Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ach, zelfs al komt het er dan gaat het niet meer zijn dan een extra taks. Kijk naar de vrachtwagens, die betalen ook niet extra in de spits nu ze die kilometerheffing hebben. Wat heeft die heffing opgelost? :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De kilometerheffing bij vrachtwagens is alvast niet "slim", dus niet afhankelijk van het moment van de dag.
Ik denk dat de KH bij vrachtwagens veel heeft opgebracht, omdat nu ook niet-Belgische nummerplaten betalen voor onze wegen.
Voor vrachtwagens zijn er ook niet zo gek veel alternatieven: op lange afstand kan je binnenvaart en spoor inlassen, maar last-mile zal altijd via vrachtwagens moeten.

Personenvervoer zijn er wel mogelijkheden:
- OV (trein, tram, metro, bus)
- fiets (gewone fiets, ebike, bakfiets, tandem, speedbike)

Niet vergeten dat er ook een heel groot aantal evidente winnaars gaan zijn: mensen die niet of nauwelijks in de spits of op "grote trajecten" rijden, moeten plots geen verkeersbelasting of BIV betalen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Eigenlijk is iedereen voor, zolang ze er niet zelf voor moeten betalen (maar hun buur wel).

Overigens gaat Brussel er wel voor. Dus straks betaalt de Vlaming om daar te gaan werken. Terwijl de Brusselaar nog altijd vrolijk heen en weer naar de kust rijdt en de slijtage aan de weg door de Vlaming laat betalen, want den Vlaming durft geen taks te heffen. Transfer van geld naar Brussel die de Vlaming (de N-VA dan nog!) zelf geregeld heeft :-D.
Gray schreef:ik denk dat de file op zich al genoeg doorweegt om NIET tijdens de spits te rijden, en diegene die dat wel doen zullen dat voor een paar euro extra ook niet laten.)
Toon mij een foto van een file en ik duid aan 1) wie daar rustig staat omdat ze toch betaald worden om daar te staan en 2) wie daar rustig staat omdat ze toch alle tijd van de wereld hebben. Alle experts zijn unaniem dat die 2 groepen - die daar ook niet staan voor hun plezier maar voor wie een alternatief niet uitmaakt - het meest hun gedrag gaan wijzigen.

Zeker die eerste groep is bijzonder omvangrijk. Het gaat grotendeels om 18-wielers die 1) de plaats innemen van vier 4-wielers, 2) trager rijden waardoor er geen consistente flow is op de weg wat files nog meer in de hand werkt en 3) meer ongevallen veroorzaken, waarvan die ongevallen ook nog het potentieel hebben om een file in enkele minuten om te toveren tot een monsterfile.
MClaeys schreef:Ach, zelfs al komt het er dan gaat het niet meer zijn dan een extra taks. Kijk naar de vrachtwagens, die betalen ook niet extra in de spits nu ze die kilometerheffing hebben. Wat heeft die heffing opgelost? :roll:
Idd niets, omdat ze niet dynamisch is, dus het maakt niets uit om in de file te staan of niet, de prijs is hetzelfde. Het voorstel waar hierboven naar verwezen wordt is wel dynamisch, wat een noodzakelijke voorwaarde is om de files te verminderen.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

18 wielers maken niet meer ongevallen maar wel spectaculairder. Net zoals bij de gewone autos zijn de meeste chauffeurs minstens even goed als de meeste gewone chauffeurs. (en beter dan velen denken dat ze kunnen rijden :lol: )
Op andere uren heeft ook wel impakt, denk dan vooral leveringen 's nachts. Ik wandel om 4:30 richting station en al redelijk wat zwaar verkeer door de straten. Gamma en ikea hebben thuis ook al voor 7h aan het leveren geweest, niet de manier om je populair bij de buren te maken :lol: . Op industrieterreinen is er dan mogelijk al wel een ploeg aanwezig (daar zit je dan met JIT en meerdere leveringen per dag... paar uur te laat en produktie ligt stil, zitten ook niet te wachten op files en veel te strikte schemas). Zullen zich nu toch al moeten beginnen aanpassen voor de schooluren dus de schooluurfiles gaan misschien al beteren (behalve wat historische sites zitten de meeste 'zware' bedrijven nu ook niet meer in centrum dus zoveel impact verwacht ik eigenlijk niet, eerder 'er is een dode gevallen dus we moeten iets doen').
De gewone winkels moeten ook hun voorraden krijgen en daar is op enkele uitzonderingen om 6:00 nog niemand te zien (1 winkel heeft effectief leveringen voor 5 uur). Niet zelden dat stationstraat in Landen een hel is om tussen alle leveringen door te raken (risico 8:00 tot 18:00) maar het is nu eenmaal 1 net iets te smalle straat waar alle winkels zijn (die vrachtwagens hebben dan nog eens weinig keuze).
Transport uit piekuren krijgen is gewoon niet zo eenvoudig. Zelfde met de gewone autos en zelfde reden dat dan OV overvol zit... We moeten gewoon overal gelijktijdig zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

tien schreef:18 wielers maken niet meer ongevallen maar wel spectaculairder. Net zoals bij de gewone autos zijn de meeste chauffeurs minstens even goed als de meeste gewone chauffeurs.
Er zijn toch wel enkele bijzonderheden voor vrachtwagens:
- dode hoek voor de cabine en opzij - zelfs als je kijkt en wil kijken zie je de fietsers niet, bij een auto kan je alleen een fietser doodrijden bij het afslaan als je niet gekeken hebt
- ik heb nog nooit een autobestuurder met voeten op het dashboard gezien, bij vrachtwagens zie ik dat minstens 1 keer per week
- de omvang (volume, massa) maakt dat er minder marge is om fouten van zichzelf en andere bestuurders op te vangen

Ik zie ook niet wat een SKH voor autos zou kunnen betekenen voor de (on)veiligheid van het vrachtverkeer. Er zal minder autoverkeer zijn, dus 18W'ers kunnen nog harder rijden, of dat de veiligheid ten goede komt mag je zelf beoordelen.

Je kan vrachtverkeer deels wel veiliger maken met meer controle, iets wat nu nauwelijks gebeurt
- kale banden en de rest van de passieve en actieve veiligheidssystemen van een vrachtwagen
- tachograaf, alcohol en vermoeidheid (alsook huisvesting als er niet rondrijden) - vandaar de lovenswaardige deal van Marianne Thyssen op Europees niveau
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: Je kan vrachtverkeer deels wel veiliger maken met meer controle, iets wat nu nauwelijks gebeurt
Hier ben ik het volledig mee eens (met de rest ook wel), ook wel voor alle vervoer (zelfs voetgangers!). Ze maken altijd meer regels en strengere eisen maar zonder ze echt af te dwingen werkt dat niet (hopen op de goodwill van mensen is duidelijk niet voldoende). Populair zal de politieker die dat voorstelt echter niet worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: Ik zie ook niet wat een SKH voor autos zou kunnen betekenen voor de (on)veiligheid van het vrachtverkeer. Er zal minder autoverkeer zijn, dus 18W'ers kunnen nog harder rijden, of dat de veiligheid ten goede komt mag je zelf beoordelen.
De nieuwe kilometerheffing vervangt het systeem voor de vrachtwagens, er zouden geen twee systemen naast elkaar lopen. Het basistarief zou hoger zijn voor vrachtwagens, en (net als voor vierwielers) vermenigvuldigd - niet opgeteld - worden met de dynamische peakfactor.

Waardoor je dus met een goed doordachte dynamische peakfactor - die stijgt of daalt naargelang de lengte van de files - gemakkelijk kan bereiken dat het tarief voor de vrachtwagens veel sneller stijgt tijdens de opbouw van de spits dan voor vierwielers, omdat hun vermenigvuldiging vertrekt vanaf een hoger basistarief. Ze gaan dan ook eerder geneigd worden om even aan de kant te gaan staan, en 1 vrachtwagen die eruit gaat maakt ruimte voor 3 vierwielers. Werk dat uit op schaal en je ziet meteen hoe die files korter gaan worden.

De mensen die hier mee bezig zijn, zijn er zich heel goed van bewust dat de formule alleen een succes kan worden als het de files vermindert. En dat kan alleen met een dynamische peakfactor die op al het gemotoriseerd verkeer van toepassing is. Geen peakfactor = platte belasting zonder meerwaarde voor de burger.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

heist_175 schreef: Je kan vrachtverkeer deels wel veiliger maken met meer controle, iets wat nu nauwelijks gebeurt
inhaalverbod voor camions in de regen....
Ik heb het weer gemerkt.
Wie trekt er zich iets van aan?
Is er uberhaupt controle op?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

-> laat grote vracht leveren buiten de stadskern, en doe dan de leveringen voor de kern met kleine wagens/elektrische fietsen/....
-> verhuis bedrijven uit bxl en antwerpen naar verschillende andere locaties (eventueel kleiner met satellietkantoren)
-> verbied zwaar verkeer op de autostrade tussen 6u-9u en 16-18u en in de kernen (schoolgebieden) tijdens de begin/einduren van de scholen
-> leer mensen correct gebruik te maken van de rijvakken (LEER GVD RECHTS RIJDEN! ongelofelijk hoeveel mensen dat gewoon lijken te weigeren)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Splitter schreef:-> verhuis bedrijven uit bxl en antwerpen naar verschillende andere locaties (eventueel kleiner met satellietkantoren)
De beweging in de andere richting (concentratie in steden) is al lang bezig en wordt enkel maar sterker.
Heel wat bedrijven willen hun personeel nu eenmaal de mogelijkheid bieden om met het OV te komen.
Het bedrijfspark Haasrode is bv niet bepaald een toonbeeld van mobiliteit en bereikbaarheid. Geef dan maar de cluster rond het Centraal Station in BXL, of alles wat rond het vernieuwde station van Mechelen al staat en nog gebouwd moet worden.

Personeel van bedrijven op die locaties, hoeven zich van de kilometerheffing alvast niets aan te trekken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Splitter schreef:laat grote vracht leveren buiten de stadskern, en doe dan de leveringen voor de kern met kleine wagens/elektrische fietsen/....
Heb ik in het buitenland al op verschillende plaatsen gezien en dat is echt zalig zo een stadskern zonder zware vracht. Ze deden het daar dan ook nog elektrisch.
Als ik naar Sint-Niklaas ga dan parkeer ik buiten 't stad op de parking van Waasland Shopping en neem daar de bus, ik vraag me af waarom ze niet meer grote parkings buiten steden maken met goede OV verbinding, dat zou toch veel schelen? En als de prijs dan ook nog redelijk is... In NL een aantal jaar terug geparkeerd onder een of andere voetbaltempel. S'avonds terug, was enorm duur eigenlijk. Je scant je kaartje van het OV dat je daar genomen hebt en de prijs is ineens erg redelijk, om niet te moeten zeggen goedkoop.
Splitter schreef:verbied zwaar verkeer op de autostrade tussen 6u-9u en 16-18u en in de kernen (schoolgebieden) tijdens de begin/einduren van de scholen
Daar had die SKH voor vrachtwagens al het verschil kunnen maken.
CCatalyst schreef:Geen peakfactor = platte belasting zonder meerwaarde voor de burger.
Hierin lees ik al dat we in België niet met een peakfactor zullen werken :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

MClaeys schreef:meer grote parkings buiten steden maken met goede OV verbinding
Er zijn weinig steden in België waar je te voet niet op een paar minuten door bent.
In Antwerpen en Gent ben je wel even bezig, maar Leuven, Lier, Mechelen, Aarschot, ...? Een zakdoek groot.
Brussel is een gewest, je moet uw parking al in Vlaanderen leggen om nog ergens plaats te vinden, als je van Brucargo naar de Grote Markt wil stappen, ben je sportief :).
In Leuven hebben ze de parking aan het station achterlijk duur gemaakt, tja.
De parking CC DeMol in Lier is gratis, op 5-10 minuten sta je overal je wil zijn in Lier.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

warpozio2 schreef:
heist_175 schreef: Je kan vrachtverkeer deels wel veiliger maken met meer controle, iets wat nu nauwelijks gebeurt
inhaalverbod voor camions in de regen....
Ik heb het weer gemerkt.
Wie trekt er zich iets van aan?
Is er uberhaupt controle op?
Quote op mezelf ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf2019122 ... 0458AB1CA6

Privatiseer kontrole op vrachtwagens.
Voor een mooie jaarlijkse bijdrage laat je een firma de vrachtwagens controleren. Laat ze een deel van de boetes krijgen als betaling...
Komt er inderdaad politie vrij voor nuttige taken
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

warpozio2 schreef:Voor een mooie jaarlijkse bijdrage laat je een firma de vrachtwagens controleren. Laat ze een deel van de boetes krijgen als betaling...
Komt er inderdaad politie vrij voor nuttige taken
En wat is het verschil met gewoon politielui aannemen om dat werk te doen?
Het loon van die politiemensen kan gemakkelijk betaald worden met de inkomsten van de boetes.
Ik zie niet goed in waarom de privé wel zou kunnen wat politiemensen niet zouden kunnen? Of is het gewoon de bedoeling om alles maar te privatiseren, zodat het uiteindelijk een godsvermogen meer kost (elk bedrijf wil bovenop de lonen ook nog winst maken).
Als het gaat om het statuut, creëer dan een apart statuut: verkeerspolitie (oei, nee, dat bestaat al) en definieer hun bevoegdheden heel strak.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

heist_175 schreef:
warpozio2 schreef:Voor een mooie jaarlijkse bijdrage laat je een firma de vrachtwagens controleren. Laat ze een deel van de boetes krijgen als betaling...
Komt er inderdaad politie vrij voor nuttige taken
En wat is het verschil met gewoon politielui aannemen om dat werk te doen?
Het loon van die politiemensen kan gemakkelijk betaald worden met de inkomsten van de boetes.
Ik zie niet goed in waarom de privé wel zou kunnen wat politiemensen niet zouden kunnen? Of is het gewoon de bedoeling om alles maar te privatiseren, zodat het uiteindelijk een godsvermogen meer kost (elk bedrijf wil bovenop de lonen ook nog winst maken).
Als het gaat om het statuut, creëer dan een apart statuut: verkeerspolitie (oei, nee, dat bestaat al) en definieer hun bevoegdheden heel strak.
De zelfde reden dat een parkeerwachter kontroleert op fout geparkeerde auto's en iemand van securitas rondloopt in winkels.
Je geeft iemand een beperkte, gemakkelijke job en betaald ze in funktie van de job die ze uitoefenen.
Zo kun je de politieagenten nuttig inzetten voor een job in fuktie van hun opleiding.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: Ik zie niet goed in waarom de privé wel zou kunnen wat politiemensen niet zouden kunnen?
Is zoals de vorige poster al aanhaalt geen kwestie van kunnen/niet kunnen, wel van nuttige verdeling van het werk zodat de politie meer middelen kan vrijhouden voor aanpak van zwaardere of meer complexe criminaliteit, iets wat ze overigens zelf vragen, terwijl oppervlakkige "mini-inbreukjes" via administratieve weg door andere ambtenaren of door de privé afgehandeld kunnen worden. Dit systeem is reeds met succes een hele tijd gangbaar met bijvoorbeeld de GAS-boetes, waardoor de politie geen 2 uur meer bezig is met een sluikstort te verbaliseren terwijl er achter hun rug bij wijze van spreken een afrekening in het drugsmilieu gaande is.

Het voordeel van de administratieve procedure is dat dit heel wat vlotter kan verlopen - de waarborgen en de vele administratie van een strafrechtelijke procedure zijn niet van toepassing - wat te verantwoorden valt doordat strafblad en/of vrijheidsbeneming geen mogelijkheden zijn in deze procedure (is ook niet nodig) - terwijl er tegelijk een aanpak van de problematiek is zodat er ook weer geen straffeloosheid ontstaat.

Bovendien ben ik er ook van overtuigd dat heel het rekeningrijden onttrokken moet blijven van het strafrecht, zodat het steeds bij het meer objectieve "u koos voor optie x dus u betaalt nu de bijhorende retributie y" blijft ipv het eerder subjectieve "u hebt fout x begaan dus uw straf is de boete y", want dat laatste wekt wrevel op. Het is ook de aanpak die het beste aansluit bij de gemiddelde attitude van de Vlaamse motorist die meent dat fouten enkel door andere weggebruikers gemaakt kunnen worden.

Overigens mag je - voor heel goede redenen - de wedde (niet het "loon") van (politie)ambtenaren niet laten betalen via boetes. De inkomsten van de boetes gaan naar de staat en stromen niet rechtstreeks door naar de politiediensten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het probleem is niet of de politie er tijd moet insteken of niet maar dat 'de privé' winst wil maken...

Geef die mensen uit de privé een job bij de politie en dat probleem is van de baan. Ik vind dat een goeie redenering.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Politie worden is voor velen niet doenbaar (fysieke testen, moraliteit, kunnen omgaan met wapen, edm), terwijl veel mensen wel perfect in staat zouden zijn om administratief te verbaliseren.

Overigens is politiepersoneel sowieso al veel duurder dan contractueel personeel (en raad eens waar dat geld van zal komen), moeten ze ook eens lang getraind worden, en zijn ze onderhevig aan de politieke waan van de dag waardoor ze, eenmaal ze opgeleid zijn, vaak al voor andere dingen ingezet worden dan ze aangeworven werden.

De prive gaat z'n eigen tarieven niet bepalen en zal bovendien de inbreuken moeten kunnen bewijzen.

Ik heb zo het idee dat die notie van dat "de prive winst wil maken" eerder komt uit het feit dat ze gewoon het werk doen waarvoor ze ingehuurd zijn, terwijl dit vroeger - toen alles nog onder het strafrecht viel en de politie zich met tienduizend dingen tegelijk moest bezighouden - niet het geval was. Die sprong van "tiens, ik raak nu met veel minder overtredingen weg dan vroeger het geval was" naar "het zijn woekeraars in de prive" is toch wel frappant. Maar het illustreert wel wat ik dus bedoel met de attitude van de Vlaamse motorist. De fout ligt altijd bij de anderen, en de verkeerscode is alleen van toepassing als er een politiecombi in de buurt is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als we nu een aparte categorie maken "beveiligingsagent voor flitsboetes", dan krijgt die een bepaald loon, zeg maar "100".
Als we die categorie indelen bij de politie, als subcategorie onder iets, kost ons dat "100".
Als we die categorie indelen bij een privébewakingsfirma, dan zal ons dat "150" kosten, "100" voor het loon en dan "winst". Ik ben zeker niet tegen bedrijven die winst maken, een bedrijf dat geen winst maakt is geen lang leven beschoren.

Maar ik zie dus niet in waarom we een overheidstaak door de privé zouden laten uitvoeren. Iedereen weet dat het meer gaat kosten?!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: Als we die categorie indelen bij een privébewakingsfirma, dan zal ons dat "150" kosten, "100" voor het loon en dan "winst". Ik ben zeker niet tegen bedrijven die winst maken, een bedrijf dat geen winst maakt is geen lang leven beschoren.
Vergelijking lijkt me scheef getrokken, daar men bij de bewakingsfirma zeker niet zoveel verdient en zoveel verdelen geniet als bij de politie, anders zouden veel politie al lang voor dat rustig baantje gekozen hebben. Dus het zal uiteindelijk wel elkaar compenseren. Met het bijkomend voordeel dat de politie de handen vrij krijgt voor zwaardere criminaliteit, en dat ook justitie ontlast wordt, daar beroep pas in laatste instantie via justitie passeert in administratieve zaken vs in eerste instantie bij strafzaken. Uiteindelijk wint dus iedereen, behalve de recidivist en de straffeloosheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: Iedereen weet dat het meer gaat kosten?!
Ik zou eerder het omgekeerde zeggen: "iedereen weet" dat de overheid niet efficiënt werkt.
Met winst maken is niets mis hoor. Een gezond bedrijf moet winst maken, maar dat mag niet exorbitant zijn. Als je de markt laat werken zal de efficiëntste en goedkoopste die overheidsopdracht binnenhalen. Het is aan de overheid om doelstellingen op te leggen in het lastenboek en om er op toe te zien dat de kwaliteit goed is en dat de doelstellingen gehaald worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

CCatalyst schreef:Vergelijking lijkt me scheef getrokken, daar men bij de bewakingsfirma zeker niet zoveel verdient en zoveel verdelen geniet als bij de politie
Maar "politie" bestaat niet, er zijn tig statuten.
Als je toch een extra "statuut" moet creëeren om bewakingsagenten verkeersboetes te laten uitschrijven (een categorie die nu nog niet bestaat binnen de rol of het statuut "bewakingsagent"), waarom maak je die categorie dan niet onder de algemene paraplu "politie"? Dan is de kost om het in te richten, meteen ook de kost voor de maatschappij. Als we G4S etc inschakelen is de kost voor de maatschappij 50% hoger dan de kost om het in te richten.
BPost heeft ook zoiets gedaan, een subcategorie "postbode" gecreëerd, met lagere lonen en andere arbeidsvoorwaarden.
R2D2 schreef:
heist_175 schreef: Iedereen weet dat het meer gaat kosten?!
Ik zou eerder het omgekeerde zeggen: "iedereen weet" dat de overheid niet efficiënt werkt.
Met winst maken is niets mis hoor. Een gezond bedrijf moet winst maken, maar dat mag niet exorbitant zijn. Als je de markt laat werken zal de efficiëntste en goedkoopste die overheidsopdracht binnenhalen. Het is aan de overheid om doelstellingen op te leggen in het lastenboek en om er op toe te zien dat de kwaliteit goed is en dat de doelstellingen gehaald worden.
Dat hangt maar van de markt af. Kijk naar het internetduopolie in België. Er is nauwelijks concurrentie, prijzen liggen absurd hoog, service is niet bepaald top, productaanbod is niet bepaald innovatief. Waarom zouden ze ook? Er is nauwelijks overheidsregulering en tegelijk zit de overheid mee aan de knoppen van de duopolisten.

Denk je echt dat er concurrentie is in de sector van de bewakingsagenten? Er zijn er maar enkele die de nodige accreditaties hebben om dit soort werk te doen. En geen van beide gaat veel zin hebben om een scherpe prijs voor te stellen.
En tegelijk roepen dat we teveel belastingen betalen, maar aan de andere kant de privé sponsoren met vette overheidscontracten :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kilometerheffing kan files tot een derde korter maken
Vraag is wie er dan uit gezwierd wordt. Daar zegt de studie nul komma nul over.
Het is gewoon de zoveelste klassenstrijd, ditmaal op de weg.
De studie toont ook aan hoe de kilometerheffing een belastingverschuiving kan mogelijk maken, een taxshift waarbij men niet langer het bezit van de wagen belast, maar wel het gebruik ervan. De heffing vervangt dan de jaarlijkse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).
Die bestaat nu al door de accijnzen op brandstof. Die incentive werkt dus niet! We moeten net van dat 'bezit' van de wagen af. Een wagen staat hoeveel gemiddeld van de tijd stil? Te niksen? Maar hij is zeer aanlokkelijk om even snel...
Een kilometerheffing heeft volgens de studie ook tal van andere positieve effecten. Zo is er sprake van een daling van het aantal autoverplaatsingen en een toename van het openbaar vervoer, een daling van de uitstoot van broeikasgassen en een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Verder werkt de heffing volgens de onderzoekers ‘vrij herverdelend’ en is er ‘geen bewijs voor een algemene daling van de competitiviteit van de Vlaamse sectoren door de wegenheffing’.
Dat is dus de grootste zever in pakskes en vertrekt vanuit een neo-liberaal standpunt, want de competitiviteit (amaai wat een kakwoord) wordt mee in rekening gebracht. Een daling van het aantal autoverplaatsingen kan ook verwezenlijkt worden door het aanbieden van een goed alternatief zoals een sterk en betaalbaar of zelfs vanuit de overheid gefinancierd uitgebouwd openbaar vervoer. Het heeft geen zin om mensen meer te gaan laten betalen voor hun autoverplaatsing en ondertussen het openbaar vervoer kapot te maken, zoals men nu bezig is.

En een daling van de broeikasgassen? Gaan we nu eindelijk eens focussen op de echte oplossingen? Maar dat mag natuurlijk weer niet gezegd worden.

Ik ben absoluut voorstander om mensen uit de auto te krijgen en het bezit van een auto te ontmoedigen. Maar dat doen we best niet door in de mensen hun zakken te zitten. Biedt de alternatieven aan. Bouw die uit en zorg er voor dat mensen minder mobiliteit nodig hebben.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

heist_175 schreef:Het bedrijfspark Haasrode is bv niet bepaald een toonbeeld van mobiliteit en bereikbaarheid.
Het industriepark van Haasrode is echt erbarmelijk.
Ik ben ongeveer 4 keer zo lang onderweg als ik met de bus/fiets/vespa tot aan het station van Tienen ga, dan trein tot Leuven, dan bus tot waar ik moet zijn.

Er is wel sprake van een nieuw station te maken, want de verbinding Leuven Tienen loopt hier gewoon achterdoor. Maar die geruchten zijn al zo oud als het industriepark zelf dus veel moeten we daar niet van verwachten.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:Vraag is wie er dan uit gezwierd wordt. Daar zegt de studie nul komma nul over.
Het is gewoon de zoveelste klassenstrijd, ditmaal op de weg.
Het is gewoon de zoveelste manier om in de zakken van de burger te zitten zonder iets in return te moeten geven.

En als je dat kan doen onder het mom van het klimaat zijn er genoeg mensen die het nog geloven ook :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

DeStandaard Opinie 09/01/2020 - Zo verkoop je rekeningrijden - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200108_04797839
Koen Torrekens - Ondernemer in Brussel
Het debat mist iemand die de link wil leggen tussen deze nieuwe belasting en de inkomstenbelasting. Aan de burger uitleggen dat je via rekening­rijden 1 miljard euro kunt ophalen om die via de personenbelasting integraal terug te geven, lijkt toch een boodschap die een politieke partij ‘kan verkopen’.
Zelf stond ik in 2016 als transporteur op de barricaden tégen de invoering van de kilometerheffing bij vrachtwagens. Het einde van de logistieke sector werd voorspeld. In werkelijkheid heeft de heffing geleid tot een beter gebruik van de vrachtwagens en minder lege kilometers. En ze bracht in 2018 ook nog eens 713 miljoen euro aan belastingen op.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

petrol242 schreef:We moeten net van dat 'bezit' van de wagen af. Een wagen staat hoeveel gemiddeld van de tijd stil? Te niksen? Maar hij is zeer aanlokkelijk om even snel...
Dat gaat iets te ver. We hebben ook allemaal een toilet dat ~23u per dag niks staat te doen, maar ik ben wel ZEER blij dat ik er een heb.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

JamesEarlGray schreef:
petrol242 schreef:We moeten net van dat 'bezit' van de wagen af. Een wagen staat hoeveel gemiddeld van de tijd stil? Te niksen? Maar hij is zeer aanlokkelijk om even snel...
Dat gaat iets te ver. We hebben ook allemaal een toilet dat ~23u per dag niks staat te doen, maar ik ben wel ZEER blij dat ik er een heb.
Met dat verschil dat mijn WC me geen €30K in aanschaf kost én dat ik het om de 8-10 jaar moet vervangen (4 in geval van leasing).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het belangrijker verschil is dat anderen geen last hebben van jouw toilet. Een toilet doet mensen ook niet meer naar het toilet gaan, enkel comfortabeler. Wagens nemen plaats in, zorgen voor lawaai en stoten schadelijke stoffen uit naast het feit dat er veel ongelukken gebeuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Met dat verschil dat mijn WC me geen €30K in aanschaf kost én dat ik het om de 8-10 jaar moet vervangen (4 in geval van leasing).
Niemand verplicht je een wagen van €30K te kopen... trouwens dat is jou keuze.
Dizzy schreef:Wagens nemen plaats in, zorgen voor lawaai en stoten schadelijke stoffen uit naast het feit dat er veel ongelukken gebeuren.
Wees dan blij dat hij bij de meeste mensen 23u per dag stil staat !
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Wagens nemen plaats in, zorgen voor lawaai en stoten schadelijke stoffen uit naast het feit dat er veel ongelukken gebeuren.
Wees dan blij dat hij bij de meeste mensen 23u per dag stil staat !
Niet als hij op een openbare plaats staat te roesten. Files zijn vaak ook stilstaan en zo blij zien de deelnemers me niet uit :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Mij lijkt het probleem van wagengebruik te verdelden in twee aparte categorieën:

1. Lokale luchtvervuiling. Ik fiets om te pendelen en rij te vaak naar mijn zin door straten vergeven van de dieseluitlaatgassen die binnen het 'straatdal' tussen de huizen blijven hangen en zo de impact op mijn gezondheid impacteren, ONDANKS dat IK met de fukken fiets rij. OPLOSSING: taxeer fossiele brandstoffen veel harder, assigneer significant deel van die verhoogde taxen rechtstreeks aan ondersteuning van fietspendelen door nieuwe fietspaden en fietssnelwegen aan te leggen zodat fietsers niet door dezelfde wegen moeten als wagens die de lucht rond zich vervuilen.

2. Congestie enerzijds (economische impact) en slijtage aan de weginfrastructuur anderzijds (spreekt voor zich). Dit zou ook van toepassing moeten zijn op elektrische wagens die verder geen lokale luchtvervuiling veroorzaken, maar wel hierop impact hebben.

Punt 1. valt op te lossen met accijnsverhoging, maar punt 2. volgens mij énkel met slimme kilometerheffing. Helaas vereist dat inbreuken op privacy waarmee ik mij niet kan verzoenen. Een uitgebreid systeem van ANPR-camera's is voor mij wenselijker dan een persoonlijke locatietracker op elke wagen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Files zijn vaak ook stilstaan en zo blij zien de deelnemers me niet uit :lol:
Blijkbaar vinden ze dat nog altijd veel fijner dan de alternatieven want anders zouden ze dom zijn die niet te nemen.
JamesEarlGray schreef:punt 2. volgens mij énkel met slimme kilometerheffing.
Niet alleen is dit privacy gevoelig maar tevens gewoon associaal… iemand die het zich kan permitteren kan dus lekker op de autostrade rijden, de rest moet maar op andere uren of andere wegen gaan rijden ? Trouwens ik hoor steeds alleen maar de kant van de heffingen... maar nergens wat ik daarvoor in de plaats ga krijgen (of krijg ik m'n geld terug als ik alsnog in de file sta ?).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:Niet alleen is dit privacy gevoelig maar tevens gewoon associaal… iemand die het zich kan permitteren kan dus lekker op de autostrade rijden, de rest moet maar op andere uren of andere wegen gaan rijden ? Trouwens ik hoor steeds alleen maar de kant van de heffingen... maar nergens wat ik daarvoor in de plaats ga krijgen (of krijg ik m'n geld terug als ik alsnog in de file sta ?).
Is dat niet zo met álles, dat iemand met meer geld zich meer kan permitteren? Zelfs te snel rijden of een grove misdaad zonder intentie begaan; bv dronken achter het stuur, iemand per ongeluk aanrijden met de dood als gevolg (EH PETER VANASBROECK). Tja, niks nieuw volgens mij.

Wat je ervoor krijgt is dat mensen voor wie de kost niet broodnodig is, zullen wegblijven want het is ineens niet meer 'gratis' om op de baan te zijn op een druk moment. De vraag is natuurlijk, wie moet er effectief niet zijn op dat moment? Zoals het lijntarief voor 65-plussers dat pas na 9u 's morgens geldt, hoeveel impact heeft dat? Geen idee.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Denk dat petrol242 eerder bedoelt dat als de alternatieven werkbaar worden, meer mensen automatisch auto gaan afschaffen?
Er voor zorgen dat je niet voor alles een auto nodig hebt. Zelfs al heb je het maar eens per week nodig, kan je bijna niet anders dan er een aan te kopen. De kosten terwijl die gewoon in de garage staat te roesten zijn zo hoog dat OV helemaal niet interessant is en je hem beter ook gebruikt. Helemaal leven zonder auto is (te) moeilijk maar begint stilaan op te komen. Als het maar een keer of zo per jaar is (vakantie) is huren al veel interessanter.

Momenteel zijn ze echter puur op prijs bezig en auto zo duur maken terwijl die alternatieven niet beter worden. Als auto onbetaalbaar is heb je inderdaad geen keuze meer. Lijkt nu eerder dat ze hoop op OV aan te moedigen hebben opgegeven en het zelfs tegen werken (kost enkel geld) en auto vooral ontmoedigen. Voor overheid is het financieel natuurlijk het interessantste dat we wel autos blijven kopen maar niet gebruiken :idea:

Momenteel is er voor velen gewoon geen (eenvoudige, haalbare) keuze. Ben zelf ook autoloos maar niet uit eigen keuze.
Zoals het lijntarief voor 65-plussers dat pas na 9u 's morgens geldt
Bij de lijn mag het 65+ abo altijd gebruikt worden (zelfde als verhoogde tegemoetkoming, +- 50€/jaar) Voor trein is er wel zo een regeling.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:Wat je ervoor krijgt is dat mensen voor wie de kost niet broodnodig is, zullen wegblijven want het is ineens niet meer 'gratis' om op de baan te zijn op een druk moment.
Wat is broodnodig ? Mensen die het nodig hebben om te gaan werken maar geen luxe job hebben (en de extra kost bovenop de bestaande lijst van belastingen die je vandaag al moet betalen niet langer kunnen dragen) moeten dan maar wegblijven ?

Straks gaan we weer klagen dat er geen werkwilligen zijn :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn gewoon geen "werkbare alternatieven" voor een eigen auto.
- Iets gaan eten in pakweg West Vlaanderen en terugbollen om 1u naar Brabant/Limburg.
- Last minute beslissen om een weekendje naar Duitsland te gaan, of een beurs te bezoeken in NL ofzo?
- Eender waar naartoe bollen voor eender welke reden zonder te moeten gaan plannen...
Dat wordt allemaal bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt zonder wagen.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 10 jan 2020, 17:19, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Wilt ge nu zeggen dat iedereen recht heeft op een comfy job die makkelijk moet zijn maar niet te weinig betaalt? Bizar, soms denk ik dat ge voor de P van de A zoudt stemmen.

On-topic: de werkgever moet dat bekostigen eh, net zoals nu. Als die dat niet wil, zal die minder kandidaten voor vacatures vinden en blijven die vaker open staan, net zoals wanneer ze te weinig loon willen betalen voor die functie. Het komt wel goed, systeem van vraag en aanbod.

EDIT: @ITadmin: bewegingsvrijheid heeft een kost voor maatschappij die niet door de maatschappij maar door de genieter zou moeten betaald worden. Gaan eten drie provincies verder of efkes op weekend gaan honderden kilometers ver is pure luxe en moet dus ook zo bekostigd worden.

Het is dat wat mensen moeten gaan beseffen, die gereisde kilometers hebben effectief EEN IMPACT op uw medemens, het lokaal milieu en op het algemene klimaat. Mijn gezin doet minder dan tienduizend kilometer per jaar met de auto in totaal, onze impact is dus kleiner dan verre pendelaars of reizigers, dus zouden wij ook minder (geld, gezondheid en last door klimaatschade) moeten betalen dan die mensen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Zolang men hier zo dwaas is om ongewenst gedrag te subsidiëren zoals nergens ter wereld, zal men files hebben. Mensen worden gesteund om erin te staan bij wijze van spreken :bang:

Vreemd ook dat er ineens wel alternatieven zijn als men echte ingrepen doet. Ineens kan men het in de binnenstad wel met veel minder auto's doen zoals bvb in Gent. De leegloop is een lachertje gebleken, het omgekeerde is eerder een probleem.

Wat James hier zegt klopt gewoon. Iedereen is vrij te doen wat hij wil maar wees dan ook zo eerlijk om er de prijs voor te willen betalen. Vrijheid is niet op kap van anderen.

Men klaagt hier vaak over de moedeloze politici maar anderzijds kraakt men elke moedige ingreep af. Het is zoals de transporteur deze week in de krant stelde, hij was tegen de kilomterheffing gaan betogen maar was nu zelf voorstander. Voortschrijdend inzicht is echter niet iedereen gegeven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:Gaan eten drie provincies verder of efkes op weekend gaan honderden kilometers ver is pure luxe en moet dus ook zo bekostigd worden.
Laat ons alle terug in een klein werknemers huisje gaan wonen op de fabrieksterreinen... we katapulteren ons meteen terug 100 jaar in de tijd :bang:

We zullen eens zien wat de gevolgen zijn voor onze economie !
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”