Opberg(kasten) voor berging

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Graag hadden we ons berging wat anders ingericht , en toch wel eens iets anders gezet dan zo'n eenvoudig metalen opbergrek.
Enkele gemissen zijn toch wel: de beperkte diepte, het niet hebben van wanden (beschadigingen muur, rommelig zicht), ...
De huidige rekken zijn zo'n 40 à 45 cm diep, hier zou ik al graag naar 60 cm diep gaan.

Dus... weet iemand een betaalbaar alternatief qua kasten, ...?
Ik heb geen zin om daar een pak geld neer te smijten voor een eenvoudige bergruimte.
Bij Ikea had ik niet direct m'n zin zien staan dus ik had gehoopt op enkele nuttige suggesties.


Groeten
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan eventueel kastdeurtjes voor je rek maken uit een dunne plaat.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

blijft de diepte nog te weinig...
Handig genoeg ben ik verder wel
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb een ruimte onder een schuin dak met keukenkasten van ikea ingericht. deze zijn 60 diep en in het wit valt de prijs mee.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar had ik zo net iets... damn toch veel geld voor wat het me eigenlijk maar brengt
Maar misschien is het wel de enige goede optie...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zelf maken.
Uittekenen, plaat laten zagen en afplakken en thuis ineenvijzen.
Zo kan he helemaal je goesting maken.
Tenzij ikea uw gerief heeft want aan die prijs kunt ge t echt ni maken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Hier gewerkt met een railsysteem dat aan de muur te bevestigen is. Kan je volledig zelf de lengte en diepte van uw planken bepalen. Je hebt tevens flexibiliteit om nadien de hoogte nog aan te passen. Daarna mijn houten planken besteld bij lokale houthandelaar, die ze direct op maat heeft gezaagd. Multiplex panelen zijn normaal voldoende, maar ik ben voor betonplex met reliëf gegaan, gezien beter vochtbestendig (zoals bodemplaat aanhangwagen)
Voordeel is dat er niets op de vloer hoeft te staan en dus eenvoudig te dweilen, zonder dat er poten in de weg staan of dergelijke.

Daar waar ik toch wat op de grond wou zetten, heb ik rubberen voetjes onder de betonplex voorzien, zodat deze 1cm van de grond komt. Bij regen of sneeuw lopen de plassen beetje alle richtingen uit en om te vermijden dat het hout het vocht zou opslorpen...

zie onderstaande als vb:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kewlox ook eens bekijken maar mogelijk te duur.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als IKEA te duur is, zal "zelfbouw" zeker ook te duur zijn.
De (spaan)platen van IKEA zijn quasi dezelfde als bij uw lokale houthandel (gemalen hout met lijm, sterkte ~ 0,0), maar de lokale houthandel doet het CnC (zagen, frezen, boren, zijkant afplakken) aan Belgisch uurtarief. Het resultaat is dat de zelfbouw véél duurder zal zijn.

Voor onze beging heb ik kasten op maat getekend en laten zagen/frezen/boren. Ik had een offerte gevraagd voor multiplex (geen betonplex) en spaanderplaat. De spaanderplaat offerte was ietske duurder, omdat op alle panelen de zaagsnede afgeplakt werd (@ €2 per meter).

Als je handig bent en geen schrik hebt om uw handen uit te steken:
- teken in Visio uw kasten op maat
- koop materiaal (invalzaag met geleiderail, kolomboor, bovenfrees, stevige vijsmachine)
- koop benodigde accessoires (deurklinken, scharnieren, schuiven, deuvels)
- werk zelf de platen af
- bouw alles
Dat gaat het goedkoopste zijn.

Ik zou multiplex adviseren: veel sterker en kan tegen een beetje vocht, spaanderplaat totaal niet en (groene) MDF is heel zwak voor kasten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Binnenkort is het batibouw, loop dan eens wat keukenketens binnen...
Is alleszins ook ons plan, vooral omdat we lades willen. Verdwijnt anders veel te veel vanachter in de kast...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vrees er inderdaad voor dat zelfbouw nog steeds duurder zal zijn dan de keukenkasten van Ikea... die krijg ik ook wel even mooi afgewerkt als een op maat gemaakte kast lijkt me.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hou er rekening mee dat Ikea platen meestal 16mm (duitse maat) zijn hier zijn platen standaard 18mm dik. (reken uit de besparing op een volume à la Ikea :) )

Zelfbouw haalt uit als je het niet kan kopen. Maatwerk dus.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wij hebben zo'n rekken tegen de muur van onze berging gezet ...
hejne-3-sections-shelves__0276434_PE414891_S5.JPG
En ja, open rekken dus je ziet er alles op liggen. Het is niet echt heel rommelig, maar rustig ook niet natuurlijk. Voor de goedkoop kan je ze dan nog gewone gordijnen voor hangen, dan zie je de "rommel" niet meer :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die simpele metalen rekken vind je ook in 60cm diepte maar je kan best wat rondkijken voor de goedkoopste winkel wegens grote prijsverschillen -- mogelijk is het ook goedkoper als je 2x 30diep naast elkaar zet (vastgemaakt aan elkaar).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wij hebben zoiets staan, maar dan in 50cm uitvoering, is 60cm ook van:
Naamloos.png
En verder ook een palletrek(3mx2.7m), dat is waarschijnlijk wat te groot, maar je hebt ook nog grootvakstelling(die in 60cm uitvoering bestaan, zelfde principe maar wat lichtere uitvoering.

Ben van beide uitermate tevreden, kwalitatief goed materiaal en veel beter dan de metalen rekken uit de hubo/gamma/brico in ieder geval.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

MichelJ, welk merk is dit? En zitten de rode boxen erbij? Ook dat is vaak duur om aan te schaffen!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Rode boxen zitten er niet bij natuurlijk :)

Legbordstelling van META, heb wel maar 2 vakken in plaats van 3, zo'n 2m breed op 2m hoog in totaal, 50cm diep, 220 euro dacht ik. Iets duurder, maar kwaliteit en robuustheid compenseren dat wel, 150kg per schap. Plastieken boxen had ik al in overvloed, die van de IKEA :)
Laatst gewijzigd door MichelJ 17 jan 2020, 12:58, in totaal 1 gewijzigd.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ikea heeft aantal oplossingen maar inderdaad ook veel open rekken. Gesloten ga je vrij snel bij pax zitten en dan toch vrij prijzig (maar zelfbouw waarschijnlijk duurder).Je kan wel beginnen met zo weinig mogelijk extraatjes (die jagen vooral prijs serieus de hoogte in).

Eventueel gordijnen aan rekken maken (ikea heeft zo paar kledingkasten voor inspiratie, sommigen helemaal ingepakt) voor beschadiging aan muren te voorkomen kan je ook gewoon plaat aan achterkant rek maken (mogelijk duurder dan ikea). Als je werkt met sorteerbakken is een lat ter hoogte van de rand mogelijk al voldoende (die helpen al veel om het rommelige te verbergen). Aan de gewone ijzeren rekken kan je vrij eenvoudig gordijnrails hangen :lol: (helpt beetje, voor berging waarschijnlijk voldoende maar blijft beetje industrieel)

Zelf ook paar alibert plastic rekken, op foto zien ze er beter uit maar eigenlijk net rommeliger, wel minder "magazijn" look maar duurder.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kewlox kasten hebben we ook staan, maar vrij duur. Heb een deel wel 2de hands op een veiling kunnen aanschaffen voor een appel en een ei. Beetje opschuren, likje verf en terug orde. Niet zo diep, maar kan veel in.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leuke ideën, bedankt alvast!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”