Elektrische bijverwarming badkamer ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Kan er misschien iemand een goede tip geven voor een elektrische bijverwarming voor in de badkamer ?
Badkamer is 45m³ en de bedoeling is dat het toestel geen lawaai maakt dus liefst zonder ventilator of dat de ventilator kan uitgezet worden wanneer de gewenste temperatuur is bereikt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

infraroodpanelen ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

karine schreef:of dat de ventilator kan uitgezet worden wanneer de gewenste temperatuur is bereikt.
Elke verwarming gaat uit wanneer gewenste temperatuur bereikt is...
Anders zoiets? Er zijn ook elektrische, en je kan meteen de handdoeken eraan hangen..
Afbeelding

Deze dingen zie je veel in appartementen aan zee, niet vergeten uitzetten!
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik heb een simpele convector van €18 (2000W) aa, de muur hangen, met een aftelklok om het stopcontact. Zo kan je het niet vergeten uit zetten.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

ik heb deze onlangs gekocht : https://www.bol.com/nl/p/princess-34200 ... oductImage

zeer tevreden van
kan je automatisch laten aan en uit gaan
instellen via app (toestel maakt verbinding via WiFi)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Interessant model wel.
Stel me de vraag wel of het zoveel verschil maakt tegenover die simpele convector van €18.
https://www.hubo.be/nl/p/profile-convec ... 67472.html
Hoeveel volume heeft jouw badkamer en hoelang duurt het om enkele graden te verwarmen met die princess ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb hier een kleine blazer van EWT (Clima 900 TLS) speciaal voor de badkamer. Was geen 30 euro, is met ventilator waardoor je badkamer ook op enkele minuten al lekker warm is. Ik heb ook een convector gebruikt, deze is natuurlijk heel stil, maar duurt wel stuk langer voor de badkamer op temperatuur is. De boostfunctie met ventilator is luidruchtiger op de convector dan de EWT blazer. Als je onder de douche staat stoort de ventilator me in alle geval niet. :)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

We hebben ook zo een blazer maar zitten wel eens vaker uitgebreid in bad en dan stoort dat luidruchtig ding wel echt. Vandaar dat we uitkijken naar iets anders.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Wij hebben al een paar jaar een olieradiator op de badkamer staan.
Het enige nadeel is dat het toch een 5 tal minuten duurt voor je de warmte voelt.
Ik heb deze radiator ook gekoppeld aan domoticz zodat we deze ook met afstandsbediening, gsm en bewegingsdetector kunnen bedienen.
Less is more
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Morgen wordt de Princess 34200 geleverd via Bol.com.
Als hij niet goed is gaat hij terug.
Ik hou jullie op de hoogte.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Infrarood IR paneeltje, maar met WITTE IR. Zalig! Kost wat meer dan de rode, maar is echt aangename warmte!

Net nog deze gekocht als verwarming in de home-office van het vrouwtje:

https://www.bol.com/nl/p/tectake-infrar ... re_pdp_www
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Sinds enkele dagen het Princess toestel in gebruik.
Toch een tegenvaller betreft verwarmen.
Buiten is het 10 graden, in de badkamer 17 graden en na 1 uur verwarmen op maximaal vermogen is het 19 graden.
Of is dat normaal?

P.S : toestel zou 25 vierkante meter moeten aankunnen terwijl onze badkamer er 19 is.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met die cijfers is je badkamer wellicht zeer slecht geïsoleerd. Wat gaat dat geven als het vriest?
Toch eens kijken voor een betere isolatie.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Vriezen maakt niet veel uit, wanneer ik onze oude Calor van 2000 watt met ventilator gebruik verwarm ik de badkamer in de winter vlotjes naar 22 graden.
Op momenten als vandaag warmt dat ding de badkamer op een half uur makkelijk 2 a 3 graden op.
Enige nadeel is dat enorm irriterende geluid wanneer je in bad zit.
Huis is intussen alweer 17 jaar oud, glas van 1.3, en isolatie van 6 cm in de muren.
Gasverbruik is €60/maand voor 4 personen.
Bewoonbare oppervlakte, kelder 160m², gelijkvloers 160m², verdieping 160m².
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

karine schreef:Sinds enkele dagen het Princess toestel in gebruik.
Toch een tegenvaller betreft verwarmen.
Dat is eigenlijk normaal bij stralingswarmte. Een convector zal je kamer veel sneller opwarmen maar dan zit je zoals je zelf hebt opgemerkt met geluidshinder.

Wat je eventueel kan doen: 10 minuten op voorhand opwarmen met de ventilator en samen je ander toestel insteken, eens je in bad zit dan de ventilator uittrekken. Wel oppassen dat je dan beide toestellen niet op 2000W laat draaien. In principe mag je max 3680W uit je stopcontactenkring trekken. Dus na de ventilator je andere toestel insteken is eigenlijk het veiligste en niet boven de 3500W gaan.

Ik had zelf twee bijvuurtjes in de living, nagemeten, trokken op hoogste stand net geen 1600W en toch is er een stopcontact afgefikt, waarschijnlijk omdat het zijn warmte niet kwijt kon na lange tijd op staan. Dan mogen ze op die beschrijving nog zetten hoe veilig hun vuurtjes wel zijn, laat ze NOOIT onbeheerd achter.

Wat ook een mogelijkheid is, maar dat is wel een wat duurdere: voorzie verwarming met een buitenunit. Type lucht-lucht pomp (airco). Kan dus ook koelen en ontvochtigen. De airco die bij mij in de living hangt is eigenlijk fluisterstil, in die zin dat ik tijdens het verwarmen eerder geïrriteerd word door de lamellen die van links en rechts/boven naar onder gaan dan van het geblaas zelf. :) Dan heb je denk ik het beste van de twee werelden.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Als je een nieuwbouw zet, en je voorziet geen beweging in de badkamer, welke impact heeft dit op je E-peil? Doel zou zijn om erna een electrische radiator te installeren
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Slafes schreef:
karine schreef:Sinds enkele dagen het Princess toestel in gebruik.
Toch een tegenvaller betreft verwarmen.
Wel oppassen dat je dan beide toestellen niet op 2000W laat draaien. In principe mag je max 3680W uit je stopcontactenkring trekken. Dus na de ventilator je andere toestel insteken is eigenlijk het veiligste en niet boven de 3500W gaan.

Ik had zelf twee bijvuurtjes in de living, nagemeten, trokken op hoogste stand net geen 1600W en toch is er een stopcontact afgefikt, waarschijnlijk omdat het zijn warmte niet kwijt kon na lange tijd op staan. Dan mogen ze op die beschrijving nog zetten hoe veilig hun vuurtjes wel zijn, laat ze NOOIT onbeheerd achter.
Een stopcontact kring mag maximaal afgezekerd zijn op 20A (dus 20A of minder).
In geval van 20A kan je 4400-4800W verbruiken op die kring.
De meest stopcontacten zijn echter maar gekeurd op 16A (bv Niko op 16A), wat een maximaal vermogen per stopcontact van 3500-3800W geeft.
Ik zou NOOIT de limieten opzoeken van een zekering of een stopcontact.

@IR paneel
Het duurt veel langer om een ruimte "op temperatuur" te krijgen met IR dan met convectie. Maar met IR dat is ook niet nodig. Je kan in een ruimte van 10° met een IR paneel het toch angenaam warm ervaren, als je maar in het gezichtsveld van de IR stralen staat.
Een ruimte opwarmen met een kachel (zonder ventilator) duurt best lang, in tegenstelling tot convectiewarmte. Maar een ruimte die opgewarmd is met een kachel (en dus IR), zal ook veel langer de warmte behouden, want alles in die ruimte straalt mee de IR uit.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Als het plots frisser is geworden in de badkamer (of aanpalende ruimtes), zou ik toch eens kijken of er nergens waterinsijpeling is die de isolatie nat houdt.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Buitenunit is nogal drastisch om in dit geval alleen de badkamer mee te verwarmen.
Verwarmen met ventilator gaat enorm snel.(je merkt dit bv wanneer je het toestel 's morgens al maar 5 minuten laat draaien)
Eerst verwarmen met ventilator en daarna de convector(Princess) aanzetten is ook niet de oplossing heb ik al gemerkt, omdat de warmte van de ventilator zo snel afkoelt dat het de convector ook niet meer lukt om de kamer op temperatuur te krijgen.

Denk dat dit de beste oplossing gaat worden :
Eerst verwarmen met ventilator en daarna(zoals heist_175 voorstelt) verder verwarmen met stralingsverwarming dat in de buurt van het bad hangt dat dan onmiddellijk rechtstreekse stralingswarmte afgeeft.
Wat ik mij nog wel afvraag betreft die rechtstreekse verwarming kies je dan voor zo een IR-paneel zoals hier eerder voorgesteld https://www.bol.com/nl/p/tectake-infrar ... re_pdp_www of ga je voor zo een IR-straler zoals hier ook al vernoemd werd https://www.bol.com/nl/p/badkamer-stral ... oductTitle ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:@IR paneel
Blijkbaar is de Princess 34200 geen IR paneel voor zover ik kan terugvinden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”