Hoe zouden jullie mijn netwerk ontwerpen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Revo_Fx
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 15:38

Hallo iedereen,

Ik ben van plan mijn hele netwerk te herdoen met Ubiquiti aparatuur ofwel met een simpel TPLink P9 of M9 setje.

Huidige situatie:
Modem/Router Orange in de berging
- 1gbs bedraad naar slaapkamer (via powerline naar hal waar mijn desktop tijdelijk staat)
- 1gbs bedraad naar zolder (nog niet in gebruik)
- 2x 1gbs bedraad naar living (1x naar digicorder, 1x naar switch en dan naar TV en PS3)

Ik denk momenteel aan 2 pistes

1) Ubiquiti all the way
Modem/Router Orange naar USG
van USG naar US8-60W
van US8-60W naar
- AP-Lite in slaapkamer (1gbs bedraad)
- AP-Lite in living (1gbs bedraad)
- Unmanaged switch in living (1gbs bedraad) voor TV/PS3/Digicorder(of heeft die zijn eigen signaal nodig)
- Unmaneged switch op zolder ((1gbs bedraad / nog niet in gebruik)
- Raspberry Pi met Unifi controller (want die heb je blijkbaar nodig)

Vragen hierbij:
Kan ik van de Modem Router van Orange rechtstreeks naar Digicorder gaan en en op de andere bedrade 1gbs zowel AP/TV/PS3 aansluiten?
Kan ik de USG & US8-60W vervangen door een UDM (deze heeft de 4 poorten die ik nodig heb, weliswaar zonder PoE)

2) Simpel Mesh setje
Modem/Router Orange naar
- AP1 in slaapkamer
- AP2 in living
- AP3 op zolder
- unmanged switch naar digicorder/TV/PS3

Vragen hierbij:
Is mesh echt zo'n meerwaarde tov. AP's?
Welk systeem raden jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie advies!

EDIT:
Ik heb ook een VPN account bij Ivacy, kan ik die ergens laten "lopen" zodat al het verkeer over die account gaat?
Is een USG echt nodig of is een Edgerouter voldoende?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Waar voor staat de afkorting ap
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

glda19 schreef:Waar voor staat de afkorting ap
Mogelijks voor "Access Point"
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

glda19 schreef:Waar voor staat de afkorting ap
Access Point
toestel waarmee je draadloos kan verbinden

Heel wat apparaten zijn eigenlijk een mix: de bbox is bv modem (koper > ethernet), router (toestellen aanspreken), switch (meerdere toestellen met elkaar verbinden) en AP (draadloos gedeelte).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Revo_Fx schreef: - Raspberry Pi met Unifi controller (want die heb je blijkbaar nodig)
Kan ook met Cloud Key Gen2, die niet veel duurder is dan een Raspberry Pi + PoE hat, en makkelijker te installeren/onderhouden is.

Overigens kan je ook in de plaats van de unmanged switches ook Unifi Flex switches of een andere kleine Unifi switch gebruiken die op PoE werkt en stopcontacten uitsparen. Dat kan wel voor maar 1 switch, want reken 15W voor elke PoE client, dus met AP+AP+CloudKey+Switch zit je aan 60W. Als je toch een Raspberry gebruikt die in het stopcontact zit kan je dit ook met de tweede switch.
Revo_Fx schreef: Kan ik van de Modem Router van Orange rechtstreeks naar Digicorder gaan en en op de andere bedrade 1gbs zowel AP/TV/PS3 aansluiten?
Op het eerste zicht wel, maar het lijkt mij ook niet helemaal duidelijk hoe dat eruit zou zien. Schemaatje kan helpen.
Revo_Fx schreef: Kan ik de USG & US8-60W vervangen door een UDM (deze heeft de 4 poorten die ik nodig heb, weliswaar zonder PoE)
Ja. Daarmee vervang je trouwens ook 1 AP en de Cloud Key/Raspberry Pi. Wat je nog overhoudt ga je dan met injectoren moeten poweren.
Revo_Fx schreef: Welk systeem raden jullie aan?
Als je het geld hebt voor Unifi is dat zeker aan te raden boven consumentengedoe van TP-Link.
Revo_Fx schreef: Ik heb ook een VPN account bij Ivacy, kan ik die ergens laten "lopen" zodat al het verkeer over die account gaat?
Ja, op de USG (of UDM). Doch in de praktijk stel je dat op de controller in (Raspberry Pi, Cloud Key of UDM) die het dan naar de USG/UDM pushed
Revo_Fx schreef:Is een USG echt nodig of is een Edgerouter voldoende?
Beide kunnen, maar in de praktijk win je niet met de 2 lijnen door elkaar te mixen. Je kan een Edgerouter niet beheren vanuit Unifi, je moet het dus apart configureren. Een deel van de Unifi functionaliteit zal ook niet beschikbaar zijn als er geen USG (of UDM) is.

Mijn advies is om helemaal Unifi te gaan of helemaal Edge te gaan, en niet te mixen. Begrip kan nog opgebracht worden voor Unifi AP's in de Edge lijn daar er geen AP's bestaan in de Edge lijn.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Cloud Key Gen2, veel durder dan een raspberry
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Raspberry Pi is wel meer dan alleen het bordje. Enclosure, intern geheugen, SD-kaart, en ook de PoE hat moet je allemaal erbij nemen om iets gelijkaardigs te krijgen als de Cloud Key Gen2.

Nu, het zal idd nog goedkoper zijn. Je zal wel meer tijd erin steken met het allemaal te configureren en daarna het achterliggende Linux OS regelmatig up te daten enz. De Cloud Key Gen2 daarentegen is eenvoudig te configureren en daarna is het set and forget want het houdt zichzelf volledig up to date (ttz, dat is een optie die je kan configureren).

Raspberry heeft dan weer als voordeel dat je er nog andere zaken op kan draaien (niet teveel natuurlijk).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Cloud Key Gen2: €190 (Amazon)
RPI: €80 (all-in, SOS-Solutions)
RPI kan je nog gebruiken voor iets anders als je de functionaliteit die de Cloud Key biedt niet meer nodig hebt (monitoring, logs, config, portal, ...).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Die 80 EUR zal wel niet met 32GB eMMC zijn al zeker niet met een octo-core want de Raspberry komt met een quad-core.

Maar soit, raspberry is idd goedkoper, het komt wel met meer werk, wat voor sommigen een voordeel is, voor anderen een nadeel :-)

Waar ik Unifi installaties heb zijn het allemaal Cloud Keys voor de simpele reden dat je ze snel kan vervangen mocht er eentje defect gaan. Unifi backup terugzetten en je bent weer vertrokken. Met een Raspberry zou het wat langer duren om weer in productie te raken.
Revo_Fx
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 15:38

https://pasteboard.co/ILOgNod.png

Dit is zijn de schema's (sorry voor de snelle excel)

Als ik even de berekeningen maak tussen beide:

USG (110€) + US-8-60W (120€) + Cloud Key (80€ gen1) + 2x AP-AC-LITE (160€) = 470€

UDM (340€) + 2x AP-AC-LITE (160€) = 500€

USG is properder owv POE; UDM is wel sneller en kan misschien het AP beneden vervangen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Neem Raspberry, UDM of Cloud Key Gen2 voor de controller. Neem geen Cloud Key Gen1. Als de stroom daarop, die PoE is, wegvalt is er een aanzienlijke kans op datacorruptie. En met PoE valt de stroom al wel eens weg. Dat wordt als het voornaamste gebrek van de Cloud Key Gen1 aanzien.

De Cloud Key Gen2 lossen dit op met een klein batterijtje waarmee automatisch een graceful shutdown uitgevoerd wordt als de stroom wegvalt. Als de stroom terugkomt start hij vanzelf weer op. UDM zit gewoon op het stroomnet. Raspberry kan je ook op het stroomnet steken.

Ik weet dat je schema met de Telenet digicorder problemen zou geven (geen interactiviteit). De Telenet digicorder moet immers rechtstreeks op een Telenet router of modem aangesloten worden, zonder USG of UDM ertussen.

Of dit ook met Orange zo is weet ik niet, maar er zijn ongetwijfeld wel andere forumgebruikers die dit kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Orange decoder kan je gewoon rechtstreeks op wifi steken, geen probleem.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

heist_175 schreef:Cloud Key Gen2: €190 (Amazon)
RPI: €80 (all-in, SOS-Solutions)
RPI kan je nog gebruiken voor iets anders als je de functionaliteit die de Cloud Key biedt niet meer nodig hebt (monitoring, logs, config, portal, ...).
Ik heb alles wat tussen haakjes staat gewoon draaien op een linux machine.
Dat draait ook gewoon zonder Cloud Key.

Ik heb meer vertrouwen in een HA linux VM met enkel de Unifi Controller op dan in die CK.

Je kan trouwens nog goedkoper: AWS free tier, kost je niets als je het slim speelt (maar je wordt wel internet dependent).
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

wat is een ha afkorting
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

glda19 schreef:wat is een ha afkorting
High Availability. Ervoor zorgen dat als de fysieke machine waar de virtuele machine (VM) op draait down gaat, de VM automatisch terug elders (op een 2e machine) wordt opgestart.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

maar hoe kun je dat doen ? zorgen dat de backup opstart
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je Ha instelt op je servers, dan gebeurd dat vanzelf. In principe via polling of de tegenhanger nog levende is, indien er na een ingestelde tijd geen reactie is, dan neemt de backup automatisch over via een script.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... nology_NAS
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”