
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tim.Bracquez schreef:maar die 700 euro aan fuel elke maand is wel weg....
Dat is ook wel dik de uitzondering, met 80 Euro naft a 100 op een slechte maand is het er echt niet op 4 jaar uit. De E-nero of de Kona waren de twee die de voorkeur hadden (ok ja, Tesla eigenlijk maar das dan weer een andere orde qua prijs dus die viel al meteen af).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

heist_175 schreef:
ub4b schreef:Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....
Het leuke aan dat soort Nostradamus voorspellingen is dat het heel concreet te verifiëren is. Laten we zien wat er op 22/02 gebeurt :).
Hier op UB zijn er enkele mensen die een EV hebben en er moeiteloos mee tot in Z-Franrijk geraken zonder daar een week over te doen.
Het zou "autoblog" sieren, mochten ze dus zelf een rapport uitbrengen over "Zwarte zaterdag" :)
Oordeel zelf maar: https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skiv ... ~a9da51e6/
:)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ik had deze uitvinding bij onze bovenburen verwacht :)
https://www.hln.be/auto/rijden-we-binne ... ~a630f37e/
Nu wachten op antwoord Tesla met caravan 'range extender'?

Maar nu Europa verwisselende batterijen wil verplichten in ALLE toestellen is er mogelijk een toekomst van Duracell :angel:
(hoeveel D batterij'tjes' zou je in een Tesla kwijt kunnen?)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah dat gaat echt pure fun worden. Zie ik nu al voor mij :-) Denk dat we allen tal van apparaten hebben waarvan je de batterij er niet kan uithalen. Bij sommige dingen is dat iets nieuw (bvb smartphones en smartwatches). Bij andere dingen zit het er al jaren in zonder we er ons vragen bij stellen (hoeveel vastgesoldeerde BIOS batterijen zijn er zo niet op moederborden, RAID kaarten, ...?). Of bijvoorbeeld elektrische tandenborstels?

Nu, van mij mogen batterijen zeker verwisselbaar worden hoor, maar ik voorspel nu al vele problemen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hoewel ik repareerbaarheid en duurzaam gebruik huldig, zie ik het niet meteen gebeuren.

Europa loopt mank door het vele gelobby vanuit bedrijven. Laats nog ging het over pesticiden die de EU alsnog toelaat als het om geïmporteerde voeding gaat. Apple en de rest van de elektro-industrie vindt dit ongetwijfeld een slecht idee en dus worden de deuren bij de verschillende fracties weer plat gelopen (wat de bedrijven miljoenen kost, die ze natuurlijk gewoon doorrekenen in hun producten) om regelgeving "met ballen" tegen te houden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef:Nu, van mij mogen batterijen zeker verwisselbaar worden hoor, maar ik voorspel nu al vele problemen.
Grappig, de moederborden die we gebruiken hadden een slechte stock batterij, dus voor minder dan 2 euro bij den action of ikea koop ik 8 stuks en loopt het weer als een trein.

Maar ik heb wel schrik als mijn MI9 phone ooit zou sterven door een shitty batterij - die kan je niet langer vervangen. Prima phone voor 400 eur en doet vrijwel alles goed. Enkel low light fotografie kan iets beter.

En dan heb ik nog een oude Galaxy S5 waar ik nog een paar backup batterijen van heb, is mijn backup phone.
En dan nog een Whileyfox Spark + waar de batterij dood is en de phone dus totaal onbruikbaar geworden is. Want van zodra de batterij zakt onder voltage X wil hij nooit meer laden via de phone.

Dus zelfs verwisselbare batterijen zijn soms geen cadeau, als de firmware door undervoltage de batterij niet meer wil laden. Zelfs slimme druppelladers willen accu's niet laden onder een bepaald voltage, heb hier nog een 12V ding wat uit de alarmcentrale gekomen is.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”