Traag internet over UDP?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Sinds mijn overstap naar EDP is alles vlot en sneller. (Voorheen had ik proximus met bbox3)

Behalve 2 diensten die sinds erbarmelijk traag geworden zijn.

Nu weet ik niet of het gerelateerd is, maar misschien kan ik hier toch een oplossing vinden.

De 2 diensten zijn teamviewer file transfer en adobe cloud.

Van adobe heb ik nog geen verdere informatie hoe hun file transfer gebeurd, maar teamviewer werkt over UDP. Daar waar geen UDP mogelijk is valt het systeem terug op een veel tragere TCP. (TCP is normaal niet traag, maar hun implementatie is dat dus wel.)

Kan het zijn dat er ergens bij EDP of de fritzbox UDP verkeer geblokkeerd word of zo?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik merk de voorbije week of 2 ook inconsistenties tegenover vroeger, maar dat kan aan veel dingen liggen.

UDP Traffiek wordt niet geblokkeerd alleszins bij edpnet. At least niet uitgaande. Inkomende worden wel sommige poorten (op DynIP abbo's) geblokkeerd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

UDP is een van de basis protocollen van het internet.
Dat wordt heus niet "en masse" geblokkeerd door je provider.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Niet geblokkeerd, maar het kan wel geshaped worden (waarmee ik niet zeg dat het ook zo is).

En als je packet loss hebt zal UDP ook problemen geven, afhankelijk van hoe de applicatie daar dan mee omgaat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik betwijfel overigens dat teamviewer file transfer UDP is; die zal wel op TCP overschakelen, want daar is TCP net voor gemaakt.
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Niet geblokkeerd, maar het kan wel geshaped worden (waarmee ik niet zeg dat het ook zo is).

En als je packet loss hebt zal UDP ook problemen geven, afhankelijk van hoe de applicatie daar dan mee omgaat.
Ik betwijfel of er ergens packet loss is, en dat is moeilijk te controleren ook.
ITnetadmin schreef:Ik betwijfel overigens dat teamviewer file transfer UDP is; die zal wel op TCP overschakelen, want daar is TCP net voor gemaakt.
Dat zou je denken, en toch gebruiken ze UDP voor de hoge snelheid transfers.

Officieel antwoord van Teamviewer support:

TeamViewer works on 80% of all connections worldwide via UDP. UDP protocol allows us to send more data to the devices with less networking resources, which allows us to achieve transfer speeds of up to 200 MBps.

When transferring files, as long as a UDP connection is present, a correspondingly fast transmission can occur.

If the UDP connection is not stable then there is automatically a fallback to TCP.

This leads to the fact that the file transmission can only reach 120 kb / s - this is integrated in TeamViewer and unfortunately cannot be changed.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wat ze zeggen klopt wel, met UDP is er minder overhead en kan je dus over een perfecte lijn meer data zenden in dezelfde tijd als met TCP. Echter, als er packet loss is valt dat meteen in duigen en gaat het meestal trager zijn (tenzij packet loss niet gerecupereerd moet worden) dus een fallback naar TCP kan dan helpen.

Packet loss kan je wel degelijk nagaan door eens wat IP's van Adobe of TeamViewer te pingen voor een tijdje.

Als het niet dat is, is shaping nog een optie, of toevallig minder goede peering. Maar staat de Adobe Cloud niet gewoon in AWS geparkeerd? Dan zou dat ook weer minder waarschijnlijk zijn, niet onmogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”