dab+ radio in Aldi folder

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

zie een dab+ radio van het merk Envivo in de folder staan voor vandaag 21/12. Is dit iets van kwalitet (net geen 100 euro) We gaan zowiezo straks naar den aldi, dus vraag ik hier even.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Vergeet niet dat een goede antenne nodig is met elke DAB+ radio.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Jan007 schreef:Vergeet niet dat een goede antenne nodig is met elke DAB+ radio.
zit dat niet altijd er bij?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Een doodgewone telescoop binnen antenne
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

bartman schreef:
Jan007 schreef:Vergeet niet dat een goede antenne nodig is met elke DAB+ radio.
zit dat niet altijd er bij?
Ja dat zit er bijna altijd bij, maar is soms onvoldoende en afhankelijk van de plaats waar de radio staat.
Hier zit geen antenne bij.

https://www.technisat.com/en_XX/DIGITRA ... 774-10574/
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Voor €100 verwachtte ik eigenlijk een internetradio. De DAB+ radios vind je al rond de €40.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Beetje OT, maar toch ga ik hier herhalen wat ik al eerder schreef in: Einde analoge radio in zicht? FM aanbod ongecodeerd beschikbaar in DVB-C
Niet meteen een oplossing mbt het onderwerp maar wil mijn ervaring toch even delen.
Het is idd vervelend dat wanneer je meerdere apparaten/radiotoestellen hebt die je gebruikt om via FM naar de radio te luisteren als ze dit gaan afschakelen.

Ik was absoluut geen voorstander om bandbreedte 'te verspillen' om naar muziek/radio te luisteren, intussen is die mening wel anders.
Hier wordt behoorlijk veel en zowat 15j naar muziek geluisterd uit een eigen gedigitaliseerde collectie.
Sinds een paar jaar RPi's ingezet om multi-room muziek te hebben mbv piCorePlayer.

Het aanbod van online radio is gigantisch en de mogelijkheden op deze manier ook.
Het verbruik is naar huidige normen te verwaarlozen tenzij je écht krap zit qua volume.
Ik vermijd het zo veel mogelijk om specifieke apparatuur in te zetten die je voor niets anders kan gebruiken.
DAB+ is uiteraard geen FM maar als ik zie dat TN/PX ook kiezen om 'te streamen' naar hun boxen, en je ook met apps aan hun content kan, vraag ik me af hoe lang DAB zal blijven.
Ik weet het: ik gooi nu een aantal dingen op 1 hoop en misschien is dit te ver gezocht maar als ik zie wat een raspberry pi, en in dit geval picoreplayer met eigen collectie of streams, kan ben ik blij dat ik ooit die weg ben ingeslaan.

Opnieuw: just my 2c
Heppie NY!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

bartman schreef: Is dit iets van kwalitet (net geen 100 euro)
Goedkope Chinees met dikke winstmarge. http://www.dlitime.com/pd.jsp?id=8
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Eerder dit jaar ook zelf een DAB+ radio van Envivo gekocht bij Aldi. Speelt heel goed, uitgebreide info op het display : zender, naam van het liedje dat er gespeeld wordt (voor zover de zender dit mee stuurt natuurlijk), de tijd wordt ook altijd doorgestuurd.

Ontvangt binnenhuis is ook goed. 't Laatst wel een storing opgemerkt als ik mijn vaatwasser inschakel. Mijn radio staat in de keuken, met zo'n gewone antenne die op iedere draagbare radio staat.

Bij mij is de bediening van het volume het enige nadeel : het is met een draaiknop en je kan het volume van 0 tot 30 zetten (in stapjes, je hoort het klikken van de draaiknop). Verder dan volumestand 4 ben ik nooit gegaan, want dat is al luid genoeg om ruzie met de buren te krijgen :lol:
Bij mij staat hij dus meestal op volumestand 2.

Mijn ervaring is met dit toestel :
https://uw-folder.be/aldi-aanbiedingen/folder-9409-11
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

DAB+ is meer geschikt voor op de baan , het signaal heeft moeite om in huizen te penetreren. In huis gebruik je beter het net als je de plaats van de radio zelf wil bepalen.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

9livesuni schreef:DAB+ is meer geschikt voor op de baan , het signaal heeft moeite om in huizen te penetreren. In huis gebruik je beter het net als je de plaats van de radio zelf wil bepalen.
Hangt in grote mate af van jouw locatie. De VRT-kanalen gaan hier zeer goed, de commerciëlen gaan soms iets minder (afhankelijk van de weersomstandigheden).
Ik zou persoonlijk geen DAB+ radio kopen zonder dat er online radio mee te ontvangen is. Beiden vullen elkaar aan, al vraag ik me af welke kanalen hier op DAB+ zitten die ook niet online te ontvangen zijn. Geen waarschijnlijk.
The Boss
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2020, 19:56

Ik ben mijn afstandsbediening kwijt van mijn Envivo 1604 dab+ radio Cd speler. Kan iemand mij hier mee helpen om een andere te vinden. Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Ik heb de vorige keer eentje gekocht. Het ding heeft keuze tussen luid (volume 1), zeer luid (2) en nog luider (3 en hoger)

Moet het ding bij gelegenheid eens open maken om te zien of ik een extra weerstand tussen de luidspreker zou kunnen monteren.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik heb recent ergens een wekkerradio met dab+ voor €20-25 gezien.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

Areal Bar Connect soundbar bluetooth internet/DAB+/FM USB AUX bij bol.com

is leuk item..
dab+
internet radio.bluetooth
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Nice, is bij Amazon 5 euro goedkoper dan bij Bol.
https://www.amazon.nl/dp/B08NPS5889/ref ... UTF8&psc=1
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Bij Amazon komt er nog wel € 13.55 aan verzendkosten bij.
bij Bol is de verzending gratis, dus komt deze daar uiteindelijk toch goedkoper uit.

lijkt me wel een interessant apparaat voor deze prijs. 8)
Greetz cyberbug

Afbeelding
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

het spijtig aan deze is dat er geen cd-speler bij zit...
cd-speler is misschien wel oldskool
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn moeder is er ook eentje gaan halen, en zelfde klacht over de volumeregeling. 1 is erg stil en 2 is meteen (te) luid. De volumeregeling gaat tot 16, maar het verschil tussen 1 en 2 is groter dan het verschil tussen 2 en 16...

Ik heb het toestel eens opengehaald en ik denk dat het wel te doen is om een extra verzwakking voor de eindtrap in te bouwen. De bronselectie/volumeregeling is opgebouwd rond een PT2314 IC. Aan de uitgang zit een weerstand van 6 kOhm, volgens mij kan ik het volume reduceren door een weerstand van pakweg 10kOhm naar de massa aan dezelfde pen te hangen.

Verdere bevindingen: ontvangst is ok; klank is redelijk voor de prijs maar 't is duidelijk geen Tivoli. Het toestel werkt ook volledig in mono. Zelfs als je een hoofdtelefoon aansluit hoor je duidelijk dat het geen stereo geluid doorgeeft. Menubesturing is niet altijd even intuitief maar wel bruikbaar. Met de afstandsbediening valt de bediening wel mee.
Al bij al is het wel waar voor je geld.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cptKangaroo schreef:Voor €100 verwachtte ik eigenlijk een internetradio. De DAB+ radios vind je al rond de €40.
Voor 100 euro heb je een Sonos bij IKEA... als je het toestel dus gewoon altijd thuis gebruikt lijkt me dit een prima alternatief.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Voor 100 euro heb je een Sonos bij IKEA... als je het toestel dus gewoon altijd thuis gebruikt lijkt me dit een prima alternatief.
Ik vind dat ook een leuk toestel, maar dat is geen "radio" als in: Druk op een knop en je krijgt muziek.

Je moet altijd 'klooien' met iets dat die speaker bedient. Dat maakte voor mij dat ik toch voor een klassieke hifi gegaan ben ipv deze toch wel nette speaker.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Ik vind dat ook een leuk toestel, maar dat is geen "radio" als in: Druk op een knop en je krijgt muziek.
Gewoon de "play" toets indrukken (en tevens heb je volume toetsen) maar het is inderdaad iets anders dan een klassieke radio met preselecties (al denk ik dat de gemiddelde radio luisteraar zelden van zender switched). Je hebt dus eigenlijk een app nodig op je smartphone (maar zelfs de buren hier van 80 jaar - die luisteren trouwens niet naar de DAB zenders - hebben daar niet echt een probleem mee).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

't Is inderdaad al een stuk handiger dan de gewone bluetooth speaker die ik soms gebruik.

De reden waarom ik die app's niet zo handig vind is omdat je dan moet opletten dat wifi aanstaat op de gsm, en dat iedereen die de radio moet kunnen bedienen een smartphone moet hebben. Ik kan mijn radio ook via een app bedienen, maar ook gewoon klassiek op het toestel of met een afstandsbediening. Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat de ondersteuning plots wegvalt. Niet dat dat een totaal uit de lucht gegrepen veronderstelling is.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Verleden jaar heb ik de oude, analoge radio vervangen door een Ices IMPR-112 radioke met digitale fm tuner (€19 bij ter ziele gegane Colruyt collishop). €40+ voor dab+ was toch net iets teveel voor een simpel keukenradioke. Vooral om snel een andere zender te kunnen kiezen maar nu is het gewoon keuze uit 5 zenders slechte muziek ipv 1 :smash2: Voor zo'n goedkoop ding is het geluid wel erg zuiver (zonder bassen, natuurlijk).

Blijkbaar zijn de subsidies opgedroogd om van alle grote engelstalige hits een zwak vlaamstalig afkooksel te maken, doch de huidige trend om vlaamsche smart door hollands gehuil te vervangen, vind ik ook maar niks.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik voel je pijn, maar hey, er is willy!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”