Online banken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Die online banken zoals Bunq N26 Monese Revolut, is dat iets interessants voor een simple belgische burger (geen onderneming) die al heel zijn leven met een traditionele bank werkt? Ik las wat revieuws en je leest toch wat horrorverhalen over dat fraudeurs gemakkelijk slachtoffers kunnen maken of dat je opeens zonder reden niet meer kan inloggen op je account en dus zo niet meer aan je geld kan. Iemand hier die een van deze gebruikt en is het mogelijk om te doën wat je met een traditionele bank ook kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb ervaring met bunq en Revolut.
Ik zou ze sowieso niet als eerste bank gebruiken
* bieden muv. bunq alleen (Prepaid) MC/Visa aan
* je moet een buitenlandse IBAN gebruiken (NL/DE/UK). En hoewel dat volgens de EU regels aanvaard moet worden. Zal je misschien in de problemen komen omdat je werkgever, nutsproviders daar niet op voorzien zijn.
* bunq en N26 hebben en banklicentie en je geld is dus verzekerd. Bij Revolut is dat niet het geval. Ik heb er ook nooit meer dan een paar € 100 opstaan.

Ze hebben wel voordelen.
* Prepaids van KBC, BPost,... zijn duurder
* als je vaak in niet-€ landen komt of online koopt, dan heb je geen transactiekosten(voornaamste reden waarom ik die neobanken gebruik)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruik revolut en n26. Beide hebben een Europese bank licentie (ja ook revolut).

N26 zie ik an sich weinig meerwaarde aan tov een gewone bank hier, revolut heeft wel een aantal diensten waar je je hier blauw aan zou betalen.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Revolut is onlangs een bank geworden
N26 had ik aanvankelijk voor de 0% forex exchange kosten.

N26 vervangt dus Argenta voor mij. Een zeer groot pluspunt is dat N26 zeer snel geld ontvangt/verzendt. SEPA overschrijvingen gaan rapper dan sommige Belgische naar Belgische banken.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ok maar jullie hebben die horrrorverhalen dus niet meegemaakt?

Als ik naar bunq kijk vind ik bitter weinig info over hoe dit precies werkt. Ik ga er van uit dat je vanaf een andere bank er geld moet naar overschrijven ? Ik vind geen enkel nuttig informatie filmpje van bunq zelf tenzij eentje waarin update 12 besproken wordt door de stichter van bunq wat meer lijkt op de voorstelling van een nieuwe iphone want alles is great enz en bij ieder nieuw voorgestelde feature is het publiek superenrhousiast, die gast is precies een guru

Dus de kans is groot dat telenet, mijn energielev, de mutualiteit enz dat niet aanvaard? En gewoon winkelen bij den aldi colruyt of betalen met een maestro kaart in winkel of restaurant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Monese heeft sinds kort ook Belgische rekeningnummers. Dus moet je ook geen melding meer doen voor de belastingen van welke buitenlandse rekeningen je hebt.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

bartman schreef:Ok maar jullie hebben die horrrorverhalen dus niet meegemaakt?
Nog niks van problemen mee gehad. Bunq zelf gebruik ik nog altijd niet.. 'k heb wel een account maar 'k vind hun kosten structuur overdreven voor een fysieke kaart.

Wat Revolut betreft heb ik wel al een paar keer voorgehad dat bepaalde (web)shops de kaart weigeren wegens prepaid.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Zou je je maandelijkse bunq kunnen betalen met orange belkrediet? Of andere banken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nope, de eerste keer moet je betalen met sofort(om je identiteit vast te stellen-Niet alle Belgische banken ondersteunen dit!), daarna heb je een NL-IBAN om geld naar over te schrijven.

Voor zover ik weet zijn de meeste horror verhalen het gevolg van het feit dat prepaids vaak gebruikt werden/worden om geld te smokkelen of wit te wassen.
Je moet een kopie van je ID bezorgen en eventueel een live-foto om te verifiëren. Als je dat niet doet wordt je rekening geblokkeerd.

Als je plotseling duizenden euro's op je rekening zet, kan dat als verdacht gezien worden, totdat je een uitleg geeft hoe je (legaal) aan dat geld kwam. Dit geldt overigens voor alle banken, alleen kunnen klassieke banken je op je kantoor uitnodigen vooraleer ze drastische maatregelen moeten nemen.

Ik denk dat je eerder moet afvragen wat je verwacht van een neobank.

Je kan die gebruiken als klassieke bank voor zover de winkel een MC/Visa (of Maestro bij bunq) aanvaard, maar als dat je enigste reden is, zou ik het niet beginnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hier al jaren tevreden revolut gebruiker.

eerst had ik de fysieke kaart (en die gebruikte ik dan in het buitenland: geld erop laden, die mee naar het buitenland, zo geld afhalen.)
nu heb ik enkel nog 2 virtuele kaarten, 1tje in gebruik voor "zeldzame uitgaves" en die staat dan ook standaard geblokkeerd in de app,
en de andere voor "vaste uitgaves", daarmee betaal ik bv OVH en mijn domeinnamen bij versio en namecheap.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Dus ik zou niet rechtstreeks een betaling vanaf mijn keytrade rekening naar het iban van een neobank kunnen uitvoeren maar dat moet via sofort?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hoe het met n26 weet ik niet (heb wel een kaart maar eigenlijk nog nooit gebruikt).
bij revolut kan het gewoon, zie ook hun faq: https://www.revolut.com/nl-BQ/help/aan- ... t-rekening
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartman schreef:Dus ik zou niet rechtstreeks een betaling vanaf mijn keytrade rekening naar het iban van een neobank kunnen uitvoeren maar dat moet via sofort?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Dat was enkel voor bunq zo. N26 werkt met een Duitse IBAN.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

En Revolut met een UK Iban

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

bartman schreef:Die online banken zoals Bunq N26 Monese Revolut...
Eerste vraag is waarom je deze zou willen gebruiken... wat bieden ze wat je vandaag niet hebt ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb zelf ervaring met alle 4:

Bunq: geen fysieke kaart. Ik gebruik het enkel om iets via iDeal te kopen in Nederland of op marktplaats. Of om snel geld uit te wisselen met een Nederlander via betaalverzoek. Werkt super. Dan is het gratis. Geld opladen kan tot 200 euro direct en gratis met Sofort, anders gewoon IBAN overschrijving. Niet geschikt als hoofdbank dus tenzij je flink betaalt.

N26: Duitse IBAN, in eerste instantie interessant voor cash afhalingen (beperkt tot 5x per maand), tot 620 eur per keer gratis. Geld opzetten bij mijn weten enkel via overschrijving vanaf een ander rekeningnr. Geen of weinig kosten bij betalen in niet-Euro. Werkt ook in Apple/Google Pay zonder kost.

Revolut: handig om te betalen in buitenland, ook geen kosten in niet-Euro landen. Geld afhalen wel slechts 1x 200 euro per maand. Heb zelf 2 kaarten.Werkt in Apple/Google Pay. geld opzetten is superhandig via een kredietkaart, debetkaart of IBAN (sneller dan bij de andere dus). Gratis en onbeperkt bij mijn weten. Dus in de praktijk, als je ergens een andere kredietkaart hebt, een zeer goede optie. Zit bij mij ook als betaalmiddel in Amazon, handig, je ziet meteen wanneer betaling wordt uitgevoerd. Zeer transparant via tabblad Plan hoeveel je nog hebt gratis.

Monese: recent klant geworden. Grootste voordeel: niks aangeven aan Nationale Bank want het is een Belgisch IBAN nummer. Je kunt het dus normaal ook voor domiciliëringen etc gebruiken zonder gedoe. Ook 1x maand 200 euro cash afhalen. Geld opzetten: tot 250 euro gratis via Sofort (dus onmiddellijk in orde), ofwel via IBAN overschrijving (duurt 1 dag). Zeer transparant via tabblad Plan hoeveel je nog hebt gratis.

In mijn ervaring zijn alle vier de spelers ook via IBAN overschrijvingen heen en terug naar bijvoorbeeld Keytrade, sneller dan de Belgische oer-bankjes (die denken rijk te worden met het geld wat tegen te houden en de mensen het leven moeilijk te maken).

Ik denk dat Monese uiteindelijk het interessantst is. Belgisch nummer, geen gedoe met aangeven in belastingen en bij NBB zoals de andere, en ook geen of nauwelijks kosten buitenlandse valuta.

Als het niet mag, moet de moderator het maar zeggen, maar het kan bij Keytrade, dus hier even mijn referral links:
Bunq: https://bunq.com/invite/Bmh
N26 (15 euro denk ik voor beiden): https://n26.com/r/bartg4772
Revolut (gratis kaart voor de nieuwe klant en 2 euro ofzo voor de aangever): https://revolut.ngih.net/mJLyq
Monese: https://monese.app.link/ef2enA6cN1?invite=BARTG607

Vraag gerust!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

liegebeestig schreef:Monese: recent klant geworden. Grootste voordeel: niks aangeven aan Nationale Bank want het is een Belgisch IBAN nummer.
Bij de andere banken (met een niet BE-IBAN) waren er geldelijke voordelen (wisselkoers, gratis afhalen) of voordelen in service (iDeal).
Wat is het voordeel van Monese over een (gratis) Belfius Pulse, een (gratis) ING Lion account?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Monese heeft ook de gratis wisselkoersen zoals Revolut en N26. Qua service vind ik 't bij allemaal leuk dat je meteen veranderingen ziet na betaling met kaart. Dat heb je bij Belfius ook wel. Een ander voordeel is dat Monese al in Google Pay werkt (Apple pay vermoedelijk ook maar ben niet zeker)

Maar algemeen in deze tijden waarin alles (en zeker cash) beperkt wordt, geldt: hoe meer banken, hoe meer mens :) (of hoe meer flexibiliteit alleszins).

Trouwens, wat maestro versus mastercard als merk voor de kaarten betreft: als je contactloos kunt betalen in de winkel dan aanvaarden ze ook de fysieke mastercard-kaarten.
Laatst gewijzigd door liegebeestig 06 jan 2020, 13:40, in totaal 1 gewijzigd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik zit hier met 5 kaarten in mijn portefeuille
1 argenta maestro
1 keytrade prive maestro
1 keytrade gemeensch maestro
1 keytrade prive visa
1 keytrade gemeensch visa gold

Kan je bijv niet bij een neobank 1 visa of mastercard of 1 maestro nemen en daar meerdeere ibans aan koppelen. Dus ik ben in de winkel en wil dat het geld afgaat van mijn prive rekening dan kies ik de pincode van die iban rekening, een volgende betaling is gemeenschappelijk, ik gebruik dezelfde kaart maar dat het dan afgaat van de gem. rekening?
Ook zag ik bij bunq dat je kan indelen in budgetcategorien

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bartman, voor de niet-visa kaarten die je opsomt kan wat je wil perfect met Payconiq :) De 'universele' fysieke kaart waar je het over hebt, bestaat dan wel niet, maar virtueel wel als je altijd met je smartphone betaalt. Het kan, maar toch maar nog een fysieke backup kaart op zak houden voor de winkels die hun bakje niet deftig ingesteld krijgen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartman schreef: Kan je bijv niet bij een neobank 1 visa of mastercard of 1 maestro nemen en daar meerdeere ibans aan koppelen. Dus ik ben in de winkel en wil dat het geld afgaat van mijn prive rekening dan kies ik de pincode van die iban rekening, een volgende betaling is gemeenschappelijk, ik gebruik dezelfde kaart maar dat het dan afgaat van de gem. rekening?
Ook zag ik bij bunq dat je kan indelen in budgetcategorien
Dat kan bij Curve, wel helaas enkel via MasterCard & VISA. Je kan er betalingen van de ene kaart naar de andere overzetten en handige overzichten maken.

Ik heb Curve, je mag altijd via mijn referral lid worden: https://curve.app/join#EKGJZ2GN (dan krijgen zowel jij als ik 5 GBP).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ivm die Curve app: wil dat zeggen dat je bv betalingen doet met een MC in een winkel en je wil die naar een Visa overzetten waar een cash back is, je dat kan doen met die app? Of maw dat je non-cash back kaarten toch cash back kan laten doen op een andere kredietkaart?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Via Curve gebruik je de Curve MasterCard om te betalen en kan je dan routeren naar de juiste Visa of MasterCard (dit heet Go Back In Time). Curve geeft zelf een cashback op sommige winkels en je kan ook gratis geld opvragen (200GBP per maand).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

liber! Dankje, heb me meteen ingeschreven.
De vraag is idd wel of pakweg Beobank dit gaat zien als een cashback of gewoon een bankoverschrijving. Anders: dubbele cashback voor sommige winkels.

Ook vastgesteld: Je kunt geen maestro kaarten toevoegen aan Curve. Dus het werkt eigenlijk het beste in samenwerking met kredietkaarten of met de virtuele banken Bunq (als je een kaart hebt die betalend is), N26, Monese of Revolut.

Wat Monese betreft was ik nog vergeten melden dat je ook kunt opladen vanuit bepaalde creditcards (bijvoorbeeld Revolut - die je dan weer vanuit Beobank kunt opladen). Het hete hangijzer is bij die dingen: instant geld op die kaart krijgen.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben een van die horrorverhalen.

Laten we zeggen dat zolang je alles doet wat een normale mens doet, dit perfect werkt.

Vanaf dat je dus iets doet dat niet zo logisch kan zijn, dan moet je idd je inkomens bewijzen. En dan kan het al heel snel fout gaan en lang wachten. (nu al 3 weken dat ik geen overschrijving uit Revolut kan doen. Kan nog wel creditcard gebruiken. ) En dus chat je met mensen die niet altijd goed begrijpen wat je doet. En dat is dus een groot probleem.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

liegebeestig schreef:Trouwens, wat maestro versus mastercard als merk voor de kaarten betreft: als je contactloos kunt betalen in de winkel dan aanvaarden ze ook de fysieke mastercard-kaarten.
Dit klopt volgens mij niet. Maestro en MasterCard zijn twee afzonderlijke betaalnetwerken die gewoon dezelfde eigenaar hebben. Okay, Colruyt, AH, Kruidvat (en waarschijnlijk de meeste Nederlandse ketens) aanvaarden Maestro maar niet MasterCard (of VISA), zelfs al heeft de winkel terminals via dewelke je contactloos met BC/Maestro kan betalen.

De realiteit is dat de neobanken vooral geïnteresseerd zijn in zo snel mogelijk zo veel mogelijk klanten aantrekken, zich bedienend van vrij luie retoriek over "inefficiënte" traditionele banken. Uiteindelijk zijn het grotendeels skins over standaard VISA/MasterCard-producten die handiger gebruik maken van de APIs van deze kaartnetwerken. Ondersteuning voor lokale eigenaardigheden is er dan ook niet of amper: geen Bancontact, in de meeste landen geen Maestro, en met N26 en Revolut kan je bv. ook geen Belgische gestructureerde mededelingen ingeven (je kan wel een vrije mededeling zonder +++ en / ingeven, met het risico dat deze niet correct verwerkt wordt - veel risico om te willen geloven dat je neobank je "inefficiënte" traditionele bank kan vervangen). Of het met Bunq en Monese kan weet ik niet.

En uiteraard zijn ze ook gehouden aan dezelfde KYC/AML-regels als de traditionele banken. De frontend app is veel gelikter, maar aan de backend zit dus gewoon hetzelfde retail banking-systeem als bij de traditionele banken. Zoals de vorige commenter schreef, doe iets onverwachts (maar daarom niet illegaal) en je komt in dezelfde Kafkaiaanse situatie terecht als bij de traditionele banken. De toon blijft veel amicaler maar je geld zit evengoed geblokkeerd. Wat Revolut betreft, zij gebruiken hun Litouwse banklicentie momenteel niet (en je tegoeden zijn dus niet beschermd door het Europese depositogarantiestelsel tot EUR 100.000) en dat is misschien zo slecht nog niet. Als mensen denken dat ze hun geld kwijt zijn bij een failliet van Revolut (wat niet noodzakelijk zo is, maar wel indien de traditionele bank waar Revolut de tegoeden geïndividualiseerde rekeningen plaatst failliet gaat) gaan ze er enkel op plaatsen wat ze nodig hebben voor dagelijkse uitgaven.

Positief aan Revolut
+ Gratis kaart (eventueel aanmaak- en verzendkosten)
+ Gratis virtuele kaart
+ Doorgaans geen meerkost verrichtingen in vreemde valuta
+ Contactloos betalen kan je uitschakelen
+ Manufactured spending mogelijk bij opladen met kredietkaarten die cashback geven

Negatief aan Revolut
- Geen depositobescherming
- Geen Bancontact of Maestro
- Geen ondersteuning voor Belgische gestructureerde mededelingen
- Kaartnetwerk kaarten die je bestelt/aanmaakt niet vrij te kiezen
- Kennelijk agressieve AML
- 2% commissie op afhalingen in vreemde valuta boven bepaald bedrag per maand (N26 altijd 1,7%)
- Analytics niet zo nuttig, dienen vooral om product een rationeel imago te geven (probleem overal natuurlijk)
- Moet aangegeven worden op belastingaangifte
- Heel opdringerige app: vraagt constant om functies te activeren, transacties te beoordelen, niet mogelijk om selectief te zijn met berichtgeving
Laatst gewijzigd door stefan1234 12 jan 2020, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik ben het grotendeels met je eens. Wat betreft maestro en Mastercard in winkels. Wat ik bedoelde: als je contactloos met de Android smartphone kunt betalen (dus Google pay) dan werkt mastercard ook fysiek.

Bij nadelen vermeld je dat revolut beperkt gratis atm heeft. Klopt: 200 euro per maand. Bij n26 kan het zeker ook gratis en betaal je niet altijd 1,7 procent. De eerste 5 keer afhalen zijn gratis en bedrag is wat je zelf instelt, ook boven de 200 euro, zelf geprobeerd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

stefan1234 schreef:maar aan de backend zit dus gewoon hetzelfde retail banking-systeem als bij de traditionele banken
De backend bij traditionele banken is mainframe, bij de hippe nieuwe banken zijn dat virtuele servers/instances met microservices en API's. Een totaal ander ecosysteem maw.
De backoffice is wel vergelijkbaar qua wettelijke vereisten, maar niet noodzakelijk qua processen en procedures.
Een krediet bij een grootbank kan snel 7dagen of meer wachten op goedkeuring, bij nichespelers kan dat op 4u.

Ik wil het nog zien gebeuren dat "fintechs" een grote hap nemen uit het marktaandeel van de grootbanken. De USP's zijn gewoon te beperkt: er zijn genoeg klassieke banken met lage of geen kosten, productaanbod van klassieke banken is ook niet zo slecht of het verschil met de nieuwe spelers is niet dermate interessant.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Voor mij zijn de neobanken vooral interessant als ze op een of andere manier instant geld dat van elders komt gebruiksklaar kunnen maken.

Dat 2 dagen wachten voor een overschrijving bij de traditionele banken past steeds minder in mijn wereld. Bij keytrade en beobank weet je zelfs niet wat er van je rekening gegaan is bij betaling met kaart.

Overschrijvingen met gestructureerde mededeling zijn inderdaad niet te doen met geenenkele neobank. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen hebben we toch bij (veel) traditionele banken de instant overschrijvingen, dus dat item is ook van de baan. Dat KTB dat nog alltijd niet ondersteund... zucht.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Devilkin, klopt, maar ik ga niet op zijn Belgisch betalen voor een instant betaling. Dat is een evidente feature. Net zoals ik niet betaal om een telefoonnummer van een beller op mijn scherm te zien.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

liegebeestig schreef:Bij nadelen vermeld je dat revolut beperkt gratis atm heeft. Klopt: 200 euro per maand. Bij n26 kan het zeker ook gratis en betaal je niet altijd 1,7 procent. De eerste 5 keer afhalen zijn gratis en bedrag is wat je zelf instelt, ook boven de 200 euro, zelf geprobeerd.
Ik had het over ATM-afhalingen in vreemde valuta. Bij Revolut is de eerste EUR 200-equivalent zonder wisselkoerscommissie, behoudens in gevallen waar ook voor kaartbetalingen een wisselkoerscommissie zou aangerekend worden (in het weekend en voor bepaalde minder convertibele munten). Bij N26 zijn alle afhalingen in vreemde munten altijd aan 1,7%. Niet dat dat onredelijk is.

Bron: https://docs.n26.com/legal/06+EU/01+Acc ... ist-en.pdf p.2 "Business and Current Account" zijn respectievelijk hun gratis zakelijke en hun gratis privé-rekening: "1.7% of amount drawn"
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt. Zou inderdaad wel kunnen. Heb nog nooit met N26 atm geld afgehaald in een niet euro land.

Wat met Monese? Voor zover ik zie hebben ze een 200 euro beperking voor afhalen maar niet per se een wisselkoers commissie bij niet euro atm?
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
stefan1234 schreef:maar aan de backend zit dus gewoon hetzelfde retail banking-systeem als bij de traditionele banken
De backend bij traditionele banken is mainframe, bij de hippe nieuwe banken zijn dat virtuele servers/instances met microservices en API's. Een totaal ander ecosysteem maw.
De backoffice is wel vergelijkbaar qua wettelijke vereisten, maar niet noodzakelijk qua processen en procedures.
Een krediet bij een grootbank kan snel 7dagen of meer wachten op goedkeuring, bij nichespelers kan dat op 4u.
Ik had het niet over de fysieke infrastructuur of de software-omgeving die daarop draait, noch over de details van processen en procedures. Met backend bedoel ik: hetzelfde quasi-globale banksysteem van SEPA, SWIFT, KYC en AML. Nee, niet alles is letterlijk hetzelfde. Het punt is dat de neobanken zich promoten als banken of bank-alternatieven met minder "gedoe". Ik vestig er de aandacht op dat het "gedoe" misschien efficiënter aangepakt wordt (enkel tijdens onboarding, niet meteen als je AML issue hebt) maar vooral beter weggemoffeld wordt. Wanneer je een AML issue hebt (het gevolg van heel wat compliance "gedoe" achter de schermen) is bv. Revolut even stug en ontransparant als om het even welke Belgische grootbank. En op basis van Unix-principes gebruik ik bij voorkeur geen kaarten die gekoppeld zijn aan een smartphone-app die mij waarschijnlijk surveilleert om het risico van mijn transacties in te schatten. Veel te veel single points of failure wat mij betreft in heel dat neobank-paradigma.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

liegebeestig schreef:Devilkin, klopt, maar ik ga niet op zijn Belgisch betalen voor een instant betaling. Dat is een evidente feature. Net zoals ik niet betaal om een telefoonnummer van een beller op mijn scherm te zien.
Bij ING bijvoorbeeld gewoon gratis (zelf bij gratis rekening) instant betaling :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Je hebt gelijk. Alvast ontdekt dat argenta en ING gratis instant overschrijvingen aanbieden. Kbc enkel voor klanten met betalende rekening wat ik uiteraard niet ben (ik ben niet gek).

Edit: het lijkt alsof hello bank ook instant overschrijvingen doet maar ik vind geen bevestiging of ze gratis en standaard zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij Argenta kunnen flitsbetalingen enkel indien ingegeven via de app. Via internetbankieren is die optie niet beschikbaar. Of juister; er is geen keuze. Via de app is het steeds een flitsbetaling indien de bestemmeling er ondersteuning voor heeft. Via internetbankieren kan het niet.

Bij Europabank is het ook mogelijk en zonder extra kosten. Maar daar is het tenminste een optie om aan te vinken. Je kunt kiezen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zoek al geruime tijd een waardig alternatief voor mijn unionpaykaart.


Zelf eens vlug in het gegons meegegaan en eens bekeken of Revolut iets kan betekenen. Nu ik zie het niet , het lijkt mij duur of onbruikbaar.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:Devilkin, klopt, maar ik ga niet op zijn Belgisch betalen voor een instant betaling. Dat is een evidente feature. Net zoals ik niet betaal om een telefoonnummer van een beller op mijn scherm te zien.
Ik ook niet ;) dit is gewoon standaard ondersteund bij de merendeel van de banken waar ik bijzit. Enkel niet naar KTB, en Revolut werkt ook nog niet. N26 wel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik leer bij. Merci. Iemand een idee of monese instant overschrijvingen ondersteunt? Hoe weet je dat zeker van N26. Ik werk idd meestal met keytrade als hoofdbank vandaar is heel het instant verhaal me een beetje ontgaan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”