Wifi AX

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Zag net een Aldi pc passeren waar AX als netwerk in zat. Intel wifi 6 AX200 om precies te zijn.

Was beetje verrast dat hier nu al min of meer budget hardware met dergelijke netwerkkaartjes werd aangeboden.

De rest van de PC zelf is immers maar middelmatig vandaar.

Iemand al persoonlijke ervaringen met de ax netwerken?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Het is wel een goedkope 2x2 ax kaartje die retail zelfs goedkoper is dan een beetje degelijke ac... Dus verrast me niet.

Grotere probleem is vooral goede betaalbare routers... Die zijn nog steeds niet te vinden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Gewoon ter info - cf. ook topic speedboost.

Ons huis telt 2 verdiepingen en de modem van TN hangt in de garage. Ik had 2 TN boosters, nl. 1 om de snelheid nog op peil te houden beneden en 1 om boven nog redelijke snelheid te hebben.

Ik had dus 3 wifi-punten. Ik las op het internet over de EAX80 van Netgear, een repeater/access point - want je kunt deze al beiden instellen - met toch wel spectaculaire specs.

Bij Amazon kon ik hem aankopen voor 289 euro. Ik heb door deze appel gebeten omdat ik al de docsis 3.1 EMTA modem had (zonder wifi aan boord) en hoopte met een eenvoudig toestel gans het huis te "coveren" qua wifi. En ik moet zeggen dat het resultaat duizelingwekkend is.
De reclame is geen leugen in deze: beneden snelheden tussen de 500 à 600 Mbps draadloos bij tientallen tests als Speedboost klant. Boven op plaatsen waar het wifi-bereik vroeger problematisch was, nu hd streamen etc zonder probleem. Slechtste snelheid die ik op deze plaats gemeten heb met de EAX80 schommelt rond de 200 à 250 Mbps.

Je moet ook maar één AP meer configureren, niet wakker liggen van binnen je eigen netwerk interfererende kanalen, je bent voorzien voor de AX- toekomst. Deze investering is m.i. echt de moeite waard. Ook bij Netgear dito service. Al enkele vragen gehad ivm. het toestel en via hun chat helpdesk telkens direct geholpen of antwoord op vragen.

Wat kan een mens nog meer willen. Ik geef wil grif toe dat voor echte netwerktechnologie fanaten en -kenners de configuratiemogelijkheden wel beperkt zijn maar anderzijds kan het toestel toch maar zijn ding doen, nl. wifi-bereik en bijhorende snelheden verzekeren ...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zeg niet dat je Netgear geen goed toestel is maar de conclusie zal eerder zijn dat je vorige wifi opstelling ondermaats was.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik zou nog even wachten met 802.11ax. De IEEE heeft dit amendement nog niet geratificeerd, dit zal wellicht pas medio volgend jaar gebeuren. Drivers zijn nog in volle ontwikkeling, met veel bugs. Nog erg weinig AP's beschikbaar die dit ondersteunen.

Ook de nieuwe MacBook Pro die deze maand uitgekomen is ondersteunt dit nog niet, wellicht omdat Apple ook nog even wil afwachten tot de performantie van de chipsets goed bekend is en er betere drivers zijn. Ja, de iPhone 11 ondersteunt het wel, maar die zal iedereen volgend jaar toch vervangen voor 5G en die heeft sowieso backup via cellular als Wi-Fi 6 er de brui aan zou geven.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Wifi 6 is wel al gecertifieerd hoor. Het is niet omdat Cisco zijn webiste niet goed onderhoud dat wat er staat klopt ;-)
https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-certified-6
De link van Cisco die je plaatst dateert van voor 08/2019 omdat ze naar die datum verwijzen als zijnde de toekomst.
Daarentegen is niet alles wat AX is 100% complient met de standaard. Heel vaak kunnen de huidige toestellen niet MU-MiMo in zowel opload en download of kunnen ze niet OFDMA in upload en download. Of kunnen ze geen MU-MiMo in combinatie met OFDMA.
Dat neemt niet weg dat je met de AX200 op en AX AP (ook al is die niet 100% complient) gigantische snelheden kan hebben zowel op 2.4GHz als op 5Ghz. Als je mij vandaag de keuze geeft tussen een AX client die niet complient is of een AC client die dat wel is kies ik toch voor de niet complient AX client. Deze is nog steeds AC complient he ;-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Kiwivogel schreef:Wifi 6 is wel al gecertifieerd hoor. Het is niet omdat Cisco zijn webiste niet goed onderhoud dat wat er staat klopt ;-)
Heb je de link naar de IEEE website waar ik de 802.11 standaard met het geratificeerde 802.11ax amendement kan vinden? AFAIK is 802.11-2016 de huidige versie van de standaard en volgens mij zit 802.11ax daar nog steeds slechts als "draft" (niet-finaal) amendement op.

Wat de Wi-Fi Alliance (uitvinders van de term "Wi-Fi 6") allemaal zegt en doet boeit me niet echt. Zij bepalen de standaard niet. Een chipset of toestel wordt altijd ontworpen op basis van het publieke IEEE document, en wil je het trademarked Wi-Fi logootje op je verpakking zetten dan kan je wel eens langs de Wi-Fi Alliance passeren om je toestel te laten "certificeren" (mits betaling $$$$$). Tenzij je zoals Intel lid bent van de Wi-Fi Alliance en je zelf je eigen chipsets mag certificeren.

Maar wat betekent "certificeren" precies betekent als er nog geen geratificeerde standaard is? Wel, zoals de Cisco website correct aanhaalt, certificeren ze voorlopig slechts bepaalde onderdelen ("key features") van de standaard waarvan geweten is dat ze niet meer zullen veranderen. Andere onderdelen zullen ze pas beginnen certificeren na de finale ratificatie van de IEEE standaard.

Dat gezegd zijnde kan de Wi-Fi Alliance wel al gooien met termen als "Wi-Fi 6 certified", want opnieuw, "Wi-Fi 6" is hun creatie en niet die van de IEEE, en er is geen wet die bepaalt dat "Wi-Fi 6" volledig gelijk moet staan aan de finale versie van IEEE 802.11ax, het mag even goed een draftversie zijn. Het is geen false advertising zolang ze maar niet zeggen "IEEE 802.11ax certified," wat ze ook niet doen.

Bij gebreke aan finale standaard is het dus nog niet mogelijk om volledig te certificeren aan IEEE 802.11ax. Maw, als je vandaag een laptop met een Intel 802.11ax kaart koopt die "Wi-Fi 6 certified" is, dan weet je enkel maar dat die kaart voldoet aan "Wi-Fi 6", ttz een van de kladversies van IEEE 802.11ax. Reden te meer om er nog even mee te wachten.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

http://www.ieee802.org/11/Reports/tgax_update.htm

Maar als ik dan kijk wie er 'controle' over lijkt te hebben zijn het mensen van Huawei, Broadcom, Qualcomm en Intel.
Het zou me verbazen moesten die hun eigen producten niet-compliant maken. Al kan het in principe wel.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Er is binnen die chipsetvendoren heel erg goed geweten welke chipsets voldoen aan welke onderdelen van de standaard. Helaas zijn er binnen die chipsetvendoren effectief vendoren die chipsets maken die niet volledig complient kunnen zijn (ook niet met toekomstige FW updates, cfr eerdere opmerking over Mu-MiMo en OFDMA)). Ik denk wel dat je er vanuit mag gaan dat als er een Wifi 6 certified logootje aan hangt deze ook zullen voldoen aan 802.11ax in de toekomst. Vergeet ook niet dat het WiFi6 logootje enkel na testen uitgedeeld wordt, terwijl 802.11AX geen enkele test uitvoert om een toestel al dan niet conform te verklaren. Los daarvan is het in alle geval nog steeds zo dat zelf een wifi6 certified AP en wifi6 certified client een enorme speedboost zijn ten opzichte van AC. Ook CO-channel interference gaat erop vooruit (BSS coloring). Imho is het erg eenvoudig: kost een huidige setup verangen met wifi6 minder dan het dubbel van een vervanging door wifi5 zou ik voor wifi6 kiezen. Kost het meer dan het dubbel zou ik voor wifi5 kiezen en binnen enkele jaren opnieuw upgraden naar wifi 6 voor een vergelijkbare prijs als de prijs van een huidige wifi5 installatie. Zo ben je in mijn ogen het meest cost efficient.

Edit: ook cisco loopt met het wifi6 logo rond: https://www.cisco.com/c/en/us/products/ ... #~benefits
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

tb0ne schreef:Ik zeg niet dat je Netgear geen goed toestel is maar de conclusie zal eerder zijn dat je vorige wifi opstelling ondermaats was.
Tja, 2 telenet boosters ... Iedereen weet dat die dingen geen topkwaliteit zijn. Dus ja, die toestellen als oplossing is blijkbaar "ondermaats". Ik heb ook nog meerdere jaren geleden een Netgear booster gehad van telenet die ook geen uitgesproken meerwaarde opleverden.

Ik kan alleen maar zeggen dat dit toestel heel goed doet waarvoor het dient en m.i. ook een toekomstgerichte investering is. Ik hoop dat deze het een 5à6- tal jaren minimaal uithoudt en naar ik verneem van IT-ers op het werk die aankopen doen bij verschillende producenten van hardware, zal AX zeker volgend jaar verder doorbreken, zelfs met usb dongels edm.

Dus in mijn ogen is mijn huidige situatie substantieel verbeterd heb, dit ook met een blik op de toekomst ...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Probleem bij netgear is software. Geen of amper updates. Bij een nieuw model, kan je het al helemaal vergeten.
Bugs die nooit opgelost geraken etc. Voor mij nooit geen netgear meer.

De r7500 die ik kocht voor ook de mumimo ( zoals geadverteerd ) bleek gewoon geen mumimo te ondersteunen. Bleek ik de versie 1 gekregen te hebben, terwijl die alleen maar in versie 2 zit. Nochtans wel mumimo te vinden in de software. Dus tegen ik het doorhad, dat het er gewoon niet is... waren we een jaar verder en kon ik produkt niet meer terugsturen.

Never, nooit , jamais netgear
Wat een bedrog
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

koenraaddeconinck schreef:Gewoon ter info - cf. ook topic speedboost.
Ik las op het internet over de EAX80 van Netgear
Bij Amazon kon ik hem aankopen voor 289 euro. Ik heb door deze appel gebeten omdat ik al de docsis 3.1 EMTA modem had (zonder wifi aan boord) en hoopte met een eenvoudig toestel gans het huis te "coveren" qua wifi. En ik moet zeggen dat het resultaat duizelingwekkend is.
De reclame is geen leugen in deze: beneden snelheden tussen de 500 à 600 Mbps draadloos bij tientallen tests als Speedboost klant. Boven op plaatsen waar het wifi-bereik vroeger problematisch was, nu hd streamen etc zonder probleem. Slechtste snelheid die ik op deze plaats gemeten heb met de EAX80 schommelt rond de 200 à 250 Mbps..
...
Op mijn AP’s haal ik met de huidige AC standaard ook een 550Mbit ... dus ik vind je resultaat helemaal niet zo spectaculair. Maar ik vermoed dat je geen AX Cliënt hebt dus zit je op AC. Ik hoop echter dat je volgend jaar met een AX cliënt effectief op die netgear kan connecteren, tegen dan gaat je router al obsolete zijn en ondersteuning bij netgear is .. tja .. niet veel soeps.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Kiwivogel schreef:Ik denk wel dat je er vanuit mag gaan dat als er een Wifi 6 certified logootje aan hangt deze ook zullen voldoen aan 802.11ax in de toekomst.
De Wi-Fi Alliance is samengesteld uit bedrijven die hun shareholders tevreden moeten stellen: zoveel mogelijk winst maken dus! "Wi-Fi 6 certified" past dan vooral mooi in het plaatje om nieuwe producten te verkopen.

De IEEE zijn daarentegen ingenieurs die zich (gelukkig) niet onder druk laten zetten door shareholders enz, getuige het feit dat ze de deadline voor ratificatie uitgesteld hebben van eind dit jaar naar medio volgend jaar, wat genoeg aantoont dat ze gewoon nog niet klaar zijn voor het ratificeren van de standaard. Wat de Wi-Fi Alliance niet tegenhield om alsnog te gaan "certificeren" om hun producten te kunnen verkopen en zo bepaalde beloofde targets nog te kunnen halen voor eind dit jaar. Pas als je de goed verstopte kleine lettertjes gaat zoeken zie je pas dat ze bepaalde delen certificeren en niet alles. Zal men dan zo eerlijk zijn om de certificatie intrekken als blijkt dat de huidige producten uiteindelijk toch niet helemaal voldoen aan de finale standaard? Wellicht niet.

Soit, we kunnen er eindeloos op doorgaan, maar het zou duidelijk moeten zijn dat het weer een klassieke situatie is van ingenieurs vs C-Suite/sales managers die duidelijk beiden met een andere agenda en snelheid werken. Wie al even in de IT industrie zit snapt al snel dat het beter te wachten is tot de ingenieurs hun werk volledig af hebben, dan zich onder druk te laten zetten door sales managers met hun flashy marketing termen etc. Dat is wat Apple ook doet, en ik verwacht na de ratificatie een update van de nieuwe MacBook Pro volgend jaar die wel 802.11ax zal ondersteunen.

De malaise met de 737 MAX is een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als sales het haalt van de ingenieurs. En nee, daarmee vergelijk ik niet een passagiersvliegtuig met een Wi-Fi chipset, ik vergelijk wel de achterliggende druk om geld te verdienen die bij Boeing niet anders was dan bij de leden van de Wi-Fi alliance. Er worden shortcuts genomen en uiteindelijk zet je een product in de markt dat mankementen heeft, of dat nu een vliegtuig of een chipset is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Is het ook niet zo'n beetje met AC draft? Ik had al lang draft en alles werkte daarna eigenlijk ook samen wanneer wave 2 er aan kwam.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Sind september 2019 is de officiële certificering van Wi-Fi 6 (802.11AX) begonnen.

Er zijn nu al 127 producten: https://www.wi-fi.org/product-finder-re ... ilities=17

Sinds gisteren is er ook Wi-Fi 6E als uitbreiding van Wi-Fi 6 https://www.wi-fi.org/news-events/newsr ... into-6-ghz dus via 6 GHz.

EDIT: @CCatalyst ik bedoelde Wi-Fi 6E was de E vergeten
Laatst gewijzigd door Abusimbal 04 jan 2020, 18:16, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Abusimbal schreef:Er zijn nu al 127 producten: https://www.wi-fi.org/product-finder-re ... ilities=17
En hoeveel daarvan zijn er client USB adapters (dus voor toestellen die niet standaard met 802.11ax komen)?
Abusimbal schreef: Sinds gisteren is er ook Wi-Fi 6 https://www.wi-fi.org/news-events/newsr ... into-6-ghz dus via 6 GHz.
Wi-Fi 6 is 802.11ax, of correcter: de Wi-Fi alliance variant daarvan, want de IEEE heeft 802.11ax nog niet gecertificeerd. Het heeft niets te maken met 6 GHz.

Wi-Fi 6E is de Wi-Fi alliance benaming voor de volgende variant die idd in 6 GHz zal werken.

Maw, het deployen van Wi-Fi 6 moet nog beginnen en daar zijn ze al met de volgende versie waarvoor je natuurlijk al je nieuwe Wi-Fi 6 AP's en clients weer mag weggooien want tja hardware niet compatibel :-D Moet het nog meer gezegd dat de Wi-Fi alliance bestuurd wordt door de fabrikanten van AP's die vinden dat de IEEE veel te traag werkt naar hun goesting :)

Het is duidelijk weer CES tijd in Las Vegas :wink: ! Waarom komen ze ook niet meteen af met 6G de opvolger van 5G?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: En hoeveel daarvan zijn er client USB adapters (dus voor toestellen die niet standaard met 802.11ax komen)?
Er is wel al de AX200 van intel waarmee je redelijk veel notebooks kan upgraden of via een PCI-E adapter in een desktop kan werken. Ik heb dit al gedaan en kan je zeggen dat 550Mbit een lage snelheid is voor AX ;-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Kiwivogel schreef:[
Er is wel al de AX200 van intel waarmee je redelijk veel notebooks kan upgraden of via een PCI-E adapter in een desktop kan werken.
Idd dat is de enige (denk ik?) en die is zeker nog niet perfect, wat ook te verwachten is van de eerste versie chipset in een hele nieuwe serie. Soit, er zijn enkele nieuwe en betere 802.11ax chipsets uitgekomen voor USB adapters de laatste 2 maanden, dus ik veronderstel dat we binnenkort nieuwe USB adapters gaan beginnen zien. Ook Intel heeft al een nieuwe variant uitgebracht, zijnde de AX201.

Maar ondanks dat er idd al redelijk wat (dure) WRT/AP's zijn die 802.11ax ondersteunen is het aanbod van clients vandaag nog altijd zeer pover. Het zal m.i. toch nog een jaar duren eer 802.11ax echt goed zichtbaar gaat worden bij de clients. Desondanks is de Alliance al volop bezig met de volgende technologie met natuurlijk weer de bijhorende hardware upgrade-cycle :) .
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Wi-Fi 6 is 802.11ax, of correcter: de Wi-Fi alliance variant daarvan, want de IEEE heeft 802.11ax nog niet gecertificeerd. Het heeft niets te maken met 6 GHz.

Wi-Fi 6E is de Wi-Fi alliance benaming voor de volgende variant die idd in 6 GHz zal werken.

Maw, het deployen van Wi-Fi 6 moet nog beginnen en daar zijn ze al met de volgende versie waarvoor je natuurlijk al je nieuwe Wi-Fi 6 AP's en clients weer mag weggooien want tja hardware niet compatibel :-D Moet het nog meer gezegd dat de Wi-Fi alliance bestuurd wordt door de fabrikanten van AP's die vinden dat de IEEE veel te traag werkt naar hun goesting :)
Akkoord.
Ik volg de officiele standaard.
Vandaag de dag AC clients vinden begint goed te komen, maar veel toestellen zijn nog ouder of goedkoper, en ik heb locaties die nog op N zitten qua APs, en waar AC op de todo list stond, en we nu wachten op AX.

Als de wifi alliance nog sneller gaat wisselen gaan mensen gewoon standaarden overslaan, maar de ene gaat standaard x overslaan en de andere standaard y, en dan krijg je fragmentering.
Dit is dus pure onzin.
Een change om de 5 jaar is voor mij toch wel het snelste dat het mag gaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

https://www.smallnetbuilder.com/wireles ... uter-ofdma

Blijkt dat bepaalde 802.11ax key features simpelweg ontbreken in de Wi-Fi 6 routers die nu op de markt zijn.

Zelfs ook in "Wi-Fi 6 gecertificeerde" routers.

Moh.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”