NUC advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor de vervanging van m'n desktop PC.

Hiervoor kijk ik naar iets compacts, stil, krachtig, … en kwam alzo terecht op de Intel Hades Canyon NUC8i7HVK.

Recent heeft Intel echter de aankondiging gedaan van de Ghost Canyon NUC al lijkt de prijs daarvan toch wel echt stevig te gaan worden.

Vraag me nu dus een beetje af of de Hades Canyon niet outdated is toch nog prima z'n werk zou doen en/of er andere alternatieven zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ghost Canyon is de eerste van wat een nieuwe generatie en een modulaire lijn zal worden, wat misschien nog niet zo ideaal is, misschien beter wachten op een tweede editie? Het is ook vooral voor gamers, goed dat zijn sommige oudere modellen ook natuurlijk, maar hier ligt het er nog meer op.

Op basis van "compacts, stil, krachtig" kan ik alleen maar NUC of Mac Mini aanraden. Welke editie, daarvoor ga je preciezere vereisten moeten oplijsten. Uiteraard zal Hades Canyon wel volstaan zolang je niet richting video editing oid gaat.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

De nieuwere ghosts beginnen beetje het kleine 'embedded' gevoel van de nuc te verliezen. Zit je al meer in de stijl van itx maar zonder keuzevoordeel.
Hangt er natuurlijk af van wat je precies wil doen, de Hades is in vele gevallen toch nog niet te oud.

Huisgenote is er echter content van. Is echter ook geen hardcore gamester (sims en lotro hebben geen moderne eisen)
Zelf terug naar atx (meer cpu nodig & cuda, laatste kan wel op de nieuwere)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb er overlaatst zelfs eentje te koop gehad: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=56139

Prachtig apparaat, ik deed het weg omdat ik uiteindelijk toch meer games speelde op m'n SFF PC.
Mclaeys kan je wel bevestigen dat het een zéér leuk apparaat is.

Trouwens, het is niet omdat er een nieuwere versie uitkomt dat deze ineens niet meer goed werkt hé.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Uiteraard zal Hades Canyon wel volstaan zolang je niet richting video editing oid gaat.
Vanwaar deze opmerking... al is de video editing die ik doe wel beperkt (en dat lukt zelfs nog op een oude Quad core).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Dan wel eens zien hoeveel plek je nodig hebt want geen disks. (1T nvme echter al betaalbaar)
32G max memory zal dan ook geen probleem zijn (minder zou ik toch niet doen).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

DarkV schreef:
CCatalyst schreef:Uiteraard zal Hades Canyon wel volstaan zolang je niet richting video editing oid gaat.
Vanwaar deze opmerking... al is de video editing die ik doe wel beperkt (en dat lukt zelfs nog op een oude Quad core).
Video editing werd mss vooral door je GPU gedragen bij je quad core.

De keuze van een nuc doe je best in dezelfde lijn als de keuze voor een desktop. Snel en krachtig, dan ga je voor minimum quad core I7. Wil je budget en inboeten in performance, dan zwak je af naar i5. Minimum 16 GB geheugen zou ik zowiezo doen. SSD spreekt voor zich ;-)

Let wel op dat een i7 die volle bak draait in een nuc niet meer zo stil is.

Wanneer je een GPU wil van nvidia of AMD, dan kan je altijd een compacte case kiezen met een mini itx bordje Met componenten die je zelf kiest en kan je een amd/ryzen overwegen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Daar zou ik me niet teveel van aantrekken, mogelijk heeft CCatalyst niet opgezocht dat er een Radeon RX Vega M GH graphics GPU inzit.

Wel moet je tegen het schelle ventilatorgeluid kunnen als je alles aan 100% belast ... Hoe kleiner de fan hoe onaangenaam het geluid.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn vereisten voor een nuc zouden dan weer met stroomverbruik te maken hebben. Ik wil er een gebruiken voor huisdomotica ter vervanging van 2 Raspberry Pies. Later eventueel cameras. Iemand tips voor zo een Linux bak met minimaal verbruik en toch goeie prestaties? Mijn rpi's worden way traag.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zoals altijd hangt alles af van wat je wil doen met uw desktop vervanger.
- gaming (en welke types - OpenTTD vs shooters ed)
- office
Ik heb als reserve pc een NUC8i3, mijn vrouw gebruikt voor office toestanden NUC7i7 en ik heb een VESA mounted mini-ITX Z370 als "desktop replacement", zonder ambitie om te gamen.

NUC is duur voor wat het maar is, maar je krijgt er wel een heel compact systeem voor terug: geen kabelsoep meer etc, geen extra ruimte die ingenomen wordt op uw bureau/tafel/vloer.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik speelde Vulkan titels op 1920x1080 met alle in-game settings op de hoogst mogelijke instelling (buiten hier en daar een AA setting) en haalde daar vlot 100~120FPS, dat is méér dan genoeg voor zelfs een latency-gevoelig spel als Quake Champions...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

selder schreef:Daar zou ik me niet teveel van aantrekken, mogelijk heeft CCatalyst niet opgezocht dat er een Radeon RX Vega M GH graphics GPU inzit.

Wel moet je tegen het schelle ventilatorgeluid kunnen als je alles aan 100% belast ... Hoe kleiner de fan hoe onaangenaam het geluid.
Ik veronderstelde professionele video editing. Met die fan, geen macOS (video editing op Windows :?), en de capaciteiten zou ik het echt niet aanraden.

Nav de verduidelijking die OP naderhand aangebracht heeft wil ik mijn vorige reply wel nog nuanceren dat het voor lichte vormen van video editing wel kan, maar zoals je zegt wel met een luide fan waardoor headphones vereist zijn voor de audio.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Van de 5 top-selling video editing software zijn er 4 van de 5 voor Windows......
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

selder schreef:Van de 5 top-selling video editing software zijn er 4 van de 5 voor Windows......
Je bedoelt voor Mac én Windows? En de allerbeste, FCP, zit er dan niet bij.

Soit, de zoveelste Mac vs Windows discussie hoeft voor mij niet, voor lichte en occasionele editing, wat hier blijkbaar het geval is, maakt het idd niet uit. Wie er professioneel mee bezig is zie ik altijd op Cupertino materiaal werken, daar zal ongetwijfeld wel een reden voor zijn. Voor games is het dan weer omgekeerd, en daar is ook een reden voor. Ook al zijn beide platformen in de voorbije jaren meer naar elkaar toegegroeid en kan je nu editen op Windows en gamen op Mac, de ervaring en het aanbod is nog steeds anders.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dus eigelijk ben je een discussie aan het voeren met jezelf waarin je zowel zegt dat het voor liefhebber-niveau niet uitmaakt, en dat er in de top 5 van professionele video editing 1 van de 5 alléén voor macOS is. Waar heb je het over :-)

Ik geef je gelijk dat een paar jaar geleden het verschil kwaliteit en performance in video editing tools groot was en dat macOS toen betere opties had dan het Windows platform. En als je dan toch professioneel (of semi-professioneel) bezig bent, en je bent er in macOS ingestapt, dan ken ik niemand die veranderd van platform (macOS > Windows of Windows > macOS). Maar je opmerking "video editing op Windows :?" die slaat in 2020 kant nog wal, dat is echt niet meer aan de orde.

Wat een rare wereld, een Apple-fan die een niet Apple-fan moet zeggen dat Apple ergens al lang niet meer de beste in is :-p
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

liegebeestig schreef:Mijn vereisten voor een nuc zouden dan weer met stroomverbruik te maken hebben. Ik wil er een gebruiken voor huisdomotica ter vervanging van 2 Raspberry Pies. Later eventueel cameras. Iemand tips voor zo een Linux bak met minimaal verbruik en toch goeie prestaties? Mijn rpi's worden way traag.
Bij mij draai ik Home Assistant op een Debian Linux op een NUC met ESXi. Verbruik heb ik nog niet gemeten, maar nucs zijn op zich wel zuinig. Voor uw toepassing zou een i3 of i5 wel voldoen ook. En handig om backups te maken, bij problemen ben ik dus snel weer vertrokken.

Op vlak van NUC, afhankelijk van het verbruik in verschillende maten en gewichten te vinden. Ik zou zeker geen probleem maken van de huidige generatie. Die gaat niet plots trager zijn omdat er een nieuwe gen uitkomt. Anders kunt ge ook altijd blijven wachten op nieuwe modellen :p.
De Hades Canyon draait vlot GTA V, dan lijkt wat editting van Video ook het probleem niet te zijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hier ook home assistant met wat Extras momenteel op 2 rpi 3b+. Is zo een esxi sneller dan een i5? Eventueel optie om toch eens stroomverbruik te meten? Bedankt alvast.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

selder schreef:Dus eigelijk ben je een discussie aan het voeren met jezelf waarin je zowel zegt dat het voor liefhebber-niveau niet uitmaakt, en dat er in de top 5 van professionele video editing 1 van de 5 alléén voor macOS is. Waar heb je het over :-)
Beide, mijn opmerking sloeg op professionele editing, maar dat had ik niet vermeld, hoewel ik dat beter wel gedaan had. Vervolgens zei OP dat het voor beperkte editing zou zijn, wat ook weer niet vermeld was in de initiele post, waarna ik mijn antwoord genuanceerd heb.
selder schreef:Maar je opmerking "video editing op Windows :?" die slaat in 2020 kant nog wal, dat is echt niet meer aan de orde.
Die insinuatie dat macOS en Windows tegenwoordig een pot nat is, ook al wordt het niet met zoveel woorden gezegd, ga ik toch niet onderschrijven. In elk domein zijn er verschillen, maar die zijn inderdaad (meestal) kleiner geworden de voorbije jaren. Soms ook groter. Als ik Windows nog eens nodig heb voor persoonlijk gebruik, 2 keer per jaar ofzo, draai ik het in een AWS WorkSpace, en zelfs dan is het nog frustratie alom met die cluttered en trage GUI, zelfs voor basistaken (en op AWS blijf je dan nog gespaard van de horrorinteractie met hardware).
selder schreef:Wat een rare wereld, een Apple-fan die een niet Apple-fan moet zeggen dat Apple ergens al lang niet meer de beste in is :-p
Wie is de niet Apple-fan? :-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:Is zo een esxi sneller dan een i5?
Esxi is geen hardware of processor maar een hypervisor welke bovenop je hardware actief is en toelaat meerdere virtuele PC's op één fysieke PC te draaien. Dergelijke hypervisor gebruikt natuurlijk zelf ook een beetje resources dus je verliest wat performance tov. een pure fysieke PC.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

liegebeestig schreef:Is zo een esxi sneller dan een i5?
Wat DarkV hier boven al zegt, het is software. Eigenlijk een operating system waarop virtuele machines kunnen draaien. De reden waarom ik dat doe is omdat ik dan met een klik een volledige kopie van men disk heb, bij problemen desnoods een andere ESX kan opzetten en het systeem weer kan booten etc... Puur uit gemak dus. En het is gratis, ook altijd een plus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

MClaeys schreef:En het is gratis, ook altijd een plus.
Er is een gratis licentie die niet alle features heeft van de betalende licenties. Voor thuisgebruikers zal die echter meestal wel volstaan.

vSPC mis ik wel.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK bedankt. Ik dacht al aan een virtuele machine, vooral ivm snapshots (backups). Dan rest de vraag nog, waar begin ik met zoeken naar een zuinige NUC voor mijn Home Assistant (en evt camera's later). Devastator had me buiten dit forum al verwezen naar de Deskmini
https://www.techspot.com/review/1188-as ... page7.html

Heb geen zin om er zelf eentje te bouwen tenzij ik precies weet welke onderdelen ik nodig heb...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

interessante blog! Misschien voor iets meer power de i5-versie, maar die zit al snel op 74W...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

liegebeestig schreef:interessante blog! Misschien voor iets meer power de i5-versie, maar die zit al snel op 74W...
Onder volledige belasting welteverstaan
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:Heb geen zin om er zelf eentje te bouwen tenzij ik precies weet welke onderdelen ik nodig heb...
Je kan de NUC in een bundle kopen... dus inclusief SSD en RAM.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

En dan verschijnt er weer plots de Phantom Canyon… https://tweakers.net/nieuws/162474/geru ... s-uit.html
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Zelf bouwen van nuc valt ook zeer goed mee (gewoon nvme & memory inpluggen).
Soortgelijke barebones oplossingen bij andere merken (shuttle dacht ik hiermee begonnen en ook veel kleiner geworden, meeste mobo bouwers hebben zo wel iets, asus & msi toch al).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”