Librem5, pinephone, shiftphone, Fairphone 3, ...

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb nu een nokia 8 (kan nog wel even mee) en ik ben stilaan aan het uitkijken naar een nieuwe smartphone.

Ik wil af van google/android (ook al betekent dit gebruiksgemak opgeven), daarmee dus de in het topic vermelde smartphones.
Het ethische vind ik ook belangrijk (daarmee dat Fairphone en Shiftphone er ook in staan).

Sailfish OS lijkt mij goed, aangezien je dan ook android emulatie hebt (mijn bank gaat nooit ontwikkelen voor ubuntu touch oid).
Maar het is nog niet zeker dat dit ooit op bvb de fairphone 3 gaat draaien.
Onder Linux (bvb Ubuntu touch, of PureOS van Librem 5) kan je ook nog anbox draaien, maar ik heb dit eens getest in Ubuntu touch (op een Oneplus One) en echt stabiel was dat toch niet. Bovendien kreeg ik mijn banking app daarop niet aan de praat.

Alle opmerkingen/suggesties dus meer dan welkom.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Persoonlijk schipper ik tussen een Samsung s10e, Fairphone 3 (als die ooit eens alternatieve OS's zonder Google uitbrengen of ondersteunen, dat is afwachten) en gewoon (voor het eerst in mijn leven) een iPhone. Probleem is dat ik nu een S7 met LineageOs 16 en microG draai, maar dat dat toch niet stabiel genoeg is voor mijn noden. Algemeen werkt wel alles (incl. bank app) buiten de handige Payconiq/Bancontact app. De vraag is echter hoe lang dat allemaal nog goed gaat blijven werken (bv. GCM is officieel afgeschreven).
Idem voor Sailfish X op een Xperia 10 ofzo. Leuk, maar ik heb echt wel enkele apps 'nodig' die enkel op Android of iOS draaien... Sailfish ondersteunt microG niet, dus sommige apps gaan (waarschijnlijk) gewoon niet werken.
Dus zit ik nu te lonken naar een iPhone. Ik heb het altijd al te dure en gesloten dingen gevonden, maar begin nu de voordelen in te zien + het is het enige waardige alternatief als je gebruiksgemak en in mijn geval ook een goede camera belangrijk vindt, lijkt mij.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

"Ethische" smartphones zijn voor mensen die een psychologische behoefte hebben om te geloven dat we met onze consumptiekeuzes een verschil kunnen maken, en dat een niet door enkele grote bedrijven gedomineerd internet dan opnieuw mogelijk is. Rooten is een ander voorbeeld van dezelfde psychologische behoefte. Als maar genoeg mensen dit of dat zouden kopen of zouden doen... Uiteraard is en blijft dat een fantasie. Bijna alle apps die concreet je leven vergemakkelijken worden enkel legaal verdeeld door de twee app stores die bijna iedereen (buiten China) gebruikt.

Persoonlijk beperk ik me tot het minimaliseren van de potentiële schade indien Google van de ene dag op de andere m'n account zou verwijderen. Hun enige dienst die ik gebruik en waar een account voor nodig is, is Google Play, en daar heb ik dan nog enkel gratis apps van. Planned obsolescence van de hardware kan je incalculeren bij de aankoop. Zou een Nokia 2.2 of 4.2 kopen, i.i.g. iets van onder de EUR 150 en bij voorkeur met Android One.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

stefan1234 schreef:"Ethische" smartphones zijn voor mensen die een psychologische behoefte hebben om te geloven dat we met onze consumptiekeuzes een verschil kunnen maken, en dat een niet door enkele grote bedrijven gedomineerd internet dan opnieuw mogelijk is. Rooten is een ander voorbeeld van dezelfde psychologische behoefte. Als maar genoeg mensen dit of dat zouden kopen of zouden doen... Uiteraard is en blijft dat een fantasie. Bijna alle apps die concreet je leven vergemakkelijken worden enkel legaal verdeeld door de twee app stores die bijna iedereen (buiten China) gebruikt.
Mensen die de drang hebben om andere mensen de les te spellen hebben de psychlogische behoefte om .... bla bla bla.

Naar die zever ben ik dus niet op zoek. Ik zal zelf wel bepalen welke apps mijn leven kunnen vergemakkelijken (surfen/rss/video/muziek lukt even goed op ubuntu touch).
Laatst gewijzigd door Nob 22 dec 2019, 23:42, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Wat OS betreft kan ik aanraden eens naar /e/ te kijken
=> https://e.foundation/
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

NuKeM schreef:Dus zit ik nu te lonken naar een iPhone. Ik heb het altijd al te dure en gesloten dingen gevonden, maar begin nu de voordelen in te zien + het is het enige waardige alternatief als je gebruiksgemak en in mijn geval ook een goede camera belangrijk vindt, lijkt mij.
Te gesloten voor mij en geen 3.5mm jack = geen klant ;-)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Nob schreef:Naar die zever ben ik dus niet op zoek. Ik zal zelf wel bepalen welke apps mijn leven kunnen vergemakkelijken (surfen/rss/video/muziek lukt even goed op ubuntu touch).
De app van je bank werkt niet, dat gaf je zelf al aan.
Nob schreef:Alle opmerkingen/suggesties dus meer dan welkom.
Alle opmerkingen/suggesties dus meer dan welkom, zolang ze mijn onrealistische wensen maar realistisch laten lijken.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Als jij op zoek bent naar een SUV, maar je weet nog niet welke, kom ik toch ook niet af met:

- SUV is overbodig in België
- SUV verbruikt veel te veel voor wat het is
- SUV rijders hebben een klein pietje en moeten dat compenseren.

Graag dus opmerkingen/suggiesties over toestellen die er misschien nog bestaan buiten die die al vermeld zijn in het topic. Of OS'en die losstaan van google. En dan nog liefst zo ecologisch/fair mogelijk.
Dat jij denkt dat je hiermee de wereld niet gaat redden, da's goed voor jou, als iedereen zo denkt, zal er inderdaad niets gebeuren, maar da's een persoonlijke keuze die je niet door het slijk dient te halen. Dat van dat open internet heb je er ineens ook als stempel bij opgeplakt, terwijl ik daar niet eens iets over gezegd heb. Dus gelieve niet direct mensen in een hokje te duwen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

SUVs zijn geen objectief inferieur segment binnen een ruimere productcategorie. "Ethische" smartphones zijn eerder te vergelijken met fair trade bananen of koffie: ze appelleren aan consumenten die bereid zijn beperkingen/gebreken te tolereren omdat het product beter aansluit bij hun ethische overtuigingen qua politieke/culturele identiteit. Nu, met fairtrade producten kan je nog altijd goede kwaliteit krijgen als de meerkost hoog genoeg is. Geen enkele "ethische" smartphone daarentegen biedt bepaalde affordances die een onethische smartphone van zelfs maar EUR 100 heeft: de garantie dat bankapps, Payconiq en wat nog allemaal werken op een niet al te oud toestel,... en je gaf toch aan dat je de app van je bank probeerde te installeren, dus dan zou je dat toch willen gebruiken als het zou werken? Om terug te gaan naar de SUV-analogie, het is alsof je aangeeft een SUV te willen kopen terwijl je aangeeft soms over smalle landweggetjes te willen rijden. Maar dan ben ik de slechte die "zever" verkoopt en je "door het slijk haalt" (drama much?) omdat ik aangeef dat het onverstandig is een Google/Apple-vrije smartphone te willen terwijl je nog niet volledig aanvaard lijkt te hebben dat je jezelf dan ook marginaliseert. Want het moet ethisch zijn, maar anderzijds zou het eigenlijk ook zonder veel problemen Android-apps moeten kunnen draaien...

https://i.pinimg.com/originals/0f/25/ee ... 830712.jpg
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Nob schreef:(ook al betekent dit gebruiksgemak opgeven)
Over gelezen?

Waar heb ik ergens gesteld dat die banking app een blocking condition is?
Een leuke plus als het kon, maar het hoeft niet persé (ow ja, maar dat wist je, want mijn gedachten kan je blijkbaar lezen).

Kunnen we nu stoppen met het off topic geleuter (er moet er toch altijd ene tussen zitten)?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

stefan1234 schreef:Geen enkele "ethische" smartphone daarentegen biedt bepaalde affordances die een onethische smartphone van zelfs maar EUR 100 heeft: de garantie dat bankapps, Payconiq en wat nog allemaal werken op een niet al te oud toestel,...
Waarom zouden banking apps niet werken op een "niet al te oude ethische smarpthone"?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

lanadekat schreef:
stefan1234 schreef:Geen enkele "ethische" smartphone daarentegen biedt bepaalde affordances die een onethische smartphone van zelfs maar EUR 100 heeft: de garantie dat bankapps, Payconiq en wat nog allemaal werken op een niet al te oud toestel,...
Waarom zouden banking apps niet werken op een "niet al te oude ethische smarpthone"?
Hangt af wat er wordt onder verstaan. Als je bvb een smartphone zonder Google stuff als ethisch zou verpakken, gaan die apps wss niet (of niet deftig) werken.

Nu, terug naar de vraag van de OP:
* sailfish
* plasma mobile
* webos-ports
* /e/
* replicant

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Wel OP heeft Shiftphone en de Fairphone 3 bij ethisch staan. Dus het gaat over mensenrechten en repareerbaarheid.
Bovendien levert Fairphone de FP3 gewoon met de Play store en geven ze 5 jaar updateondersteuning. De Fairphone 2 krijgt overigens ook nog altijd updates. Mij lijkt zo'n ethische telefoon dan toch geen slechte bankervaring. Mogelijk werken de banking apps zelfs langer en/of veiliger door de updates.

Maar voorlopig heeft Fairphone zover ik weet nog steeds geen source code gereleased van de FP3. Dus custom ROMs moeten waarschijnlijk nog even wachten ...
https://support.fairphone.com/hc/en-us/ ... airphone-3
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Het ethische aspect & Apple:
(1)
https://www.apple.com/supplier-responsi ... anuary.pdf

(2)
https://www.apple.com/supplier-responsi ... Report.pdf


Het zijn Apple’s eigen woorden natuurlijk :-)
Maar het interesseert je mogelijk toch. Apple is een groot beursgenoteerd bedrijf (2e grootste ter wereld), dus indien ze flagrant zouden liegen in deze documenten zou dat zeer schadelijk (no pun intended) zijn voor hen als bedrijf die op de beurs noteert.


Edit:
Nog even een toevoeging:
Een echte volledig ethische telefoon zal moeilijk worden. Mijn mening (!= feit) is dat bijna elke telefoon een relatief goede keuze is: maar gebruik je telefoon dan zo lang mogelijk. Vervangbare onderdelen (voornamelijk de batterij) zijn dan ook belangrijk.
Dom rekensommetje (opnieuw: geen feit maar mijn mening): beter om een iPhone 5 jaar te houden dan elk jaar een nieuwe Fairphone. Leef je nog 50 jaar, dan heb je 10 iPhones gehad en 50 Fairphones.

(Dit alles staat los van je wens om niet langer afhankelijk te zijn van Android)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Eens met bovenstaande: de meest ecologische/ethische smartphone is degene die je al hebt zo lang mogelijk blijven gebruiken. Het "kwaad" is toch al geschied.

Los daarvan: zowel de Librem5 als de PinePhone zijn premature producten, de eerste bovendien met een heel pittig prijskaartje. Die als daily driver gebruiken gaat enorm frustrerend zijn, vrees ik.

Sailfish OS is ondertussen redelijk matuur, maar Android emuleren werkt verre van vlekkeloos. Ik heb een Jolla Phone als backup liggen, als extraatje "gekregen" bij de Jolla Tablet die er nooit is gekomen. Voor een smartphone met specificaties uit 2013 werkt die vandaag nog verbazend vlot met de laatste versie van Sailfish.

Wat blijft er over? Android custom ROMS, zoals LineageOS en /e/ of zelfs AOSP waarbij je nog Android gebruikt, maar niet noodzakelijk de Google Play services.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

thomasv schreef: Edit:
Nog even een toevoeging:
Een echte volledig ethische telefoon zal moeilijk worden. Mijn mening (!= feit) is dat bijna elke telefoon een relatief goede keuze is: maar gebruik je telefoon dan zo lang mogelijk. Vervangbare onderdelen (voornamelijk de batterij) zijn dan ook belangrijk.
Dom rekensommetje (opnieuw: geen feit maar mijn mening): beter om een iPhone 5 jaar te houden dan elk jaar een nieuwe Fairphone. Leef je nog 50 jaar, dan heb je 10 iPhones gehad en 50 Fairphones.

(Dit alles staat los van je wens om niet langer afhankelijk te zijn van Android)
U snapt het nut van een Fairphone echt niet hé? Apple laat u niet toe om zelf uw accu te vervangen. Op moderne toestellen krijg je dan een melding dat de accu niet origineel is en kan je niet langer het geschatte % van de originele capaciteit zien. Een OEM Apple accu kan je als consument niet bij Apple kopen.
Fairphones zijn gemaakt om minstens 5 jaar mee te gaan. Vandaar garanderen ze ook 5 jaar update support. De Fairphone 2 werd ook pas na 4 jaar opgevolgd door een nieuw model. Je kan eigenlijk niet elk jaar een nieuwe Fairphone kopen, tenzij je graag elk jaar hetzelfde model koopt. Je kan bovendien alle onderdelen als consument kopen en vervangen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

lanadekat schreef:U snapt het nut van een Fairphone echt niet hé? Apple laat u niet toe om zelf uw accu te vervangen. Op moderne toestellen krijg je dan een melding dat de accu niet origineel is en kan je niet langer het geschatte % van de originele capaciteit zien. Een OEM Apple accu kan je als consument niet bij Apple kopen.
Je kan perfect een iPhone batterij zelf vervangen, laten vervangen (officieel en niet officieel). Het enige wat je dan krijgt bij een niet-originele batterij is een melding die verborgen is in 'Settings' (bron: https://support.apple.com/en-us/HT210323). Lijkt me niet erg storend voor de meeste gebruikers.
Deze melding is er gekomen omdat er, helaas, heel wat spotgoedkope batterijen online worden aangeboden (veelal via Chinese webshops). Dit kan gevaarlijk zijn, en hiervoor wilt Apple waarschuwen (bron: https://www.theverge.com/2019/8/14/2080 ... authorized). Apple zegt hier niet mee dat alle niet-officiele batterijen 'slecht' zijn (=> vergeet niet dat Apple ook wel een centje verdient aan battery replacements).
lanadekat schreef:Fairphones zijn gemaakt om minstens 5 jaar mee te gaan. Vandaar garanderen ze ook 5 jaar update support. De Fairphone 2 werd ook pas na 4 jaar opgevolgd door een nieuw model. Je kan eigenlijk niet elk jaar een nieuwe Fairphone kopen, tenzij je graag elk jaar hetzelfde model koopt. Je kan bovendien alle onderdelen als consument kopen en vervangen.
Ik weerleg niet dat Fairphones zijn gemaakt om minstens 5 jaar (i.e. dus langer kan ook) mee te gaan.
Mijn doel was ook niet om een Fairphone met een iPhone an sich te vergelijken, maar hem er eerder naast te plaatsen al mogelijkheid.

Om nog even toe te voegen: een iPhone 5 (een toestel uit 2012) kreeg nog afgelopen zomer een security update van Apple. Bron: https://support.apple.com/nl-be/HT201222
Deze iPhone is 7 jaar oud (binnenkort 8 jaar).

Dus nogmaals: ik wil niet vergelijken maar eerder Nob een aantal opties aanreiken in zijn zoektocht. De keuze zal hij/zij zelf wel maken :-)

Fijne kerstdagen aan iedereen!
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als je het zelf vervangen van een iPhone batterij normaal vindt, is het flashen van LineageOS op een Android smartphone die geen updates van de fabrikant meer krijgt minstens even normaal. Mijn Oneplus One werkt nog steeds, een recent hier aangeschafte Oneplus Two doet ook nog steeds dienst.
Als je dan de aanschafprijs van Apple in rekening brengt, weet je het wel :).
Maar dat is enkel het ecologische aspect: hoe snel vervang je een smartphone, of anders nog: hoe snel dwingt een smartphonefabrikant u om een nieuwe te kopen (kapot, technisch verouderd, software verouderd - geen updates).

Wat het fairtrade van de componenten aangaat: heel moeilijk en tot nader orde een absolute niche.
Ik kijk uit naar de resultaten van de initiatieven van BMW rond duurzame batterijcomponenten (geen kindarbeid etc).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De kernel source voor de Fairphone 3 is onlangs vrijgegeven, dus hopelijk volgen Fairphone Open en de goede ROMs snel. Moest ik weten dat deze voor mijn noden stabiel en goed werken en de camera zijn mannetje staat, dan is dat voor mij een instant buy (al vind ik hem eigenlijk te breed).
Om terug te komen op mijn eerdere post, microG ondersteunt (na wat moeite en een bounty) nu ook FCM nadat de stekker eerder uit GCM ging. Maar het valt wel op dat dergelijke waardevolle projecten van de goodwill van enkele devs afhangen (die het dan hopelijk ook goed doen)... Maarja, dat krijg je met OpenSource en de community, je bent heel afhankelijk als gebruiker. Niets tegen open source natuurlijk, ik heb het liever zo (open) dan gesloten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Samsung mag je dus ook al schrappen als basis voor een custom ROM. Door de custom blobs van Samsung m.b.t. device encryptie zal TWRP dit nooit op Samsung modellen ondersteunen...
Daar gaat mijn laatste hoop om een S10e eventueel tot een deftige machine om te toveren :(

Blijft eigenlijk enkel Sailfish X op een Xperia 10 en een iPhone over. Sailfish ondersteunt device encryptie op de xperia 10 en ik kan het (hopelijk) toch nog enkele Android apps op draaien. Maar, ik heb bitter weinig zin om 300€ uit te geven voor een toestel dat minder krachtig is dan mijn oude S7, een slechtere camera heeft en ver niet alles draaiende zal krijgen op mijn wenslijst...
M.a.w. de iPhone lonkt sterker dan ooit. Dat of er moet een goed ondersteunde compacte LineageOs phone uitkomen (Fairphone move your ass).
Ik denk dat ik het nog tot september met de release van de nieuwe iPhone geef voor ik beslis. Die zal dan hopelijk ook een USB-C poort hebben. Ik ben echt niet zot van Apple, begrijp dat ook zij het privacy spel (hypocriet) uitspelen in hun marketing, maar ik zie geen andere optie meer :-(
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vergeet ook niet dat de user-experience compleet anders is op een ios device tov een android device. Als je de kans hebt om het eens uit te testen zou ik dit doen ipv een toestel zomaar aan te schaffen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, heb bij de schoon grootouders eens hun iPhones mogen instellen en heb die dingen toen vervloekt. Maar, zoals met alles zal gewenning de zaken wel nuanceren.
Nu, ik hou alle opties open, zolang ik maar mijn app-selectie kan gebruiken.
Ook even naar GrapheneOs gekeken, maar geen microG, dusja.
Misschien ga ik eens een oude smartphone met een kale LineageOs zonder microG opzetten en kijken wat er nu echt niet meer werkt en wat wel.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ondertussen al een weekje een iPhone nadat ik de bugs op mijn S7 met lineageos wat beu was. Ik neem het gesloten systeem er maar bij, het is geen perfecte privacy oplossing, maar die ga je ook niet vinden zonder (zware) consessies te doen. Ecologisch is het ook OK aangezien de telefoon lang genoeg updates krijgt om nuttig te blijven en niet vervangen te moeten worden.

Na wat strubbelingen vind ik nu al deftig mijn weg in het systeem en is het perfect leefbaar :) Het is niet altijd makkelijk of waar een (Android) gebruiker het zou verwachten, maar het lukt wel.
Enige wat me tegen valt is een bug in het volumebeheer (volgens internet ben ik niet de enige), waarbij notificaties een eigen volumeleven hebben los van de ringer en control center volumes.
Verder ben ik nog op zoek naar een goede mailapp want Apple Mail synct subfolders niet via IMAP... Fairemail was echt een klasse app op Android, beste 5€ die ik ooit gedoneerd heb! Werkt direct met de mailserver en niet zoals de meeste apps met een cloudserver die met jouw mailbox communiceert en enkel wat zaken pusht.

Een YouTube vervanger is ook niet eenvoudig te vinden.
Misschien moet ik maar eens een Android naar iPhone topic maken kwestie van dit topic niet te vervuilen ;)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

devilkin schreef:* /e/
Da's gewoon een herverpakte LineageOS met microg en een bedenkelijke app store en andere toevoegingen.

Beter gebruik je gewoon de LineageOS builds van MicroG.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, zelf draaide ik LineageOS for microG, versie 16 unofficial. Helaas dus niet stabiel :( Als versie 17 er is, probeer ik die nog wel eens.
/e/ heb ik ook bekeken maar dat is een oude Android versie voor mijn toestel (mogelijks wel stabieler op basis van officiële lineageos met microG).
Neemt niet weg dan device encryption gewoon onmogelijk blijft op alle Samsung toestellen, waardoor ze voor mij een no go blijven :(
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

NuKeM schreef:Ondertussen al een weekje een iPhone nadat ik de bugs op mijn S7 met lineageos wat beu was. Ik neem het gesloten systeem er maar bij, het is geen perfecte privacy oplossing, maar die ga je ook niet vinden zonder (zware) consessies te doen. Ecologisch is het ook OK aangezien de telefoon lang genoeg updates krijgt om nuttig te blijven en niet vervangen te moeten worden.

Na wat strubbelingen vind ik nu al deftig mijn weg in het systeem en is het perfect leefbaar :) Het is niet altijd makkelijk of waar een (Android) gebruiker het zou verwachten, maar het lukt wel.
Altijd leuk om lezen - Ik ga het ecosysteem zelf wel wat in de gaten houden maar 't was me iets te gerestricteerd, ik mod graag ;)

Beetje OT: Is er ondertussen eigenlijk al een nano-dualsim variant beschikbaar in Belgie?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

NuKeM schreef:Inderdaad, zelf draaide ik LineageOS for microG, versie 16 unofficial. Helaas dus niet stabiel :( Als versie 17 er is, probeer ik die nog wel eens.
Unofficial, bedoel je dan dat het een versie was die door een of andere dev op XDA-developers.com was gezet maar die niet in de dagelijkse buildlijst van LineageOS zit? Dat kan verklaren waarom die voor jou niet stabiel was.

Mijn foon (pocofone) is wel officieel ondersteund door LineageOS en da's voor mij een vrij belangrijke eis: ik koop voor mij en voor familie enkel modellen die door LineageOS ondersteund worden en daarmee bedoel ik niet met een of andere hobbybuild door iemand op xda-developers van 6 maanden geleden maar effectieve ondersteuning met regelmatige updates.

Helaas zijn ze bij LineageOS afgestapt van stabiele builds dus is het enkel nightlies die je nog kan installeren, op eigen risico dus. Ik ongeveer elke maand eens en tot nu toe is het altijd al meegevallen, dat is mijn zeer beperkte ervaring.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

devilkin schreef:Beetje OT: Is er ondertussen eigenlijk al een nano-dualsim variant beschikbaar in Belgie?
De “2de” sim bij iPhones is een e-sim, geen “2de simkaartje”.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Als je aan een e-sim geraakt werkt het wel goed. Heb een half jaar in het buitenland gezeten met een lokale sim. Daar kon je die sim laten activeren als e-sim. Gewoon een QR-code scannen met je iPhone en de SIM is toegevoegd en je bent verbonden met het netwerk. Dan kan je kiezen welke SIM je activeert als netwerksim, welke voor standaard telefoongesprekken, welke voor standaard sms'en. Per contact is er ook een mogelijkheid om een SIM toe te wijzen. En wonderbaarlijk quasi geen invloed op je batterijduur
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

e-sim is de toekomst, maar de providers willen dat laatste stukje oude technologie nog niet opgeven , ze kunnen het nu al niet uitstaan dat de rollen omgekeerd zijn: vroeger: providers waren de baas, tegenwoordig moeten ze luisteren naar de fabrikanten...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”