Verhuis naar andere zone, kan ik nummer behouden?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
xxl66
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2019, 18:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo,

Ik heb een vaste telefoonlijn (zone 013) en ga verhuizen naar zone 089.
Op de nieuwe locatie is geen vaste telefoonaansluiting voorzien en daarom ga ik opteren voor VoIP. Als provider overweeg ik 3starsnet. Mijn nummer zit nu bij Telenet. Mijn vraag: kan ik het 013 nummer behouden ook al ga ik verhuizen naar een 089 zone?
Hier en daar lees ik dat het wel kan (nomadisch nummer?)

bedankt!
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info: zie punt 3.10
https://www.3starsnet.com/nl/algemene-voorwaarden/

Dus in principe "nee" maar toegegeven de Belgische wetgeving m.b.t. geografische nummers is "totaal verouderd/voorbijgestreefd" en "onze BIPT" is mijns inziens ook niet direct de meest "vooruitstrevende van de klas"
Er is technisch geen enkele reden meer om voor "vaste telefonie" het concept "geografische zones type 0PQ/0P" te behouden (en dus de facto zou gans België als één geografische zone kunnen behandeld worden = de werkwijze van toepassing voor mobiele netwerken overnemen)
Eerder vroeg dan laat lopen "onze BIPT vrienden" zeker vast in "numberspace" (gebrek aan één of meerdere nummertypes)
Misschien tijd voor een geïntegreerd nummerplan (vast en mobiel)
xxl66
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2019, 18:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor uw reactie.
Dat is een tegenvaller. Misschien moet ik dan ineens maar opteren voor een 078 nummer.
Ik ben niet zo goed thuis in de VoIP materie, is 3starsnet een goede optie of zijn er betere. Moet niet noodzakelijk de goedkoopste zijn, wel betrouwbaar.
De kleinere zoals Voys of WeePee wil ik liever links laten liggen (de boeken zien er niet zo goed uit...)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

xxl66 schreef: De kleinere zoals Voys of WeePee wil ik liever links laten liggen (de boeken zien er niet zo goed uit...)
Wel, de boeken van die bedrijven heb ik niet bezien maar ik ben al heel lang klant bij WeePee, al 10 jaar. Geen klachten over. Buiten dan dat je sinds een jaartje wel een vaste kost hebt. Zal wel iets te maken hebben met die boeken :)

Als ik u was zou ik alvorens Telenet op te zeggen een overdracht aanvragen bij een voip-aanbieder van dat telefoonnummer. Dan ben je zeker dat je uw telefoonnummer hebt. Ik heb dat ooit gedaan van Belgacom naar WeePee. Het is een 02-nummer ik en woon nog in de zelfde zone. Maar als ik dat zou willen kan ik perfect mijn gigaset-telefoon aansluiten waar ik geografisch wil technisch en legaal.

Al eens mijn telefoon meegenomen naar Zuid-Frankrijk.

Een 078 zou ik afraden. Dat is geloof ik ooit in het leven geroepen voor Antwerpenaren. Die klaagde steeds als je ze een 02 nummer gaf om te bellen omdat dit buiten de telefoonzone was. Vroeger koste het meer om buiten de telefoonzone te bellen. Met een 078 had je een nummer waar alle telefoonzones naar konden bellen alsof het in de zelfde zone was.

Maar ondertussen zijn die telefoonzones enkel nog geschiedenis. Er is geen prijsverschil. Het enige verschil is dat een 078 valt onder 'speciale nummers'. Mensen die een formule hebben waarmee ze 'gratis' (ze betalen daarvoor om gratis te kunnen bellen) naar vaste nummers kunnen bellen gaan meestal wel moeten betalen om naar een 078 nummer te bellen.

Als callcenter agent kan ik zeggen dat redelijk wat mensen pissig zijn als je ze een 078 nummer geeft om naar te bellen. Mensen denken dat dit een heel duur nummer is. Dat is het niet. Maar gratis is het niet.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Als je het nummer porteert naar een VoIP provider, alvorens TN op te zeggen/verhuis aan te vragen, kan je het zeker behouden.
In het andere geval weet ik niet wat er gebeurt, misschien dat iemand anders dat weet.

Sowieso gaat TN niet over een 'vaste telefoonlijn' maar over de coax (kabel).
Laatst gewijzigd door Ernie 27 dec 2019, 20:57, in totaal 1 gewijzigd.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ben verhuisd van 03 naar 052. Ik heb dus een 03 nummer in zone 052. Het mag in principe niet, maar gezien ik er toch al geen hulpdiensten mee kon bellen deed het er ook niet veel toe eigenlijk.
Dus nu omzetten naar VOIP en dan verhuizen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Als callcenter agent kan ik zeggen dat redelijk wat mensen pissig zijn als je ze een 078 nummer geeft om naar te bellen. Mensen denken dat dit een heel duur nummer is. Dat is het niet. Maar gratis is het niet.
Het is niet gratis, maar het zit wel in je fotfait met belminuten.
Sedert 18 december 2018 zijn de operatoren wettelijk verplicht om de gesprekken naar 078 nummers op dezelfde manier te behandelen als gesprekken naar vaste (geografische) nummers.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Uit ervaring weet ik dat 3starsnet niet controleert vanwaar je SIP verbinding komt (enkel binnen belgie getest), dus technisch gezien kan je nummer porten en dan verhuizen. Alleen oppassen dat je geen nooddiensten belt daarmee want dan denken ze dat je ergens anders woont...
Ernie schreef:...Sowieso gaat TN niet over een 'vaste telefoonlijn' maar over de coax (kabel).
Komt wel op hetzelfde neer, je kan enkel analoge telefoon toestellen enkel thuis/op je telenet modem gebruiken, het is geen voip.
Telenet heeft ook wel iets als triing met een smartphone app dat wel...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Hij schrijft dat er op de nieuwe locatie geen vaste telefoonaansluiting is.
Vermits hij nu TN heeft, zijn nummer wil behouden en vermits geen vaste telefoonaansluiting (waarschijnlijk wil hij daarmee zeggen geen aansluiting op het telefoonnetwerk van PX) heeft zal hij hoogstwaarschijnlijk terug TN nemen.

btw: TN is VoIP en hier worden ook analoge toestellen voor VoIP gebruikt.
Heppie NY!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ernie schreef:btw: TN is VoIP en hier worden ook analoge toestellen voor VoIP gebruikt.
telenet is voip waar je zelf niet aan (de gegevens) kunt, en enkel op de modem werkt. Je kan geen eigen ATA of SIP client gebruiken.
Dus ja het is voip achterliggend maar wat ben je er mee...
Laatst gewijzigd door splinterbyte 27 dec 2019, 21:46, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

TN is idd voip, maar je krijgt voor de duidelijkheid geen enkele toegang tot het feitelijke voip gedeelte; de modem zet het signaal om in analoog en daarp sluit je een gewoon toestel aan; voip access of logins of dergelijke krijg je niet.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

xxl66 schreef:Ik heb een vaste telefoonlijn (zone 013) en ga verhuizen naar zone 089.
Denkt hij dat hij nu op een andere manier dan op de nieuwe locatie een vaste lijn heeft als hij TN neemt?!
xxl66 schreef:Op de nieuwe locatie is geen vaste telefoonaansluiting voorzien en daarom ga ik opteren voor VoIP. ...
Mijn nummer zit nu bij Telenet.
Die 'vaste telefoonaansluiting' heeft hij dan ook niet nodig, als hij koperparen bedoelt.
xxl66 schreef:Mijn vraag: kan ik het 013 nummer behouden ook al ga ik verhuizen naar een 089 zone?
Hier en daar lees ik dat het wel kan (nomadisch nummer?)
Hij heeft over VoIP gelezen, denkt misschien dat hij bij TN geen vaste telefonie meer kan nemen omdat er geen traditionele telefoonaansluitpunt lijkt te zijn.
Uiteraard blijft het punt of hij, indien het nummer bij TN blijft, dat kan behouden.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is er nu geen telefoonaansluiting (koperpaar, Belgacom/Proximus) of geen kabelaansluiting, coax (Telenet) op het nieuwe adres?

Als er geen telefoonaansluiting is maar wel coax dan is er toch geen probleem?

Gewoon een Telenet-verhuis.
xxl66
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2019, 18:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

MClaeys schreef:Ik ben verhuisd van 03 naar 052. Ik heb dus een 03 nummer in zone 052. Het mag in principe niet, maar gezien ik er toch al geen hulpdiensten mee kon bellen deed het er ook niet veel toe eigenlijk.
Dus nu omzetten naar VOIP en dan verhuizen.
Het kan dus technische gezien wel en men staat het wellicht oogluikend toe.. Bij welke provider zit je?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Is er nu geen telefoonaansluiting (koperpaar, Belgacom/Proximus) of geen kabelaansluiting, coax (Telenet) op het nieuwe adres? .
Maakt toch niets uit wat er is op het nieuwe adres? Hij heeft gewoon beslist om op de nieuwe locatie geen Telefonie abonnement te nemen.

Zowel bij Proximus, als bij Telenet zou hij op de nieuwe locatie een nieuw nummer krijgen (idem bij EDPnet, Scarlet, ...), maar hij wenst zijn huidig nr te behouden.

Porteren naar een VoIP provider is de oplossing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ xxl66 Hier klopt ook iets niet aan het verhaal.

Als je een Belgisch vast telefoonnummer hebt waarmee je niet naar de hulpdiensten kunt bellen is het een nomadisch telefoonnummer. En dat mag je legaal gebruiken waar je maar wil (bijvoorbeeld Benidorm). Al de nummers die bij WeePee zitten zijn nomadisch.

Als je een Belgisch vast telefoonnummer hebt waarmee je wel naar de hulpdiensten kunt bellen is het een geografisch nummer.

Bij de provider is een adres geweten waar de klant het gebruikt dat in relatie staat met de noodcentrale waar je moet uitkomen en het adres dat ze daar te zien krijgen op basis van het telefoonnummer. Dat mag je eigenlijk enkel gebruiken op dat adres. Ik zie in praktijk geen probleem om dat illegaal elders te gebruiken. Zou ik enkel tijdelijk doen. Geef gewoon uw nieuw adres door. Via 3starsnet heb je een geografisch. Of bijvoorbeeld Scarlet Trio.

Vanuit welke historische telefoonzone een vast telefoonnummer komt lijkt mij totaal niet relevant in dit verhaal. Dat had zijn redenen in de tijden van analoge telefonie. Niet in deze context.

@philippe_d nu begrijp ik het. Als je dus klant bent bij de klassieke spelers voor ook vaste telefonie in uw pack gaan die weigeren om uw telefoonnummer mee te verhuizen. Ook al is daar geen technische reden voor. Dat wist ik niet. - Wouw. Wat een service :(
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

xxl66 schreef: Het kan dus technische gezien wel en men staat het wellicht oogluikend toe.. Bij welke provider zit je?
Voor VOIP, WeePee.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb jaren geleden een VoIP-nummer bij WeePee genomen toen ik aan het verhuizen was van zone 056 naar zone 050. Ik heb hen dit gemeld en ze hebben meteen een nummer in de zone 050 toegekend.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De "truuk" is het niet melden. Ik zie niet in waarom ook. Ik wou men vaste nummer houden. Ik heb nu ook een 052 nummer in men abo maar beiden staan op men Fritzbox actief. Mijn ouders wonen wel nog in de 03 zone, dus ik zou het ook kunnen overzetten op hen. En ik gebruik het nummer enkel om te ontvangen, niet om zelf uit te bellen (staat voor beide nummers uit in Fritzbox)
Screenshot_20191229_115105_com.brave.browser~2.jpg
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

ims.belgacom.be ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Men Proximusnummer staat op men Fritzbox geconfigureerd. Dat is die ims.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

De reden waarom het moet gemeld worden is voor de noodnummers (en dat is totaal afgezonderd van zonenummer).
Voor de rest maakt het nog weinig uit. Waarschijnlijk nog wel bij de 'echte' telefoonlijnen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Toen ik in VOIP stapte kon je met Weepee niet bellen naar noodnummers en zo behandel ik het nog steeds. Voor noodnummers is de gewone vaste lijn er en gsm.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:@philippe_d nu begrijp ik het. Als je dus klant bent bij de klassieke spelers voor ook vaste telefonie in uw pack gaan die weigeren om uw telefoonnummer mee te verhuizen. Ook al is daar geen technische reden voor. Dat wist ik niet. - Wouw. Wat een service :(
Niet alleen de "klassieke" spelers:
  • - bij OVH krijg je ook alleen een telefoonnumer in de zone waar je woont. Hiervoor meot je een "bewijs" meesturen (voorbeeld kopie van energierekening).
    - ook bij Weepee, EDPnet, enz ... krijg je normaal een nummer in de telefoonzone waar je woont
    - bij 3Stars kan je kiezen tussen een "nomadisch nummer" (zone 02 of 03), of een geografisch nummer (gebonden aan jouw telefoonzone)
Dat zijn regels opgelegd door het BIPT (en hebben inderdaad geen zin meer in de huidige context)
WalterB1 schreef:Ik zie in praktijk geen probleem om dat illegaal elders te gebruiken
Ik vind het woord "illegaal" nogal overroepen. Ik zie geen enkele wet die jou zou verbieden om een telefoonnummer elders te gebruiken dan op het aangegeven adres. Hooguit de contractuele bepalingen van jouw provider (die wil zich gewoon indekken).
De klant moet zich dan gewoon bewust zijn van de beperkingen (i.v.m. nooddiensten)
WalterB1 schreef:Als je een Belgisch vast telefoonnummer hebt waarmee je niet naar de hulpdiensten kunt bellen is het een nomadisch telefoonnummer. En dat mag je legaal gebruiken waar je maar wil (bijvoorbeeld Benidorm). Al de nummers die bij WeePee zitten zijn nomadisch.
Als je een Belgisch vast telefoonnummer hebt waarmee je wel naar de hulpdiensten kunt bellen is het een geografisch nummer.
Dit is een simplistische voorstelling van het verschil tussen een "nomadisch" en een "geografisch" nummer.
Officiëel bestaat de term "nomadisch nummer" niet.
De enige verwijzing in de BIPT documenten spreekt over "specifiek met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164-nummers". Met andere woorden: het zijn allemaal "geografische nummers", maar de providers kunnen nummerreeksen (per 10.0000) aanvragen bij het BIPT, die ze kunnen aanbieden voor "nomadisch gebruik" (waarvoor ze de klant moeten wijzen op de beperkingen).

Eigenlijk is die indeling in zones totaal verouderd, en stamt van de tijd van de oude centrales. Wat betreft nooddiensten zijn er 2 zaken belangrijk
  • 1) dat de provider je doorverbindt naar de correcte (provinciale) HC112/CIC101
    2) dat de provider jouw correcte dares doorgeeft bij het bellen van de hulpdiensten
Dus in het hierboven geciteerd voorbeeld van een 03-nummer in de 052-zone (of omgekeerd) is er zelfs voor de hulpdiensten geen probleem, zolang de provider de oproep doorstuurt naar Gent (zelfs met een 03-nummer), en het correcte adres doorgegeven wordt, toch?
WalterB1 schreef:Een 078 zou ik afraden. Dat is geloof ik ooit in het leven geroepen voor Antwerpenaren.
Dat vind ik een goeie. Er wordt soms van Antwerpenaren beweerd dat ze een dikke nek hebben, maar om nu te beweren dat zijn aan de basis liggen van 078 :-)

Telefoonnummers met "gedeelde tariefering" bestaan al zéér lang.
Nog voor de 078 er kwam bestonden 15xxxx, 17xx, 18xxxx ...
De 15xxxx (en 17xx) nummers waren inderdaad nummers waarvoor zonetarief geldig was. De rest van de gesprekskost werd betaald door de ontvanger.
Later zijn die 15xxxx nummers omgevormd naar 078 15xxxx (vandaar dat je nu nog zoveel 078 15xxxx nummers bestaan).
In die tijd ontstond ook 070: hier betaalde de gebruiker de kost voor een gesprek buiten de zone.
Allemaal lang geleden :wink: (toen mijn GSM nummer nog 075 was) ...

[sorry, was een beetje off-topic]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Veel mensen in Antwerpen zeggen ronduit wat ze denken. Dat kan soms brutaal en arrogant overkomen, maar heeft niks te maken met het hebben van een dikke nek :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Technisch kan het er zijn extensies tussen de HC centrales en de voip nummers. @ work gebruiken wij 02 in gent en in Charleroi. Maar via de sip trunks ( die allemaal in Brussel zitten ) sturen wij toch de juiste base locatie mee. Eigenlijk klopt dat ook alleen als je op je hoofd bureau site bent, want vandaag met homework bel je ook uit via een fout nummer met foute info. Daarom dat me bij ons vaak er de nadruk op legt hulpdiensten best altijd met GSM bellen.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef:Veel mensen in Antwerpen zeggen ronduit wat ze denken. Dat kan soms brutaal en arrogant overkomen, maar heeft niks te maken met het hebben van een dikke nek :-D
Nope, dat zijn 'ollanders :|
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Leek mij interessant met al wat hier te lezen is om eens aan WeePee te vragen hoe het nu zit (bij hen) over het al dan niet behouden van uw telefoonnummer. Opgepast; WeePee heeft enkel nummers waarmee je niet naar de hulpdiensten kunt bellen.

Ik stelde de vraag;
Ik vroeg mij af of als bestaande klant officieel verhuizen en die verhuis melden aan WeePee een effect heeft op het behouden van het huidige Belgische vaste telefoonnummer bij WeePee?
Reactie;
U kan uw nieuwe adres melden aan ons, maar dit heeft geen impact op het behouden van uw nummer buiten uw zone. U kan dus bv. uw 03 nummer in Antwerpen behouden indien u verhuist naar Gent.
xxl66
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2019, 18:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb een email ontvangen van 3SN waarin ze melden dat ik mijn 013 nummer kan porteren naar hen en gewoon gebruiken in zone 089.

Blijf ik netjes bereikbaar met dezelfde nummer, top!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Blijkbaar zijn de regels (terecht) versoepeld, of wordt er soepeler mee omgegaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:Blijkbaar zijn de regels (terecht) versoepeld, of wordt er soepeler mee omgegaan ...
Ik kan het document niet direct terugvinden op de website van het bipt, maar zoals er bij gsm nummers meegestuurd wordt is er een uitbreiding op de info ook voor voip om adres info etc mee te sturen naar de HC, ik weet dat proximus dat vrij lang al doet, bij colt was dit nog niet zeer granulair mogelijk.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Tomsworld schreef: Ik kan het document niet direct terugvinden op de website van het bipt, maar zoals er bij gsm nummers meegestuurd wordt is er een uitbreiding op de info ook voor voip om adres info etc mee te sturen naar de HC, ik weet dat proximus dat vrij lang al doet, bij colt was dit nog niet zeer granulair mogelijk.
Uit ervaring weet ik dat wanneer je met een datalijn of VoIP naar een noodcentrale belt er niets van gegevens (naam, adres,...) wordt meegestuurd.
De Calltaker ziet zelfs je tel nummer niet. Er wordt enkel een hashtag T met 5 tal random nummers getoond: "#T12345".
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb effectief dit jaar nog een papieren telefoonboek ontvangen (tot mijn verrassing). Is zeer dun tegenwoordig. Een witte en gouden gids in één boek. En daar sta ik in met mijn WeePee-nummer! - Heb daar zelfs nog een telefoontje over ontvangen op mijn vast nummer. Het bedrijf dat die boeken maakt vroeg ik mijn exemplaar ontvangen had.

Maar in al die jaren dat ik WeePee heb heb ik nog nooit een oproep ontvangen waarbij buiten het (schijnbare) telefoonnummer van de oproeper zichtbaar was. Is een kleine ergernis. Al die computersystemen, het is allemaal digitaal. Die data moet beschikbaar zijn voor de meeste nummers. Waarom kan ik dan niet het label van de beller zien?

... ik weet het. Het is niet omdat iets kan dat het ook is. Maar toch ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

In de beginjaren stuurde WeePee naast het nummer (CLIP) ook de naam (CNIP) mee bij binnenkomende oproepen. Ze deden dat door een automatische opzoeking op 1207.be
Maar telkens 1207 de layout of de functionaliteit van de site wijzigde, faalde het systeem, totdat WeePee hun capture tool aangepast had.

Intussen zijn ze hiermee gestopt.

Alleen bij gesprekken tussen WeePee klanten onderling wordt de "display name" nog meegestuurd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”