Proximus: Afsluiten kopernetwerk in Gent ter vervanging van glasvezel

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Nachtraaf13
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ik woon in een appartement in de stationsbuurt van Gent. Begin vorig jaar werd in het appartementsblok glasvezel gelegd en hing er in de inkomhal een bordje van Proximus met de contactgegevens voor glasvezel. Ik was er nog niet op ingegaan. Vorig week kreeg ik dan deze mail:

"De werken aan ons netwerk in je buurt zijn afgelopen. Het kopernetwerk dat momenteel je Proximus-producten ondersteunt, werd vervangen door een fiberkabel.

Daardoor worden binnenkort je Proximus-diensten op het kopernetwerk afgesloten. Wil je er toch ononderbroken van blijven genieten? Schakel dan over op Proximus Fiber.

De installatie (waarde: €350) van Proximus Fiber bij jou thuis is volledig gratis.

Wil je verder blijven genieten van je Proximus-diensten?

Ga naar proximus.be/ikwilfiber, kies je Fiber-pack en vraag een afspraak met een technicus zodat we gratis een aansluitdoos voor fiber kunnen installeren bij jou thuis. Maak je geen zorgen, deze doos is zeer discreet.

Ben je niet geïnteresseerd in onze fiberproducten of zijn ze voor jou niet de geschikte oplossing?

In dit geval zullen je huidige diensten jammer genoeg worden afgesloten."

Sindsdien heb ik ook al een gelijkaardige sms van Proximus gekregen. Op de site van Proximus vind ik weinig over het afsluiten van het kopernetwerk, laat staan binnen welke termijn. Zijn er nog mensen die deze mail al gekregen hebben?

Ik zal uiteraard nu wel overstappen. Ik ga er vanuit dat het afsluiten van het kopernetwerk nog zo geen vaart zal lopen. Pas wanneer een stevig percentage van de klanten binnen een buurt is overgestapt, zullen ze waarschijnlijk alles beginnen afsluiten.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik leg ftth glasvezel aan voor proximus de (buiten werken tegen de gevel en in de grond). Ik kan u bevestigen dat het oude koper netwerk wordt afgezet na een tijdje . Det moeten ze doen van de bipt . Maar dit kan redelijk vlug gaan zodra het opgeleverd is . En nee ze wachten niet tot ze een x aantal % klanten hebben . Ze moet zo vlug mogelijk omschakelen en waar ze kunnen moeten ze zelfs het koper uit de grond halen .

Ps ik niet hoeveel tijd je hebt om die keuze te maken maar zou niet te lang wachten daar mee gezien ja nadien je toch wil nemen en redelijke kost is .
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Weer typisch een manier om hun klanten meer geld afhandig te maken
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wou dat Proximus mij ook op die manier meer geld afhandig zou maken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Charle schreef:Weer typisch een manier om hun klanten meer geld afhandig te maken
??? waar meer geld afhandig maken ??? de installatie is 100% gratis (op dit moment) én je abo blijft 100% gelijk in prijs.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Internet start fiber is thans een stuk duurder dan de vdsl variant

Het is 42,95 euro versus 27,50 euro

Er zijn echt wel voldoende klanten die geen nood hebben aan fiber

https://www.proximus.be/dam/jcr:c2e4664 ... ~cache.pdf

https://www.proximus.be/dam/jcr:0a9ef4a ... ~cache.pdf

Zelfs edpnet is verplicht hun goedkoopste fiber duurder te maken dan hun goedkoopste vdsl vanwege de tarieven die proximus eist
Nachtraaf13
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Bij mij maakt het niet uit of het abonnement duurder wordt aangezien mijn werkgever dit betaalt. Maar ik ben inderdaad benieuw of de prijs niet zal stijgen. Ik had niet echt nood om over te stappen naar fiber maar als het niet anders kan ...

Ik had alleen enkele vraagtekens bij de timing en de manier van werken.

Qua timing is december enigszins slecht gekozen. De komende kerstvakantie is een verlofperiode niet alleen voor de klanten maar ook voor de Proximus techniekers. Ik zal in de loop van deze week eens bellen voor een afspraak maar het zal uiteraard niet meer voor dit jaar zijn.

Qua werkwijze moet Proximus ook nog in staat zijn om aan de eventueel vele aanvragen te voldoen. Aangezien ik op een week tijd zowel een mail als een sms kreeg, lijkt het alsof er grote haast achter zit. Maar het zal Proximus toch ook heel wat tijd en mankracht kosten om het grote deel van haar klanten in half Gent over te zetten. Zeker als daar een deadline aan vasthangt.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat mij opvalt en verbaast; ze hebben toch steeds fiber verkocht als het van het? - Echt té gek snel!

https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html

Zo speciaal is dat toch niet? De uploadsnelheid van Fiber XL is zelfs 10Mbps minder dan VDSL XL. Down is 250Mbps is heel goed natuurlijk maar toch ook niet schokkend snel?

En via Proximus ...ik wil er geen diepgaande studie van doen (nu, veel te laat ...) maar "Internet Fiber + TV" , 59 euro, is 110Mbps down en 10Mbps up.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat komt omdat de fiber die ze aanleggen meer kan vergeleken worden met het kabelnetwerk van telenet. 1 node welke "gesplitst" wordt in elk huis. Je zit dan met meerdere personen op 1 fiber.
GPON genaamd (Gigabit Passive Optical Network), en gezien je de fiber moet delen met al de rest in de straat is het niet zo simpel.

Alsnog heb je volgens de spec 2.488Gbit down en 1.244Gbit up theoretisch, maar als ze ineens iedereen een hoop meer upload geven moet Telenet ook mee evolueren. Liever houden ze de upload laag zodat ze meer kunnen vragen voor de professionele versie welke wel meer upload geeft.

Als je gaat kijken naar de bizz abbo's van proximus met "FTTH" welke tot 100Mbit upload gaan zie je direct waarom je "maar" 30Mbit upload krijgt over dat fiberpaartje.

Puur dezelfde reden alsdat Telenet het doet dus. Waarom meer geven als ze je kunnen persen als een appelsien voor $$$'s en nog altijd kunnen claimen "het strafste netwerk van vlaanderen te hebben"...

Al kan je bij proximus zelf als je de boost optie neemt wel tot 400/50 gaan, de prijs is er ook naar. Je betaalt 15€ extra bovenop je gewone abbo, net zoals bij Telenet. Nu hebben ze wel hun site weer aangepast bij Proximus en vind ik de prijzenpagina zodirect niet terug spijtig genoeg.

Al lijkt op het eerste zicht als ik via google check de prijs niet uit te maken, maar krijg je "gewoon" meer snelheid (220/25 max vs 100/15 max) zonder dat de prijs verhoogt, tenzij je voor de boost optie gaat, waarbij je dan net als bij TN 15€ extra betaalt per maand voor tot max 400/50 te gaan.
zaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 jan 2006, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 9 keer

Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 jan 2020, 22:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: lange onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
Scarlet is proximus. - Vanuit het standpunt van Proximus begrijp ik dat ze het doen. Het heeft geen zin om twee 'last mile' netwerken in beheer te houden. Misschien hebben ze het formeel te koop aangeboden. Maar wie zou dat nu willen kopen?

En voor welke klanten? De klanten van Proximus en Scarlet zullen wel overstappen naar glasvezel. De meeste andere huizen zitten voor internet op de coax. Sowieso gaat het de uitzondering zijn die nog op koper zit. En daarvoor moet wie de eigenaar ook is van dat netwerk het hele systeem in orde houden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
Waarom niet?
  • - In nieuwe verkavelingen, en nieuwbouw appartementen, waar er glasvezel komt, wordt er zelfs geen koper meer gelegd
    - Proximus is verplicht de glasvezel open te stellen voor de OLo's
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
Edpnet biedt al fiber aan en Scarlet zal wel volgen eens ze ermee stoppen. Zijn er behalve die 2 nog andere olo’s voor particulieren?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Charle schreef:Weer typisch een manier om hun klanten meer geld afhandig te maken
Ben ik de enige die kriebels krijgt van zo'n post?

Het recept voor zo'n "fake news" of "ik ben verontwaardigd!"-posts is poepsimpel: lees de openingspost hoogstens half en bij voorkeur maar enkele woordjes waardoor je totaal niet doorhebt waar het over gaat ... meng dit dan met de nodige extra verontwaardiging tot een donkerbruine smurrie en schrijf dan nog sneller dan je het gedacht had "ik ben verontwaardigd hierdoor! My feelings are hurt!".

Echt erg.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Graag ontvang ik dan van u, de meneer met de kriebels, informatie over een fiber internet voor de prijs van een vdsl start
(27,5 euro bij proximus)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben het er ook mee eens dat het als consument het niet correct is dat je plots meer moet betalen door de wijziging van aansluitingstechnologie. - Daar had de wetgever een mouw aan kunnen passen.

Iets als;
Geef bestaande klanten het recht om virtueel hun abonnement te behouden via de nieuwe technologie. Dus je hebt dan fiber met virtueel een VDSL-abonnement. Je gaat de kostprijs betalen van het VDSL-abonnement met de specs die minimaal gelijk zijn aan dat VDSL-abonnement. De ISP moet een netwerkvergoeding betalen die niet hoger kan zijn dan deze voor VDSL.

Van zodra je iets gaan veranderen aan uw abonnement ben je dat kwijt. Enkel legacyklanten. Bij algemene stopzetting van het aanbieden van de het abonnement type komt het ook te vervallen. Als men dus stopt met VDSL-abonnementen is het ook gedaan.

In praktijk zou dat niet veel uitmaken. Het recht zou er zijn voor de mensen die dat weten en het tijdig correct aanvragen. De meeste mensen zouden een aanbieding krijgen van hun ISP voor een nieuwe formule met 3 maand 20 euro korting of een gratis broodrooster en zo dus vrijwillig van formule veranderen en geen recht meer hebben voor die (hypothetische) speciale regeling.


..... maar dat dus niet zo. Wie het 'geluk' heeft fiber in de straat te krijgen zal dus waarschijnlijk meer moeten betalen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Van zodra je iets gaan veranderen aan uw abonnement ben je dat kwijt. Enkel legacyklanten. Bij algemene stopzetting van het aanbieden van de het abonnement type komt het ook te vervallen. Als men dus stopt met VDSL-abonnementen is het ook gedaan.
Ik begrijp die redenering niet.
Ik ben de mening toegedaan dat de aansluit technologie géén rol mag spelen in de kost van een abonnement, of je nu een legacy klant bent, of nieuw:
  • De klanten die betalen voor Internet Start, of Comfort, of zelfs Maxi ... en nog op een ADSL lijntje zitten, krijgen toch ook geen korting?
  • De klanten die een vaste lijn hebben, betalen toch ook geen verschillende prijs? Je kan een vaste lijn hebben via een koperlijn vanuit de centrale, via een PSTN kaart in de ROP, via VoIP op een VDSL2 lijn, of via VoiP op een fiber...
  • Telenet klanten die een vaste lijn hebben, of digitale TV betalen toch ook dezelfde prijs, niettegenstaande hun coax nu ook gigabit aankan?
Waarom zou Internet Start, met een snelheid van 60/4, en een bepaald volume, meer moeten kosten of dit nu via koper of via fiber aangeleverd wordt?

In die zin heb ik wel begrip voor de opmerking van Charle
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ref.: Proximus productinfofiches
Proximus Internet Start: max. 50/4 Mbps - 100 GB
Proximus Internet Fiber Start: max. 110/10 Mbps - 150 GB
https://www.proximus.be/nl/id_cr_infofi ... iches.html
-> dus (ietwat) verschillende producten

Er is geen BIPT verplichting om het kopernetwerk (voedings/distributiekabels) na installatie fiber uit dienst te nemen, dit is in principe een zuiver commerciële/financiële beslissing die uiteraard tijdig aan de OLOs (minstens 12 maand vooraf normalerwijze) en aan de retailklanten dient te worden gemeld (1 of 2 maand vooraf?)

Bij overgang van technologie kan het inderdaad eventueel interessant/aangewezen zijn, een "emulatie" te voorzien om een gelijkaardig aanbod te behouden, maar ook hier is voor zover mij bekend geen enkele verplichting (om bv. potentiëel verlies aan klanten bij prijsverhoging te beperken/voorkomen)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En wat met de tig andere partijen, die nog niet bereikbaar zijn via fiber?

Op zich zie ik geen probleem in de switch van koper naar fiber, maar alle (!) OLO's moeten bereikbaar blijven. Denk aan bvb Destiny, Telenet via VDSL, IP Nexia, ...?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Destiny was een van de eerste olo's die toegang hadden tot de glasvezel van proximus.

https://www.destiny.be/destiny-krijgt-t ... -proximus/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

M_016 schreef:Ref.: Proximus productinfofiches
Proximus Internet Start: max. 50/4 Mbps - 100 GB
Proximus Internet Fiber Start: max. 110/10 Mbps - 150 GB
https://www.proximus.be/nl/id_cr_infofi ... iches.html
-> dus (ietwat) verschillende producten
Juist ... en daarover gaat het hier, upselling: een (ietwat) verschillend product met een prijsstijging van 27.5€ naar 43€ (= +56%) :-( .
De Internet Start klant, die genoeg heeft aan de bestaande specs, moet plots meer betalen omdat de aansluit technologie wijzigt.
Niet correct vind ik ...

Ik spreek niet van gebruikers die hogere snelheden wilt, die alleen kunnen aangeboden via fiber. Dat ze hier meer voor moeten betalen is gerechtvaardigd: ze krijgen (veel) meer ...
krisken schreef:Op zich zie ik geen probleem in de switch van koper naar fiber, maar alle (!) OLO's moeten bereikbaar blijven. Denk aan bvb Destiny, Telenet via VDSL, IP Nexia, ...?
Iedere OLO heeft toch toegang tot de Proximus glasvezel (voor zover ze de prijs die PX hiervoor vraagt - en goedgekeurd is door het BIPT) willen betalen)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@philippe_d
tja "upselling" komt wel meer - ook in andere sectoren - voor vrees ik en ja in het Gentse waar met quasi zekerheid ook Telenet voorhanden is met "internet basic" 100/10 Mbps - 150 GB à rato van 28,31 euro/maand zou Proximus zich misschien in eigen voet kunnen schieten met deze "prijszetting"

@krisken
het is mij niet direct duidelijk wat u met onderstaande bedoeld
En wat met de tig andere partijen, die nog niet bereikbaar zijn via fiber?
sinds 2013 dacht ik is er geen universele dienstverplichting meer voor Proximus (of een andere partij) in België; de wetgever/uitvoerende macht "geeft tot op heden niet thuis" & het BIPT acht dit voor zover mij bekend niet direct nodig (er zouden voldoende oplossingen zijn... :bang: )
dus indien bv. Proximus (of een andere partij) iets niet meer kan/wil leveren - uiteraard op niet discriminatoire basis wat betreft de dominante marktpartijen - vrees ik dat er (voorlopig) niets aan te doen is (op voorwaarde dat OLOs en bestaande rRetail klanten tijdig hieromtrent geïnformeerd worden)
zaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 jan 2006, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb dezelfde brief gekregen (ook in Gent). Na een korte navraag bij Scarlet, wist men te vertellen dat de 'afsluiting van het kopernetwerk' geen impact heeft voor hun klanten.

Het kopernetwerk afsluiten zal dus enkel op de Proximus klanten slaan.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ik hieruit ondervind is het volgende:

In onze cité ligt geen Fiber, dit is bij navraag geweigerd door de bewoners (omdat ze moesten bijbetalen voor Fiber en onze tuin open moet).

Wanneer ik een adres zoek in de eigenlijke straat in Gent zelf zoek is Fiber beschikbaar.
Wanneer ik een adres bij ons in geef niet.

Wanneer ik zoals topic poster een adres in de stationsbuurt van Gent zoek dan zie ik effectief dat de volledige stationsbuurt af ligt van het kopernetwerk bij gelijk welke provider.

Dit wil dus zeggen dat wij op termijn (binnen de 5 jaar) ook volledig zullen afgesloten zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

streulma schreef: 04 sep 2022, 15:41 Dit wil dus zeggen dat wij op termijn (binnen de 5 jaar) ook volledig zullen afgesloten zijn.
Eigenaars kunnen alleen op hun eigen privé-terrein fiber weigeren. Een heel domme keuze, maar iedereen is vrij.
Wanneer het kopernetwerk vijf jaar na de aanleg van fiber wordt uitgefaseerd, zal er op openbaar domein sowieso fiber liggen.
Een aansluiting op fiber is dan alleen een kwestie om vanaf je woning een sleuf te graven op privé-terrein tot aan de rooilijn en een wachtbuis in de sleuf te leggen. Proximus zal je met plezier aansluiten.

Alternatief is Telenet of Orange via coaxkabel. Dus "volledig afgesloten" is een groot woord.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij wonen op privé terrein in een cité met 20 huizen.
En hier is Fiber geweigerd omdat ze onze tuin moeten open leggen en ze dit niet proper kunnen achterlaten. Ik citeer onze syndicus.

Zodus zal koper op termijn afgesloten worden bij ons en is Fiber niet mogelijk.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dan is het toch de vereniging van mede-eigenaars die dit geweigerd heeft. Niet de syndicus.
Als mede-eigenaar of belanghebbende huurder kan je steeds een buitengewone algemene vergadering laten bijeenroepen om dit probleem te bespreken en een oplossing te zoeken.
Er zijn dus wel mogelijkheden, maar als je niets doet, zal je inderdaad niet vanzelf aansluitbaar zijn op fiber.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

De tuin is toch privé terein?

Dan gaat proximus die niet open graven, de eigenaar van het eigendom heeft de taak werken uit te voeren op dit deel.

Eenvoudig gezegd: de eigenaren moeten zelf wacht buizen aanleggen tot alle wooneenheden. Of naar een gemeenschappelijk punt om van daar naar elke wooneenheid te distribueren.

Wat de syndicus dus eigenlijk zegt:
Ik ben niet in staat om deze werken uit te laten voeren op een kwalitatieve manier :p
En de eigenaren willen hier geen geld aan uitgeven of dit werk niet zelf doen...
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik citeer de syndicus:

Dag Matthias, ik heb jou dit eens uitgelegd. Ik heb enkele jaren geleden toestemming gegeven aan de telecomoperatoren om onze tuin open te leggen om de glasvezel te leggen, op voorwaarde dat ze de tuin proper achterlieten. Dit zagen ze niet zitten en daarom hebben we geen glasvezel.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Sorry, maar wat een syndicus.

Dat proximus dit zou doen was puur een geste die ze niet moesten doen.
En ik begrijp Proximus. Dat ze wel gerust willen graven, maar een tuinaannemer inhuren om dan alles in orde te brengen zou een kost te veel zijn

Plus, wat is in orde. Als ze dat beloven, kan het mogelijks nooit goed genoeg zijn.

Vind de toon van zijn/haar antwoord ook niet uitnodigend.

Maar zal niets anders op zitten dan te ondergaan of echt druk uitoefenen op alle eigenaars en hen met de neus op de fijten drukken.

Geen vdsl meer, zal geen concurrentie zijn en heeft Telenet vrij spel in die situatie. Geen incentive om bij problemen snel oplossingen te vinden. Ze gaan gelukkig jullie prijzen niet appart verhogen.

Veel succes, hopelijk komt er nog een oplossing of blijft alles goed werken
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

FYI
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... tlook.html

2022 update communication
Eind dit jaar is de eerste afschakeling van koperkabels in Gent gepland (en andere midden 2023)
Wat bv. onder W01 C Gent FH03, 04 en 07 valt is mij evenwel onbekend

Uiteraard dienen alle klanten door alle operatoren die gebruik maken van jet Proximus kopernetwerk altijd minstens 1 maand voorafgaandelijk aan de afsluiting op één of andere manier hiervan verwittigd te worden (wettelijke contractuele verplichting bij wijzigingen)

En ja het is aan de algemene vergadering van de medeëigenaars die beslissingen/goedkeuringen dienaangaande te nemen
In principe is het inderdaad aan de eigenaars om gepaste wachtbuizen voor nutsbedrijven op privé terrein te voorzien (uitzonderingen hierop zijn blijkbaar evenwel mogelijk bij de eerste aanleg van fiber op het publieke domein in de straat)
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”