Wifi module benaderen van buitenaf

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De wifi module van de kachel is 2,4ghz only. Op zich is de leeftijd van dat D-Link AP niet echt een issue en de snelheid al zeker niet. Ik wil gewoon een continue werkende verbinding tussen de wifi module en het internet. Er moeten geen megabytes door gejaagd worden, gewoon de kachel in en uit kunnen schakelen vanop afstand. Mijn vermoeden is dat de wifi module problemen heeft met de WPA/WPA2 versleuteling op de Fritzbox en de Flybox. Zoals ik al schreef is het probleem opgedoken na een update van de Fritzbox firmware van versie 6.xx naar 7.xx (dat is tenminste mijn vermoeden). Tenzij het wel degelijk de module zelf is die (heel toevallig) rond diezelfde periode een gebrek is beginnen vertonen. Dan ben ik verplicht een nieuwe module te kopen. Het AP had ik nog liggen, een nieuwe wifi module kost 250 euro. Voor dat prijskaartje wil een mens toch écht wel alle andere oorzaken eerst uitsluiten alvorens hij overgaat tot de aankoop van een nieuwe module.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Update: miserie blijft aanhouden. Module verbonden met oud D-Link AP, stroomadapter aangesloten, veiligheidsinstellingen aangepast, verbonden met de flybox, verbonden met de fritzbox, fabrikant gemaild, technicus gecontacteerd,... We komen er niet uit. De fabriek gaf een uitleg die kant noch wal raakte. Nu heb ik juist de bevestiging gekregen dat mijn wifi module gratis vervangen gaat worden door de spiksplinternieuwe versie 2.0 die pas in januari op de markt komt. Mijn oude module mag ik terugsturen. Op hoop van zegen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

ahbon, nieuwe module ? interessant om volgen :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Leek me in ieder geval wel eens een interessant casusje voor een blogpost om dieper uit te pluizen met de nodige diagnostische hardware. Maar soit, de nieuwe module zal het hopelijk oplossen allemaal.

Ik vraag me wel af wat de fabrikant dan precies zei?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Antwoord fabrikant:
Omwille van veiligheidsredenen doet de Micronova-server onderhoud als er een te groot aantal gelijktijdige (opéénvolgende) toegangen gebeurt.
De Micronova-server doet dit om de gegevens van de klant te beschermen, daarom zie je op de Piazzetta-app "de bewerking kan niet worden voltooid" en is het goed om de app te sluiten en opnieuw te openen.
Als het @ -lampje continu blijft branden, betekent dit niet dat de Micronova-server op opdrachten reageert

En daar moet ik het mee doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

origineel... en wij maar interventies plannen op zo rustig mogelijke momenten...
uitleg komt over dat als je te dikwijls iets opvraagt, je op tijdelijke blacklist komt. De tip om dan app te sluiten en opnieuw te openen spreekt dat wel beetje tegen :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als je 1 keer per dag die app gebruikt om de kachel op te starten, dan is dat inderdaad niet echt veel. Vandaar ook dat ik met hun uitleg niet gediend was. Wat ik nog vergeten was: als de app het niet doet, dan doet de web interface het ook niet en omgekeerd. Want de kachel kan je evengoed via een website bedienen. En of die bediening nu gebeurt via smartphone of tablet, wifi of mobiele internet verbinding, dat maak allemaal geen ruk uit. Los hiervan vind ik 250 euro voor die module écht veel geld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Voorlopige update: ik heb via het forum de Huawei tablet van Goztow gekocht (waar ik heel content van ben). Het was mij wel al opgevallen dat mijn Medion tablet wifi problemen vertoonde. Op onregelmatige tijdstippen viel die verbinding uit, bij het "bedienen" van mijn Mr Handsfree wifi speakers gebeurde het ook dat exact op dat moment de verbinding weg viel, af en toe liep de muziek ook asynchroon tussen linker en rechterkanaal. Nu heb ik die Medion tablet volledig gereset en de Huawei tablet in gebruik genomen. Deze morgen kon ik de hele morgen de wifi module benaderen, zowel via de tablet als via de app op mijn smartphone. Deze namiddag is de kleindochter van mijn vriendin op bezoek, dus voor haar heb ik dan toch nog maar even de Medion tablet opgestart en verbinding gelegd met mijn thuisnetwerk. En wat blijkt sinds de Medion weer verbonden is met mijn netwerk? De module is weer niet bereikbaar. Het kan toeval zijn maar ik ga het verder opvolgen. Het lijkt mij heel bizar dat de Medion tablet de oorzaak is/kan zijn van een wifi storing of interferentie. Ik ga de Medion tablet definitief in de doos opbergen (na nog maar eens een reset) en dan houd ik in de gaten of er nog verbindingsproblemen zijn met die module. Wordt vervolgd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Je zou haast denken dat de module en de Aldi tablet hetzelfde IP adres hebben.

Welk model van Aldi tablet is het en welke software (Android?) en welke versie van die software draait erop?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Je zou haast denken dat de module en de Aldi tablet hetzelfde IP adres hebben.

Welk model van Aldi tablet is het en welke software+versie draait erop?
Het is een Medion tablet van iets meer dan 2 jaar oud. Er draait Android 7 op (kan niet meer geupdate worden). Om te verbinden met mijn netwerk geef ik gewoon de wpa sleutel in en de tablet verbindt met mijn Fritzbox. De tablet heeft een Lenovo onder de motorkap en is de 3gb + 32gb versie. Voor zover ik weet heb ik de tablet nooit een vast IP adres toegekend. Ik weet trouwens ook niet of het mogelijk is om die tablet een vast IP adres toe te kennen. Ik heb nu de Huawei tablet op identiek dezelfde manier verbonden met mijn Fritzbox, dus netwerk geselecteerd en wpa sleutel ingevoerd, verder niks. En als ik kijk in de lijst van verbonden wifi toestellen (op de Fritzbox) zie ik ook nergens dat 2 toestellen hetzelfde IP adres hebben. Maar zoals je zelf schreef, zou het toch wel ergens een conflict kunnen zijn. Alleen... waar? Ik heb ondertussen eens gekeken op de Medion website maar mijn tablet staat er niet meer tussen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wat is het IP van de Aldi tablet en het IP van de module? Dit kan je in de FB zien voor de module en in de systeempaginas van Android voor de Aldi tablet.

Staat de module overigens ook met z'n MAC dat begint met 00-07-80 gekend in FB of staat hij daar met een ander MAC adres?

Heb je de module indertijd geconfigureerd op die Aldi tablet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Heb je de module indertijd geconfigureerd op die Aldi tablet?
Module heb ik inderdaad geconfigureerd via de Aldi tablet. Voor MAC adres en zo, dat kan ik pas morgenochtend controleren. Ik post hier wel een update.
Edit: module en tablet hebben totaal verschillende MAC adressen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Update: de module had geen internet verbinding meer had ik gezien. Heel waarschijnlijk omdat de medion tablet weer actief was. De medion tablet volledig uitgeschakeld, uit de lijst met WiFi toestellen op mijn fritzbox verwijderd. Dan de module heropgestart. Dat was allemaal gisteravond. En deze morgen bleek alles weer gewoon te werken, zowel via mijn nieuwe tablet als via de smartphone. Ik ga vandaag af en toe kijken of de module bereikbaar blijft. Indien ja, dan is het duidelijk dat de medion tablet de oorzaak is. Indien niet, dan weet ik het echt niet meer maar voor beide gevallen geldt: ik breek er mijn hoofd niet langer over.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Per ongeluk geen IP conflict (ergens een vast IP ingegeven) of zo ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Kan OP eens 3 private IP adressen posten? Private IP adressen posten is geen veiligheidsrisico en gebeurt regelmatig op dit forum.
1. Wifi module
2. Tablet uit Aldi
3. FB router

Mijn vermoeden gaat ook naar ofwel hetzelfde IP adres (niet MAC adres) ofwel dat die module nog steeds (periodiek of hidden) een BSSID uitzendt en dat die tablet, die er ooit al eens mee verbonden geweest is, daar weer mee verbindt of poogt te verbinden waardoor het dan voor uren buiten dienst is. Klinkt allemaal vergezocht, maar als je weet dat het over IoT gaat is dat eigenlijk niet zo vergezocht, daarmee maak je echt de raarste dingen mee.

Dat laatste zou erg onwaarschijnlijk zijn daar de tablet zogezegd "gereset" geweest is maar de vraag is of dat wel een volledige factory reset was of een andere reset waarbij de netwerkinstellingen niet verwijderd zijn, dat detail heeft OP niet gedeeld.

Mogelijks kan het ook die app van de fabrikant zijn die de boel om zeep helpt (door constant resets te sturen oid), als die nog op de tablet zou staan en in de achtergrond zit te draaien.

Iig het feit dat die tablet indertijd de module geconfigureerd heeft en nu ervoor zorgt dat die module niet bereikbaar is als de tablet aanligt, zegt toch iets. Als de IP adressen anders zijn zou ik eens een totale factory reset van de tablet doen voor zover dat bij de vorige reset niet het geval was.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vreugde was van korte duur, weer geen verbinding meer. De Medion tablet is volledig uitgeschakeld en ook verwijderd uit de lijst met wifi toestellen. Het enige wat ik nu nog kan doen is: de kachel verwijderen uit de app, de module resetten en dan de kachel opnieuw toevoegen. Ik ga wel mijn Mac gebruiken om module en router met elkaar te verbinden en niet meer mijn tablet. Voor wat betreft die IP adressen: mijn range is 192.168.1.x. Op 2 toestellen na heeft alles een dynamisch IP adres. Zou ik ook kunnen proberen: die 2 toestellen een dynamisch IP adres laten toekennen. Het gaat om mijn Vu+ zero satelliet ontvanger en mijn solar log module voor de registratie van de opbrengst van mijn zonnepanelen. Om een "maagdelijke" module te verbinden met het netwerk moet je die selecteren in de lijst van wifi netwerken. Alleen heeft die module standaard 192.168.1.1 als IP adres, hetzelfde als mijn fritzbox modem. Verbinden lukt ondanks dat beide toestellen hetzelfde IP adres hebben. Eens verbonden wordt via DHCP een dynamisch IP adres toegewezen aan de module. Of zou ik beter het IP adres van de fritzbox wijzigen alvorens te verbinden en nadien terug zetten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In mijn netwerk heb ik 2 IP ranges gedefinieerd:
192.168.1.1xx = vaste IP-adressen
192.168.1.0xx = dynamische IP-adressen
Zo kan een fix-IP toestel nooit een IP claimen dat via DHCP al uitgereikt is (bv het fix-IP toestel was een tijdje offline)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Merci voor de tip heist. Ik kijk eens of ik die mogelijkheid (2 ranges) heb op mijn Fritzbox.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Op 2 toestellen na heeft alles een dynamisch IP adres. Zou ik ook kunnen proberen: die 2 toestellen een dynamisch IP adres laten toekennen. Het gaat om mijn Vu+ zero satelliet ontvanger en mijn solar log module voor de registratie van de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Normaal zal een DHCP server geen IP toekennen dat al (statisch) in gebruik is, ook al zit dat IP in zijn range. Hij doet hiervoor een controle op het LAN om te zien of er een toestel is dat antwoordt op het IP dat hij van zinnens is toe te kennen. Die controles zijn ook de reden dat DHCP toewijzing niet in een microseconde gebeurt maar iets langer duurt. Natuurlijk, het risico zit er hem eerder in dat dat toestel net dan even offline is (of diep slaapt), waardoor de DHCP server denkt dat niemand het IP gebruikt en het IP toekent, en dan even later komt dat toestel met dat statisch vast IP online en dan heb je een conflict.

De problemen die je beschrijft zijn symptomen van een IP conflict, dus om dat uit te sluiten kan je idd eens proberen met ofwel die toestellen ook dynamische IP's toe te kennen of gewoon die toestellen af te zetten en zien of het probleem zich dan opnieuw stelt. Je zou tegelijk ook eens heel goed moeten nagaan of er nog iets in je netwerk is dat op een statisch IP luistert. Misschien dat FB detectie van IP conflicten logt?
Jack Daniels schreef:Verbinden lukt ondanks dat beide toestellen hetzelfde IP adres hebben. Eens verbonden wordt via DHCP een dynamisch IP adres toegewezen aan de module. Of zou ik beter het IP adres van de fritzbox wijzigen alvorens te verbinden en nadien terug zetten?
Als hij gereset is zendt hij toch een ad-hoc netwerk uit waar je de configuratie doet? Dat netwerk is apart van het netwerk van je LAN, dus geen IP conflict. Na de configuratie herstart hij dan en verbindt hij als client met een DHCP IP met de FB. Ik dacht toch dat het zo was?

- Ik zou de module idd eens resetten en configureren via Mac
- Op Mac het ad-hoc netwerk verwijderen uit de Wi-Fi lijst nadat de configuratie compleet is
- De toestellen met statische IP tijdelijk uitschakelen of dynamisch IP toewijzen
- Kijken of je logging kunt configureren in FB en als er weer problemen zijn met de module eens nakijken of de FB bepaalde problemen gelogd heeft in die periode.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vandaag volgende stappen ondernomen: kachel verwijderd uit de app, module verwijderd uit de lijst met wifi toestellen op de fritzbox, nadien module een reset gegeven. De 2 toestellen die een statisch IP-adres hadden krijgen nu een IP-adres via DHCP. Via mijn Mac de module verbonden met de fritzbox. Nadien via de app op de smartphone de kachel opnieuw geregistreerd. En nu maar afwachten of dit enig soelaas brengt.
Eens de module verbonden is met een router verdwijnt het ad-hoc wifi van de module.
Update: gaat de eerste paar uur goed en dan is er weer geen verbinding meer. Bon, ik laat het hierbij, ik heb er genoeg mijn hoofd over gebroken. Ik zie geen enkele andere mogelijkheid meer. Misschien brengt die nieuwe module soelaas, indien niet, tja...
Ik heb trouwens twee weken geleden vernomen van de mensen die het onderhoud van mijn kachel zijn komen doen dat er met die wifi modules blijkbaar nog al problemen geweest zijn. De nieuwe Piazzetta kachels zouden nu uitgerust worden met ingebouwde wifi.
Even gekeken in de lijst met events op de fritzbox. De module meldt zich om de haverklap af en aan. Meestal is het met de fritzbox dat die aan- of afmelding gebeurt. Soms is het met de Fritz repeater. Volgens mij heeft het niet zozeer te maken met het feit dat er een repeater geïnstalleerd is. Voordat ik de repeater had stelde het probleem zich ook al.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Misschien is het niets, misschien wel: ik heb ook vreemde dingen gemerkt toen de FB nog DHCP en Wifi verzorgde, intussen zit die rollen elders.
In de FB werden dan verkeerde MAC adressen aan IP's gelinkt maar verder geen merkbare problemen daardoor.
Evt eens proberen, bij de devices waarmee het kan, een fixed IP toe te kennen.
Hier werken de androids met een fixed IP.
Heppie NY!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik zal het eens proberen. FB geeft de mogelijkheid om steeds hetzelfde IP adres toe te kennen aan een toestel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Fixed dynamisch IP's had ik ook in gebruik.
Ik had gewoon meermaals vreemde IP<->MAC adres koppelingen zodat ik op zoek moest naar welk adres een device nu écht had, vandaar dat ik DHCP aan de pihole heb toegewezen.
Misschien dat Philippe hier meer over kan zeggen...

Je bent nu al een tijdje aan het klooijen hiermee: buiten het werk verlies je er niets mee om het te proberen.
Heppie NY!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nee, klopt. Op dat beetje extra werk komt het niet meer aan. Ik probeer die fixed dynamische IP adressen eens en zal de Mac adressen verifiëren. Anderzijds: als de technicus van Piazzetta woord houdt ga ik mijn module mogen inwisselen tegen een recenter model dat deze maand op de markt komt. Een zoektocht op eBay heeft mij ook geleerd dat een verkoper in Italië ook wi-fi modules verkoopt voor verschillende merken van pelletkachels, ook Piazzetta. Bij aankoop moet het merk van de kachel vermeld worden zodat de juiste aansluitkabel mee geleverd wordt. De module is hetzelfde maar blijkbaar gebruiken meerdere fabrikanten dezelfde wifi aansluiting. Prijs is 99 euro + 15 euro verzendkosten. Mijn module heeft 250 euro gekost. Als ik de recensies van die verkoper en/of de module mag geloven, dan zou dit een heel goed product zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Een zoektocht op eBay heeft mij ook geleerd dat een verkoper in Italië ook wi-fi modules verkoopt voor verschillende merken van pelletkachels, ook Piazzetta. Bij aankoop moet het merk van de kachel vermeld worden zodat de juiste aansluitkabel mee geleverd wordt. De module is hetzelfde maar blijkbaar gebruiken meerdere fabrikanten dezelfde wifi aansluiting. Prijs is 99 euro + 15 euro verzendkosten. Mijn module heeft 250 euro gekost. Als ik de recensies van die verkoper en/of de module mag geloven, dan zou dit een heel goed product zijn.
Toevallig een linkje? :angel:

Edit, na toch wel effe te zoeken : https://www.ebay.fr/itm/Modulo-WIFI-per ... Sw7wZdyXAK

Deze?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

broke23 schreef:Edit, na toch wel effe te zoeken : https://www.ebay.fr/itm/Modulo-WIFI-per ... Sw7wZdyXAK

Deze?
Ja, deze is het. Ik heb een mail naar de verkoper gestuurd met de vraag om wat meer info. Want deze module lijkt mij op een andere manier te werken dan de originele Piazzetta module. De Piazzetta module, daar moet je eerst de kachel registreren om hem te kunnen bedienen vanop afstand. De module legt verbinding met een server bij Piazzetta. Ik weet niet of deze andere module op dezelfde manier werkt of niet. Zou natuurlijk handig zijn als je niet constant via een server in Italië moet passeren maar gewoon rechtstreeks de kachel kunt aanspreken.
Op de Italiaanse Amazon heb ik gezien dat iemand de vraag heeft gesteld of deze module compatibel is met Piazzetta. Het antwoord is: ja, deze module is compatible met alle modellen die door Piazzetta geproduceerd worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Deze morgen al reactie van de verkoper :
Good morning, if you'll buy this wifi module you will need to register it to the cloud (not Piazzetta cloud), this is required to have the control of the stove when you are outside home. Using this wifi module, to control the stove inside home, you not need the internet connection because the app tringle using the router only to discover your stove in local network.
Last thing, the wifi module it's compatible with all piazzetta products
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goh, die cloud omzeil je toch via een VPN naar de fritzbox op zich?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zojuist even gekeken bij de event logs in de fritzbox. Die module wordt tientallen keren per uur aan- en afgemeld. Andere toestellen die aan- of afgemeld worden komt gewoon omdat de WiFi van dat toestel in- of uitgeschakeld wordt. Zou die module dan toch stuk zijn waardoor de WiFi uitvalt?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Zojuist even gekeken bij de event logs in de fritzbox. Die module wordt tientallen keren per uur aan- en afgemeld.?
Kan aan crappy firmware liggen. Ik zie nog geen reden om te denken dat er iets mis is met de hardware.

Kan je nog meer details vinden in de logs?

Had je ook niet eens gezegd dat het probleem zich pas begon voor te doen na een update van Fritzbox?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nee, geen details in de logs. Gewoon een standaard melding die hetzelfde is voor elk WiFi toestel. En volgens mij is de miserie begonnen na een update van mijn fritzbox 7490. Toen is de firmware van versie 6.x naar 7.x gegaan. Nu heb ik een FB 6890 met fw 7.12 en ook hier blijft het probleem zich manifesteren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Controleer eens de WiFi settings van de fritz box:
- vaste kanalen kiezen ipv automatisch laten bepalen door de fiets box
- de WiFi tijdschakeling uitzetten
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

wifi tijdschakeling is nog nooit ingeschakeld geweest.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zo'n module vanop eBay besteld en geïnstalleerd. Doet zijn ding idd. Restricted tot intern netwerk (na de setup)

VPN is voldoende
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als die technieker niet over de brug komt met een nieuwere versie van die module, dan wordt het ook een eBay model.
VPN heb je nodig om de module van buitenaf te bedienen, bv. onderweg met mobiel internet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Als die technieker niet over de brug komt met een nieuwere versie van die module, dan wordt het ook een eBay model.
VPN heb je nodig om de module van buitenaf te bedienen, bv. onderweg met mobiel internet?
yep, klopt, heb het gedeelte cloud geblocked op de fritzbox, en enkel als ik een firmware update wil checken zet ik die open, voort blijft die dicht, en maak ik dus on the road gebruik van de vpn om de kachel te bedienen
Laatst gewijzigd door broke23 21 jan 2020, 16:55, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Kijk, dat zijn nu interessante bijdragen. Als het zover mocht zijn (dat ik een ebay module gekocht zou hebben) dan stuur ik wel eens een PM mocht er ik er niet uit geraken voor die cloud blokkering op de Fritzbox. Ik heb een FB 6890LTE.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

No problemo. Het is ook dankzij jou en dit topic dat ik achter die alternatieve module ben gekomen. Dus :thumbs:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog niks gehoord van de technieker voor wat betreft een omruiling van mijn module voor een recenter model. Nog 1 laatste inspanning geleverd vandaag. Ik heb nu de WiFi kanalen manueel ingesteld op de Fritzbox, voorheen stonden beide frequenties op automatisch. Nu heb ik kanaal 6 genomen voor de 2,4ghz. Module maar weer eens gereset en opnieuw verbonden. Wat mij wel opviel was dat het lang duurde voor er verbinding was tussen module en netwerk. Eens die verbinding er was had ik nog geen verbinding met de server. Blijkbaar onderbreekt de module dan de netwerk verbinding en dat blijft zij doen zolang er geen verbinding met de server is. Eens met de server verbonden blijven alle lampjes continu branden. Bij geen verbinding knipperen ze. Bon, ik kijk nog even de kat uit de boom. Zoals tot nu toe altijd het geval is geweest werkt de boel in het begin maar is het na een paar uur weer om zeep.
Edit.: na een half uur is de server verbinding weg gevallen waardoor de module nu weer de netwerk verbinding verbreekt om opnieuw met de server te verbinden.
Edit2: verbinding is opnieuw stabiel en de boel werkt weer. Ik krijg hier sterk de indruk dat die module serieuze problemen heeft om een (stabiele) verbinding op te bouwen of te behouden.
Edit3: het is weer om zeep.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Module zelf of piazetta server die problemen geeft?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”